eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
800 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💚 ای پرسش بی‌پاسخ هر جمعه‌ عشاق آقا تو کجایی؟ ❇️ به سند صحیح از امام صادق علیه السلام: 🟢 در تفسیر آیه «هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتي‏ بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في‏ إيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ‏» (الأنعام/۱۵۸) 🍃 فرمود: آیات همان امامان اند و آیه مورد انتظار، قائم است؛ پس در آن روز [که قائم ظهور می کند]، ایمان آوردن کسی که قبل از قیام او با شمشیر، [جحد ورزیده و] ایمان نیاورده است، سودی به حالش ندارد؛ اگر چه به پدرانش که پیش از او امام بوده اند؛ ایمان آورده باشد. 📗 كمال الدين و تمام النعمة ج‏۲ ص۳۳۶ 🌱هرکسی که دل به او بستم دلم را زد شکست 🌱با دل ویرانه خواهانی ندارم جز خودت .
. ای ماهِ شبِ دیده ی بیدار کجایی دارم ز فراقت دل خونبار کجایی می گریم و می سوزم و می نالم ازین هجر ای غمزده را سید و سالار کجایی محروم منم من که ندیدم رخ ماهت ای روشنی راه شب تار کجایی گفتم عرفات است و به وصلت برسم من افسوس میسر نشد این کار ، کجایی افسوس نشد هم نفس چشم تو گردم ای چشم تو از عاطفه سرشار کجایی مگذار که نادیده رخت  بگذرم اینجا بگذار ببینم رخت ای یار کجایی در این شب آدینه دلم آینه دار است تا آن که ببیند ز تو رخسار کجایی رنجورترین عاشقم اما شود ای دوست وصل تو طبیب دل بیمار کجایی با اشک تو می رفت دلم جانب کوفه تا با تو کند گریه ی بسیار ، کجایی ریزد ز رخ حضرت مسلم غم و غربت آنجا که زده تکیه به دیوار ، کجایی افتاد تن غرقه بخونش بروی خاک بردند سرش را به سر دار  کجایی “یاسر” ز  پی ات  آمده تا نور بگیرد ای روی تو آیینه ی گلزار کجایی منتظر مانده زمین تا که زمانش برسد صبح همراه سحرخیز جوانش برسد خواندنی تر شود این قصه از این نقطه به بعد ماجرا تازه به اوج هیجانش برسد پرده ی چاردهم وا شود و ماه تمام از شبستان دو ابروی کمانش برسد لیله القدر بیاید لب آیینه ی درک سوره ی فجر به تاویل و بیانش برسد نامه داده ست ولی عادت یوسف اینست عطر او زودتر از نامه رسانش برسد شعر در عصر تو از حاشیه بیرون برود عشق در عهد تو دستش به دهانش برسد ظهر آن روز بهاری چه نمازی بشود که تو هم آمده باشی و اذانش برسد یعقوب نداری که به این هجر بسوزد حق داری که از غیبت خود باز نگردی ای یوسف گمگشته کسی منتظرت نیست با کلبه ی احزان خودت باز چه کردی میخواهم از این هجر بگویم ،نفسی نیست اینبار بگویم به چه رویی و چه دردی؟ ای حضرت خورشید که در پرده ی ابری تا کی به شب تیره تو در فکر نبردی چشمی به نبودت نرسیدست ، که تر نیست کی جمعه گذشت و به غمت گریه نکردی؟ ای درد که عمریست به زندان زمینی ای داغ قدیمی ، تو چرا تازه نگردی؟ امسال گذشت و به تماشا نرسیدیم صد حیف ، زمستان سپری شد به چه سردی ای چاه نشینی که به کنعان نرسیدی از گرگ صفت ها تو چرا شکوه نکردی؟ ای چاره ساز مشکل ما را تو چاره کن برحال عاشقان خرابت نظاره کن پرده ز رخ نمی کشی ای ماه دل، مکش حرفی بزن به جانب ما یک اشاره کن خورشید آسمان علی، ماه فاطمه شام سیاهِ بخت مرا پر ستاره کن بنگر چه آمده به سرم از فراق تو زخم دل شکستۀ ما را شماره کن ما از نفس فتاده و در راه مانده ایم ما را به روی مرکب لطفت سواره کن ای سایۀ عنایت تو بر سر همه بر سائل شکسته نگاهی دوباره کن باید عریضه ای نویسم برای تو خواهی بخوان تو نامۀ من… یا که پاره کن رسیده ام به چه جایی… کسی چه می داند رفیق گریه کجایی؟ کسی چه می داند میان مایی و با ما غریبه ای… افسوس چه غفلتی! چه بلایی! کسی چه می داند تمام روز و شبت را همیشه تنهایی «اسیر ثانیه هایی» کسی چه می داند برای مردم شهری که با تو بد کردند چگونه گرم دعایی؟ کسی چه می داند تو خود برای ظهورت مصمّمی اما نمی شود که بیایی کسی چه می داند کسی اگرچه نداند خدا که می داند فقط معطل مایی کسی چه می داند اگر صحابه نباشد فرج که زوری نیست… تو جمعه جمعه می آیی کسی چه می داند وقت است که از چهره‌ی خود پرده گشایی «تا با تو بگویم غم شب‌های جدایی» اسپندم و در تاب و تب از آتش هجران «چون عودم و از سوختنم نیست رهایی» «من در قفس بال و پر خویش اسیرم» ای کاش تو یکبار به بالین من آیی در بنده‌نوازی و بزرگی تو شک نیست من خوب نیاموختم آداب گدایی عمری‌ست که ما منتظر آمدنت، نه تو منتظر لحظه‌ی برگشتن مایی می‌خواستم از ماتم دل با تو بگویم از یاد رود ماتم و دل چون تو بیایی امشب شده‌ای زائر آن تربت پنهان؟ یا زائر دلسوخته‌ی کرب‌و‌بلایی ای پرسشِ بی‌پاسخِ هر جمعه‌ی عشّاق آقا تو کجایی؟ تو کجایی؟ تو کجایی؟ علیه_السلام .
مداحی آنلاین - دست ببر بر آسمان - سماواتی.mp3
5.2M
با (عج) 🍃دست ببر بر آسمان 🍃تا مگر از دعای تو 🎙حاج 💔 دست ببر بر آسمان تا مگر از دعای تو یا نگرم به ماه رخ یا شنوم صدای تو روی به هر طرف کنی نور دو دیده ی منی پای به هر کجا نهی قلب من است جای تو من که رخت ندیده ام دل رود از دو دیده ام وای بر آنکه بنگرد بر رخ دلربای تو یا به دو دیده ام بنه پای ز لطف و مرحمت یا بگذار لحظه ای دیده نهم به پای تو سلسه ی فراق را باز نمی کند کسی از دل زار من مگر دست گره گشای تو ناز غم تو می کشم هر چه کنی بدان خوشم صاحب من توییّ و من خلق شدم برای تو اشک به دیده کو به کو بلکه شوند روبرو گریه ی های های من خنده ی بیریای تو گردن من به بند تو تا چه بود پسند تو خرّمم از ولای تو سرخوشم از بلای تو زخم بزن که مرحمت کار مسیح می کند درد بده که گشته ام شیفته ی دوای تو این معزّ اولیا یوسف فاطمه بیا تا ببرد دل از همه روی خدانمای تو ای به وجود قائمه چشم و چراغ فاطمه بیا که سایه افکند بر سر ما لوای تو «میثم» کوی تو منم که پیشتر ز بودنم تو بودی آشنای من من شدم آشنای تو  
4_6025885510524731517.mp3
1.53M
👇 ما اگر خودمان گریه کن باشیم مستمع هم گریه می کند لازم به گریه ی مصنوعی کردن نیست. مدّاح اگر خود اشک نداشته باشد ظرف خالی است که با قاشق درون قابلمه می زنند و صدا می دهد. ما اگر احترامی بین جامعه داریم فقط برای اهل بیت علیهم السلام است. اگر این گونه بودیم هر یک از ما یک سرباز هستیم و در غیر اینصورت سیاهی لشکر هستیم
. مبحثی از آموزش های دکتر محمد فراهانی در 🔹 🔹 می باشد ✅تنوع، عامل اثرگذاری بر مستمع يكي ديگر از عوامل مؤثر بر تأثير سخن ، ايجاد تنوع در كلام است كه هم در محتوا و هم در صوت و لحن بايد رعايت شود. كه عبارتند روی مطلب مورد نظر کلیک بفرمایید شماره1⃣ تنوع محتوایی 🖐 شماره 2⃣ تنوع در_قافیه 🖐 شماره 3⃣ (عاطفي ، حماسي ، مرثيه ، خبري): توجه به الحان متناسب با محتوا خواندن شما را متنوع مي سازد شماره 4⃣ تنوع بیان 🖐 شماره 5⃣ تنوع پرده های صدایی🖐 استفاده از پرده هاي مختلف صدا در مداحي ، تنوع قابل توجهي به خواندن مي بخشد شماره 6⃣ كم و زياد كردن حجم صدا متناسب با محتوا و شرايط مجلس ، هم تأثير كلام را بالا مي برد و هم خواندن را از يكنواختي حجمي صدا دور مي كند شماره 7⃣ استفاده از انواع تحرير(لرز ، ريز ، پله اي ، و موج) به خواندن زيبايي و تنوع خاصي مي بخشد شماره 8⃣ تنوع در سبک🖐 (گريز سبكي): ورود از سبكي به سبك ديگر را گريز سبكي مي گوييم كه از عوامل ايجاد تنوع در خواندن است . شماره 9⃣ سرعت بيان نبايد يكنواخت باشد بلكه گاهي به تناسب محتوا بايد شمرده تر باشد و گاهي با سرعت بيشتر ؛ شمرده خواني و يا سرعت دادن بيان به تناسب محتوا ، در خواندن ايجاد تنوع مي نمايد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ای عزیز قلب زهرا ، آرزو دارم ببینم روی ماهت بر سر راهت نشستم ، تا بیفتد بر دل من یک نگاهت تو امیر ماسوایی ، یابن الزهرا یابن الزهرا           دردمندان را دوایی ، یابن الزهرا یابن الزهرا شوق دیدار تو دارم ، یابن الزهرا یابن الزهرا           دل شده امشب هوایی ، یابن الزهرا یابن الزهرا یابن الزهرا یابن الزهرا  ***************************  ماه  من تا کی به پشت ابرغیبت درنهانی درنهانی  بی پناهم ده پناهم تو پناه بی کسانی بی کسانی درد عالم را طبیبی ، یابن الزهرا یابن الزهرا          حیف باشد که غریبی ، یابن الزهرا یابن الزهرا مضطرم من بر در تو ، یابن الزهرا یابن ال زهرا           تو ولی امن یجــیبی ، یابن الزهرا یابن الــزهرا یابن الزهرا یابن الزهرا  ************************* آرزو دارم ببینم کربلا را ای امیر دلربــایم کن عنایت بر گدایت ده برات کربلایم کربلایم کربلا درمان دردم ، یابن الزهرا یابن الزهرا            از فراقش گریه کردم ، یابن الزهرا یابن الزهرا کن عنایت با تو مولا ، یابن الزهرا یابن الزهرا          دور شش گوشه بگردم ، یا یابن الزهرا یابن الزهرا یابن الزهرا یابن الزهرا  *****************************  جمعه ها در انتظار ، روی ماهت مینشینم یابن الزهرا منتظر با این امیدم ، تا که رویت را ببینم یابن الزهرا من گدای دل غمینم ،  یابن الزهرا یابن الزهرا            عاشق آن مه جبینم،  یابن الزهرا یابن الزهرا یادعا کن که بمیرم ،  یابن الزهرا یابن الزهرا          یا که رویت را ببینم ،  یابن الزهرا یابن الزهرا یابن الزهرا یابن الزهرا 👇
صحبت روی تو را هر دم شنیدن تا به کی.mp3
1.26M
با (عج) 🔹▫️🔹▫️   صحبت روى تو را هر دم شنیدن تا به کى  در دلم نقش جمال تو کشیدن تا به کى  اى چراغ زندگى روشن نما قلب مرا  بى تو در تاریکى دنیا نشستن تا به کى  تو کریمىّ و منم یک طایر بى آشیان  روى بام این و آن دائم پریدن تا به کى  راویان گویند روى گونه ‏ات خالى بود  یک نظر خال سیاهت را ندیدن تا به کى  داغ دوریّت زده بر خرمن هستى شرر  طعم دورىوغم هجران چشیدن تا به کى  من خودم دانم نیم لایق براى نوکرى  پادشاه از نوکر خود دل بریدن تا به کى  عاشقانت را تو میخوانى بسوى خیمه ‏ات  منتظر ماندن براى خواندن من تا به کى  یا بُکش یا زنده کن قلبم به نور فاطمى  بى وجودت نازنینا زنده ماندن تا به کى  وقت مردن یک نگاه تو به فریادم رسد  بی وجودت مه جبینا جان سپردن تا به کى  روز و ماه و سال‏ها بگذشت در هجران تو  در فراقت صبح جمعه ندبه کردن تا به کى  جان فداى غربتت، برگو که اى پور على  همچو حیدر سر درون چاه بردن تا به کى  اى صبا از من به آن آرام جان و دل بگو  طعنه‏ ها از سوى دشمن‏ها شنیدن تا به کى شاعر: جوادفاتح✍ .
audio.ogg
750.6K
صوت پاسخ👆 در مداحی یکی از اعضای کانال سوالی رو از پرسیده بودند ممکنه که این سوال در ذهن شما هم به وجود آمده باشه 👇 سلام استاد .خسته نباشید.۱-میخواستم بگم برای تقلید چیکار کنیم که از صدای طرف تقلید نکنیم ؟؟چونکه ناخواسته بعضی موقع ها پیش میاد ..اگه میشه راهنمایی کنید ؟؟ ۲-و اینکه برا تقلید یک مداح کافیه یا باید از گوش کرد ؟؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
﷽ فرازهای #مناجات_شعبانیه نوای #حاج_مهدی_رسولی
امام خمینی رحمت الله علیه میفرمودند: خلاصه و کاملتره ؛آنچه عرفا و فلاسفه در باره آن کتاب ها نوشته اند، در صلوات و مناجات شعبانیه آمده است.(نقل به مضمون)
Kashani-14011118-HazrateShahcheraghAS-Hkashani_Com.mp3
39.1M
🔊 📋 درباره ی حضرت علیه السلام 📌 سه شنبه 18 بهمن ماه 1401 ▪️ حرم مطهّر علیه السلام
ای خدا بنده ای پشیمانم.mp3
7.41M
ای خدا بنده ای پشیمانم کاش امشب مرا نگاه کنی عبد آلوده و فراری را باز ای کاش سر به راه کنی شب جمعه ز راه آمد و باز زنده شد ماتم سلیمانی می کُشد بچه هیئتی ها را روضه خاتم سلیمانی چند وقتی است روضه مادری است روضه هایی پر از غم و جانکاه فاطمیه تمام شد، اما شب ام البنین رسید از راه با عنایات مادر عباس همه هستیم میهمانِ شهید روز ام البنین شده، یعنی روز تکریم مادران شهید مادری که انیس غم هایش شده غمناله های زینب او در دل روضه ها کسی نشنید غیر نام حسین بر لب او مادری که چهار فرزندش همه در کربلا شهید شدند عاقبت، بچه های شیر خدا پیش خون خدا شهید شدند شکر حق که همیشه روی سرم سایه رحمت اباالفضل است روضه دعوت از امام زمان روضه حضرت اباالفضل است وای از آن لحظه ای که بر روی خاک از بدن آن دو دستِ پاک افتاد وای از آن لحظه ای که مشک عمو تیر خورد و به روی خاک افتاد وای از آن لحظه ای که ضرب عمود بر سر پاک او اصابت کرد باید از این به بعد زینب را کم کم آماده اسارت کرد 🎤
. عج با گریه و اضطراب اگر خواهیمت... آری بدهی جواب اگر خواهیمت گفتی که ظهور می‌نمایی، حتی... اندازه جرعه آب اگر خواهیمت ✍ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. دلگیرم از تمامی دنیا شتاب کن مجنونم و به خاطر لیلا شتاب کن وقتش رسیده صبح طلوعت فرارسد  پایان بده براین شب یلداشتاب کن در انتظار آمدنت روزها گذشت ای وعده ی قدیمی فردا شتاب کن ای وارث عدالت و صبر و غم علی با ذوالفقار حضرت مولا شتاب کن جانم به لب رسیدازاین روزگار پست آقا به جان حضرت زهرا شتاب کن برآن پدرکه با سر زانو رسیدو دید نقش زمین جوان خودش راشتاب کن برآن پدر که پیکر فرزند خویش را برخاک میسپرد به صحرا شتاب کن برآن تنی که زخمی تیرسه شعبه شد برآن سریکه رفت به نی ها شتاب کن برخانمی که در دم گودال میگرفت با ناله ذکر”وای حسینا” شتاب کن روضه گرفته ایم که شاید نظر کنی روضه برای حضرت سقا شتاب کن جان سه ساله دخترکی که گرفته بود بر روی دامنش سر بابا شتاب کن محمدحسن بیات لو✍ 🍃 👈🏼 هم‌خوانی گروه نوای یاس
. مشهور است كه لقمان حكيم غلامى سياه بود اهل سودان. اربابِ لقمان به او دستور داد که در زمینش برای او کنجد بکارد. ولی او جُو کاشت. وقتِ درو، ارباب گفت: چرا جُو کاشتی؟ لقمان گفت: از خدا امید داشتم که برای تو کنجد برویاند. اربابش گفت : مگر این ممکن است؟! لقمان گفت : تو را می بینم که خدای تعالی را نافرمانی می کنی و در حالی که از او امید بهشت داری. لذا گفتم شاید آن هم بشود. آنگاه اربابش گریست و او را آزاد ساخت. به قول حافظ: هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کشت... .
. ♦️نَمی از دریای کرامات حضرت سیدتنا و مولاتنا رقيه بنت الحسین "علیهماالسلام"... افراد مورد اعتماد و امین از قول یکی از خدام قدیمی حرم حضرت رقيه "سلام‌الله‌علیها" اینگونه نقل کرده‌اند: وقتی که خانه‌هاي اطراف حرم را براي توسعه حرم مطهر خريداري مي‌نمودند، يكي از مالكين كه يهودي يا نصراني بود، به هيچ وجه حاضر نبود خانه خود را براي توسعه حرم بفروشد. خريداران حاضر شدند كه حتي به دو برابر و نيم قيمت خانه را از او بخرند، ولي وي نفروخت. بعد از مدّتي زن صاحب خانه حامله شده و نزديك وضع حمل وي مي‌شد. او را نزد پزشك معالج مي‌بردند، بعد از معاينه مي‌گويد: بچّه و مادر، هر دو در معرض خطر مي‌باشند و خانم بايد زير نظر ما باشد. قبول کردند، تا درد زايمان شروع شد. 🔻صاحب خانه مي‌گويد: همسرم را به بيمارستان بردم و خودم برگشتم و آمدم درب حرم حضرت رقيّه عليهاالسلام و به ايشان متوسّل شدم و گفتم اگر همسر و فرزندم را نجات دادي و شفاي آنان را از خدا خواستي و گرفتي خانه‌ام را به تو تقديم مي‌كنم. مدّتي مشغول توسّل بودم، بعد به بيمارستان رفتم و ديدم همسرم روي تخت نشسته و بچّه در بغلش سالم است. همسرم گفت: كجا رفتي؟ گفتم رفتم جايي كاري داشتم. گفت: نه، رفتي متوسّل به دختر امام حسين عليه السلام شدي! گفتم از كجا مي‌داني؟ 🔻زن جواب داد: من، در همان حال زايمان كه از شدّت درد گاهي بيهوش مي‌شدم، ديدم دختر بچه اي وارد اطاق بيمارستان شد و به من گفت: ناراحت مباش، ما سلامتي تو و بچّه ات را از خدا خواستيم، فرزند شما هم پسر است. اَبلغِي سَلامي الى زَوجِك وَ قُولِي لَه أنْ يُسَمّيهِ حُسَين 🔹 سلام مرا به شوهرت برسان و بگو اسمش را "حسين" بگذارد! گفتم: شما كه هستيد؟ آن دختر گفت: اَنا رقيّةُ بنتُ الامامِ الحُسینِ عَلَيْهِ السَّلَام 🔹من رقيّه دختر امام حسين عليه‌السلام هستم. 📚کرامات السیدة الرقیة علیهاالسلام ص ٨ ✍كيستم من دُر درياي كرامت/ ثمر نخل امامت/ گل گلزار حسينم/ دل و دلدار حسينم/ همه شب تا به سحر عاشق بيدار حسينم/ سر و جان بر كف و پيوسته خريدار حسينم/ سِپَهم اشك و عَلَم ناله و در شام علمدار حسينم... .
. ‍ توصیه میکنم حتما فایل تصویری رو مشاهده کنید و سپس ،تحلیل استاد فراهانی رو هم بخوانيد و هم بشنوید 🔶🔶🔶 🔰 در این فایل برنامه مکمل خوانی روضه حضرت عباس(ع) را، در جلسه ای که حاج حسن خلج، حاج محمد نوروزی و حاج محمود کریمی، حضور داشته اند، مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. تعریف مکمل خوانی در این روش مداحی مشغول خواندن است که دو یا چند مداح دیگری در اثنای خواندن مداح اصلی، دیگر اشعار و مطالب مرتبط با موضوع را بیان می کنند و سپس مداح اصلی به خواندن خود ادامه می دهد. این کار مداح دوم را مکمل خوانی می گویند. در نکاتی را باید مورد توجه قرار داد: 1. 2. و بسیار اثرگذار (در صورت خواندن روضه، بهتر است ذیل اشعار به عنوان تفسیر آن به روضه اشاره شود) 3. توجه خاص به 4. استفاده از فنون و اصول مجلسداری 5. در این جلسه شعر زیر توسط حاج حسن خلج خوانده شد برخیز! ماندنت اینجا صواب نیست حرفی بزن! سکوت برایم جواب نیست برخیز! جای مشک، دو چشم مرا ببر این سیل اشک، جان برادر! سراب نیست اهل حرم ز روی تو شرمنده، بینشان شرمنده تر ز مادر اصغر، رباب، نیست برخیز! ای پناه حرم! بی حضور تو در چشم هیچ دخترکی، رنگ خواب نیست نکات مربوط به فایل مورد بحث 1. : در این جلسه، آقای خلج، اشعاری انتخاب کرده بودند که در آن، عاطفه و احساس با جنبه های ادبی شعر، همراه شده بود. 2. : این اشعار با این خصوصیات که عرض شد، به نحوی کاملا فصیح، توسط آقای خلج ادا شد(فصاحت متکلم). 3. القای معانی: محتوای این شعر کاملا بر جان ایشان نشسته بود و با تمام وجود آن را ادا کردند(القای معانی). 4. : این کلمه، کلام و بیان فصیح را با توجه به مخاطب انتخاب کردند که این مصداق بلاغت است. 5. : در محتوای شعر منتخب آقای خلج، نوعی درخواست همراه با سوز و گداز غم فراق، وجود داشت، لذا ایشان از سبک و لحنی متناسب این محتوا استفاده کردند. 6. مکث: گاهی مکث بجا، اثرگذاری کلام را دوچندان می کند، در این جلسه چند مرتبه با سبک و روش بسیار مناسبی این مکثها صورت گرفت: مثلا بعد از جمله؛ «حرفی بزن» در بیت؛ «برخیز! ماندنت اینجا صواب نیست/حرفی بزن! سکوت برایم جواب نیست» و یا بعد از جمله؛ «اهل حرم ز روی تو شرمنده» در بیت؛ «اهل حرم ز روی تو شرمنده، بینشان/شرمنده تر ز مادر اصغر، رباب، نیست» و یا بعد از جمله؛ «برخیز ای پناه حرم» در بیت؛ «برخیز! ای پناه حرم! بی حضور تو/در چشم هیچ دخترکی، رنگ خواب نیست» 7. : گاهی برای اثر گذاری آنچه می خواهیم بیان کنیم مقدمه چینی لازم است. در این جلسه آقای خلج، قبل از گفتن بیت؛ «برخیز جای مشک دو چشم مرا ببر/این سیل اشک جان برادر سراب نیست» که در آن یک تعبیر عاشقانه و ادبی بود، از زبان امام حسین(ع) به حضرت عباس(ع) گفتند: «می گی نمیام، نتونستم آب بیارم» گفتن این جمله در جا افتادن و اثرگذاری بیت بر مستمع خیلی اهمیت داشت. 8. حاج محمد نوروزی: بین خواندن آقای خلج، حاج محمد نوروزی ورود پیدا کردند و بیت؛ «این آبها که ریخت فدای سرت که ریخت/اصلا فدای ام بنین مادرت که ریخت» را خواندند. قاعده این است که سطح و اثرگذاری شعر فردی که شررپاشی می کند بالاتر از سطح و اثرگذاری شعر فرد اصلی باشد. در این جلسه چون درجه عاطفه و احساس و زبان شعر، قرائت شده توسط آقای خلج بالاتر بود، اثرگذاری خواندن آقای خلج بیشتر دیده شد. 9. حاج محمود کریمی: آقای کریمی در بیت «برخیز ای پناه حرم...» ورود پیدا کردند و با جمله؛ «حالا که صحبت از حرم شد، شاید حضرت عباس(ع) برای دفاع از حرم بلند شه» شرر پاشی کردند. این شرر پاشی به سه جهت اثر کرد، 1. اینکه استحسان و برداشتی لطیف بود. 2. مستمع به آن حساس بود. 3. شدت مصیبت آن بیش از شدت مصیبت شعر مداح اصلی بود. 1. نخواندن روضه توسط مداح اصلی و بسنده کردن به شعر و زمزمة «دخیل یا ابالفضل» گرفتن؛ رعایت آداب مکمل خوانی بود که فضا برای مداحان دیگر جلسه هم فراهم باشد. 2. از حال بکاء آقای خلج و آقای کریمی، این نکته یادآوری می شود که تا خود مداح، نسوزد قطعا نمی تواند مستمع را بسوزاند. به همین جهت باید همواره برای اهل بکاء و سوز و گداز بودن، توسل داشته باشیم. .👇