eitaa logo
فِي الحِکمَة
955 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
⚜((...قد علم کلّ اناس مشربهم...))⚜ 🔸 انبياء بواسطه تجليات حق متعال( و هو قسمان:الاول تجلي بر فيض اق
⚜...و بالنجم هم يهتدون...⚜ 🔹همانطور که بواسطه ي نجومِ ظاهري سلوک ظاهري ميسر است؛ سلوک باطني هم بي نياز از نجم نيست که و بالنجم هم يهتدون، و نجم باطني برهان رباني است که از سماء عقل ميدرخشد و سالک راه را بقوت آن ميپيمايد تا با رجل باطن و قدمِ سلوک که محفوف به سراء و ضراء است ايوبي مشرب رکض نمايد و بعد از قرب به بارگاه قدس و انس با آن به آب حقيقي برسد((ارکض برجلک هذا مغتسل بارد و شراب))که هم مغتسل است و هم بارد و هم شراب. و اين آب باطني هم شوينده ي تنافر ظاهري است و هم از بين برنده ي امراض و اغيار باطني از جان سالک. بعد از اينکه اين ماء از غيب ظهور کرد، سالک محيي ميشود که ((و جعلنا من الماء کل شي حي)) اما اين حياتِ لاحق با حيات سابق متفاوت است و تباينش در طيبه بودنش است که ((...فلنحيينّه حياة طيبة...)).طوبي له و حسن مآب. 📚 ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣همانطور که آب ظاهري زير پايِ ظاهري است ماء حقيقي هم(طبق مبنا و شروطِ ماخوذ در متن)زير قدمِ سلوکي است. 2⃣همه ي اشيا من جمله آب ظاهري محيي به ماء حقيقي و نفس رحماني هستند لکن علم مرکب به اين معيت و انس با آن امري است و علم بسيط به آن امرٌ آخر. 3⃣بعد از مشاهده ي مبتلي و ممتحن در متن بلا، بُعد و عدم انس با عالم قدس براي سالک موجب وحشت از مسئلت ميشود لذا ناگريز از صبر بر بلا هست تا با قدمِ سلوکي قرب و مستتبع آن انس حاصل شده و اینگونه سبب اظهار ماء باطني شود. 4⃣در اين سياهه ي ظلماني اگر تو را نوري هست، سزاوار است نظاره کني بين خطابه ي((مسني الشيطان بنصب و عذاب))و اعوذ بک من کربٍ و بلا و اگر نيست ارکض برجلک تا انشااللّه هو يأتيک منها بقبسٍ حتي يوجد علي النار هدي و نظاره گر باشي که:((مريد پير مغانم ز من مرنج اي شيخ_که وعده تو کردي و او بجا آورد)). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
شرح شطحیات.pdf
1.89M
🔹 #کتاب #شرح_شطحيات از #روزبهان_بقلي 🆔 @felhekmat
⭕️   🔰 شیخ در بغداد در چلّه نشسته بود. شبِ عید آمد. در چلّه آوازی شنید نه از این عالَم که «تو را نَفَسِ عیسا دادیم. بیرون آی و بر خلق عَرضه کن!» 🔰 شیخ متفکر شد که «عَجَب! مقصود از این ندا چیست؟ امتحان است؟ تا چه می‌خواهد؟». 🔰 دوم بار، بانگِ به هیبت‌تر آمد که «وسوسه را رها کن! برون آی، برِ جمع شو- که تو را نَفَسِ عیسا بخشیده‌ایم!». 🔰 خواست تا در تأمّل مراقب شود، تا مقصود بر او مکشوف شود. سوم بار، بانگی سخت باهیبت آمد که تو را نفسِ عیسا بخشیدیم. برون آی، بی‌تردّد و بی‌توقّف!. برون آمد. روز عید، در انبوهی بغداد روان شد. 🔰 حلوایی‌ای [حلوافروشی] را دید که شکل مرغکان حلوای شِکَر ساخته بود، بانگ می‌زد که سُکََّرالنّیروز! ، گفت والله امتحان کنم! ، حلوایی را بانگ کرد. خلق به تعجب ایستادند که تا شیخ چه خواهد کردن؟، که شیخ از حلوا فارغ است. 🔰 حلوا که شکل مرغ بود بر گرفت از طَبَق و بر کف دست نهاد. نَفَسِ «اَخلُقُ لَکُم مِنَ الطّینِ کَهَیئَةِ الطَّیر» در آن مرغ دردمید. در حال، گوشت و پوست و پَر شد و برپَرید. خلق به یکباره جمع شدند. تایی چند از آن مرغان بپرانید. 