هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۷.mp3
28.2M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هفتم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (7)
استاد #عجمی
🔸دلیل نخست: قاعده ارشاد جاهل
🔸آيه دعوت به خیر
((وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.)) سوره آل عمران آیه 104
نکات: روشهای تربیتی دو دستهاند:
روشهای مصرح که جایگاه ویژهای در تربیت دارند؛ مانند اذان، اقامه جماعت که بعد رسانهای هم داشتند.
دسته دوم روشهای عقلایی و روشهایی که کارشناسان تربیتی میگویند. روشها محدود به روشهای مصرح نیستند.
در آیه پیشین امر به دعوت بود، در این آیه روشهای مصرح دعوت را بیان میکند و همان حکم دعوت را دارد. زیرا مصداق آن را بیان میکند.
در انقلاب اسلامی تشکیلاتی که با تعاریف خودمات تاسیس کردیم، ثمربخشتر بودند!
🔸آيه وظایف پیامبران
مانند آیه ((قُلْ هذه سبيلي أدْعُوا إلى اللّه على بصيرةٍ أنا و من اتّبعني.)) یوسف، آیه 108.
🔸 روایات کفالت ایتام آل محمد (ع)
هفت روایت داریم که در دوران غیبت شیعیان یتیم هستند نشان میدهد در این دوران پیامبران و امامان در ظاهر نیستند و باید وظیفه ارشاد آنها را علما انجام دهند.
این آیات تکمیل کننده و ملازم با آیات بیان کننده وظایف علما هستند.
یعنی آن وظایف را در دوران غیبت باید علما انجام دهند. مگر مواردی که اختصاص به پیامبران داشته باشد.
▫️نظام آموزش و پرورش یا ذیل ولی فقیه است که مصداق عالمی با دست بازی در عمل است؛ یا شخصیت حقوقی است که عالم است و مخاطلب این وظیفه.
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۸.mp3
26.82M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هشتم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (8)
استاد #عجمی
🔸آيات وظایف تشکیلاتی مؤمنان
▫️1. آیاتی که ازوظیفه هدایتگری پیامبران صحبت میکنند که شامل علما میشود؛ مگر وظیفه خاص پیامبران باشد.
آیات72 و73 سوره انبیا: ((و وهبْنا لهُ إسْحاق و يعْقُوب نافلةً و كُلاًّ جعلْنا صالحين و جعلْناهُمْ أئمّةً يهْدُون بأمْرنا و أوْحيْنا إليْهمْ فعْل الْخيْرات و إقام الصّلاة و إيتاء الزّكاة و كانُوا لنا عابدين.))
▫️2. آیاتی که وظیفه هدایتگری را وظیفه گروهی از جامعه میداند.
آیه 104، سوره آلعمران: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون.
آیه159 سوره اعراف: ((و منْ قوْم مُوسى أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.))
آیه181 سوره اعراف: ((و ممّنْ خلقْنا أُمّةٌ يهْدُون بالْحقّ و به يعْدلُون.))
ایراد دیدگاه انجمن حجتیه چیست؟ آیا هر حرکت و قیامی پیش از ظهور طاغوت است؟
🔸ایات تشکیلاتی سوره اعراف، سیره است اما هرچند از معصوم نیست؛ اما این سیره متشرعه را قرآن بیان میکند برای الگو و هدایت! بنابراین از وظیفه تشکیلاتی مؤمنان میگوید!
🔸این ادله و دیگر ادلهای که تا کنون بیان شد وظیفه نظام آموزش و پرورش را نسبت به علوم دینی ثابت میکند!
🔹@tarbiatmadresei_ir
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇
https://ana.ir/fa/news/888430...
فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 htt
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇
https://ana.ir/fa/news/888430...
باسمه تعالی
بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزادهای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است.
زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را میرنجاند؛ بهویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گماردهاند.
بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیستها سختتر خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند.
اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسانهای آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است.
سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفهای خود هر آنچه میتوانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟
بنابراین از شما نیز میخواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولتهای خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتشبسهای ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایتها پایان نیابد.
▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی
💢استاد سطوح عالی حوزه علمیه در نقد و بررسی عرفانهای غیروحیانی:
بزرگترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است
▫️▫️▫️▫️▫️
معنا و معنویتی که در ادیان الهی به ویژه اسلام و تشیع مطرح است خاصتر، خالصتر و به توحید نزدیکتر میشود. چنان که در ادبیات معنوی نهج البلاغه با توحید الهی خاصی مواجه میشویم و حضرتامیر(س) در توصیه اخلاقی به امام حسن(ع) میفرمایند: همه آنچه گفتم وقتی حاصل میشود که از جانب خدا توفیق باشد.
بزرگترین خیانت به بشر، دور کردن معنویت او از توحید است
متن کامل در👇👇👇
https://qudsonline.ir/xb6h7
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش۰۹.mp3
23.71M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه نهم
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟ (9)
استاد #عجمی
🔸قاعده حفظ نظامات مسلمانان
▫️این قاعده به معنای حفظ حکومت اسلامی نیست. بلکه نظامات زندگی بشری در جامعه اسلامی است. البته به اولویت، حفظ حکومت اسلامی را تاکید میکند.
▫️در اصول هم از حفظ نظام اجتماعی گفته شده است. شهید ثانی علت قاعده ید را برقراری نظم برای نوع انسانی میداند. موارد به کار رفته به عنوان دلیل و مقصد الشریعه: عدم وجوب احتیاط در شبهه موضوعیه غیرمحصوره؛ جواز اخذ اجرت بر واجبات کفائی؛ اثبات قاعدۀ حمل فعل مسلم بر صحت؛ تقدم حکم حاکم بر فتوای فقیه؛ تعزیر قاتلی که با گذشت اولیای دم قصاص نشده است، به حبس . امیرالمومنین علیهالسلام در جریان جنگ جمل، علت جنگ با اصحاب جمل را خوف ازبین رفتن نظام مسلمانان دانستهاند؛ وجوب قضاوت در عصر غیبت بر فقهای جامع شرائط.
🔸بر اساس قاعده حفظ نظامات، آموزش آنچه برای حفظ نظامات جامعه لازم است را واجب کفایی میداند که مخاطب اصلی آن شخصیت حقوقی نظام آموزش و پرورش است.
🔸حداقل آن آموزشی است که اگر انجام نشود نظامامت از بین میرود. به خلاف ادله پیشین این دلیل شامل هر علمی مورد نیاز جامعه میشود؛ مانند فیزیک و شیمی و ...
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۰.mp3
25.93M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه دهم استاد #عجمی
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(10)
🔸قاعده حفظ نظامات جامعه
از لوازم توجه به قاعده حفظ نظامات آموزش و پرورش:
بر اساس نیازهای آینده کشور، دروس امروز جامعه طرح ریزی شود.
2. در محیطهای چند فرهنگی مانند مناطق شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان باید به حفظ نظامات توجه کرد و وظیفه لزوما ارشاد جهالت آنها نیست.
3. گاهی ارشاد جاهل و دیگر قواعد بر قاعده حفظ نظامات مقدم میشود؛ مانند انقلاب اسلامی که هدفی والاتر از نگه داشتن حفظ نظامات داشت.
🔸قاعده نفی سبیل
«وَلَن یَجْعَلْ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤمِنینَ سَبیلاً» نساء، ۱۴۱
.این قاعده حاکم بر احکام دیگر است. زیرا خبر میدهد که خداوند خداوند کفار را بر مسلمانان مسلط نکرده است. یعنی هیچ چیزی که سبب تسلط بشود، در اسلام ندارید. پس حاکم بر احکام دیگر است.
قدر متیقین منظور تقابل مسلمان با کافر است نه شیعه با دیگر فرقههای گمراه اسلامی.
ادامه بررسی این قاعده در جلسه بعد..
🔹@tarbiatmadresei_ir
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند:
📌نشست سوم:
▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی
🔸میهمانان:
استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان
دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
میزبان:
حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۳ دی ماه
🕗 ساعت ۱۹
🔗لینک شرکت در جلسه:
B2n.ir/noha_edu
🆔@noha_edu
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی.mp3
34.78M
🎙 صوت مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند:
📌نشست سوم:
▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی
🔸میهمانان:
استاد جلیل معماریانی/ موسس مجموعه کتاب پردازان
دکتر مجتبی همتی فر/ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
میزبان:
حجت الاسلام هادی عجمی / پژوهشگر و مدرس فقه تربیتی
@feqhe_tarbiati
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۱.mp3
21.24M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یازدهم استاد #عجمی
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(11)
🔸ادامه قاعده نفس سبیل
در این قاعده سخن از سود کفار نیست؛ بلکه تسلط کفار است
▫️قاعده نفی سبیل دو مرتبه دارد:
▫️حداقل: کفار تسلط پیدا نکنند که واجب است.
▫️حداکثر: عزت مسلمین و بالاتر بودن مسلمانان بر کفار که مستحب است.
تسلط ابعاد مختلفی دارد: تسلط سخت، تسلط بر زمین است. تسلط نرم، تسلط بر آموزش و فرهنگ است.
اگر مرکز اینترنت و بسیاری از خدمات اینچنین به جهان از آمریکاست، هدف نهایی همان تسلط بر دنیاست. از جمله اینکه بسیاری از اطلاعات را به دست آورد.
▫️بر اساس این قاعده حداقل نظام آموزش و پرورش باید به گونهایی برنامهریزی کند که تسلط علمی و عملی آینده کفار را نفی کند. باید آیندهپژوهی شود. آینده پژوهی گمشده برنامهریزی تربیت کشود است!
▫️باید آینده پژوهی نیازها و وابستگیهای به کفار به دست آید تا برای آینده برنامه ریزی شود.
از اهداف برجام این بود که آینده رشته فیزیک در کشور را نابود کنند. وابستگی کامل به علم فیزیک در آینده علمی کشور را برنامهریزی کرده بودند!
🔸حوزههای علمیه باید بر اساس آینده پژوهی نیازهای کشور و جهان اسلام، دارد برنامهریزی کند؛ زیرا آموزش زمانبر است و از اکنون باید برای آینده برنامه آموزشی داشت تا در آینده محقق شود.
🔹@tarbiatmadresei_ir
🌀جایگاه زن در خانواده تجسمی از بُعد جمالیه خداوند است
متن گفتوگو در:
shabestan.news/xjPWK
هدایت شده از تربیت مدرسهای
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۲.mp3
22.62M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه یازدهم استاد #عجمی
✅ آیا آموزش و پرورش وظیفه حاکمیت است؟(12)
🔸نتیجهگیری و جمع بندی
🔸مروری بر قواعد بیان شده و نتیجهگیری
🔸استدلال نخست
▫️بر اساس آنچه بیان شد و برپایه قواعد مختلف به دست میآید که نظام آموزش و پرورش چنان اهمیتی دارد که میتوان گفت خداوند راضی به ترک آن نیست. (از جهت ارشادجاهل، نفی سبیل، حفظ نظامات اجتماعی و ...)
▫️درنتیجه از امور حسبیه است. امور حسبیه در شیعه اموری است که شارع راضی به ترک آن نیست و باید مسلمین آن را انجام دهند.
▫️بنابراین، حکومت از آنجا که نسبت به امور حسبیه وظیفه دارد، نسبت به نظام آموزش و پرورش وظیفه دارد.
🔸استدلال دوم
براساس دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، قطعا از وظایف نظام حکومتی بر اساس نظام ولی فقیه، وظیفه آن مدیریت نظام آموزش و پرورش است.
🔹نکته حاشیهای:
🔸 حسبه در فقه اهل سنت همان نظام تشکیلاتی امر به معروف و نهی از منکر است که باید حکومت انجام دهد. لذا در حکومت داعش و برخی از حکومتهای اسلامی سخن از تشکیلات حسبه است. اما از جهتی معنایی عامتر دارد و لزوما کاری تشکیلاتی نیست. بلکه انجام کارهای مهم مورد نظر شارع است.
🔹مروری بر نظام آموزش جهان اسلام
🔸در عربستان:
الف) قبل اسلام عربستان
ب) دوران اسلامی: اول. دوره ابتدایی اسلامی(حلقههای درسی)؛ دوم. دوره میانی (کتّاب)
ج) آموزش و پرورش رسمی (شکل امروزی) در سال 1925 به نام "اداره ی آموزش و پرورش"
🔸در ایران:
الف) قبل از اسلام (دوران باستانی) ؛ ب) دروان اسلامی (مکتب خانهها ) ، ج) نظام اخلاقی و آموزشی مدرن (غربی)
🔹@tarbiatmadresei_ir
تربیت اعتقادی 02.m4a
33.23M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه دوم
استاد#عجمی
🔸تبیین سه بعد مهم تربیتی:
اصلاح شناخت؛
اصلاح گرایش؛
اصلاح رفتار.
🔹@feqahat
تربیت اعتقادی04.mp3
20.21M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه چهارم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ادامه بررسی دلیل یکم. آیه وقایه
🔸آیا این آیه، وقایه سختگیرانه را میگوید؟ دایره این وظیفه چیست؟
🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 05.mp3
20.6M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه پنجم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع
🔸«وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَيْكَ فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا بخیره وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وَلِيتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْه»
(من لايحضره الفقيه، ج2، ص622).
🔹@feqahat
تربیت اعتقادی 06.mp3
19.61M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه ششم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ادامه بررسی دلیل دوم: فرازی از رساله حقوق امام سجاد ع
▫️بررسی دلیل سوم: روایاتِ «آموزش لااله الا الله»
قَالَ: إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِينَ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِينَ وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ عِشْرُونَ يَوْماً فَيُقَالُ لَهُ قُلْ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) سَبْعَ مَرَّاتٍ وَ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ أَرْبَعُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ قُلْ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ خَمْسُ سِنِينَ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ أَيُّهُمَا يَمِينُكَ وَ أَيَّهُمَا شِمَالُكَ فَإِذَا عَرَفَ ذَلِكَ حُوِّلَ وَجْهُهُ إِلَى الْقِبْلَةِ وَ يُقَالُ لَهُ اسْجُدْ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سِتُّ سِنِينَ صَلَّى وَ عُلِّمَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ فَإِذَا تَمَّ لَهُ سَبْعُ سِنِينَ قِيلَ لَهُ اغْسِلْ وَجْهَكَ وَ كَفَّيْكَ فَإِذَا غَسَلَهُمَا قِيلَ لَهُ صَلِّ ثُمَّ يُتْرَكُ حَتَّى يَتِمَّ لَهُ تِسْعٌ فَإِذَا تَمَّتْ لَهُ عُلِّمَ الْوُضُوءَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهِ وَ عُلِّمَ الصَّلَاةَ وَ ضُرِبَ عَلَيْهَا فَإِذَا تَعَلَّمَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ غَفَرَ اللَّهُ لِوَالِدَيْهِ» (حر عاملی، وسائل الشیعه، ج21، ص474)
🔹@feqahat
حضرت هادی عليهم السلام.docx
26.5K
📚نکاتی از زندگی حضرت هادی ع
💢برگرفته از جلد 50 بحارالانوار
🌷هدیه به حضرتش
تربیت اعتقادی ۰۷.mp3
12.23M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه هفتم
استاد #عجمی
🔹پاسخ به پرسشهای مهم در فقه تربیتی:
🔸اگر دلیل عقلی بر چیزی داشتیم چه نیازی به روایات تربیتی داریم؟
🔸نظام تربیت اسلامی چگونه ساخته میشود؟
🔸آیا روایات تربیتی درباره انسان دوران اهل بیت ع است؟ آیا برای مردم امروز کاربرد دارد؟ مگر خصوصیات مردم تفاوت پیدا نکرده است؟
🔸روایات دارای سند ضعیف چه کاربردی در فقه تربیتی دارد؟
🔸وظیفه دانشجوی روانشناسی مسلمان چیست؟
🔹@feqahat
تربیت اعتقادی۰۸.mp3
11.18M
💢#فقه_تربیت_اعتقادی
▫️جلسه هشتم
استاد #عجمی
🔸بررسی فقهی وظایف والدین نسبت به تربیت اعتقادی فرزندان
▫️ دلیل چهارم: مقدمیت
ما میدانیم که
▫️اولا: وظایف وجوبی و استحیابی را والدین نسبت به فرزند دارند؛ مانند دعوت آنها به ارتباط دادن فرزندان با ولایت و اهل بیت، نماز و روزه و آموزش قرآن؛
▫️دوما: عقل میگوید مقدمه انجام این وظایف و تحقق واقعی آنها، اعتقاد داشتن فرزندان به این مسائل است. بنابراین مقدمه عقلی انجام این وظایف، تبیین اعتقادی این مسائل است.
▫️حداقلی از اعتقاد به ولایت، نماز و عبادت و دیگر وظایف دینی مقدمه انجام آنهاست.
🔸بنابراین از باب مقدمه انجام آن وظایف، تربیت اعتقادی فرزندان راجح است. یعنی در مراتبی واجب و در مراتبی مستحب است.
🔸برای انجام این وظیفه لازم نیست لزوما خود پدر و مادر توان پاسخگویی داشته باشند؛ بلکه میتوانند فرزند را در با کارشناس یا محتوای مناسب مواجه کنند. با به هر روشی دیگر که حداقلی از اعتقاد به این امور واجب در فرزند شکل بگیرد تا مقدمه پذیرش آن گردد.
🔹@feqahat
🎙صوت جلسه اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت
با نگاهی تربیتی
💢با موضوع: نفوذ اجتماعی روحانیت، ظرفیتها و کارکردها
♨️با تاکید بر کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
🔹اساتید:
🔸دکتر محمد دین محمدی
🔸حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
تصاویر مرتبط با جلسه👇👇👇
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
▫️انواع مخاطبان ما نسبت به انتخابات
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
▫️علل بیان شده برای عدم شرکت در انتخابات
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
🔸کنشگری روحانیت نسبت به انتخابات
▫️برخی راهکارهای بیان شده در جلسه
#انتخابات
#فرهنگ_انتخابات
هدایت شده از فقه فرهنگی
📝#یادداشت
🔹سند روایت لیلةالرغائب
🔸از کتبی که در دست ماست، سید بن طاووس در الإقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص: 185 اولین فرد از علمای شیعه است که روایت لیلة الرغائب را آوردهاند. ایشان درباره سند آن بیان داشتهاند:
«وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويّا عن النبي صلّى اللّه عليه و آله، و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم اللّه، فقال في جملة الحديث عن النبي صلّى اللّه عليه و آله في ذكر فضل شهر رجب ما هذا لفظه: و لكن لا تغفلوا عن أوّل ليلة جمعة منه، فإنّها ليلة تسمّيها الملائكة ليلة الرغائب، و ذلك انّه إذا مضى ثلث الليل لم يبق ملك في السماوات و الأرض الّا يجتمعون في الكعبة و حواليها، و يطّلع اللّه عليهم اطلاعة فيقول لهم: يا ملائكتي سلوني ما شئتم، فيقولون: ربنا حاجتنا إليك ان تغفر لصوّام رجب، فيقول اللّه تبارك و تعالى: قد فعلت ذلك.
ثم قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله ...»
🔸گروهی از فقیهان معاصر شیعه همچون میرزا جواد تبریزی و فاضل لنکرانی انجام اعمال این شب را به امید مطلوبیت، راجح دانستهاند. (تبریزی، صراط النجاة فی اجوبة الاستفتائات، ۱۳۹۱، ج۱۰، ص۳۴۰؛ فاضل لنکرانی، جامع المسائل، انتشارات امیر قلم، ج۲، ص۱۷۲؛ صافی گلپایگانی: معارف دین، ۱۳۹۱، ج۳، ص۲۵۸).
🔸آیت الله مکارم شیرازی سه راه برای اثبات مشروعیت انجام اعمال لیلة الرغائب ارائه کرده است: یک راه این است که کسی قائل به این باشد که تسامح در ادله سنن معتبر است یعنی روایات مرسل و غیر صحیح در این گونه موارد حجت است و می توان به استحباب آن فتوا داد. حتی اگر این روایات در کتب اهل سنت باشد. راه دوم این است که احادیث «مَن بَلَغ» را برای اثبات استحباب حجت ندانیم ولی در روایت است که اگر کسی آنها را «رجاءً» به امید دریافت پاداش یا در خواست ثواب انجام دهد، آن ثواب به آنها داده می شود. راه سوم این است که به سراغ اطلاقات ادله نماز و دعا رویم. عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس میخواهد زیاد و هر کس که می خواهد کمتر بخواند.بنابراین میتوان به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است، اعمال لیلةالرغائب را به جا آورد.(بيانات در ابتدای درس خارج فقه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹، سایت مدرسه فقاهت).
🔸دیدگاه نگارنده این است که:
پذیرش قاعده تسامح در ادله سنن با وسعتی که برخی فقها فرمودهاند به راحتی ممکن نیست و بخش وسیعی از معارف و نظام معرفتی شیعه را برپایه غیر استوار بنا خواهد کرد!
مگر گفته شود این قاعده تنها درباره انجام اعمال عبادی با قصد رجاء، جریان دا رد که حرفی پذیرفته است.
🔹@feqahat
راز همسرت را جار بزن ببین چه می شود! | خبرگزاری فارس
👇👇👇
https://www.farsnews.ir/news/14021003000238/%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D9%86-%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
#یادداشت