eitaa logo
استاد محمدی قائینی
808 دنبال‌کننده
175 عکس
26 ویدیو
206 فایل
✅ کانال اطلاع رسانی #دروس، #دیدگاه_ها و برنامه های آیت الله محمد محمدی قائینی (زید عزه) ✍️ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ✍️ مدرس خارج تفسیر و فلسفه 🆔 ادمین: @fotros313h @Moataghedi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 62 📆 تاریخ 29/10/1399 🆔 @ghaeeni
فلسفه 62.mp3
27.65M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 62 📆 تاریخ 29/10/1399 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه63.mp3
27.46M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 63 📆 تاریخ 30/10/1399 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 پیشینه شناسی مکتب قم ❇️ در برخی وجوه تکامل یافته و ادامه دهنده مکتب سامرایی به حساب می‌آید. مکتب فقهی وحید بهبهانی منشعب شد و شاخه ای از آن به سامراء رفت و بعدها امتداد آن در قم نضج می‌یابد و شاخه دیگرش در می‌ماند که همان مکتب شیخ انصاری (ره) است و توسط شاگردانش ادامه می‌یابد. ❇️ لذا عمدتاً همان مکتبی است که با ورود آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم (آیت‌الله مؤسس) شکل می‌گیرد. البته قم پیش از این و در سال‌های بسیار دور در دوران مغول مکتبی داشته است ولی دیگر پس از آن رونقی نداشت. اوج علمی در ایران در دوران در قم و با محوریت ایشان بود. در آن زمان قم حوزه ای دایر و پر رونق داشت. اما پس از میرزای قمی هرچند بزرگانی نیز آمدند ولی دیگر حوزه قم رونقی نداشت، تا اینکه حاج شیخ به قم آمدند. یعنی وقفه صد ساله ای در این بین بوجود آمد. ❇️ به هر حال آنچه مقصود ما از مکتب قم است، حوزه پس از حاج شیخ است که با ایشان شروع شده و با مرحوم آیت الله به اوج می‌رسد. البته باید توجه داشت بین روش حاج شیخ عبدالکریم حائری و مرحوم بروجردی تفاوت هایی وجود دارد و حاج شیخ بیشتر متاثر از سامرا است و مرحوم بروجردی مستقلا تاسیس مبانی و منهج دارد. به هر روی مکتب قم دارای تفاوت جدی در حوزه روش استنباط با مکتب نجف است. 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 انقسامات عقل به اعتبار تعقل 🔻 بررسی نظرات ارسطو، فارابی، ابن سینا، ملاصدرا و علامه طباطبایی 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 8 📆 تاریخ 1/11/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
6 💢 بررسی ادله قاعده نفی سبیل 💢 تطبیقات قاعده 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 9 📆 تاریخ 1/11/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 64.mp3
26.6M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 64 📆 تاریخ 4/11/1399
استاد محمدی قائینی
#مکتب_شناسی_فقهی #مکتب_فقهی_قم1 #استاد_محمدی_قائینی 💢 پیشینه شناسی مکتب قم ❇️ #مکتب_قم در برخی وج
💢 برخی مولفه های مکتب فقهی قم 🔻 ❇️ فهم عادی بشری از آیات و روایات را استظهارات عرفی می‌نامیم. یعنی عام از ظاهر همین آیات و روایات چه می‌فهمند و چه برداشتی دارند. در این مرحله نگاه می‌کنیم خود شنونده، فقیه و مجتهد چگونه با ذهن عادی و عرفی با متن روبرو می‌شود. هر چه فهم فقیه با برداشت عرفی جامعه نزدیک تر و با ذوق سلیم منطبق تر باشد، این نوع استظهار دقیق تر حاصل شده است. 🔻 ❇️ استظهارات فقهی یعنی مجتهد در رابطه با اقوال و آرای علمای گذشته چقدر دارای تبحر و تسلط است و تا چه میزان به ظهورات کلام ایشان اهمیت می‌دهد و این کلام را قرینه فهم کلام معصوم قرار می‌دهد. 🔻 اعتنا به شهرت و اجماع ❇️ به اجماعات، شهرت‌ها و فتاوای مشهور اهمیت می‌دادند. زیرا این موارد را کلام معصوم می‌دانستند و بر این باور بودند که از این طریق بهتر می‌توان پی به مراد روایت برد. لذا اگر در مسئله یا اجماعی وجود داشت، آن را قرینه بر فهم کلام معصوم قرار می‌دادند. 🔻 توجه به اصول ❇️ توجه به استظهارات عرفی و فقهی به معنای بی اعتنایی به مبانی و قواعد اصولی نیست. قمی‌ها با اصول آشنا و به آن مسلط و معتقد هستند ولی از اصول در موارد ضرورت بهره می‌برند و در مرحله اول تلاش می‌کنند مسئله را با قرائن و امور مربوط به متن آیه و روایت حل کنند. اما اگر در موردی روایتی نداشتند یا در دلالت با مشکل مواجه می‌شدند، سراغ اصول می‌رفتند. ❇️ حاج شیخ (ره) هرچند اهمیت ویژه ای برای استظهارات عرفی و فقهی قائل بود ولی در اصول نیز دارای خبرویت بودند. ایشان در اصول کتاب را دارند که در مرحله ای قرار بود حتی جایگزین کفایه آخوند خراسانی شود ولی بدلایلی این اتفاق نیافتاد. 🔻 آیت الله بروجردی، مؤسس مکتب جدید فقهی ❇️ پس از حاج شیخ (ره)، مرحوم آیت الله (ره) این روش را ادامه و بلکه توسعه دادند. روش ایشان دارای ابداعاتی است که گاهی نیاز را به اصول بسیار کاهش می‌دهد. آقای بروجردی (ره) متعلق به هستند و فرمودند هرچند به نجف رفتم ولی در آنجا چیزی به من اضافه نشد بلکه تنها بر تجربه من افزوده شد. ایشان اگر چه نجف دیده است ولی هنگامی به آنجا رفته است که شخصیت علمی‌اش شکل گرفته که بیشتر متأثر از برخی قدماء است و بعد از ورود به قم و بررسی کتاب درر الأصول، با نوآوری‌های خویش به تکمیل روش مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره) می‌پردازد. ❇️ روش خاص ایشان که در برخی زوایا می‌توان و اختراع ایشان نامگذاری شود و از آن به عنوان مکتب فقهی جدیدی یاد کرد، اجمالا این گونه بود که برخی قرائنی را کشف می‌نمودند که تأثیر جدی بر فهم کلام متکلم می‌گذاشت. قرائن صدور روایت به حسب زمان، به حسب مکان، به حسب راوی به حسب شرایط محل صدور، طبقه بندی راویان، خصوصیات راوی، به حسب ناقل و شنونده روایت که فهمنده ها هم متفاوت و دارای فهم‌ها و ذائقه‌های گوناگون هستند. برخی دارای فهم فقهی یا فلسفی یا اجتماعی و غیره هستند. از نظر ایشان همه این مؤلفه‌ها در فهم و برداشت از کلام معصوم (ع) مؤثر است و بر اساس همین به تفسیر روایات می‌پرداختند. ❇️ این شیوه منحصر به فرد آیت‌الله (ره) مسیر جدیدی را گشود و مدرسه فقهی را در تراز یک مکتب مستقل و متفاوت ارتقاء داد و آثار آن حتی حوزه نجف را نیز تحت تأثیر قرار داد. لذا می‌بینیم مرحوم آقای خویی (ره) دسته بندی احادیث را از آیت‌الله بروجردی (ره) گرفته‌اند به خلاف آقای حکیم (ره). 🆔 @ghaeeni
📣📣 💢 برگزاری حضوری دروس خارج استاد محمدی قائینی حفظه الله ❇️ با توجه به تغییر وضعیت شیوع بیماری در شهر مقدس قم، دروس حضرت از فردا، یکشنبه 5 بهمن ماه در مدرسه امام کاظم علیه السلام قم به صورت و با رعایت برگزار خواهد شد. ❇️ برنامه دروس استاد: 🔻 : 9 تا 10 🔻 : 10 تا 11 🔻 : 11 تا 12 ❇️ : مدرسه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام رضا علیه السلام، طبقه اول، مدرس 124 🆔 @ghaeeni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 65 📆 تاریخ 5/11/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔰️جلسه 65 📆 تاریخ 5/11/1399
فلسفه 65.mp3
25.51M
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 65 📆 تاریخ 5/11/1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فلسفه 66.1.mp3
7.12M
🔻 بخش اول 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔰️جلسه 66 📆 تاریخ 6/11/1399