🔰 شیخ از انبوهی خلق و سجده کردن ایشان و حیران شدن ایشان، تنگ آمد. روان شد سوی صحرا و خلایق در پی او. هرچند دفع می‌گفت که «ما را به خلوت کاری‌ست». البته در پی او می‌آمدند. در صحرا بسیار رفت. گفت: «خداوندا، این چه کرامت بود که مرا محبوس کرد و عاجز کرد؟»، الهام آمد که حرکتی بکن تا بروند!. 🔰 شیخ بادی رها کرد. 🔰 همه در هم نظر کردند و به انکار سر جنبانیدند و رفتند. 🔰 یکی شخص ماند. البته نمی‌رفت. شیخ می‌خواست که او را بگوید که چرا با جماعت موافقت نمی‌کنی؟، از پرتوِ نیاز او و فَرّ اعتقادِ او، شیخ را شرم می‌آمد. بل که شیخ را هیبت [ترس] می‌آمد. با این همه، به ستم، آن سخن را به گفت آورد. 🔰 او جواب گفت که: «من به آن بادِ اول نیامدم که به این بادِ آخرین بروم. این باد از آن باد بهتر است پیشِ من که از این باد ذاتِ مبارکِ تو آسود و از آن باد رنج دید و زحمت». 📚 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
عبادت بی محبت حقه بازيست اساس مسجدش بتخانه سازیست چرا زاهد نمی ‌خواهد بداند وضوی بی محبت آب بازيست ؟! 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
جمهوری افلاطون.pdf
5.18M
🔹 #کتاب #جمهوري از #افلاطون 🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة 🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875 🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن در کلام #ميرداماد: روح انسانى بايد بمرتبتى رسد كه بتواند معاينه عالم محسوس را با مشاهده
💠اقسام : 1⃣موت اخضر(سبز). 2⃣موت احمر(سرخ). 3⃣موت ابيض(سفيد). 4⃣موت اسود(سياه). موت اخضر حريت، آزادگي و خرمي مي آورد و با قناعت حاصل مي شود. موت احمر جنگيدن با نفس[كه نزديكترين و خطرناك ترين دشمن انسان است] است كه جهاد اكبر مي باشد. موت ابيض صفاي نفس است با تهذيب كه چهره قلب را سفيد مي نمايد و باطن را نور مي دهد و با جوع(گرسنگي) حاصل مي شود. موت اسود از مرگ احمر هم سخت تر و شديدتر است [و لربك فاصبر] كه همان تحمل اذيت و زخم زبان هاي مردم و صبر در مصائب و محن و سرزنش لائمين و تحمل اذيت خلق است. 📚عرفان عملي،محمد نيكنام عربشاهي،ص40. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
⚜...و بالنجم هم يهتدون...⚜ 🔹همانطور که بواسطه ي نجومِ ظاهري سلوک ظاهري ميسر است؛ سلوک باطني هم بي ن
⚜((و هو يُطعِمُ و لا يُطعَم))⚜ طعام هم شامل ماکولات ظاهري ميشود و هم شامل ارزاق معنوي. همانطور که رسيدن به ماکولاتِ ظاهريِ حلال جز با پيروي از شريعت مطهره ميسر نيست، رسيدن به رزق روحاني (که همان علم و شهود است) هم جز با پيروي از ظاهر شريعت ميسر نيست که:((و لو أنهم أقاموا التوراة و الإنجيل)) لذا اگر اشخاص در تمامي اعصار و امصار از حجت الهي پيروي کنند ((لأکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم)) ... اما رزق باطني که علم و شهود است بر دو قسم ميباشد که از عمل به شريعت حاصل ميشود اما يک قسم هبه اي است که از فوق ميايد ((لاکلوا من فوقهم))و يک قسم علم کسبي است که با سير و سلوک و علم الارجل حاصل ميشود((و من تحت ارجلهم)) که اين هر دو مشروط به شريعت هستند. پس چه کسي بخواهد عالم به علم حقيقت که هبه اي است و از فوق نصيب انسان ميشود، بشود و چه انسان بخواهد عالم به علم طريقت که مربوط به سير و سلوک است و علم الارجل ناميده ميشود، بشود (که هر دو_حقيقت و طريقت_از علومِ شهودي است)بايد مسير شريعت را طي کند... . 📚 اقتباس از کتاب 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از افق مبین (نظام اجتهادی امام خمینی ره)
