📣 #اطلاع_رسانی_دوم
🔵 نمایه ساختاری، روش جستجوی موضوعی و مجموع مطالب کانال «گامی در مسیر اجتهاد» تا این لحظه:
🔊 فرهنگ نامه صوتی اُصول فقه(28 مورد)
1- #اصطلاح_شناسی (3مورد)
2- #فائده_شناسی (4مورد)
3- #فرق_شناسی (14مورد)
4- #قاعده_شناسی ( 1 مورد)
5- #قول_شناسی (6 مورد)
💠 دانش نامه تخصصی اُصول فقه (31 مورد)
1- #آیات_اصولی (2مورد)
2- #احادیث_اصولی (1مورد)
3- #اصطلاحات_اصولی (1 مورد)
4_ #اقوال_اصولی (4 مورد)
5_ #فوائد_اصولی (1مورد)
6- #فروق_اصولی (6 مورد)
7_ #قواعد_اصولی ( مورد)
8_ #تطبیقات_اصولی ( مورد)
9- #مبحث_شناسی (1مورد)
10- #مؤلف_شناسی (4 مورد)
11- #کتاب_شناسی (4مورد)
12- #جایگاه_شناسی (2مورد)
13_ #تاریخ_شناسی ( مورد)
14_ #آثار_مخطوط_اصولی (4 اثر)
🔊 #سخنان_ماندگار آیت الله موسوی تهرانی (13مورد)
📢 #اطلاع_رسانی (3 مورد)
✅ از ابراز محبت اساتید، محقّقین، طلاب و عموم مخاطبین عزیز صمیمانه سپاسگزاریم.
⏪ ارتباط با مدیر کانال:
@AliAkbarHelali
#اطلاع_رسانی
Rasael_0075_استاد موسوی تهرانی.mp3
6.28M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
🔹 شناسه موضوعی: #قول_شناسی_دوم
⏪ عنوان: قول شیخ انصاری در باب وجه حرمت عمل به ظن
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: رسائل 70و75
🗓 تاریخ درس: 23و30-11-1379
👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص125 عند قوله: « التعبّد بالظنّ الذي لم یدلّ علی التعبّد به دلیل، محرّمٌ بالأدلّة الأربع...».
📝 توضیح مرتبط: #وجه_حرمت_عمل_به_ظن
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#قول_شناسی
#وجه_حرمت_عمل_به_ظن
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #اقوال_اصولی_دوم
⏪ عنوان: قول شیخ انصاری در باب وجه حرمت عمل به ظن
🔊 صوت مرتبط: #وجه_حرمت_عمل_به_ظن
✔️تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبر هلالی
📄 تبیین بحث:
فایلی که تقدیم شد مشتمل بر دو گفتار مجزا می باشد یکی مربوط به درس هفتاد رسائل و دیگری به درس هفتاد و پنج رسائل که به توضیحی کوتاه پیرامون دو گفتار می پردازیم(1).
🔸گفتار اول: اشکال استاد به شیخ انصاری
بیان گفتار اول این است که شیخ انصاری در مقام تأسیس اصل در باب تعبّد به ظن و عمل به آن می فرماید: مقتضای اصل و قاعده اولی حرمت عمل به ظن است(2)؛ یعنی تا وقتی که دلیل معتبری بر اعتبار و حجّیت یک ظن، قائم نشود اصل و قاعده این است که عمل به ظن حرام است.
شایان ذکر است اصلی که مرحوم شیخ تأسیس می کند یک اصل تکلیفی است ؛ چون حرمت یک حکم تکلیفی است، ولی مرحوم آخوند خراسانی از این نظر که حلیت و حرمت به علم فقه مربوط می شوند و در علم اصول باید از حجّیت و عدم حجّیت سخن گفت از این رو اصل اولی در باره عمل به ظن را یک اصل وضعی دانسته و می نویسد اصل اولی، عدم حجّیت ظن است(3).
شیخ انصاری به منظور اثبات اصلی که در باره عمل به ظن تأسیس نمود به ادلّه چهار گانه(کتاب، سنت، اجماع و عقل) تمسّک می کند تا حرمت عمل به ظن را اثبات نماید.و از کتاب به آیه شریفه «افتراء» اکتفاء نموده است(4).
حضرت استاد در مقام اشکال می فرماید: آیاتی با دلالت بهتری در قرآن وجود داردکه مردم را از عمل به ظن نهی نموده _ آیاتی همچون«لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ»(5) و «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغني مِن الحَقِّ شَیئاً»(6) و آیات دیگری(7)_ و عجیب این است که مرحرم شیخ از میان این آیات، فقط به ذکر آیه شریفه «افتراء» اکتفاء نموده است.
🔹گفتار دوم: رو گردانی استاد از اشکال خود
باز گشت این گفتار به بیان عقیده بزرگانی همچون سیّد عبذ الله شبّر(8) و میرزای قمی(9) اختصاص دارد.
این بزرگوران برای اثبات حرمت عمل به ظن شیوه ای غیر از شیوه شیخ انصاری را در پیش گرفته و برای اثبات این حرمت به آیاتی همچون: «لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ» و «إِنَّ الظَّنَّ لا یُغني مِن الحَقِّ شَیئاً» تمسّک کرده اند که عمل به ظن را مذمت نموده و از آن نهی می کند.
بنابر این نتیجه سخن این بزرگوران در باب حرمت عمل به ظن با سخن مرحوم شیخ انصاری مشترک است امّا به عقیده مرحوم شیخ نیازی به پیمودن راهی را که آن ها برای اثبات حرمت عمل به ظن پیش گرفته اند نیست(10).
و وجه این که برای اثبات حرمت عمل به ظن به آیات مورد نظر نیازی نیست این است که استدلال به این آیات شریفه گویای این است که عمل به ظن بما هو هو حرام است و با توجه به این که میرزای قمی به چنین عقیده ای پا بند است لذا برای اثبات آن به آیات ناهی از عمل به ظن تمسّک می کند، اما به عقیده مرحوم شیخ، حرمت عمل به ظن بما هو هو نیست بلکه از این رو است که چنین عملی، از مصادیق تشریع می باشد و تشریع حرام است و همان گونه که در کفتار اول ملاحظه فرمودید شیخ انصاری برای اثبات حرمت عمل به ظن به هیچ یک از این آیات تمسّک نکرد و فقط با تمسّک به آیه شریفه «افتراء» حرمت عمل به ظن را اثبات نمود.
بنابر این مرحوم شیخ انصاری نیازی نمی بیند که به آیات ناهی از عمل به ظن تمسّک نماید در نتیجه اشکالی که در گفتار اول به نظر رسید به مرحوم شیخ وارد نیست.
📚 مصادر:
(1) برای استماع جلسات درس می توانید به کانال درس رسائل مراجعه بفرمایید به نشانی: https://eitaa.com/darse_rasael
(2) عند قوله: « التَّعَبُّدُ بِالظَّنِّ الَّذي لَم يَدُلَّ عَلى التَّعَبُّدِ بِهِ دَليلٌ، مُحَرَّمٌ بِالأَدِلَّةِ الأَربَعةِ» فرائد الاُصول ج 1، ص125.
(3) عند قوله: «إنَّ الأصل فیما لا یعلم اعتباره بالخصوص شرعاً و لا یحرز التّعبّد به واقعاً، عدم حجّیّته جزماً...» کفایة الاصول، ص 322.
(4) قال قدس سره: «وَ يَكفي مِنَ الكِتابِ: قَولُهُ تَعالى: (قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ)فرائد الاُصول ج 1، ص 125، و الآیة من سورة یونس:59.
(5) اسراء: 36.
(6) یونس: 36.
(7) جاثیه:24، قال صاحب الأوثق« و قد ذکر بعض مشایخنا أنّ بعضهم قد جمع في رسالة مفردة مأتي آیة و خمسة مأئة حدیث في حرمة العمل بالظنّ» أوثق الوسائل، ص 66.
(8) بنگرید: تسدید القواعد، ص 192.
(9) بنگرید: قوانین الاُصول ج 1، ص453؛ و ج 2، ص 109.
(10) عند قوله:«ثُمَّ إِنَّهُ رُبَّما يُستَدلُّ عَلى أَصالَةِ حُرمَةِ العَمَلِ بِالظَّنِّ بِالآياتِ النّاهِيَةِ عَنِ العَمَلِ بِالظَّنِّ، وَ قَد أَطالُوا الكَلامَ فِي النَّقضِ وَ الإِبرامِ فِي هَذا المَقامِ بِما لا ثَمَرَةَ مُهَمِّةَ فِي ذِكرِهِ بَعدَ ما عَرفتَ» فرائد الاُصول ج 1،ص 133.
#اقوال_اصولی
#وجه_حرمت_عمل_به_ظن
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #مبحث_شناسی_یکم
⏪ عنوان: الإجزاء
✔️تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی
📃تبیین بحث:
قال العلّامه الميرزا محمد حسن الآشتياني(ره) في رسالة في الإجزاء
إعلم انّ من المسائل المعنونة في علم أُصول الفقه المبتني عليها کثير من الفروع الفقهيّة مسألة الإجزاء، و قد وقع الإختلاف في التعبير عنها في کلمات الأُصولييّن، ففي کلمات الأکثرين من الخاصّة و العامّة التعبير عنها بأنّ الأمر بالشيء هل يقتضي الإجزاء إذا أتی به علی وجهه أم لا ؟
و في کلام غير واحد التعبير عنها بأنّ الإتيان بالمأمور به علی وجهه هل يقتضي الإجزاء أم لا ؟
و لعلّ الإختلاف في التعبير عن عنوان المسألة من جهة الإختلاف في کون المسألة لفظيّة أو عقليّة علی ما ستقف عليه ، و يمکن أن يکون الوجه فيه دخل کلّ من الأمر و الإتيان في الإجزاء ، فکلّ فريق نظر إلی أحدهما مع عدم إختلاف بينهم في اصل المطلب . فتأمّل . و تحقيق المقام و البحث عن المسألة علی وجه يرفع غواشي الاوهام يتوقّف علی ترسيم اٌمور .
الأوّل : في تحقيق حال المسألة من حيث کونها من مسائل علم الاصول أو مبادئها اللغويّة أو الأحکاميّة أو مسائل علم الکلام أو الفقه ...(1) .
قال صاحب الذريعة (ره)
[بيان] الإجزاء: مسألة من المسائل الأُصوليّة التي أفردت بتصنيف مستقل فمنها ...(2)(3).
📚 مصادر:
(1) برای مشاهده مطالب این رساله رجوع کنید به فصلنامه ی پژوهش های اصولی شماره 1، ص69.
(2) الذريعة إلى تصانيف الشيعة ج1، ص 274
(3) برای مشاهده مطالب درباره (مبحث شناسی اصول فقه) میتوانید به وبلاگ (قلائد الاصول) مراجعه بفرمایید. نشانی وبلاگ:
AliAkbarHelali.blog.ir
#مبحث_شناسی
#الإجزاء
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
Rasael_0076_استاد موسوی تهرانی_01.mp3
1.05M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
🔹 شناسه موضوعی: #قول_شناسی_سوم
⏪ عنوان: قول شیخ در باب موضوع مجاری اصول عملیه
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: رسائل 1- 076
🗓 تاریخ درس: 1-12-1379
👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص 133و 134 عند قوله: «بناءً غلی ما التحقیق: من أنّ مجاریها صور عذم العلم الشامل للظنّ».
📝 توضیح مرتبط: #موضوع_مجاری_اصول_عملیه
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#قول_شناسی
#موضوع_مجاری_اصول_عملیه
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #اقوال_اصولی_سوم
⏪ عنوان: قول شیخ انصاری در باب مجاری اصول عملیه
🔊 صوت مرتبط: #موضوع_مجاری_اصول_عملیه
✔️تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبر هلالی
📄 تبیین بحث:
قبل از ورود به مطلب ابتدا باید دانست که در باب اصول عملیه، علماء در دو مسأله اختلاف نظر دارند یکی در عدد اصول عملیه و دیگری در مجاری اصول عمليه.
اکنون بحث در مجاری اصول عملیه است، و بحث از مسأله اول را به محل خود موکول می نماییم.
پیرامون مجاری اصول عملیه دو دیدگاه وجود دارد
🔸دیدگاه مشهور اصولی ها
مشهور اصولی ها معتقدند که مجاری اصول عملیه، موارد شک است ، یعنی در مواردی که شما شک دارید این اصول جاری می شود.
بنابر این دیدگاه اصول عملیه در صورتی معتبرند که هیچ ظنی بر خلاف آنها نباشد.
🔹دیدگاه شیخ انصاری(رحمه الله)
در مقابل دیدگاه مشهور اصولی ها شیخ انصاری(قدس سره) معتقد است که مجاری اصول عملیه عدم العلم است و عدم العلم توسعه دارد، یعنی هر جایی که علم نداشتی این اصول جاری می شود اعم از این که ظن بر خلاف این اصول باشد یا نباشد.
شیخ انصاری(رحمه الله) این مسأله را در چند جای کتاب«رسائل» مورد بحث قرار داده است از جمله:
در مبحث ظن می فرماید: «بناءً علی ما هو التحقیق: من أنّ مجاریها صور عدم العلم الشامل للظنّ»(1).
در مبحث برائت می فرماید: «... لموضوع الأصل و هو عدم العلم...»(2).
📚 مصادر:
(1) فرائد الأُصول ج 1، ص 133و 134.
(2) فرائد الأُصول ج 2، ص 12.
#اقوال_اصولی
#موضوع_مجاری_اصول_عملیه
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #سخنان_ماندگار آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله)
🔸 شماره: سخن یکم
🗓 موضوع: سیره فرزانگان - سید حسین تُرک
🗓 منبع: درس دوم رسائل
📝 تاریخ: 1379/6/27
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
📝 اشاره:
سید حسین کوه کمرهای (حدود ۱۲۲۰-۱۲۹۹ق) معروف به سید حسین ترک فقیه و اصولی و مرجع تقلید شیعی قرن سیزدهم هجری بود.
وی پس از مهاجرت به کربلا نزد عالمانی مانند محمدشریف مازندرانی، محمدحسین حائری اصفهانی (صاحب فصول) و سید ابراهیم قزوینی (صاحب ضوابط) شاگردی کرد.
سید حسین در نجف نیز نزد مشاهیری از جمله علی بن جعفر کاشفالغطاء، مرتضی انصاری و محمدحسن نجفی (صاحب جواهر الکلام) به کسب علم پرداخت و پس از مدتی دانش آموزی را به مکتب شیخ انصاری منحصر نمود.
سید بسیار مورد توجه شیخ بود و دروس وی را برای دیگر شاگردان تقریر کرده و شیخ نیز احتیاطات و برخی امور را به او محول مینمود .
بنابر نقل شبیری زنجانی، سید حسین کوهکمری، قبل از شیخ انصاری، استاد درس خارج بود و روزی تصادفا زودتر به مدرس میرود و قدرت بیان و نقد شیخ را میبیند و از آن به بعد در درس شیخ انصاری شرکت می کند.
منبع: اقتباس از ویکی فقه
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#سخن_یکم
#سید_حسین_ترک
Rasael_0080_استاد موسوی تهرانی_01.mp3
968.4K
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
🔹 شناسه موضوعی: #فرق_شناسی_سوم
⏪ عنوان: فرق بین قرآن و حدیث قدسی
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: رسائل 1-080
🗓 تاریخ درس: 8-12-1379
👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1،ص 140 عند قوله: «قال في الحدیث القدسي...».
📝 توضیح مرتبط: #فرق_قرآن_و_حدیث_قدسی
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#فرق_شناسی
#فرق_قرآن_و_حدیث_قدسی
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #فروق_اصولی_سوم
⏪ عنوان: فرق بین قرآن و حدیث قدسی
🔊 صوت مرتبط: #فرق_قرآن_و_حدیث_قدسی
✔️منبع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج 2، ص
📄 تبیین بحث
الفرق الأوّل بين القرآن و الحديث القدسيّ ـ بعد اشتراكهما في كونهما كلام اللّه تبارك و تعالى ـ هو: أنّ القرآن هو المنزل للتحدّي و الإعجاز، بخلاف الحديث القدسيّ(1) .
و الفرق الثاني: أنّ القرآن عَرَفه النبيّ صلىاللهعليهو آلهوسلم بالاستماع والحديث القدسيّ بالإلهام .
قال الطريحيّ رحمهالله في مجمع البحرين: « القرآن مختصّ بالسماع من الروح الأمين، و الحديث القدسيّ قد يكون إلهاماً أو نَفَثاً في الروح أو نحو ذلك ، و إنّ القرآن مسموعٌ بعبارةٍ بعينها وهي المشتملة على الإعجاز بخلاف الحديث القدسيّ» (2).
📚 مصادر:
(1) قاله المحقّق القميّ(رحمه الله) في القوانین ج 1، ص 409.
(2) مجمع البحرین ج 2، ص 590، ذیل الفوائد المذکورة في خاتمة الکتاب، الفائدة1.
#فروق_اصولی
#فرق_قرآن_و_حدیث_قدسی
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
Rasael_0080_استاد موسوی تهرانی_02.mp3
435.4K
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
🔹 شناسه موضوعی: #فرق_شناسی_چهارم
⏪ عنوان: فرق ویل و ویح
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: رسائل 1- 080
🗓 تاریخ درس: 8- 12- 1379
👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول جج1، ص141 عند قوله علیه السلام: «ویکک...»، و ص142 عند قوله علیه السلان: «ویحک...».
📝 توضیح مرتبط: #فرق_ویل_و_ویح
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#فرق_شناسی
#فرق_ویل_و_ویح
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #فروق_اصولی_چهارم
⏪ عنوان: فرق ویل و ویح
🔊 صوت مرتبط: #فرق_ویل_و_ویح
✔️منبع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج 2، ص
📄 تبیین بحث:
وَ في مُرسَلَةِ شعیبِ بنِ أنَسٍ، عَن أبي عَبدِ اللّهِ عَلَيهِ السَّلام، أنَّهُ قالَ لِأبي حَنيفَةَ: «أنتَ فَقيهُ أهلِ العراقِ؟ قالَ: نَعَم، قالَ: فَبِأيِّ شَيءٍ تُفتيهِم؟ قالَ: بِكِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صَلَّى اللُّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ، قالَ عَلَیهِ السَّلام: يا أبا حَنيفَةَ، تَعرِفُ كِتابَ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ، وَ تَعرِفُ النّاسِخَ مِنَ المَنسُوخِ؟ قالَ: نَعَم، قالَ عَلَيهِ السَّلام: يا أبا حَنيفَةَ، لَقَدِ ادَّعَيتَ عِلماً! وَيلَكَ، ما جَعَلَ اللّهُ ذلِكَ إلّا عِندَ أهلِ الكِتابِ الَّذينَ اُنزِلَ عَلَيهِم، وَيلَكَ، ما هُوَ إلّا عِندَ الخاصِّ مِن ذُرِّيَةِ نَبِيِّنا صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ، وَ ما وَرَّثَكَ اللّهُ مِن كِتابِهِ حَرفاً»(1).
وَ في رِوايَةِ زَيدِ الشَّحّامِ، قالَ: «دَخَلَ قَتادَةُ عَلى أبي جَعفَرٍ عَلَيهِ السَّلام، فَقالَ لَهُ: أنتَ فَقيهُ أهلِ البَصرَةِ؟ فَقالَ: هكَذا يَزعُمُونَ، فَقالَ عَلَيهِ السَّلام: بَلَغَني أنَّكَ تُفَسِّرُ القُرآنَ، قالَ: نَعَم ...»- إلى أن قالَ -: «يا قَتادَةُ، إن كُنتَ قَد فَسَّرتَ القُرآنَ مِن تِلقاءِ نَفسِكَ فَقَد هَلَكتَ وَ أهلَكتَ، وَ إن كُنتَ قَد فَسَّرتَ مِنَ الرِّجالِ فَقَد هَلَكتَ وَ أهلَكتَ، يا قَتادَةُ وَیحَکَ، إنَّما يَعرِفُ القُرآنَ مَن خُوطِبَ بِهِ»(2)".
اعلم أنّ سيبويه فقد ادّعى أنّ کلمة «الویل» و «الویح» بمعنى واحد إلاّ أنّ «الويل» يقال لمن وقع في الهلكة، و «الويح» يقال لمن كان مُشرفاً بالهلكة(3) ، و لعلّه الصواب بقرينة المقام، وعليه فكلٌّ من الخبيثين المذكورين قد ذمّهما الإمام عليهالسلام إلاّ أنّ ذمّ قتادة كان أخفّ(4) من ذمّ أبي حنيفة(5) بلحاظ رعايته الأدب لِمحضره عليهالسلام .
و قد ادّعی الطريحيّ أنّ «الویح» كلمة «الرحمة» وعليه فهي اسم فعل معناه الترحّم للضعيف، مقابل «الويل» التي كلمة «العذاب»(6)
📚 مصادر:
(1) وسائل الشیعة ج 18، ص29و30، الباب 6 من أبواب صفات القاضي، الحدیث 27.
(2) وسائل الشیعة ج 18، ص 136، الباب 13 من أبواب صفات القاضي، الحدیث 25.
(3) الکتاب ج 1، ص 381و395 ؛ ج4، ص 516، و تهذیب اللغة ج 5، ص 294، مادّة «ویح»(نسبه إلی إسحاق القرج و الخلیل و الیزیدي)، و الغریبن في القرآن و الحدیث ج 6،ص 2042، مادّة «ویح» و «ویل»، و معجم الفروق اللغویّة ، ص 579، الرقم2345، ذیل عنوان « الفرق بین ویح و ویل».
(4) حیث قال: « هكَذا يَزعُمُونَ».
(5) حیث قال: «نَعَم».
(6) مجمع البحرین، مادّة «ویح».
#فروق_اصولی
#فرق_ویل_و_ویح
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #سخنان_ماندگار آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله)
🔸 شماره: سخن دوم
🗓 موضوع: توصیه های طلایی برای موفقیت در تحصیل علم
🗓 منبع: گفتگو با استاد(رحمه الله
📝 تاریخ: 26-10-1381
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
📝 اشاره :
رمز موفقیت از منظر استاد بزرگوارمان حضرت آیت الله موسوی تهرانی قدس الله نفسه الزکیه
معظم له در گفتگویی که در سال 1381 ش با ایشان داشتیم فرموذند:
اموری وجود دارد که در مسیر طلبگی تأثیر دارند و طلبه را در این راه موفق می کند.
❇️ از نظر معنوی:
(1) تلاوت روزی دو، سه صفحه قرآن.
(2) خواندن روزی یک بار زیارت عاشورا.
(3) ملتزم شدن به نماز شب.
(4) و خصوصاً توسل به اهل بیت علیهم السلام، که عبادات مرهون توسل به اهل بیت علیهم السلام است ، یعنی صرف این عبادات خشک بدون توسل به اهل بیت علیهم السلام خیلی کار ساز نیست و نهایتش اسقاط یک واجب است.
🔹 و از نظر ظاهری پیش مطالعه که در فهم درس خیلی مؤثر است.
🔸 سیّدنا الأُستاد در پایان سخن فرمودند:
من تعهد می دهم اگر کسی این گونه عمل نماید موفق خواهد شذ ان شا الله تعالی.
👈 مخاطبین گرامی برای مشاهده فیلم کامل گفتگو می توانند به وبلاگ «قلائد الأُصول» گزینه(در محضر استاد – فیلم و تصاویر) مراجعه بفرمایند.
لینک وبلاگ
AliAkbarHelali.blog.ir
#سخن_دوم
#توصیه_های_طلایی_استاد #گفتگو_با_استاد
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad