eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
432 دنبال‌کننده
96 عکس
3 ویدیو
19 فایل
در حکاکی اشک سعی داریم تا نگاهی نو به تاریخ حیات ائمه اطهار بیاندازیم. زوایایی گفته نشده از حیات نورانی اهل بیت علیهم السلام را بررسی کنیم. در بررسی مقاتل سعی شده است که نکاتی نو و ناب گفته شود. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 بیعت یا آتش 🔹در باب علت به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهراعلیهاالسلام ♦️بنی‌هاشم را به آتش می‌کشم! 🔸وأَحْضَرَ الْحَطَبَ فَجَعَلَهُ عَلَى أَبْوَابِهِمْ لِيَحْرِقَهُمْ أَوْ يُبَايِعَاهُ چوب جمع کردند و بر در خانه‌هایشان نهادند تا یا بیعت کنند یا آنجا را به آتش بکشند. 📎أخبار مكة ، أبو عبد الله الفاكهي، ج 2 ، ص 360 🔻این روایتی است از تحت فشار قرار دادن ابن‌عباس و ابن‌حنفیه توسط عبدالله‌بن‌زبیر برای بیعت گرفتن! 🔺اما چرا آتش؟ اصلا آتش زدن خانه نشانه چه بود؟ مسلما اگر آتش زدن خانه امری جدید بود در بین مسلمانان بسیار نکوهش می شد. اما کسی اصل آتش زدن را نکوهش نمی‌کند بلکه فقط اینکه خانه چه کسی را آتش بزنند نکوهش می شود! 🔸این یک رسم است! 🔻مثلا در همین ماجرا عروة بن زبیر که برادر عبدالله بوده اقدام برادرش مبنی بر تهدید به آتش زدن بنی‌هاشم و خانه‌هایشان را اینگونه توجیه می‌کند که: 🔻کان عروة بن الزبیر یعذر أخاه إذا جری ذکر بني هاشم و حصره إیاهم في الشعب و جمعه ]لهم[ الحطب لتحریقهم، و یقول: إنما أراد بذلک إرهابهم ]لیدخلوا في طاعته[ إذ هم أبوا البیعة فیما سلف... 🔻گويند برادر عبدالله بن زبير بنام عروة بن زبير كار برادرش را توجيه می‌كرد و می‌گفت: چون بنی‌هاشم از بيعت با عبدالله بن زبير امتناع كردند برادرم می‌خواست آنها را بترساند تا بيعت كنند و قصد انجام آن را نداشت همچنانكه قبلا نيز به هنگام امتناع از بيعت چنين شد. 📎مروج الذهب و معادن الجوهر ، علی بن حسین مسعودی؛ ج3 ص 77 🔸پس اصل آتش زدن امری قبیح نبوده است. چرا؟ بگذارید به سابقه این امر نگاه کنیم. ♦️احراق بیت سویلم 🔻جریان نفاق که از مکه شروع شده بود در سال‌های پایانی عمر شریف پیامبر بسیار فعالانه‌تر اقدام می‌کرد‌. آنها عملا دست به اقداماتی می‌زدند که منجر به تضعیف حکومت اسلامی و مسلمین شود. 🔻در جریان جنگ تبوک که در سال ۹ هجری رخ داد منافقین آنقدر قدرت گرفته بودند که عملا اقدام به خرابکاری می‌کردند. در این میان به پیامبر خبر رسید که گروهی از منافقین در خانه سویلم یهودی در جایی موسوم به «جا‌سوم» اجتماع کرده و قصد دارند مردم را از آمدن با شما باز دارند این خبر که به حضرت رسید طلحه بن عبیدالله را با چند نفر از اصحاب مامور کرد بدان‌جا بروند و خانه مزبور را به آتش بکشند. 📎 السيرة النبوية، ابن هشام الحميري، ج 2، ص 517 ♦️مسجد ضرار 🔻باز هم در جریان جنگ تبوک منافقین اقدام به بنای مسجدی کردند تا با اجتماع در آن هم جمع و اجتماع مسلمین را تضعیف و کم‌رنگ کنند و هم راحت‌تر علیه پیامبر و اسلام نقشه بکشند. در بازگشت از تبوک به امر الهی پیامبر دستور داد آن مسجد را تخریب کنند. اما چگونه؟ 🔻پیامبر به دو نفر از یارانش دستور داد تا آن بنا را به آتش بکشند و تخریبش کنند. 🔸انْطَلِقَا إلَى هَذَا الْمَسْجِدِ الظَّالِمِ أَهْلُهُ، فَاهْدِمَاهُ وَحَرِّقَاهُ به این مسجد بروید که اهلش ظالمند، آنجا را خراب کنید و به آتش بکشید. 📎 السيرة النبوية، ابن هشام الحميري، ج 2، ص 530 🔻این نوع برخورد در ذهن مردم مانده بود. ... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 بیعت یا آتش 🔹در باب علت به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهراعلیهاالسلام ♦️فاطمه علیهاالسلام در این خانه است! 🔻لذا وقتی می‌بینیم که بعد پیامبر صحبت از آتش‌زدن خانه می‌شود مردم نمی‌گویند که چرا این کار را می‌کنی بلکه فقط می‌گویند: 🔺 انَّ فیها فاطِمَةعلیهاالسلام 📎 الإمامة والسياسة ، ابن قتيبة الدِّينَوري، ج 1 ، ص19 یعنی درست است که در خانه مخالفین حکومت هستند اما فاطمه زهراعلیهاالسلام هم هست و این یعنی با اصل به آتش کشیدن خانه‌ای که در آن مخالفین و منافقین جمعند مشکلی ندارند. ♦️به خدا قسم آتش می‌زنم! 🔺باز در گزارشی که ابن ابی شیبه استاد محمد بخاری (صاحب صحیح بخاری) از نوع رفتار حکومت بعد از پیغمبر با مخالفین حاضر در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام آورده است می‌بینیم که خلیفه دوم به حضرت زهرا علیهاالسلام می‌گوید: 🔸يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَاللَّهِ مَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبَّ إِلَيْنَا مِنْ أَبِيكِ , وَمَا مِنْ أَحَدٍ أَحَبَّ إِلَيْنَا بَعْدَ أَبِيكِ مِنْكِ , وَايْمُ اللَّهِ مَا ذَاكَ بِمَانِعِي إِنِ اجْتَمَعَ هَؤُلَاءِ النَّفَرُ عِنْدَكِ ; أَنْ أَمَرْتُهُمْ أَنْ يُحَرَّقَ عَلَيْهِمِ الْبَيْتُ ای دختر پیامبر خدا به خدا قسم هیچ کسی بعداز پدرت نزد ما محبوب‌تر از تو نیست و به خدا قسم این دوست داشتن باعث نمی شود که اگر این افراد (مخالفین و کسانی که بیعت نکردند) در خانه تو اجتماع کنند دستور ندهم که خانه را روی سرشان به آتش بکشند. 📎مصنف ابن أبي شيبة، ج 7، ص 432 ♦️فریب مردم 🔻پس می‌توان اینگونه برداشت کرد که جریان بعد از پیامبر برای مردم این‌گونه تبیین کرده بودند که حال که ما بر حکومت هستیم پس حقیم. و هر کس که با حکومت نیست ناحق است و منافق! با این منافقین باید چه برخوردی کرد؟ 🔸ما همان‌گونه که پیغمبر رفتار می‌کرد برخورد می‌کنیم. به آنها تذکر می‌دهیم اگر گوش ندادند مانند پیامبر محل تجمعشان را به آتش می‌کشیم. حال این محل می‌خواهد مسجد باشد یا خانه فاطمه علیهاالسلام فرقی نمی‌کند. 🔻و شاید علت سکوت مردم هم این بود که با این استدلال همراهی کردند. ♦️سخت‌تر از آتش در... 🔺اما درد اینجاست که کسی نگفت جایی که سیده نساء اهل الجنة باشد اثری از پلیدی نفاق نخواهد بود. 📎 صحیح بخاری ج 5، ص 20 🔸اگر بنا بود علی ابن ابی‌طالب علیهماالسلام آنچیزی که آنها می‌گفتند بود(نستجیربالله) پس پیامبر نباید چند ماه قبل او را به جانشینی خود و یا حتی به همان معنا که عده‌ای گفته‌اند به رعایت محبت او وصیت کند. اصولا پیامبر چرا باید همچین کاری انجام دهد که امتش بعد او دچار این انحرافات شوند؟ 🔻به نظر می‌رسد سنگین‌تر از آتش‌زدن درب خانه مولا و باقی جسارت‌های بدنی به این ذوات مقدس؛ علت وقوع چنین حادثه و نسبت‌هایی بود که به اهل این خانه دادند که تا قیام منتقم باید بر آن خون گریست. 🔸خاندان نبوت را به چیزی متهم کردند که حتی نوشتنش هم سخت است چه رسد به بیان و باورش! 🔻و امان از بی‌بصیرتی امت... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ 📚 مظلوم مقتدر ♦️گاهی برخی افراد فکر می‌کنند که امیرالمومنین بعد از وجود مقدس پیغمبر و ماجرای سقیفه هیچ تلاشی برای آگاه سازی مردم و پس گرفتن حق خود انجام نداده است. 🔻در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. 🔹حضرت ضمن تلاش برای تبیین مساله برای مردم نسبت به اتفاقاتی که می‌افتاد سکوت نکردند و با خطبه‌های خود و گفتگوهای خود از حق خود دفاع می کردند. 🔺یکی از دلایلی که منجر به هجوم به بیت حضرت شد همین فعالیت‌ها و اثرات این روشنگری‌ها بود. 🔸در ادامه به متن یکی ازخطبه ها توجه فرمایید: 🔻الباقر (علیه السلام)- إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) خَطَبَ النَّاسَ بِالْمَدِینَهًْ بَعْدَ سَبْعَهًْ أَیَّامٍ مِنْ وَفَاهًْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَقَال ... امام باقر (علیه السلام) امیرالمؤمنین (علیه السلام) هفت روز پس از رحلت پیامبر (برای مردم مدینه چنین خطبه‌خواند: 🔺 و إِنِّی فِیکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ کَهَارُونَ (علیه السلام) فِی آلِ فِرْعَوْنَ ای مردم! من در میان شما مانند هارون (علیه السلام) در میان فرعونیان هستم؛ 🔻و کَبَابِ حِطَّهًْ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ و چون دروازه حطّه (که بنی‌اسرائیل مأمور شدند از آن بگذرند تا گناهشان بریزد) در میان بنی‌اسرائیل هستم؛ 🔺و کَسَفِینَهًْ نُوحٍ (علیه السلام) فِی قَوْمِ نُوحٍ و چون کشتی نوح (علیه السلام) در میان قوم نوح (علیه السلام) هستم؛ 🔻إنِّی النَّبَأُ الْعَظِیمُ من نبأعظیم (خبر بس بزرگ) 🔺و الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ و صدّیق اکبر (راستگوی بزرگ) هستم 🔻و عَنْ قَلِیلٍ سَتَعْلَمُونَ مَا تُوعَدُونَ و به‌زودی وعده‌هایی را که به شما داده‌شده خواهیددانست 🔻و هَلْ هِیَ إِلَّا کَلُعْقَهًْ الْآکِلِ و آیا جز این است که این زمان (زمان سر رسیدن این وعده‌ها) بیش از زمان خوردن یک لقمه توسّط شخص خورنده 🔺و خَفْقَهًْ الْوَسْنَانِ و مدّت زمان چرت‌زدن شخصی که خوابش عمیق نشده است؟! 🔻ثمَّ تُلْزِمُهُمُ الْمَعَرَّاتُ خِزْیاً فِی الدُّنْیَا پس از گذشت این زمان کوتاه [افرادی که مرتکب گناه شده‌اند] عواقب گناهشان گریبانگیر آنان می‌شود و موجب رسوایی دنیایشان می‌گردد 🔻و مَذْقَهًْ الشَّارِبِ و نوشیدن جرعه‌ای آب توسّط شخص تشنه 🔺و یَوْمَ الْقِیامَهًْ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ و در آخرت به سخت‌ترین عذاب دچار می‌گردند و خدا از کارهایی که می‌کنند غافل نیست. 🔻فمَا جَزَاءُ مَنْ تَنَکَّبَ مَحَجَّتَهُ پس کسی‌که از راه روشن خود منحرف گشته؛ 🔺و أَنْکَرَ حُجَّتَهُ حجّت و دلیل روشنش را منکر شده؛ 🔻و خَالَفَ هُدَاتَهُ با راهنمایان خود مخالفت کرده؛ 🔻و حَادَّ عَنْ نُورِهِ از نور خود دور شده؛ 🔺و اقْتَحَمَ فِی ظُلَمِهِ در تاریکی فرورفته؛ 🔺 و اسْتَبْدَلَ بِالْمَاءِ السَّرَابَ به جای آب، سراب را گرفته؛ 🔻و بِالنَّعِیمِ الْعَذَابَ نعمت را به عذاب تبدیل کرده؛ 🔺و بِالْفَوْزِ الشَّقَاءَ به جای رستگاری به بدبختی گراییده؛ 🔻و بِالسَّرَّاءِ الضَّرَّاءَ خوشی را با دشواری 🔺و بِالسَّعَهًْ الضَّنْکَ و فراخی را با سختی عوض کرده، 🔻 إلَّا جَزَاءُ اقْتِرَافِهِ وَ سُوءُ خِلَافِهِ [پس چنین کسی] سزایش جز سزای ارتکاب گناهانش و بدی خلاف‌کاریش چیست؟! 🔻فلْیُوقِنُوا بِالْوَعْدِ عَلَی حَقِیقَتِهِ پس باید به وعده‌ی خدا از روی حقیقت یقین کنند 🔺و لْیَسْتَیْقِنُوا بِمَا یُوعَدُون. و بدانچه وعده داده‌شده‌اند یقین پیدا کنند». 