eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘علت تغییر رفتار مردم پس از رسول خدا ‌صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم ✅بخش2️⃣ 🔹آن افراد، ايمانِ آنها در مرتبۀ مثال و صُوَر برزخى فقط متجلّى شده بود نه بيشتر؛ به ملكوت و سرّ آنان هنوز راه نيافته ‏بود. آنان رسول خدا را در قالب معجزات و خوارقِ عادات و كرامات، و فتح و ظَفَرِ ظاهرى و عادى يافته بودند؛ نه بيشتر. در هرجا كه اين امور، محقّق و متبلور بود حضور داشتند و همين‏ كه مطلب، خلاف از آب در می‌‏آمد حالتِ آنها نسبت به حضرت تغيير مى‌كرد. 🔹تا وقتى جنگ به نفعِ مسلمين و فتح و ظَفَر با آنان بود شركت داشتند، و همين‏‌كه موردى بر خلافِ انتظار به وقوع مى‏‌پيوست در همه چيز ــ در خدا و رسول و ملائكه و دين و غيره ــ شكّ و ترديد می‌نمودند. فتح و ظَفَر در جنگى آنها را شادمان و اميدوار می‌كرد، و شكست در جاى ديگر موجب شك در حقايق ربوبى و جريانِ مشيّت و تقدير در عالم خَلق می‌گشت. 🔹 اگر معجزه و كرامتى از رسول‏‌خدا سرمی‌زد همه براى هم نقل می‌كردند و به آن‏ حضرت به چشمِ اِعجاب و تحسين و رسالت می‌نگريستند، و اگر به بَليّه و مصيبتى مبتلا می‌‏شدند چون بر خلاف انتظار بود، تبدّلِ حال و مَقال پيدا می‌‏نمودند. 🔹لذا در مکتب عرفان و توحید، سخن از حقیقتِ ولایت و توحید است و توجه به کُنْه و باطن و ادراکِ عقلانی و شهودیِ این مسئله. در سخنِ عارفِ بالله، دیدن ظاهریِ پیامبر و امام علیه‌السلام جایی ندارد زیرا ظاهر، ظاهر است و حرکتِ نفس، حرکت در باطن و کشفِ حُجُب است. 📝. حضرت آیت اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج 2، ص 199 الی 201. صلی‌الله‌علیه‌و‌آله @ghazi_ir
❈ کسی که می خواهد خوب بشود باید گناه نکند؛ اما اگر گناه کند هر قدمی که طی می کند بُعد است، چون گناه تو را شیطان می کند. نفسی که مشغول گناه است، صورتش صورت گناه است و اگر بخواهد سیر و سلوک بکند، آن نفس روی پایه لرزانی بار می شود و یک قدم جلو نمی رود! لذا تمام‌ بزرگان این راه ، به ترک گناه دعوت می کنند! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. کتاب " مبانی اخلاق، ج۲ ، ص۲۲۳ " 📥. دانلود pdf || دانلود صوت @ghazi_ir
﷽ 📜. عرفانی بر اساس برهان و یقین ❂. عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه میفرمودند: در مکتب علامه طهرانی ، عرفان بر اساس برهان و یقین است و این دو شرط اساسی صحت طریق و استقامت مسیر سالک هستند! ایشان همیشه سعی داشت صحت طریق استاد خود، حضرت حداد را با موازین عقل و شرع به اثبات برساند. از دعاوی توخالی و مبرّی از علم و برهان صوفیانه سخت در گریز بود. ❂. عرفان علامه طهرانی با وسعتی به پهنای نفوس بشریت ، عالم و جاهل ، مسلمان و غیر مسلمان ، حکیم و فقیه ، طبیب و کاسب ، همه و همه را در خود هضم نموده و ملزم به پذیرش می ساخت! ❇️. منبع: مهرفروزان، ص ۱۱۴ #⃣. موضوع: @ghazi_ir
💠 همین که اخلاص را دوست داشته باشد. @ghazi_ir
✅. | ۱۱ 📈. | خانواده 🖋. باسلام؛ دوستان گرامی در جهت فهم دقیق تر نسبت به مباحث سلوک خانواده از دیدگاه عالم ربانی و حکیم متاله آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه میتوانید از فایل های صوتی زیر استفاده بفرمایند: ____________ ❂. مباحث سلوک بانوان : • صوت ۰۰ : مبانی کلی سلوک بانوان • صوت ۰۱ : ابعاد و ساختار وجودی زنان • صوت ۰۲ : شاکله وجودی زنان • صوت ۰۳ : کیفیت ارتباط زن با پروردگار • صوت ۰۴ : زن و مقام خلیفه الهی • صوت ۰۵ : جایگاه زن در نظام هستی • صوت ۰۶ : مراد از نقصان عقول زنان • صوت ۰۷ : کیفیت سلوک بانوان • صوت ۰۸ : شرایط سلوک بانوان • صوت ۰۹ : وظیفه و مسولیت زنان ❂. مباحث سلوک خانواده: • صوت ۱۰ : ساختار وجودی زن و مرد • صوت ۱۱ : حقیقت روح زن و مرد • صوت ۱۲ : تفاوت سلوک بانوان با مردان • صوت ۱۳ : حکمت تشریع مسئله ازدواج • صوت ۱۴ : بررسی مسئله تعدد زوجات • صوت ۱۵ : بررسی مسئله ازداج موقت • صوت ۱۶ : تذکراتی پیرامون مسئله ازدواج • صوت ۱۷ : ارتباط مردان و زنان • صوت ۱۸ : کیفیت ارتباط زن و مرد • صوت ۱۹ : کیفیت تعامل زن و شوهر • صوت ۲۰ : تطبیق مبانی بر مسائل زندگی • صوت ۲۱ : اهمیت عقلانیت در زندگی • صوت ۲۲ : اهمیت پرداختن به خانواده • صوت ۲۳ : اهمیت نظم در زندگی • صوت ۲۴ : کیفیت تنظیم روابط منزل • صوت ۲۵ : کیفیت برخورد با مشکلات زندگی ❂. مباحث سلوک فرزندان : • صوت ۲۶ : اهمیت مسئله اسم گذاری • صوت ۲۷ : حقوق متقابل والدین و فرزندان • صوت ۲۸ : ترغیب فرزندان به مسائل دینی • صوت ۲۹ : برنامه تربیتی اسلام در خانواده • صوت ۳۰ : به دست آورن دل والدین ____________ 📲. برای دانلود عضو کانال تلگرام صوت سیره صالحان شوید. 🖇. در کپشن هر فایل لینک دانلود متن pdf موجود است. 👇👇👇 https://t.me/sire_salehan_onvanbasri
💠. این جهان کوه است و فعلِ ما ندا سوی ما آید نداها را صَدا 🔹تمام کارهایی که انسان انجام می‌دهد، بدانیم یا ندانیم، روی مسائل و توفیقاتی که بعد اتفاق می‌افتد اثرِ مستقیم و غیر قابل انکاری دارد؛ اگر تا حالا نمی‌دانستید، بدانید! 🔹یعنی هر خطوری که به ذهن ما می‌آید، در توفیق یا سلب توفیقی که باید برای ما پیدا شود اثر دارد. 🔹یک «تو» گفتن، یک بی‌احترامی کردن، یک آزردنِ مؤمن، یک عملِ خلاف کردن، اثر دارد. این‌قدر این عالَم دقیق است! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ٨۶ @ghazi_ir
⭕️ عمل خلاف به بهانۀ رفاقت 🔹بدانید هر عمل خلافی که به عنوان صمیمیت، نزدیکی و رفاقت انجام شود، موجب از دست رفتن و سقوطِ انسان است. 🔹کسی تصوّر نکند که اینگونه اعمال در عالَمِ رفاقت اشکال ندارد؛ خیر! 🔺این کارها اثراتی در نفْس می‌گذارد که بعدها کار دستِ انسان می‌دهد. 🎙 حضرت آیة‌الله حاج سید محمد‌محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 1436 جلسه 2 @ghazi_ir
🔘. مذمّت تقلید کورکورانه در کلام امام حسن عسکری علیه‌السلام 1️⃣ بخش اول 🔶. امام حسن عسکری در روایتی طولانی، مطالبِ نفیسی در رابطه با اوصافِ علماء بیان می‌دارند که خلاصۀ آن بدین شرح است: 🔸گروهی از مردم یهود بودند که نمی‌توانستند حق را از باطل؛ کتاب محرَّف را از اصلی؛ دروغ را از راست؛ خُدعه را از صداقت تشخیص دهند. هر چه علمای آنها به خدا نسبت می‌دادند حتی اگر دروغ و جعلی باشد، کورکورانه می‌پذیرفتند. پس وای بر این علمای فریبکار! 🔹از طرفی این مردم به خاطر این تقلیدِ کورکورانه، در قرآن مورد توبیخِ خداوند قرار گرفتند. اگر چه به راه حق آگاه نبودند ولی به صفات علمای خویش آگاه بودند و چون علمای سوءِ خود را می‌شناختند و از ویژگیهای آنها ــ مثل حرام خواری و دریافتِ رشوه و تنافیِ رفتار با مبانی الهی ــ خبر داشتند مورد توبیخ قرار گرفتند. 🔹عوامِ امّتِ ما نیز اگر از فقهای خویش، فسقِ ظاهر و دنیاطلبی و مانند آن دیدند، اگر از آنها تقلید کنند مانند همان عوامِّ یهود هستند که کورکورانه از علمای خود تقلید کردند و مستحقّ همان توبیخی هستند که خداوند، عوامِّ یهود را مورد خطاب قرار داد. 🔸اما علما و فقهایی که حافظ نفسِ خویش بوده و از دین حراست می‌کنند و با نفس خویش مخالفت می‌ورزند و مطیعِ حق هستند، تقلید از آنها بر عوامِّ امّتِ ما لازم و ضروری است. 🔺ولی اگر از فقیهی فعلِ قبیح، امرِ حرام، دنیاپرستی، ریاست‌طلبی و فروغلطیدن در شهوات و مادّیّات، مشاهده کردند نباید از آنها تقلید کنند و حرفشان را بپذیرند و به آنها اعتماد و تکیه کنند. 🔻 📚 ، ج 1، ص 67، ملخّص و منقّح؛ به نقل از احتجاج طبرسی. @ghazi_ir
💠 اطلاعات مقدماتى حضرت سلمان فارسی قدس الله نفسه الزکیه 🔸 نام: سلمان. 🔸 كنيه: (ابوعبدلله) يا (ابوالحسن) يا (ابواسحاق) 🔸 تاريخ تولد: نامعلوم. 🔸 تاريخ وفات: سال سى و چهارم هجرى. 🔸 مدت عمر: گفته شده كه سيصد سال زيست، به قول ديگر كمتر و به قولى بيشتر. 🔸 موطن: (جى) از قراء اصفهان و گفته شده از (رامهرمز) فارس بوده است. 🔸مدفن: (مدائن) در نزديكى بغداد. قبر (حذيفة بن اليمان) نيز در آنجا واقع است. 🔸 پدر: پدرش دهقان بوده است (يعنى رياست مردم منطقه خود را داشته است). 🔸 گروه و طبقه: از موالى (آزادشدگان) رسول الله - صلى الله عليه و آله - شمرده مى شود. بيش از ده مولى او را در بردگى داشتند تا اين كه پيامبر - صلى الله عليه و آله - او را خريد و آزاد فرمود. 🔸 شغل و پيشه: در زمانى كه حاكم مدائن بود برگ درخت خرما مى بافت و آن را فروخته ارتزاق مى كرد. 🔸 اسلام آوردن: در برخى از روايات، او و على - عليه السلام - از سابقين و اولين (نخستين ايمان آورندگان) شمرده شده اند چنانكه (ابن مردويه) چنين گفته است و چنانكه خواهد آمد. قول ديگر اين است كه در اوايل هجرت اسلام آورد. 🔸 جنگها: روايت شده است در جنگ بدر و احد شركت داشته و پس از آن در هيچ كارزارى غايب نبوده است. 🔸 حقوق و مواجب: پنج هزار درهم كه آن را صدقه مى داد و حاصل دسترنج خود را مى خورد. 🔸 منزل مسكونى: خانه اى كه در آن مسكن نداشت و در زير سايه ديوارها و درختها به سر مى برد تا اين كه برخى او را راضى كردند و برايش سرپناهى ساختند كه چون بر مى خاست سرش به سقف آن اصابت مى كرد و چون پاهايش را دراز مى كرد به ديوار آن مى خورد. و او در جستجوى دين حق، كتابهايى خوانده بود. 📚 کتاب سلمان فارسی، ص ۸، تألیف شیخ جعفر مرتضی عاملی رضوان الله علیه. @ghazi_ir
🔘. مذمّت تقلید کورکورانه در کلام امام حسن عسکری علیه‌السلام 2️⃣ بخش دوم 🔶زمانه حق و باطل را با هم در‌آمیخته: 🔹گروهی از فاسقان از روی جهالت، از ما فرا می‌گیرند و طبقِ سلیقۀ خویش تحریف می‌کنند. 🔹گروهی آگاهانه از روی عِناد، بر ما دروغ می‌بندند تا به متاعِ دنیا برسند. 🔹گروه سوم، دشمنان منافق‌صفت و رذالت‌پیشه‌ای هستند که مخالفتِ صریح از خود نشان نمی‌دهند اما مکّارانه برخی علوم ما را فرا می‌گیرند و با آن، شیعیانِ ضعیفِ ما را به سمت خود جذب می‌کنند و به آن اندوخته‌ها، مغرضانه مطالب دروغ اضافه می‌کنند و با این مجموعه‌های فریب و نیرنگ، ادعای ارشاد و هدایت می‌نمایند. ضرر اینها نسبت به شیعیان ما، از ضرر و خطرِ لشکر یزید بر حسین‌بن‌علیّ علیه‌السلام بسیار بیشتر و مفسده‌انگیزتر است. 🔸ولی چنانچه فردی از عوامّ ما که نیّتش صادق و بر دینِ حنیف پایدار باشد، خداوند او را در دستِ این علمای خائن و منافق رها نمی‌کند؛ بلکه مؤمنی را جهت نجات و رستگاری او بر می‌انگیزاند تا او را هدایت کند. 🔺باید بدانیم بهترینِ خلق، علما هستند اگر صالح و پارسا باشند؛ و بدترین خلق نیز علما هستند اگر فاسد و ناصواب باشند.🔻 📚 ، ج 1، ص 67، ملخّص و منقّح؛ به نقل از احتجاج طبرسی. @ghazi_ir
🔸چون بسی ابلیسِ آدم‌رُوی هست پس به هر دستی نباید دادْ دَست رحمه‌الله @ghazi_ir
🟡. | ۱۰ 🟨. دوست دارم یک دستورالعمل جامع برای زندگی خود داشته باشم، چه کتابی مطالعه کنم؟ 📒. کتاب حیات جاوید:: این کتاب شرح و تفسیری است شیوا و رسا بر وصیت نامه معجزه بیان حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام که حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره به تالیف آن اقدام نمودند. لازم به ذکر است ایشان در وصیت نامه خود فرمودند این اثر گرانبها را مطالعه بفرمایید. ➕ برای مطالعه بیشتر: کتاب آموزه های معرفت ، کتاب شرح عنوان بصری ___________ 📥. دانلود pdf بصورت رایگان
⭕️. ما خیال می‌کنیم که آلزایمر نداریم؛ ولی همۀ ما از بزرگ و کوچک‌ آلزایمر داریم. آلزایمر فقط این نیست که انسان اسم خود را از یاد ببرد؛ ✅ آلزایمر به این است که انسان تعهّداتش را فراموش کند. ✅ آلزایمر به این است که انسان احقاقِ حق را فراموش کند. ✅ آلزایمر به این است که حرمتِ ظلم را فراموش کند. ✅ آلزایمر به این است که انسان آن باورهایی را که زمانی داشته است را فراموش کند. 🔺خداوند این آلزایمر را برای ما نیاورد! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه ۱۰۶ @ghazi_ir
🔸از بد پشیمان می‌شوی، الله گویان می‌شوی آن دم تو را او می‌کشد، تا وارَهاند مَر تو را رحمه‌الله @ghazi_ir
💎 مراقبۀ «علم یا توهّم» 🔸فرض کنید خداوند در وجود شما کامپیوتری گذاشته و تمام کارها و صحبتهایی را که از صبح تا شب انجام می‌دهید، در پرونده‌ ای ضبط می‌کند. 🔸شب در موقع خواب آن را باز کنید و تمام کارهای خود را در ارتباط با زن و فرزند، رفیق و شریک و افرادِ مختلف در خیابان، از قبلِ اذان صبح تا به شب، همین‌ طور مدّ‌نظر قرار دهید 🔸و نحوۀ صحبت کردن و برداشت‌های خود را در تمام این مدّت، مرور و ارزیابی کنید تا مشخّص شود که چند درصد از آنها بر‌اساس علم و چند درصد بر‌اساس توهّم بوده است؛ 🔹نسبت به توهّمات و تخیّلات تصمیم بگیرید و اقدام نمایید، و این معنای مراقبه است. 🔺مراقبه یعنی صحیح فکر کردن و اندیشیدن، و صحیح گفتن و عمل نمودن.🔻 📝. حضرت آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج 3، ص 25. @ghazi_ir
🔸مکتب نرفته، عالِمۀ عالَمِ وجود ایثار و صبر، درسِ الفبای زینب است 💎 «حضرت زینب سلام الله علیها، مجالس زنانه در مدينه داشت و زنان را تربيت به قرآن و حديث و تفسير و أخلاق می‌نمود؛ مجالس او معروف بود.» 📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه. 📚.نورملکوت قرآن ج1ص63. @ghazi_ir
💎 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: 🔸فَهَبْنِي يَا إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلاَيَ وَ رَبِّي، صَبَرْتُ عَلَي عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَي فِرَاقِكَ 🔹اي خدا و آقا و مولا و پروردگارم، بر فرض كه بر عذابت صبر کنم، چگونه بر فراقت شکیبائی ورزم!؟ 📚 @ghazi_ir
🔵 هر کسی انـدازۀ روشن‌دلی غیـب را بـینـد به قـدْرِ صیـقَـلی 🔸بالاتر از ذهنِ ما و برتر از قُواى مُفكِّرۀ هر انسانِ انديشمندى، يك حسِّ ديگرى وجود دارد. 🔸من نمى‌‏دانم اسمش را چه مى‌‏گذاريد؛ حسّ‌ششم يا غير آن؟! 🔸به هر حال حسّ ديگرى در آدمى وجود دارد كه وِجدان است، آن را «قلب و فُؤاد» و يا «دل و ضمير» مى‌‏گويند. هر چه بخواهيد بگوئيد! 🔸انسان مى‌‏بايست با آن حسّ، خدا را ادراك كند. 📝 علامه طهرانی قدّس‌الله‌سرّه 📚 ج 1 ص 290 رحمه‌الله @ghazi_ir
🌕 هنگام تنگدستی، در عیشْ کوش و مستی کیـن کیـمیـای هستـی، قـارون کــنَـد گـدا را 🔹مؤمن همیشه باید بَشّاش باشد و بخندد. باید گرفتاری‌هایش در قلبش باشد. ما یک بار هم نشد مرحوم آقای حدّاد ـ رضوان‌الله‌علیه ـ را ملاقات کنیم و از ایشان خبرِ بد بشنویم. 🔹مثلاً بگویند «درد دارم!» یا «قرض و گرفتاری دارم!» در حالی که سر تا پایِ ایشان در گرفتاری و مشقّت بود. امّا وقتی خدمت ایشان می‌رسیدیم می‌خندیدند؛ انگار نه انگار که در این دنیا هستند. 🔺 و اینها برای ما درس است. 🎙. حضرت آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سرّه 🔉. ، مجلس ٨، سنه ١۴٣٢ @ghazi_ir
⭕️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: «اگر تمام کلید‌های آسمانها و زمینهای هفت‌گانه را به من بدهند برای اینکه از روی ظلم (نه تکلیف) دانۀ گندم و ارزَنی را از دهانِ مورچه‌ای که در حال بردنِ آن به لانه‌اش است بگیرم، چنین کاری را نخواهم کرد.» 🔸این مطلب، نشان می‌دهد که باید متصدّیِ آن حکومتی که خدا وعده داده است چنین شخصیتی باشد؛ یعنی این شخص است که می‌تواند حکومتِ موعود الهی را جامۀ عمل بپوشاند. 🔸شخصیتی که اگر به او بگویند: «یا علی! در صورتی حکومتی مثل ایران یا خاورمیانه و یا هر حکومتی در آسیا و اقیانوسیه و مانند آن را به تو می‌دهیم، که جلوی این مورچه‌ای که دارد به لانه‌اش می‌رود را بگیری و اذیتش کنی و نگذاری به لانه‌اش برود!» این کار را نخواهد کرد. 🔸یعنی حکومتی که بر اساسِ این چنین ظلمی باشد حکومت الهی نیست. ما یک مورچه را ریز می‌بینیم ولی امیرالمؤمنین آن را ریز نمی‌بیند. او ظلم را ظلم می‌بیند؛ چه در مورچه باشد و چه در انسان، و چه در حیوان، و چه در کلِ جامعۀ بشری! 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 20؛ منقّح و ملخّص. علیه‌السلام @ghazi_ir
💎 کارهای کوچک با نیّات بزرگ! 🔸 اين‌ اعمال‌ كه‌ از روی‌ صفای‌باطن‌ سر می‌زند و هيچ‌كس‌ اطلاع‌ ندارد، و به جا و به‌ موقع‌ در محلِ خود می‌نشيند مانند رعد و برق‌، خرمنِ‌ گناهان‌ را آتش‌ می‌زند و همانند نور الهی‌، حجاب‌های‌ نفسانيّه‌ را كنار می‌زند، و بالأخصّ برای‌ سالكان‌ِ راه‌ خدا چنان‌ مؤثّر و مفيد و سريع‌ است‌ كه‌ حدّی بر آن‌ متصوّر نيست‌. 🔸چه‌ بسياری‌ از محجوبان‌ كه‌ سال‌های دراز در هجران‌ بسر برده‌اند، به‌ واسطۀ صِرف‌ آب‌ دادن‌ به‌ دست‌ مادر در هوای‌ سرد زمستان‌، و يا پذيرایی‌ از او در مواقع‌ِ مرض‌ و شدّت‌، و تحمّل‌ آزارها و گفتارهای‌ درشت‌ و زنندۀ او، به‌ مقامات‌ و درجاتي‌ رسيده‌اند. 🔸در كُتب‌ اخلاق‌ برای‌ عيادت‌ مَرضي‌' و بیماران، بالأخصّ مريض‌های‌ شكسته‌ دل‌ و فقير و بی‌ كس‌ در بيمارستان‌ها، براي‌ رفع‌ِ قبض‌ و پيدايش‌ِ گشايش‌های‌ معنوی‌، مطالبی هست. 📝 علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚 ،ج 9، ص 234. @ghazi_ir
• فص وداد ~ رسائل صالحان .pdf
297.3K
📚. رساله: ✍🏼. مولف: قدس سره 🔍. تحقیق: اندیشکده سیره صالحان 📑. تعداد صفحه : ۸ 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🗃. گروه: 📊. سطح: 🖇.توضیح: رساله " فص وداد " خلاصه ای از مباحث علامه طهرانی رضوان الله علیه در تفسیر آیه مودت و اهمیت و جایگاه عشق و محبت می باشد که اندیشکده سیره صالحان برای مطالعه سریع و آسان به صورت مستقل در اختیار علاقه مندان قرار داده است. ༻⃘⃕࿇════┅┄‌┄‌┄ •|↫ لازم به ذکر است مجموعه رسائل صالحان شامل ۴۰ رساله کوتاه در موضوعات کلیدی می باشد که در کانال های سیره صالحان منتشر خواهد شد.
🌕 عبودیت خالصِ اولیای‌الهی در تبلیغ دین! ✅ بخش اول 🔹در سفری به یکی از کشورها، شبها، حدود 3 یا 4 ساعت جلسات مباحثۀ توحیدی با ماتریالیست‌ها و مادی‌گراها که اعتقادی به خدا نداشتند، برقرار بود. بحثها را از صفر شروع کردیم؛ اثبات صانع، اثبات روح و اموری دیگر. 🔹آنها نیز به تمامی علوم و فنونِ روز، در نهایتِ درجه، وارد بودند. با تمام قوا و امکاناتشان برای اثبات مادی‌گرایی آمده بودند. گاهی مطلب خیلی دقیق می‌شد و بحثهای خیلی سفت و مشکلی انجام می‌شد. ما راه آنها را از هر طرف می‌بستیم و سدّ می‌کردیم و اصلاً مفرّی نداشتند؛ ولی می‌دیدیم که آنها نه می‌توانند قبول کنند و نه می‌توانند دلیل بیاورند؛ دیگر ساکت می‌شدند ولی پذیرش دل و قلب نداشتند و تسلیم نمی‌شدند. 🔹در این هنگام فوری یک مطلب برای من تداعی می‌شد که «خدایا! من غیر از اینکه یک بنده و وسیله هستم چیزِ دیگری نیستم؛ اگر نمی‌خواهند قبول کنند، خب قبول نکنند! چرا من خود را زحمت دهم!؟ اگر تو نمی‌خواهی آنها بپذیرند خب نپذیرند. تسلیم شدنِ آنها دیگر در اختیار من نیست. آنچه که در اختیار ِمن است این است که آنها را به یک نقطه‌ای برسانم که دیگر نتوانند جواب دهند.» ▫️ادامه دارد... 🎙 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 16؛ ملخّص و منقّح. @ghazi_ir
🌕 عبودیت خالصِ اولیای‌الهی در تبلیغ دین! ✅ بخش دوم 🔹همچنین با خود می‌گفتم: «خدایا اگر می‌خواهی من در این جلسه محکوم شوم، خب بشوم! چه کسی گفته که باید حتماً در این مسائل غالب و پیروز باشیم!؟ شاید اراده و مشیت تو بر این تعلّق گرفته که محکوم شویم و نتوانیم از عهدۀ سؤالهای مادی‌گراها برآییم و به ما بخندند و بگویند که “ این‌ هم از عالم دینی‌شان!‍ نتوانست از عهدۀ اشکالاتِ ما بر‌آید!“» همانطور که با برخی بحث کرده بودند و در همان 5 دقیقۀ اول، او را محکوم کرده بودند. 🔹اگر هم نمی‌خواهی بپذیرند، خب نپذیرند! به من چه ارتباطی دارد؟! خودت به پیغمبرت می‌گویی که «انّک لاتَهْدِی مَن اَحْبَبتَ» [تو نمی‌توانی هر کس را که دوست داری هدایت کنی] و «لکنّ اللهَ یَهْدِی مَن یَشاء» [خدا هر کس را که بخواهد هدایت می‌کند.] باقیِ امور دیگر به دست من نیست که اگر به دست من باشد شرک و کفر و الحاد است. 🔹به محض پیدایش این نیّت، تسلیم می‌شدند. ببینید! همین که مسئله از خودیت بیرون آمد و رها شد و به اصل و مرجعِ حقیقی واگذار شد، یک‌مرتبه نوری به دل آنها می‌آمد و می‌پذیرفتند به طوری که بعد از پنج یا شش جلسه تسلیم شدند و به طور کلی مسئله برگشت. ▫️پایان 🎙 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈 جلسه 16؛ ملخّص و منقّح. @ghazi_ir