مدل تربیت تحصیلی - علمی استاد آیت الله فرحانی، جمع بین کار عمیق علمی و کار برای انقلاب از 7 صبح تا 7شب 11ماه سال در مدت 5 سال می توان به نتایج بالای علمی رسید @valasr_103.mp3
1.76M
💢 مدل تربیت تحصیلی - علمی استاد آیت الله فرحانی 🔅جمع بین کار عمیق علمی و کار برای انقلاب و تبلیغ و حضور در مناصب اجتماعی 🔅با درس خواندن از 7 صبح تا 7شب در 11ماه سال در مدت 5 سال می توان به نتایج بالای علمی رسید 🔅لازم است که از ایام تعطیل حوزه، به درستی برای کار علمی استفاده شود 🔰استاد آیت الله فرحانی 📌 بیانات استاد در درس خارج، دوشنبه، 97.07.30 @valasr_103
فِي الحِکمَة
💠دريافتي از #فصّ_يوسفي ع: 🔹نازل مِنَ السّماء و صاعد الي السّماء، عابر از #مثال_مقيد هست؛ فوجب انبسا
💠 (ره): 🔹اكثر افرادى كه موفّق به شده و توانسته اند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالأخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در يكى از اين دو حال بوده است: 1⃣اوّل در حين مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف میشده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله. 2⃣دوّم از راه به حضرت ابا عبد الله عليه السّلام زيرا آن حضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است. 📚رسالۀ لب اللباب،ص۱۵۰ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠اقسام #موت_اختياري: 1⃣موت اخضر(سبز). 2⃣موت احمر(سرخ). 3⃣موت ابيض(سفيد). 4⃣موت اسود(سياه). موت اخض
💠 : 🔹...از يکي از اکابر مأثور است که در مصلاي خود تازيانه داشت و بعد از محاسبه ي نفس و ظهور خيانت، خود را با آن تأديب ميکرد. و نيز نقل است که عارفي ميگذشت و در راه عمارتي تازه ديد؛ پرسيد: چه وقت است که آن را ساختنه اند؟ پس به ملاحظه ي اين سوال لغو سالي آب نياشاميد. و نيز منقول است که شخصي در زمان حضرت عيسي(ع)در عذر خواهي اين که روزي شکايتِ از گرما کرد، چهل سال عبادت کرد... . 📚منسوب به محمد مهدي بن مرتضي(ره)،رساله ي سير و سلوک،ص152. ______________________________________ 🔰اقول: نگارنده اطلاع از اوضاعِ شخصي دارد که در نوجواني به جيب، فِلفِل تندِ قرمز نگاه ميداشت. گاهي به ادني لغوي فلفل به چشم ميکشيد و گاهي به ادني اضافه گويي اي يک فلفلِ کامل را در دهان نگاه ميداشت! 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #فنا_في_اللّه: في الواقع همه ي اشياء فاني و مستهلک در حق هستند و فنا امري مسبوق به عدم نيست تا حا
1⃣آنکس که بداند و بداند که بداند گوي سبق از گنبد گردون بجهاند 2⃣آنکس که بداند و نداند که بداند بيدارش نماييد که بس خفته نماند 3⃣آنکس که نداند و بداند که نداند هم خويشتن از ننگ جهالت برهاند 4⃣آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند 📚 ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣بيتِ اول حاکي از علم مرکب و ظهور فنا و قائم شدنِ قيامتِ شخص دارد. فنا موتِ حقيقي و بقاء بعد از فنا انتباهِ حقيقي است. 2⃣بيتِ دوم حاکي از غافل بودنِ شخص از علمِ بسيطش به حق است. بيان مطلب اينکه همه ي افراد به حق متعال علم دارند و همه ي اشياء فاني در حق هستند لکن عرفا به اين علمشان عالم اند و فنا برايشان ظهور کرده لکن عموم مردم جاهل به اين علم هستند که و قيامتِ کبراي آفاقي صحنه ي ظهور حقيقت است نه حدوث آن. اين اشخاص مصداقِ ناس در ((الناس نيامٌ و إذا ماتوا انتبهوا)) هستند که بايد با موت(اعم از طبي و ارادي)به انتباه برسند. اين غفلت موجب اعراض ميشود ((و کأين من آية في السّموات و الارض يمرّون عليها و هم عنها معرضون)) 3⃣بيت سوم مشعِر به جهل بسيط ميباشد. 4⃣بيت چهارم مشعر به جهل داشتنِ به جهل و همان جهلِ مرکب است. جهل مرکب مقابل علم مرکب است لذا مقابلِ هر وصفي که براي علمِ مرکب بود براي جهلِ مرکب ثبوت دارد. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : وگاه، بدن از هيئتي نفساني، غير از آنچه ذکر نموديم، منفعل ميشود؛ مانند:تصوراتِ انساني. چنانکه گاه مولود شبيه آنچه به هنگامِ مجامعت صورتش به تخيّل آمده ميشود، و رنگش نزديک به رنگي ميشود که چشم در هنگام انزال بدان مينگريسته است. و چه بسا کساني که بر احوال غامض وجود وقوفي ندارند، از قبول اين اشياء مشمئز شوند؛ وليکن آنان که غوصي در معرفت دارند، آن را چون چيزي که وجودش محال است، انکار نميکنند. و از اين قبيل است إتباع حرکت خون از کسي که مستعد آن است، در صورتي که بسيار در اشياي سرخ تامل و نظر کند [لذا اطباء کسيکه از بيني اش خون ميآيد را نهي از نظر کردن به اشياء سرخ ميکنند] . و نيز از اين باب است بهم فشردن دندان وقتي که غير او چيزه ترشي ميخورد، و يا احساس درد در عضوي که غير او در آن عضو احساس درد ميکند، بخاطر ترس از آن، و همچنين از اين قبيل است تبدّل مزاج به سبب تصوري که با آن ترس و يا فرح ايجاد ميشود. 📚 ، قانون. ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣اگر نفس انساني نباشد و صور متخيله نوعي از تجرّد را نداشته باشند و نفس جسمانية الحدوث و روحانية البقاء نباشد، اين تاثير و تاثر محال خواهد بود. 2⃣تاثير مرتبه ي نازله ي نفس، يعني بدن، بر نفس، از حيث تعلق نفس به آن و مثبتِ وحدتِ جمعيّه ي حقيقه ي نفس، است. 3⃣اما از باب ((...ادخلوا من ابواب متفرقة...))امتثالِ امر يعقوبِ عقل ميکنيم و در اين مقام، استطرادا از افاداتِ فوق، فرع و شعبه اي را استفاده ميکنيم و آن اينکه:پس از هضم آنچه آمد در اين کلامِ حکيمانه تدبر بنما که فرمود:((خذ العلم من افواه الرّجال)). پس در افواه و الرجال تامل بنما و بدان که الرجال به معنايِ ذکور نيست و علم مجرد است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠متن کامل تقریظ مرحوم (ره) بر : بسمه تعالی خداوندا! پروردگارا! نامهای نیک، برترین نشانه ها، بزرگی و نعمتها فقط از آن توست. همانگونه که تو خود را ستودی تو را ستایش نموده و همانطور که خود را مدح نمودی تو را مدح می کنیم. بر بنده و رسولت محمد و آل او (صلی الله علیه و آله و سلم) درود می فرستیم. پروردگارا! از تو می خواهیم دلهای ما را پس از هدایت، گمراه ننموده و رحمت خود را نصیبمان سازی که فقط تو دارای بخشش فراوانی. چند سطری درباره کتاب اعمال سال تألیف پیشوای طایفه، حجت حق، آیت الله، مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی - قدس الله روحه - می نویسیم نه با این هدف که این کتاب گرانسنگ یا مؤلف بزرگ آن را بستایم؛ زیرا این کتاب دریای لبریزی است که در سنگ و پیمانه نگنجد و مؤلف آن پیشوای والا مقامی است که بلندای زیاد شخصیت او را هیچ مقیاسی قابل اندازه گیری نیست، و ناتوانی، عذری موجه، و یأس از رسیدن به مقصد، برای استراحت کافی است؛ بلکه با هدف تذکر به برادران و دوستان و سروران صادق و با صفا. که تذکر برای مؤمنین سودمند است. برادرانم! زندگی دنیا بازیچه ای بیش نبوده و زندگی حقیقی سرای آخرت است. انسان در زندگی پست دنیا وظیفه ای جز آماده شدن برای زندگی آخرت، پیمودن راه نزدیکی به خداوند، پیشه کردن بندگی و تواضع در مقابل خدا ندارد. حجابی بین او و پروردگارش نیست. و چاره ای جز ایستادن در پیشگاه خداوند نمی باشد. بنابراین انسان باید در جایگاه نیاز ایستاده و علامت بندگی را در خود آشکارو نماید؛ به پروردگار عزت روی نموده و متوجه ساحت بزرگی و عظمت او شود و با نامها و صفات نیکوی او و بوسیله دعا به او نزدیکی جوید؛ و با مراقبت در روزها و شبهای مختلف و ماهها و سالها به او متوسل و خود را در مسیر وزش بادهای انس و نسیمهای قدس او قرار دهد. چنانکه فرمود (صلی الله علیه و آله و سلم): در طول زندگانی شما نسیمهایی از رحمتهای پروردگار می وزد، بهوش باشید! به آن رو کنید و به آن پشت نکنید. بجان خودم سوگند، روش گذشتگان مقرب و روندگان راه بندگی، یعنی محمد و آل پاک او و سایر پیامبران، راستگویان، شهدا و صالحین همین بوده است. و آنان چه همراهان خوبی هستند. کتابی که پیش رو دارید از بهترین کتابهایی می باشد که در این زمینه نگارش یافته است. در این کتاب لطایفی که اهل ولایت خدا از آن نموده و نکات ظریفی که در دل سرگشتگان محبت خدا خطور نموده و تمام مطالبی که مربیان درباره عبادت خدا فهمیده اند، وجود دارد. خداوند مرقد مؤلف بزرگ آن را نورانی، از بارانهای رحمت و بخشش خود بر آن سیراب و او را به پیامبر و آل پاک او ملحق نماید. محمد حسین طباطبائی 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #سریان_عشق: 🔹عشق در همه ساری ست ناگزیر جمله ی اشیاست، و کیف تنکر العشق و ما فی الوجود الا هو، و ل
💠 : 🔹 مجنون و رفتن او سوی اتراقگاه کاروان لیلی: در زمان مجنون خوبان بودند از ليلى خوبتر امّا محبوب مجنون نبودند. مجنون را مىگفتند كه «از ليلى خوبترانند، بر تو بياريم؟» او مىگفت كه «آخر من ليلى را به صورت دوست نمىدارم و ليلى صورت نيست. ليلى به دست من همچون جامى است. من از آن جام شراب مىنوشم. پس من عاشق شرابم كه ازو مىنوشم و شما را نظر بر قدح است. از شراب آگاه نيستيد 📚 ، محقق / مصحح: بديع الزمان فروزانفر، ص۸۷ ______________________________________ شيخ اکبر(ره): 🔹كُلُّ مَنْ أَحَبَّكَ لَكَ فَاعْتَمِدْ عَلَى مَحَبَّتِهِ فانه الْحُبُّ الصَّحِيحُ وَ حُبُّ اللَّهِ لِخَلْقِهِ بِهَذِهِ الْمَثَابَةَ أَحَبَّهُمْ لَهُمْ لَا لِنَفْسِهِ... 🔹ترجمه:هر که تو را برای خودت دوست دارد بر محبت او اعتماد نما. همانا چنین دوست داشتنی دوست داشتن صحیح است و خداوند خلقش را اینگونه دوست می دارد آنها را برای خود خلق دوست دارد نه برای خودش. 📚مجموعة رسائل ابن عربى(مجلدان)،(كتاب التراجم)،ص۱۷. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : وقتى جنید بغدادی شب به نماز مشغول شد. گوید هر چند جهد كردم، نفس در يك سجده با من موافقت نكرد و هيچ نيز نتوانستم كرد. دل تنگ شدم. خواستم كه از خانه بيرون آيم. چون در بگشادم، جوانى را ديدم گليمى پوشيده و بر در سراى سر در گليم كشيده. چون مرا ديد، گفت: «تا اين ساعت در انتظار تو بودم». گفتم: «پس تو بودهاى كه مرا بىقرار كردى؟». گفت: «آرى. مسئله مرا جواب ده: چه گويى در نفس(اماره) كه آیا او را داروىی باشد؟». گفتم: «باشد، چون مخالفت هواى خود كند». چون اين بگفتم، به گريبان فرونگريست و گفت: «اى نفس! چندين بار همين جواب از من شنيدى، اكنون از جنيد بشنو». برخاست و برفت و ندانستم كه از كجا آمده بود و به كجا شد؟ 📚 ، ص۳۷۵ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔷👈پاسخ استاد عابدی به یک تهمت 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 اللهم العن الجبت والطاغوت و بنی امیه و عبیدالله بن زیاد و اتباع بنی امیه من الظالمین و الکاذبین و المفترین و الباهتین والمرجفین فی المدینة. «انما یفتری الکذب الذین لایؤمنون بآیات الله». 💠 اینجانب هیچگاه بنا نداشته و ندارم درباره تهمت هایی که به بنده زده شده چیزی بگویم و با خدای خود عهد کرده ام هرگز آنانرا حلال نکنم و این تنها ذخیره ای است که برای آخرت خود دارم. اما بزرگی که اطاعت او را بر خود فرض می دانم دستور دادند راجع به یکی از بی شمار تهمت هایی که به بنده زده شده توضیحی ذکر کنم 💠 شهادت آن است که شخص مسلمانی هدفی مقدس داشته و در جنگ فی سبیل الله با شرایط خاص آن بدست دشمن کشته شود همانند شهداء بدر، احد، کربلا. 🔹 اما برخی بدون دقت و با مسامحه هرکسی که به دست یک ظالم کشته شود هرچند غیرمسلمان باشد و در راه خدا نباشد را نیز شهید می گویند. و آنچه بنده گفته ام اینست که: اگر کسی – و باز تاکید می کنم اگر کسی – هر کشته شده بدست دشمن دین را شهید بنامد چنین کسی با استناد به آنچه در کتاب ضعیفی آمده که خلیفه اول بدست خلیفه دوم مسموم و به قتل رسید باید خلیفه اول را شهید بنامد. در حالیکه رکن اصلی شهادت و مقوّم معنای آن فی سبیل الله بودن و قصد قربت و هدف مقدس داشتن است که در اینجا مفقود بلکه ضد آن موجود است. 💠 این تهمت زنندگان صدر و ذیل کلام را حذف کرده و آنچه را بنده در مقام نقد آن بودم به من نسبت داده اند. انشاءالله خداوند همه این دراز دامنانی را که لباس تزویر به تن کرده و به دیگران تهمت می زنند و آنانکه خلیفه اول را شهید می دانند با خلیفه اول و در صف اتباع بنی امیه و زیر پرچم انگلیس محشور بفرماید. الهی آمین احمد عابدی 🆔 @ahmad_aabedi
یا علی! ساعة العالم یتکی علی فراشه ینظر فی العلم خیر من عبادة سبعین سنة. ای علی! یکساعت که عالم بربستر خود تکیه کند ودر علمی بیندیشد بهتر ازعبادت هفتاد سال است. (حضرت نبیّ اکرم ص) 🆔 @felhekmat
💠عبادت و عبوديت بر حسب : 🔹عبوديت و بندگي، اطلاعت و محبتِ حق را ميطلبد. چون حق دانست که آفريدگانش نميتوانند به طاعتِ ناب، و محبتِ خالصِ وي دست يابند، بشري از جنس خودشان قرار داد و پيروي او را اطاعت از خود معرفي فرمود که:((من يطع الرّسول فقط اطاع اللّه))؛ و همچنين محبت او را محبت خود قرار داد:((قل ان کنتم تحبون اللّه فاتّبعوني يحببکم اللّه و يغفر لکم ذنوبکم و اللّه غفور رحيم)). 🔹حق متعالي از حيث احديتش نه اسمي دارد، نه نعتي، نه صفتي؛ چنانکه اميرالمؤمنين(ع)فرمودند:((کمال الاخلاص نفي الصفات عنه))؛ اما در عين حال به هنگام تجلي، براي هرکس بصورتِ معتقدِ آن فرد ظاهر ميشود؛ به همين دليل است که ابوالقاسم جنيد(ره)در پاسخ به سوال از معرفتِ خداوند و عارفِ به او پاسخ داد:((لون الماء لون انائه))؛ چون آب رنگ ندارد و به رنگهايِ گوناگونِ ظروفِ شفافي که در آن قرار ميگرد، در ميآيد. حق متعال نيز هيچ تعيّني که بتواند او را محصور کند ندارد؛ اما براساس استعدادها و قابليتهايِ گوناگون، تعين ميپذيرد. کسيکه اين را فهميد اعتقاد هر معتقدي را سالم ميداند و ميداند که خداوند براي هرکس به نحوي ظاهر شده و آن شخص در همان ظرف و صورت به حق ايمان آورده. پس آنکه فقط به اعتقادي ويژه معتقد است، متوهم است نه عالم؛ زيرا عالِم حق را در همه ي صورتها و اعتقادات ميبيند. 📚 دريافتي از مسئله ي 112، کتاب المعرفة/مقرر کانال في الحکمه. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 ناطقه ي انساني: 🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ قويتر شود تعلق او به غير ضعيف تر خواهد بود. تا آنجايي که اگر يک شئ صرف استعداد بود، صرف تعلق ميشود و اگر يک شئ صرف فعليت بود، منزه از هرگونه تعلق و ارتباط خواهد شد. بر مبناي حکمت متعاليه و نظر صدرالمتالهين تعلق نفس به بدن حدوثا يک نحو است و بقاءً نحوه ي ديگر، چون وي قائل است که نفس در بدو پيدايش مادي است و در اثر حرکت و سير جوهري از تجريد برخوردار ميشود يا در حد تجرد برزخي که اکثر مردم در اين حد هستند يا به مرحله ي تجرد عقلي ميرسد، مثل نفوس اوحدي، و يا به مرحله ي فوق تجرد عقلي نايل ميگردد، مانند نفوس کمّل، ازين رو تعلق نفس به بدن حدوثا و بقاءً يکسان نيست، در حدوث تعلق نفس به بدن تعلق يک صورت مادي است به ماده و در بقا تعلق نفس به بدن تعلق يک موجود مجردي است که در مقام فعل با بدن در ارتباط است. 📚سيد علي طباطبايي(حفظه)، انسان در حال شدن است، ص39. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠تاثير تکوين بر تشريع: سرّ اين كه فرعون وقتى گفت: (بگذاريد من موسى را بكشم) چرا موسى عليه السّلام را نكشت راوى مىگويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فرعون وقتى گفت: ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى (بگذاريد من موسى را بكشم) چه كسى و چه چيزى او را از كشتن حضرت باز داشت؟ امام حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: حلال زاده بودنش وى را از اين كار بازداشت زيرا انبياء و اولادشان را فقط زنازادگان مىكشند. 📚علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج۱، ص۲۱۳. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد راه بيوفتيم، چاره اي نيست... . 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد
💠 (ره):((ما، در زمين متوقف شده ايم)). 💠 :((و از اموري که دانستن آن واجب است اينکه قوام نفس انساني در اول تکوّنش مفارق از بدن نيست[تا باشد]، بلکه استعداد دارد که به سبب ادراک عقليات و تصفيه از کدورات، يعني به علم و عمل، موجود مجرّد قائم بذات خود بشود و استغناء از محلت و مفارقت از مواد داشته باشد. ولي، اين مفارقت و تجرّد ياد شده براي هرکسي حاصل نميشود، و اگر کسي چنين ادعايي براي هر انساني بنمايد، سخن او در معرض منع است. زيرا که "اکثر انسانها"در فرو رفته اند[در ظلمت بحر هيولي، و غسق ليل طبيعت فرورفته اند])). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
کنه ما لابد للمرید منه @felhekmat.pdf
154.9K
💠کراسه ي موجز #کنه_مالابد_للمريد_منه از #شيخ_اکبر در #عرفان_عملي. #کتاب 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
◼️◼️◼️◼️ ◼️◼️◼️ ◼️◼️ ◼️ #امام_خميني: 🔱 #انتظار_فرج_از_نيمه_خرداد_کشم🔱 🔰عاقل را اشاره کافيست: غايت
💠 : 🔸وجهي از مرسوله ي سابقه به قلم استاد سيد علي طباطبايي(حفظه) چنين است: 🔹نفس ناطقه ي انساني با سعه ي وجودي داراي مقام تصرف ميشود، از اين رو بعد از مفارقت از بدن اگر در کمال وسعت وجودي باشد، همانطور که در ديگر موجودات تصرف ميکند، بدن مرده ي خودش را در قبر حفظ ميکند و سالياني متمادي در قبر ميماند. 📚انسان در حال شدن است، ص43. ________________________________ 📋نکته: آنچه در مرسوله ي پيوست شده و اين مرسوله آمد، مبتني و منتج به اصول و فروعي شريف است که بعد از تامل و تعمق، بر متخصص پوشيده نيست انشااللّه. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat