eitaa logo
گفتار پسندیده
1.2هزار دنبال‌کننده
235 عکس
78 ویدیو
5 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 یک نکته؛ یک عبرت دیدگاه‌های امروز آقای مهدی نصیری درباره حجاب را شنیده‌اید. و اما حالا بخوانید دیدگاه او را در سال ۶۹ در مقام مدیر مسئولی روزنامه کیهان ✍🏻 تقی دژاکام فعال فضای مجازی و خبرنگار با سابقه: ♦️ مردادماه سال ۶۹ مطلب خوبی درباره مادام کوری شیمی‌دانی معروف تهیه شده بود. آقای نصیری مدیرمسئول وقت روزنامه کیهان گفت: مطلب خوبی است؛ اما طرح را عوض کن. چرا مادام کوری را بدون حجاب کشیده است؟ هم خنده‌ام گرفت و هم تعجب کردم! آخر مادام کوری مسیحی لهستانی که یک‌صد و خرده‌ای سال پیش زندگی می‌کرده چرا باید سرش روسری می‌کردیم؟! آن‌هم در شرایطی که شبکه‌های مختلف تلویزیونی در فیلم و سریال و مستند و... زنان خارجی را با همان حالت بدون حجاب نشان می‌دهند! گفتم آقای نصیری! مادام کوری را با حجاب کنیم مردم می‌خندند؛ راستش را بخواهید... ‼️ اما آقای نصیری کوتاه بیا نبود. به سرویس برگشتم و ماجرا را به دوست طراحمان گفتم... طراح بیشتر از من تعجب کرد و البته قبول نکرد و گفت این کار توهین به من و به خوانندگان روزنامه است. گفتم: صفحه گیر طرح توست؛ گفت: یک کاری‌اش می‌کنم و شروع کرد طرحی دم‌دستی از وسایل آزمایشگاهی شیمی کشید و داد و کلاً خانم مادام کوری را از طرح حذف کرد. طرح را به آقای نصیری نشان دادم؛ فهمید که این‌جور طرح کشیدن نوعی اعتراض است؛ اما چیزی نگفت و صفحه را امضا کرد. (تلخیصی از فارس) ✅ برداشت: 👈🏻 آقای مهدی نصیری یک نمونه تقریباً پرتکرار در جامعه امروز ایران در تمام جریان‌های سیاسی است. نمونه سیاسی آن کسانی بودند که دیروز سخن از نابودی کل غرب می‌زدند و امروز از فرش قرمز برای غرب دم می‌زنند 👈🏻 این طیف از هر جناح که باشند، تندروهایی افراطی هستند که به مرور زمان، به ضد خودشان تبدیل می‌شوند. این از شگفتی‌های دنیای اجتماعی ما و البته از عبرت‌های تاریخی است. 🤔 🔴 از این عبرت‌های تاریخی باید درس گرفت و تکلیف امروز و فردا را روشن ساخت. 🧐 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه دوم 🔴 فرزندان، ثمره زندگی ما هستند. آن‌ها را با نماز، روزه، قرآن، هیئت رفتن و این قبیل امور تربیت می کنیم، اما وقتی بزرگ می شوند، گله مند می‌شویم؛ می‌گوییم: فرزند ما که اهل نماز و روزه و حجاب بود؛ چرا هم‌اکنون تغییر کرده‌است! اتفاقاً مشکل همینجاست که آنها را فقط با همین امور که البته مهم و تاثیرگذار هستند تربیت کرده‌ایم! 🟠 امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: من جوان بودم و به شدت عبادت می‌کردم. در تابستان مشغول طواف بودم که با پدرم مواجه شدم. به من فرمود: کمتر از چیزی که می‌بینم عبادت کن. بهتر است صبر کردن را یاد بگیری!! 🟡 در تربیت فرزند، پرداختن به مناسک و رفتارهای دینی لازم است، اما کافی نیست. 🟢 امام کاظم (ع) می‌فرمایند: برخی افراد تحمل تنهایی را ندارند. وقتی یک خانم محجبه‌ای که تحمل تنهایی را ندارد، در یک جمعی وارد شود که مقید به رعایت حجاب نباشند، او هم سبکش عوض خواهد شد! چرا؟ چون صبر بر تنهایی ندارد! پس در تربیت دینی نباید فقط بر مناسک و رفتارهای دینی تمرکز کرد. 