موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلام #خلاصه #جلسه_چهارم 🚩در فقه نظام اقتصادی اسلام، برای پدیدهها و موضوعات، از
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
🔘 #خلاصه
🔘 #جلسه_پنجم
🚩استاد یوسفی در ابتدای جلسه ضمن بیان مختصر معنای سعادت و رفتار عقلایی که باید مبتنی بر مبانی و هدف باشد، به بیان منطق حرکت از مبانی به بناها در نظام سرمایه داری پرداختند:
🔷این منطق در نظام سرمایه داری محکم و قابل قبول است ولی ما معمولا فلسفه را خوب بحث می کنیم اما در حرکت به سمت بناها مشکل داریم. به همین خاطر بناهایمان با فلسفه مان سازگاری ندارد.
🔷هر ساختار اقتصادی با سه مولفه هدف اقتصادی، نوع مالکیت و نوع اصل رفتاری شناخته می شود.
🔹این مطالبی که در رابطه با ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری بیان می شود، مربوط به تمام مکاتب و نحله های فکری این نظام است.
🔶در نظام سرمایه داری، بر مبنای خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی، هدف مشخص گردید. و بر مبنای هدف، نوع مالکیت و اصل رفتاری مشخص می گردد.
🔸رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی بر اساس هدف مشخص می شود. اگر به سمت تحقق هدف باشد، اخلاقی است در غیر این صورت غیر اخلاقی.
🔷در نظام سرمایه داری مطابق با هدف، هیچ نهاد دینی و دنیوی حق ندارد مانع رسیدن انسان به حداکثر سازی منفعت شخصی مادی شود. و از اینجا اصل آزادی اقتصادی استخراج می شود.
🔷یکی از اصول برای دستیابی به این هدف، مالکیت فردی است.
🔷اصل دیگر، رقابت آزاد اقتصادی است. وقتی منابع اقتصادی محدود باشد و هم چنین خواسته های مادی انسان بی نهایت باشد، رفتار عقلایی اقتضا می کند که هرکس به سمت حداکثر کردن منفعت مادی حرکت بکند. در این شرایط، تزاحم منافع به وجود می آید. در این تزاحم وقتی کسب سود شخصی ارزش شد، هر فرد حق دارد برای کسب سود خویش مانع دسترسی دیگران به منابع شود. این نوع رقابت را رقابت داروینیستی می گویند که بر مبنای تنازع بقا است. اصل رفتاری رقابت آزاد، قانون جنگل است.
🔹این مفهوم رقابت متداول، هرگز از مبانی اسلامی استخراج نمی شود.
🔹در مرحله موضوع شناسی، واژه های رقابت، تبانی، رقابت آزاد اقتصادی، رقابت کامل، مسابقه اقتصادی باید از هم متمایز شود و بعد به تحلیل فقهی آن پرداخته شود.
🔹هر رفتار و رابطه مکلف با خدا یا با سایر مکلفین یا با منابع یکی از احکام تکلیفی پنج گانه را دارد و ممکن است حکم وضعی صحت و فساد و امثال این ها را داشته باشد. اینجا جای فقه اصغر است.
🔶نظام سوسیالیستی: وقتی مشکلات نظام سرمایه داری بروز کرد، سوسیالیست ها گفتند منشا گرفتاری ها حداکثر کردن منافع مادی شخصی و مالکیت خصوصی است.
🔸منشا مالکیت خصوصی، سرمایه است. در حالی که سرمایه عقیم است و مولد نیست. و تنها عامل تولید نیروی کار است. اینها مالکیت خصوصی را کلا نامعتیر شمردند.
🔸هر کس به مقدار توان باید کار کند و به مقدار نیاز بهره مند شود.
🔷در تولید دو عامل وجود دارد که از ترکیب اینها تولید به وجود می آید: کار و سرمایه. اساسا یکی از سوالات بسیار مهمی که تعیین کنده نوع نظام اقتصادی است، این است که هر کدام از این عوامل چه سهمی باید ببرند؟
🔹از نظر نظام سرمایه داری تمام تولید سهم صاحب سرمایه است. و نیروی کار خودش به عنوان یکی از ابزار تولید فقط اجرت دریافت می کند.
🔹🔹یعنی در دوران رونق، سود مازاد عاید سرمایه دار می شود و نیروی کار دستمزد ثابت را می گیرد. در دوران رکود هم سرمایه دار نیروی کار را اخراج می کند.
🔷 ما معتقدیم اگرچه سرمایه عقیم نیست ولی باید به میزان نقش خودش در اقتصاد بهره مند شود. و همچنین سرمایه باید مثل خون در جامعه جریان یابد یعنی در اختیار نیروهای فعال حقیقی قرار گیرد. ما هم برای سرمایه نقش قائلیم و هم برای نیروی کار.
🔵 تهیه پست: #سیدمرتضی_شرافت
📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 @fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #درباره_ميلاد_ملاصدرا 🔘نام پدر ملاصدرا ابراهيم بود. سينه به سينه نقل شده است كه
✅ #کلام_استاد
☑️ #فضای_فلسفی_دوران_تحصیل_ملاصدرا
🔘در آن دوران، در نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله غالب بوده است؛ اين نظريه در مكتب شيراز متولد شد. محقق دواني در حاشيهاش بر شرح تجريد و برخي آثار ديگر، نظريهاي را مطرح كرده است كه با عنوان ذوق تاله آن را ميشناسيم. اين نظريه در فكر فلسفي جريان يافت تا به ميرداماد رسيد و او آن را پذيرفت. ميرداماد ايرادهايي بر نظرية ذوق تاله دواني ميگيرد، با اين حال آن را ميپذيرد. ملاصدرا نيز پيش از آنكه به اصالت وجود دست يابد، يعني در ايامي كه به اصالت ماهيت معتقد بوده، به همين نظريه تمايل داشته است. اصالت ماهيت در فضاي كلان هستيشناختي تبديل ميشود به نظرية ذوق تاله. در اين دوران، در مسالة نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله، كه البته رگهاي عرفاني دارد، غالب بوده است.
📝(برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه)
#استاد_یزدانپناه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971005-درس اخلاق استاد وطن خواه-LQ.mp3
14.54M
📻 #صوت
#درس_اخلاق
#استاد_وطن_خواه
🗓 تاریخ جلسه: 1397/10/05
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان
با موضوع🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰
#استاد_فلاح
شب دوم
#مردمسالاری_دینی
#اندیشه_اجتماعی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
✅ #کلام_استاد
☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا
بخش اول
🔘كتابهاي ميرداماد، مانند قبسات، نبراس الضياء، جذوات و افق مبين نشان مي دهد كه ايشان استحكام عقلي عجيبي داشته است. از سوي ديگر، هر كس به كتابهاي ميرداماد مراجعه كند، تصلب در متون ديني و اين اعتقاد را كه متن ديني حق را گفته است، در آنها مشاهده ميكند. او معتقد است متن ديني واقع را ميگويد، بنابراين فيلسوف مسلمان بايد ببيند كه متن ديني، واقع را چگونه گزارش ميكند. ميرداماد امارت و رياست، قوت فقهي و نيز قوت فلسفي داشته است. مداقههاي فلسفي او عجيب است. او تصلب در متون ديني و توان فهم فلسفي از متون ديني را نيز داشته است. صاحب كشف و شهود نيز بوده است. چنين شخصيتي استاد علوم عقلي ملاصدرا است.
#استاد_یزدانپناه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
جلسه1️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/237
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/238
جلسه2️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/386
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/387
جلسه3️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/495
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/496
جلسه4️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/552
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/553
جلسه5️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/640
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/642
جلسه6️⃣
صوت:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1106
متن:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1107
⬅️ ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#صوت
🎧جلسه دوم
🗓1397/10/20
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
#استاد_فلاح_شیروانی
#متن
📝جلسه دوم
🗓1397/10/20
🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
🔷 #ادعیه_منبع_فلسفه_و_عرفان_اسلامی
🔹تمام اين مسائلى كه عرفا در طول كتابهاى طولانى خودشان يا خودشان مىگويند در چند كلمه مناجات شعبانيه هست، بلكه عرفاى اسلام از همين ادعيه و از همين دعاهايى كه در اسلام وارد شده است از اينها استفاده كردهاند.
صحيفه امام ج13 / 32
🔹پس نعبد و نستعين و اهدنا، تمام به واسطه اين جمعيت حاضره در محضر قدس است. و در روايات و ادعيه صادره از اهل بيت عصمت و طهارت، كه سرچشمه عرفان و شهودند، اشاره به اين معنى شده است
آداب الصلاة /279
🔹هر كس رجوع كند به معارفى كه در اديان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دين رايج است و مقايسه كند در معارف مبدأ و معاد با معارفى كه در دين حنيف اسلام و نزد حكماء بزرگ اسلامى و عرفاء شامخ اين ملت است، درست تصديق مىكند كه اين معارف از نور معارف قرآن شريف و احاديث نبىّ ختمى و اهل بيت او عليهم السلام است كه از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نمودهاند. آن وقت مىفهمد كه حكمت و عرفان اسلامى از يونان و يونانيّين نيست، بلكه اصلًا شباهت به آن ندارد. بلى، بعضى از حكماى اسلام به منوال حكمت يونانى مشى نموده، مثل شيخ الرّئيس؛ ولى حكمت شيخ در بازار اهل معرفت در باب معرفة الرّبوبيّه و مبدأ و معاد رونقى ندارد و در پيشگاه اهل معرفت ارزشى از براى آن نيست.
آداب الصلاة /304
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق
#ویژه_برادران
امروز چهارشنبه 1 اسفند، جلسه درس اخلاق #استاد_مجاهدی از شاگردان آیت الله سعادت پرور، همزمان با نماز مغرب در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می شود، ان شاء الله.
📣از عموم علاقمندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید.
✅ جلسات درس اخلاق در زمان مذکور با حضور اساتید اخلاق، هر هفته در محل موسسه برقرار است ان شاء الله.
🍃معاونت تعلیم و تربیت 🍃
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
☑️ #بیانات_اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ #ش
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/207
جلسه2⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/399
جلسه3⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/511
جلسه4⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/583
جلسه5⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/727
جلسه6⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج2-LQ.mp3
5.39M
☑️بیانات اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
🎧جلسه دوم
🗓1397/08/23
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا
💠حجت الاسلام فلاح
🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب
5شنبه مورخ 2 اسفند ماه
13:30 الی 15:30
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
#موسسه_فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش اول 🔘كتابهاي ميرداماد، مانند قبسات
✅ #کلام_استاد
☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا
بخش دوم
🔘ميرداماد اثرات فراواني بر ملاصدرا داشته است. تمام ويژگيهايي كه دربارة ميرداماد گفته شد، در ملاصدرا نيز هست. بااينكه ملاصدرا ادامه دهندة فضاي اشراقي شيخ اشراق است و هويتا يك رجل اشراقي بايد محسوب شود، در كار او مداقههاي عقلي فراواني را مشاهده ميكنيم. شيخ اشراق در مداقههاي عقلي چندان نيرومند نبوده است. وجود اين مداقهها در كار صدرا، به بركت سنت فلسفي شيراز و نيز به بركت ميرداماد است. البته ملاصدرا خودش هم قوت فلسفي دارد؛ چون در همين فضا تنفس كرده است. او در دورة تحصيلش، بهلحاظ مداقههاي عقلي و در فضاي فلسفياش، صاحب انظار و ايدههايي شده است. آن جهت شهودي كه در ميرداماد بود، در ملاصدرا آن قدر غليظ ميشود كه بعدا بايد گفت او عارف است نه فيلسوف. البته نميگويم او فيلسوف نيست، تأكيد دارم كه فيلسوفي او در نهايت درجه است، اما وقتي شخصيت او را ميشكافيم، ميبينيم او هويتا يك عارف است. اين نكته از كتابهاي ايشان هويدا است. كتابهاي ايشان در نهايت از عرفان سر در ميآورد. ملاصدرا يك رجل عرفاني است. او اين را از ميرداماد گرفته است. نكتة بعدي هم تصلب او در متون ديني است. اين نكته، يعني تصلب در متون ديني و فهم فيلسوفانه از متون ديني، براي حكمت متعاليه بسيار مهم است. ملاصدرا در اين زمينه نيز از ميرداماد تأثير پذيرفته است.
#استاد_يزدانپناه
📝برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
#اطلاعیه
⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت
🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی
🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح
☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
پنجشنبه ها ساعت 9 الی 10
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️
🏴 "إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ."
⚫️ رحلت #والد مکرم #استاد_امینی_نژاد دام ظله را به محضر شریف ایشان و بازماندگان آن مرحوم #تسلیت عرض میکنیم.
خداوند آن عزیز فقید را قرین اصناف رحمت خود بگرداند و با اولیای اطهار علیهم السلام محشور نماید.
▪️ لطفا فاتحه ای به روح ایشان هدیه بفرمائید.
▪️ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
بیانیه تحلیلی مقام معظم رهبری -گام دوم.pdf
508.8K
🔘 #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
📝 فایل PDF
🗂 عنوان بندی و تنظیم: #وحیدرضا_طراوت
📌 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/fvtt_ir
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/452
صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/533
⬅️ ادامه دارد ...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971026-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
16.92M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
🎧 #صوت
🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
971028-ج.6-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی.pdf
337.6K
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
💻 #متن
🗓 جلسه 6⃣: 27 دی ۹۷
🔵 پیاده سازی و تدوین: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلام
🔘 #خلاصه
🔘 #جلسه_ششم
🚩در این جلسه استاد پس از مقدماتی به تبیین ساختارهای شجره خبیثه (ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری) پرداختند.
🚩ابتدای جلسه به صورت خلاصه بیان شد که نظام اقتصادی مبتنی بر مبانی خداشناختی، انسان شناختی، هستی شناختی و جامعه شناختی شکل می گیرد.
🚩براساس مبانی سرمایه داری، هدف فعالیت اقتصادی، حداکثرسازی منفعت مادی است.
🚩هر ساختار اقتصادی با سه عنصر هدف، مالکیت و اصل رفتاری معرفی می شود. در ساختار اقتصادی سرمایه داری، این سه عنصر بخش خصوصی سرمایه محور را ارائه می دهند.
◻️در درون این بخش خصوصی سرمایه محور رفتار و روابط هدفمند اقتصادی شکل می گیرد.
◽️هدفمند بودن یک رفتار یعنی این که رفتار در جهت اهداف برخواسته از مبانی باشد. به این رفتار رفتاری عقلایی می گویند.
◽️در نظام سرمایه داری، هر رفتاری که در جهت حداکثر نمودن منفعت مادی شخصی باشد، رفتاری عقلایی است و در غیر این صورت عقلایی نیست.
◻️اخلاق یک واژه ارزش محور است و بر این اساس اخلاق اقتصادی در نظام سرمایه داری متفاوت می شود.
◽️رفتاری از دیدگاه آنها اخلاقی است که منفعت مادی دنیایی کسانی افراد را افزایش دهد.
◽️به خلاف اخلاق در اسلام که رفتاری اخلاقی است که منفعت دنیایی اش به غیر برسد و منفعت اخروی اش به فرد برسد.
🔶در الگوی مصرف نظام سرمایه داری، مصرف باید به هدف حداکثر نمودن مطلوبیت و منفعت مادی شخصی باشد.
🔶در الگوی مصرف نظام اقتصادی اسلام، اعتدال در مصرف توصیه می شود. و اقطار یا اسراف هر دو حرام است. و اصلا منطق سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی، جایگاهی در اسلام ندارد.
🔷الگوی تولید و توزیع در نظام سرمایه داری مبتنی بر حداکثر نمودن سود مادی شخصی است.
◼️بازار در اقتصاد: به وجود آمدن عرضه و تقاضا برای یک شی در فرایند اقتصادی
◼️انواع بازارها:
◾️بازار پول: عرضه و تقاضا برای پول را بازار پول می گویند. قیمت پول بر اساس نرخ بهره بانکی مشخص می شود. ربایی که در نظام سرمایه داری گرفته می شود، قیمت و ارزش پول در بازار است.
▪️بانک: بانک نهادی است که پس انداز های مردم را دریافت می کند و به آنها بهره پرداخت می کند. همان پول را به متقاضیان وام می دهد و بهره بیشتری دریافت می کند. این نهاد براساس هدف نظام سرمایه داری یعنی حداکثر سازی منفعت مادی صاحبان بانک شکل گرفته است.
▫️بانک ها بر مبنای گزاره «پول، پول می آورد» ابزار حساب جاری را به وجود آوردند و خلق پول را به وجود آوردند. به این صورت که از طریق چک و یا کارت، بیش از مبلغ پولی که در اختیار دارند، اعتبار به مردم عرضه می کنند.
▪️ابزار بانک مرکزی برای کنترل حجم پول، نرخ ذخیره قانونی است. یعنی آن میزانی که بانک مرکزی به بانک ها اجازه تصرف در سپرده ها را می دهد، در خلق پول توسط بانک ها اثر گذار است. اگر نرخ ذخیره قانونی صد در صد باشد، هیچ خلق پولی توسط بانک ها صورت نمی گیرد. هرچه این نرخ کمتر باشد، تصرف بانک ها در سپرده ها و خلق پول بیشتر می شود.
◾️بازار سرمایه: بورس هم دقیقا بر همین مبنا که «سرمایه، سرمایه می آورد» شکل گرفته است. صاحبان بنگاه از سرمایه های خرد افراد در جهت حداکثر سازی سود و منفعت خودشان استفاده می کنند. این نهاد، باعث تمرکز شدید ثروت نزد سرمایه داران می شود.
▪️هر جامعه ای که در آن نهادهای تمرکز ثروت نهادینه شود، لاجرم فقر هم در همان جامعه نهادینه می شود.
◾️بازار کار: محصول بازار کار، نیروی کار است و بر اساس عرضه و تقاضا خرید و فروش می شود. در این بخش اتحادیه های کارگری وجود دارند که حافظ منافع کارگران باشند اما همین ها هم از سرمایه داران خط می گیرند.
🔵ریل های اقتصادی کشور ما به گونه ای است که در زمین دشمن بازی می کنیم. و نهادهای بین المللی هم این امر را تقویت می کنند.
🔸در ریل های دشمن نمی توان اقتصاد مقاومتی عدالت محور، مردم بنیان، درون زا، برون گرا با رویکرد جهادی را محقق کرد.
🔷سه روش برای کشف نظام اقتصادی، امضا، اکتشاف و تکوین است.
🔹از بعد از انقلاب ما با روش امضا و روش عدم مغایرت که همین روش فقه سنتی و مرسوم ماست، به بررسی قوانین و نهادهای مختلف پرداختیم که حاصلش چندهزار قانون ناهمسو و ناهماهنگ بود.
◻️کشف نظام اقتصادی هم معقول است، هم ممکن است و هم از نظر شرعی جایز است. بلکه بهتر است بگوییم واجب است.
🔵 تهیه پست: #سیدمرتضی_شرافت
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir