eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 هدف شوم انگلیس، طرد مبانی قرآنی! 🔸لرد كرزن، وزير خارجه معروف انگلستان - كه از مستشرقين است - براى از بين رفتن مسلمين، خيلى زحمت كشيد! در زمان گلادستون، قرآن را در مجلس اعيان برداشت و گفت: «ما نمى‌‏توانيم حكومت كنيم مگر اينكه آن را از بين ببريم!» گفتند: «چگونه مى‌‏توانيم آن را از بين ببريم؟» در آنجا سالنى بزرگ بود، كه فرش يكپارچه‌اى در آنجا قرار داشت و در آخر سالن، ميزى بود و قرآن بر روى ميز بود، و رفتن پيشِ قرآن مقدور نبود مگر اينكه پا بر روى فرش بگذارند. 🔸لرد كرزن گفت: «چه كسى مى‌‏تواند آن قرآن را بردارد بدون اينكه پا بر روى فرش بگذارد؟» نمايندگان گفتند: «ممكن نيست!» او گفت: «بسيار آسان است!» و شروع كرد به كنار زدنِ گوشه‏‌اى از فرش، و همين‏طور كنار زد تا رفت و در كنار قرآن قرار گرفت و گفت: «همين‏طور كه من اين فرش را كنار زدم، بايد قرآن را از ميان مسلمين كنار زد و آن را از ميان برداشت!» اين حرفِ خيلى عجيبى است! اين حرف را حدود صد و بيست سال قبل گفت. از آن به بعد انگليسى‌‏هاى بى‌‏شرف و بى‌‏انصاف و بى‌‏حيا و بى‌‏شرم و پست و وقيح، بى‌‏شرمانه و وقيحانه دست به كار شدند، و به بدترين وجهى نظراتِ خودشان را اعمال كردند. 🔸اگر كسى تاريخ مشروطيّت را- كه خيلى روشن است- بخواند، مى‌‏داند كه: اينها چقدر رذل هستند! اينها آن‏قدر رذالت و پستى دارند كه اخيراً حكم لواط را قانونى كردند و از مجلس گذراندند! با اين درجه از پستى، به قانون اسلام و قرآن حمله كردند! به وسيله فراماسونرهايى مانند: جمال‏زاده، آخوندزاده، تقى‌‏زاده، سيّد ضياء و ... به اسلام و علما حمله‏‌ور شدند و گفتند: «اصولًا ايران به كمال خود نمى‌‏رسد، مگر اينكه از فرقِ سر تا كف پا فرنگى شود!» 🔸عدّه‏‌اى از اينها مانند: سيّد نصرالله تقوى و شيخ ابراهيم زنجانى و تقى‌‏زاده، مجلسى تشكيل دادند و در همان مجلس حكم اعدام شيخ فضل‏ الله نورى را دادند، و ديگر نمى‌‏دانستند كه اين صددرصد به دست انگلستان است. 📝 علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ، ص: 107. @ghazi_ir
💠 24 ذیحجه روز مبارک مباهله 🔹آيه مباركۂ مباهله‏، علىّ عليه السّلام را نفسِ رسول خدا می‌‏داند و روايات بسيارى -از شيعه و سنّى- آن حضرت را نفسِ رسول خدا شمرده است. و لازمهٔ اتحادِ نفس، اتّحادِ كمالات و معارف است. 🔹و علاوه بر اين، روايات بسيارى از شيعه و سنّى، اميرالمؤمنين را به حضرت آدم و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و يحيى و يوسف تشبيه نموده است. و لازمه‌ی تشبيه، تحقّقِ صفتِ مُشبَّهٌ به (حضرت آدم و نوح ...) در مشبَّه(امیرالمؤمنین) است. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚 ج 4 ص26 @ghazi_ir
🔹فرق بین مرحوم قاضی با دیگران، 🔻فرق شخص بینا و بصیر است🔺 در شب تار و ظلمانی:  🔹 در دستِ شخص بینا چراغ قرار دارد و دقیقاً راه را از چاه بازمی‌شناسد و طریق مستقیم را از راه‌های انحرافی و خطرناک تشخیص می‌دهد و خود و دیگران را به‌سلامت و صحّت به منزلِ مقصود می‌رساند. 🔹 شخص اعمیٰ‌و کور با عصایی در دست می‌خواهد خود را از این مَهالِک و چاه‌ها و درّه‌ها و طوفان و صاعقه و گردبادها و گرداب‌ها نجات دهد، و با این وضع حرکت می‌کند و دیگران را به حرکت درمی‌آورد، و خدا می‌داند که نتیجۀ این قیام و اقدام به کجا خواهد رسید! ✅ فرق بین حضرت قاضی با دیگران، فرق بین خورشید با شب تار است، نه بین خورشید و ماه، یا بین ماه و ستارگان! ✅ قاضی می‌بیند و دیگران نمی‌بینند! ✅ قاضی لمس می‌کند و دیگران در تخیّل و وَهم به‌سر می‌برند! ✅ قاضی حقیقت را با جانِ خود مَسّ و با قلبِ خود مشاهده می‌کند، و دیگران تیری در شبِ تار می‌پَرانند! ✅ قاضی به حقْ متحقّق گشته و اصالت یافته است و بقیه در اعتباریّات و تصوّرات منغمرند. 🔹رحمةُ اللهِ علیهِ رحمةً واسعة. ✍🏻 حضرت آیت‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 اسرار ملکوت، ج ٢، ص ٣٧٧؛ مهر تاباک، ص ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۱۹، ۱۷۳، ۱۸۱، ۲۰۵، ۲۵۰، ۳۳۹؛ مهرتابان ص ۲۷ @ghazi_ir
. | ۰۷ . دوست دارم شناخت دقیق و جامعی به تاریخ و زندگی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله پیدا کنم ، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب سیری در تاریخ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: این اثر حاصل مجالس مؤلّف محترم آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره علیه در بیان تاریخ اسلام با رویکرد تحلیل و بررسی تاریخ پیامبر اکرم و تأثیر آن بر نگرش انسان به معارف شریعت می‌باشد، که در زمان حیات والد معظّمشان، حضرت علامه طهرانی رضوان اللَه علیه ایراد شده و در دو مجلّد تبویب گردیده است. ➕ برای مطالعه بیشتر : کتاب افق وحی ، کتاب نورملکوت قرآن __ @ghazi_ir
🏴 السّلام علیک یا اباعبدالله الحسین🏴 🔹همراهان گرامی! به مناسبت فرا رسیدن ایام و لیالیِ سوگواری سیّد و سالار شهیدان، پستهای کانال به تبیین مبانیِ عرفانی، اخلاقی و اجتماعیِ قیام عاشورا در بیان و بنانِ اولیای الهی اختصاص خواهد یافت. ان شاءالله تعالی ❗ لازم به تذكر می‌باشد: 🔸آنچه كه احيانا در ارتباط با فضيلت اقامۀ مجالس عزای حضرت سيدالشهداء عليه السلام انتشار می‌يابد، 🔻صرفا به منظور بيان مبانی اولياء خدا و بزرگان می‌باشد و نه به منظور توصيه و تشويق افراد به برگزاری مجالس در هر موقعيت و شرایطی و تشخيص اين مسأله به‌عهده خود افراد می‌باشد.🔺 🔹همچنين بايد به اين نكته توجه داشت كه بنابر مبانی اولياء الهی توسل به سيدالشهداء عليه السلام و بهره‌بردن از فيوضات آن حضرت، منحصر در حضور فيزيکی در مجالس امام عليه السلام نمی‌باشد. @ghazi_ir
⭕️. بزرگان نسبت به ماه محرم و صفر تذکراتی می‌دادند. یکی اینکه می‌فرمودند که: باید در این دو ماه، منازل و دفتر کارِ خویش یا مطبّ را از حالت طبیعی و یکنواختی که در گذشته بوده درآورده و حالت عزا به خود بگیرد. نمی‌گویم همه را سیاه‌پوش کنند؛ چون این غلط است! اما تا حدودی باشد که وقتی کسی وارد می‌شود، احساس کند که این مکان با روزها و ماه‌های گذشته تفاوت کرده است. بالأخره انسان باید به نحوی ارتباط خود با اهل بیت را نشان دهد! 🔹خودِ بزرگان، در این دو ماه، از مصرف کردن آجیل‌ و شیرینی‌ خودداری می‌کردند و حتی اگر کسی برای آنها هدیه می‌آورد ـ مثلاً گز برای ایشان می‌آوردند ـ پس می‌فرستادند و برخورد می‌کردند و می‌فرمودند: «اگر مادر و پدرتان از دنیا می‌رفت نیز هدیه می‌آوردید یا می‌پذیرفتید و به شما برنمی‌خورد؟!» اینها همه دستوراتی است که باید به آن ملتزم باشیم! 🔹بنابراین در یک عبارت می‌توان گفت: جریان کربلا و واقعۀ عاشورا نعمتی است الهی، که به این صورت، برای بیدار باش و هشیار باشِ ما پدید آمده و این جریان در طول تاریخ استمرار دارد، و به هر کیفیت که از این جریان استفاده شود خودمان بیشتر بهره می‌بریم. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. جلسه 203 علیه السلام @ghazi_ir
🔘 عزاداری و حفظ ارزشهای اخلاقی! 🔹عزاداری نباید مخلّ به آرامش ساکنین باشد. نباید دیر وقت در خیابان‌ها آمد و طبل زد و با بلند‌گو‌هایی با صدای بلند حرکت کرد و آرامش را از اجتماع و مردم گرفت. 🔹در بیمارستان‌ها و خانه‌های واقع در خیابانها مریض خوابیده است؛ بچۀ‌شیر‌خوار خوابیده است. به چه دلیل باید در محله‌ها تا ساعت یکِ بعد از نصف شب بگویند و بخندند و داد و بیداد راه بیاندازند؟! 🔺امام حسین علیه السلام برای احیای ارزشها آمده است؛ نیامده که مملکت را بهم بریزد!! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 184 علیه السلام @ghazi_ir
🔹 پيش يوسف نازِش و خوبى مكن جز نياز و آهِ يعقوبى مكن علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
﷽ 📜. اهمیت قرائت زیارت عاشورا ❂. عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه میفرمودند: " در ایام محرم بنده وقتی در کربلا بودم ، در منزل حضرت آقای حداد ، هر روز زیارت عاشورا خوانده می شد. حتی ایشان می فرمودند: " اگر صد لعن و سلام را بگویید بهتر است! " ولی خوب علی کل حال ، اگر کسی فرصت ندارد به همان یک لعن و یک سلامی که هست اکتفاء کند ، و بدانید که زیارت عاشورا تاثیر عمیقی بر اعماق وجود انسان قرار می دهد و مورد تاکید بزرگان و اولیاء بوده است. " ❇️. منبع: شرح حدیث عنوان بصری، جلسه ۲۰۳ #⃣. موضوع: @ghazi_ir
🔘. چراییِ واقعۀ عاشورا را دنبال کنیم! 🔹در مجالس اهل بیت اینکه فقط بگوییم: «آی این را کشتند، آی آن را کشتند» کافی نیست. یزید هم بدَش نمی‌آمد فقط از این مطالب صحبت شود. در تاریخ آمده که یزید گفته است که: «تقصیر من نبود و بی خود کردند و غلط کردند که این کار را انجام دادند.» خودم سیاه‌پوشی و عزاداری می‌کنم. اما وقتی گفتند: ”چرا این قضیه اتفاق افتاده است؟“ و صحبتِ از «چرایی» شد، قضیه فرق کرد. 🔹چرایش آن است که: ”تویِ یزید که در اینجا نشسته‌ای می‌بایست بعد از مُردنِ معاویه، طبق پیمانی که بین امام حسن و معاویه برقرار شد، کنار می‌رفتی و به آن پیمان پایبند می‌بودی!“ در اینجا دیگر همه چیز به هم می‌ریزد و قاطی می‌شود و می‌گویند: «نه، نه، صلاح نیست گفته شود!» 🔹اما تا وقتی سینه‌زنی هست از شب تا به صبح بر سرتان بزنید، که به هیچ عنوان اشکالی ندارد! خودمان هم تأییدتان می‌کنیم و پولش را هم می‌دهیم و چای‌ش را هم مهیّا می‌کنیم. از تیر و نیزه و سنگ و شهادت و اسارت بگویید که اینها هیچ مشکلی ندارد؛ ولی از چراییِ پشت قضیۀ کربلا نگویید؛ مصلحت نیست! 🔹در زمان شاه، حکومت که با عزاداری مخالف نبود و مشکل نداشت! مگر هر ساله خود دستگاه و دربار در مسجد سپهسالار، به مدّت سه روز عزاداری انجام نمی‌داد و خود شاه هم شرکت نمی‌کرد؟! مگر رضاشاه در مجالس عزاداری شرکت نمی‌کرد و گِل بر سرش نمی‌زد؟! اما اینها همه بر اساس بازی و خُدعه و فریبِ مردم و برای استمرار حکومت بود! صحبتهای مطرح در آن مجلس هم گزینشی بود که به آن طرف برنخورد. نباید از چراییِ قضایای سیّدالشهداء صحبت شود؛ که اگر صحبت می‌شد اول کسی که می‌بایست از مجلس خارج شود خودِ اعلی‌حضرت بود. 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. جلسه 203 علیه السلام @ghazi_ir
. | ۰۸ . دوست دارم اجمالی از دیدگاه های اخلاقی و تربیتی علامه طهرانی قدس سره را بدانم ، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب مبانی اخلاق: این اثر متن سخنرانی های علامه طهرانی رضوان الله علیه در طرح مبانی اخلاقی و تربیتی می باشد که در زمینه تفسیر آیات قرآن و همچنین سایر متون دینی در مناسبت های مختلف ایراد گردیده است. این کتاب در دو مجلد با مقدمه و تصحیح آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره منتشر شده است! ➕ برای مطالعه بیشتر: کتاب مطلع انوار، ج۱۲ و ج۱۳ - کتاب مهرتابان ______________ @ghazi_ir
🔹صاحبِ‌ دل، شاهِ دلهاى شماست علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
⭕در جریان عاشورا باید به جانبازیِ سیّدالشهداء و حضرت ابالفضل و حضرت علی‌اکبر علیهم السلام و اصحاب رضوان الله علیه نگاه کنیم. به نیّات و حالات و وضعیتشان نگاه کنیم. و با این نگاه کردن و توجه نمودن، مرتّب جلو برویم تا خود را در آن محیط احساس کنیم. 🔹اگر مدام بیاییم یک نگاه به امام حسین کنیم و یک نگاه به شمر که او چه کرد و از آن طرف عمر سعد چه کرد و دیگری چه کرد و مدام توجهِ ما به این مسائل باشد، آنوقت نصیب ما کم خواهد بود. 🔹نمی‌خواهم بگویم که انسان نباید جنبۀ تبرّی داشته باشد. یکی از فروعات و لوازم و مبانی تشیع، جنبۀ تبری است و انسان با جنبۀ تبری می‌تواند راه را پیدا کند. شیعه هر دو جنبۀ تبری و تولی را دارد. 🔹اما آن جنبه تبری باید جنبۀ باطن باشد. لذا تبری دیگر در باطن ما هست ولی دیگر نفسِ انسان نباید به آن توجه کند. نباید مرتّب یکی یکی وقت بگذارد که این چه کرد و آن چه کرد و دیگری چه گفت و دیگری چه جواب داد؟! این جواب و سوال‌ها تا قیامت ادامه دارد! 🔺به سؤال و جوابِ سیدالشهداء و حضرت ابالفضل علیهما‌السلام باید نگاه کرد. اگر انسان این جنبه را در خودش تقویت کند، نصیب و نفعش بیشتر می‌شود. 🎙حضرت آیة‌‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 سنه 1422 جلسه 7 علیه السلام @ghazi_ir
سید الشهداء یعنی مرد حق در همه ی عرصه ها و در همه ی زمینه ها. آن کسی که یک حقی را می بیند و پا رویش می گذارد، دروغ می گوید که من دنبال سیدالشهداء هستم؛ گر چه بنشیند در مجالس امام حسین و گریه هم کند و صدای گریه او از همه بالاتر برود. ✍️ حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 📗 جلسات شرح حدیث عنوان بصری، مجلس ۱۱۳. @ghazi_ir
🔳 وقتی حرّ با آن حالِ پشیمانی خدمت سیّدالشهداء علیه السلام می‌رسد، آن چنان حضرت با او برخورد می‌کنند که انگار نه انگار اتفاقی افتاده است! اصلاً حرّ یادش می‌رود که چه کرده و چه قضایایی را که زیر سرِ خودش بوده، بوجود آورده است. 🔹اگر ما بودیم چه می‌کردیم! می‌گفتیم: «غلط کردی که توبه کردی!! الان وقت توبه کردن است!؟ آمدی این بساط را درست کردی آنوقت توبه هم می‌کنی؟! برو پیِ کارَت! بی‌خود کردی توبه کردی!!» خب ما همین هستیم و درد ما هم همین است. ولی طوری حضرت با حرّ برخورد می‌کنند که اصلاً حرّ‌ یادش می‌رود که چنین کاری کرده و چنین جریانی برایش اتفاق افتاده است. 🔹این برخورد سیّدالشهداء علیه السلام با حرّ، همانی است که رسول خدا در فتح مکه انجام داد. این همان ظهور رحمتِ واسعۀ پروردگار است که در جریان فتح مکه، در نفسِ رسول خدا نیز تجلّی می‌کند که همۀ افراد را می‌بخشد و منزل ابوسفیان،‌ اوّل دشمن خود را،‌ محلّ أمن قرار می‌دهد که هر کس به این منزل بیاید، جان و مالش در امان است. یعنی رسول خدا اصلاً به فرد، چهرۀ او، ظاهرِ او، کاری که کرده و رفتاری که داشته،‌ نگاه نمی‌کند! 🔹رسول خدا نگاه می‌کند که این شخص، یک بنده‌ای از بندگان خداست که الان هیچ کاری از او برنمی‌آید؛ لذا آن رحمت می‌آید و حتی همین ابوسفیان را هم در برمی‌‌گیرد و منزلِ او را محلّ أمن و ملجأ قرار می‌دهد. آیا این مسئله بر حال‌و‌هوایِ ما و در رفتار ما با دیگران تأثیر نمی‌گذارد، که چگونه با افراد و با قضایا برخورد کنیم؟! قطعاً تأثیر دارد! 🔹حال یکبار می‌آییم فقط این جریان را نقل می‌کنیم و می‌گوییم: «رسول خدا چه اخلاق خوبی داشت که گذشت کرد و منزل ابوسفیان را مأمن قرار داد!» همین را می‌‌گوییم و خداحافظ تمام شد! یکبار هم می‌آییم و روی این قضیه فکر می‌کنیم و مطلب را در خود پیاده می‌‌کنیم. 🔺اینکه بزرگان می‌فرمودند که: «انسان نباید واقعۀ عاشورا را فقط از جهتِ مصیبت نگاه کند!» برای این جهت بوده است. 🎙حضرت آیة الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 228؛ با ویرایش محتوایی علیه السلام @ghazi_ir
⭕️ حضرت قاسم علیه‌السلام با احساسات و تحت تأثیر قرار گرفتن به میدان نرفت. 🔹او حقیقتِ مرگ و لذّت مرگ را با دل و جانش احساس می‌کرد و لذا در جواب سیّدالشهداء علیه‌السلام که فرمود: «ای نوردیده، پسرک من! مرگ در نزد تو چگونه است؟» عرض کرد: 🔹«اَحلَی مِنَ العسل!» یعنی «مرگ برای من از عسل شیرین تر است!» 🔹او حقیقت مرگ را می‌فهمید که می‌گفت: «اَحلَی مِنَ العسل!» 📝 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ج ۲، ص ۳۷ علیه‌السلام علیه‌السلام @ghazi_ir
🔹طفلِ تو گرچه که کودک‌خُو بُدَست 🔹 هر دو عالَم، خود طُفیلِ او بُدَست علیه‌السلام علیه‌السلام رحمه‌الله @ghazi_ir
⭕️ همان امام حسینی که در بالای سر حضرت علی‌اکبر می‌فرماید «عَلَی الدُّنیا بَعدَک العَفاء» [بعد از تو خاک بر سر دنیا]، و می‌نشیند و ناراحت است و اشک از چشمانش سرازیر می‌شود؛ همان امام دارد می‌بیند که حضرت علی‌اکبر در کجاهاست و در چه وضعیتی قرار دارد، و چه مسائلِ "لایُدرَک و لایُوصَفی" در میان است! 🔹به طوری که اگر به امام حسین بگویند: «اگر نمی‌خواهی و ناراحتی، روحِ علی اکبر را به بدن برمی‌گردانیم و دوباره همان جوان رعنا با وضعیت و موقعیت سابق خواهد بود» حضرت در پاسخ می‌گوید: «ابداً نمی‌خواهم؛ من عمری منتظرِ اینچنین لحظه‌ای بودم که عزیزترینِ خویش در دنیا را در این لحظه ببینم؛ آنوقت شما می‌خواهید این لحظه را برگردانید!» 🔹تمامِ دنیا را به سیّدالشهداء علیه‌السلام بدهند یک لحظه نمی‌خواهد که علی‌اکبرش برگردد. چون امام حسین دارد آن علی‌اکبرِ واقعی را می‌بیند؛ نه بدن او را! 🎙 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 (اسفار اربعه) جلسه 666، با ویرایش @ghazi_ir
﷽ 🏴. 📚 فراز هـایے از ڪتاب شریف " لمعات الحسین علیہ السلام " تالیف سیدالطائفتین علامہ آیةاللہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ | ۰۵ ✍🏻 در این‌ حال‌، از کثرت‌ زخم ها و جراحات‌ وارده‌، ضعف‌ بر آن‌ حضرت‌ آنقدر شدید بود که‌ ایستاد تا بیارامد؛ که‌ مردی‌ سنگ‌ بر پیشانیش‌ زد و خون‌ بر صورتش‌ جاری‌ شد. و با لباس‌ خود خواست‌ تا خون‌ را از دو چشمش‌ پاک‌ کند که‌ مرد دیگری‌ به‌ تیر سه‌ شعبه‌ قلب‌ مبارکش‌ را هدف‌ ساخت‌. ❖ پسر رسول‌ خدا، به‌ خدا عرض‌ کرد: " بِسْمِ اللَهِ وَبِاللَهِ وَعَلَی‌ مِلَّه رَسُولِ اللَهِ. وَرَفَعَ رَأْسَهُ إلَی‌ السَّمَآءِ وَقَالَ: إلَهِی‌! إنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقْتُلُونَ رَجُلاً لَیْسَ عَلَی‌ وَجْهِ الارْضِ ابْنُ نَبیٍّ غَیْرُهُ! «به‌ نام‌ خدا، و به‌ خود خدا، و بر ملّت‌ و آئین‌ رسول‌ خدا این‌ شهادت‌ روزی‌ من‌ می‌گردد. و سرش‌ را به‌ طرف‌ آسمان‌ بلند نموده‌ و گفت‌: خدای‌ من‌! تو می‌دانی‌ که‌ این‌ قوم‌ می‌کشند مردی‌ را که‌ در روی‌ زمین‌ پسر پیغمبری‌ جز او نیست‌!» ❖ دست‌ برد و تیر را از پشت‌ خود خارج‌ کرد؛ و خون‌ مانند ناودان‌ فَوَران‌ می‌کرد. حضرت‌ دست‌ خود را زیر آن‌ خون‌ گرفت‌، و چون‌ پُر شد به‌ آسمان‌ پاشید و گفت‌: این‌ حادثه‌ که‌ بر من‌ نازل‌ شده‌ است‌ چون‌ در مقابل‌ دیدگان‌ خداست‌، بسیار سهل‌ و ناچیز است‌. و یک‌ قطره‌ از آن‌ خون‌ بر زمین‌ نریخت‌. و برای‌ بار دوّم‌ دست‌ خود را زیر خون‌ گرفت‌؛ و چون‌ پُر شد، با آن‌ سر و صورت‌ و محاسن‌ شریف‌ را متلطّخ‌ و خون‌ آلوده‌ نموده‌ و گفت‌: با همین‌ حال‌ باقی‌ خواهم‌ بود تا خدا و جدّم‌ رسول‌ خدا را دیدار کنم‌. و آنقدر خون‌ از بدن‌ مبارکش‌ رفته‌ بود که‌ قدرت‌ و رَمقی‌ در تن‌ نمانده‌ بود. نشست‌ بر روی‌ زمین‌ و با مشقّت‌ سر خود را بلند نگاه‌ می‌داشت‌، که‌ در این‌ حال‌ مالک‌ بن‌ بُسْر آمده‌ و او را دشنام‌ داد و با شمشیر بر سر آن‌ حضرت‌ زد. و بُرْنُس‌ پر از خون‌ شد. ❖ حضرت‌ برنس‌ را انداخت‌ و روی‌ قَلَنْسُوَه‌ که‌ کلاه‌ عادی‌ بود عِمامه‌ بست‌. و بعضی‌ گفته‌اند: دستمالی‌ بست‌. که‌ زُرعه‌ بن‌ شَریک‌ بر کتف‌ چپ‌ آن‌ حضرت‌ ضربتی‌ وارد ساخت‌. و حصین‌ بر حلقوم‌ آن‌ حضرت‌ تیری‌ زد. و دیگری‌ بر گردن‌ مبارک‌ ضربه‌ای‌ وارد ساخت‌. و سِنانِ بن‌ أنَس‌ با نیزه‌ در تَرقُوه‌اش‌ زد، و پس‌ از آن‌ بر سینه‌ آن‌ حضرت‌ زد. و سپس‌ در گلوی‌ آن‌ حضرت‌ تیری‌ فرو برد؛ و صالح‌ ابن‌ وَهب‌ در پهلویش‌ تیری‌ وارد کرد. ❖ هِلال‌ بن‌ نافع‌ می‌گوید: من‌ در نزدیکی‌ حسین‌ ایستاده‌ بودم‌ که‌ او جان‌ می‌داد؛ سوگند به‌ خدا که‌ من‌ در تمام‌ مدّت‌ عمرم‌، هیچ‌ کشته‌ای‌ ندیدم‌ که‌ تمام‌ پیکرش‌ بخون‌ خود آلوده‌ باشد و چون‌ حسین‌ صورتش‌ نیکو و چهره‌اش‌ نورانی‌ باشد. به‌ خدا سوگند لَمَعات‌ نور چهره‌ او مرا از تفکّر در کشتن‌ او باز می‌داشت‌! ❖ و در آن‌ حالت‌ های‌ سخت‌ و شدّت‌، چشمان‌ خود را به‌ آسمان‌ بلند نموده‌، و در دعا به‌ درگاه‌ حضرت‌ ربّ ذوالجلال‌ عرض‌ می‌کرد: صَبْرًا عَلَی‌ قَضَآئِکَ یَا رَبِّ! لَا إلَهَ سِوَاکَ، یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ! «شکیبا هستم‌ بر تقدیرات‌ و بر فرمان‌ جاری‌ تو ای‌ پروردگار من‌! معبودی‌ جز تو نیست‌، ای‌ پناه‌ پناه‌آورندگان‌!» @ghazi_ir
🚩 تا ابَد جلوه‌گهِ حق و حقیقت سرِ توست! علیه‌السلام @ghazi_ir