🔰 میراث فقهی حوزه عملیه خراسان
🔻معرفی میراث مکتوب حوزه علمیه خراسان
▫️بخش نهم: میراث فقهی و اصولی حوزه علمیه خراسان
۱- حاشیه فرائد الاصول آیت الله سید محمدکاظم یزدی (تهیه شده به اشراف آیت الله شیخ محمدحسین سیبویه)
۲- دراسات الاصول (تالیف آیت الله شیخ علی اصغر معصومی)
۳- مشکات الاصول (تالیف آیت الله سید حسین شمس)
۴- وجیزة فی ولایة الفقیه (تالیف آیت الله شیخ محمدابراهیم ربانی بیرجندی)
......................................
🔸آشنایی با مهم ترین آثار علمی موجود در کتابخانه تخصصی میراث فقاهت خراسان
🗓 از ۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۳
▪️ از طریق کانال موسسه میراث فقاهت خراسان👇
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
#تراث_خراسان
#میراث_مکتوب_خراسان
#کتابخانه_تخصصی_میراث_فقاهت_خراسان
#میراث_اصولی_و_فقهی_خراسان
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#فقه_سیاسی
#ولایت_فقیه
#مشهد
🔰 عنوان کتاب: وجیزة فی ولایة الفقیه
🔹تالیف آیت الله شیخ محمدابراهیم ربانی بیرجندی (از علمای حوزه علمیه خراسان)
🔸 معرفی کتاب:
این کتاب موضوع ولایت فقیه را از ابعاد و زوایای عقلی و نقلی مورد بحث و پژوهش قرار داده است. نگارنده نخست به معرفی شرح حال، زندگی، تحصیلات و اجازات خود اشاراتی کرده است. وی سپس راجع به برخی موضوعات فقهی نظیر ثبوت هلال که در آنها شبهات و ابهاماتی پدید میآید سخن گفته و بر این نکته تأکید میکند که این نوع مباحث و حوادثی از این دست پیروی از فقیهان را در امور دین و دنیا ضروری میسازد. وی سپس مستندات روایی ولایت فقیه را اشاره مینماید. آنگاه وظایف فقها را ذیل این عناوین: صدور فتوا و حکم برای مقلدان، ولایت در قضا و حل اختلافات و منازعات، اجرای حدود و تعزیرات، حفظ و نگاهداری مال یتیم، دیوانگان و سفیهان، اموال اشخاص مفقودالاثر، ازدواج، سرپرستی ایتام و سفیهان، اخذ خمس و مصارف آن و توجه به سایر امور عامه تقسیمبندی نموده و پیرامون روایاتی که در خصوص اثبات ولایت فقیه بدانها استناد میکنند، بحث کرده و براهین و استدلالهایی اصولی و روایی در اثبات این نظریه مطرح مینماید.
#فقه_سیاسی
#ولایت_فقیه
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حوزه_و_حاکمیت_دینی
رهبر انقلاب:
▫️ حوزه های علمیه احتیاج به تحول دارند...
▫️حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش برد دین و ایجاد حاکمیت دینی است...
▫️ اینی که حوزه خودش را از لوازم حاکمیت دینی برکنار بداند، نامعقول است. این اصلا معنا ندارد. حوزه برای این است، چون لیظهره علی الدین کله است...
▫️ حوزه های علمیه باید در این جهت حرکت کنند...
#حوزه_و_حاکمیت_دینی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#فقه_جهاد
🔰 موضوع: نظرات فقها در مورد جهاد با نفس و مال و انطباق آن با جنگ لبنان
🎙 ارائه دهنده: آیت الله مجفی بستان
⏰ زمان: پنجشنبه 1 آذر ساعت 10
🕌 مکان: مشهد مقدسف حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#فقه_جهاد
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از گفتمان فقه حکمرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب:
🔸 دین در حوزه روش حکمرانی سرمشق دارد، باید آن را پیدا کرد....
#حکمرانی
#دین
🕌 کانال گفتمان فقه حکمرانی
🆔 @feqhe_hokmrani
#نشست_علمی
#قانون_اساسی
🔰 موضوع: وظائف مسئولین در پاسداشت قانون اساسی
🎙 ارائه دهنده: دکتر علی بهادری جهرمی
⏰ پنجشنبه 8 آذر 1403 ساعت 8 صبح
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه سلیمانیه
#نشست_علمی
#قانون_اساسی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#کرسی_ترویجی
#فقه_تربیت
🔰موضوع: گونه شناسی تاثیر احکام شرعی بر تربیت
🎙 ارائهدهنده: حجةالاسلام آقای محمد مالدار
🎙ناقدین: حجةالاسلام و المسلمین محمد نوروزی
حجةالاسلام و المسلمین احمد امامی راد
🎙مدیر کرسی: سرکار خانم داورپناه
⏰ زمان سه شنبه 6 آذرماه ساعت 12
🏢 مکان: مشهد مقدس، مجتمع آموزش عالی خواهران، مدرس شهید مطهری
📌 لینک ورود به نشست:
https://vce.miu.ac.ir/mashhad10
#کرسی_ترویجی
#فقه_تربیت
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#روش_شناسی
🔰موضوع: فرآیند استنباط فقهی
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا موسوی مهر (مؤلف کتاب فرآیند استنباط فقهی)
⏰ زمان: دوشنبه پنج آذرماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۲
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی خویی. فازجدید طبقه منفی یک مدرس دو.
#نشست_علمی
#روش_شناسی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#یادداشت
#رویکردشناسی_فقهی
🔰مکلف در ایدههای معاصر تکامل فقاهت
✍️محمدمهدی تهرانی
🔹اگر بناست به فقه فردی بسنده نکنیم و با نحوی از لحاظ امر جمعی به ایدههایی چون فقه اجتماعی، فقه نظام، فقه نظام ولایی، فقه سرپرستی، فقه ولایی، فقه نظامات اسلامی و... دست یازیم، مکلف در این لحاظ جمعی چه تبیینی مییابد؟
🔹شاید بتوان گفت با دو تلقی عمده مواجهیم. یک تلقی این حیث جمعی را به همان فرد و وجهی از او بازمیگرداند. تلقی دیگر امر جمعی را به مثابه مکلفی جداگانه پیش مینهد. این دومین تلقی خود دو دسته میشود. یا این مکلف و حقیقتِ جداگانه، امری اعتباری است یا حقیقی. به عبارت دیگر یا در قالب شخصیت حقوقی قابل توضیح است یا فراتر از آن توضیح مییابد.
✅امر جمعی به مثابه حیث اجتماعیِ فرد
🔹در نگاه نخست مثلا با برآورد استاد هادوی تهرانی مواجهیم. مکلف جمعی، حقیقتی جداگانه نیست؛ حیثی است از همان مکلف فردی که پیشتر میشناختیمش. فرد، دو حیث دارد؛ یک حیث فردی و بک حیث اجتماعی و این هر دو میتوانند احکام خاص خود را دارا باشند.
🔹استاد علیدوست هم از آنجا که خطابات متوجه امت و مجتمع اسلامی را متوجه حاکم میداند و لحاظ امت و حیث جمعی به مثابه مکلفی جداگانه را نمیپذیرد، به نظر در همین سوی قرار میگیرد. از نگاه استاد علیدوست لحاظ امت به مثابه مکلف از سوی اهل سنت وارد فقه شده است.
✅امر جمعی به مثابه شخصیت حقوقی
🔹امر جمعی در ادبیات استاد اعرافی، استاد فاضل و استاد قوامی در قالب شخصیت حقوقی معنا مییابد.
🔹این شخصیت حقوقی در استاد قوامی میتواند امتداد تاریخی پیدا کند چنانچه یک قوم مثل بنی اسرائیل میتوانند واجد شخصیتی متمایز تلقی شوند و مورد خطاب قرار گیرند.
🔹حقیقت این شخصیت حقوقی در استاد قوامی در سازمان به مجموعه نسبتها تحویل میشود و بر پایه فلسفه اسلامی امکان توضیح دارد. به این ترتیب اگر چه سخن در شخصیت حقوقی است اما توضیحی نه اعتباری که حقیقی مییابد. از این حیث میتوان گفت استاد قوامی در میانه دیدگاه شخصیت حقوقی و دیدگاه حقیقی دانستن جامعه قرار دارد. از یک سو جامعه را با ادبیات شخصیت حقوقی توضیح میدهد و از سوی دیگر برای آن پشتوانهای حقیقی در ربط ایجاد میکند.
