eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
5.9هزار دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
سست شدن بنیان خانواده از ویژگی های بارز آخرالزمان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
گرایش‌های فکری مکتب « دیوبندهای » پاکستان چیست ⁉️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ یکی از گرایش‌های مهم فکری که پیروان زیادی دارد، مکتب دیوبند است. خاستگاه این مکتب شبه قاره هند می‌باشد. 🔷 گروه‌های افراطی مثل سپاه صحابه و لشکر جهنگوی در پاکستان، خود را به آن منتسب می‌کنند. در استان سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان بیش از 90 درصد اهل سنت پیرو این مکتب هستند. 🔶 با اینکه بنیان‌گذاران این فرقه دیدگاه‌های معتدلی داشته اند اما درطول تاریخ، بعضی گروه‌های افراطی خود را به این گرایش فکری منتسب نموده‌اند تا جایی که برخی از ناآگاهان آن را به وهابیت تشبیه کرده‌اند درحالیکه میان آموزه‌های مکتب دیوبند و وهابیت تفاوت‌های بسیاری به چشم می‌خورد.[1] ♦️ لذا برای روشن شدن این مطلب باید نسبت به این گرایش فکری آشنایی بیشتری کسب کنیم. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
گرایش‌های فکری مکتب « دیوبندهای » پاکستان چیست ⁉️🔻 قسمت (دوم) 2️⃣ ♦️ مکتب « دیوبند »محصول سه عامل شریعت، طریقت و سیاست است. به عبارتی دیگر شامل آموزه‌های کلامی، صوفیانه و افکار سیاسی در واکنش به استیلای فرهنگ انگلستان و هندوئیزم بر جامعه اسلامی است. 🔷 شریعت، ضلع اول مثلث تشکیل دهنده مکتب دیوبندیه است. در این حوزه باید آن را در دو بخش مورد بررسی قرار دهیم: 🔻 از نظر فقهی و از نظر کلامی 🔷 دیوبند درمیان مذاهب فقهی، پیرو مذهب حنفی است. ما برای شناخت بهتر مکتب دیوبند باید شناخت کافی نسبت به مذهب حنفی پیدا کنیم. 🔶 جالب است بدانید ابوحنیفه با حدیث‌گرایی میانه خوبی نداشت تا جایی که به گفته ابن خلدون ابوحنیفه در میان احادیث تنها به صحت هفده روایت اعتقاد داشت.[2] اما بزرگان این مکتب به سمت و سوی حدیث‌گرایی افراطی کشیده شده‌اند. ♦️ دو شاخصه مهم ابوحنیفه یعنی پرهیز ازحدیث‌گرایی و عقل‌گرایی شدید او باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که بزرگان و پیروان مذاهب دیگر علیه او مواضع تندی بگیرند تا جایی که اهل حدیث تا سرحد فسق و کفر، ابوحنیفه را مورد نکوهش ‌قرار داد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. 🔷 از مالک بن انس (متوفای 179 ه.ق) پیشوای فقهای مالکیه نقل شده که گفته است: «ابوحنیفه در دین فریبکاری می کند و هرکس در دین فریبکاری کند دین ندارد.»[3] 🔶 همچنین عبدالله‌ بن احمد بن‌ حنبل از اوزاعی نقل می‌کند: «در اسلام هیچ مولودی شرورتر از ابوحنیفه متولد نشده است!» ♦️ در این میان، دشمنی احمد بن حنبل و گفته‌های او در مذمت ابوحنیفه زیاد است و شاید بتوان گفت که گوی سبقت را دراین زمینه از سایرین ربوده است.[4] 🔷 البته روند تکفیر ابوحنیفه امام فقهی پیروان مکتب دیوبند از سوی اهل حدیث (سلفی‌ها و وهابیت) تا دوران معاصر هم ادامه دارد به طوری که شیخ محمدغزالی از بزرگترین مشایخ معاصر الازهر شهادت می‌دهد که : 🔶 معروف‌ترین رهبر سلفیه مصر یعنی حامدالفقی در حضور او و چندین شخص دیگر، ابوحنیفه را کافر خطاب کرده است.[5] 🔷 این اوصاف می‌تواند، عامل مهمی برای ذکر این مطلب باشد که مکتب دیوبند را نمی‌توان به وهابیت حدیث‌گرا و عقل‌ستیز تشبیه کرد همانطور که در زمانه کنونی عده‌ای سعی در اثبات این مطلب دارند. 🔶 از نظر کلامی مکتب دیوبند، پیرو مکتب کلامی ابوالحسن اشعری و ابومنصور ماتریدی هستند. خلیل احمد سهارانپوری از علمای بزرگ دیوبند می‌گوید: «در اصول و عقاید پیرو امام ابوالحسن اشعری و امام ابو منصور ماتریدی رضی‌الله عنهما می‌باشیم.»[6] 🔷 یافته های تاریخی نشان می‌دهد که مکتب اشعری و ماتریدی توانستند اندیشه‌های افراط‌‌‌‌ گرایانه اهل حدیث و سلفی‌ها را به حد اعتدال برگرداند.[7] ♦️ بار دیگر این پرسش را می‌توان مطرح نمود که چرا عده‌ای سعی دارند مکتب دیوبند راکه متأثر از فقه ابوحنیفه و مکاتب اشعری و ماتریدی می‌باشد و شالوده ساختاری همه آنها عقل‌گرایی و اعتدال است را به سمت اندیشه های سلفی، چه در حوزه روش و چه در حوزه محتوا بکشانند و چهره خشنی از این مکتب در شبه‌قاره هند و پاکستان ترسیم نمایند. 🔻 علل چنین رویکردی را می‌توان در سه محور خلاصه کرد: 1️⃣ به دلیل فقر فرهنگی و علمی در شبه‌قاره، همواره مردم این منطقه تحت تأثیر عقاید و آداب و رسوم هندوها و سیک‌ها قرار می‌گرفتند و علمای دیوبند، برای مقابله با این انحرافات خود گرفتار انحراف دیگری شده‌اند. 2️⃣ پس از حذف دشمن مشترکی ماننند انگلستان و هندوئیزم و استقلال پاکستان، مکتب دیوبند خود را در رویارویی مستقیم با شیعه یعنی «بریلوی‌ها» و «مودوی‌ها» دید، بنابراین برای مقابله با این جریانات به سمت افراط‌ گرایی و خشونت کشیده شد. 3️⃣ عامل بسیار مهم دیگر نقشه‌های شوم عربستان سعودی در این مناطق است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
گرایش‌های فکری مکتب « دیوبندهای » پاکستان چیست ⁉️🔻 قسمت (پایانی) 3️⃣ ♦️ عربستان سعودی با کمک‌های مالی بسیار به گروه‌های افراطی و تندرو مانند سپاه صحابه، لشکر جهنگوی و از طرفی گسترش شبهات در میان جامعه پاکستان، بذر اختلاف را در میان مسلمانان این منطقه می‌گستراند و متأسفانه گروه‌های ارهابی و تندرو نیز آلت دست وهابیان عربستان شده‌اند. 🔷 شواهد و مستندات بسیاری در دست است که نشان می‌دهند مکتب دیوبند و علمای آن در بسیاری از عقاید با وهابیون در تضاد هستند که به مواردی از موضع‌گیری علمای دیوبندی نسبت به آنان اشاره‌ای گذرا می‌کنیم: 🔶 در کتاب المهند علی المفند نوشته عالم برجسته دیوبند، خلیل احمد سهاران‌پوری در طی سؤالی که از طرف علمای مذاهب اربعه حرمین شریفین از وی شده مبنی براینکه آیا شما وهابی هستید یا سنی❓ 🔻 ایشان به نیابت از علمای دارالعلوم دیوبند پاسخ می‌دهد: «ما اهل سنت و جماعت هستیم و در برخی موارد آنگونه که در سؤالات مرسله از جانب شما عقاید وهابیت عنوان شده با آنها مخالف هستیم.»[8] 🔷 در جای دیگر همین کتاب، سهارانپوری آن‌ها را به‌ خوارج تشبیه کرده می‌گوید:« وهابیون بر این عقیده‌اند که فقط آنها مسلمانند و کسانی که مخالف عقایدشان باشند، مشرک هستند و با همین تصور کشتن اهل سنت و قتل علمایشان را مباح می‌شمرند... 🔶 من به وضاحت می‌گویم که محمدبن عبدالوهاب و هیچ یک از پیروان و هوادارانش، در هیچ یک از سلاسل علمی یا فقهی و حدیث و تفسیر و تصوف جز مشایخ ما نیستند. 🔷 اما تکفیر مسلمین، حاشا! تا زمانی که حکم ضروری از ضروریات دین را منکر نشده باشند ما آنها را کافر قرار نمی‌دهیم و هرگاه انکار امری از ضروریات دین درباره آنها ثابت شد، آنها را تکفیر می‌کنیم و در این امر هم محتاطانه عمل می‌کنیم، این روش ما روش مشایخ ما رحمة الله علیهم می‌باشد.»[9] 🔻 حسین احمد مدنی نیز در کتاب الشهاب‌الثاقب در مورد محمد بن عبدالوهاب می‌گوید: «در مجموع او شخصی ظالم، یاغی خونخوار و فاسق بود.» اوبرای این حرف خود چند دلیل ذکر کرده است: 🔷 محمد بن‌ عبدالوهاب عقیده داشت که مردم تمام دنیا و سایر مسلمان‌ها کافر و مشرکند. 🔶 محمد بن‌ عبداوهاب و طرفداران او عقیده دارند که تمام پیامبران تا هنگامی که زنده‌اند، ارزش ویژه‌ای دارند و همین که مردند با سایر مسلمانان فرقی ندارند و... [10] ♦️ چنان‌که مشاهده شد و با بسیاری از مستندات دیگر، بیزاری و برائت علمای دیوبند از وهابیت به ‌صورت رسمی اعلام شده است. 🔻پی‌نوشت: [1]. سید مهدی علیزاده موسوی ، مکتب دیوبند و جنبش جماعت تبلیغ، قم یاد اندیشه، 1392 ص16 [2]. مقدمه ابن خلدون ، مؤسسه الکتب الثقافیه، بیروت 1408 ،ج2 ص127 [3]. العقیلی، محمدبن‌‌جماد، الضعفاءالکبیر، دارالکتب‌العلمیه، بیروت،ج4،ص281 [4]. ابن‌احمدبن‌حنبل، عبدالله السنة، تحقیق محمدسالم، انتشارات ابن‌القیم، دمام، 1406 ش248 [5]. الغزالی، محمد، سرتاخرالعرب وامسلمین، انتشارات النهضه، مصر، بی‌تا ص 52 [6]. سهارانیوری، خلیل‌احمد، النهد علی‌المنفد، ترجمه به نام عقاید اهل سنت و جماعت، ترجمه عبدالرحمن سربازی، 137ش، ص76 [7]. سید مهدی علیزاده موسوی ، مکتب دیوبند و جنبش جماعت تبلیغ، قم یاد اندیشه، 1392 [8]. سهارانیوری، خلیل‌احمد، النهد علی‌المنفد، ترجمه به نام عقاید اهل سنت و جماعت، ترجمه عبدالرحمن سربازی،ص9-10 [9]. سهارانیوری، خلیل‌احمد، النهد علی‌المنفد، ترجمه به نام عقاید اهل سنت و جماعت، ترجمه عبدالرحمن سربازی، ص100 [10]. مدنی، حسین‌احمد، شهاب‌الثاقب علی‌المسترق‌الکاذب پریتینگ پرس، دیوبند، بیتا ص42 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
بالشت های عجیبِ چین باستان 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا می توان روی سیاره زحل زندگی کرد ⁉️🪐🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
یهودیان دین مسیحیت را یهودیزه کردند 🕎✝️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ یهود برای بقای خود نیاز به همراهی یک دین داشت و کاهنان، مسیحیت را برای این منظور بسیار مناسب دیدند. 🔷 آنها پس از قربانی کردن مسیح (ع) دین مسیحیت را یهودیزه کردند و انحرافات بسیاری در آن پدید آوردند. 🔶 مسیح از همان آغاز قیام خود اعلام‌ کرد:«گمان مبرید من آمده‌ام تورات یا صحف انـبیا را بـاطل سازم.نیامده‌ام‌ تا باطل سازم، بلکه‌ آمده‌ام‌ تا کامل کنم» ♦️ باوجوداین،بزرگان یهود و کاهنان، معجزات و دلایل او را نپذیرفتند و به شدت با او مخالفت کردند. در انتهای هریک از انجیل‌های چهارگانه، شرح مفصلی از اذیت و آزارهـایی کـه عالمان‌ و قـوم یهود به حضرت عیسی روا داشتند، آمده است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
یهودیان دین مسیحیت را یهودیزه کردند 🕎✝️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ یهودیان،عیسای ناصری را دستگیر کرده،به دست پیلاطس، نماینده قـیصر سپردند.پیلاطس اقرار کرد که در سخنان عیسی هیچ عیبی مشاهده‌ نـمی‌کند‌. 🔷 ولی بـه اصـرار یهودیان، او را تازیانه زد. لشکریان،تاجی از خار بافته بر سرش گذاشتند، جامه ارغوانی به او پوشاندند و گفتند:«سلام ای پادشاه یـهود!»‌ 🔶 پس از‌ عـروج‌ حضرت عیسی(ع)، شکنجه و آزار پیروان آن حضرت ادامه یافت تا این‌که در قرن چهارم، امپراتور کـنستانتین، تـغییر کـیش داده و مسیحی شد. 🔷 امپراتور روم در سال 311، به مقامات دولتی‌ دستور‌ داد تا آزار و اذیت مسیحیان را متوقف کنند. زندگی مـسیحیان با این فرمان به حالت عادی برگشت و توانستند اجتماعات دینی خود را برگزار کـنند. در این فرمان، مسیحیت بـه‌ عـنوان‌ دین‌ رسمی پذیرفته شد و تحت حمایت‌ کامل‌ قانونی‌ قرار گرفت. 🔶 محتوای انجیل‌های چهارگانه، بسیار‌ کمتر‌ از‌ آن بود که بـتواند احکام و شریعتی را در‌ برابر‌ شریعت مفصل تورات تأسیس کند، بنابراین مسیحیان، خواه ناخواه، از احکام تورات پیروی کردند و البته تحت تأثیر تعالیم پولس یهودی‌، در‌ آن‌ تغییراتی به وجود آوردند. 🔷 همین نکته،دلیل بقای کـلیسای اورشـلیم‌ شد. نیاز مسیحیت به احکام و مبانی تورات،زمینه مساعدی را برای نفوذ بیشتر اندیشه‌های یهود در مسیحیت ایجاد‌ می‌کرد‌ و حتی‌ اندیشه‌هایی که حضرت عیسی برای مبارزه با آن‌ها قیام کرده بود‌ بـه‌ تـدریج تغییر کرد.اما تا قرن پانزدهم و شانزدهم،ثمره روشن و ملموسی برای یهودیت سنتی به همراه‌ نداشت‌. 🔻نهضت‌ اصلاح دینی 🔷 تا پایان قرن پانزدهم،تمدن مسیحی،یهودیان را طرد و آنان‌ را‌ مـجبور‌ مـی‌کرد در مناطق محصوری به نام«گتو»زندگی کنند. 🔶 کلیسای کاتولیک می‌گفت سقوط اورشیم‌ و پراکنده‌ شدن‌ قوم اسرائیل، مجازاتی از جانب خداوند بود که یهودیان به دلیل به صلیب کشیدن‌ مسیح‌ بـدان گـرفتار شـده‌اند. ازاین‌رو،بسیار کوشید تا یـهودیان را از آیـین یـهود برگرداند‌ و یا‌ از‌ اروپا بیرون براند. 🔷 فرایندی که «مسیحیت یهودی» خوانده می‌شود، در واقع، آشتی مصلحت‌آمیز قاتلان‌ مسیح‌(و مطابق با قرآن:عاملان عروج مـسیح) بـا مـسیحیت بود که در قرن پانزدهم‌ به‌ ثمر‌ نشست. 🔶 در ایـن قـرن،گروه‌هایی از یهودیان در اسپانیا و پرتغال، آیین مسیحیت را پذیرفتند. این‌ دوران‌ که به دوران«بازگشت به مسیحیت»معروف شد، در تحقق مسیحیت یـهودی‌ نـقش‌ مـهمی‌ داشت. 🔷 البته مواد چنین آشتی و دوستی غیر منتظره‌ای با تـحریفات لفظی و محتوایی مسیحیت در طول‌ قرون‌ گذشته‌ فراهم شده بود. 🔶 پولس ، برخلاف سخن خود مسیح در انجیل که‌ خود‌ را مـصلح آیـین یـهود و شبان گوسفندهای پراکنده بنی‌اسراییل معرفی می‌کرد،مسیحیت را دینی جهانی دانست. 🔷 هـمچنین‌ پولس بـا‌ تأکید بر الوهیت حضرت عیسی، رابطه پدر و فرزندی خاصی را میان او‌ و پیروانش‌ تعریف کرد که برآیند آن، عدم نـیاز‌ جـدی‌ بـه‌ شریعت بود. 🔶 اساس سخن پولس در نفی‌ شریعت‌، این بود که صرف ایمان بـه مـسیح، مـوجب نجات انسان می‌شود و هیچ چیز‌ دیگری‌ از جمله شریعت ضرورت ندارد‌. 🔷 با‌ این تدبیر‌، نـه‌ تـنها‌ مـسیحیت بر اصلاح آیین یهود متمرکز‌ نمی‌شد‌ و مزاحم آن نبود، بلکه اعمال دینی نیز اصالت خـود را از دسـت‌ می‌داد‌ و این محبت‌ خاص جای آن‌ را می‌گرفت. 🔶 گذر مسیحیت‌ از‌ یک فرق یهودی بـه یـک‌ دیـن‌ جهانی، با اندیشه‌های پولسی سازگاری بیشتری داشت تا اندیشه‌های پطرس؛ به همین دلیل‌ کـلیسای‌ اورشـلیم، در مقام قضاوت و نیز‌ برای‌ بقای‌ خود به سود‌ پولس‌ رأی داد. ♦️ با این‌ وجود‌ بـرای آشـتی مـیان این دو دین بزرگ، نیاز به استخراج عناصر مشترک در هر‌ دو‌ آیین و بازخوانی آن‌ها بود. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
کشف سردیس‌ها به ‌تمدن گمشده « تارتسوس » در اسپانیا 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
جنایتِ آلمان نازی درروستای « لیدیس » 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تمدن مصر چگونه شکل گرفت ⁉️🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ تمدن مصر، از پیشروترین تمدن‌های تاریخ بشر، آنقدرها طولی نکشیده تا پدید آید. 🔷 این را پژوهش اخیری می‌گوید که در آن، محققین دست به تعیین قدمت نخستین سالیان شکوفایی این تمدن زده‌اند؛ پژوهشی که خاطرنشان کرده عصر گذار از جوامع متشتت به دولتی متمرکز و تحت حکمرانی دولت‌مردانی مقتدر، احتمالاً خیلی سریع‌تر از آنی رخ داده که تا پیش‌تر تصورش می‌رفت. 🔶 استوارت مانینگ، باستان‌شناس دانشگاه کورنل نیویورک، که در این پژوهش حضور نداشته، می‌گوید: «این نخستین بررسی جامع از این دوران [از تمدن مصر] است که تاکنون صورت پذیرفته و دارد نگاه‌ها به نحوه تشکیل دولت‌ها را به سرعت عوض می‌کند». 🔷 مصر باستان، از بابت فناوری نسبتاً پیشرو، نظام پیچیده نوشتاری، و دیوان‌سالاری کلان‌اش، قرن‌هاست که علاقه دانشمندان را برانگیخته؛ دانشمندانی که به لطف استخراج مصنوعات بی‌شمار این تمدن، امروزه از هویت شهریاران و شاکله جامعه تحت سلطه آن‌ها مطلع‌اند. 🔶 اما تاریخ دقیق سلطنت این شهریاران و سایر وقایع مطرح این تمدن، تا قبل از احداث نخستین هرم، به سال ۲۷۰۰ پیش از میلاد، در هاله‌ای از ابهام بود. ♦️ تنها راهی هم که به دانشمندان امکان وقایع‌نگاری از ساز و کار ظهور تمدن مصر را می‌داد، ترتیب‌گذاری نسبی ِ متکی به سبک حکاکی سرامیک‌های به‌دست‌آمده از آرامگاه‌های مصری بود؛ روشی که پیشینه‌اش به ۱۸۹۹ میلادی برمی‌گشت. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
تمدن مصر چگونه شکل گرفت ⁉️🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ ♦️ اما پژوهش اخیری که در شماره چهارم سپتامبر نشریه Proceedings of the Royal Society A منتشر شده، بر مبنای تحلیل آماریِ داده‌های حاصل از بررسی حدود ۱۵۰ شیء دست‌ساز باستانی، به وقایع‌نگاری از این تمدن پرداخته. 🔷 در وهله اول، مایکل دی، وقایع‌نگار دانشگاه آکسفورد انگستان و همکارانش، طی فراخوانی از موزه‌های جهان، خواستار گردآوری ده‌ها نی، پارچه، مو و همچنین استخوان‌هایی شدند که در مقبره‌های متعلق به پیش از احداث اهرام ثلاثه استخراج شده بودند. 🔶 سپس قطعاتی کوچک از آن‌ها را جدا کرده، و به کمک روش‌های سن‌سنجی رادیوکربنی، دست به تعیین قدمتشان زدند. این پژوهش‌گران همچنین از محاسباتی که قبلاً از یکصد شیء باستانی دیگر انجام شده بوده هم استفاده کردند. 🔷 متأسفانه سن‌سنجی کربنی، تمام ماجرا هم نیست – چراکه دامنه خطایش بعضاً به ۳۰۰ سال می‌رسد. اما دی و همکارانش، به مجموعه‌داده‌های دیگری هم دسترسی داشتند که به آن‌ها اجازه تحقیق هرچه بیشتر قدمت وقایع، در حد وقایع‌نگاری به سبک ۱۸۹۹ را می‌داد. 🔶 از آنجا که این پژوهش‌گران، از ترتیب تاریخی ِ نمونه‌ها مطلع بودند، می‌توانستند فرض را بر این بگیرند که مصنوعات متعلق به یک آرامگاه، قدمتشان تقریباً حول و حوش هم است. 🔷 این تیم، نهایتاً برای یکپارچه‌سازی شواهدی که یاد شد، از روشی آماری بهره جستند. داده‌ها را در اختیار رایانه قرار دادند و به میلیون‌ها قدمت احتمالی رسیدند که هرکدام با شواهد موجود هم‌خوانی داشت. 🔶 به ازای هر مجموعه‌ شی‌ای که قدمت تقریباً مشابهی داشتند، اکثر این برآوردها به قدمت بیش و کم معینی می‌انجامید و به پژوهش‌گران امکان ارزیابی برآوردهایی را می‌داد که قبلاً به یقین صورت داده بودند. 🔷 در بیشتر موارد، این نتایج همان برآوردهای قبلی را به تأیید می‌رساند؛ اما دو واقعه، قدمت تازه‌ای برگرفته بود: سالیان ۳۷۰۰ و ۳۱۰۰ قبل از میلاد، به ترتیب حکایت از استقرار نخستین دهات زراعی، و همچنین آغاز حکمرانی «اَحا»، نخستین شهریار مصر داشت. 🔶 پژوهش‌گران از این آمارها نتیجه گرفتند که فقط ۶۰۰ سال طول کشیده تا مصر از جامعه‌ای دام‌دار و کوچ‌رو، به دولتی متمرکز بدل شود. 🔷 بسیاری از مصرشناسان تصور می‌کردند این پروسه، قرن‌ها بیشتر به طول انجامیده. به گفته دی، این پژوهش، هر مصرشناسی را درگیر این سؤال کرده که مصریان چگونه توانسته‌اند در چنین مدت نسبتاً کوتاهی نه‌تن‌ها یکجانشین شوند، بلکه به زراعت و تولید خط و همچنین ترجیح منافع شخصی به نفع مصالح جامعه روی آورند. 🔶 ضمناً الگوریتم‌های رایانه‌ای، قدمت ظهور خط مصریان باستان را هم به حدود سال ۳۲۰۰ قبل از میلاد نسبت دادند. این تاریخ، تقریباً هماورد برآوردهایی‌ست که با روش سن‌سنجی کربنی، برای قدمت کهن‌ترین نُسخ خطی که در نزدیکی بین‌النهرین پیدا شده‌اند، تعیین شده بود: ۳۵۰۰ تا ۳۴۰۰ قبل از میلاد. 🔷 باستان‌شناسان مایل‌اند بدانند که قدمت خط در سرزمین‌های خاورمیانه نهایتاً به چه زمانی قد می‌دهد، و آیا نظام کتابت هر تمدنی، بر تمدن دیگر اثر داشته یا خیر. 🔶 به‌گفته جان بینز، مصرشناس دانشگاه آکسفورد که در این پژوهش حضور نداشته، این سن‌سنجی‌ها چندان دقیق نیست – مثلاً طبق برآورد پژوهش‌گران، فلان پادشاه حدود ۲۰ سال حکومت کرده؛ حال‌آنکه شواهد تاریخی حکایت از چیزی در حدود دو برابر این مقدار دارند. 🔷 با این‌وجود، او پژوهش مزبور را به‌واسطه اطمینان بیشتری که به باستان‌شناسان در خصوص نخستین سالیان ظهور تمدن مصر داده، پژوهش کارآمدی می‌داند. ♦️ این پژوهش، به تدوین یک وقایع‌نگاری ۲۶۰۰ ساله از پیشینه تمدنی انجامید که تجربه حکمرانی فراعنه مقتدری نظیر رامسس کبیر را دارد. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
موجود عجیبی بنام « یُوکای » در فرهنگ ژاپن 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
پیشگویی های باستانی با کبد در بین النهرین 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
جایگاه شیطان در آموزه های یهودیت 👹🔻 قسمت (اول) 1️⃣ ♦️ شیطان در کتاب مقدس یهودیت، فرشته ای مطرود قلمداد شده که از آسمان سقوط کرده است. 🔷 در ادامه به برخی از آموزه های یهودیت درباره شیطان اشاره می شود. 🔶 در آموزه های یهودیت، شیطان فرشته ای است که حالت اولیه خود را نگاه نداشته، از فرمان خدا سرپیچی کرده و از درگاه خدا رانده شده است.(1) 🔷 این در حالی است که در قرآن کریم شیطان نه از ملائکه، بلکه از جنس جن دانسته شده است.(کهف/ 50) به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
جایگاه شیطان در آموزه های یهودیت 👹🔻 قسمت (پایانی) 2️⃣ 🔻 مهم ترین اعتقاداتی که در فرهنگ یهودیت در مورد شیطان فرشته وجود دارد، به شرح زیر است: 1️⃣ شیطان، مأمور امتحان انسان ها است: ♦️ یهودیت معتقد است شیطان، فرشته ای از جانب خداوند است که ماموریت آزمایش و امتحان کردن انسان را دارد.(2) 🔷 در عهد قدیم، شیطان سبب آزمایش ابراهیم(علیه‌السلام) به ذبح فرزند شد و خودش تلاش فراوان کرد تا ابراهیم(علیه‌السلام) شکست بخورد اما نتوانست با وسوسه های خود، ایشان را از فرمان به ذبح فرزند منصرف کند. همچنین وسوسه های او در فرزند(اسحاق) نیز اثری نبخشید.(پیدایش، 22: 1- 12)(3) 🔶 در عهد قدیم شیطان به عنوان امتحان کننده ایوب نبی(علیه‌السلام) نیز قلمداد شده است: «و روزی واقع شد که پسران خدا آمدند تا به حضور یهُوَه حاضر شوند و شیطان نیز در میان ایشان آمد. 🔷 و یهُوَه به شیطان گفت: “از کجا آمدی؟” شیطان در جواب یهُوَه گفت: “از ترد‌ّد کردن در زمین و سیر کردن در آن.” یهُوَه به شیطان گفت: “آیا در بنده من ایوب تفکر کردی که مثل او در زمین نیست؟ مرد کامل و راست و خداترس که از گناه اجتناب می کند.»(ایوب، 1: 6- 8) 🔶 شیطان می گوید دوری گزیدن ایوب(علیه‌السلام) از گناهان به دلیل بهره مندی گسترده از نعمت و فزونی رفاه است. از این رو شیطان با اذن خدا، ایوب(علیه‌السلام) را با از دست دادن تمام دارایی اش امتحان کرد ولی آزمایش او در مورد ایوب(علیه‌السلام) ناکام می ماند و این پیامبر الهی از عبادت و سجده بر خدا دست برنداشت.(ایوب، 1: 10- 22) 2️⃣ شیطان اغواگر انسان ها از راه فریب و وسوسه است: 🔶 شیطان در یهودیت، فرشته ای سرکش و متمرد است که به نیت انحراف انسان ها از مسیر حق، دست به وسوسه آنها می زند.(4) 🔷 در عهد قدیم نخستین شرّ پدید آمده در جهان به اغوا و وسوسه شیطان نسبت داده شده است که به شکل مار ظاهر شد و با فریب حوا، باعث خروج آدم و حوا از بهشت و به طور کلی سقوط انسان ها از باغ خدا به زمین پر از رنج شده است.(پیدایش، 3: 1- 24؛ حزقیال،‌28: 13) 🔶 شیطان در صدد اغوای داود هم معرفی شده: «و شیطان به ضد اسرائیل برخاسته، داود را اغوا نمود که اسرائیل را بشمارد. و داود به یوآب و آقاان قوم گفت: “بروید و عدد اسرائیل را از بئرشَبع تا دان گرفته نزد من بیاورید تا آنرا بدانم.»(اول تواریخ، 21: 1- 2) 3️⃣ شیطان عامل مرگ انسان است: 🔶 در یهودیت، حیطه‌ قدرت شیطان تا نفوذ در برخی امور تکوینی مانند مرگ نیز گسترش می یابد. یهودیان او را وسیله مرگ و نابودی آدمیان می دانند. به همین خاطر او را ملک الموت یا فرشته مرگ نیز می نامند. 🔷 در گنجینه ای از تلمود آمده است شیطان سه عمل انجام می دهد: 1) آدمیان را می فریبد و گمراه می کند. 2) در حضور خداوند انسان را متهم می سازد و علیه او اعلام جرم می کند. 3) مجری حکم مرگ است.(باوابترا، 16 الف)(4) 🔶 این در حالی است که در اسلام، فرشته مرگ، نه شیطان بلکه فرشته ای به نام عزرائیل است که به همراه میکائیل، اسرافیل و جبرئیل، رئوس ملائکه به شمار می آیند. ♦️ بنابراین در فرهنگ یهودیت، شیطان نه جن، بلکه فرشته ای است که مأمور امتحان انسان ها، اغواگر آنها از راه فریب و وسوسه و همچنین عامل و مجری حکم مرگ انسان است. 🔻پی نوشت: (1). جیمز هاکس، قاموس کتاب مقدس، چاپ سوم، تهران: اساطیر، 1394، ص 648؛ میشل مالرب، انسان و ادیان، نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی، ترجمه مهران توکلی، تهران: نشر نی، 1379، ص 348 (2). انجمن کلیمیان تهران، جایگاه شیطان و آفرینش او در فرهنگ یهود به چه صورت است؟ (3). ر.ک: آبراهام کهن، گنجینه ای از تلمود، ترجمه امیر فریدون گرگانی، تهران: 1350، ص 76- 77 (4). انجمن کلیمیان تهران، جایگاه شیطان و آفرینش او در فرهنگ یهود به چه صورت است؟ (5). ر.ک: آبراهام کهن، گنجینه ای از تلمود، همان، ص 75- 78 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
ژئوگلیف‌های عجیبِ « پالپا » در پرو 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2