eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
427 عکس
9 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 ولایت خاصه بر دو نوع است؛ 1️⃣ ولایت تفویض: یعنی واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری. در این نوع از ولایت، ولایت عامه اختیار تصمیم‌گیری را بر فرد، افراد، هیأت و مجموعه‌ای واگذار می‌کند؛ مانند مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و... 2️⃣ ولایت تنفیذ: به معنای سپردن مأموریت اجرایی برای فردی است. در این نوع ولایت فرد حق تصمیم‌گیری ندارد بلکه عمل کننده است، یعنی تصمیم را برای او گرفته‌اند و او مجری است. ⬅️ شرایط ولایت تفویض و ولایت تنفیذ متفاوت است. در ولایت تفویض همان شرایطی که در ولایت عامه معتبر است باید وجود داشته باشد که شامل سه شرط مهم علم، عدل و کفایت می‌شود. ⬅️ مسئولی که می‌خواهد برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کند باید با فقه نظام ولو تقلیداً آشنا باشد. چگونه می‌توان با فقه نظام آشنا نبود ولی برای نظام اسلامی تصمیم‌گیری کرد. حداقل این است که مسئول با احکام شرعی حوزه خودش آشنا باشد. ⬅️ فردی که می‌خواهد مدیریت داشته باشد باید با فقه مدیریت در حوزه‌ای که می‌خواهد تصمیم‌گیری کند آشنا باشد تا تصمیماتش خلاف شرع نباشد. مثلا فردی که می‌خواهد برای اقتصاد تصمیم بگیرد باید با فقه الاقتصاد آشنا باشد. در کشوری که اداره آن قرار است براساس اسلام باشد باید این امور در آن معتبر باشد. در این مسائل نباید مسامحه کرد. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛ 🔻وجوب تعلیم و تربیت از دو منظر عنوان ثانوی و حکم حکومتی: 1️⃣ از منظر عناوین ثانویه ممکن است شرایطی ایجاد شود که ضرورت تعلیم و تأدیب را بالاتر ببرد. مانند زندگی اقلیت مسلمان در محیط کفر. مسلمین در این فضا اگر به فرزندان خود آموزش‌های قوی و حتی در سطوح دانشگاهی ندهند، موجب موضع ذلت در مقابل کفار می‌شود. از منظر حکم حکومتی باید به دو نکته توجه شود: محل جریان حکم حکومتی زمانی است که تشخیص عناوین ثانویه بر عهده یک حکومت یا یک حاکم باشد 2️⃣ در احکام ولایی دایره تصمیم‌گیری و جعل حکم فراتر از الزاماتی است که در عناوین الزامی وجود دارد. حاکم بر اساس مصلحتی الزام به تعلیم و تربیت می‌کند. و لو این‌که در آن حدی نیست که در عناوین ثانویه الزام باشد. ⬅️ حاکم کشور اسلامی بر اساس ترسیم آینده و پیشرفتی که باید یک کشور اسلامی در دنیای امروز داشته باشد، در نوع آموزش، سیستم آموزش و حتی سن آموزش می‌تواند دخالت کند؛ زیرا مقوله تعلیم و تربیت جزو مسائل ولایی و حکومتی و نظامات اجتماعی شده است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ⬅️ مجموعه‌ای از ادله و قرائن یافت می‌شود که نه تنها اصل مشروعیت، بلکه وجوب مطلق تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام را -فارغ از در نظر گرفتن ساختار خاصی برای حکومت- اثبات می‌کند. 🔻دلیل عقلی: 1️⃣ بی شک شارع مقدس در فرستادن پیامبران، کتاب‌های آسمانی و تشریع مقررات مقاصدی را در نظر داشته است. 2️⃣ اسلام دینی جامع، جاودان و جهانی است. جامع بودن دین اسلام به این معنا است که همۀ شئون زندگی انسان‌ها را فرا می‌گیرد. 3️⃣ شارع به دنبال پیاده کردن اهداف دین اسلام است؛ اهدافی که جامع، جاودان و جهانی است و محدود به زمان پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی نیز نمی‌باشد. 4️⃣ بدون حاکمیت به معنای امروزی، پیاده کردن این اهداف امکان پذیر نیست. مؤمنان عادل در فرض نبود دولت به معنای امروزی نمی‌توانند این اهداف را متناسب با این سه ویژگی پیاده کنند 5️⃣ بنابراین می‌توان گفت تشکیل حکومت به معنای امروزی آن برای پیاده کردن اهداف جامع، جاودان و جهانی دین اسلام نه تنها مشروع بلکه ضروری است. ⬅️ توجه به اهداف جامع، جهانی و جاودان دین اسلام و استدلال بر مشروعیت و ضرورت حکومت بر این اساس، متأسفانه در ادبیات فقه سیاسی مغفول مانده است. از این رو دلیل بالا را می‌توان دلیل تازه‌ای در این زمینه در ادبیات فقه سیاسی به شمار آورد. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله هادوی تهرانی در درس خارج فقه «مکتب اقتصادی اسلام» مطرح کرد؛ ⬅️ سیستم اقتصادی بازار در پاسخ به سه پرسش «چه چیزی تولید شود؟»، «چگونه تولید شود؟» و «برای چه کسی تولید شود؟» مدعی است که در این سیستم مشارکت دولت وجود ندارد و افراد و گروه‌ها برای مصرف کننده با یک دیگر رقابت می‌کنند. ⬅️ سیستم اقتصادی بازار تنها در ظاهر می‌گوید تولیدات براساس خواسته‌های مصرف کنندگان است، ولی در حقیقت تولید کنندگان به وسیله تبلیغات، نیازی را در مصرف کننده ایجاد می‌کنند. به همین دلیل چیزی به نام آزادی انتخاب در مصرف کننده نداریم. ⬅️ سیستم اقتصادی بازار با چیزی تحت عنوان استاندارد، رقبای خود را کنار می‌زند. دنیای سرمایه‌داری که به سیستم اقتصادی بازار معتقد است، هر کسی پول دارد می‌تواند از خدمات بیشتری استفاده کند، هر کسی پول ندارد نمی‌تواند استفاده کند. یعنی محصول برای پولدارها تولید می‌شود. ⬅️ اسلام درباره این‌که چه چیزی تولید شود؟ می‌گوید در تولید همه چیز آزاد هستید الا مواردی که منع شده است. چگونه تولید شود؟ هر گونه که می‌خواهید تولید کنید الا به روش‌های که ممنوع شده است. برای چه کسی تولید شود؟ برای همه تولید کنید و محدودیتی وجود ندارد، البته اگر کسی توان مالی استفاده از این تولیدات را ندارد، باید از ناتوان حمایت کرد. ⬅️ اقتصاد اسلامی نه اقتصاد سرمایه‌داری است و نه اقتصاد سوسیالیستی، حتی ترکیبی از این دو نیز نمی‌باشد. زیرا سرمایه‌داری و سوسیالیست بر مبنای اومانیست است و اسلام مخالف اومانیست است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله کعبی در درس خارج «ولایت فقیه» مطرح کرد؛ ⬅️ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، غرض از بحث ولایت فقیه صرفاً اثبات این امر بوده که فقیه می‌تواند حکومت کند، اما امروز از چگونگی حکومت‌داری و حد و مرز ولایت وی سخن گفته می‌شود. اگر چه این نوع بحث نیز پایه و اساس همان مباحث سنتی پیرامون ولایت فقیه می‌باشد. 🔻ضوابط و قواعد فقهی ولایت فقیه: 1️⃣ قاعدة وجوب برپایی دین خدا و اجرای احکام اسلام: از قواعد بدیهی به شمار می‌رود و بیان می‌کند احكام اسلام دارای دو بعد فردی و اجتماعی است. بر هر مسلمانی لازم است تا آن احکام را به اجرا در آورد؛ از این رو در صورت تخلف از احکام و ثابت شدن آن در نزد قاضی یا حاکم شرع، چنین مسلمانی یا تعزیر می‌شود یا حد بر او جاری می‌شود که اجرای آن بر عهده حاکم شرع است. 🔻مستندات قاعدة‌ وجوب برپایی دین خدا؛ ✅ آیات قرآن کریم نسبت به قاعدة مذکور به دو دسته از آیات الإتباع و آیه جعل شریعت تقسیم می‌شوند ⬅️ آیات الاتباع: آیاتی هستند که به عموم مؤمنین امر کرده تا به پیروی و اطاعت از آنچه خداوند متعال نازل نموده، بپردزاند و از تبعیت و پیروی سنت‌های جاهلی دوری گزینند؛ زیرا سنت‌های جاهلی در برابر اسلام و هدایت الهی و همچنین در برابر عقل قرار دارد. ⬅️ آیات جعل شریعت: مخاطب آیات پیامبر گرامی اسلام می‌باشد. یعنی در رابطه با برپایی شریعت و اجرای احکام، هیچ شخصی حتی رسول مکرم اسلام مستثنی نیست و ایشان نیز باید از شریعت اسلام تبعیت نمایند. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
معرفی دروس خارج فقه نظام (3) استاد: آیت الله ملک زاده موضوع: روابط خارجی در نظام سیاسی اسلام ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ⬅️ مجموعه‌ای از ادله و قرائن یافت می‌شود که ن
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ⬅️ مجموعه‌ای از ادله و قرائن یافت می‌شود که نه تنها اصل مشروعیت، بلکه وجوب مطلق تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت امام معصوم علیه السلام را -فارغ از در نظر گرفتن ساختار خاصی برای حکومت- اثبات می‌کند. 🔻دلیل نقلی: 1️⃣ در منابع روایی اهل سنت روایات متعددی بر مشروعیت تشکیل حکومت دلالت دارد. به عنوان نمونه: «لابد للناس من امارة برة او فاجرة ... والامارة خیرٌ من الهرج» ⬅️ بر اساس این روایت تشکیل حکومت ضروری است؛ خواه این حکومت نیکوکار باشد یا بدکار. این روایت حکومت را از هرج و مرج بهتر می‌شمارد. 2️⃣ روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که به نظر می‌رسد به خوبی بر مشروعیت حکومت دلالت دارد.«أَنَّا لَا نَجِدُ فِرْقَةً مِنَ‏ الْفِرَقِ‏ وَ لَا مِلَّةً مِنَ‏ الْمِلَلِ‏ بَقُوا وَ عَاشُوا إِلَّا بِقَيِّمٍ وَ رَئِيسٍ لِمَا لَا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فِي أَمْرِ الدِّينِ وَ الدُّنْيَا...» ما هيچ گروه و پیروان یک دینی را نمى‏يابيم كه به حيات و زندگى اجتماعى خود ادامه دهند، مگر با داشتن سرپرست و رئيسی براى امورى كه لازم است در امر دین و دنیایشان بپا دارند. ⬅️ بررسی دلالی: در ابتدای روایت، بقای هر جامعه‌ای در گرو وجود سرپرست برای آن جامعه دانسته شده است. در ادامه روایت حضور رئیس در جامعه امری ضروری تلقی شده که قوام خلق به آن وابسته است؛ بنابراین با توجه به روایت مزبور تشکیل حکومت دینی در زمان غیبت امام معصوم نه تنها مشروع بلکه ضروری است. ⬅️بررسی سندی: شیخ صدوق این روایت را با دو سند نقل می‌کند. از شیخ صدوق تا امام رضا علیه السلام، در سند اول سه نفر و در سند دوم پنج نفر واسطه هستند. وثاقت آنها نزد شیعه مورد اختلاف است. اما با توجه به مجموعه‌ای از قرائن مانند؛ مفاد روایت، شهرت روایت نزد علما و این‌که شخصی همچون شیخ صدوق ، حدیث معتبر دانست. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» مطرح کرد؛ 🔻 تعیین حکم سوء ظن به وسیله رجوع به ادله قرآنی. ⬅️ دلیل قرآنی جهت تعیین حکم سوء ظن، آیه 12 سوره نور است « لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُبِينٌ ». 🔻 معنای کلمه خیر در آیه 12 سوره نور. ⬅️ کلمه «خیر» در دو معنای اسمی و وصفی به کار رفته است؛ معنای وصف مطلق یعنی خوب و دیگری به معنای افعل تفضیلی یعنی یک وصف أفضلیت قیاسی در مقایسه با دیگری. درجایی که کلمه «خیر» با پسوندی استعمال نشود، معنای اول مراد است و زمانی که به همراه پسوندی ذکر شود، معنای دوم مدنظر است. ⬅️ زمانی که خیر و شر در کنار هم بکار روند، دو نوع تقابل در میان آنها ایجاد می‌شود: 1 – تقابل تناقض 2 – تقابل تضاد. علت این دو نوع تقابل این است که؛ خیر دو معنا دارد: الف – خیر به معنای خاص، یعنی چیزی که در آن جهات مثبت برتر و برگزیده‌ای وجود دارد. ب – خیر به معنای عام، یعنی خلاف شرّ، یعنی چیزی از شر در آن نیست. ⬅️ مراد از خیر در آیه شریفه خیر به معنای خاص است در این صورت می‌توان گفت آیه شریفه در خصوص سوء ظن است نه حسن ظن. ⬅️ برخی با استناد به قرائنی گفته اند مراد از خیر در این آیه معنای عام است و در خصوص حسن ظن می‌باشد. قرائن عبارت‌اند از: 1 – سیاق این آیات و مورد است. 2 – از جهت دیگر هم قرائن لبیه کلی در موضوع است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» مطرح کرد؛ ⬅️ حکم فقهی بازی از دو زاویه قابل بررسی است؛ نخست با قطع‌نظر از نقش معلم و والدین، اصل بازی چه حکمی دارد؟ و دیگر اینکه وظایف آن‌ها در این زمینه چیست؟ ✅ سابقه بازی در فقه: پنج مورد به نحوی با مباحث بازی و لهو در فقه مرتبط است. به ‌رغم نسبتی که این بحث با موضوعات فقهی دارد، مع‌الأسف تاکنون کار جامعی برای آن انجام نشده است. 1️⃣ بحث سبق و رمایه. 2️⃣ مباحث صید و ذباحه. 3️⃣ بحث صید در مباحث حج. 4️⃣ مباحث صلوه مسافر: تا آنجایی که می‌گویند گر کسی برای صید لهوی می‌رود، نمازش شکسته نیست و تمام است. 5️⃣ بحث‌های دیه و قصاص. ✅ سابقه بازی در بحث‌های روایی و اخلاقی. ⬅️ در کتب اخلاقی بحث‌های لهو و لعب به صورت پراکنده در مباحثی مانند تفریح، تفرج و مزاح مطرح می‌شود. این مباحث در کتب روایی در بحث علائم مؤمن آمده و در کتاب العشره اصول کافی، در بحث تفرج و تفریح مطرح شده است. ✅ سابقه بازی در مباحث کلامی و توصیفی: ⬅️ مقوله بازی با مباحث کلامی و توصیفی هم ارتباط دارد. زمانی که گفته می‌شود خلقت عالم لعب نیست، در واقع بعد فلسفی کلامی مسئله بررسی می‌شود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ✅ تنها دلایلی که می‌توان بر نفی مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت بیان کرد دلیل عقلی متکی بر تجربه و تعدادی از روایات است. 🔻 دلیل عقلی: ⬅️ حکومت‌ها در ساحت‌های مختلفی ناتوان هستند به گونه‌ای که به تبعض و ظلم نیز کشیده می‌شوند. از این رو همواره بخشی از مردم از حاکمیت ناراضی خواهند بود. ⬅️ اگر حکومتی منسوب به دین باشد، این عدم رضایت به بدبینی نسبت به دین نیز می‌انجامد و بر باور‌های دینی مردم أثیر خواهد گذاشت. در چنین زمانی بدبینی نسبت به دین و تضعیف باور‌های دینی مردم بر تسهیل اجرای مقاصد و احکام الهی که ثمرۀ تشکیل حکومت است، غلبه خواهد داشت. ⬅️ بنابراین تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت اثر سوء بیش‌تری خواهد داشت. 🔻نقد: ⬅️ نمی‌توان این امور را از لوازم ذاتی حکومت دانست و دلیل مذکور نیز این امور را بر اساس تجربه، اموری غالبی دانسته است. ⬅️ طرفداران این دلیل آماری برگرفته از پژوهش‌های تاریخی و میدانی ارائه نداده‌اند. ⬅️ حتی در صورت پذیرش غلبۀ این امور، مشروعیت تشکیل حکومت نفی می‌شود نه مطلق حکومت؛ زیرا با توجه به غالبی بودن این امور می‌توان حکومت‌هایی را در نظر گرفت که دچار ظلم، تبعیض و نارضایتی مردم نمی‌شوند. ⬅️ غلبه این امور در حکومت‌ها برای جعل قانونِ عدم مشروعیت به طور مطلق کافی نیست؛ زیرا غلبۀ ملاک حکم در احکامِ عقلی، معتبر نیست و تنها در احکامِ غیر عقلی معتبر است. ————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آیت‌الله کعبی در درس خارج «ولایت فقیه» مطرح کرد؛ 🔻ضوابط و قواعد فقهی ولایت فقیه: 2️⃣ اجرای قوانین الهی و مستندات آن؛ ⬅️ در متون دینی ادله‌ای وجود دارد که بیانگر روش اجرای احکام الهی هستند که بر اساس دلالت التزامی آنها می‌توان نیاز اسلام به ایجاد حکومت را نیز اثبات کرد. 🔻مستندات اجرای دین؛ ✅ آیات 1️⃣ سوره شوری آیات 13 تا 17: ⬅️ فعل «شرع» که در ابتدای آیه 13ذکر شده است به معنای قوانین و مقررات وضع شده از جانب خداوند متعال می‌باشد. عبارت «ان اقیموا الدین» جمله عامی است که شامل همه انبیاء می‌شود؛ یعنی ایشان موظف به اجرای قوانین و مقررات دین هستند. ⬅️ خداوند متعال در ادامه آیه نحوه اجرای شریعت را بیان می‌کند: «و لا تتفرقوا فیه»؛ یعنی دین باید به شکل مجموعی اجرا شود. مؤید این نکته، مضاف الیه شریعت است که هیجگاه به فرد اضافه نمی‌شود مثلا گفته نمی‌شود «شریعة زید» بلکه به جمع اضافه می‌شود مانند «شریعة الإسلام». 2️⃣ سوره بقره آیه 85: ⬅️ بنابر فرموده آیة شریفه کسانی که عامل برخی از احکام و تارک برخی دیگر از احکام باشند، در این دنیا به ذلت و بدبختی گرفتار می‌شوند. این در حالیست که خداوند متعال طالب عزت برای مؤمنین است و عزت جز در اجرای تمام احکام الهی نخواهد بود. ————————— 🔎@fiqhenezam_com