✅امر جمعی به مثابه امر حقیقی
🔹آنان که امر جمعی را واجد حقیقتی متمایز تلقی میکنند نیز تبیینهای مختلفی دارند.
🔹استاد ارسطا از این حقیقت با عنوان حقیقت عرفی مستقل یاد میکند. این حقیقت با آثاری که دارد بازشناخته میشود.
🔹در تلقی استاد اراکی مکلف کلان اساسا غیر از مکلف خُرد است و میتوان از آن با عنوان انسان کبیر یاد کرد. البته میتوان برای فروکاست در منازعه، چنین مکلفی را "فردِ به قید دیگران" دانست اما واقعیت امر همان است که گفته آمد. اگر دیگران هم آمدند، حجت تمام میشود و تکلیف جاری.
🔹در تلقی استاد خسروپناه نه تنها با مکلف اجتماعی که با مکلف تاریخی نیز مواجهیم. این وحدت اجتماعی با اراده اجتماعی بازشناخته میشود. البته در این نگاه هم میتوان دعوا را فرونشاند و از حقیقت اعتباری سخن گفت که همان برای مکلف واقع شدن کافی است.
🔹در تلقی استاد میرباقری "جامعه با محوریت ولی" به مثابه مکلف تلقی میشود. تکلیف اولا نظاممند است و ثانیا از مجرای حضور محوریِ ولیّ جریان مییابد. افراد در یک سطح قرار نمیگیرند. در پیکربندیِ جامعه هر یک سهمی از تکلیف را بر دوش دارند و این سهمها به هم مقوّم و با محوریت ولّی است. ادبیات استاد میرباقری به جهت لحاظ پیکربندی، ربط و نسبتها با ادبیات استاد قوامی قرابت دارد.
🔹در دیدگاه استاد رشاد این مکلف جمعی حاصل یک "ترکیب اتحادی" است؛ حاصل اتحاد اجزایی است که با هم در داد و ستد هستند. نمیتوان این امر جمعی را به یک امر اعتباری محض فروکاست. اگر اعتباری هم باشد، اعتباریای است که منشا انتزاع دارد. استاد رشاد از تعبیر "شاکله الشواکل" برای توضیح این امر جمعی استفاده میکند.
🔹در دیدگاه استاد مددی با حیثیتی اجتماعی مواجهیم که میتوان از آن با عنوان "هیئت اجتماعی" یاد کرد و وقتی قانون وضع میشود اساساً همین هیئت مورد توجه قرار میگیرد.
🔸پینوشت: آراء فوقالذکر تفاصیل قابل توجهی دارند که در این مجال نمیگنجد.
@takamolefeghahat
#یادداشت
#رویکردشناسی_فقهی
#فقه_حکومتی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
4030809 نشست علمی جایگاه کرامت انسان در حقوق بشر انساندوستانه- استاد درایتی.mp3
18.79M
#صوت
#فقه_بین_الملل
#استاد_درایتی
🔰 موضوع: «جایگاه کرامت انسانی در حقوق بشردوستانه با محوریت کشتار غیرنظامیان در لبنان و فلسطین»
🎙 ارائه دهنده: ستاد حجتالاسلام و المسلمین شیخ حمید درایتی (مدرس خارج فقه و اصوال حوزه علمیه مشهد)
🔹 ۹ آبان ۱۴۰۳ ؛ حوزه علمیه مشهد
#صوت
#فقه_بین_الملل
#استاد_درایتی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_کتاب
#فقه_و_اجتهاد_حکومتی
🔰 عنوان کتاب: فقه و اجتهاد حکومتی
🔹 نویسنده: استاد علی اکبر نوایی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد)
▫️ناشر: انتشاراتحوزهعلمیهخراسان
📕قیمت پشت جلد:۸۵هزارتومان 🏷۳۰درصد تخفیف خدمت طلاب گرامی
👤 ارتباط جهت سفارش:
@ketabhozeh1396
📚انتشارات حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/Entesharatkh
#معرفی_کتاب
#فقه_و_اجتهاد_حکومتی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_موضوع_تحقیق
#موضوع_پژوهشی
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🔰 فقه حکومتی و امور عبادی
🔹 استاد ذبیح الله نعیمیان
1. اگر زمانی حج از اقبال عمومی برخوردار نباشد، حاکمیت وظیفه پیدا میکند، افرادی را به حج بفرستد؛ حتی در صورتی که هزینه فرستادن افراد به حج را تقبل کند؛ همچنین اگر در برگزاری مراسم حج، مفاسدی به صورت ثانوی مطرح شود، حاکم بدون تغییر حکم الهی، به صورت محدود میتواند برخی ضوابط و شرایط را لحاظ کند.
2. در برگزاری عبادتهای جمعی همچون نماز جماعت، مردم میتوانند به صورتهای مختلف به برگزاری نماز جماعت بپردازند، اما اگر اختیارات حاکمیتی را در نظر بگیریم، فقه حکومتی به مثابه یک رویکرد فراگیر میتواند در عرصه بحث از نماز جماعت، مقوله اقامه نماز را مدنظر قرار دهد.
3. ممکن است در جاهایی نمازهای جماعتی برگزار شود که مفسده انگیز باشد و به درگیری میان مردم، اقشار و گروههای خاصی بیانجامد؛ در این موارد آیا حاکمیت میتواند جلوی برخی نمازهای جماعت را بگیرد؛ حتی در صورتی که امام جماعت و مأمومین از ویژگیهای لازم برخوردار باشند؟
4. در مقوله نماز جمعه که ارتباط وثیقتری با فقه حکومتی دارد؛ اگر وجوب آن را محدود به زمان حضور امام معصوم (ع) بدانیم، در واقع اختیارات جمعی و اجتماعی حاکم و فقیه را محدود دانستهایم و اگر محدود به زمان حضور ندانیم، چگونه و با چه ضوابطی باید نماز جمعه برگزار شود، آیا حاکم میتواند از صلاحدیدهای حاکمیتی استفاده کند؟
5. آیا در شهری که اهل سنت وجود دارند، میتوانند نماز جمعه مستقلی داشته باشند؟
6. روش اداره اماکن مقدسه عبادی و دخالت حاکمیت در اداره مساجد که متعلق به خدا است، باید چگونه باشد، آیا این قبیل امور از حیطه امور ولایی خارج هستند یا خیر؟
7. برخی نمازهای فردی که به صورتی برگزار میشود که باید با شعائر دیگر هماهنگ باشد؛ به طور مثال مراسم دعا و یا عزاداری برگزار میشود که اگر به صورت عام در نظر بگیریم، نسبت میان آنها چگونه است و باید چگونه اولویت گذاری شود؟
8. برخی مراسمها ممکن است استحبابی داشته باشد یا در عرف دینی برای احیای شعائر به کار رود، روش اداره آنها چگونه باید باشد؟
9. آیا مراسم عبادی باید محدود به مساجد شود؛ از این باب که مساجد احیا شوند و نباید در جاهای دیگر نماز جماعت داشته باشیم؛ به طور مثال اگر در حسینیه، نماز جماعت داشته باشیم؛ ممکن است در مساجد کمتر نماز برگزار شود، آیا در این موارد صلاحدیدی باید وجود داشته باشد یا تابع شرایط مختلف و ضوابطی باید باشد؟
10. اماکن عبادی و نوع برگزاری مراسم عبادی و تزاحمهایی که پیش میآید، بخشی از آنها استحباب و برخی نیز اعمال وجوبی دارند؛ اگر دو عبادت با یکدیگر تزاحم پیدا کند، در حوزه فردی خود شخص اهم و مهم میکند؛ اما اگر فرض کنیم عبادات مستحبی به گونهای برگزار شود که فضا برای اقامه عبادت دیگری فراهم نشود، در اینجا آیا برای حاکمیت اختیاراتی هست یا این که میتواند محدودیتهایی را بگذارد؟
11. ائمه جماعاتی که به طور عادی از سوی مردم انتخاب میشوند و هرکسی با تشخیص خودش پشت سر فردی نماز جماعت بخواند؛ آیا حاکمیت میتواند در فضای اداره جامعه، در اداره مساجد دخالت حاکمیتی کند و ضوابطی بگذارد یا باید برای انتخاب ائمه جماعات حاکمیت اقدام کند؟ در این صورت آیا این موارد موقتی است، ثبات و تغییر آنها چگونه است؟
12. آیا مردم در تعامل با حاکمیت برای اداره اماکن مقدس و برای برگزاری نمازهای جماعت میتوانند اقدام کنند، آیا مردم میتوانند ائمه جماعات را انتخاب کنند یا شرایط خاصی دارد؟
13. آیا هر فقیهی میتواند اقدام به تشکیل نماز جمعه کند یا باید از حاکمیت اسلامی، ستاد ائمه جمعه و نصب فقیه با واسطه و بیواسطه اذن داشته باشد؟
14. در خارج از کشور چگونه است؛ اگر ما قلمرو حکومت اسلامی را در درون ایران ببینیم، ممکن است، فردی بگوید من مجتهدم و خودم نماز جمعه را برگزار میکنم؛ اما اگر ما ولایت را گسترده ببینیم، آیا فقهای دیگر به واسطه این که اجتهاد دارند، میتوانند در نوع اداره نمازهای جمعه به تنهایی مبادرت کنند یا این که باید محوریت ولایت فقیه را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسند و این امر را به اقتضای ولایی و فقه حکومتی ایجاب کنند؟
15. اگر فردی قائل به وسعت ولایت فقیه نبود، در امور عبادی چه وضعیتی ایجاد میشود و چه دیدگاهایی را میتواند داشته باشد، تبعیت مردم در امور عبادی با توجه به نگاه حاکمیت چگونه خواهد بود؟
#موضوع_مقاله
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔰ورود حوزه های علمیه به موضوعات روز؛ الزامات و بایسته ها
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔻در مصاحبه با ایلنا درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص ورود حوزه به موضوعات روز:
🔹این آمادگی در حوزه برای ورود به موضوعات روز وجود دارد. البته به نکتهای باید توجه شود که ورود حوزهها به این مسائل شرایطی دارد که به نظرم مسئولان حوزههای علمیه، بزرگان، اساتید، مدیریت حوزه وشورای عالی باید به این نکات توجه کنند:
🔸ورود به این موضوعات باید ورود محتاطانهای باشد. اولا کسانی ورود کنند که گفتمان این مسائل را داشته باشند، یعنی ممکن است یک استاد مسلط بر مکاسب، رسائل و کفایه و درس خارج ورود کند اما گفتمان و فرهنگ گفتگوی این بحثها را نداشته باشد و لذا بخواهد با همان ابزارهای قدیم و ابزارهای سنتی این موضوعات را حل کند بنابراین این ورود، ورود موفقی نخواهد بود.
▫️به عنوان مثال مسائل بانکها همانطور که میدانید و ابزارهای مالی و ابزارهای مشتقه امروز از مسائل معاصر و مسائل روز است و اگر کسی بخواهد به این موضوعات ورود کند و بگوید شما وارد بانک شوید و با همان حیل شرعی یک سری عقود تصنعی و ظاهری برقرار کند و به گمان خودش مشکل را حل کرده است. از این جور تفکر بانکداری اسلامی در نمیآید این اسلامی نما و اسلام نماست. چراکه فرد آن گفتمانی که باید داشته باشد فهم نظام اقتصادی اسلام را داشته باشد را ندارد.
🔹به نظر من اگر ما فاصله داریم با اقتصاد اسلامی آنچه که از روایات استخراج شود و آنچه که از قرآن استفاده شود کسی نمیخواهد از خودش چیزی بگوید به دلیل همین نبود گفتمان کسانی است که حتی در این رابطهها تصمیم گیر بودهاند و قانون گذار بودهاند این یکی از بایستههایی است که باید مطمح نظر قرار بگیرد.
🔸از طرفی برخی از موضوعات حتی برای کارشناسان فن هنوز روشن نیست. شما ببینید شرکتهای هرمی وقتی که وارد کشور ما شد تا الان چقدر پوست انداخته است وچقدر محتوای آن تغییر کرده است و اقسامی پیدا کرده است. اگر قبلا میگفتند همه اقسام آن حرام است الان برخی از اقسام آن با آنچه که قبلا گفته شده است فاصله دارد. برخی از موضوعات در حال شدن است اگر کسی میخواهد به این موضوعات بپردازد باید به این نکته توجه داشته باشد به تغییراتی که گاهی روزانه رخ میدهد و معاملات دیجیتال، بیت کوینها و رمزارزها هنوز در حال شدن است و در حال تحول است.
▫️بنابراین اگر کسی میخواهد به این موضوعات بپردازد باید به این تحول و شدنها توجه کند. گاهی دیده شده است افرادی به این مسائل پرداختهاند اما اطلاعاتشان مربوط به ۸۰ سال پیش است حتی منابعی که استفاده میکنند مربوط به خیلی از گذشتههای دور است. اینکه پرداختن به مسائل معاصر نیست و نظر رهبری هم قطعا این نخواهد بود. نکته دیگری که باید در این موضوع توجه شود این است که کسی که میخواهد به این موضوع ورود کرده و بحث کند نباید پیش خودش چند مسئله داشته باشد و فقط درباره این مسائل بحث کند.
🔸گاهی بسیاری از کتابها را میبینیم که عنوان معاصر دارد و یا شبیه این عنوان است اما میبینم به آنچه که در کف میدان مطرح است توجهی نشده است به طور مثال در کمیته فقهی بورس یا کمیته فقهی بانک مرکزی مطرح است، سازمان بورس سوال دارد و شرکتها پرسشهایی دارند یک موضوع است اما آنچه که محقق به آن پرداخته است یک موضوع دیگر است. محقق سوالاتی در گمان خودش داشته است و حاضر هم نشده است به میدان سری بزند و ببیند سوالات چیست. اینطور که نمیشود باید محقق حواسش به سوال باشد و آن سوال را پاسخ دهد.
🔹باز یکی از نکات دیگر که ورود مناسب را شامل میشود این است که سوالها حسب الفرض نباشد. یعنی به طور مثال ما یکباره وارد معاملات رمزارزها میشویم بعد میگوییم اگر مال باشد اشکال ندارد، معامله درست است اگر مال نباشد، درست نیست. این که قبلا از ورود حوزه به این موضوعات هم معلوم بود و از همه مهمتر این است که استفاده فنی و منضبط از کارشناسان امین هم باید صورت بگیرد. گاهی اوقات فقیهی که بحث میکند خودش کارشناسی میکند خودش داوری میکند و اگر احیانا هم از کارشناس استفاده کند کارشناسی نیست که به معنای واقعی کارشناس باشد از گزارشاتی که در مقالات فقهی مشاهده میکنیم متوجه میشویم که این افراد به کارشناس مراجعه نکردهاند و صرفا ویکی پدیا را دیده است و به آن حکم کارشناسی داده است یا خودش تطبیق داده است لذا باید بحثها حداقل دو ضلعی باشد یعنی یک ضلع آن در اختیار استاد فقیه عهده دار شود و یک ضلع را کارشناس امین عهده دار شود و اینها کنار هم باشند و الا اگر من فقیه اطلاعات متفرقی را بدست بیاورم که بعضا نادرست هم است و آن را وارد کتاب کنم این درست نیست. بایستهشناسی و آسیبشناسی فقه معاصر چه آسیبهایی دارد و چه بایستههایی لازم دارد از جمله مباحثی است که من در گذشته نیز به آن پرداخته ام.
📚 @alidost_fiqh
#گعده_فقهی
🔰جلسات علمی در محضر استاد آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید
🔹 موضوع: بررسی مباحث مطرح شده در درس خارج فقه و اصول
⏰ زمان : یکشنبه 4 آذر؛ ساعت ١٧:٣٠
🕌 مکان: مشهد مقدس؛خیابان آیت الله بهجت؛ بهجت ۸/١؛ پلاک ۴۱۵؛ مؤسسه به سوی اجتهاد
#گعده_فقهی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
🔰 موضوع: نهاد روحانیت، از مبانی نظری تا چالشهای عملی
🎙 سخنران: حجتالاسلام محمد الهیخراسانی
⏰ زمان: دوشنبههای هر هفته، ساعت: ۱۸:۳۰ الی ۲۰
🕌 مکان: مشد مقدس، رسالت ۸۱، مجتمع فرهنگی تربیتی حضرت مهدی، نمازخانه شعبه ۳
#نشست_علمی
#نهاد_روحانیت
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#کارگاه
#مهارت_سیاسی
🔰 موضوع: سلسله کارگاههای دانشی و مهارتی سیاسی با عنوان «انقلاب اسلامی»
🕌 مکان: شیروان، مدارس علمیه آیتالله حکیم(ره) و الزهرا(س) شیروان
⏰ زمان: دوشنبه ۵ آذرماه، ساعت: ۹ صبح
#کارگاه
#مهارت_سیاسی
#دانش_افزایی_سیاسی
#خراسان
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از حمیدرضا کامل نواب
ولایت فقیه امام، جلسه بیست و ششم .mp3
26.47M
#ولایت_فقیه_امام
#فقه_سیاسی
#فقه_حکومتی
#جلسه_بیست_و_ششم
࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ
🌷حمیدرضا کامل نواب
لینک عضویت ↙️
@Hrknavab
هدایت شده از حمیدرضا کامل نواب
آیات الاحکام سیاسی، جلسه هشتم.mp3
33.84M
#آیات_الاحکام_سیاسی
#فقه_سیاسی
#فقه_حکومتی
#جلسه_هشتم
࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ
🌷حمیدرضا کامل نواب
لینک عضویت ↙️
@Hrknavab
#گزارش_نشست_علمی
#فقه_و_معنویت
🔰 موضوع: معنویت در فقه: فراتر از احکام ظاهری
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)
🔷 + متن کامل در رویداد مراقبت معنوی
👉 https://maalem.ir/?p=16442
#گزارش_نشست_علمی
#فقه_و_معنویت
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#فقه_حکمرانی
#روش_شناسی_فقه_حکمرانی
🔰 حلقه اجتهادی فقه سیاست و حکمرانی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) برگزار می کند:
♻️ سلسله دروس خارج و درس گفتارهای فقه حکمرانی (2)
🔹موضوع: روش شناسی فقه حکمرانی
🎙مدرس: استاد عبدالحمید واسطی
⏰ زمان: سه شنبه ها، ساعت 12:30
🕌 مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام)
❇️ جهت ثبت نام با شناسه ذیل تماس حاصل فرمایید:
🆔@andishetamadoni
#فقه_حکمرانی
#روش_شناسی_فقه_حکمرانی
#مدرسه_عالی_فقاهت_عالم_آل_محمد
#مشهد
🆔 @feqhe_hokmrani
🕌 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام)
https://eitaa.com/mfaam_razavi
#همایش
#فقیه_کارگزار
🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) با همکاری نهادهای علمی حوزه علمیه خراسان برگزار می کند:
🔹 سومین همایش #فقیه_کارگزار
▫️ویژه بزرگداشت مرحوم آیت الله سید حسن مدرس(ره)
⏰ زمان: شنبه 10 آذر 1403 ساعت 17:30 الی 20
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه عالی نواب، سالن همایش ها
#فقیه_کارگزار
#فقه_کارگزار
#شهید_مدرس
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#همایش #فقیه_کارگزار 🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) با همکاری نهادهای علمی حوزه علمیه خراسان بر
#همایش
#فقیه_کارگزار
🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) با همکاری نهادهای علمی حوزه علمیه خراسان برگزار می کند:
🔹 سومین همایش #فقیه_کارگزار
▫️ویژه بزرگداشت مرحوم آیت الله سید حسن مدرس(ره)
🎙 سخنرانان:
▫️آیت الله سید احمد علم الهدی
▫️حجت الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری
▫️حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان فر
⏰ زمان: شنبه 10 آذر 1403 ساعت 17:30 الی 19:30
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه عالی نواب، سالن همایش ها
#فقیه_کارگزار
#فقه_کارگزار
#شهید_مدرس
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#گعده_علمی
#شبهات_فاطمیه
🚩 بررسی آخرین شبهات مطرح درباره حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها (۲)
♦️پوشش، لباس و حجاب در سیره فاطمی
♦️رفتار و چگونگی برخورد حضرت با صحابه
♦️سن همسری و مادری حضرت زهرا (س)
♦️کمیت و کیفیت حضور اجتماعی و حضور در بیرون از منزل
🎙در محضر استاد معظم حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی(مدظله) با بهره مندی از بیانات اخلاقی معظم له در پایان نشست
🕰 زمان: چهارشنبه هفتم آذرماه ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء از ساعت ۱۸ تا ۱۹/۳۰
📍مکان: انتهای آیت الله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی
#گعده_علمی
#شبهات_فاطمیه
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan