eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
564 ویدیو
800 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔻 ارزش بر سیدالشهداء عليه‌السلام در قیامت 🔻 🥀 مروی است چون تمام خلایق را در صحرای محشر از برای حساب حاضر کنند به آن وضعی که شنیده‌ای که زمین چون کوره حدادان در جوش و آفتاب را از طبقه چهارم به طبقه اول آورند. شخصی را از میان مردم حاضر کنند که نامه اعمالش از حسنات خالی باشد و سیئات او بسیار، سر خود را در پیش افکند و غرق عرق خجالت خویش گردد و از خلاصی و نجات مأیوس شود. 🥀 در این اثناء از حضرت کبریایی به آن بنده عاصی ندا رسد که ای بنده من تو را در نزد ما امانتی هست. ای ملائکه عذاب تأمل کنید و او را نگاه دارید تا امانت او را حاضر نموده، به وی دهیم. امر فرماید تا دُری را حاضر کنند که از شعاع آن تمام عرصه محشر روشن شود. آن بنده بیچاره، متحیر گردد و عرض کند خداوندا من چنین دُری نداشتم و مرا از آن خبری نیست. خطاب رسد که این قطره اشکی است که در مصیبت سید جوانان بهشت فرزند زاده پیغمبر آخر الزمان صلى الله عليه وآله و سرور شهیدان و مظلومان عليه السلام از دیده خود باریده‌ای. ما آن قطره ی اشک را ضایع نگذاشتیم و در صدف رحمت و لطف خود پرورده ایم و از برای تو محافظت کرده ایم تا در چنین روزی که روز حسرت و واماندگی توست به کار تو آید. ما او را خریداریم و قیمت آن را کس دیگر به جز ما نتواند داد، اما باید آن را نزد پیغمبران ما تا آن را قیمت کنند. 🥀 آن بنده ی خدا آن دُر را نزد حضرت آدم صفی ببرد و گوید: ای پدر آدمیان، این در را قیمت کن. آدم گوید: من قیمت آن را نمی دانم. ببر آن را نزد نوح فرزند من تا قیمت کند. چون آن را نزد نوح برد، نوح گوید: من از قیمت این دُر سر رشته ندارم. آن را نزد ابراهیم خلیل ببر، چون به ابراهیم دهد، ابراهیم نیز گوید: من قیمت آن را نمی دانم و قیمت کردن آن را به اسماعیل حواله کند. همچنین هر یک از پیغمبران قیمت آن را به دیگری حواله کنند تا آخر نزد حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفى صلى الله عليه وآله آورد. آن حضرت نیز بعد از ملاحظه فرماید این را باید علی بن ابی طالب عليه السلام قیمت نماید. چون نزد امير المؤمنين عليه السلام ببرد فرماید این در را باید فرزندم حسين عليه السلام قیمت نماید. چون آن بنده در را خدمت حضرت سیدالشهداء عليه السلام ببرد، آن حضرت مانند برادر مهربان آن بنده را در برگیرد و او را نوازش بسیار کند. گیسوان معتبر خود را پریشان سازد و بر کف دست نهد و به پای عرش الهی آید و گوید خداوندا، قیمت این در آن است که صاحبش را با پدر و مادر و خویشان و اقربانی که داشته باشد، همه ی ایشان را به من ببخشی و همه ی ایشان را با من همنشین کنی و در بهشت عنبر سرشت در جوار من جای دهی خطاب از رب العزة در رسد که ای حسین به علت کرامت تو و به جهت عهدی که تو با ما کردی و وفا به عهد خود نمودی، ما نیز اولی به وفا کردن هستیم و نیز وفا نمودیم و این شخص را با منسوبان او همگی به تو بخشیدیم اگر چه گناهان او به عدد ریگ بیابانها و کف دریاها باشد و او را از رفیقان و همسایگان تو قرار دادیم. 📚 ریاض‌الشهادة صفحه ۳۴۴ .
🔴 آیا مجالس امام حسین حکومتیه یا حکومتی نیست؟ نقش حکومت چیه؟ (قسمت ۳) 1⃣ مجالس امام حسین ع حکومتی نیست اما وظیفه حکومت دینی اقامه معروف و نهی از منکر و تعظیم شعائره. اگر حکومت دینی تعظیم و ترویج شعائر دینی رو نکنه با حکومت طاغوت فرقی نداره 👈 اما این به معنای این نیست که هیات‌ها رو حکومت برگزار می‌کنه 2⃣ حکومت برگزار نمی‌کنه اما حتما می‌کنه پس نقش حکومت اسلامی تشویق مردم به سمت حق و اهل بیت ع هستش. این تفاوتش با حکومت طاغوت و سکولاره که یا مانع هستن یا بی‌تفاوت. 3⃣ مجالس حکومتی، یک غلط فاحش است که القاء می‌کنن. مگر برای مجالس امام حسین در سراسر کشور و روستاها سرسوزنی حکومت هزینه می‌کنه؟!! تمام مجالس امام حسین ع نذورات مردمیه. 4⃣ حتی اگر حکومت، مجالس امام حسین رو برگزار کنه، بخشی از وظیفه‌اش رو در رابطه با ترویج معروف و خوبی‌ها انجام داده است و این یک افتخاره. بله ایرانیان همیشه در طول تاریخ محب اهل بیت بودن، اما همیشه مانند الان اینگونه در سرتاسر ایران کوچه به کوچه و خونه به خونه مجالس عزا برپا نمیشد، نگاهی به ایرانِ زمان پهلوی بیندازید که هیئات خیلی محدود بود که گاهی بصورت مخفیانه برگزار می‌شد. این است فرق حکومت اسلامی و حکومت طاغوت ................ عزاداری اهلبیت تعظیم شعائر حسینی است و لذا باید ختمِ به تربیت نسل حسینی شود. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت چهارم صحبتهای استاد رجبی دوانی درباره 🔻اعزام گروه های مختلف به کربلا توسط عبیدالله 🔻آیا از شیعیان هم جزء سپاهیان عبیدالله بودند؟ 🔻آیا از نویسندگان نامه به سیدالشهدا هم جزو سپاهیان عمرسعد بودند و.... بزنید روی سرعت 1.5یا 2x گوش بدید. سه نقطه بالا سمت راست.
آیا امیرالمؤمنین و حسنین در حمله اعراب به ایران حضور داشتند؟ پاسخی کامل مستدل، نقلی و عقلی با بررسی‌های نقل‌های تاریخی (قسمت ۴)
. با (عج) در روز --------------- افتاده ایم خسته و نالان در انتظار یعنی که هست این دل سوزان در انتظار شمعیم و سوخت جان ز فراقت نیامدی باشد هنوز دیده ی گریان در انتظار ماییم و اشک بهر وصال تو ای عزیز ماییم و هجر بی سر و سامان در انتظار بازآ که هست این سخن از خیل عاشقان ماییم و عشق ای مَه تابان در انتظار حتما" رسد به ساحل دیدار روی یار هر کس که بود در دل توفان در انتظار ای وارث حسین در این فصل بی کسی باشد هنوز آن شه عطشان در انتظار کی می روید ای گل زهرا به کربلا آنجا که هست چشم یتیمان در انتظار در دیده داشت اشک مصیبت به خیمه ها طفلی که بود جانب میدان در انتظار در انتظار تا که بیاید پدر ولی خشکیده گشت چشمه جوشان در انتظار رفت از خیام جانب گودال قتلگاه این زینب است زار و پریشان در انتظار ای تیغ انتقام به دست شریفتان بازآ که هست پیکر عریان در انتظار افتاده است آن تن بی سر به روی خاک بازآ که هست آن تن بی جان در انتظار بر نیزه خواند آیه ی قرآن سر حسین یعنی که هست آیه ی قرآن در انتظار یک تن نشست تا که بیایی ز قتلگاه یک تن نشست گوشه ی ویران در انتظار آنجا که بود عطر وصال و فراق تو «یاسر» گشود دیده ی حیران در انتظار ** حاج محمود تاری «یاسر»✍ .
. اَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلا ---------- ای روحِ کربلا یا وارِثَ الْحُسَیْن فریاد نینوا یا وارِثَ الْحُسَیْن دستِ تو دستِ حق تیغِ تو ذُوالْفَفار فرزند مرتضی یا وارِثَ الْحُسَیْن فرزند خیبر و ، فرزند حیدری از نسل مصطفی یا وارِثَ الْحُسَیْن فرزند فاطمه حَبْلُ الْمَتینِ عشق گلواژه ی صفا یا وارِثَ الْحُسَیْن یا فارِسَ الْحِجاز آقای ما بیا ای مُنْتَقِم بیا ، یا وارِثَ الْحُسَیْن در کوی مِهر تو تا روز وصل تو داریم اِلْتِجا یا وارِثَ الْحُسَیْن یَاابْنَ الصِّراطِ عشق آئينه دار نور معنای هَلْ اَتی یا وارِثَ الْحُسَیْن اَلْغَوْث و اَلْاَمان یا صاحِبَ الزَّمان یا سامِعَ الدُّعا یا وارِثَ الْحُسَیْن هَلْ مِنْ مُعینِ من بشنو طنین من در حُزْن و در بُکا یا وارِثَ الْحُسَیْن اَوْ غَیْرِها شنو ، اَمْ ذیِ طُوی شنو هستی کجا ، کجا یا وارِثَ الْحُسَیْن وَالشَّمْس ِ وَالْقَمَر در صبح و در سحر ای نورِ اِنَّما یا وارِثَ الْحُسَیْن ماه مُحرّم و ماه طلوع غم ای غرقِ در عزا یا وارِثَ الْحُسَیْن ما دل شکسته و دل خسته زین عزا دل خسته تر شما یا وارِثَ الْحُسَیْن خونین جگرترین آشفته دل ترین صاحِب عزای ما یا وارِثَ الْحُسَیْن خون گریه می کنی از بهرِ جدِّ خود در صبح و در مَسا یا وارِثَ الْحُسَیْن از داغِ کربلا ، از داغِ نینوا از داغِ خیمه ها یا وارِثَ الْحُسَیْن از داغِ اکبر و از داغِ اصغر و از داغِ عمِّه ها یا وارِثَ الْحُسَیْن از داغِ قاسم و ، سقّای تشنه لب از آن همه نوا یا وارِثَ الْحُسَیْن از داغِ کودکان ، از داغِ مادران از عمقِ این بلا یا وارِثَ الْحُسَیْن خونگریه های تو باشد ز قتلگاه بهر سری جدا یا وارِثَ الْحُسَیْن با اشکِ لاله گون دریاب ای عزیز کنج خرابه را یا وارِثَ الْحُسَیْن «یاسر» ازین عزا دارد به دل شرر می سوزد از جفا یا وارِثَ الْحُسَیْن ** حاج محمود تاری «یاسر»✍ .
. |⇦•مستان همه افتاده و .. شب به نفس حاج حنیف طاهری ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ مستان همه افتاده و ساقی نمانده یک گل برایِ باغبان ما باقی نمانده ساقی غریبُ میکده میسوزد امشب یک غنچه یاسِ گمشده میسوزد امشب گل بویِ زهرا میرسد از سوی مقتل سوی بهشتم میبرد گل بوی مقتل مستان همه افتاده و ساقی نمانده یک گل برای باغبان باقی نمانده آتش گرفته دامنِ طفلی سه ساله سویِ شهیدان میرود با آه و ناله در دست دژ خیمی افتاده گشواره آهُ واویلا خون میچکد ازگوش هایِ پاره پاره آهُ واویلا ــــــــــــــــــ •┄┅══༻○༺══┅┄• . ‍ . علیه السلام به سبک یک گل برای باغبان باقی نمانده ------------- مولا علی بن الحسین آن روح تکبیر دارد به روی پیکر خود جای زنجیر با زهر کینه افتاده از پا آه و واویلا آه و واویلا زهر جفا با قلب او یارب چها کرد همچون پدر در راه دین جان را فدا کرد دارد دل خون از زهر اعدا آه و واویلا آه و واویلا از بعد عاشورا اسیر دشمنان بود پایش ز زنجیر عداوت خون فشان بود دارد غم او هر دشت و صحرا آه و واویلا آه و واویلا پر می زند مرغ دل من در بقیع اش برده دلم را غربت قبر رفیع اش زد غربت او آتش به دلها آه و واویلا آه و واویلا ** حاج محمود تاری «یاسر»✍ ................................. مادر میان بستر خود روضه می خواند با اشک های کوثر خود روضه می خواند نیّت نمود و شانه زد بر موی زهرا با مویه های آخر خود روضه می خواند او چند مدت رنگ نیلی خواب می دید بر شاخۀ نیلوفر خود روضه می خواند خیره به در می شد و ی این که به دیوار یا که به روی دختر خود؛ روضه می خواند با روضه های کوچه، او از حال می رفت با یاد یاس پرپر خود روضه می خواند وقتی گریز روضه هایش کربلا بود با نالۀ بغض آور خود روضه می خواند مادر بزرگِ ماه های روی نیزه بر کشته های بی سر خود روضه می خواند بر پارۀ پاره ی پیکری که روزمین ماند بر پاره های پیکر خود روضه می خواند اصلاً در عاشورا به عالم کرد رجعت بر روی تل، بر منبر خود روضه می خواند از غارت و آتش درون خیمه می گفت می سوخت، با خاکستر خود روضه می خواند زینب شبیه اوست، نه اصلاً خود اوست یعنی برای معجر خود روضه می خواند شاعر:محسن حنیفی مستان همه افتاده وساقی نمانده یک گل برای باغبان باقی نمانده جانم خدیجه ... ــــــــــــــــــ سلام_الله .👇
🏴 مستان همه افتاده و ساقی نمانده یک گل برای باغبان باقی نمانده ساقی غریب و میکده می سوزد امشب یک غنچه یاس گمشده می سوزد امشب گل بوی زهرا می رسد از سوی مقتل سوی بهشتم می برد گل بوی مقتل امشب چکیده روی رگهای بریده گلهای اشک بانویی قامت خمیده آتش گرقته دامن طفلی سه ساله سوی شهیدان می رود با آه وناله در دست دژخیمی فتاده گوشواره خون می چکد از گوشهای پاره پاره اینجا جوانی هاشمی شد ارباً اربا اینجا به گوش دل رسیده آه صحرا ذریه آل عبا از یــــــاد رفتـــــــه خاکستر پروانه ها بر باد رفته اینجا کبوتر بچه ها تک تک پریدند اینجا سر یک جوجه را تشنه بریدند اینجا جدا گشتم خدا از نور عینم دیدم در اینجا دست و پا می زد حسینم ✍ .
. خیمه ها می سوزد و شمع شب تارم شده در شب بیماریم آتش پرستارم شده ما که خود از سوز دل آتش به جان افتاده ایم از چه دیگر شعله ها یار دل زارم شده پیش از این سقای ما بودی علمدار حسین امشب اما جای او آتش علمدارم شده ای فلک جان مرا هر چند می خواهی بسوز مدتی هست از قضا دل سوختن کارم شده جز غم امشب پیش ما یار وفاداری نماند در شب تنهائیم تنها همین یارم شده من که شب را تا سحر بی خواب و سوزانم چو شمع از چه دیگر شعله ها شمع شب تارم شده بس که اشک آیدبه چشمم خواب شب راراه نیست دود آتش از چه ره در چشم خونبارم شده؟ جز دو چشمم هیچکس آبی بر این آتش نریخت مردم چشمان من تنها وفا دارم شده گر گلستان شد به ابراهیم آتش ها ولی سوخت گلزار من و آتش پدیدارم شده شعله های کربلا آتش به جانم زد حسان آتشین از این جهت ابیات اشعارم شده شاعر:ٍ .
. علیه السلام 🎤 : مقدمه روضه ـ تمرکز روی یک موضوع روضه 🔸🔸🔸🔸 👇 یه مادر تو کربلا شیر نداره هر کسی شیرخواره داره بیاره صورتا رُ همه بالا بگیرید بچه هارُ روی دستا بگیرید بذارید یه لحظه بی شیر بمونه دلاتون روضه ی اصغر بخونه میرزای قمی هر وقت روضه خونی می خواست براش روضه بخونه میگفت روضه ی علی اصغر بخون، میگفتن آقا مگه امام حسین روضه ی دیگه نداره می فرمود: آخه شما نمی دونید، این بچه خیلی غریب بوده، یاران امام حسین همه از خودشون دفاع کردن بعد به شهادت رسیدن اما این طفل شیر خواره دفاعی از خودش نکرد، اگه می خوای خوب روضه رُ درک کنی الان تصور کن اون زمانی که می خواستی بچتُ از شیر بگیری چقدر برا پدر مادر سخته وقتی میخوان بچشونُ از شیر بگیرن ... ما دیدیم بچه رُ از شیر می گیرن ولی از شیر دیدی با تیر بگیرن آشیخ رضای سراج رُ خیلیاتون می شناسید یکی از روضه خون های بسیار پر سوز و گداز و تاثیر نفس دار. میگه یه شبی از مجلس روضه می رفتم طرف خونه میگه زیر گذر دیدم یه جوونی ایستاده یه بچه ای تو بغلش؛ میگه اول فکر کردم فقیره رفتم جلو کمکش کنم من ُشناخت گفت آ شیخ فقیر نیستم اما بیچاره شدم، گفتم چیه؟ دردت چیه؟ به من بگو گفت آشیخ این بچه ای که تو بغل منه بچه ی منه، از صبح مریض بوده عیالم دست تنها از خونه بیرون نیومده، وقتی اومدم خونه به من گفت این بچه رُ بگیر ببر پیش طبیب، تو تب داره می سوزه آشیخ رضا بچه رُ بغل کردم اومدم بیرون نرسیده به مطب دکتر بچه رو دستم جون داده حالا می خوام خونه برگردم خجالت می کشم. خدا برا هیچ کس نیاره... یه وقت لشکریان عمر سعد دیدن ابی عبدالله این قنداقه رُ به سینش چسبانده، یک قدم به سمت خیمه میره یک قدم برمی گرده، یکی از قسی القلبا میگه اینجا خیلی دلم برا حسین سوخت ،چه کرد ابی عبدالله؟ یه وقت دیدن حسین ایستاد داره نماز می خونه انقده این مصیبت سنگین بود از آسمان ندا آمد: «دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنه» یعنی حسین جان رها کن این بچه رُ ما تو بهشت براش یه دایه ای قرار دادیم، لذا ابی عبدالله رو کرد به آسمان عرضه داشت . حالا که خدا داره می بینه تحملش برا من آسونه، یه وقت دیدن ابی عبدالله زانوهاش لرزید با زانو به زمین نشست غلاف شمشیرشُ برداشت یه قبر کوچکی کند این قنداقه رُ داخل قبر گذاشت، بندای قنداقشُ باز کرد، اومد این خاک رُ رو بدن بریزه دید صدای ناله میاد، مادرش رباب داره ناله می زنه، حسین صبر کن بذار یه بار دیگه بچمُ ببینم... حالا خانوم رباب اومده کنار قبر نشسته داره درد دل می کنه: لالالالا بخواب آروم دیگه من طاقت ندارم لالالالا گل تشنه چجوری من آب بیارم لالالالا گل تشنه می سوزه سینم از لبهای داغت لالالالا بخواب آروم نمی گیره حرمله سراغت ز فرط ناله نایم زخم مادر رخم چشمم صدایم زخم مادر برای کندن قبرت عزیزم تمام پنجه هایم زخم مادر نفس بر سینه در دل نیشتر بود جگر از دل دل از پر ریشتر بود عزیزم با که گویم این مصیبت که قد تیر از تو بیشتر بود 📗📕📘 .👇
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
#شب_هفتم_محرم #حضرت_علی_اصغر #دکتر_محمد_فراهانی #مجمع_حضرت_یاس_کبود #آموزش_مداحی
👆 🎤 تحلیل💡 ✍ 🔰🔰🔰🔰 👇 ✅استفاده از شواهد در روضه همانطور که در قسمت شواهد به صورت کامل به این مبحث پرداخته شده ، استفاده از قول علما و بزرگان برای بیان اهمیت قسمتی از روضه که می خواهیم به آن بپردازیم بسیار زیاد است که در این روضه ،استاد معظم حاج محمد فراهانی برای بیان اهمیت روضه حضرت علی اصغر علیه السلام از این فرمایش میرزای قمی استفاده کردند که نشان دهنده مظلومیت حضرت علی اصغر علیه السلام است که خود باعث تاثیرگذاری بیشتر در روضه خواهد شد ✅مقدمه روضه در بیان روضه اگر که بخواهیم مستمع درک بهتری نسبت به مصیبت وارده به اهل بیت علیهم السلام پیدا کند باید این مصیبات را از طریق اتفاقات روزمره که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید مطرح کرد و باید این مصیبات را برای مستمع ملموس کرد به طوری که نسبت به پذیرش روضه آمادگی لازم را پیدا کند که در این بخش از روضه جناب آقای فراهانی به ماجرایی که برای شیخ رضا سراج اتفاق افتاده بود اشاره کردند که تاثیر روضه را چندین برابر کرد و هر شنونده ای را تحت تاثیر قرار داد ✅ یک مجلس روضه از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و هر کدام به صورت مجزاست ولی نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که چطور این قسمتها را به صورت هنرمندانه به یکدیگر متصل کنیم و به نظر می رسد همین قسمت وجه تمایز مداحان بزرگ با بقیه است ایجاد و انتخاب حلقه های اتصال بین شعر و مقدمه روضه و بین مقدمه روضه با روضه و ایجاد گریز همه و همه در این نکته می گنجد یعنی حلقه های اتصال در این روضه حاج محمد فراهانی از داستان شیخ رضا سراج و از قسمتی که آن شخص خجالت می کشید که بدن فرزندش را به منزل ببرد به شرمندگی حضرت ابا عبدالله اشاره کردند که بعد از اینکه حضرت علی اصغر به شهادت رسید حضرت ،یک قدم به سمت خیمه ها می رفت و یک قدم بر میگشت توصیه میشود برای ایجاد این نوع حلقه های اتصال ابتدا از بیان اساتید استفاده کنید و بعد از تبحر در این بخش میتوانید خودتان با تفکر در روضه این حلقه ها را ایجاد کنید ✅استفاده از جملات عربی استفاده از جملات عربی که کلام خداوند و یا امام معصوم است می تواند در روضه بسیار تاثیرگذار باشد به علت نوری که در اصل کلام وجود دارد به ذاکرین محترم توصیه می شود که تا زمانی که این جملات را به طور کامل و با اِعراب صحیح فرا نگرفته اند به هیچ وجه در مجالس استفاده نکنند به این علت که در صورت خواندن غلط عبارات عربی دقیقا نتیجه عکس خواهد داشت و مستمع نسبت به شما مصونیت پیدا خواهد کرد 📗📕📘 .
. علیه‌السلام علیه‌السلام أبانُ بنُ تَغلِبَ عَنِ الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام : نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبيحٌ ، وهَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ ، وكِتمانُ سِرِّنا جِهادٌ في سَبيلِ اللّه ِ . ثُمَّ قالَ أبو عَبدِاللّه ِ عليه السلام : يَجِبُ أن يُكتَبَ هذَا الحَديثُ بِالذَّهَبِ. ابان بن تغلب از امام صادق عليه السلام: نفس كشيدن غمديده از براى ستمى كه بر ما رفته، تسبيح است و اندوه او به خاطر ما عبادت است و پرده پوشى اسرار ما، جهاد در راه خداست. حضرت صادق عليه السلام سپس فرمود: بايد اين حديث را باطلا نوشت. «اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک‌َالفَرَج» «اللهم العَن الجِبت والطّاغوت والنّعثل» 📚 أمالي الطوسيّ : ۱۷۸/۱۱۵ أمالي المفيد : ۲/۳۳۸ ، بشارة المصطفى۲۵۷ .
. علیه‌السلام أحمَدُ بنُ يَحيَى الأَودِيُّ بِسَنَدِهِ عَنِ المُنذِرِ عَنِ الإِمامِ الحُسَينِ عليه السلام : ما مِن عَبدٍ قَطَرَت عَيناهُ فينا قَطرَةً أو دَمَعَت عَيناهُ فينا دَمعَةً إلاّ بَوَّأَهُ اللّه ُ تَعالى بِها فِي الجَنَّةِ حُقبًا . قالَ أحمَدُ بنُ يَحيَى الأَودِيُّ : فَرَأَيتُ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليهماالسلام فِي المَنامِ فَقُلتُ : حَدَّثَني مُخَوَّلُ بنُ إبراهيمَ عَنِ الرَّبيعِ بنِ المُنذِرِ عَن أبيهِ عَنكَ أنَّكَ قُلتَ : ما مِن عَبدٍ قَطَرَت عَيناهُ فينا قَطرَةً أو دَمَعَت عَيناهُ فينا دَمعَةً إلاّ بَوَّأَهُ اللّه ُ بِها فِي الجَنَّةِ حُقبًا . قالَ : نَعَم . قُلتُ : سَقَطَ الإِسنادُ بَيني وبَينَكَ احمد بن يحيى اَوْديّ به سندش از مُنذِر از امام حسين عليه السلام: هيچ بنده‌اى نيست كه دو چشم او براى ما قطره‌اى بيفشاند، يا دو ديده‌اش به خاطر ما اشكى بريزد مگر اين كه خداوند به سبب آن، او را يك حقب [هشتاد تا صد سال] در بهشت جاى دهد. احمدبن يحيى اودى گويد: من حسين بن على عليه السلام را در خواب ديدم و عرض كردم: مخوّل بن ابراهيم از ربيع بن منذر از پدرش برايم گفت كه شما فرموده ايد: هيچ بنده اى نيست كه دو چشم او براى ما قطره اى بيفشاند، يا دو ديده‌اش به خاطر ما بريزد مگر اين كه خداوند به سبب آن، او را يك حقب در بهشت جاى دهد؟ حضرت فرمود: درست است. عرض كردم: اينك سند [اين حديث] ميان من و شما ساقط گشت [من آن را بى واسطه از شما شنيدم و از اين پس بدون واسطه از شما روايت مى‌كنم]. 📚 أمالي المفيد : ۶/۳۴٠ ، أمالي الطوسيّ : ۱۱۷، بشارة المصطفى۶۲ .
. علیه‌السلام علیه‌السلام الإمام الرضا عليه السلام : مَن تَذَكَّرَ مُصابَنا وبَكى لِمَا ارتُكِبَ مِنّا كانَ مَعَنا في دَرَجَتِنا يَومَ القِيامَةِ. ومَن ذَكَرَ بِمُصابِنا فَبَكى وأبكى لَم تَبكِ عَينُهُ يَومَ تَبكِي العُيونُ. ومَن جَلَسَ مَجلِسًا يُحيي فيهِ أمرَنا لَم يَمُت قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ. امام رضا عليه‌السلام: هركس مصيبت ما را به ياد آورد و به خاطر ستم‌هايى كه بر ما رفته است بگريد، روز قيامت با ما در يك درجه باشد و هر كه ياد مصيبت ما كند و بگريد و بگرياند، در آن روزى كه چشم‌ها مى‌گريند چشم او نگريد و هركس در مجلسى بنشيند كه ياد و نام ما در آن زنده مى‌شود در آن روزى كه دل‌ها مى‌ميرند دل او نميرد. «اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک‌َالفَرَج» «اللهم العَن الجِبت والطّاغوت والنّعثل» 📚 أمالي الصدوق : ۶۸ / ۴، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۱ / ۲ .