فرقه های عجیب و جهان ماوراء
« مُشَعْشَعیان » مدعیان دروغین مهدویت 🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ پس از ازدواج ابن فهد با مادر سید محمد و
« مُشَعْشَعیان » مدعیان دروغین مهدویت 🔻
قسمت (سوم) 3️⃣
♦️ درباره ادعاهای سید محمد نظرات مختلف است، آنگونه که از تنها کتاب باقی ماندهاش «کلام المهدی» بر میآید.
🔷 شاید او نمیخواسته زیاد از فقاهت و تصوف رسمی شیعیانه دور شود و زیاده روی و گزافه گوییهایی چون ادعای الوهیت و تخریب قبور ائمه علیهالسّلام ظاهرا مربوط به مولا علی و زمانی بوده که وی بر جنبش مشعشعیان سیطره داشته است،
🔶 شاید بهمین دلیل هم بوده که با مرگ مولا علی، جریان اعتدالگرایی و پرهیز از غلو در رهبران بعدی مشعشعیان جان تازهای میگیرد.
🔷 این موضوع حجم زیادی از کتاب کلام المهدی را به خود اختصاص میدهد. سیدمحمد در همه جای کتاب کلام المهدی به زندگی، اصل و نسب ، مادر و در کل، تفکرات شیعه در باب امام زمان علیهالسّلام اشاره میکند و شرایط ظهور و مبارزات امام را بعد از ظهور با ظلم و ستم و بی عدالتی یادآور میشود.
🔶 در مجموع، از این کتاب استفاده میگردد که وی غیبت و ظهور دوازدهمین امام شیعیان علیهالسّلام را منکر نیست، اما با تعریفی نو، جایگاه و رسالت خویش را با عنوان های «مقام»، «حجاب» و «نیابت» ارائه میدهد که بحث برانگیزترین و بدعت آمیزترین بخش سخنان وی بشمار میآید.
🔻 دیدگاه سیدمحمد درباره امام زمان
🔷 از نظر وی، مهدی علیهالسّلام در زمان ظهور از چنان توانایی برخوردار است که هیچکس را یارای مقابله با او نیست و به صورت اجتناب ناپذیری همه مردم تسلیم او خواهند شد و این اجبار فرصتی برای آزمایش صالحان از ناصالحان باقی نمیگذارد.
🔶 به همین دلیل، وجود نایب مهدی (یعنی خود سید محمد) ضرورت مییابد؛ شخصی که از توانایی مهدی علیهالسّلام برخوردار نیست و برای پیروزی به یاری شدن نیاز دارد، و در این صورت فرصتی برای مردم فراهم میشود که انتخاب کنند، یا از پرهیزکاران حامی قائم مقام امام زمان، یعنی سیدمحمد، باشند یا از عصیان گران.
🔷 بعبارتی؛ تمام کوشش سیدمحمد در اثبات تواناییهای فراوان امام غایب، در جهت اثبات ضرورت ظهور حجاب است، حجاب نیز که امر آزمایش مردم را ممکن میسازد، مقام و موهبتی است که از سوی خداوند به او عطا شده است.
🔶 آنچه به سید محمد مشروعیت داده تا حجاب امام زمان باشد، نه بدان دلیل است که وی یک عالم دینی و یا فقیه است بلکه بدان جهت است که وی توانسته پس از تحصیل شریعت، در طریقت سیر کند و به حقیقت برسد (یعنی همان بعد عرفانی و صوفیانه او)
🔷 از نظر وی، هرکس که چنین باشد، «امام امت» و «رئیس بندگان» است و چنین شخصی اگر ادعای امامت کند پذیرفتنی است و اگر اراده حکومت کند در آن «اولی و احق» است و چنین فردی در زمان غیبت از سوی قائم آل محمد علیهالسّلام نیابت دارد.
🔶 سید خود را «ولی عارف»، «دارنده تقوای الهی» و «الهام شونده» معرفی میکند و این منزلت عارفانه موجب شده تا وی به «معارف مستور» آگاه شود.
