eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ کان کس که طلب دارد، او کانِ ذَهَب بیند 🔹 اگر انسان قصد جدّی داشته باشد تا فکر، ذهن، گوش، چشم و حواسش را در همان مسیرِ رضای خدا قرار دهد، تمامی شرائط و جریاناتی که حول و حوشِ او به وجود می‌آید، در راهِ رسیدن به همان هدف و مقصد، شکل می‌گیرد؛ بدون اینکه خودِ انسان اختیار کند، و در آن تأثیر داشته باشد. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. 1435 جلسه 1 @ghazi_ir
﷽ 🔸ببُر اِی عشق چو موسی، سَرِ فرعونِ تکبّر! رحمه الله @ghazi_ir
﷽ 🔶 جدّیّت در مبانی و اصول مکتب! 🔹فرض کنید شما دردی جسمانی پیدا کرده‌اید و دردتان ناشناخته است؛ به پزشک مراجعه می‌کنید؛ یک پزشک، دو پزشک، سه‌ پزشک، تا اینکه متوجه می‌شوید مسئله جدی است؛ دکتر می‌گوید: «این غذاها برای شما خطر دارد.» 🔹به منزل رفیقتان می‌روید و می‌بینید از همان غذا درست کرده‌اند؛ آیا غذا را می‌خورید؟ یا اینکه نه، هر قدر اصرار کنند هم قبول نمی‌کنید؟ (شاید بنا هم نداشته باشید که از بیماری خود اسمی ببرید، فقط می‌گویید میل ندارم) اگر او بگوید «آقا من از دستت ناراحت می‌شوم، تو را به خدا حالا چند لقمه بخور!» شما نمی‌خورید؛ زیرا یقین دارید اگر این غذا را بخورید، بیماریِ شما خطرناک خواهد شد. 🔹🔻پس چگونه ما نسبت به مبانی این‌قدر سست هستیم؟!🔺 خاله ناراحت می‌شود، پس به مجلسش بروم؛ عمه و عمو ناراحت می‌شوند، پس مسئله را رها کنم؛ همسایه از ما توقع دارد، پس مطلب را ترک کنم؛ چرا؟! چون مبانی را باور نداریم! آن مرض را باور داریم، چون مربوط به جان است! 🔹چرا آنجا که دکتر می‌گوید «آقا این غذا برایت ضرر دارد» دیگر به فکر عمه و خاله و همسایه و رفیق نیستی؟! چرا آنجا به‌خاطر آنها چند لقمه نمی‌خوری و به هر نحو و بهانه و وسیله‌ای از خوردن آن غذا امتناع می‌کنی و از انجام عمل سر باز می‌زنی؟! 🔻چون مسئله برای شما جدی است!🔺 متوجه شدید؟! مسئله همین است! 🎙. حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسۀ ٩، رمضان سال ١۴۳۵ (با ویرایش) @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬. | ۰۱ 📌. عنوان: فراز هایی از وصیت نامه انسان العین و عین الانسان، فخر الحکماء المتالهین و اسوه العلماء السالکین حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه و نورالله رمسه ⏰. زمان: ۰۰:۰۶:۲۵ 💾. حجم: ۵.مگابایت 🖥. کیفیت: متوسط 144p @ghazi_ir
﷽ 🔘. 26 شعبان رحلت عارف ربّانی حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔹قلبی که یک عمر برای اعتلای کلمۀ توحید و تبیین ولایت کلّیه الهیه و مبانی ناب اسلام و تشیع می طپید، دو سال گذشته در 26 شعبان سال 1440 هجری قمری در عَتَبۀ مقدّسۀ حضرت ثامن الأئمة علیّ بن موسی الرّضا _ علیه آلاف التحیّة و الثناء _ از حرکت باز ایستاد. 🔹نفس قُدسیّۀ آن عارف بلند پایه به ندای «ارْجِعِی» لبّیک گفته، سرمست از بادۂ «و سَقاهُم ربُّهم شراباً طهوراً» شاهدِ وصل را در آغوش کشید و به ریاضِ قُدس، «فی مَقعَدِ صِدْقٍ عند مَلیکٍ مُقتَدرٍ» پرواز نمود. رحمةُ الله علیه رحمةً واسعةً @ghazi_ir
﷽ 💠...لحظه ای درنگ ننمائید! 🔹. فرازی از وصیتنامۂ حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه علیه السلام @ghazi_ir
﷽ 📌 | قسمت ۲ : احوالات عالم بالله و بامرالله حضرت علامه بحرالعلوم رضوان الله علیه | بخش اول 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در ڪتاب شریف " رساله سیر و سلوک بحرالعلوم ص ۲۸ " آورده اند: ✍🏻... ترجمه و شرح حال بحرالعلوم و بیان اقصی مدارج و معارج سیر کمالی آن فرید عصر و نادره دهر، از حیطه پرواز فکر حقیر و از امکان رشحات خامه فقیر خارج است. من چه گویم درباره کسی که شیخ اکبر، شیخ الفقها و المجتهدین ، شیخ جعفر کاشف الغطا غبار نعلین او را با حنک عمامه خود پاک میکرد؛ و محقق خبیر و فقیه بصیر مجمع کمالات صوری و معنوی میرزا ابوالقاسم جیلانی قمی در هنگام تشرف به عتبات عالیات، روزی در مجلس پرفیضش در حضور جمعی از او پرسید : " پدر و مادرم فدای تو، چه عملی انجام داده ای تا بدین مرتبه و منزلت رسیده ای ؟ " چه گویم درباره کسی که تشرف او کراراً و مراراً به محضر مقدس امام زمان حجةابن الحسن العسکری اروحنا له الفداء جای شبهه و تردید نیست و این مسئله نزد علمای اعلام بلکه همه قانطین و ساکنین نجف اشرف در حکم مسلمات است، بلکه از بعضی از کلمات بزرگان استفاده میشود که باب امکان تشرف به خدمت آن ولی والای عالم امکان پیوسته برای او باز بوده است ، بلکه چه بگویم درباره کسی که او را آن صاحب مقام ولایت کبری امام‌ زمان در آغوش گرفت. ❖ لیکن از جهت تیمن و تبرک به ذکر شمه ای از ترجمه عین عبارت علامه سید محمدباقر خونساری صاحب کتاب " روضات الجنات " ج ۲ ص ۱۳۸ از کتاب " منتهی المقال " که معروف به " رجال بوعلی " است و بوعلی معاصر او بوده است می پردازیم: " سید سند و رکن معتمد مولای ما سید مهدی فرزند سید مرتضی فرزند سید محمد حسنی حسینی طباطبایی نجفی ، پیشوا و امامی است که روزگار نتوانسه مانند او را به جهان بسپارد. سلطان عظیم الهمه و بلند پروازی است که مادر دهر سالیان دراز از زائیدن همانند او عقیم بوده است. بزرگ علمای اعلام و مولای فضلای اسلام علامه دهر و زمان خود و یگانه عصر و دوران خود بوده است. ❖ اگر در زبان معقول زبان بگشاید تو گویی شیخ الرئیس است ، این سقراط و ارسطو و افلاطون است. و اگر در منقول بحث کند تو گویی این علامه محقق در فروع و اصول است. و در فن کلام با کسی مناظره نکرده است مگر اینکه تو گویی سوگند به خدا این علم الهدی است. و اگر گوش فرادهی به آنچه در هنگام تفسیر قرآن کریم به زبان آورد فراموش میکنی آنچه در ذهن داری و چنین میپنداری مثل اینست که این همان کسی است که خداوند قرآن را بر او فرستاده است. زادگاه شریفش در کربلا معلی در شب جمعه ماه شوال المکرم سنه یکهزار و یکصد و پنجاه و پنج قمری است و بر حسب شمارش حروف ابجد تاریخ ولادت مبارک او این مصرع است : " لنصرة الحقّ قد ولد المهدی " | ... | @ghazi_ir _____________ 🗃‌ جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به : • مطلع انوار ، ج۳ ، ص ۱۵۹ • مهرتابناک ، ج۱ ، ص ۳۰۹ • امام‌شناسی ، ج۵ ، ص ۱۸۲ • عنوان بصری ، ج۳ ، پاورقی ص ۴۹
💠. میزان، مرامِ اولیای الهی است! 🔹﴿وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٞ قَدۡ خَلَتۡ مِن قَبۡلِهِ ٱلرُّسُلُ أَفَإِيْن مَّاتَ أَوۡ قُتِلَ ٱنقَلَبۡتُمۡ عَلَىٰٓ أَعۡقَٰبِكُمۡ﴾ «پیغمبر اکرم، فقط پیامبری است که از طرف خداوند مبعوث شده است؛ پیغمبرانی هم قبل از او آمدند؛ حال اگر پیغمبر فوت کند یا اینکه او را شهید کنند، آیا این دلیل می‌شود که شما به دورانِ جاهلیّت برگردید و عَودَت نمایید؟!» 🔹در این آیه خداوند می‌فرماید: شما نباید به [ظاهر] پیغمبر تکیه کنید، تکیه بر پیغمبر باعث می‌شود که با از دنیا رفتنِ او، آن متّکا نیز از بین برود و شما نیز بیفتید. باید روی پای خودتان بایستید، باید از مرام و رفتار پیغمبر در طول این بیست و سه سال توشه برگیرید و معیار و میزان برای شما به‌دست آید، تا اگر هم پیغمبر از دنیا رفت شما بتوانید روی پای خود بایستید. 🔹رسیدن به حقیقت، میزان و ملاک برای عملِ انسان است، و انسان باید با تهذیب نفس و تأمّل و دقّت در گفتار و کردار و رفتاری که منشعب از عالمِ واقع است، حقیقت را بیابد و واقعیّت را لمس کند. امّا خودِ کسی که انسان به او توجّه دارد، شخصِ او ملاک نیست و باید یک میزان و معیارِ کلّی برای انسان پیدا شود؛ چون آن شخص روزی از دنیا می‌رود؛ هر کسی که می‌خواهد باشد! افرادی که فرد را در وجهۀ خود، میزان قرار می‌دهند و همیشه چهره و شخصیت را در نظر می‌آورند، در صورت و ظاهرْ گیر افتاده‌اند. 🔹به‌عنوان جملۀ معترضه [بیان کنم]: وقتی یک ولیّ از اولیای خدا از دنیا می‌رود، دیگر پرونده‌اش بسته می‌شود و دیگر انسان نباید به او توجّه کند؛ فکر کردن به او و یاد آوردن او و همیشه به‌دنبال او گشتن، انسان را از رسیدن به واقعیّت باز می‌دارد. 🔺باید مرامِ او را در نظر آورد، نه شخصِ او را. 📝. حضرت آیة اللَه سیّد محمّد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج 1 ص 267. @ghazi_ir
🔸چو رسید ماه روزه نه ز کاسه گو، نه کوزه/ پس از این نشاط و مستی ز صراحیِ ابد کن رحمه الله @ghazi_ir
💠 ماه رمضان و امساک ذهن! 🔹 یکی از مطالبی که در ماه مبارک خیلی باید نسبت به آن توجّه کنیم، دور شدن از توهّمات و خاطره‌ هایی است که در ذهنِ خود نسبت به افراد ایجاد می‌کنیم؛ حالا چه واقعیت داشته باشد یا نداشته باشد. این بودنِ خاطره در ذهن برای یک روزه‌ دار خوب نیست. البته خاطرۀ خوب منظور نیست؛ خاطرۀ خوب که اشکال ندارد! 🔹اما خاطره‌ هایی که انسان تا یاد آنها می‌کند، اخمش در هم می‌رود! حتی زمانی که تنها نشسته‌، با کسی هم صحبت نمی‌کند، این خاطره ها در ذهن می‌آید. اصلاً انسان نگذارد که این خاطره در ذهن بیاید. اگر بیاید، خراب می‌کند. از این رو انسان از اول نباید راه بدهد. 🔹کسی به نزد انسان بیاید و از یک شخصی حرف بزند، بخواهد غیبتش را بکند، حتی بخواهد مطلب صحیحی هم بگوید، راست هم بخواهد بگوید، ولی همین که در او یک خاطرۂ بد ایجاد شود، خراب می‌کند. 🎙.آیة اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه 🔊. ، جلسه 200. @ghazi_ir
🌺حلول ماه مبارک رمضان، ضیافت گستردۂ خداوندگار، باران رحمت پروردگار، بر همۂ میهمانان الهی تبریک و تهنیت باد. @ghazi_ir
📷 | 🔸دستور امام رضا علیه السلام برای ورود به ماه 📌 @ghazi_ir
4_5895400259428812624.pdf
3.95M
📚 سیره سالکان در ماه رمضان 🔘 برگرفته از بیانات و آثار حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس الله نفسه الزکیه. 📃 بخش اول: اسراری از نفحات ماه رمضان 📃 بخش دوّم: ادب حضور در ضیافت الهی 📃 بخش سوّم: جایگاه روزه در سیر تجردی سالک الی الله و بیان مراتب روزه 📃 بخش چهارم: تأثیر قرائت قرآن، ادعیه و نوافل در تعالی روح 📃 بخش پنجم: اسرار لیالی قدر، دهه آخر و عید سعید فطر 🏷 خاتمه: توصیه های بزرگان نسبت به بعد از ماه رمضان @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ‍💠 ماه رحمت 🎙حضرت آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 شرح حدیث عنوان بصری، جلسهٔ ۱۸۱. ⏱ ۰۴:۱۸ دقیقه 💾 ۲۳ مگابایت 📌 @ghazi_ir
🔶 کز خیالی عاقلی مجنون شود! 🔹بارها خدمت رفقا عرض کرده‌ام: «هرچه ذهن از خبر خالی‌تر باشد، توجهش بیشتر است.» غیر از مسائل ضروری‌ای که انسان بر حسب موقعیت اجتماعیِ خود و امثال‌ ذلک باید در جریان باشد، برخی چیزها بی‌فایده و غیرضروری و بی‌نتیجه‌ است و غیر از اینکه حرص و جوش انسان را درآورده و اعصاب انسان را خرد کند، ثمره‌ای ندارد، و کاری از دست آدم برنمی‌آید؛ مانند اینکه «فلان‌جا دروغ گفتند، فلان‌جا راست گفتند؛ فلانی فلان‌کار را انجام داده؛ فلان‌جا خلاف شد، فلان‌جا درست شد و...» (خُب شد که شد!) 🔹این مسائل مرتّباً فقط قوای متخیّلۀ انسان را در انسان ایجاد و اضافه و تشدید می‌کند. 🔹نگویید: «ما می‌توانیم بر این افکار غلبه کنیم!» - خیر اینگونه نیست؛ نمی‌توانیم غلبه کنیم! والله نمی‌توانیم غلبه کنیم! هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم بر آن اثری که در نفس ما می‌گذارد و حالت امنیّت و استقرار نفس را مختل می‌کند، غلبه کنیم. حال که این‌طور است، هرچه این مسائل کمتر باشد بهتر است! 🔹دلیلی ندارد که انسان گوش به هر خبری بسپارد. 🎙. حضرت آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. برگرفته از ، جلسۀ ٩، رمضان سال ١۴۳۵ @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. اثر در شب نمایان می‌شود. - در بیداری شبها علاوه بر ، کتب بزرگان و کلمات و اشعار اولیاء بسیار مطلوب است. 📼آیت اللَه حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه. 🎞. ، جلسه 200، دقیقه 69:52 . @ghazi_ir
﷽ 📌. خطر تثبیت انانیّت و نفسانیّت در صورت انجام عبادات بدون فراغ قلب 📚 در رساله " سیره سالکان در ماه رمضان، ص ۸۷ " از عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ آورده اند: ✍🏻. تا انسان فراغ قلب نداشته باشد نمى تواند به مطلب برسد و هيچ راهى نيست! در غير اين صورت، تمام راه ها و تمام درب ها به روى انسان بسته است و به اندازه عمر نوح اگر روزها را روزه بگيرد و شب ها را به قيام و عبادت و تهجّد برخيزد و در راه خدا انفاق کند و اگر تمام زمين از طلا باشد و آن را در مسير رضاى الهى صرف کند، به اندازه يک سر سوزن، يک ميل حرکت نخواهد کرد و تمام اين اعمال و رفتار در راستاى تثبيت انانيّت تحقق پيدا خواهد کرد، نه در راه تزکيه! و تمام اين مسائل و اعمال و رفتار در راستاى تحکيم موقعيّت نفسانى، وجود خارجى پيدا خواهد کرد نه در راستاى تصفيه باطن و رشد روحانى و تجرّد عقلانى! ❖. کار او در اين مدّت حدّاقل به اندازه يک دستگاه ضبط است که آن را روشن بگذاريد و هر وقت نوار تمام شود، خودش شروع کند به گرديدن و چرخيدن و مدام قرآن بخواند، از سوره حمد شروع کند و به سوره توحيد ختم کند؛ چه فايده اى دارد؟ چقدر بر مقام آن ضبط اضافه مى شود؟ بعد از يک ماه اگر قيمت ضبط پنجاه هزار تومان است، آیا شما مى گوييد این ضبط پنج ميليون مى ارزد؛ چون اينقدر براى ما قرآن خوانده است؟! یا اینکه نه مى گوييد: چون يک ماه کار کرده است، قيمتش ده هزار تومان هم کم شده است! ❖. ولکن در مورد انسان، مسئله بالاتر از اين و خطرناکتر از اين است، مسئله اين است که در صورت عدم تربيت نفسانى و عدم رشد و تجرّد عقلانى و عدم رعايت مراقبات شرعيّه و عدم رعايت رياضات الهيّه، نفس در مقام انانيّت و نفسانيّت خودش با اين اعمال بدتر خواهد شد، خطر اينجاست! ❖. اى کاش اين نمازها را از اول نمیخواند و اين روزه ها را نمیگرفت و اى کاش اين انفاق ها و اين امور مستحسنِ جاذبۀ عرفى را بدون رعايت دستور و اطاعت از فرد خبير و بصير انجام نمیداد، حدّاقل نفسش میگفت ما که خرابيم! ❖. ديده ايد بعضى ها را که اهل گناه هستند؛ ولى دلشان پاک است. اسم خدا که مى آيد، گريه مى کنند و مى گويند: " خدا که مى داند ما کارمان چقدر خراب است! " اينها خيلى جلوترند از اينهايى که يک عمر نوح را به عبادت گذرانده اند، بدون دستور و بدون رعايت موازين تزکيه و تربيت و بدون ارشاد و دستگيرى و هدايت در تحت فرد خبير و استاد کامل به طوری که در آنها اصلا هيچ چيز باقى نمانده است؛ آن اهل گناه از اينها جلوترند، چون لااقلّ در دلشان صفائى باقى مانده است. در دل اينها نورى باقى مانده است، در دل اينها يک نقطه اى براى اتّصال باقى مانده است، راهى در دل آنها با پروردگار هنوز موجود است، و قلب آنها هنوز براى پذيرش دستور آماده است. @ghazi_ir
30.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🎬. | پرسش و پاسخ | ۰۱ 🎙. سخنران: عالم ربانی و حکیم متأله آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 🗃. سلوک خانواده قم ، جلسه ۲۳ @ghazi_ir
﷽ 🔵. نعمتِ لغزش ! 🔸لغزش و خطایی که از انسان سر می‌زند باید آن را نعمتی از جانب پروردگار بداند؛ که خدا می‌ خواهد به انسان بفهماند که تو این هستی؛ اعتراف کن به عجز و فقر و لغزش و خطای خود، من هم با غفّاریت و رحمانیّت جلو می‌آیم. 🔸اینجاست که همه ی انبیا و اولیا در تعامل با خداوند، محوریتِ اصلی را این می‌ گذارند که ما گناهکاریم وخطاکاریم، و تو کریم و غفور و ستّاری. 🔸یعنی سالک باید سنگ بنای سلوکش را عبودیت، استکانت و سرشکستگی قرار دهد. 🎙. آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه. 🔊. ، سنه 1438، جلسه 6. @ghazi_ir
﷽ 📌. نقش مراقبه در تغییر و دگردیسی نفس در ماه رمضان 📚 در رساله " سیره سالکان در ماه رمضان، ص ۱۰۰ تا ۱۰۲ " از عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ آورده اند: ✍🏻. معناى مراقبه این است که انسان خیال خود را دربارۀ مسائل تصحیح کند. توهّمات را از بین ببرد و سعى کند که روى مطالب بیشتر فکر کند..... نفسى که تخيّلات او قوى باشد نمیتواند جاذب آن انوار الهى باشد. هر مقدار که ما بيشتر در جنبه تخيل و قوه واهمه و متخيله نفس بکوشيم از آن طرف محروم خواهيم شد. هر چقدر قوّه متوهّمه و متخيّله خود را کم کنيم از آن انوار عقل و انوار بهاء و جلال و جمال پروردگار بيشتر میتوانيم بهرهمند شويم. ❖. با توجّه به این مراقبه ها، آن خصوصیّات ماه مبارک رمضان، براى انسان کمکم حاصل میشود... صرف امساک از مفطرات کفایت نمیکند. مراقبه نسبت به کردار و رفتار و اقوال و همینطور در تخیّلات و توهّمات هم باید ضمیمه بشود، تا اینکه بتواند آن رحمت اثر خود را در انسان به وجود بیاورد. لذا در ماه رمضان این پوسته میشکند. یک هفت هشت ده روز که از ماه رمضان گذشت، کمکم انسان این تغییر را در خود احساس میکند. ❖. احساس میکند از یک فضایى خارج شده و در یک فضاى دیگر قرار گرفته است. خودش از آنچه قبلا دچار بوده، بدش مى آید. این که بدش مى آید، به خاطر این است که دارد شکل عوض میکند. دارد پوسته عوض میکند. دگردیسى دارد براى او رخ میدهد. آن پوستۀ کهنه را به کناری مى اندازد و به شکل جدیدى مى آید. ❖. لذا در اینجا انسان خیلى باید دقّت کند. یعنى خلاصه، ماهى است که این شرایط را خدا در اختیار ما قرار داده است. ما اگر بخواهیم در غیر از این ماه به این شرایط برسیم، مشکل تر میرسیم. زور بیشترى را باید به کار بگیریم، بیشتر باید با نفس خود کلنجار برویم. بیشتر باید به نفس دهنه بزنیم. ولى در ماه رمضان، نه، کلنجار خیلى ندارد. مثل این که آدم را گذاشتند در سرازیرى، هلش مى دهند. @ghazi_ir
﷽ 📌. عدم مطلوبیّت تکثّر گرایی در عبادات 📚 در رساله " سیره سالکان در ماه رمضان، ص ۲۲۷ " از عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمد محسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ آورده اند: ✍🏻. بنده عرض نمی کنم که همۀ مسائل در این ماه رمضان به دعا و قرآن بگذرد؛ با زیاد خواندن مخالف هستم و هیچ نتیجه اى ندارد. به اندازه و میزان خواندن و فهمیدن، این در نفس تأثیر میگذارد. هر روز فرض کنید که این مقدار مفاتیح را دوره کنیم، هر روز خواندن تأثیرى ندارد! ❖. خدمت مرحوم آقاى حدّاد رضوان الله علیه بودم ایشان یک دستور و برنامە خاصى به بنده دادند. بعد فرمودند: " این دستور را وقتى انجام بدهید که سرحال باشید و خسته نباشید. اگر در غیر اینموقع انجام بدهید، فایده اى ندارد یا خیلى کم فایده دارد! " ❖. عبادتى را که انسان انجام میدهد، اگر از روى رغبت نباشد، چه فایده اى دارد؟! مگر مرحوم قاضى نمى فرمودند که: " باید وقتى براى نماز شب بلند می شوید، حالت نشاط داشته باشید، آبى به صورت بزنید، چیزى بخورید و از آن حالت ضعف بیرون بیایید." ❖. نماز شب خواندن، کارت زدن در اداره نیست که بگوییم: الله اکبر ، بسم الله الرحمن الرحیم بعد هم یازده رکعت تمام می شود و بخوابیم! عرض کردم در این حالت بهره کم است. باید از آن نماز شب ببینید چقدر بهره گرفتید. انسان وقتى نماز شب مى خواند، باید احساس کند آن ربط را؛ آن مى ماند، نه این نحوه خواندن. آنچه که مى ماند، آن جان عبادت است که انسان را عوض مى کند. @ghazi_ir
﷽ 💎 اسیر بندِ شكم را دو شب نگیرد خواب/ شبی ز معدۀ سنگی شبی ز دل‌تنگی @ghazi_ir
﷽ 🔳 واقعا حضرت خدیجه به گردن تک تک ما حق دارند. حضرت خودشان را فانی رسول خدا کردند. با آنکه ثروتمند بودند تمام اموالشان را به رسول خدا بخشیدند. وقتی به پیغمبر سنگ می زدند حضرت خدیجه خود را سپر می‌ کرد و سر خودشان می‌ شکست. 🔸در آن شعب ابی طالب که سه سال محصور بودند واقعا حضرت خدیجه پشت به پشت پیغمبر ایستادند و صحنه را خالی نکردند. نمی‌ فرمود: تو رسول خدا هستی و تکلیف داری؛ من چه گناهی کردم که باید پا به پایت بایستم!؟ بلکه ایشان خودش را شریک احساس می کرد! اصلا احساس زن و شوهری نبود! یعنی می گفت: من یکی، پیغمبر یکی! اگر من از پیغمبر دفاع نکنم از مقصدش می‌ ماند! 🔸هفته ای چند بار از مکه به غار حراء می آمد! تا غار حراء یک قدم دو قدم نبود! پیغمبر در مدت یک اربعین حتی چشمش به یک آدم نباید بیفتد! که اگر بیفتد خراب می‌ شود، در این مدت چه کسی باید رسیدگی کند و غذا بیاورد؟ حضرت خدیجه این کار را می‌ کرد. غذا را می‌ گذاشت و برمی‌ گشت. 🔸در بسیاری از موارد که حضرت خدیجه برای پیغمبر غذا و آب می آورد، پیغمبر در سجده بودند و ایشان هرچه می‌ ایستاد پیغمبر سر از سجده بر نمی‏ داشت و حضرت خدیجه می گذاشت و برمی‌ گشت! بارها به این کیفیّت اتفاق افتاده بود! حالت حضور پیغمبر را به هم نمی‌ زد! کجا همچنین چیزهایی را می‌ شود پیدا کرد؟! 📝. آیت اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، جلسه 200. @ghazi_ir
﷽ 📌یک دستور سلوکی اخلاقی از بزرگان... 🌸رفقا این را انجام بدهند؛ مرحوم آقا به بنده می فرمودند: هر وقت به بیمارستان می‌روید، حمد بخوانید، شفا برای مریض ها...، و هر وقت از قبرستان می گذرید، حمد و قل هو الله بخوانید برای امواتی که هستند...، در جاده دارید مسافرت می کنید، در شهری، روستایی، این طرف فرض کنید که قبرستانی است، یک حمد و قل هو الله برای همهٔ آنها بخوانید. 🌸ببینید چقدر مسائل اخلاقی را این بزرگان در نظر می‌گرفتند! حالا که دارید می روید خوب بخوان یک ثوابی هم برسد، چرا بُخل می کنید؟! دیگه دست در جیب کردن ندارد که! یک قل هو الله بخوان، یک حمد بخوان، بگذارید آنها هم به یک فیضی برسند، به یک برکتی برسند، درست شد؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📀شرح حدیث عنوان بصری مجلس ۲۰۰🕰 ۱۹ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه @ghazi_ir
﷽ 🔹حاج سید هاشم حدّاد، تربیت‌شدۀ دستِ مبارک مرحوم حاج سید میرزا علی آقای قاضی بود. 🔹او می‌دانست دست‌پرورده‌اش چیست، و درجات و مقاماتش کدام است، و ایقان و عرفان او در چه حدّ اعلای از ارتقاء و سُمُو راه یافته است. . ✅ حاج سید هاشم حدّاد به‌قدری عظیم و پُرمایه بود که لفظ عظمت برای وی کوتاه است؛ ✅ به‌قدری وسیع و واسع بود که عبارت وسعت را در آنجا راه نیست؛ ✅ به‌قدری متوغّل در توحید و مُندَکّ در ذات حقّ متعال بود که آنچه بگوییم و بنویسیم، فقط اسمی است و رسمی؛ و او از تعیّن خارج و از اسم و رسم بیرون بود. . . 🔹آری، سید هاشم حدّاد که حقّاً و واقعاً روحی فداه، مردی بود که دستِ کوتاه ما به دامان بلند او نرسید. او رفت و ما هنوز خیره و شرمنده و سربه‌زیر در برابرِ آن علوّ و آن مقام و آن جلالت، سرافکنده مانده‌ایم. رحمةُ اللهِ علیه رحمةً واسعةً. ✍🏻 حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚روح مجرد، ص ١۳ و ۶۸۵ @ghazi_ir