📎 الکافی ج8 ص 30 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین 🔰چند جمله‌ در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : خاندان ام‌البنین 🔻در تاریخ آمده است که امیرالمومنین به برادرش عقیل فرمودند که همسری برایشان انتخاب کنند که از قبیله‌ای شجاع باشد تا فرزندی شجاع و دلیر برایش به دنیا بی‌آورد. فتلد له غلاما فارسا 📎 أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389 🔹با توجه به سابقه‌ای که عقیل از خاندان بنی کلاب و از شجاعت آنها می‌دانست؛ دختر این خانواده، فاطمه را به امیرالمومنین پیشنهاد داد و عرض کرد: 🔻 قال أنه ليس في العرب أشجع من آبائها ولا أفرس در عرب از پدران او شجاع‌تر و جنگ‌جوترنیست. 📎 عمدة الطّالب في أنساب آل أبي طالب، ابن عنبة،ج1،ص357 🔻و اینگونه او که از خاندانی اصیل و شجاع بود به  وصلت اسدالله الغالب درآمد. وهي من بيت عريق في العروبة والشجاعة 📎 أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389 🔸حاصل این ازدواج چهار پسر به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان شد و بدین شکل فاطمه کلابیه ام البنین لقب گرفت. 🔻هر چند امیرالمومنین به دنبال همسری از خاندانی شجاع بود اما بنی کلاب دارای ویژگی‌های دیگری نیز بوده از جمله اینکه شاعران برجسته‌ای بودند. 🔺عموی او لبید بن ربيعة  نیز از شاعران مشهور عرب بود. 📎 انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192 🔻 همچنین اجداد و خویشان‌ ام‌البنین از دلاوران و شجاعان عرب بودند؛ 🔺برای مثال از ابوبره عامر بن مالک، جد دوم او، که در میان قبایل عرب پیش از اسلام در شجاعت بی‌نظیر بود با تعبیر کنایی «ملاعب الاسنه» (بازیگر با نیزه‌ها) یاد کرده‌اند 📎 الإصابة في تمييز الصحابة، ابن‌حجرالعسقلاني،ج 2 ،ص396 🔺 برادرش نیز از شجاعانی بود که همراه مختار در کوفه کشته شد.. 📎 انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192 🔸لذا ام‌البنین نه تنها شجاعت را به ارث برده بود که از او به عنوان زنی شاعر و فصیح یاد شده است. وكانت شاعرة فصيحة 📎 أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389 🔸آری ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم 📎أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73 ان‌شاءالله در ادامه به برخی از فضایل دیگر این بانوی بزرگ اشاره خواهیم نمود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : مادر ادب و شجاعت 🔻همانطور که در بخش اول عرض شد، جناب ام البنین از خاندانی اصیل و فصیح و شاعر بودند و او نیز این فصاحت را به ارث برده بود. 🔻هر چند جز نوحه‌هایی که ایشان در رثای شهدای کربلا سرودند و می‌خواندند چیز دیگری در دست نیست. اما همان‌اشعار هم بیانگر فضل ایشان است. 🔻بعد از واقعه کربلا، جناب ام البنین هم در خانه خود مجلس عزا برای امام حسین برقرار کرد واقامت امُ البنين زوجة امير المؤمنين العزاء على الحسين واجتمع عندها نساء بني هاشم يندبن الحسين وأهل بيته 📎أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع)،شبّر، جواد،ج1،ص74 🔻و هم به همراه عبیدالله فرزند قمر منیر بنی‌هاشم به بقیع می‌رفتند و برای شهدا نوحه خوانی می‌کردند. 🔺او با اشاره به لقبش که ام‌البنین بود می فرمود: لا تدعونّي ويك أمّ البنين تذكّريني بليوث العرين دیگر مرا ام البنین نخوانید 📎إبصار العين في أنصار الحسين عليه السلام،السماوي، الشيخ محمد،ج۱،ص۶۴ یا او اشاره به شجاعت فرزندش عباس می‌کرد که چگونه می‌شود باور کرد که عمود بر سر او زدند؟؟ و سپس خود جواب می‌داد که آری وقتی دست در بدن نباشد این کارها برای دشمن آسوده است... انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد 📎شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، القاضي النعمان المغربي،ج 3،ص 186 🔻جای تعجب نیست که ابالفضل العباس علیه‌السلام در آن شرایط سخت رجز بخواند يا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الحُسَيْنِ هُونى  وَ بَعْدَهُ لا كُنْتِ أَنْ تَكُونى‌ هذا الحُسَيْنُ شارِبُ المَنُون  وَ تَشْرَبينَ بارِدَ المَعين‌ تَاللَّهِ ما هذا فِعالُ دينى اى نفس! بعد از حسين خوار باش،  و هرگز نخواهم كه پس از او زنده بمانى؛ اين حسين است كه دل از حيات شسته  و تو آب سرد و گوارا مى‌نوشى!؛ به خدا قسم، اين شيوه دين من نيست. 📎فرهنگ عاشورا،ج۱،ص۶۵ 🔻در آن گرماگرم جنگ بین ۴۰۰۰ نفر تیرانداز اینگونه رجز خواندن هم شجاعت می‌خواهد و هم بلاغت که بگویی: لا ارْهَبُ الْمَوْتَ إِذِ الْمَوْتُ رُقا حَتَّى اوارى‌ فى‌ الْمَصالِيتِ لِقا نَفْسى‌ لِنَفْسِ الْمُصْطَفى الْطُّهر وَقا إنّى‌ أَنَا الْعَبَّاسُ أَعْدُو بِالسَّقا وَلا أَخافُ الشَّرَّ يَوْمَ الْمُلْتَقى‌ از مرگ هراسى ندارم زيرا مرگ مايه كمال است تا آن‌كه پيكرم همانند پيكر دليرمردان در خاك نهان شود جانم فداى جان پاك مصطفى، من عبّاسم و سقّا لقب دارم‌ و هرگز روز ستيز با دشمن ترس و هراسى ندارم‌ 🔻شما تصور کنید در آن گرماگرم جنگ وقتی که دست راستش قطع شود بخواند وَاللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُ يَمينى‌ إنّى‌ أُحامِى أبَداً عَنْ دينى‌ وَعَنْ إمامٍ صادِقِ الْيَقينِ نَجْلِ النَّبىِّ الْطَّاهِرِ الأَمينِ‌ به خدا سوگند اگر دست راستم را قطع كنيد، من پيوسته از دين خود و از امامى كه به راستى به يقين رسيده و فرزند پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پاك و امين است حمايت مى‌كنم! 🔻 و وقتی دست چپش قطع شود بگوید: يا نَفْسِ لا تَخْشى‌ مِنَ الْكُفَّارِ  وَأَبْشِرى‌ بِرَحْمَةِ الْجَبَّارِ مَعَ الْنَّبى‌ السَّيِّد الْمُختارِ قَدْ قَطَعُوا بِبَغْيِهِم يِسارى‌ فَأصْلِهِمْ يا ربِّ حَرِّ النَّارِ اى نفس از كافران مهراس و به رحمت ايزد بزرگ؛ و همنشينى با پيامبر اكرم بشارت باد، اينان به ستم دست چپم را بريدند؛ پروردگارا ايشان را به آتش شرربار دوزخ درافكن! 🔻 آری، وقتی پدر امیرسخن باشد و مادر از خاندان شجاعت و فصاحت فرزند اینچنین بلیغ می‌شود 📍و این از فضائل ام‌البنین است که چنین فرزندی تربیت کرده است که با این شجاعت و بلاغت جز به امر مولایش لب به سخن نمی‌گشاید 🔻 و ما چیزی از کلام اباالفضل جز در جاییکه امر مولا باشد نمی‌یابیم، 🔻همانند که در زمان حیات پیامبر بود. 📍سلام بر مادر فضل و ادب، ام‌البنین علیهاالسلام که این چنین فرزندانی را نثار دین و اهل بیت علیهم‌السلام نمود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 و : تربیت به سبک ام‌البنین 📍به این عبارات قاضی نورالله تستری نگاه کنید: 🔻می‌گوید بعد از آنکه عباس علیه السلام تنهایی اباعبدالله را دید و لما رأى ذلك العباس بن علي 🔻خطاب به برادرانش فرمود: قال لإخوته عبد اللّه و جعفر و عثمان بني علي عليه السلام: پیش بیایید و از آقای خودتان دفاع کنید تا در برابرش جان بسپارید. 🔻تقدموا أنتم فحاموا عن سيدكم حتى تموتوا دونه. 🔸این ولایت‌مداری ابالفضل را ببینید، این چهار برادر، برادران اباعبدالله بودند، اما نه فقط به ایشان نمی‌گفتند که او را و سرور خود می دانستند و حاضر بودند جان خویش را در راهش فدا کنند. 🔻حضرت می‌فرماید پیش بیایید و از آقای خود دفاع کنید تا جان دهید. 📍مرحبا به که چنین شیرانی را پرورش داد، ۳ برادر محافظان امام حسین علیه‌السلام شدند، چگونه؟ 🔻فتقدموا جميعا. فصاروا أمام الحسين يقونه بوجوههم و نحورهم. 🔻وقتی دشمن دید که حسین تنها شده است دیگر هدف تیرها و حملاتشان خود امام حسین علیه‌السلام شد، پس تیرها به سمت امام می‌آمد، 🔻فرزندان ام‌البنین برای اولین بار پشت به امام ایستادند و با گلو و صورت و بدن‌های خود تیرها را به جان خریدند. 🔻این سه برادر شهید شدند، عبدالله و جعفر توسط هانئ بن ثویب شهید شدند. 🔻عثمان نیز با تیر یزید الأصبحی شهید شد، و این ملعون سر مبارک پسر امیرالمومنین را برای دریافت جایزه جدا کرد و پیش عمر بن سعد لعنه‌الله برد. 🔺و رمى يزيد الأصبحي عثمان بن علي بسهم فقتله ثم خرج إليه فاحتز رأسه فأتى عمر بن سعد، فقال له أثبني. فقال عمر: عليك بأميرك (يعني عبيد اللّه بن زياد) فسله أن يثيبك. 🔺فرزندان همگی بودند در راه حفظ جان امامشان 🔻حالا که برادرانش را از دست داده با این وضع، خود وظیفه محافظت از جان مولا را به عهده گرفته است. 🔻و بقي العباس بن علي قائما أمام الحسين يقاتل دونه و يميل معه حيث مال حتى قتل.... 📎إحقاق الحق و إزهاق الباطل ؛التستري، القاضي نور الله ،ج33 ،ص687 🔻و بی سبب نبود که مرحوم سید جعفر حلی در آن قصیده میمیه حالت امام را هنگام رفتن به سمت پیکر بی‌جان برادر اینگونه وصف می‌کند: 🔻فَمَشى‌ لِمَصْرَعِهِ الْحُسَيْنُ وَ طَرْفُهُ‌ بَيْنَ الْخِيامِ وَ بَيْنَهُ مُتَقَسِّمُ‌ 🔻امام به سمت مقتل ابالفضل می‌رفت و نگاهش بین خیمه‌ها و علقمه تقسیم شده بود... 🔻گاهی نگاه به خیمه‌ها نگاه می‌کرد و گاهی به علقمه... 🔻مرحبا به که ذوب در ولایت بود و چنین فرزندانی تربیت کرد... 🔻و بی سبب نیست که گفته‌اند ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. 🔻وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم 📎أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73) سلام و درود خدا بر این بانوی والامقام و فرزندان شهیدش... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 کتاب فضائل فاطمه الزهرا 🔻تا کنون این کتاب را دیده‌اید؟ نویسنده‌اش را می‌شناسید؟ 📍کتاب فضائل فاطمه الزهرا سلام الله علیها را می‌گویم. 🔰نویسنده‌اش ‌حاکم نیشابوری، ابوعبداللّه محمد بن عبداللّه ضَبّی طهمانی، محدث و قاضی شافعی قرن چهارم بود. 🔸او از بزرگان علم حدیث در نزد اهل سنت بود. 🔹ابن عساکر در رابطه با مقام علمی او می‌گوید: 🔸الْحَاكِم أَبُو عَبْدِ اللَّهِ فِي عصرنَا هَذَا من غير أَن يُقَابله أحد بالحجاز وَالشَّام والعراقين وَالْجِبَال والري وطبرستان وقومس وخراسان بأسرها وَمَا وَرَاء النَّهر جعلنَا اللَّه تَعَالَى لهَذِهِ النِّعْمَة من الشَّاكِرِينَ 🔸حاکم اباعبدالله در زمان ما بی‌نظیر است، بی‌آنکه کسی با او در حجاز، شام، عراق، جبال(سرزمین‌های کوهستانی زاگرس در غرب و جنوب غربی ایران)، ری، طبرستان، قومس(منطقه سمنان کنونی)، همه خراسان و ماوراءالنهر برابری کند، خداوند متعال ما را از زمره‌ی شکرگزاران این نعمت قرار دهد. 📎ابن‌عساکر، تبیین کذب المفتری فیما نسب الی الامام ابی‌الحسن الاشعری، ج۱، ص۲۳۰، بیروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴. ‼️این عالم سنی مذهب با این جایگاه علمی کتابی نوشته است در بیان فضائل حضرت زهرا علیهاالسلام. ⁉️ اما چرا؟ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 کتاب فضائل فاطمه الزهرا 🔸حاکم نیشابوری در مقدمه این کتاب علت نوشتن کتابش را اینگونه ذکر می‌کند: 🔹زمانه ما را گرفتار رهبرانی کرده است که مردم برای تقرب به آنان، به بغض آل رسول توسل می جویند و این که آنان را کوچک شمارند. 🔸 هر آن کس که در پی تقرب به حاکمان است، در واقع به چیزی تمسک می کند که خداوند این خاندان را از آن منزه کرده است 🔻 و آنان در پی انکار فضائل ایشان هستند. خداوند یاری رساند. 🔺 از او می خواهیم که بر محمد و آل او درود فرستد و ای کاش خوارج را جایگزین اینان می کرد که بهتر از اینهایند. 🔸(و ان یبدلنا بالخوارج خیرا منهم). 🔹او در ادامه با اشاره به توهینی که در یکی از مجالس دربار به وجود مقدس دختر پیامبر شده بود، از عزم خود برای نگارش این اثر یاد می‌کند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 کتاب فضائل فاطمه الزهرا 🔸آنگاه در همان مجلس سخن از بنات النبی (ص) به میان آمد: زینب و رقیه و ام کلثوم. 🔻 برخی از آنان گفتند: راویان، این را که آنان فرزندان خدیجه از رسول الله باشند، انکار می کنند. 🔸من گفتم: آنان دختران او هستند، جز آن که یاد از فاطمه در روایات بیشتر است و فضائل او فزونتر. 🔻یکی از کسانی که سابقا نزد من رفت و آمد داشت و [آن زمان] ملازمت او با من به خاطر دشمنی با برخی از همین حاضرین بود، گفت: 📍 این محمد بن اسماعیل بخاری است که در جامع صحیح خود حدیثی از عروة‌ بن زبیر از اسامه آورده است که رسول خدا (ص)‌ فرمود: خیر بناتی زینب. 🔸گفتم: این حدیث در کجای جامع بخاری است؟ 🔻گفت: در کتاب الفضائل. 🔸آن وقت در حضور جمع خطاب به آنان گفتم: همه می دانید که من چهار بار این کتاب را جمع کرده‌ام. 🔸 یک بار بر اساس رجال از صحابه. سپس آنها را در رقاع آورده‌ام. آنگاه بر اساس رجال مهذب ساخته ام و سپس مرتب کرده و بر تو املاء کرده ام و تو از روی املای من نوشته‌ای؟ 🔻گفت: ‌بلی 🔸گفتم: به خدا سوگند که تاکنون این حدیث را در این کتاب ندیده ام. 📍صدر – کسی که این شخص این مطلب برای تقرب و دلخوشی او می گفت به کسی که این روایت را نقل کرد گفت: 📍خداوند به تو جزای خیر دهاد. 📍اکنون بر من آشکار و درست شد که تو و نسبت به تسنن هستی. 🔸من برخاسته به کتابخانه رفتم و کتاب الفضائل از کتاب جامع بخاری را آوردم. 🔸در بخش فضائل زنان، نامی جز خدیجه و فاطمه و عایشه ندیدم. 🔸کتاب را به مجلس آوردم و به کسی که آن روایت را نقل کرده بود دادم. 🔸گفتم: این کتاب الفضائل! حدیث اسامه را پیدا کن. من گشتم، اما نیافتم. 🔺او کتاب را گرفته ورق می زد. سپس گفت: 🔻 شاید در کتابی جز کتاب الفضائل بوده است. من تردید ندارم که این حدیث در این کتاب بوده است. 🔸به او گفتم: به خدا سوگند بخاری چنین روایتی را ذکر نکرده است. 📎منبع ترجمه:چرا حاکم نيشابوري کتاب فضائل فاطمة الزهراء (س) را نوشت؟ نویسنده: رسول جعفریان22/12/1387. ا🔺🔺🔺ا ✅ آری این بغض نسبت به پیامبر و خاندان مکرمش بود که چندین سال ( قرن چهار هجری) بعد از آنها نیز در بین عده‌ای بود و برخی با این بغض به دنیای ظاهری خویش می‌رسیدند. 🔻 اما در بین آنانکه علی‌الظاهر مذهبی غیر از تشیع داشتند نیز بودند عالمانی که این حد از بغض و توهین به ساحت مقدس اهل بیت را بر نتابیده و برای تکریم جایگاه آن حضرات می‌نوشتند. ‼️ راستی ما برای اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین چه می‌کنیم؟ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 🔻آیات الهی که بیانگر شأن و منزلت حضرت مریم سلام الله علیها است در بطن خود ما را به آشنایی با حقیقتی عظیم راهنمایی می کند و آن وجود نورانی دختر پیامبر اسلام است. 🔻اگر جبرئیل علیه‌السلام یک بار بر حضرت مریم سلام الله علیها نازل شد دائما خدمت حضرت زهرا سلام الله علیهاشرف یاب می‌شد. 🔻و اگر طبق آیات قرآن یکبار فرشتگان الهی با حضرت مریم سلام الله علیها سخن گفتند جناب جبرئیل علیه‌السلام دائما خدمت حضرت زهراسلام الله علیها شرف‌یاب شده و با ایشان سخن می‌گفتند و اخبار آینده را به ایشان می‌دادند. 🔻 آنقدری که جمع این خبرها که به کتابت مولی الموحدین رسیده است خود کتابی شده به نام مصحف فاطمه که علم ماکان و مایکون در آن وجود دارد. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بانویی که جبرئیل زائرش شد.pdf
1.57M
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 📙 متن زیر، تحقیقی پیرامون یک روایت از کتاب شریف کافی است که مرحوم کلینی در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها آورده است. 📍در این تحقیق به بررسی راویان حدیث مذکور و علت اهمیت این حدیث پرداخته شد. 🔸 حدیثی که در آن امام صادق علیه السلام از حضور مکرر جناب جبرئیل علیه‌السلام در محضر حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خبر داده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بانویی که جبرئیل زائرش شد. (2).rar
2.6M
فایل چاپی تحقیق فوق نیز در اختیار محبین اهل بیت قرار می‌گیرد تا در صورت علاقه و نیاز مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیق در قطع جیبی آماده شده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🚦بیستم‌ و‌ ششم تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ⭕️موضوع: بررسی تمدنی سیره اهل بیت(ع) در مواجهه با مسائل تمدنی بررسی سیره امام هادی(ع) 🎙ارائه‌دهنده: حجت الاسلام هدایت استاد حوزه علمیه 🎙دبیر نشست: آقای سید احمد ابوترابی پژوهشگر دانشگاه جامع امام‌ حسین(ع) 🗓 زمان: یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰تا۱۴ 📍لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 📍سایت و کانال همایش👈 http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ https://eitaa.com/irhfcconf
📚 ۱۹ سال پی‌ریزی تشکیلات شیعه نگاهی به ۱۹ سال امامت امام باقر علیه‌السلام در این یادداشت در رابطه یا نحوه فعالیت‌های امام در ساخت و پی ریزی تشکیلات شیعه صحبت می کنیم. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📚 ۱۹ سال پی‌ریزی تشکیلات شیعه نگاهی به ۱۹ سال امامت امام باقر علیه‌السلام در این یادداشت در رابطه
🔻با نگاهی به این نمودار میتوانیم روند رو به رشد یاران ائمه را ببینیم. 🔺در جامعه بعد از امام حسین علیه‌السلام و واقعه عاشورا که صحبت از ارتداد کلی مردم بود ( البته مردم علی الظاهر مسلمان بودند اما روح ایمان در جامعه نبود) حضرت امام سجاد علیه السلام بعد از ۳۴ سال امامت حدود ۱۷۰ نفر اصحاب داشتند. 🔸منظور از اصحاب کسانی هستند که در منابع شیعه از آنها به عنوان راوی، وکیل و صحابی نام برده می شود. 📍حال سوال اینجاست که چگونه این 170 نفر در پایان امامت امام سجاد علیه السلام بعد از حدود 53 سال بعد به 3221 نفر می رسد؟ 🔻در اینجا باید به دوران 19 ساله امامت امام باقر علیه السلام اشاره کرد. 🔺دورانی که در آن مردم با لغو قانون منع نقل حدیث با اشتیاق فراوان نسبت به شنیدن احادیث نبوی به فراگیری علوم دینی روی آوردند. 🔻مردم تفاوت آنانکه نقل حدیث می کردند را می فهمیدند. 🔸حتی نوع نقل حدیث هم متفاوت بود. 📍دیگران برای نقل حدیث از پیامبر سلسله روات داشتند و امام نقل مستقیم می کرد از پیامبر. 🔻امام 19 سال فرصت داشت تا مجموعه ای از افراد را پرورش دهد که هم وابسته به مکتب اهل بیت باشند و هم دلبسته به امام. 🔻امام باقر در طول نوزده سال تعداد این افراد را که در پایان امامت امام سجاد علیه السلام ۱۷۰ نفر بودند به حدود ۴۷۱ نفر رساندند. 🔻به این افراد اضافه کنید هزاران نفر غلامی که امام سجاد علیه السلام در طول سالیان امامتشان آزاد کردند. 🔺امام ۱۹ سال پایه ریزی برای ایجاد تشکیلاتی کردند که بعدها توسط ائمه بعدی مستحکم شد و ما امروز به پیروانش می‌گوییم. 🔻یکی از روش های پالایش شیعه از غیرش نقل مستقیم از پیامبر بود. 🔻 مردم برای یاد گرفتن نحوه اجرای برخی از مناسکشان به امام رجوع می کردند. 🔺 آوازه علمی امام در همه جا پیچیده بود. و این خود باعث رجوع تعداد بیشتری از مشتاقان علم (چه شیعه و چه غیره) به مدینه می‌ شد. 🔸 البته این فقط نمی از دریای فضایل امام است. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست: بررسی تمدنی سیره اهل بیت(ع) در مواجهه با مسائل تمدنی بررسی سیره امام هادی(ع) 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
اینکه امامان ما در جامعه عصر خود مظلومانه زیستند و مظلومانه به شهادت رسیدند بر کسی پوشیده نیست. اما درد اینجاست که این مظلومیت بعد از حیات شریفشان هم ادامه پیدا کرد. حتی در بین پیروانشان. پنجاه و هفت سال از دوره ۲۵۰ ساله امامت در زمان ۳ امامی قرار گرفت که اساس فرهنگی جامعه شیعه را استوار کردند. امروز اگر از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم نیاز به بن مایه های فرهنگی و تفکری این تمدن داریم این بن مایه های فرهنگی را این ۳ امام پایانی به ما هدیه دادند. در حقیقت آنچه که در درس‌های امام باقر و امام صادق بود را به زبان ساده در اختیار ما گذاشتند. در همین زیارت نامه هایی که داریم. ترغیبمان کردند که به زیارت برویم. حاجاتمان را بخواهیم و امام را واسطه بین خود و خدا قرار دهیم. این لطف بزرگی بود برای شیعه ای که قرار بود با غیبت امامش دچار امتحاناتی سخت شود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 📌 بررسی نقش ائمه بعد از امام رضا علیهم‌السلام در گسترش فرهنگی شیعه 🔻190 سال تقّیه بعد از 18 ذی الحجه سال 10 هجری و واقعه غدیر اتفاقات زیادی برای جامعه اسلامی و اهل بیت پیامبر رخ داد. از تشکیل شورایی در سقیفه بنی‌ساعده و انحراف مسیر جامعه اسلامی دیگر ائمه ما نمی‌توانستند بصورت علنی و واضح خود را امام بخوانند. حتی شیعیان نیز بعضا از امام بعدی خود مطلع نبودند. برای مثال می‌توان به حیرانی مومن الطاق و هشام بن حکم در یافتن امام بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد. این دوره تقریبا 190 سال رخ داد تا سال 200 هجری قمری. 🔻سکوت می‌شکند! 🔸اما در سال 200 چه اتفاقی رخ داد؟ در این سال امام رضاعلیه‌السلام بصورت اجباری از مدینه به مرو هجرت کردند. بزرگ شیعه ولیعهد حکومت اسلامی شد و شیعه از این سال به بعد به رسمیت شناخته شد. با حضور امام رضاعلیه‌السلام در نیشابور و بیان حدیث سلسله‌الذهب (لا اله الا الله حصنی بشرطها و انا من شروطها) امام بصورت رسمی پس از حدود 190 سال سکوت ائمه خود را معرفی نمودند که من شرط لا اله الا الله و من امام هستم! 🔻شیعه رسمی شد 🔹امام رضا 3 سال ولی‌عهد بودند و در سال 203 به شهادت رسیدند. امام شیعیان به شهادت رسید اما دیگر شیعه مذهبی مخفی نبود. شاید بتوان سال 203 را آغاز تلاش ائمه برای گسترش فرهنگی شیعه دانست. 57 سال بعدی حیات ائمه تا ابتدای غیبت صغری زمانی بود برای فعالیت‌های ائمه علیهم‌السلام. 🔸آرام آرام تمرکز سکونتی و جمعیتی شیعیان از کوفه و عراق به قم و ایران منتقل می‌شود؛ یعنی جمع‌های شیعی از مرکز حکومت دورتر می‌شوند و کمی نفس راحت می‌کشند. 🔻گسترش فرهنگی حالا وقت گسترش فرهنگی شیعه است. بخشی از این فعالیت‌ها عبارتند از: 1- آموزش زیارات به مردم و بیان مفاهیم و آموزه‌های اعتقادی شیعه در این زیارات (زیارت غدیریه، زیارت جامعه، زیارت حضرت زهرا؟سها؟و...) 2- ترغیب به حضور در کنار قبور ائمه و بیان ثواب این زیارات (ترغیب به زیارت امام حسین علیه‌السلام ؛ امام رضاعلیه‌السلام ؛امام هادی علیه‌السلام ؛ زیارت اربعین و...) 3- ترغیب به زیارت قبور برخی از امام‌زاده‌های محوری(حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ) 4-ترغیب به انجام بعضی از اعمال خاص (نماز در خانه حضرت زهراسلام‌الله‌علیها ، انجام اعمال مستحب به نیت ائمه و خصوصا حضرت زهرا علیهم‌السلام، انگشتر عقیق را در دست راست قرار دادن، انجام زیارت اربعین، بلند گفتن بسم الله در نماز و...) 5- ارتباط امام با افراد از شهرها و نژادهای مختلف و گفتگو به زبان‌های مختلف با افراد(ترکی، فارسی و...) 🔻السلام علیک 🔸مجموعه‌ی این فعالیت‌ها باعث شد که شیعه از نظر فرهنگی گسترش پیدا کند. برخی از مفاهیم و اعتقاداتی که در گذشته در کلاس درس امام باقر و امام صادق علیهماالسلام گفته می‌شد حالا در زیاراتی که شیعیان می خواندند وجود داشت. زائری که با حالی خاص و چشمانی اشکبار به زیارت امام می رفت با دلی شکسته اعتقاداتش را در قالب چند جمله و چند سلام به امام می گفت و این در ثبت این اعتقادات در دل و جان فرد اثری قابل توجه داشت. 🔻مجبورند جواب دهند 🔸اینکه می‌بینیم حکومت‌‌های هم‌زمان با حضرات در این 57 سال اقداماتی فرهنگی انجام می‌دهند و یا بعضا برخی از علما مجبور می شدند نسبت به برخی شبهات پاسخی دهند بخاطر این تلاش‌های ائمه علیهم‌السلام است. 🔹اینکه متوکل فردی را می آورد تا نمایش بازی کند و در نمایشش به امیرالمومنین توهین کندمعاذالله یا اینکه بخاری که هم عصر امام هادی علیه‌السلام است در کتاب صحیح خود ماجرای فدک را هرچند ناقص بیان می کند بخاطر این فعالیت‌ها و این اقدامات فرهنگی است. 🔻آمادگی عصرغیبت 🔹جامعه شیعه برای ادامه حیات خود در دوران غیبت نیاز به محتوای فکری و عملی داشت. تقریبا آنچه در زمان امام سجاد تا امام رضا علیهم‌السلام انجام گرفت تامین محتوای فکری شیعه و آنچه بعد از امام رضا تا ابتدای غیبت صغری رخ داد تامین نیازهای عملی و آموزش مناسک خاص شیعه بود. 🔸حالا شیعه آماده زندگی در عصری می‌شود که دسترسی مستقیم به امام ندارد و با همین میراثی که در دست دارد باید زنده بماند و مذهبش را زنده نگه دارد. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
مادران ائمه اهل کجا بودند؟ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
🚦بیستم‌ و‌ ششم #پیش_نشست تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ⭕️موضوع: بررسی
یکی از نکات مهمی که در این جلسه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مطرح شد بحث اهمیت پرداختن به موضوع جایگاه در تمدن‌سازی اسلامی بود. در همین راستا جستجوی مختصری انجام دادم و به نکات جالبی برخوردم. از جمله اینکه از مادر امام کاظم علیه‌السلام به بعد همگی بزرگواران بوده و از مناطق غربی عالم اسلام یعنی ، (بخشی از جنوب مصر و شمال سودان در حال حاضر)، احتمالا ایران و روم باستان بودند. تقریبا می‌شود گفت اکثر این بزرگواران دین داشتند. اما سوال اساسی که پیش می‌آید این است که ۱- آیا در گستره عالم اسلام یک خانم پیدا نمی شد که ظرفیت حمل امام رو داشته باشه؟ (یعنی چرا همسر امام ابتدائا علی‌الظاهر مسلمان نبود) ۲- اینکه چرا ائمه با بین بنی هاشم وصلت نکردند؟ (پاسخ این سوال بر می‌گردد به عملکرد بنی‌هاشم و بنی‌الزهرا بعد از واقعه کربلا و مشکلات فراوانی که برای ائمه ایجاد نمودند؟) ۳- ایضا با اهل تسنن وصلت نکردند؟ (به نظر می‌رسد پاسخ این سوال خیلی دشوار نباشد) ۴-پرسش اصلی اینجاست که چرا با کنیزان از شمال آفریقا و بیشتر از این‌سرزمین وصلت صورت گرفت و چرا با کنیزان مناطق دیگر خیر؟ ۵- آیا در آن زمان کنیزان فقط از شمال افریقا بودند( یعنی حکومت عباسیان در سمت افریقا در حال کشورگشایی بود)؟ ۶- در آن زمان مرزهای جهان اسلام در کجا بود؟ ۷- مردم هم مرز با بلاد اسلامی در آن زمان چه دینی داشتند؟ و.... از این دست سوالات بسیار می‌توان پرسید و این موضوع جای پژوهش دارد. اگر بزرگواران در این رابطه تحقیق و پژوهشی داشتند ما رو از فیض بهره‌مند شدن از این تحقیقات بی‌بهره نفرمایید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔸 🔻در مورد زندانی که حضرت در آن زندانی بودند عباراتی توصیفی در صلوات بر آن حضرت آورده شده است. این عبارات به شرح ذیل است: 🔹الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ، ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ به ستم و دفن شده به بی‌عدالتی و شکنجه شده در عمق زندان‌ها و تاریکی‌های زیرزمین‌ها، با ساق کوبیده به حلقه‌های زنجیرها. 🔻اما این سوال مطرح است که مطموره کجا بود؟ و ویژگی ظاهری این زندان چگونه بوده است؟ 🔸مطموره به حفره ای در زیر زمین می گفتند که در خانه ها برای نگهداری غذا و برخی از اموال آماده می شد. (‏لسان اللسان , ج2 , ص103) 🔻 حال این مکان سه ویژگی داشت. 1️⃣ اول اینکه مکان نسبتا کوچکی بود و به نوعی گودال مانند بود. 2️⃣دوم اینکه به علت وجود در زیر زمین تاریک بود. 3️⃣ سوم اینکه با توجه عبور رود دجله از بغداد و عمق این نوع زندان-گودال احتمالا جای مرطوبی نیز بوده است. 🔻 پس 3 ویژگی عبارت است از: 1- فضای کوچک 2- فضای تاریک 3- فضای مرطوب 🔹عبارت صلوات بر امام سخن از مطامیر که جمع مطموره است رانده و این یعنی حضرت را نه یکبار که چندبار در چند نوع از این زندان ها محبوس کرده بودند. 🔻حال به عبارتی دیگر از صلوات بر حضرت بر می خوریم که حالت حضرت را در زندان اینگونه توصیف می کند که حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ حضرت همپیمان سجده های طولانی بود. 🔸 فارق از بحث عبادات و تضرعات حضرت در محضر پروردگار عالم باید دقت داشت که شاید در آن مطموره ای که نه می شد نشست نه ایستاد بهترین حالت فرد حالت سجده بود. 🔻 حضور در مکانی سرد و نمناک و تنگ با غل و زنجیر بر پا کار را به آنجا رساند که ساق پای حضرت مرضوض شد. مرضوض یعنی كوفته شده و لِه شده (فرهنگ ابجدی , ص807). 🔹باید این نکته را به خاطر داشت که بنی العباس به نوعی صحنه سازی کرده بودند که عمده شیعیان از این حالات امام خبر نداشتند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 🔻 مجموعه محتوای تولید شده در کانال پیرامون وجود مقدس علیهماالسلام. 🔸 🔻ماجرای حیرانی هشام بن حکم و مومن الطاق دو تن از یاران و شاگردان برتر امام صادق علیه السلام بعد از شهادت ایشان و نحوه شناخت امام کاظم در شرایطی که عبدالله افتح دیگر فرزند امام صادق ادعای امامت کرده و عده ای شیعیان به سمت او رفته بودند. 🔸 🔻تحقیقی پیرامون جایگاه علیه‌السلام نزد علمای . 🔸 🔻نکته ای در باب لقب 🔸 🔻در باب بخشندگی حضرت و جزییاتی از عطایا و مواهب موسی بن جعفر به شیعیان و غیر شیعیان 🔸 🔻 بیانی در مورد زندانی که امام در آن بودند و جزئیاتی از این زندان 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📍آیا علیه‌السلام می‌خواست فقط برای حفظ جانش از فرار کند؟ 🔻در اینگونه آمده است که امام پس از اطلاع یافتن از مرگ و قصد حاکم مدینه نسبت به بیعت گرفتن از او برای با اهل بیتش از مدینه به سمت مکه حرکت کرد. 🔻اما آیا این حرکت را می‌شود صرفا فراری برای حفظ جان دانست؟ 🔰 اما اگر بنا بود فقط فرار کند باید این کارها را انجام می داد کما اینکه برخی به او گفتند! 1️⃣ از مسیر فرعی می‌رفت، در حالی که امام از مسیر اصلی رفت. 📎 الفتوح، ابن اعثم،ج۵،ص۲۲ 2️⃣ به جایی می رفت که او را نشناسند کما اینکه محمدحنفیه و دیگران این پیشنهاد را دادند، اما امام به رفت که پایگاه بزرگان و محل رفت و آمد مسلمین بود. 3️⃣ اگر قصد فرار برای حفظ جان بود، باید مخفیانه زندگی می‌کرد و با کسی گفتگو نمی کرد، اما امام در مکه برای مردم سخن می‌گفت و به روشنگری می پرداخت. 📎 شیخ مفید، محمد بن نعمان، الارشاد، ج۲، ص۳۶. 4️⃣ کسی که فرار می کند و می‌خواهد جانش را حفظ کند از مردم نمی‌گیرد، در حالی که امام بعدها از مردم بیعت گرفتند. 🔻نوع رفتار امام این را نشان نمی دهد که او صرفا دنبال بیعت نکردن و حفظ جانش بوده است. 🔻 بلکه او می‌خواسته تا همه ببینند و بدانند که امام بیعت نکرده و هم نتوانند اینگونه در جامعه خبرسازی کنند که امام بیعت کرده است. 🔻امام هم باید جانش را حفظ کند و هم دین خدا را لذا باید در مقابل رفتار بنی امیه بهترین راهبرد را اتخاذ کند. 🔻 شاید بشود گفت حرکت امام در ابتدا حرکتی بوده است در جهت روشن شدن اذهان جامعه‌ای که سال‌ها تحت سلطه اخبار دروغ بنی امیه و فضاسازی های فاسد آن‌ها بودند. امام در ۲۸ ماه رجب از مدینه خارج شده و در سوم وارد مکه شدند. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9