🔷 از نظر وی تا کسی از سوی خداوند الهام نشود، نمیتواند بر آن معارف آگاهی یابد، و در حقیقت ولی عارفی همچون سید محمد در نزد خداوند همچون ابری است که بوسیله آن زندگی و سبزیهای زمین که همان قلوب مردمان است تداوم مییابد.
♦️ الهام الهی نیز با آموزش بدست نمیآید، بلکه تقوای الهی و پیروی از پیامبران موجب این جذبه میشود، جذبهای که راه آگاهی بر اسرار قرآن و شریعت رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم است.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد....🔻🔻
« مُشَعْشَعیان » مدعیان دروغین مهدویت 🔻
قسمت (پایانی) 4️⃣
🔻در یک جمع بندی کلی از متن کتاب کلام المهدی و منابع دست اول و نظرهای پژوهش گران در مورد ادعاهای سیدمحمد میتوان مطالب زیر را نتیجه گرفت:
1️⃣ با توجه به آموزههایی چون حجاب امام زمان بودن یا اینکه خود را ملهم بالصواب (یعنی همیشه با عنایت خاص الهی تنها راه درست را برمی گزیند.) معرفی کردن، او مسلما شیعهای غالی بوده است.
🔶 البته غلوی از باب تقمص که در گروههایی چون اهل حق نیز دیده میشود. (نقمص به معنی پیراهن (قمیص) پوشیدن است. اهل حق ترک زبان قالبهایی را که روح الهی در آن منتقل میشود «دن» (به ترکی یعنی قبا) مینامند و «نقمص» معادل عربی «دن به دن» شده است.) [۳۸]
2️⃣ ادعای دروغین او در مورد نیابت حضرت مهدی (علیهالسّلام) و قائم مقامی، قطعی و مورد اتفاق اکثر منابع مخصوصا صریح سخنان خود سید است. [۳۹]
3️⃣ در مورد ادعای مهدی بودن او تناقضاتی وجود دارد که این تناقضات، از برخوردهای سید با افراد مختلف نشئت میگیرد. آنجا که سید با افرادی عالم، آگاه و روشنفکر طرف است، با مقدمه چینیها و توجیهات مختلفی، خود را نایب امام معرفی میکند.
🔶 ولی آنجا که مخاطبان او افراد عامی و بی سوادند، بی پروا و صراحتا ادعای مهدویت میکند. این تناقضات در نامهها و سخنان سیدمحمد در مواجهه با افراد مختلف به وضوح مشهود است و در کل با توجه به شیعه امامی بودن او باید در مورد ادعای مهدی بودنش مخصوصا در برخورد با افراد عالم، تامل کرد.
4️⃣ مرتبه و ادعای نیابت او برآمده از مقام علمی، معنوی و باطنی او و تلفیق اینها با عقاید و باورهای موجود آن سده است.
🔻 مشعشعیان پس از سید محمد
🔷 دوره سیدمحمد و پسرش مولاعلی (۸۴۰-۸۷۰ ق) مرحله شکل گیری و شتاب خیزش مشعشعیان به شمار میآید. این مرحله اوج اقدامات نظامی بر مبنای دلبستگی ها و آرمان های دینی، اجتماعی و اقتصادی بود.
🔶 این اقدامات نظامی در رویاروییهای متعدد با تیموریان، قراقویونلوها و برخی قبایل ساکن منطقه، به شکلی خشن و سخت بروز یافت و با جلوههای افراطی در باورهای اعتقادی به ویژه نزد مولاعلی توام گشت.
🔷 با قتل مولاعلی نیروی افراطی این نهضت، سیدمحمد جنبش را به شیوهای آرام هدایت کرد و به حفظ دست آوردهای موجود پرداخت. در فرمانروایی درازمدت محسن، قلمرو حکومت آنها به اوج خود رسید.
🔶 بعد اعتقادی آنها نیز از زمان قتل مولاعلی در روندی اعتدال گرایانه قرار گرفته بود و با شتابی بیشتر در این مسیر حرکت میکرد. و سلطان محسن این توصیه پدر را راهنمای عملی خود قرار داده بود که از «معاصی و کفر» برادرش مولا علی پرهیز کند.
🔷 او تا آنجا پیش رفت که عالمان شیعی به چشم حامی دین به او مینگریستند و به نام او اثر تالیف کردند. با قدرت گیری شاه اسماعیل صفوی، وی به حکومت مستقل مشعشعیان پایان داد و از آن به بعد، آنها بیش از دویست سال به صورت والیان دست نشانده پادشاهی صفویه، بر منطقه خوزستان حکومت کردند و دورانی بوجود آمد که مشعشیان با یک تحول اعتقادی به جامعه امامیه پیوستند.
🔶 به دنبال این تحولات که در حوزه اعتقادی مشعشعیان روی داد، نسلی از والی زادگان مشعشعی ظهور کردند که در حوزه معارف دینی از مقام و مرتبه علمی برخوردار بودند
🔷 البته علی رغم پیوستن مشعشعیان به جامعه امامیه، عقاید غالیانه قبلی ایشان، در مواردی سرمشق فرقههای غالی بعدی، خصوصا شیخیه و بابیه شد.
🔶 از سوی دیگر گروههایی از مشعشعیان نیز همچنان بر عقاید غالیانه خویش باقی ماندند و در قالب برخی خاندانهای اهل حق تا به امروز همچنان عقاید غالیانه خویش را حفظ نمودهاند.
♦️ هنوز نسل عظیمی از سادات مشعشعی با اسامی خاندانی مختلف در نقاط مختلف خوزستان زندگی میکنند و از سادات بهنام این نواحی به شمار میآیند.
🔻 منابع:
[شوشتری، مجالس المؤمنین][ مدرسی چهاردهی، مشعشعیان][ کسروی، تاریخ پانصد ساله خوزستان][ ذکاوتی قراگزلو، نهضت مشعشعی و گذاری بر کلام المهدی][ صفری فروشانی، گونه شناسی مدعیان دروغین مهدویت][ جعفریان، اطلس شیعه][ رنجبر، مشعشیان]
#مدعیان_دروغین
#مدعیان_دروغین_مهدویت
#غُلات_غالی_غلو_گزافه_گویی_صوفیان
#صوفیه
#بدعت_در_دین
#پرستش_جن
#پرستش_جن_شیطان
#تحریف_پیامبران_الهی
#خلسه_نشئگی_توهم
#فرقه_سازی_دراسلام
#منتظران_ظهور
#آرماگدون_نبرد_آخرالزمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یا_صاحب_الزمان
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
روش عجیبِ خنثی کردن اثرات سوء ناشی از خورشید گرفتگی 🔺
#مراسم_های_عجیب
#جاهلیت
#خرافات
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
چرا سازمان هاي فضايي حیات فرازمینی را پنهان می کنند⁉️👽🛸🔺
#ادعاهای_عجیب
#واقعیت_یا_تخیل
#ناسا
#یوفو
#فرازمینیها
#اجنه_فرازمینیها
#فضا
#عظمت_جهان_هستی
#عجایب_جهان_هستی
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پایهگذار یوگا کیست ⁉️🕉🔺
#عرفان_های_کاذب
#عرفان_های_نوظهور
#ادعاهای_عجیب
#مدعیان_دروغین
#انسان_محوری
#انسان_گرایی
#اومانیسم
#اباحی_گری
#آتئیسم
#تناسخ
#پرستش_جن_شیطان
#فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥زندگی و مرگ عجیبِ شخصیت های ملحد 🔺
♦️چرا زندگی شخصیت های مشهورِ ملحد سیاه، و مرگشان سیاه تر است❓
#مرگ_های_عجیب
#آتئیسم
#خدا_نا_باوری
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
▪️@ferghe_mavara
◾️ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ
▪️ گریان روضه ایم و عزادار فاطمه
▪️ عمری اسیر کوچه و بازار فاطمه
▪️ جبران لطف مادریش را کجا توان
▪️ تا بی نهایتیم بدهکار فاطمه
◾️ شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام
تسلیت باد.
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_تسلیت
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا موسیقی و سماع « رقص صوفیه » جنبهِ ملکوتی و ماورای طبیعی دارد⁉️🎼🎻🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ آنچه از نظریات عرفای مهم و متفکران صاحبنظر در علوم انسانی برمیآید، این است که موسیقی، آن تأثرات و عواطف را برمیانگیزد که مربوط به آن سطح نفس آدمی است که مجاور برون ذات او است و بیشتر این پدیدهها محصول محیط و فرهنگ در اقوام و ملل دنیا است و ذاتاً جنبهی ماورای طبیعی ندارد.
🔷 ابو حامد غزالی با اینکه موافق سماع است، این مسئله را پذیرفته و میگوید:
🔶 «بدانید که دلها و درونهای آدمیان، خزینههای اسرار و معادن جواهر است. جواهر اسرار در دلها همانگونه پیچیده است که آتش در میان آهن و سنگ و آب در زیر خاک و گل.
🔷 هیچ راهی برای برانگیختن پنهانیهای دل نیست مگر بهوسیله سماع؛ و راهی بر دلها نیست مگر از دهلیز شنواندن سماع، پس نغمههای موزون که لذتآور است آنچه را که در دلها وجود دارد بیرون میآورد و نیکی یا بدیهای آنها را آشکار میسازد.
♦️ پس آشکار نمیشود از دل در موقع تحریک آن مگر آنچه را که دل در خود دارد. پس سماع محک راستین و معیار گویا برای دل است. درنتیجه خود سماع به قلب نمیرسد مگر آنچه در دل غلبه دارد، در آن تحریک شود.
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ادامه دارد.... 🔻🔻
آیا موسیقی و سماع « رقص صوفیه » جنبهِ ملکوتی و ماورای طبیعی دارد⁉️🎼🎻🔻
قسمت (پایانی) 2️⃣
♦️کسانی که معتقد هستند نغمههای موسیقی جنبهی ملکوتی ماورای طبیعی در همهی نفوس انسانی یکی است، اینهمه اختلاف در نغمهها و نواهای موسیقی اقوام و ملل دنیا از چه چیزی ناشی میشود❓
🔷 این اختلاف به حدی است که گاهی بعضی از موسیقیهای یک، برای عدهای نفرتانگیز است و باعث ناراحتی اعصاب آنان میگردد.
🔶 این اختلاف در نغمهها و نواها از بهترین دلایل این مدعا است که تأثرات و عواطف و هیجاناتی که بهوسیلهی موسیقیها برانگیخته میشود، مربوط به ذات نفس انسانها که همه در آن مساوی هستند نیست.
🔷 بلکه مربوط به آن سطح نفس آدمی است که مجاور برون ذات (طبیعت به معنی عام آن) است؛ مانند محیط، عناصر فرهنگی و حوادث نافذ در درون مردم. حتی یک انسان در موقعیتها و حالات روانی گوناگون، تأثرات و هیجانات مختلفی در مقابل یک نوع موسیقی از خود نشان میدهد.
🔶 دلیل دیگر برای اثبات این قضیه که موسیقی موجب تحریک آن دسته از تأثرات و عواطف میگردد که از محیط، فرهنگ و تأثیر حوادث نافذ در درون انسانها ناشی شده است .
🔷 این است که اگر موسیقی دارای جنبهی ملکوتی و ماورای طبیعی باشد، هر انسانی که آن نوع موسیقی را بیشتر بنوازد و یا بیشتر آن را بشنود، باید روحانیتر و ملکوتیتر از دیگران باشد.
🔶 درصورتیکه چنین نیست. ظرافت، لطافت و معنیگرایی نفوس انسان، ریشهای فطری دارد که بهوسیله خیرات و اعمال نیک و نیکخواهی و تلاش در انجام تکالیف و ریاضات معقول نفس به فعلیت میرسد؛ نه با موسیقی که هوشیاری را از نفس میگیرد و آن را در اختیار ضربها، فواصل، کمیتها و کیفیتهای آنها میگذارد.
🔷 در جای دیگر نظریه شمسالدین ابراهیم در تحلیل اثر موسیقی و سماع میگوید: «سماع پدیدهای است که صورتش در حس، معنایش در نفس و حقیقتش در علل تأثیر میکند، پس عقل با علمش شکوفا گردد و نفس بامعرفتش به اهتزاز درمیآید و حس بااحساس آن درحرکت افتد».[1]
♦️ توضیح دیگر دربارهی تأثرات، هیجانات و انبساط حاصل از موسیقی این میباشد که ممکن است با توجه به بازتاب روانی تمایلات، آرزوها و امیدهای نافذ درون یا بر باد رفته که در طول زندگی انسان پیش میآید، تأثرات مختلف از نغمههای موسیقی به وجود بیاید.
🔷 این بازتاب روانی با تداعی علل و اسباب و حوادث همزمان و پدیدههای مشابه آن تمایلات و آرزوهای برباد رفته یا نافذ در درون سر میکشد، چنانکه انسان با دیدن گلها، ریاحین، چمنها و باغهای باطراوت در ایام بهار، که در هنگام داشتن آن تمایلات و امید و آرزوها از تماشای آنها در جوانی لذت خاصی میبرده است، هیجانات شدیدی در درون خود احساس میکند.
🔶 خاطرات آن دورانها یکی پس از دیگری زنده میشود و کموبیش فضای درون را اشغال میکند و پس از صرف انرژیهای مغزی و روانی، و گاهی پس از حسرت و اندوه، فرو مینشیند.
🔷 در اینجا این پرسش پیش میآید که آیا با تجدید تخیلی خاطرات دربارهی آن تمایلات و آرزوها میتوان عین یا مشابه آنها را برای رسیدن به واقعیات ایجاد نمود، و یا جز زنده شدن تخیلی آنها و صرف انرژی برای تأسف و حسرت، نتیجهی دیگری به دست نمیآید❓
♦️ به همین علت است که ما رباعیات منسوب به عمر بن خیّام را ازنظر مفاد و محتوا که تنها گذشتهها را در درون انسان مجسم کرده و حسرت و اندوه را نصیب انسان مینماید، هنر سازندهای تلقی نمیکنیم، هرچند که این اشعار، از نظر ادبی و خلوص و جذابیت، بسیار جالب میباشد.[2]
🔻پینوشت:
[1] . علی هجویری غزنوی، بیان انواع سماع، تهران: نشر آگه، ۱۳۷۵، ص۳۴۳.
[2] . دفتر تبلیغات اسلامی، جستارهایی در نقد عرفانهای نوظهور، قم : نشر دفتر تبلیغات، ۱۳۹۰، ۱۶۹.
#صوفیه #سحر_جادو #خلسه_نشئگی_توهم #اباحی_گری #شطح_گویی_صوفیان #شاهد_بازی_صوفیه #رقص_سماع #وحدت_وجود #فرقه_های_ضاله #فرقه_های_انحرافی #ریاضتهای_شیطانی #فرقه_سازی_دراسلام #بدعت_در_دین #پرستش_انسان #پرستش_جن_شیطان #وحدت_وجود #تناسخ #مدعیان_دروغین #ادعاهای_عجیب #فرقه_های_عجیب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
نظریه « پان اسپرمیا » چیست ⁉️✨🔺
#ادعاهای_عجیب
#فرازمینیها
#فضا
#عظمت_جهان_هستی
#عجایب_جهان_هستی
#عجایب_خلقت
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2