eitaa logo
فِي الحِکمَة
955 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸عارف کامل آیت الله شاه آبادی(ره) : اذکار را به گونه ای بگویید که گویا دارید کلمه ای را به کودکی یاد می‌دهید، تا آرام آرام ، قلب به سخن بیاید. 🆔 @felhekmat
⚜تمامي صوتها به کانال @felhekmatsout منتقل شدند⚜
🔸آيت الله محمد تقي آقانجفي: در شب جمعه اي که در سامرا اقامت داشتيم...مشرف به سرداب شديم و به استغاثه و تضرع به درگاه حضرت صاحب العصر عج پرداختيم.در همين اثنا صداي تسبيح جمادات و ذکر کلمه طيبه لااله الاالله را که از چراغ ساطع بود شنيديم؛صدايي را ميشنيدم ولي کسي را نميديدم که ميگفت:(ذوق عرفان روزي شما گرديده)سپس او را بالعيان ديديم و ما را خبر از بعضي علوم مناياو فصل الخطاب داد. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸آيت الله محمد تقي آقانجفي: در شب جمعه اي که در سامرا اقامت داشتيم...مشرف به سرداب شديم و به استغاثه
💠معرفي چند اثر از آيت اللّه محمد تقي آقا نجفي اصفهاني(مسجد شاهي). 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔸تفسير قرآن. 🔹اين تفسير ناقص بوده و با مذاقي عرفاني نگاشته شده که البته در آن به قواعد فقهي و ادبي هم پرداخته شده. @felhekmat
🔸شرح زيارت جامعه کبيره. 🔹اين شرح ناقص ميباشد و با مذاقي عرفاني نگاشته شده لکن مولف جليل القدر آشنايي کافي را با علم فلسفه ندارد و آثار اين عدم اطلاع در اثر، به چشم متخصصين ميخورد. @felhekmat
🔸حکمت عملي. 🔹کتاب خوبي است براي متذکر شدن و موجب تروّح نفوس.(مشتمل بر اشعار/نصايح/اوراد/وقايعي که بر خود مولف گذشته و.... با قلمي زيبا و رسا). @felhekmat
🔸ایام شهادت جانسوز ابن الرضا جوادالائمه ابو جعفر امام محمد التقی صلوات الله علیه را به پیشگاه صاحب الامر (عجل الله فرجه) و شیعیان و محبین حضرتش تسلیت عرض می کنیم. 🆔 @felhekmat
◾️صلوات محیی الدین بر امام جواد علیه السلام: صلَوات اللهِ و ملائکته و حملة عرشه و جميع خلقه من ارضه و سمائه علي، باب اللّه المفتوح و کتابه المشروح، ماهية الماهيات، مطلق المقيّدات، سرّ السريّات، الموجود في ظلّ اللّه الممدود، المنطبع في مرآت العرفان، المنقطع من نَيلِه حبل الوجدان، غوّاص بحر القِدم، مهبط الفضل و الکرم، حامل سرّ الرّسول، مهندس الارواح و العقول، اديب معلمة الاسماء و الشئون، قهرمان الکاف و النون، غاية الظهور و الايجاد، محمد بن عليٍّ الجواد، عليه الصّلوة و السّلام. 📚رساله مناقب. ع 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 چيست؟ 1⃣تعريف مشهور: العلم بحقائق الأشياء و عمل بمقتضاه. 🔸ترجمه:علم به حقايق اشيا و عمل به مقتضاي آن. 📚شرح فصول الحکم قيصري، تقديم و تحقيق و تعليق سيد جلال الدين آشتياني، ص323. 2⃣تعريف امام خميني(ره): ليس معني الحکمة في لسان اهل اللّه ما ذکره الشارح(قيصري)؛ بل الحکمة عبارة عن معرفة اللّه شؤونه الذاتيه و تجلياته الأسمائيه و الأفعالية في الحضرة العلميه و العينية بالمشاهدة الحضورية و العلم بكيفية المناكحات و المراودات و النتائج الإلية في الحضرات الأسمائية و الأعيانية بالعلم الحضوري. و يمكن أن يكون الحكمة هي العلم بكمال الجلاء و الإستجلاء؛ فان كمال الجلاء ظهور الحق في المرآة الأتم، و كمال الإستجلاء شهوده نفسه فيها؛ فتدبر. 🔸ترجمه:معني حکمت در زبان اهل اللّه آنگونه که قيصري گفت نيست؛ بلکه حکمت عبارت از شناخت خدا و شناخت شئونات ذاتي او و تجليات اسمائي و افعالي او در حضرت علميه و عينيه با مشاهده حضوري است و علم به کيفيات مناکحات و مراودات و تولدهاي الهي در حضرت اسمايي و اعياني با علم حضوري است. و ممکن است که حکمت همان علم به کمال جلاء و استجلاء باشد. پس کمال جلاء همان ظهور حق در آينه هاست و کمال استجلاء آن است که خودش را در آينه ها مشاهده کند؛ فتدبر. 📚شرح فصول الحکم قيصري، تقديم و تحقيق و تعليق سيد جلال الدين آشتياني، ص323، تعليقه 50. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 ره: 🔸و الحاصل: اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند. 📚تقريرات فلسفه امام خمینی،ج۳،ص۴۷۲ ______________________________________ 🔰أقول: کمال الانساني في الطور الالهي، کمال مطاوعت و معرفت را به همراه دارد که همان کمال سعادت انساني است.قوله تعالي:((و ما خلقت الجنّ و الانس الا ليعبدون))؛ و عبادت(مطاوعت)فرع بر معرفت ايقاني(معرفت)است. معرفت به معناي علم حضوري به حقايق اشياء ميباشد، لذا حکمت متعاليه که در واقع ترجمه ي شهود عارف به مفهوم و در قالب استدلال است، ظلّ مشهود و مکشوف است مِنْ بُعدٍ، لذا اقل مراتب سعادت فهم صحيح يکدوره حکمت ميباشد. ره 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : «تفكّر فلسفى اسلام و فهم درست از مبانى اسلامى، كارى مي کند كه انسان در هر لحظه اى از لحظات، احساس می كند در كجاى راه و به سمت كدام هدف حركت مي كند؛ قدرت تحليل براى حوادث مييابد و وظيفه ى خودش را در هر شرايطى تشخيص می دهد. امروز بايد جوان ما اينگونه باشد. البته دشمن، خوشش نمی آيد؛ دشمن هرجا چنين چيزهايى را مشاهده كند، هر طور بتواند با آن مبارزه مي كند.» 📚در جمع دانش آموختگان طرح ولايت(۱۳۷۸/۰۶/۱۳). ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣با اينکه رهبر عظيم الشان به علم فلسفه شهره نيستند لکن فرمايششان دلالت تام و تمامي به احاطه ي حضرتشان بر فحواي کلام فلاسفه و روح معاني ايشان دارد.(گرچه نميتوان احاطه ي حضرتشان بر تاسيسات مکاتب گوناگون حکمي را از اين کلام به تنهايي استنباط کرد). 2⃣فلسفه ي اسلامي_اعني الحکمة المتعالية_به تمامه مبتني بر زبده ي معارف اسلامي است، لذا فهم کننده ي مقاصد حکما_اعني الرّاسخين في العلم مِن الانبياء و الاولياء و العرفاء الامت المحمدي ص و الفلاسفة الذين هم مترجمين العلوم الحضوري بالحصولي_فهم ميکند زبده و لبِّ معارف و مقاصد و بينش اسلامي را به اندازه ي فهم و وسعش. و به همين جهت ميتواند در هر لحظه اي به نحو بالجمله يا في الجمله_بسته به فهم فلسفي اش_تشخيص دهد که خواسته ي قرآن از وي چيست و چقدر از راه را رفته و چقدر از آن مانده فإن شئت قلتَ کأنه شخص بصير ميشود(أقول کأنه لا أقول أنه لاختلاف بين المقامين الحصول و الحضور و البصيرة في العرف العرفان مخصوصٌ بالعلم الحضوري و ظلّه هو الحصول و المفهوم). 3⃣هر که نيست کور است. لذا نه راه را ميداند و نه وظيفه اش را و مذبذبين بين هؤلاء ميباشد. چه بسا بيراهه را راه پندارد و جماعتي را گمراه سازد! 4⃣آنکه سر از نظام بينش اسلامي در نميآورد معارف دين و ائمه(ع)را نفهميده لذا طبعا آنچنان فايده اي هم براي اسلام ندارد و اگر بطور کل حکمت را رد کند يا حکمت را مخالف دين پندارد، آنچه رد کرده اصل و اساس دين است. حوزه اگر فقط به امور جزئيه فرعيه شخصيه بپردازد دين شريف اسلام را در حده تفکراتِ يهوديان کاتوليک و کليساي قرون وسطاي مسيحيان خار و خفيف کرده است. زيرا نظام بينشي يهوديان مشتمل بر افسانه و خرافات است و نظام بينشي مسيحيت آنقدر دگم است که شرط سعادت را ايمانِ تعبديِ محض به بافته هايشان و عدم دخالتِ هرگونه عقلانيت ميداند. 📋نکته: سابقا درباره در همين کانال مختصر صحبتي شد و آن بحث متمم و مکمل اين قسمت ميباشد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حسين جان! پدرو مادرم فدات که وحشيا برات گريه کردن. 🔅اصلا حسين(ع)جنس غمش فرق ميکند 🔅اين راه عشق پيچو خمش فرق ميکند 🆔 @felhekmat
manazel-o-saerin.pdf
2.28M
🔸متن کامل کتاب شريف منازل السائرين. 🆔 @felhekmat
◾️صلوات بر حضرت امام باقر علیه السلام: صلوات اللّه و ملائکته و حملة عرشه و جميع خلقه من ارضه و سمائه علي باقر العلوم، شخص العلم و المعلوم، ناطقة الوجود، ضرغام آجام المعارف، المنکشف لکل کاشف، الحياة السّارية في المجاري، النور المنبسط علي الدراري، حافظ معارج اليقين، وارث علوم المرسلين، حقيقة الحقائق الظهورية، دقيقة الدقائق النورية، الفك الجارية في الجج الغامرة، المحيط علمه بالزبر الغابرة، النباء العظيم، و الصراط المستقيم، المستند لکل ولي، محمد بن علي عليه السلام. 📚 رساله مناقب. ع 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #انسان_کامل: إعلم، أن کل شي طالب لکماله، و کمال کل شي هو اصله، فکل شي طالب لأصله و يرجع اليه. و ا
💠 : 🔸 کتاب جامع اعنی ، جمیع اعیان در طرُق خویش و کل اشیاء در کانالِ «الصراط المستقیمِ» است، لیکن ادراک حقایق این کتابِ جامع کامل (کما هو حقه)، بباید از طریق اعدل ترین و وسیع ترین دایره ی انجام گیرد که آن «الله» و عین ثابتِ انسان کامل است، پس گویا میزان نظام هستی، و دایره ی وجود، و است(منظور و مقصودم نوع انسان نیست، بلکه انسان کامل جامع است). و هر موجودی به هر اندازه که به نقطه ی مرکزی این دایره که انسان کامل است، در جمیع مراتب داشته باشد(قرب معنوی و باطنی و ظاهری و حالی و مقامی و..)، به همان مقدار قادر به ادراکِ حقایقِ قرآن تدوين و تکوين خواهد بود. 🔹پس راست گفت آن حکیم یونانی که انسان همه چیز است. انسان کل اشیاست. پس «مدرِک» بباید صاف و بی رنگ باشد تا «مدرَک» در و رنگ نگیرد، و با این ، خود را به مرکز دایره ی وجود نزدیک کند تا به مقصد و مقصودِ اصلی که حقیقت مطلق است، نایل آید. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
اعمال شب عرفه.pdf
1.84M
🔹اعمال شب عرفه. 🆔 @felhekmat
4_6037186561617953533.pdf
1.82M
🔹دعاي روز عرفه، همراه با ترجمه اي روان و شيوا. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰أقول: 1⃣علم،دراستي و وراثتي،مرده و حيّ،کوششي و جوششي است. اطلاق لفظ علم به هر دو قسم کأنه از باب اش
💠 : 🔹نقل است که آمد مردي به نزد معاذ و گفت:خبر ده مرا از دو مرد:يکي مجتهد در عبادت، کثير العمل، قليل الذنوب، الا آنکه ضعيف اليقين باشد و شک در او در آيد. معاذ گفت:((ليحبطنّ شکه اعماله)). پس گفت:خبر ده مرا از مردي اندک عمل، قوّي اليقين، کثير الذنوب. پس ساکت شد معاذ؛ پس آن مرد گفت:((و اللّه لإن احبط شک الاول اعمال برّه، ليحبطنّ يقين هذا ذنوبَه کلها)). يعني بخدا قسم که اگر شک مرد اول باطل ميکند اعمال خير او را، هر آينه يقين اين مرد ناچيز ميکند تمام گناهان او را. پس معاذ گفت:((ما رايت الذي هر افقه من هذا)). يعني نديدم کسي را که افقه از اين باشد. 📚منهاج الولاية في شرح نهج البلاغة، ج1، ص630. ________________________________ 🔰أقول: 1⃣روي عن رسول اللّه(ص):((خير ما القي في القلب اليقين))، (بحار، ج67، ص173). قال امير المومنين(ع):((نوم علي يقين خير من صلوة في شک))، (نهج البلاغه، حکمت97). 2⃣بلاشک يقين عمل را در پي خواهد داشت و همچنين عمل علم را در پي دارد بشروطٍ و منها الطهارت في جميع المراتب الوجودي سالک. لذا فرض اينکه فردي داراي يقين باشد و در عين حال مذنب هم باشد اجتماع متناقضين است و اجتماع متناقضين بحمل الشايع(در عقد الوضع)محال. اما ممکن است مذنب بوده باشد و بعد از توبه صاحب يقين شود که در اين حال يبدّل اللّه سيئاته بالحسنات. اما فرد اول که به وادي حضور نرسيده عبادتش هم قلبي نيست و از حد جوارح تجاوز نميکند فلا فرق بينه و بين عباد الاصنام الا في الفظ زيرا معبودش اوهام و متخيلاتش ميباشد فهو مشرک. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠🔹💠🔹💠 💠🔹💠🔹 💠🔹💠 💠🔹 💠 🔰اقسام در عرفان: 1⃣فتح قريب: عروج انسان از مرتبه ي نفس به مرتبه ي قلب را فتح قريب گويند که اين آيه اشاره به آن دارد((نصرٌ مِنَ اللّهِ و فتحٌ قَريب)). 2⃣فتح مبين: عروج انسان از مرتبه قلب به مرتبه روح را فتح مبين گويند که اين آيه اشاره به آن دارد((إنا فَتَحنا لَکَ فَتحاً مبينا)). 3⃣فتح مطلق: عروج انسان از مرتبه ي روح به مرتبه سرّ و بالاتر از آن(خفي و اخفي)را فتح مطلق گويند که اين آيه اشاره به آن دارد((إذا جاءَ نَصرُ اللّهِ و الفَتح)). 📝نکته: در عرف عرفان نفس انساني داراي مراحل و عوالم هفتگانه ي طبع،نفس،قلب،عقل(روح)،سرّ،خفي،اخفي ميباشد. 📝نکته: در عرف فلسفه عقل هيولاني و بالملکه و بالفعل و بالمستفاد را براي نفس انساني بر ميشمارند که در صورت صحت تطبيق بين مراتب نفس در عرفان و فلسفه،مرتبه ي عقل بالمستفاد که مقام مشاهده ي تفصيلي حقايق در عقل فعال باشد،ناظر به مقام قلب در اصطلاح عرفاني ميباشد چه اينکه مقام قلب،مقام شهود تفصيلي حقايق است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
⭕️عزيزان براي مشاهده ي تقرير و تلخيص کتب معقول و مشهود به قسمت sharedmedia و بعد sharedfile مراجعه فرمايند.
💠 : آيا اضافه ي بيت و ورح به خداوند متعال اضافه ي تشريفي است يا واقعيت دارد؟ 🔹 از (ره): 🔹خداوند متعال مالک همه ي اشياء است چنانکه ميفرمايد:((لَهُ ما في السَّمواتِ و الأرضِ)) و همه ي اشياي خارجيه هيچ استقلال و امتيازي از خود ندارند و قائم به او هستند،بنابراين اگر بيت،ارض،روح،عبد را به خود نسبت ميدهد و ميفرمايد:((بيتي))،((روحي))،((أرضي))و... در عين حال که همگي واقعيت دارد يک نوع تشريف و اکرام مضاف نيز هست. 📚در محضر علامه طباطبايي،ص198. ____________________________________ 🔰اقول: 1⃣اينکه گفت مالک همه اشياء است به اين معنا که لابشرط مقسمي مقابلي ندارد لذا حق ميشود نفس حقيقة الخصوصيات و عين تلک الحيثيات و هر چه از حقايق امکانيه و وجوبيه هست همه اوست و اوست که صدر و ذيل نظام هستي را پر کرده لذا هر چه هست مضاف به اوست(رسول اللّه، جنتي، ناري و...). از اين تعبير به وجود لم يلدي هم ميشود که ((کان اللّه و لم يکن معه شي)) ، ((هو الآن کما کان)) و (دائما او پادشاه مطلق است/در کمال عزّ خود مستغرق است) پس هرچه را در نظر گيري همه اوست چرا که((هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن)) اما تفوه به مالکيت من باب اشاره ي به غيريت مملوک و مالک است که اين يعني تنزيه او در عين تشبيه او. 2⃣اما اينکه گفت اکرام مضاف هم هست را از باب ((عنت الوجوه للحيّ القيّوم)) بايد خواند چه اينکه حمد و حامد و محمود همه اوست و هرچه را اکرام کند خود را اکرام نموده است. و هر چه اکرام شود او اکرام شده است((وَ ما عُبدَ غير اللّه في کلّ معبود إذ لا غيرَ في الوجود)). 3⃣آنکه با لابشرط مقسمي بيشتر آشنا باشد بهتر ميابد که در عين اينکه بايد گفت:هر چه هست همه اوست بايد گفت: او هيچ کجا نيست و اشيا،اشيا است و او،او است لذا حضرت الامام علي ابن ابي طالب عليه السلام فرمود:داخل في الاشيا لا بالممازجه و خارج عنها لا بالمباينه. دخول در عين خروج و خروج در عين تمزيج. 4⃣همانطور که تو دست بر سينه ات ميگذاري و ميگويي من، در حالي که مِن وجهٍ غير از اين گوشت و پوست هستي حق هم ميگويد بيتي، جنتي، ناري و... و عين مظاهرش است در عين غيريت. لذاست که صداي انا الحق از دل درختي براي نبي اش بيرون ميايد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
حسن_زاده_آملی_حقیقت_انسان_در_قرآن_-1966713316.pdf
425.6K
🔹 شريف حقيقت انسان در عرفان از علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملي حفظه اللّه. 🆔 @felhekmat
2722-fa-tarjome-ejazolbayan-koli.pdf
3.83M
🔹 شريف في تفسير ام القرآن از ، صدر الدين قونوي با تصحيح استاد سيد جلال الدين آشتياني. 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
⚜تمامي صوتها به کانال @felhekmatsout منتقل شدند⚜