فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿🌿🌿🌿
🌸تویی ملیکة السَّماء دُخت علی مُرتضی...
#یا_زینب_س
#ولادت_حضرت_زینب_س
🌿🌿🌿🌿
پاییز زیبای #تهران در روستای سنگان منطقه سولقان
╭─┅═ঈ🌎ঈ═┅─╮
eitaa.com/joinchat/3971678345C55c9d39b15
╰─┅═ঈ🌏ঈ═┅─╯
✅ اقسام اخلاص
💐 #اخلاص بر دو قسم است:
🍀 اوّل: خلوص اعمال براى خداى تعالى. «لِيَعْبُدُوا اَللّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ اَلدِّينَ».
🍀 دوم: خلوص نفس برای خدای تعالی. «إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ»
نفس انسان الهی شده، خودخواهی و انانیت را کامل ترک کرده و جز خدا و رضایت الهی مقصود و محبوب او نیست.
💐 آثار اخلاص نفس
🔹 اول: شيطان به آنها دسترسی ندارد. «وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاّ عِبادَكَ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِينَ». (حجر،۴۰)
🔹 دوم : از محاسبۀ محشر معاف هستند. «فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ». (صافّات، ۱۲۸)
🔹 سوّم: آنچه از سعادت و ثواب به هر كس عطا كرده مىشود در مقابل عمل و كردار اوست، مگر اين صنف از بندگان كه كرامت و الطاف برايشان وراى طور عقل، و فوق پاداش كردار اوست. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ». (صافّات، ۴۰)
🔹 چهارم: آنگونه که شایسته است، خدا را ستایش و توصیف می کنند و معرفت حقیقی و کامل به ذات اقدس الهی دارند. «سُبْحانَ اَللّهِ عَمّا يَصِفُونَ إِلاّ عِبادَ اَللّهِ اَلْمُخْلَصِينَ». (صافّات، ۱۶۰)
📚 برگرفته از رساله سیروسلوک، منسوب به مرحوم بحرالعلوم
#اخلاق
#قرآن_کتاب_زندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۞ بِسمِ اللّٰـﮧ أݪـࢪﺣﻤـٰن أݪـࢪحيم ۞
قاری:🌱حامد شاکرنژاد❤️
#راحةً__لِقلوبكم🌱
#رٍبٰ۬ێـــ͜عُ_الٖـᬼٰٰٰٰٖٖـ͜ـقُرٍءاڼ🕊🌸
✔️ضرب المثل “جواب ابلهان خاموشی ست” از کجا آمده؟
🍁نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی از سفرش به جایی رسید اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش خود نهاد تا چیزی بخورد .
🍁مردی سوار بر خرش آنجا رسید. از خر فرود آمد و خرِ خود را کنار اسب ابوعلی سینا بست تا در خوردن کاه شریک او شود و خود رو به شیخ نهاد تا بر سفره نشیند.
🍁شیخ گفت : خر را پهلوی اسب من مبند که همین دم لگد زند و پایش بشکند .
مرد آن سخن نشنید و با شیخ به نان خوردن مشغول گشت. ناگاه اسب لگدی زد.
مرد گفت : اسب تو خر مرا لنگ کرد.
شیخ ساکت شد و خود را لال ظاهر نمود.
🍁 مرد او را کشان کشان نزد قاضی برد. قاضی از حال سوال کرد. شیخ هم چنان خاموش بود.
قاضی به مرد شاکی گفت : این مرد لال است ………؟
مرد گفت : این لال نیست بلکه خود را لال ظاهر ساخته تا این که تاوان خر مرا ندهد پیش از این با من سخن گفته ……
قاضی پرسید : با تو سخن گفت….؟!
او جواب داد که : آری؛ به من گفت خر را پهلوی اسب من نبند که لگد بزند و پایش بشکند…….
🍁 قاضی خندید و بر دانش شیخ آفرین گفت. شیخ پاسخی گفت که زان پس در زبان پارسی مثل گشت: “جواب ابلهان خاموشی ست”
#ابلهان
🔴 داستان آموزنده
عربى بادیهنشین نزد پیامبر اکرم آمد و گفت: اى رسول خدا، قیامت چه زمانی برپا میشود؟ در این هنگام وقت نماز شد.
پیامبر نمازش را خواند و سپس فرمود: «کو آن مردى که از قیامت پرسید؟» مرد گفت: من هستم اى پیامبر خدا؛ حضرت فرمود: «براى قیامت چه فراهم آوردهاى؟»
گفت: به خدا، چیز زیادى از نماز و روزه فراهم نیاوردهام، جز آنکه خدا و پیامبرش را دوست میدارم. پیامبر به او فرمود: «انسان با کسى است که دوستش دارد»(۱).
همچنین فرمودهاند: «هرکس، مردمى را به سبب کردارشان دوست بدارد، روز قیامت، در جمع آنان گرد خواهد آمد و مانند آنان محاسبه خواهد شد؛ اگرچه کردارش مانند کردار آنان نباشد»(۲).
امام علی فرمود: «هرکه ما را دوست بدارد، در روز قیامت، همراه ما خواهد بود، و اگر شخصى سنگى را دوست بدارد، خداوند، او را با آن، گِرد خواهد آورد»(۳).
پ.ن: هر چند محشور شدن همراه انبیاء و اولیاء فواید زیادی دارد اما به معنای قرار گرفتن در جایگاه آنان نمیباشد.
(۱)(علل الشرائع،ج۱ص۱۳۹)
(۲)(تاریخ بغداد،ج۵ص۴۰۵)
(۳)(أمالی صدوق،ص۲۰۹)
.
📜 حکایت چوپان و مار بیصفت
چوپانی ماری را از میان بوته های آتش گرفته نجات داد و در خورجین گذاشته و به راه افتاد.
چند قدمی که گذشت مار از خورجین بیرون آمده و گفت:
به گردنت بزنم یا به لبت؟
چوپان گفت : آیا سزای خوبی این است ؟
مار گفت : سزای خوبی بدی است ...
و قرار شد تا از کسی سوال بکنند؛
به روباهی رسیدند و از او پرسیدند.
روباه گفت:
من تا صورت واقعه را نبینم نمی توانم حکم کنم.
روباه به همراه چوپان برگشتند و مار را دوباره درون بوته های آتش انداختند.
مار به استمداد برآمد؛ روباه گفت :
بمان تا رسم خوبی از جهان برافکنده نشود. 👌🌼
🔸 برگرفته از "کلیله و دمنه" نصرالله منشی
#حکایت
#حکایت_آموزنده
🍃🌻🍃
#حکمت
🖇 بانگ آدمی یا بانگ خر؟
عالَم بر مثالِ کوه است،
هرچه گویی از خیر و شر
از کوه همان شنوی؛
و اگر گمان بری که من خوب گفتم،
کوه زشت جواب داد؛
مَحال باشد که بلبل در کوه بانگ کند از کوه بانگِ زاغ آید
یا بانگِ آدمی یا بانگِ خر؛
پس یَقین دان که بانگِ خر کرده باشی.
بانگ خوش دار چون به کوه آیی
کوه را بانگِ خر چه فرمایی؟
🔸 برگرفته از "فیه مافیه" مولوی
#مولوی
#مولانا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موزیک ویدیو «باد و بارون»
🗣 سارنگ
شناسایی
از مهدی سهیلی
از یک گل شکفته، خدا را شناختم
وز جلوهی سپیده، صفا را شناختم
یک تن، درون سینهام آواز عشق داد
گلبانگ دوست بود، خدا را شناختم
شد سالها که شور دعا در دلم نبود
اشکم چکید و حال دعا را شناختم
نیک و بدم، ز دیدهی مردم، نهان نماند
با یک نگاه، آینهها را شناختم
چون آشنای من، ره بیگانگی گرفت
دشمننهادِ دوستنما را شناختم...
بوی بهار میدهد، سهیلی، ص ۱۶۸.
#مهدی_سهیلی
#شناسایی
کودکان بیپناه
از فریدون مشیری
ای ستارهها که از جهان دور
چشمتان به چشم بیفروغ ماست
نامی از زمین و از بشر شنیدهاید؟
در میان آبی زلال آسمان
موج دود و خون و آتشی ندیدهاید؟...
ای ستاره، باورت نمیشود
در میان باغ بیترانهی زمین
ساقههای سبز آشتی، شکسته است
لالههای سرخ دوستی، فسرده است
غنچههای نورس امید
لب به خنده وا نکرده، مُرده است
پرچم بلند سروِ راستی
سر به خاک غم سپرده است!...
ای ستاره، ای ستارهی غریب
از بشر مگوی و از زمین مپرس
زیر نعرهی گلولههای آتشین
از صفای گونههای آتشین مپرس
زیر سیلی شکنجههای دردناک
از زوال چهرههای نازنین مپرس
پیش چشم کودکان بیپناه
از نگاه مادران شرمگین مپرس...
پرواز با خورشید، فریدون مشیری، ص ۱۱۸ - ۱۲۲.
#فلسطین_غزه
#کودکان_بیپناه
حکایتی از گلستان سعدی📚📚📚
نذر توانگر بخیل
توانگری بخیل را، پسری رنجور بود. نیکخواهان گفتندش: مصلحت آن است که ختم قرآنی کنی از بهر وی، یا بذل قربانی. لَختی به اندیشه فرو رفت و گفت: مُصحَفِ مهجور، اَولیتر که گلّهی دور. صاحبدلی بشنید و گفت: ختمش، به علت آن اختیار آمد که قرآن، بر سر زبان است و زر، در میان جان.
دریغا گردن طاعت نهادن
گرش همراه بودی دست دادن
به دیناری چو خر، در گِل بمانند
ور الحمدی بخواهی، صد بخوانند
لغات:
رنجور: بیمار. لختی: اندکی.
مصحف: قرآن. مهجور: ترکشده.
اولیتر: سزاوارتر. اختیار آمدن: انتخاب کردن.
کلیات سعدی، گلستان، باب ششم در ضعف و پیری، ص ۱۵۱.
#گلستان_سعدی
#نذر_توانگر_بخیل
#ختم_قرآن_و_قربانی