هدایت شده از ان وعد الله حق
🔹واقعی یا فقط اسم؟
▫️در این اطلاعیه، از «طرح جامع حکمت و معرفت شیعی» گفته شده است. واژه «شیعی» معنای مشخصی دارد؛ یعنی آن چیزی که مستند به منابع عقیدتی شیعه است؛ مانند همه منابع روایی تشیع. برخی از منابع هم هستند که با استناد به این منابع روایی، قوام یافتهاند؛ مانند منابع تفسیری، فقهی، کلامی. مقصود از استناد هم اشاره به دو ویژگی است؛ استناد مستقیم به روایات، عدم تحمیل مفروضات پیشین بر اخبار اهل بیت(سلاماللهعلیهم)
▫️حال، اگر متفکری شیعه باشد، لیکن اندیشه او با استناد به منابع درجه اول عقیدتی تشیع قوام نیابد، بلکه از فلسفه، عرفان، علوم انسانی سایر نظامات فکری بهره بگیرد، آیا تفکر او را میتوان شیعی نامید؟ آیا کتاب او را میتوان شیعی نامید؟
▫️با این وصف، این طرح جامع را میتوان داوری کرد که؛ آیا تسمیه به عنوان شیعی، واقعی است با مراعات قواعد استناد و انتساب به منبع فکری تشیع؟ یا اینکه، صرفا تسمیهای است بدون مسمی با تحمیل مفروضات فلسفی و عرفانی؟
@monir_ol_din
درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی.pdf
904.1K
بازنشر؛ درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی https://eitaa.com/fotoooh🏠
هدایت شده از در مسیر فقاهت
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری (حفظه الله):
سوال:
آیا عقل بر امام مقدم نیست؟ نسبت این دو چیست؟
جواب:
🔸 مخاطب حجت، عقل است و حجت، خودش را با عقل اثبات میکند، نه اینکه عقل، حجت را اثبات کند. یعنی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هیچ گاه منتظر نمیمانند تا یک فیلسوف استدلال بیاورد که این شخص پیامبر است، و بعد پیامبر بگویند اکنون نوبت من است. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خودشان عقل را اقناع میکنند. از این مطلب غفلت شده است.
🔹 برخی تصور میکنند که ما با عقل خود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را پیدا می کنیم! در حالی که پیامبر میآیند و عقل انسانها را بیدار میکنند، نه اینکه انسانها با عقلشان میفهمند که این شخص، پیامبر است.
🔸 بحث انکار عقل نیست، بحثِ از نسبت بین عقل و امام است. اگر عقل نبود، ما سرمایهای نداشتیم که آن را به انبیاء تسلیم کنیم؛ انبیاء بر عقل احتجاج میکنند و با او حرف میزنند؛ بنابراین اگر عقل نبود، انسان مخاطب انبیاء قرار نمیگرفت؛ چون انبیاء برای هدایت عقل آمدهاند. لذا امام، خودش سراغ عقل میآید و بر او احتجاج میکند و به او اثبات میکند که اگر میخواهی رشد کنی، باید دنبال من حرکت کنی؛ پس امام است که خودش را به عقل اثبات میکند.
📚 نهر عظیم: ص۱۷۵و۱۷۶.
#کلام
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی بود، یکی نبود، غیراز خدا هیچ کس نبود!
🔶 قرآن، محور جامعه سازی از منظر امام خمینی «رضوان الله تعالی علیه»
🔸مرحوم سید منیر الدین هاشمی شیرازی
حضرت امام(ره) در باره علائم امراض روحی به نکته جالبی اشاره داشتند، می فرمودند: «وقتي ديديد در شما اشتهاء و ولعي براي خواندن قرآن نيست، بدانيد مريض هستيد» البته، در سطوح مختلفی که انسانها دارند، نبود میل به تلاوت، چيزي را ميرساند،گاهی هم برای بعضی از افراد اشتهاي بالاتري وجود دارد كه مشغول مي شوند و اشتهایي براي پائينترها نميماند، اين مرتبه برای امثال ماها نیست، آیت الله بهاء الديني (ره) نیز در مورد موضوعي صحبت ميكردند كه آن را تعميم داده و فرمودند: خدا اشتهاء بدهد، چرا كه آدم بيمار اشتهاء ندارد، در حقیقت ایشان انسان شناسی در بستر معارف اسلام را مطرح می کردند، نمی توان یک انسان شناسی در حالت مطلوب اسلامی ارائه بدهیم اما به قرآن وتلاوت آن کاری نداشته باشیم. خود امام نیز اهل تلاوت بودند تکیه کلام و تکیه گاه استدلال و منطق سخن ایشان قرآن بود، به جامعه هم که می رسیدند معتقد بودند که مستند رفتار جامعه نیز باید قرآن باشد، در عین اینکه اهل تلاوت بودنند حصن اسلام هم بودند مثل بعضی نبودند که هر روز تلاوت داشته باشند اما در صحنه عمل اجتماعی اعوجاج سلیقه داشته باشند، ولایت بر نظم حیات و اجتماع بشری را از قرآن جدا نمی پنداشتند و همان نظم و نظام موجود نمی دانستند، تخلف از قرآن را موجب تباهی انسان و جامعه می دانستند، امام تلاوت کننده صرف نبودندبلکه، بدنبال این بودنند نظام اسلام را در برابر کفر به اقتدار برسانند.
📚زمينه تحقيق پيرامون جامعه شناسي علم
🏠https://eitaa.com/fotoooh
45.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی با آیت الله جوادی آملی/ ۱۳۹۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا مبدأ و معاد علم در محتوای علم تأثیر میگذارد؟
فلسفه تابع وحی
🔷بررسی دیدگاه دین شناسی آیت الله جوادی آملی طبق این مبنا، دیدگاه آیت الله جوادی که اراده خداوند را
در اینجا👆 در بررسی نظریه دین شناسی آیتالله جوادی آملی نکاتی ذکر شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش استاد میرباقری از اندیشه علم دینی فرهنگستان علوم اسلامی در محضر آیت الله جوادی آملی/ 1390
هدایت شده از مرکز تفقه علوم اسلامی
پرسش و پاسخ فقه سیاسی - استاد میرباقری.mp3
12.15M
پرسش و پاسخ فقه سیاسی با استاد میرباقری: مبانی معرفت شناسی (نقدی بر دیدگاه آیت الله جوادی) / نسبت عقل و وحی / چگونگی متعبد شدن عقلانیت / نسبت اراده و معرفت / دین شناسی / چگونگی جریان دین در عرصه سیاست و حکومت / منطق فهم دین
🔶ضرورت پرداختن به الهیات نوین
🔸استاد محمدتقی سبحانی
... الهیات بهعنوان یک سیستم و دستگاه پویای فکری، معرفتی و ذهنی عنصر اصلی در حیات فردی و اجتماعی انسان است و فرقی بین انسان سنتی و مدرن در این مقوله نیست و چون این چنین است باید به الهیات پرداخت الهیات زیرساخت سایر ابعاد وجودی انسان را تضمین و تامین میکند.
در این بین یک مساله از اهمیت ویژه برخوردار است و آن اینکه باید تفکیک بین الهیات و چهارچوب نظری مشخص شود که میتوانیم نام آن چهارچوب نظری را فلسفه بنامیم. آن چیزی که در گذشته سبب مشروعیت فلسفه شده است نقش این دانش در تبیین چهارچوبهای نظری بوده است. الهیات دانشی که به مؤلفههای معنای تفکر دینی میپردازند. اگر قرار است مساله و رابطه با خدا، سرنوشت و غیره بهعنوان مساله انسان مطرح شود جایگاه آن در الهیات است و حتی اگر فلسفه در این ساحت و مقولهها وارد میشود ساحتهای ورود آن اساساً ساحتهای بنیادینی و الهیات است.
برای مثال اگر بخواهیم تبیینی درستی از خدای ادیان داشته باشیم بی گمان در یک مرحله ارجاع به مفاهیم، قواعد و مفاهیم عقلی لازم است.اگر بخواهیم نسبت یک نظریه الهیاتی را با نظریه دیگر بسنجیم نیازمند چهارچوبهای عقلی و معنایی هستیم و این امور در حوزه اختیارات فلسفه است. مرز بین الهیات و فلسفه خیلی روشن نیست اما فلسفه بنیادهای نظری معرفت انسانی را تامین میکند که در تمام دانشهای دیگر به کار میرود و بیشترین سهم حضور بنیادهای نظری فلسفه در الهیات است که در تفسیر و تبیین آنها به کار میرود.
الهیات از آنجایی شروع میشود که وارد مقولات جزیی معرفتی می شویم و با عقل تنها هرگز نمیتوانیم درباره خود انسان و خدا صحبت کنیم؛ در هیچ جای تاریخ هیچ انسانی با عقل محض نتوانسته به پرسشهای بنیادین خود پاسخ دهد و در جایی که این انسان دسترسی به کتب مقدس داشته از دین استفاده کرده و در جایی که به کتب مقدس دسترسی نداشته به اسطورهها متوسل شده است و در مکانی که خبری از اسطورههای تاریخی نبوده هم دست به دامن تخیل خود شده است.
واقعیت این است که به لحاظ متدولوژیک امکان پذیر نیست که فلسفه محض بتواند به مقولات الهیاتی پاسخ بدهد، مقولات الهیاتی مسائلی جرئی و درگیری مانند وجدان، فطرت، حس، شهود وغیره هستند که حتی با وجود قرار گرفتن این موارد(وجدان، حس، شهود وغیره) در کنار عقل باز هم امکان پاسخ دادن به پرسشهای ذهنی بشر نیست و نمیتواند روح معرفتی انسان را در برابر پرسشهای بنیادین آرام کند و برای اینکه روح انسان در برابر این سؤالات به آرامش برسد قطعاً نیازمند منبعی غیر از عقل محض است.
باید بدانیم که تمام مکتب نظری و نحله های فکری حتی سلفیه دارای فلسفه منحصر به خود هستند و بر اساس بنیادهای عقلی مفاهیم پایه رفتار میکنند.
مطالعه ادامه مطلب👇
📚https://www.hawzahnews.com/news/934184/نشست-هم-اندیشی-درآمدی-بر-الهیات-نوین-اسلامی-برگزار-شد
🏠https://eitaa.com/fotoooh
حکمت در تعالی فرهنگ و تمدن .mp3
5.99M
🔸همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با عنوان: حکمت اسلامی و تعالی فرهنگ و تمدن
در هفدهم آبان ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
🆔 @khosropanah_ir
🔶 دین و رسول، علم و فلسفه دارد
🔸مرحوم شیخ علی صفائی (ره)
دين بدون روش، بدون تربيت، بدون اصول نيست و رسول نمىگويد كه تو با منطق و فلسفهى يونان و يا شرق و غرب آشنا شو و سپس ببين چه مىگويم و سعى كن بفهمى. رسول آمده تا امّىها را با حضوريات و با تنظيم سؤالها به قدر خود و با قدر خود به هدف خود و ارزشهاى خود راهبرى كند و براى اين هدفها برنامهريزى نمايد. رسول در آدمى، حس و تجربه و فكر و عقل و علم و فلسفه و قلب و عرفان را با روشها و سؤالها و تعليمها و تزكيهها آزاد مىكند، مىآموزد و راه مىبرد. و به آدمى، معرفت و ايمان و ايمان شديدتر و عدل و احسان و اخبات و سبقت و قرب و لقاء و رضوان را ارزانى مىدارد. حاج استاد! به نظر مىرسد كه رسول، فقير و مضطر و منفعل نبوده و با دست پر و روش متفاوت، آدمى را به ذهنيت و زاويهى ديد و طرز برخورد و كوثر و قدرت برخورد و ظرفيت (شرح صدر) و ربط و پيوند و اجتماع و تشكّل جديد و سازمان و عدل و احسان در برابر اثم و عدوان، همراه ساخته است.
📚 نقدى بر فلسفه دين خدا در فلسفه هرمنوتيك كتاب و سنت، ص: 121
🏠https://eitaa.com/fotoooh
اراده و معرفت- جلسه 7docx.pdf
338.9K
جلسه 7 از مباحث تاریخ نسبت اراده و معرفت- استاد محمد تقی سبحانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«والله من ورائهم محیط»؛ وحی محیط بر همه شئون، استاد سید احمد مددی
هدایت شده از آیت الله آملی لاریجانی
36.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#ببینید | 🔰 تأملی بر معنا و هویت علم دینی
🌸 ۱۶ آذر روز دانشجو گرامی باد.
➕@AMOLILARIJANI_IR
به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله مصباح یزدی سخنان با اهمیت ایشان پیرامون ضرورت پژوهش های بنیادین در علوم انسانی و تاریخچه انقلاب فرهنگی در جمع مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم (1390)
👇👇👇
💠 https://eitaa.com/fotoooh/333
گزارش استاد میرباقری از اندیشه فرهنگستان 👇
💠https://eitaa.com/fotoooh/336
🏠@fotoooh
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی آیت الله مصباح یزدی پیرامون اهمیت پژوهش های بنیادی در علوم انسانی اسلامی/ دیدار مسئولان فرهنگستان علوم اسلامی قم،۱۳۹۰/قسمت اول
📢 فلسفۀ چگونگی را براساس قدرمتيّقنِ از مذهب تنظيم میكنيم.
📢 عقل اگر تسليم شود و خوب هم نوكریِ ائمۀ طاهرین (علیهم السلام) را بکند، خيلی قویتر است از عقلِ افسارگسيخته.
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«ببينيد، اسلام برخواسته از هيچ فلسفهای نيست. يعني هيچيك از انبياء الهي، از آدم تا خاتم (صلی الله علیه و آله)، هيچكدامشان شاگرد فيلسوف نبودند.
فلاسفه، عقلا و هر كسي بتواند در محصولات كار فكرياش، تبعيت از اينها را اثبات كند، به همان نسبتي كه میتواند تبعيت را اثبات بكند، به همان نسبت با يك ياي نسبتي، عقل تسلیم [و] فلسفه اسلامي [درست] ميشود. در حقیقت، فلاسفه كأنَّه نوكر اين بزرگواران هستند، نه آقاي انبياء. آنها در خانه انبياء خدمتگزاریِ عقلي ميكنند. اگر ما اين را اينگونه فرض كنيم، آن وقت هيچ عيبي ندارد كه شما بگوييد ائمه طاهرين (علیهمالسلام) يك دسته #نوكر_عقلي داشتهاند كه در بحث چرائي مطلب را تمام كردند، يك دسته ديگر هم آمدند و بحث چيستي را تمام كردند، يك دسته ديگر بايد باشند بحث چگونگي را تمام بكنند.
اينگونه نيست كه عقلا، تشريعكننده شرع بشوند... چه در آن كسي كه فقيه است و در كلمات دقت ميكند براي اين كه حكم تكليفي را به دست بياورد، و چه آن كسي كه حكم توصيفي را ميخواهد دقت كند... .
حالا اين كه عقل در برابر شرع چه گونه است، حتماً عقل اگر تسليم باشد، خوب هم نوكري بكند، خوب هم كار بكند، خيلي قویتر است [و] اصلاً با عقلي كه به اصطلاح افسارگسيخته است قابلقياس نيست. عقلي كه به شيطنت تبديل بشود هنري ندارد؛ حتماً هم دور خودش گيج ميچرخد.
حالا بر گرديم اينجا. ما فلسفه شدن را اول براساس متيقنِ از مذهب تنظيم ميكنيم.» (کد پژوهشی ۳۸۰، ۱۳۷۷/۸/۲۷)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش استاد میرباقری از اندیشه فرهنگستان در محضر آیت الله مصباح یزدی
فلسفه تابع وحی
خداوند متعال مبدأ همه حقایق
🔶جمله" الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ" از بديع ترين بيانات قرآنى است
مرحوم علامه طباطبایی ره
و جمله:" الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ" از بديعترين بيانات قرآنى است، چون كلمه" حق" را مقيد به كلمه" من" كرده كه بر ابتدا دلالت مىكند و هيچ حرف ديگرى اين معنا را نمىرسانيد، مثلا اگر مىفرمود:" الحق مع ربك، حق با رب تو است"، نه تنها آن معنا را نمىرسانيد، بلكه بويى از شرك در آن احساس مىشد، يعنى ممكن بود كسى خيال كند كهخداى تعالى و حق، دو موجود باهمند و نيز بويى از عجز از آن احساس مىشد، چون ممكن بود كسى خيال كند كه خداى تعالى به خودى خود ناتوان است و حق او را يارى مىكند.
نكتهاى كه از كلمه" من" فهميده مىشود اين است كه در عالم آنچه حق است و هر قضيه و حكمى كه داراى واقعيت مىباشد، هر چه بوده و هر قدر هم كه بديهى باشد، همچون قضيه:" عدد چهار زوج است" و" عدد يك نصف عدد دو است" و ... بديهى و ضرورى مىباشد، بالآخره انسان آن را از خارج گرفته، يعنى از واقعيت هستى اخذ كرده است و واقعيت خارج، همهاش وجود و وجود همهاش از ناحيه خداى تعالى است، هم چنان كه خير همهاش از او است، و به همين جهت است كه از صفات خداى تعالى است كه:" لا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُونَ" «1»، پس غير او هر عملى بكند، وقتى بازخواست نمىشود كه عملش حق باشد. و اما فعل خداى تعالى چون از مقوله وجود است، قهرا صورت علميهاش جز حق نمىتواند چيز ديگرى باشد. سادهتر بگويم: فعل خدا دو جور نيست تنها يك جور است آن هم حق.
📚ترجمه تفسير الميزان، ج3، ص: 335
استاد ميرباقري.mp3
20.13M
بخشی از سخنان استاد میرباقری در جمع طلاب مدرسه مشکات-1396. پیرامون بررسی دیدگاه شهید صدر ره در نسبت «علم و مکتب»، «ارزش و توصیف»، «باید و هست»، «عقل و وحی»، «فقه و کارشناسی»، جهت داری علوم و دیگر مباحث معرفت شناسی