.
مناجاتخوانی در حرم رضوی و برکات فرهنگی آن
یکی از برنامههای قابل دفاع تلویزیون در ایامالله رمضانالمبارک، پخش زندهی برنامهی #مناجات_خوانی است که نیمهشب در حرم رضوی برگزار میشود.
به جز برکت ذاتیِ #مناجاتخوانی و نیز تأثیرات معنوی حرم حضرت انیسالنفوس علیهالسلام، #مناجات_خوانی #حاجمحمود_کریمی در این برنامهی معنوی، نکات قابل ملاحظهای دارد که مرور آن خالی از لطف نیست:
نکتهی یکم.
بسیاری از مخاطبان عام، اهالی هیئت و نیز مداحان جوان،
از #حاجمحمود_کریمی فقط یک تصویر ذهنی دارند:
«مداحی که در عرصهی سینهزنی صاحب مهارت است و سبکها را بهخوبی اجرا میکند».
اما این #مناجاتخوانی- که با اقبال عام و خاص مردم همراه شده است- نشان میدهد که#حاجمحمود_کریمی، تواناییها و تجربههای ارزشمند دیگری نیز در عرصهی توسل داشته که نسل امروز احتمالاً با یکسونگری، مانع ظهور و بروز آن شده یا کاملاً از آن غافل بوده است!
این نکته درباره برخی دیگر از مداحان همنسل ایشان هم صدق دارد.
نکتهی دوم
استقبال از این برنامهی #مناجات_خوانیها، در ایامالله ماه مبارک رمضان، این پیام مهم را به همراه دارد که شاخص رشد هئیتها و مداحان، فقط استقبال از سینهزنی و اجرای سبک نیست!
لازم است به برنامه #مناجات_خوانی توجه ویژه و همگانی داشت و همهی مداحان، پیش از آنکه سبکخوان خوبی باشند، به نظر میرسد باید در تقویت حال و هوای معنوی خود از یک سو، و از سوی دیگر ارتقای فرهنگ #مناجات_خوانی در هیئتها، گامهای بلندی بردارند.
نکتهی سوم
اگرچه نسل امروز، از #حاجمحمود_کریمی فقط اجرای سبک مطالبه داشته است و دارد، اما شناخت #لحن مناجات و اجرا در #مناجات_خوانی، مهارت در روایت تاریخ در قالب مرثیه (روضهخوانی) به جای «مرثیهخوانی» با شعر،
از دیگر تواناییهای فنی او و برخی دیگر از مداحان همنسل اوست؛ که در این برنامه، جلوهگر شد؛ این میراث معنوی،
(روایت تاریخ در قالب مرثیه، یا روضهخوانی)
متأسفانه امروزه
در این غوغای سبکبازی بسیار مغفول مانده است و بیم آن میرود که به فراموشی سپرده شود...
نکتهی پایانی
یکی از اصول مهم در #مناجات_خوانی، (مثل روضهخوانی) حال معنوی خود #مناجات_خوان است که باید خالی تصنع و تکلّف، به دور از فنزدن(!) و نیز پرهیز از کاربرد شگردها و فنون اجرا برای گرفتن مجلس و تغییر حال مستمع و مخاطب باشد.
این رسم و راه معنوی بهخوبی در این اجرای #مناجات مشهود است.
وقتی مخاطب جوان، اشک #مناجات_خوان را در هنگام اجرا ببیند، باور میکند که آنچه#مناجات_خوان میخواند، از دل میخیزد، لاجرم بر دل خواهد نشست.
این همان فرهنگسازی است که بایستی به آن توجه تام داشت.
از مداحان جوان انتظار میرود که این حال معنوی را در خود بیابند و به مخاطب خود در #مناجات_خوانی القاء کنند.
#دعا_خوانی
#سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی✍
.
3_727126809182851704.mp3
3.63M
#زمینه
#شهادت_امام_علی
#سید_مهدی_میرداماد ✍
بک یا الله برسول الله
به سر شکسته علی ولی الله
نیمهء شب اومدم تا برسونی به مرادم
تو سرازیری قبرم برسه علی به دادم
جنازمُ می برن وادی السلام علی
علی امام من است و منم غلام علی
****
بک یا الله بامین الله
به کبودی رخ انسیة الحوراء
همه آرزوم همینه تو شلوغیای محشر
که کسی فکر کسی نیست من باشم کنار مادر
تموم احترام من به احترام علی
علی امام من است و منم غلام علی
****
بک یا الله بحسن مولا
به سر بریده امام عاشورا
سال دیگه شب احیاء عبد خوب خدا باشیم
پارکاب ابا صالح هممون کربلا باشیم
با لب تشنه کشتنش به جرم نام علی
علی امام من است و منم غلام علی
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
#زمینه #شهادت_امام_علی #سید_مهدی_میرداماد ✍ بک یا الله برسول الله به سر شکسته علی ولی الله نیم
👆
#تحلیل_مداحی
#سید_مهدی_میرداماد
این سبک در یکی از مقام های آوازی عربی به نام (بیات هندی) که شباهت زیادی به بیات کرد در دستگاه آواز ایرانی دارد ساخته شده است
سبک زیبا و مناسب حال و هوای شبهای ماه مبارک رمضان و شبهای احیاء
الف)بررسی از لحاظ سبکی
این سبک از لحاظ سبکی در هر بند به سه قسمت تقسیم میشود
1⃣ بک یا الله
2⃣نیمه شب اومدم تا
3⃣(گوشواره) جنازم می برن
و علیرغم حجم کوتاه بندها تنوع و هارمونی لازم را دارد
یکی دیگر از محاسن سبک، ایجاد فضای خالی و برعکس پر کردن فضای خالی در جایی دیگر است
مثال : بک یا الله برسول الله به سر شکسته علی ولی الله
توجه کنید که بک یا الله و برسول الله ، یک مصرع از شعر است که به وسیله مکث و چیدمان کلمات شعری از هم جدا شده است و قسمت دوم به صورت پیوسته است
به علت استفاده از زبان ساده و روان در شعرتاثیر گذاری خوبی دارد
استاد حاج اکبر شیخی: هر چه زبان یک اثر ساده تر و ملموس تر باشد تاثیر گذاری آن نیز بیشتر خواهد بود (دقیقا فکر کنید با شخصی صحبت می کنید چه حالاتی دارید و با چه لحنی صحبت می کنید)
نیمه شب اومدم تا برسونی به مرادم
تو سرازیری قبرم برسه علی به دادم
استفاده از شعر معروف و ساده و تاثیر گذار در گوشواره که باعث راحت شدن کار مداح می شود
علی امام من است و منم غلام علی
بند های کوتاه و استفاده از کلمات آشنا که بسیار شنیده شده است باعث جلب توجه مستمع و همراهی با مداح و اصطلاحا خوب دل دادن مستمع می شود
ضرب سبک طوری با شعر هماهنگ است که مستمع به راحتی می تواند با ریتم سینه زنی هماهنگ شود (اصطلاحا ضرب خور خوبی دارد)
#آموزش_مداحی
.
#تحلیل_مداحی
بررسی از لحاظ #محتوا
در این سبک از صنایع ادبی متعددی استفاده شده که خود بر زیبایی کار افزوده است
#نکته مهم:خوب است که از جملات عربی و احادیث ،ادعیه و زیارات و یا عبارات مقتل و یا کلام ائمه معصومین که رساندن آن به مستمع رسالت مداح است چه به فارسی و چه به عربی استفاده گردد
مثال: در اکثر مداحی های امروز مشاهده میشود که درصد بالایی از شورها در مورد بین الحرمین ساخته شده در صورتی که ما حتی یک روایت از ائمه معصومین در مورد بین الحرمین نداریم
بحث این نیست که اصلا به چنین مباحثی پرداخته نشود بلکه بهتر است که مطالبی که بیشتر مورد توجه اهل بیت قرار گرفته در صدر توجه شاعر و سبک ساز قرار بگیرد
#مثال :می توان از فرازهای زیارت ناحیه مقدسه استفاده کرد(السلام علی من جعل الله الشفاء فی تربته)(السلام علی من الاجابة تحت قبته)و...
بک یا الله ) استفاده عین کلمه دعای قرآن بسر در شبهای احیاء در شعر ، که اصطلاحا به این صنعت استفاده شده صنعت <تضمین> می گویند.
و همچنین این صنعت(صنعت تضمین) در گوشواره استفاده شده یعنی استفاده از یک مصرع از شعر معروف ( علی امام من است و منم غلام علی)
و همچنین در چند قسمت شعر هم از صنعت (تلمیح) یعنی اشاره به واقعه ای تاریخی و یا موضوعی خاص استفاده شده
بالب تشنه کشتنش به جرم نام علی: اشاره به واقعه روز عاشورا که وقتی ابی عبدالله فرمود چرا قصد قتال با مرا دارید مگر من حرامی را حلال کردم و یا حلالی را حرام کردم ، شخص ملعونی از بین لشکر عمر سعد لعنة الله علیه فریاد زد( بغضا لابیک)
یعنی به علت کینه ای که از پدرت داریم میخواهیم تو را بکشیم.
لازم بذکر است که این سبک جای تحلیل بیشتری هم دارد مثلا صنایع ادبی استفاده شده به عنوان نمونه ذکر شد که می توان به موارد دیگری اشاره کرد.
#رامین_محمدی ✍
.
.
#واحد_جفت
#مدح #امام_علی و کربلا
از روز اول من گدای آل زهرایم
من ادّعای بندگی دارم به مولایم
من بنده ام من عبد آن صاحب لوا هستم
من بنده ام من بَردهء شیر خدا هستم
درسینه تارم نور جلی دارم
من سرفرازم چون عشق علی دارم
یا مرتضی حیدر
از برکت شیرحلال و لقمهء بابا
شد قسمتم باشم گدای حضرت مولا
عمری درِ این خانه کشکولی به کف دارم
عمری بود که سر به ایوانِ نجف دارم
من روزیِ خود را زین خانه میگیرم
بی حیدر و زهرا واللهِ می میرم
یا مرتضی حیدر
صحرا به صحرا بیقرار و مست و مجنونم
من پای پیمان غدیر خم دهم خونم
لعنت به هر کس که ولایت را شده منکر
باشد ولیِ مطلق حق حیدر و لاغیر
نفرین و لعنت بر هرکس که غاصب شد
رُکنِ ولایت را با حیله صاحب شد
یا مرتضی حیدر
ای کربلا ای قبله گاهم آرزو دارم
تا که دوباره سر رویِ خاک تو بگذارم
مجنون شدم با دیدن گنبد طلاهایت
با دیدن سرخیِ پرچم های زیبایت
دیوانه شد قلبم مجنون صحرا شد
پایم که به خاک کربُ بلا وا شد
یا اباعبدالله یا حسین ثارالله
شبهای جمعه کربلا غوغا وطوفانی است
در قتلگاه شاه بی سر بزم مهمانی است
مادر بدیدار حریم پسرش آید
زهرا بدیدار حسین بی سرش آید
گوید به صد ناله شیب الخضیب من
بهر تو میمیرد مادر غریب من
یا اباعبدالله یا حسین ثارالله
#حاج_مجتبی_صمدی_شهاب✍
👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکایات
داستان گرسنه بودن چندروزه امامین و قناعت حضرت زهرا(س)...
🎙مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه
#سوره_انسان
5)zamine- ramazan1402 shab 5.mp3.mp3
5.39M
نغمه خوانی /شمر از دیدن این صحنه...
کربلایی محسن محمدیپناه 🎤
مراسم ویژه ماه مبارک رمضان
۱۴۰۲/۰۱/۰۶
#شب_هفتم_رمضان
#حضرت_علی_اصغر
طفل خود را طرف لشگر نامرد گرفت
زخم پیشانی او را عرقی سرد گرفت
رو زد و آب ندادند دل مرد گرفت
حرمله خیر نبینی جگرش درد کرفت
خرمنش سوخت از برگ و برش هیچ نماند
دیگر از حرمت نام پدرش هیچ نماند
از سپیدی گلوی پسرش هیچ نماند
حرمله خیر نبینی جگرش درد کرفت
متحیر وسط خیمه و میدان مانده
به دلش حسرت یک قطره ی باران مانده
خواهرش کاش نبیند که پریشان مانده
حرمله خیر نبینی جگرش درد کرفت
مانده ام سنگ روی سنگ چرا بند شده
شمر از دیدن این صحنه چه خرسند شده
سر شش ماهه به یک پوست فقط بند شده
حرمله خیر نبینی جگرش درد کرفت
شیشه در قائله سنگ مکسر گردد
خاطر خیمه از این حرف مکدر گردد
از خجالت نتوانست حرم برگردد
حرمله خیر نبینی جگرش درد کرفت
................
#شب_هفتم_محرم
رویِ این دستم تنش بر روی آن دستم سرش
آه بفرستم كدامش را برای مادرش؟!
حجمِ تیری كه برای جنگ های سخت بود
آن چنان آسیب زد چیزی نماند از حنجرش
شرم دارم كه بگویم تیرِ دشمن داغ بود
در حرم پیچید عطر و بوی یاسِ پرپرش
شاعر : استاد علی اکبر لطیفیان✍
.
.
#روضه_متنی
#روضه حضرت علی اصغر
تمـام ملـک خـداونـد غـرق مـاتـم توست
فقط نـه مـاه محـرّم زمــان محـرم توست
بهشت و حور و قصـورم تویی امام حسین
هـزار شکر کـه در سینهام فقط غـم توست
*چشم بهم زدیم شبِ هفتم محرم رسید .. شبِ هفتم دیگه روضه خوان نمی خواد از امشب دبگه آبُ رو به خیمه ها بستن .. یه سال صبر کردی شبِ هفتم برسه .. علی لای لای ..*
غـم تـو را نفـروشـم بـه ثـروت دو جهــان
چه اعتناش به درهم کسی که درهم توست
*از امشب دیگه عباس خجالت میکشه .. از امشب همه چشما به دست اباالفضلِ ...
بشتاب ای عموجان درخیمه قحط آب است
اصغر فتاد مدهوش در دامن رباب است
شد آب اگر میسّر اول بده به اصغر
این طفل شیخواره از تشنگی کباب است
حسین ....
نفس هات مثل آتیشِ علی جون
گلویِ نازکُ لب هات کبابه
چی میشه رویِ دستِ من بخندی
که اشکت باعث مرگ ربابه
میخونم از چشم بابا بعید برگرده عمو
*وقتی بچشو رو دست گرفت بلند بلند خندیدن بهش.. گفتن ببین کارش به کجا رسیده بچشو رو دست گرفته اومده ..
آتش به جانِ باغِ یاس افتاد
اربابِ ما به التماس اُفتاد ..
علی لای لای .. گلوم لای لای ..*
ببینید رویِ دستم بیقراره
سراغ آبُ با چشماش میگیره
همه درنده ها سیرابند اما
داره از تشنگی بچه م میمیره ..
حرمله میگه من میخوام سراز تنش جدا کنم
وقتی که پرپر میزنه من باباشو نگاکنم
یجوری حرمله زد با سه شعبه
سر ناز تو رویِ دوشم افتاد
صدای شیونی از خیمه اومد
گمونم مادرت تو خیمه جون داد
مانده ام سنگ روی سنگ چرا بند شده
شمر از دیدن این صحنه چه خرسند شده
سر شش ماهه به یک پوست فقط بند شده
حرمله خیر نبینی جگرش درد گرفت
علی جانم .. خدا به دلِ آقامون چی گذشت .. گوش تا گوش پاره شده حسین دید بچه داره دستُ پامیزنه .. صبر کرد گفت دیگه جون داد تموم شد چندقدم رفت دید دوباره داره بال بال میزنه .. راوی میگه هیچ وقت حسینُ تو این حال ندیدم چندقدم طرفِ خیمه میره .. هی دوباره برمیگرده طرف میدان .. هی میگه خدا چه کنم .. جواب ربابُ چی بدم .. (میدونی چرا برمیگشت؟) تا میرفت طرف خیمه میدید یه خانم منتظره ..هی میگه الان بابام داداشمُ میاره .. داداشم دوباره لبخند میزنه .. دوباره تو خیمه دورش میشینیم ..
بده فرصت پر قنداقۀ تو باز کنم
سخت جان میدهی ای راحت جانم پسرم
با وجودی که کنم قبر تو یکسان با خاک
باز هم جانِ تو بابا نگرانم پسرم
آوردش پشت خیمه با غلافِ شمشیر یه قبر کند .. گفت زودی دفنش کنم رباب نبینه اگه رباب ببینه گوش تا گوش پاره ست طاقت نمیاره .. همچین که قنداقه خون آلودُ تو خونۀ قبر گذاشت رفت خاک بریزه عمه جان زینب هی میگه مهلاً مهلاً یابن زهرا .. داداش صبر کن رباب داره میاد .. چند قدم میاد رو خاکا میشینه هی میگه پسرم برات آروزها داشتم .. یکیشو بگم :
آرزویم همه این بود زبان باز کنی ..
ابی عبدالله خانم زینب رباب رسیدن ، حسینی که تا الان عجله داشت خاک بریزه رو قنداقه.. حالا تعلل میکنه ؛ زینب گفت داداش تا حالا عجله داشتی؟.. حالا تعلل میکنی.. گفت زینب یه نگاه کن بچه م هنوز داره میخنده .. چشماش بازه داره میگه بابا جوابی دادی بهم...گفت :
گلایه زیر لب از تیر دارم
بیا پایین ز نیزه شیر دارم
دو دستم را به زیر آب بردم
حلالم کن نبودی آب خوردم
آواره ام میانۀ هر شهر کرده ای
آبت نداده ام نکند قهر کرده ای
*بزار از خرابه نشین بگم اینم برا پدر مادرامون .. تو خرابه رباب دستایِ خالیشُ تکون میداد میگفت :
عمه زینب پس علی اصغر کجاست ؟..
جای دستش مانده رویِ گردنم ..
انگشتر بابا به یادش مانده بودُ
تا دید دست ساربان زد زیرِ گریه
وقتی که دستش برلب خشک پدر خورد
با دیدن او حرمله زد زیر خنده
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
قرار بود دمادم به پات غم بخورم
هر آنچه غصه نوشتند دم به دم بخورم
مرا بخاطر این عشق سرزنش کردند
بگو فراق ببینم کنایه هم بخورم
*چقدر زود شبِ هفتم اومد .. صدایِ گریه بچه میاد .. چشماتُ رو هم بذار از خیمهی رباب هم صدای گریه میاد ..
علی لای لای .. علی لای لای ..*
شراب داد با من روزگار لب نزدم
ولی تو زهر بده قول میدهم بخورم
* بریم خیمهی حضرت رباب معطلت نکنم : *
نفس هات مثل آتیشِ علی جان
گلویِ نازک و لب هات کبابِ
چی میشه رویِ دست من بخندی
که اشکت باعثِ مرگ ربابِ
میخونم از چشم بابا
بعیده برگرده عمو
به خاطر قلبِ حسین
بغضا مونده تویِ گلو
ببینید رویِ دستم بیقراره
سراغ آبُ با چشماش میگیره
همه درنده ها سیرابند اما
داره از تشنگی بچه م میمیره
حرمله میگه من میخوام
سر از تنش جدا کنم
وقتی که پرپر میزنه
باباشو من نگاه کنم ..
لای لای علی ، علی علی ..
یه جوری حرمله زد با سه شعبه
سر نازِ تو رویِ دوشم افتاد
صدایِ شیونی از خیمه اومد
گمونم مادرت تو خیمه جون داد
تنت رو دستمه ولی
روم نمیشه برم حرم
جوابِ مادر تو رو
چی بدم من ای پسرم
لای لای علی ، علی علی
* فَذُبِحَ الطِّفلُ مِنَ الاُذُنِ الیَ الاُذن
.
📋اومدم باهات یه کم حرف بزنم سبک بشم
#مناجات / #زمزمه
#محمدرضاطاهری ✍
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اومدم باهات یهکم حرف بزنم سبک بشم
با زبون مناجات حرف بزنم سبک بشم
آخه کی شبیه تو به حرف من گوش میکنه؟
کی گذشتههای تلخم و فراموش میکنه؟
آره یادم نمیر عهدی که با تو بستمو
آره یادم نمیره قولایی که شکستمو
آره یادم نمیره منو توو خلوت میدیدی
چشاتو بستی و پرده رو گناهام کشیدی
بندگیم برا تو نیست، ولی تو اونم میخری
خیلی شرمندهت میشم آبرومو نمیبری
تو خودت گفتی توو این ماه رو بَدیت خط میکشم
به خودت قسم ازت خیلی خجالت میکشم
من خودم خوب میدونم دلم پُر از قساوته
تو هم این و میدونی دلم پُر از جهالته
(زبونِ ساده ی این آلوده و نالایقه
شفیعِ امشبِ من، آقام امام صادقه)
ای خدا بحق این شبای ماهِ رمضون
دستِ خالیمونو به خاک مزارش برسون
نوبتیام که باشه شب امام رضا شده
شب امّید دل همه گنهکارا شده
آقایی که قول داده سه جا به دادم میرسه
تو سرازیری قبرم یه نگاه کنه بسه
یا امام رضا دلم یه دنیا تنگ شده برات
کاشکی دعوتم میکردی دوباره پایین پات
دستای خالیِ من منتظر عنایته
نگاه کبوتراتم برا من غنیمته
قربون کبوترای حرمت امام رضا
قربون این همه لطف و کرمت امام رضا
کی دعا کرده منو که این جوری میکشونیم؟
کی سفارش کرده بین عاشقا مینشونیم؟
من و این بار گناه، کجا برم که رام بدن
من و این روی سیاه، کجا برم که رام بدن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.👇
طاهری؛ اومدم یه کم باهات حرف بزنم.mp3
14M
🚩 اومدم یه کم باهات حرف بزنم...
حاج محمدرضا طاهری
|ششم ماه مبارک رمضان|
زبونِ ساده ی این آلوده و نالایقه
شفیعِ امشبِ من، آقام امام صادقه
.
❇️ اقسام #ریا
حدیث دوم از کتاب چهل حدیث امام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸 مقام اول؛ ریاکاری در عقاید
🔹 ۱. اظهار باورمندی به عقاید صحیح و بهحق
🔹 ۲. ابراز تَنفّر از عقاید باطل
🔸 مقام دوم؛ ریاکاری در صفات
🔹 ۱. اظهار برخورداری از صفات پسندیده
🔹 ۲. ابراز انزجار از صفات ناپسندیده و رذائل اخلاقی
🔸 مقام سوم؛ ریاکاری در عمل (ریاکاری معروف)
🔹 ۱. خودنمایی در ادای عمل عبادی
چه اصل عبادت باشد، چه کیفیت آن، چه در اجزای آن و چه در مانند آن.
🔹 ۲. تَرک ریاکارانه یک عمل
پ.ن: تَرک گناهان، حتی اگر ریاکارانه باشد، امری پسندیده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻بدان که ریا عبارت از نشان دادن و وانمود کردن چیزی از اعمال حسنه یا خصال (ویژگیهای) پسندیده یا عقاید حقه است به مردم، برای منزلت پیدا کردن در قلوب آنها و اشتهار (شهرت) پیدا کردن پیش آنها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی.
و آن تحقق پیدا می کند در چند مقام:
مقام اول و آن دارای دو درجه است: اول آنکه اظهار عقاید حقه و معارف الهیه کند برای اینکه اشتهار به دیانت پیدا کند و منزلت در قلوب پیدا نماید. مثل اینکه بگوید: من کسی را جز خدا مؤثر در وجود نمی دانم. یا اینکه: من به غیر خدا توکل به کسی ندارم. یا بالکنایة و اشاره خود را معرفی کند به عقاید حقه. و این طور دوم رایجتر است. مثلاً صحبت توکل یا رضای به قضای الهی پیش آمد می کند، شخص مرائی (ریاکار) با یک آه یا یک سر تکان دادن خود را در سلک (جمع) آن جمعیت محسوب می دارد.
🔻درجه دوم آنکه عقاید باطله را از خود دور کند و نفس خود را از آن تزکیه (پاک) کند به قصد جاه و منزلت در قلوب، چه به صراحت لهجه باشد یا به اشاره و کنایه
🔻مقام سوم ریای معرفت پیش فقها، رضوان الله علیهم، است، دارای همین دو درجه است: یکی آنکه اتیان (انجام) به عمل و عبادت شرعی کند یا اتیان به راجحات عقلی نماید (فراگیری مسائل و مباحث برتر عقلی) به قصد ارائه به مردم و جلب قلوب، چه آنکه ذات عمل را به قصد ریا کند، یا کیفیت آن، یا شرط، یا جزء آن را، به طوری که در کتب فقهیه معترض اند.
دیگر آن که ترک عملی کند به همان مقصود.
✅ای عزیز، برای یک خیال باطل، یک محبوبیت جزئی بندگان ضعیف، یک توجه قلبی مردم بیچاره، خود را مورد سخط و غضب الهی قرار مده، و مفروش آن محبتهای الهی، آن کرامتهای غیر متناهی، آن الطاف و مراحم ربوبیت را به یک محبوبیت پیش خلق که مورد هیچ اثری نیست و از او هیچ ثمری نبری جز ندامت و حسرت. وقتی دستت از این عالم کوتاه شد، که عالم کسب است، و عملت منقطع گردید، دیگر پشیمانی نتیجه ندارد و رجوع بیفایده است.
📚 کتاب چهل حدیث (مرحوم امام خمینی)
حدیث دوم، «ریا»
.
.
#مناجات_با_خدا در #شب_هشتم_رمضان
#حضرت_علی_اکبر_ع_شهادت
تو چنانی که منم شیفته و دربهدرت
نظری کن که بیایم نظری در نظرت
هر چه دیدی طمعِ بیشتر و بیشترم
باز دیدم کرمِ بیشتر و بیشترت
این همه جرم و خطا کردهام و در عجبم
نشد اصلاً که مجازات شوم با تشرت
کیستم؟! این همه تحویل مَگیرم که منم...
بندهی عاصی و رسوا شده و خیره سرت
شرمسارم که همیشه عوضِ این همه لطف
بودهام در همهی عمر فقط دردسرت
لطف کردی و رساندی منِ تنهاشده را
به مناجات ابوحمزه و فیض سحرت
قَسَمت میدهم امشب بِعَلیٍ بِعَلی
قَسَمت میدهم آری، قسم مُعتبرت
ثمر خلقت هستیست در انگور نجف
بچشان بر لب من، جُرعهای از این ثمرت
گفتمت راه تقرب به سویت چیست بگو
گفتی از کرب و بلا راه بجویم به درت
گفتم اصلاً چه زمان یاد حُسینت باشم
گفتی آن ثانیه که سوخت زبان و جگرت
گفتمت تشنه که گشتم چهکنم یادِ غمش
گفتی آن لحظه مدد جوی ز چشمان تَرَت
گفتمت روضه بخوان تا که دلم نرم شود
گفتی از تشنهلبِ در دل خون غوطه ورت
**
گفتم اصلاً چه شده خم شده آقا کمرش
گفتی ای کاش نبینی غم و داغ پسرت
کاش هرگز نشود تا که ببینی روی خاک
مثل تسبیح تنش ریخته در دور و برت
✍ #محمدجواد_شیرازی
.
.
#نشر_مجدد
🔆 متن شبهه:
اگه ۱۵ ساعت آب نخوردن برای بدن خوبه، چرا برای حسین که ۶ ساعت بیآب بود روضه میخونن؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ فرق میکنه، که شما با اختیار خودت آب نخوری یا اینکه تو رو از آب محروم کنند.
2⃣ فرق میکنه، که شما موقع روزه، توی خونه یا محل کار زیر باد کولر نشسته باشی، یا اینکه توی میدان جنگ باشی.
3⃣ فرق میکنه، که با تن سالم تشنگی رو تحمل کنی یا اینکه تمام بدنت پر از زخم تیر و شمشیر باشه.
4⃣ فرق میکنه، که 15 ساعت تشنگی رو تحمل کنی و بعدش افطار، یا اینکه بخوان با لب تشنه سر از بدنت جدا کنند.
5⃣ فرق میکنه، که در کنار زن و فرزند و خواهر و برادرت روزه دار باشی، یا اینکه جلو چشمت برادر و فرزندت رو با لب تشنه بکشند و تو نتونی براشون کاری کنی...
6⃣ امام حسین فقط تشنه نبود؛ بلکه او عطشان بود. عطش خیلی فراتر از تشنگیه. وقتی کلّی خون از بدنت رفته باشه، وقتی غم و مصیبت تحمل کرده باشی، وقتی لباس رزم و شمشیر و سپر دستت باشه و از این سر میدان به اون سر میدان بری و مدام شمشیر بزنی... اینجا دیگه آب نخوردن و عطشان بودن، روضه خواندن داره...
#پ.ن: داغ عزیزان، عطش آور است وای به روزی که بدن هم حدود ۹۵۰ زخم برداشته باشد....
7⃣کسانی که میخواهند با این توجیهات از زیر تکلیف روزه داری شانه خالی کنند بدانند که روزه داری، چه مفید باشد چه مضرّ، چون امر خداست باید اطاعت شود. هرچند خداوند حکیم و عادل و مهربان است و انسان را به کارهای مضرّ وادار نمی کند. لذا اگر روزه برای کسی ضرر قطعی و قابل توجه داشته باشد، روزه گرفتن حرام می شود.
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌یک اشتباه مهم در روضه خوانی
😒 یکی از دلائلی که باعث میشه مستمع با روضه خوان همراه نشه و ارتباط نگیره
و اصطلاحا دل به روضه نده، همین اشتباه هست که مثلا :از اول تا آخرِ روضه ی حضرت علی اکبر رو بیان میکنه... درحالیکه هنر آنست که با کمک شعر و حکایات و تمثیل و روایات و قرآن ... موضوع را پیش ببری و البته بخشی از روضه را هم بخوانی تا مداح یا سخنران بعدی هم بتواند از بیان روضه استفاده کند.
🔹 حجت الاسلام حاجی پور
#آموزش_مداحی
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
بعضا از خدا آب و نون و ماشین و ... میخوان ... اما خدا خیرِ ما را بهتر میداند پس باید مثل حضرت موسی از خدا "خیر بخواهیم".
02.mp3
2.42M
#نکات_معرفتی
#مناجات
#دعا_خوانی
برگرفته از #مناجات مسجد شهدا #استاد_حاج_ماشاالله_عابدی
#استاد_حاج_مهدی_سماواتی
شبهای ماه مبارک رمضان
و نکاتی ارزشمند در مورد توبه و کفاره گناهان
خدایا من نه طاقت غم و اندوه دارم و نه طاقت بیماری و سخت جان دادن و نه طاقت عذاب قبر را دارم... خدا امشب منو با دستان خالیم ببخش
#دکتر_محمد_فراهانی🎤
.
#فرصت_مجدد
غافل بودم اگر چه ماه شعبان
یک بار دگر خدا فرستاد اَمان
تا خواست زمینم بزند عصیانم
اینبار به یاریِ من آمد رمضان
#عاصی_خراسانی ✍
.
#زمزمه
#مناجات_با_خدا
#سبک_خوشابحال_نوکرات_ارباب
۱۹۵
اگر چه سر تا پا همه دردم
با صد امید رو بر تو آوَردم
تو خوبی کردی من بدی کردم
الهی العفو
عهدی که بستم با تو بشکستم
از پا نشسته ام بگیر دستم
عفو تو باشد همهی هستم
الهی العفو
کریمی و رئوف و رحمانی
از منِ عاصی رو مگردانی
مولای من اِلهَنا العفو
****
آمده ام با کوهی از عصیان
اِلهِ من به حرمت قرآن
مرا ببخش ای ولی سبحان
الهی العفو
عبد فراری تو برگشته
برگشته با دو چشمِ تر گشته
از معصیتها گشته سر گشته
الهی العفو
آمده ام با جرم بسیارم
خدای من تنها تو را دارم
مولای من اِلهَنا العفو
****
یارب بحقّ احمد مختار
تو را قسم به حیدر کرّار
به مادری که خورده بر دیوار
الهی العفو
اگر چه من عبد گنهکارم
اگر چه مستحق در نارم
امّا خدا حسینو دوس دارم
الهی العفو
بحقّ آقایی که بی سر شد
میان گودی پاره حنجر شد
مولای من اِلهَنا العفو
****
#محمود_اسدی_شائق✍
.
.
#گریز_مناجاتی
#ماه_رمضان
#مناجات
#سعیده_کرمانی ✍
گیرم که شود دوزخ تو منزل من
در شعله بسوزد همهٔ حاصل من
فریاد برآورم میان آتش
از مهر تو کم نمیشود در دل من
«اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَالفَرَج»
«اللهم العَن الجِبت والطّاغوت والنّعثل»
.
.
#شور
#امیرالمومنین
#حضرت_خدیجه
#حجت_الاسلام_شیخ_حسین_فتحی
هر لقبی رو که به هرکس نمیدن
پر طاووس و به کرکس نمیدن
دستتو بذار تو دستای علی
دلو که به دست ناکس نمیدن
ام المومنین خدیجه خاتون و
امیرالمومنین حیدر کراره
بهترین ثروت و داره توی این عالم
هر کسی که تو دلش حب علی داره
ابوتراب حیدر. عالیجناب حیدر.
میشه هرکی با تو نیس ؛ خونه خراب حیدر
جان جهان حیدر. فوق بیان. حیدر
اسم زیبای تو زینت اذان حیدر
علی مولا مدد یا حیدر
با همه عشاق علی برادرم
دشمن دشمن مولا حیدرم
همه فخرم اینه توی زندگی
عاشق فاتح جنگ خیبرم
معشوق مصطفی. خدیجه خاتون و
معشوق فاطمه حیدر کراره
جون ناقابل من فدای شاهی که
یکی از فدایی هاش میثم تماره
شاه نجف حیدر شور و شعف حیدر
میده حب تو به هر کسی شرف حیدر
مرد دلیر. حیدر. نعم الامیر حیدر
دم مرگم بیا دستمو بگیر حیدر
شعر و نغمه #حسین_فتحی✍
.👇
Fadaeian_Ramazan1402_Shab7_0.mp3
41.33M
#شب_هفتم_رمضان مناجات خوانی ماه مبارک رمضان
📆 سه شنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲
🔊 #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شریفیان