🟣 امام علی مفاهیمی را از فرزندانشان حسن و حسین(علیهم السلام) پرسیدند و در آخر رو به یکی از اصحابشان به نام حارث اعور کردند و فرمودند: این حکمت‌ها را به فرزندانتان بیاموزید! ⚫️ این حکمت‌ها چه چیزهایی هستند؟ ⚪️ حضرت از امام حسن مجتبی(ع) سوال کردند: عقل چیست؟ پاسخ دادند: قلبت آنچه را در آن سپرده‌ای، حفظ (و از آن استفاده) کند. 🟤 تحلیل این حرف چیست؟ دو عملکرد عقل در این حدیث: 1️⃣ کشف رمز و رازهای حوادث هر پدیده‌ای ضابطه و قانونمندیِ خاص خود را دارد. کشف رمز و راز نیازمند دید نافذ است تا از پوسته عبور کند و مغز موضوعات و مسائل را درک کند. همچنین از ظاهر فریبنده هم عبور کرده و حقیقت را درک کند. این یک توانمندی عقل است که توان عبور از پوسته و ظاهر فریبنده را دارد. 2️⃣ عمل کردن به آموخته‌ها این نیازمند تشخیص موقعیت خود و تطبیق یافته‌ها بر موقعیت جدید است. فرزندان ما باید یاد بگیرند دید نافذ داشته باشند تا قوانین را کشف کنند و فریب ظاهرهای فریبنده مانند تبلیغات دروغ، کثرت باطل و مانند آن را نخورند. این یعنی عقلانیت. 🔰 عقل، ضامن دیانت آسیبی که به فرزندان ما وارد می‌شود، از فقدان عقلانیت است. مشکل جوانان آن است که فقط پوسته‌ها و ظواهر را می‌بینند و از درون و حقیقت پدیده‌ها آگاه نیستند و راز و رمزهای موفقیت را نمی‌بینند؛ ⁉️ موفقیت را دوست دارند، اما راز و رمز واقعی آن را نمی‌دانند؛ ⁉️ آزادی را دوست دارند، اما نمی‌دانند کدام آزادی؟ ⁉️ زندگی را دوست دارند، اما نمی‌دانند کدام زندگی؟ ⁉️ شعار زن را می‌دهند، اما نمی‌دانند کدام زن؟ 🟥 کدام زن؟ کدام زندگی؟ کدام آزادی؟ ✅ اگر جوانان بتوانند: 🔨 پوسته‌های ظاهر را بشکنند و به راز و رمز پدیده ها دست یابند؛ و اگر بتوانند از ظاهر فریبنده تبلیغات عبور و حقیقت را به دست آورند و اگر بتوانند بر اساس آنها رفتار خود را تنظیم کنند، آنگاه آسیب‌ناپذیر می‌شوند. 📝 تهیه و تنظیم: محمدحسین‌ پسندیده 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
نیاز و شکوفایی.mp3
12.19M
📜 نیاز و شکوفایی 🌇 شکوفایی متوقّف بر تأمین نیاز؟ 🌅 یا نیازمندی بستر شکوفایی؟ 📖 قرآن و قانون شکوفایی 🌸 زمینه‌های شکوفایی 🪙 ناامنی، فقر و فقدان 💵 رفاه، امنیت و برخورداری 🗓 ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حفاظت از نادارایی‌ها...! استاد جان‌بزرگی گزیده‌ای از جلسات شب‌های رمضان ۱۴۰۲ تحلیل روان‌شناختی دعای مجیر قطعه‌ مالکیت سبحانک یا ملک تعالیت یا مالک اجرنا من النار یا مجیر 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
امید و ناامیدی.mp3
17.2M
📜 امید و ناامیدی 💠 تبیین ناامیدی از نظر قرآن کریم ❔ چرا برخی افراد ناامید می‌شوند؟ 🔘 مدل رفتاری فرح - ناامیدی ☑️ راهکار پرورش امید 🗓 ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🟢 کتاب " الگوی اسلامی سلامت اجتماعی " تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از آثار مشترک پژوهشگاه قرآن و حدیث و فرهنگستان علوم پزشکی منتشر شد. 🔻 در این کتاب با اتکا به منابع اسلامی، "بیست و چهار مفهوم" اصلی سلامت اجتماعی احصاء گردید که در ادامه، آنها به "یازده مولفه" تحلیل شد و سپس از آن "پنج بُعد" به دست آمد که شامل: بعد عاطفی (پیوند + تمایز)، هیجانی (نشاط + زینت)، شخصیتی (کرامت اجتماعی)، نیازمندی (سرمایه + اعتماد) و بعد امنیتی ارتباط (امنیت اجتماعی) می باشد. 🔺 همچنین مفاهیم سلامت اجتماعی در دو عنوان "ایمنی اجتماعی" و "خیر اجتماعی" رتبه‌بندی شد و "خیر اجتماعی" نیز دارای دو رتبه "خیر متوازن" و "خیر متعالی" است که روی هم رفته مراتب سه گانه سلامت اجتماعی را شکل می‌دهند. 🔹 این کتاب در چهار فصل سامان یافته که... ⭕️ ادامه خبر 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن.mp3
7.68M
📜 ده شرط عقلانیت مومن بخش اول ✅ عقلانیت، برترين راه عبودیت! ❓چه موقع مؤمن عاقل می‌شود؟ 1⃣ نقطه امید دیگران 2⃣ منطقه امن دیگران 3⃣ زیادشمردن خیر اندک دیگران 4⃣ کم‌شمردن خیر فراوان خود 📃 قالَ رَسُولُ اَللَّهِ(صلی الله و علیه و آله): لَمْ يُعْبَدِ اَللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنَ اَلْعَقْلِ؛ وَ لاَ يَكُونُ اَلْمُؤْمِنُ عَاقِلاً حَتَّى يَجْتَمِعَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ: اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ؛ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ؛ يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ؛ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ... 📕 خصال: جلد ۲، صفحه ۴۳۳. 🗓 ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🌐 صفحات مجازی
43.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ارائه کرد: 📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب بخش دوم 🟣 اصول هشت‌گانه خویشتنداری در سند پنجم قانون تأمین اجتماعی آمریکا ♦️ مهم‌ترین NGO های برنامه خویشتنداری در آمریکا: 🔹 حلقه نقره‌ای (silver ring) 🔸 بهترین دوست (Best friend) و اصول آن 🔹 عشق حقیقی‌ منتظر می‌ماند (true love Waits) و اصول شش‌گانه آن ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید در ( مفدا ) پیگیری کنید. ادامه دارد... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب ۲.mp3
23.66M
📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب بخش دوم 🟣 اصول هشت‌گانه خویشتنداری در سند پنجم قانون تأمین اجتماعی آمریکا ♦️ مهم‌ترین NGO های برنامه خویشتنداری در آمریکا: 🔹 حلقه نقره‌ای (silver ring) 🔸 بهترین دوست (Best friend) و اصول آن 🔹 عشق حقیقی‌ منتظر می‌ماند (true love Waits) و اصول شش‌گانه آن ⭕️ صوت بخش اول 👈🏻 کلیک کنید ادامه دارد... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
فرزندپروری به سبک امام‌علی - بخش دوم.mp3
24.76M
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه دوم ⁉️ فرزندان را با چه مفاهیمی تربیت کنیم؟ 🔵 خواسته امام علی(ع): این حکمت‌ها را به فرزندان خود بیاموزید. ⚪️ حکمت دوم: حزم یعنی: 👈🏻 اندیشه همه‌جانبه و انسجام‌یافته 👈🏻 عاقبت‌اندیشی و پیش‌بینی پیامد 🟢 حزم در عمل: انتظار فرصت + شتاب هنگام امکان (مدل انتظار - شتاب) چرا؟ 👈🏻 زمان‌مند بودن امور 🔴 اثرات حزم در زندگی؟ مهار رفتار جنسی مهار فساد اقتصادی مهار بد رفتاری و بداخلاقی... 📃 قالَ: فَمَا الْحَزْمُ؟ قَالَ: أَنْ تَنْتَظِرَ فُرْصَتَكَ وَ تُعَاجِلَ مَا أَمْكَنَك‏. 📙 معانی الاخبار، صفحه ۴۰۱. 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک‌ کنید ادامه دارد... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
40.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 مراتب رشد افراد ▫️ پایین: تجربه شخصی ◽️ میانه: استفاده از تجربه دیگران (عبرت) ◻️ عالی: پیش‌بینی پیامد (حزم / عاقبت‌اندیشی) 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
تخریب قبور بقیع.mp3
5.39M
📜 تخریب قبور بقیع 💥 کدام فاجعه‌ بار تر است؟ تخریب قبور ائمه یا تبعیت نکردن از ائمه؟ 💫 کدام اولویت اول است؟ ساخت بقعه و بارگاه ائمه یا پیروسازی برای ائمه؟ 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 فرزندپروری به سبک امام علی(ع) جلسه دوم ⁉️ چه چیزهایی را باید به عنوان «تربیت دینی» به کودکانمان آموزش بدیم؟ اگر اینها را یاد ندهیم و فقط به مناسک دینی بپردازیم آسیب خواهیم دید. ⚪️ دومین مفهوم در سبک تربیتی امام علی(ع) حزم است. 👈🏻 حزم یعنی طنابی که با آن هیزم‌ها را می بندند تا پراکنده نشود. حزم در انسان یعنی شما اندیشه‌ها و افکار و نظرهای مختلف خود را جمع کنید و به یک انسجام برسانید تا بتوانید از آن استفاده کنید. ⁉️ اما حزم در زندگی به چه معناست؟ ۱‌. اندیشه انسجام‌یافته در روایات یعنی عاقبت اندیشی و پیش‌بینی کردن پیامدها. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هرگاه خواستید کاری انجام دهید به عاقبت آن فکر کنید.» کسی که حزم ندارد فقط به حال می‌اندیشد. باید به فرزندان خود عاقبت‌اندیشی را بياموزيم. ریشه فساد اخلاقی و فساد مالی در فقدان دوراندیشی است‌. افراد دوراندیش رشد یافته تر هستند. کسانی که باید تجربه کنند در پایین ترین درجه هستند. سپس اهل عبرت در درجه‌ بالاتر، و اهل حزم در بالاترین درجه هستند. 2⃣ اندیشه انسجام‌یافته از نظر امام حسن(ع) این است که انتظار بکشی تا فرصت برسد و بعد بشتابی این یک قاعده است که هر کاری زمانی دارد. مدل رفتاری جوان‌ها در این‌گونه مسائل دو جور است: ◽️ شتاب - درنگ؛ یعنی وقتی فرصت نرسیده شتاب می‌کند و وقتی فرصت رسید، درنگ. ◽️ درنگ - شتاب است؛ یعنی وقتی فرصت نرسیده انتظار می‌کشد و وقتی فرصت رسید درنگ می‌کند. 🟢 امام علی(ع) به‌ فرزندان خود انتظار کشیدن تا هنگام فرصت و شتاب پس از فرصت را ياد داده است. 📝 تهيه و تنظیم: محمدحسین پسندیده 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
مصاحبه با خبرگزاری ایکنا.PDF
467.3K
📜 دوگانه‌سازی بین اخلاق و دین کج‌سلیقگی است 🟦 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، با بیان اینکه گاهی دوگانه‌سازی‌های اشتباهی صورت می‌گیرد که در تصویر غلط از موضوع و بدسلیقگی در طرح مباحث ریشه دارد، گفت: 🟨 اخلاق بماهو اخلاق در ذات خود با دین متعارض نیست، ولی شاید افرادی برخی از ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کنند تا در ذهن مردم اخلاق‌مدار شناخته شوند و بر ضددین عمل کنند. 🟥 نسبت دینداری و اخلاق از موضوعاتی است که فهم دقیق آن می‌تواند به زیست اجتماعی بهتر کمک کند و برعکس تبیین ناقص و نادرست این نسبت باعث ایجاد افراط و تفریط و ذبح یکی به نفع دیگری خواهد شد. 🟩 دین وسیله‌ای برای زیست اخلاقی افراد است؛ خبرنگار ایکنا در گفت‌ و گو با او این موضوع را به بحث گذاشته است تا نتیجه بهتری برای یک زندگی دینی به دست آید. 📰 خبرگزاری ایکنا 📋 متن کامل 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
22.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ارائه کرد: 📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب بخش پایانی ❗️ ناکارآمدی رویکردهای «پیشگیری» و «خویشتنداری» در غربعلت: مدل اجرایی «عشق بدون رابطه پیشرفته» ✅ الگوی اسلامی عفاف ⭕️ مرکز ثقل، عفاف است نه حجاب! اول تبیین ضرورت عفاف، سپس چگونگی عفاف ♦️ منطق بنیادین: ازدواج - عفاف 🔹 راهبرد اساسی: تقویت توان خویشتنداری 🔸 مؤلفه‌های تقویت توان: مهارگری✖️تاب‌آوری (تقوا✖️صبر) 💠 عوامل: 1️⃣ پیامدهای تجربه شده 2️⃣ منطق آینده به جای اکنون 3️⃣ تصویر پیامد رفتارهای نادرست 4️⃣ اصلاح سبک تربیت فرزند 5️⃣ تقویت هوش هیجانی 6️⃣ بازداری حضور(حیا) 7️⃣ قدرت مقاومت در تنهایی 8️⃣ کاهش زمینه‌های خطر جنسی با دو اصل: 🔺 کاهش تماس‌های غیر ضرورِ خطر آفرین 🔻 کاهش تحریک جنسی شامل: ▫️ کنترل نگاه ▫️ کنترل شنوایی ▫️ کنترل گویایی ▫️ و البته حجاب و پوشش ⭕️ فیلم بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید در ( مفدا ) پیگیری کنید. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب ۳.mp3
36.59M
📜 خویشتنداری جنسی در اسلام و غرب بخش پایانی ❗️ ناکارآمدی رویکردهای «پیشگیری» و «خویشتنداری» در غرب ❓ علت: مدل اجرایی «عشق بدون رابطه پیشرفته» ✅ الگوی اسلامی عفاف ⭕️ مرکز ثقل، عفاف است نه حجاب! اول تبیین ضرورت عفاف، سپس چگونگی عفاف ♦️ منطق بنیادین: ازدواج - عفاف 🔹 راهبرد اساسی: تقویت توان خویشتنداری 🔸 مؤلفه‌های تقویت توان: مهارگری✖️تاب‌آوری (تقوا✖️صبر) 💠 عوامل: 1️⃣ پیامدهای تجربه شده 2️⃣ منطق آینده به جای اکنون 3️⃣ تصویر پیامد رفتارهای نادرست 4️⃣ اصلاح سبک تربیت فرزند 5️⃣ تقویت هوش هیجانی 6️⃣ بازداری حضور(حیا) 7️⃣ قدرت مقاومت در تنهایی 8️⃣ کاهش زمینه‌های خطر جنسی با دو اصل: 🔺 کاهش تماس‌های غیر ضرورِ خطر آفرین 🔻 کاهش تحریک جنسی شامل: ▫️ کنترل نگاه ▫️ کنترل شنوایی ▫️ کنترل گویایی ▫️ و البته حجاب و پوشش ⭕️ صوت بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن-بخش دوم.mp3
6.04M
📜 ده شرط عقلانیت مومن بخش دوم ✅ عقلانیت برترین راه عبودیت 5⃣ خسته نشدن از جستجوی علم 6⃣ خسته نشدن از مراجعه‌ نیازمندان 7⃣ ترجیح گمنامی بر شهرت 8⃣ ترجیح فقر بر ثروت 9⃣ بسنده کردن به خوراک روزانه وَ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ عُمُرِهِ وَ لاَ يَتَبَرَّمُ بِطُلاَّبِ اَلْحَوَائِجِ قِبَلَهُ اَلذُّلُّ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ وَ اَلْفَقْرُ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى نَصِيبُهُ مِنَ اَلدُّنْيَا اَلْقُوتُ 📕 خصال: جلد ۲، صفحه ۴۳۳. 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی
ضمن قدردانی از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، نتایج به شرح زیر اعلام می‌شود: ۱. ۹۲٪ پاسخ دهندگان، زنان بی‌حجاب را بیشتر متعلق به طبقه بالای‌شهر می‌دانند. ۲. ۸۹٪ پاسخ دهندگان زنان باحجاب را بیشتر متعلق به طبقه جنوب‌شهر می‌دانند. ۳. ۴۶٪ پاسخ دهندگان معتقدند درمراکز عمومی، زنان بی‌حجاب بیشتر مورد احترام قرار می‌گیرند و فقط ۱۹٪ معتقدند زنان باحجاب احترام می‌شوند. ۴. تعداد پاسخ دهندگان ۲۱۰ نفر بودند. 📝 توضیح: 1⃣ بخش مهمی از گرایش به بی‌حجابی، مسئله اجتماعی است، نه شناختی وفردی. 2⃣ از موضوعات اجتماعی احترام و اعتبار اجتماعی است. 3⃣ انسان‌ها معمولا مایلند در گروهی باشند که احترام و اعتبار اجتماعی دارد ومتعلق به طبقه‌ای شناخته شوند که در جامعه خوشنام شمرده می‌شود. 4⃣ اگر در جامعه، بی‌حجابی متعلق به طبقه برتر و حجاب متعلق به طبقه فروتر دانسته شود، گرایش به حجاب کاهش و گرایش به بی‌حجابی افزایش می‌یابد. در این منطق، حق-باطل مسئله افراد نیست، مسئله آنان‌ اعتبار اجتماعی است. 5⃣ در چنین شرایطی، برنامه‌های انتظامی وحتی شناختی درباره حجاب، جواب نمی‌دهد. بلکه دستِ‌کم دو اقدام مهم نیاز است: اول برنامه‌ای که حجاب و عفاف را تبدیل کند به ارزش اجتماعی و متعلق به طبقه بالای جامعه؛ و دوم تغییر مسئله افراد از معیار بودن احترام اجتماعی به حق-باطل. این معنی رویکرد اجتماعی در داستان حجاب و عفاف است. 🏷 نکته: این یک نظرسنجی ساده است و ممکن است اشکال‌هایی بر آن وارد باشد. برای یک تحقیق علمی و فراگیر، نیازمند طراحی تحقیق‌های دقیق هستیم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
نقد و نظر (۱) این تحقیق خیلی جالب است و انسان را وادار به تأمل می‌کند. محتوای تحقیق و نحوه‌ی بیان شما حتی من را هم سر ذوق آورد تا مطلبی را مطرح کنیم: واقعیت جامعه این است که هیچگاه معیار بودن احترام اجتماعی قابل تقلیل نیست و حیات اجتماعی انسان گره‌خورده به این رکن است. مسئله‌ی حق و باطل در پدیده‌های اجتماعی مثل حجاب می‌تواند در ذیل چنین ارکانی لحاظ شود ولی هیچگاه نمی‌تواند به جای آن بنشیند. سیاستگذار و مدیر نمی‌تواند حتی به تقلیل گرایش افراد جامعه به احترام اجتماعی فکر کند چرا که چنین چیزی به معنای نفی حیات اجتماعی خواهد بود بلکه می‌توان با تغییر ملاک‌های احترام و عناصر آن، احترام اجتماعی را از یک پایگاه اجتماعی به پایگاهی دیگر منتقل کرد. این تحقیق می‌گوید که در مسئله‌ی حجاب ما پایگاه اجتماعی حجاب را باخته‌ایم چه اینکه ممکن است مردم حتی معتقد به حقانیتش هم باشند. درک این نکته بسیار راهبردی است. در یک جامعه اگر افراد در مواجهه با پدیده‌های اجتماعی مثل حجاب، بین پایگاه‌های اجتماعی آن و نظام ارزشی‌شان دچار دوگانگی و حیرت بشوند نتیجه این است که پایگاه اجتماعی را ترجیح خواهند داد و نظام ارزشی و حق، در ساحت اجتماعی، به محاق خواهد رفت. این نکته‌ی مهم را دشمنان ما خوب می‌دانند لیکن ما بی‌توجهیم در امر مدیریت جامعه باید بدانیم که انسان علاوه بر بعد حقیقت‌جویی، که به دنبال حق و باطل و دیگر دوگانه‌های ارزشی است، ابعاد دیگری مانند گرایشات و بعد زیبایی هم دارد که در ساختن هویت فردی و اجتماعی نقش منحصر به فرد دارند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
نقد و نظر (۲) فرض می‌کنم که این نظرسنجی کاملا علمی باشد، چیزی که پاسخ دو پرسش اول می‌تواند ثابت کند این است که مردم متوجه شده‌اند «إن الإنسان لیطغی أن رآه الستغنی». برای نمونه، اگر به جای بدحجابی از تعبیراتی مانند «شراب‌خواری» یا «خیانت به همسر» و مانند آنها استفاده می‌شد، تصورم این است که آمار تفاوت جدی پیدا نمی‌کرد. برای نتیجه‌گیری مدنظر مفسر یا حسین آقا، به نظرم باید دو پرسش اول به این صورت می‌شد: ۱) اگر یک زن باحجاب متعلق به کدام یک از گروه‌های زیر باشد، بیشتر تعجب می‌کنید: الف) پزشک یا خانواده‌ی پزشک ب) کارگر یا خانواده‌ی کارگر ج) کارمند یا خانواده‌ی کارمند د) بازاری یا خانواده‌ی بازاری هـ) معلم یا خانواده‌ی معلم ۱) اگر یک زن بدحجاب متعلق به کدام یک از گروه‌های زیر باشد، بیشتر تعجب می‌کنید: الف) پزشک یا خانواده‌ی پزشک ب) کارگر یا خانواده‌ی کارگر ج) کارمند یا خانواده‌ی کارمند د) بازاری یا خانواده‌ی بازاری هـ) معلم یا خانواده‌ی معلم اما تحلیل سؤال سوم کمی پیچیده‌تر است. احترام دو نوع است: ۱) مشهود، اما ساده؛ ۲) نامشهود، اما پیچیده. در پاسخ به چنین سؤالی که صریح از موضوع پرسیده، پاسخ گرفته شده طبیعی است. چون اساس پاسخ بر نوعی از احترام است که مشهود باشد و با روش‌های ساده‌ای مانند ابراز چند کلمه یا تعظیم انجام شود و مردم در برابر پولدار چنین احترامی قائل می‌شوند. اما اگر پرسش عوض می‌شد و می‌گفتند که اگر همزمان دو آشنای شما از دنیا بروند، یکی باحجاب و یکی بدحجاب و شما فقط بتوانید به مجلس یکی بروید، به مجلس کدام می‌روید، احتمالا درصد پاسخ‌ها تغییر جدی پیدا می‌کرد. به هر حال، به نظرم اصل دغدغه مهم است و اعتبار اجتماعی برای مردم اهمیت جدی دارد، اما نحوه‌ی توجه مردم به اعتبار اجتماعی شکل بسیار پیچیده‌ای دارد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
پاسخ یکی از اعضا به مطلب بالا در جمع‌بندی این حرفها سه نکته برای بنده مهم شد: اول: اینکه یک مجموعه‌ای احترام اجتماعی حجاب را مورد پژوهش قرار داده نه ارزش فقهی حجاب را یک گام بزرگ از دیگران جلوتر است. دوم: احترام اجتماعی رکن حیات اجتماعی است و اساساً شکل‌گیری جامعه بدون آن میسر نیست. سوم: احترام اجتماعی لایه‌ی سطحی و لایه‌ی عمیق دارد و البته هر دو ساحت در حیات اجتماعی جایگاه دارد. پ.ن: به نظرم مثال رفتن به مجلس ترحیم هم عمیق نیست برای لایه‌ی عمیق باید سراغ کنش‌های عمیق و ماندگار رفت مثل ازدواج یا امانت. مثلاً سوال به گونه‌ای طراحی شود که نشان دهد اگر مجبور باشند دختر ۱۰ ساله‌شان را دو هفته پیش یکی از بستگان بسپارند آیا حجاب بخشی از ترجیحات‌شان خواهد بود؟ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🔺 چالش‌های اجتماعی حجاب 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
ده شرط عقلانیت مومن-بخش سوم.mp3
6.7M
📜 ده شرط عقلانیت مومن بخش پایانی ✅ عقلانیت برترین راه عبودیت ❔ چه موقع مؤمن عاقل می‌شود؟! 🔺 دهمی؛ و چه چیزی است دهمی! 💠 همه را بهتر از خود دیدن ♦️ منطق نظری 👇🏻 🔴 گناهکار به دو دلیل: 1⃣ احتمال پنهان بودن خوبی 2⃣ احتمال عاقبت‌به‌خیری او و عاقبت به‌شرّی من! ✅ پیامدِ ده‌ شرط: سیادت و آقایی اجتماعی 🗓 ۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی