دستگاه محاسباتی مردم در طول پنجاه سال بعد از پیغمبر چنان تغییر کرده بود که قتل امام حسین علیهالسلام نوه پیغمبر و غارت و اسارت ناموس او را امری الهی میدیدند.
#بنی_امیه و آنان که بنیامیه را به حکومت رساندند برای توجیه خود و اعمالشان سعی کردند تا دستگاه محاسباتی مردم را تغییر دهند.
مثلا جایگاه جانشینی پیامبر از شخص مقدس به صندلی مقدس تغییر کرد! یعنی مهم نبود که چه کسی جانشین پیامبر میشود مهم این بود که این صندلی و منبر مقدس است هر کس رویش نشست مقدس است ولو اینکه #یزید باشد یا دیگری!
یا اینکه گفتند که گفته خود پيغمبر مقدس و معصوم است؟ البته این حرکت از زمان خود پیامبر شروع شد. در موارد مختلف سعی کردند تا پیامبر را از جایگاه عصمت به سان یک رهبر معمولی جائزالخطا و حتی گاهی دارای اشتباهاتی معرفی کنند.(معاذالله)
مجموعه این اقدامات منجر به این شد که مردم نسبت به قتل امام حسین بی تفاوت نباشند! عدهای قتل امام را درست و عدهای حرکت امام را غلط میدیدند.
کار به جایی رسید که مردم مدینه برای شرابخواری و باقی گناهان یزید اقدام به قیام کردند اما برای قتل امام توسط او نه!
#محرم
#کوفه
#بنی_امیه
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
📚 کار خدا بود؟؟!!
🔸 ابنزیاد مست از پیروزی ظاهریاش بر اباعبدالله الحسین علیهالسلام میخواست تا همه قدرت او را ببینند.
🔻وقتی او پسر پیغمبر را اینگونه می کشد دیگر باقی مخالفین حساب کار دستشان میآید. برای اینکه بتواند قدرتنماییاش را کامل کند 2 جلسه در بدو ورود اسرا تشکیل داد.
🔺جلسه اول بار عامی بود که مردم داده شد و روسای قبایل و مردم عادی را به دارالاماره راه دادند تا برخورد ابنمرجانه با اهل بیت را ببینند و جلسه دوم در مسجد بود که به مردم گزارش فتح و ظفر خویش را داد. هر کدام از این جلسات نکاتی دارد که در ادامه میآید.
🔸 اول
📍جسارت به سر مقدس
بعد از آنکه مردم و بزرگان قبایل آمدند، سر مقدس امام را در جلوی عبیدالله قرار دادند و او مدتی با چوب دستیاش به سر مقدس جسارت کرد. این رفتار او با سر نوه پیغمبر در دلهای بزرگان قبایل و مردم ترسی ایجاد کرد.
فَإِذا رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام مَوضوعٌ بَينَ يَدَيهِ ، وإذا هُوَ يَنكُتُ بِقَضيبٍ بَينَ ثَنِيَّتَيهِ ساعَةً
تاريخ الطبري : ج 5 ص 456
🔸دوم
📍مقدس نمایی جنایت(پیروزی خدا)
این کار ابنزیاد(جسارت به سر مطهر) آنقدر امری فجیع و هولناک بود که زید ابن ارقم گریان شد و نتوانستند تحمل کند و به او اعتراض کرد که داری جایی را با چوبدستیات میزنی که خودم دیدم پیامبر آنجا را میبوسیده است. اما او در پاسخ گفت: آیا از پیروزی خدا گریانی؟
فَقالَ لَهُ ابنُ زِيادٍ : أبكَى اللّه ُ عَينَيكَ ، أتَبكي لِفَتحِ اللّه ِ ؟
الإرشاد : ج 2 ص 114
🔸سوم
📍کار خدا بود
ابنزیاد تاکید بسیاری داشت بر اینکه بگوید قتل امام حسین؟ع؟ کار خدا بود. و مشیت الهی این بود که کسی که بر حاکم بر حق مسلمین (یعنی یزیدلعنهالله) قیام کند توسط سربازان خدا کشته میشود. و این امر الهی است و ما هم حکم خدا را اجرا کردیم. البته این موضوع در کلام و رفتار باقی قاتلان امام نیز نمایان بود.
🔸چهارم
📍دیدی خدا چه کرد؟
برای نمونه او در مواجهه با حضرت زینب؟سها؟ با اشاره به کشته شدن اهل بیت ایشان میگوید: ديدى خدا با خاندانت چه كرد؟ یعنی آن جنایتی که در کربلا رخ داده همهاش حکم خدا بود و ما مجریان حکم خدا بودیم که پسر پیغمبر را کشتیم!
فَكَيفَ رَأَيتَ اللّه َ صَنَعَ بِأَهلِ بَيتِكَ ؟
الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج 1 ص 481
🔸پنجم
📍خدا شما را رسوا کرد؟
نمیشود گفت که مردم نسبت به قتل امام کاملا بی تفاوت بودند. امام نوه پیغمبر خدا بود و در زهد و تقوی شهره بود اما چرا مردم پذیرفتند این قتل و جنایت و غارت را؟ چون بنیامیه و قبلترش دستگاه محاسباتی مردم را تغییر داده بودند. آنها میگفتند یزید حاکم و بر حق است. هر کس که در مقابل او بایستد ناحق است. باید کشته شود. حکم خدا این است. اگر ایرادی دارید به خدا باید بگیرید که این حکم را داده!!!!
فَقالَ لَها عُبَيدُ اللّه ِ : الحَمدُ للّه ِِ الَّذي فَضَحَكُم وقَتَّلَكُم وأكذَبَ اُحدوثَتَكُم !
عبيد اللّه به او گفت : ستايش ، خدايى را كه شما را رسوا كرد و شما را كُشت و سخن دروغتان را آشكار كرد !
تاريخ الطبري : ج 5 ص 457
🔸ششم
📍خدا علی ابن الحسین را کشت!
تاکید زیاد عبیدالله بر اینکه جنایتش را به خدا نسبت دهد جالب توجه است. بعد از آنکه حضرت زینب سلاماللهعلیها جوابی کوبنده به او داد و نظریه او را در جلوی همه مردود کرد او به امام سجادعلیهالسلام رو کرد و پس از اینکه فهمید او علیبن الحسین علیهماالسلام است به گفت آیا خدا علی ابن الحسین را در کربلا نکشت؟
فَقالَ لَهُ : ألَم يَقتُلِ اللّه ُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ ؟
أنساب الأشراف : ج 3 ص 412
🔸هفتم
📍خدا حق را پیروز کرد!
بعد از بار عام عبیدالله در کاخ حالا وقت سخنرانی برای مردم در مسجد رسیده بود. او باز هم تاکید میکند که این پیروزی و کشته شدن امام و یارانش امری الهی بود و خواست خدا بر این بود که حق! (یعنی یزید و بنی امیه) را پیروز گرداند.
صَعِدَ المِنبَرَ ابنُ زِيادٍ ، فَقالَ : الحَمدُ للّه ِِ الَّذي أظهَرَ الحَقَّ وأهلَهُ ، ونَصَرَ أميرَ المُؤمِنينَ يَزيدَ بنَ مُعاوِيَةَ وحِزبَهُ ، وقَتَلَ الكَذّابَ ابنَ الكَذّابِ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ وشيعَتَهُ .
تاريخ الطبري : ج 5 ص 458
#محرم
#کوفه
#بنی_امیه
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
📚 نکاتی از ماجرای #دیر_راهب
🔸 طبق این نقل #پوشش اهل بیت #امام_حسین علیهالسلام در شانشان نبوده است.
🔻 سر مقدس امام حسین علیهالسلام را در صندوقی حمل میکردند و در زمان توقف بر روی نیزه میزدند.
🔸 برای اینکه سر مقدس ربوده نشود، نگهبانان به دقت مراقبت میکردند.
🔻 راهب در دیر نوری که از سر مقدس به آسمان ساطع می شد را می دید، آیا این نور را خاندان امام نمی دیدند؟ در این صورت با دیدن این نور چه حالی پیدا میکردند؟
🔺 با اینکه حاملان سر امام کوفی بودند ولی خود را اهل شام معرفی کردند، در حقیقت آنچه باعث شد آنها شامی باشند، عقیده و نظرشان بود نه محل سکنی و ولادتشان!
🔻راهب با اینکه امام را نمیشناخت اما علی ابن ابیطالب را میشناخت!
🔺راهب برای یک شب زیارت سر مقدس امام تمام سرمایه و ارثیه اجدادیش را داد!
🔻 ده هزار دینار به پول امروز میشود 147٬615٬915٬000 تومان!
🔺 حاملان سر، آنقدر غرق دنیا شده بودند که نمیفهمیدند که این سر چه ارزشی دارد آنها پی دینارهایشان بودند و کارشناس آوردند تا اصل بودن دینارها را بررسی کند.
🔻 #راهب سر را شست! یعنی گویا سر نیاز به شستشو داشته است...
🔺 یک شب حضور سر مقدس امام در دیر راهب را مسلمان کرد.
🔻 در نزدیکی دمشق آنها برای توزیع سکه ها کیسههای مهر شده را باز کردند اما دیدند که همه آن طلاها تبدیل به سفال شده است!
🔺عده ای از حاملان سر امام با دیدن این معجزه توبه کردند.
🔻 برخی حتی بعد از این ماجرا نیز بر کارشان پافشاری میکردند که سر دسته آنها #سنان_بن_انس بود.
#امام_زمان
#محرم
#صفر
#کربلا
#اربعین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📚 نکاتی از ماجرای #دیر_راهب 🔸 طبق این نقل #پوشش اهل بیت #امام_حسین علیهالسلام در شانشان نبوده است.
ماجرای دیر راهب.pdf
435.8K
متن روایت تاریخی حضور سر مقدس امام حسین علیهالسلام در دیر راهب نصرانی.
📎 ثقات ابن حبان، ج۲، ص ۳۱۲
#امام_زمان
#محرم
#صفر
#کربلا
#اربعین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
انا لله و انا الیه راجعون
مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلࣰا
امیدواریم به خواست خدا این شهادت زمینه ساز نابودی رژیم غاصب صهیونیستی شود.
#اسماعیل_هنیه
#شهادت
@hakakiashk
InShot_۲۰۲۴۰۷۳۱_۱۳۰۸۱۴۷۱۱1.mp3
6.73M
#پادکست
🔻 آنچه امروز از تشکیلات شیعه شنیدهایم و میبینیم حاصل مجاهدتها و رنجهایی است که ائمه اطهار و بعد از آنها توسط بزرگان و علمای شیعه کشیده شده است.
🔸 اما این تشکیلات و سازمان چگونه بوجود آمده است؟
🔻 پایهریزی این تشکیلات چگونه انجام شده است؟
🔺 چگونه قلوب مردمی که از اهل بیت روی گردان شده بودند دوباره به سمت اهل بیت متمایل شد؟
🔰 شاید جواب این سوالات را بشود در نحوه تعامل امام سجاد علیه السلام با مردم زمانهاش یافت.
🔻 در حدود سی و چند سال امامت حضرت سجاد مردم با فردی مواجه شده بودند که با دیدن بیمهری های فراوان از جامعه اما همچنان جامعه از الطاف و مهربانیهایش بهره می برد.
🔰 آرام آرام مردم به سمت اهل بیت متمایل شدند و این تمایل فرصت سازمان دهی شیعیان را برای ائمه فراهم کرد.
🚩برشی از جلسه بیان روایت تاریخ زندگی #امام_سجاد
🏴 ارائه توسط: #سیداحمدابوترابی
#شهادت_امام_سجاد
#امام_زمان
#تاریخ_اسلام
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔺
@hakakiashk
📚 سرمست از پیروزی
🔰یزید می خواست با هر وسیله ای اظهار پیروزی کند. او می خواست به همه بفهماند که دیگر مانند پدرش سیاست ورزی نخواهد کرد و ظاهرا اهل مدارا و صبر نخواهد بود. او با رفتارش به تمام مخالفینش اعلام کرد که حاضر است برای قدرت و حکومتش حتی سر پسر #پیامبر را هم ببرد و خانواده اش را مانند اسیران #نامسلمان شهر به شهر ببرد.
📌از طرفی #معاویه حدود 40 سال در شام حکومت کرده است و دین این شهر بر مبنای دین #بنی_امیه است اما با این وجود نیز باز #یزید برای نشان دادن قدرتش دست به کارهایی زد از جمله:
الف: وضعیت ظاهری اسیران
1- در بند کردن اسیران
🔻خانواده #امام_حسین و امام سجاد علیهم السلام را با طنابی که به گردن هایشان بسته بودند وارد جلسه کردند.
🔻این نحوه ی ورود برای اسیران بود و شایسته خاندان نبوت نبود.
🔸وهُم مُقَرَّنونَ فِي الحِبالِ
📎 الملهوف ص 213
🔹زنان و هر كه را از خاندان حسين عليه السلام مانده بود ، طنابْ پيچ آوردند.
2- بستن دست ها به گردن ها
🔺اسرا را وارد بر یزید کردند اما چگونه؟ دست ها به گردن ها بسته شده و با حالتی بد!
🔸ليسَ مِنّا أحَدٌ إلّا مَجموعَةً يَداهُ إلى عُنُقِهِ
📎شرح الأخبار ج 3 ص 267
🔹هيچ يك از ما نبود ، جز آن كه دستانش را به گردنش بسته بودند.
۳- عدم مجوز برای گریه کردن
🔻قدرت نمایی یزید حتی به خانواده داغدار امام هم رحم نکرد. آنها مجبور بودند که همه این جسارت ها و سر بریده پدرشان را ببینند و اجازه گریه کردن هم نداشتند. چرا که اگر گریه می کردند سربازان آنها را می زدند.
🔸ووُكِّلَ بِهِ الحَرَسُ ، وقالَ : إذا بَكَت مِنهُنَّ باكِيَةٌ فَالِطموها
📎بستان الواعظين ص 263
۴- وارد کردن در روز
🔺یزید می توانست اسرا را شبانه وارد شهر کند اما این کار را نکرد و روز آنها را وارد شهر کرد تا مردم بیشتری جمع شوند.
🔸ادخِلَ بِهِنَّ نَهارا
۵- صورت های باز
🔻یزید می توانست دستور دهد تا کاری کنند که نامحرمان صورت های مخدرات را نبینند اما..
🔸ادخِلَ بِهِنَّ نَهارا مَكشوفاتٍ وُجوهُهُنَّ
📎قرب الإسناد ص 26
۶- ایستادن در جایگاه اسیران
🔻یزیدیان سرمست از پیروزی این بار برای تحقیر خاندان نبوت آنها را بر روی سکوهای مسجد جامع جایی که اسیران را برای نظاره مردم می آوردند نگاه داشتند.
🔸فوَقَفوا عَلى دَرَجِ بابِ المَسجِدِ الجامِعِ حَيثُ يُقامُ السَّبيُ.
📎الملهوف ص 210
ب: وضعیت شهر شام
۱- آراستن شهر
🔻 یزید که گویی فتح الفتوحی بزرگ کرده بود دستور داد تا شهر را آزین ببندند.
🔸فإِذا أنَا بِمَدينَةٍ مُطَّرِدَةِ الأَنهارِ كَثيرَةِ الأَشجارِ، قَد عَلَّقُوا السُّتورَ وَالحُجُبَ وَالدّيباجَ
📎مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ج 2 ص 67
۲-شادی همگانی در شهر
🔻از طرفی انقدر کار رسانه ای خوبی کرده بودند که همه مردم نیز شاد بودند از اینکه بزرگترین دشمن بنی امیه کشته شده بود.
🔸وهُم فَرِحونَ مُستَبشِرونَ
📎مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ج 2 ص 67
۳-دف نوازی زنان
🔺این شادی فقط سرور در دل نبود که به اجتماع مردم و دف نوازی زنان نیز انجامید.
🔸وعِندَهُم نِساءٌ يَلعَبنَ بِالدُّفوفِ وَالطُّبولِ
📎مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ج 2 ص67
۴-جسارت اهل ذمه به خاندان نبوت
🔻یزید کار را به جایی رساند که اهل کتاب برای دیدن اسرا در بازار جمع شدند و جسارت ها کردند.
🔸ووَقَفَ أهلُ الذِّمَّةِ لَهُنَّ في سوقِ دِمَشقَ يَبصُقونَ في وُجوهِهِنَّ
📎بستان الواعظين ص 263
ج: در کاخ حکومت
۱- آویختن سر امام حسین بر دروازه
🔻او با این کار می خواست قدرت نمایی کند و به همه بفهماند که با کسی شوخی ندارد حتی اگر تنها نوه باقی مانده از پیامبر باشد.
🔸 فأَمَرَ بِرَأسِ الحُسَينِ عليه السلام فَنُصِبَ عَلَى البابِ
🔹یزید دستور داد تا سر امام را بر دری آویختند.
۲- تبریک گفتن به یزید
🔻حالا بعد از شادی عمومی وقت شادی خصوصی است. سران و بزرگان می آمدند و به یزید تبریک می گفتند بابت کشتن دشمنش!
🔸فلَمّا قَدِموا عَلَيهِ جَمَعَ مَن كانَ بِحَضرَتِهِ مِن أهلِ الشّامِ، ثُمَّ أدخَلوهُم، فَهَنَّؤوهُ بِالفَتحِ.
🔹يزيد، همه كسانى (بزرگانى) را كه در شام حضور داشتند، گِرد آورد و آن گاه ، اسيران را وارد كردند و حاضران، پيروزى يزيد را به او تبريك گفتند.
📎تاريخ الطبري ج 5 ص 390
۳- جسارت به دندان های مبارک
🔻این یزید سرمست از پیروزی ظاهری است که سر مقدس امام را در پیش روی خود دارد و با چوب دستش شروع به جسارت کردن می کند.
🔸معَ يَزيدَ قَضيبٌ فَهُوَ يَنكُتُ بِهِ في ثَغرِهِ
🔹سر، پيشِ رويش بود و با سرِ چوب دستى اش بر دندان هاى پيشينِ حسين عليه السلام مى نواخت .
📎تاريخ الطبري ج 5 ص 465
پس از این همه جنایت بعد از خطبه های آتشین حضرات، او می گفت من نگفتم عبیدالله، #حسین را بکشد!
شما باور میکنید؟
#اربعین
#محرم
🔻#حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
📚 روزهای شلوغ دربار یزید
🔻در زبان عربی چیدمان افعال کنار هم میتواند در معنای جمله تغییرات زیادی ایجاد کند
🔸مثلا ذهب یعنی رفت! یا یذهب یعنی میرود! اما هرگاه «كان» بر سر فعل ماضى يا مضارع وارد شود ساختارهاى جديدى پديد مىآيد كه در زبان فارسى به نامهاى ماضى بعيد و استمرارى شناخته مىشود:
🔺 كان+ فعل مضارع #ماضى_استمرارى مانند:
كان يذهب: مىرفت.
🔻 كان+ فعل ماضى
#ماضى_بعيد مانند:
كان ذهب: رفته بود.
📎آموزش ترجمه قرآن (جلد2)، برهانیان، عبدالحسین ج1، ص128
🔻حالا به این روایت که در کتاب مثیرالاحزان آمده نگاه کنید:
🔸 كانَ يَزيدُ يَتَّخِذُ مَجالِسَ الشَّرابِ وَاللَّهوِ وَالقِيانِ وَالطَّرَبِ، ويُحضِرُ رَأسَ الحُسَينِ ع بَينَ يَدَيهِ.
📎 مثير الأحزان: ص 103.
🔻در این عبارت کان همراه شده است با فعل مضارع که معنای استمرار در گذشته را میدهد.
🔸کان یتخذ یعنی یکبار اتفاق نیافتاده این حرکت و چند بار رخ داده است.
🔻حالا باقی عبارت را ببینیم. این جلساتی که تکرار شد چه جلساتی بود؟
🔸مجالس الشراب و اللهو و القیان و الطرب
🔻القیان جمع القینه است.
🔸 القَيْنَة: الأمَة غَنَّت أَوْ لَمْ تُغَنّ، والماشِطة، وَكَثِيرًا مَا تُطْلق عَلَى المُغَنِّية مِنَ الْإِمَاءِ، وجَمْعها: قَيْنَات.
🔹القینه: #كنيز، آوازخوان #زن، مشاطه گر
📎 النهايه في غريب الحديث والاثر، ابن الأثير، مجدالدين ج4 ص 135
🔻#يزيد، مجلسهاى بادهنوشى و لهو و لعب و آوازخوانى ترتيب مىداد و سر #حسين ع را نزد خود مى گذاشت.
🔻آه از دل امام #سجاد علیهالسلام
🔸آه از دل #زینب در این مجالس
🔺آه از دل دختران امام در این مجالس
#اربعین
#امام_زمان
#ماه_صفر
#کربلا
#امام_حسین
🔻#حکاکی_اشک پژوهشی در تاریخ اسلام🔺
@hakakiashk
🏴 السلام علیک یا اهل بیت النبوه
📚 این ۵ روز چه خبر بود؟
🔻بنا به نقلی اهل بیت اباعبدالله را روز اول صفر وارد شهر شام کردند و آن جسارتها شد.
🔸اما چرا حضرت رقیه سلام الله علیها روز ۵ صفر به شهادت رسیدند؟
🔺اگر بنا بود که با دیدن سر پدر در روز(مجلس یزید) شب دلتنگ بابا شود علی القاعده باید همان شام اول صفر به شهادت میرسید، پس چرا ۵ روز بعد؟
🔻شاید پاسخ به این سوال را بشود از این روایت امام سجاد علیه السلام فهمید.
🔸وروي عن زين العابدين علیهالسلام أنه قال : « لما أتوا برأس الحسين عليه السلام إلى يزيد لعنه الله ، كان يتخذ مجالس الشرب ويأتي برأس الحسين عليه السلام
🔻از امام زين العابدين عليه السلام: هنگامى كه سر حسين عليه السلام را براى يزيد ـ كه خدا لعنتش كند ـ آوردند ، مجلس هاى شراب مى آراست و سر امام را میآوردند...
📎الملهوف على قتلى الطّفوف،السيد بن طاووس ، ص 220
🔺شاید آن روز یکی از این مجالس برپا شده بود و این بار دختر امام سر پدر را دید و....
🔻#حکاکی_اشک پژوهشی در تاریخ اسلام🔺
#اربعین
#امام_زمان
#شهادت_حضرت_رقیه
#حضرت_رقیه
#کربلا
#امام_حسین
@hakakiashk
📚 ویژگی دشمنان امام حسین علیهالسلام از نگاه زیارت اربعین
🔻 اگر معتقد به این گزاره باشیم که عاشورا روزی از روزهای محرم ۶۱ هجری نبوده است بلکه روزی است به بلندای تاریخ و هنوز به اتمام نرسیده است.
🔺 سید شهیدان اهل قلم سیدمرتصی آوینی میگوید: عاشورا هنوز نگذشته و کاروان کربلا هنوز در راه است. اگر تو را هوس کربوبلاست، بسمالله.
🔻 پس باید خوب نگریست، صفوف حق و باطل را دید و ویژگیهایشان را شناخت.
🔺 آنها که در کربلا در مقابل امام ایستادند شاید گمان نمیکردند که روزی کارشان به کشتن امام برسد اما شد!
🔻 امام صادق علیهالسلام در #زیارت_اربعین برای سپاهیان یزیدی هفت ویژگی میگوید:
1⃣ فریب خوردگان دنیا: «غَرَّتْهُ الدُّنْیا»؛
2⃣ فروشندگان بهره واقعى خود از دنیا به فرومايهترین و پستترین چيز 《و باع حظه بالارذل الادنی》
3⃣ فروشندگان آخرت به بهای ناچیز دنیا: «وَشَری آخِرَتَهُ بالثمن الاوکس»؛
4⃣ تکبر ورزیدن 《تغطرس》
5⃣ هواپرستی: «وَتَرَدّی فی هَواهُ»؛
6⃣ به خشم آوردن خدا و پیامبر و امام؛ 《 و اسخطک و اسخط نبیک》
7⃣پی روی از منافقان و تفرقهافکنان و گنهکاران 《وَ أَطَاعَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ الشِّقَاقِ وَ النِّفَاقِ وَ حَمَلَهَ الأَْوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ 》
🔰 این ویژگی آنهایی است که در صف باطل قرار گرفتند.
🔻 در طول تاریخ هر کس به هر میزانی که از این ویژگی ها را داشت می توانست در صف باطل بوده باشد.
📍 هر کسی کربلایی دارد و عاشورایی باید دید در این کربلا و عاشورا در کدام صف است!
🔻 اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
#اربعین
#محرم
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
📚 زیارت مخصوص
📍روز بیستم صفر یا روز اربعین روزی خاص است
و دارای زیارتی خاص ماثور از امام معصوم است.
اما این سوال مطرح است که علت عظمت این روز چیست؟
در ادامه به دو دلیل از دلایل عظمت این روز اشاره میکنیم.
🔹 اول: زیارت مخصوص شیعیان
🔺بعد از وجود مقدس امام رضاعلیه السلام شیعه بصورت رسمی و علنی به رسمیت شناخته شد.
🔻هر چند خطر شیعیان برای حکومت همچنان باقی بود اما حالا دیگر شیعه یک حزب مخفی نیست بلکه گروهی است که رهبرش ولیعهد حکومت شده است .
🔻حالا وقت آن رسیده است که مناسک شیعی در جامعه پر رنگ تر شود و اتفاقا شیعه اجتماعی پیدا کند . برای همین علت می بینیم که بعد از امام رضا علیه السلام مناسک شیعی رشد کرده است.
🔸زیارت جامعه کبیره، زیارت غدیریه، زیارت حضرت زهرا؟سها؟، انگشتر در دست راست گذاشتن و بسیاری از موارد دیگر بعد از وجود مقدس امام هشتم و توسط ائمه پایانی به شیعیان آموزش داده شد.
📍زیارات مخصوص امام حسین علیه السلام در همه ایام سال بود ولی اربعین خاص شیعیان است چرا؟
🔺 چون روز اربعین هیچ ویژگی تقویمی ندارد! باقی ایام سال، روزهای مشترک بین شیعیان و باقی فرق بود. نیمه رجب، نیمه شعبان، لیالی قدر و... ولی اربعین نه!
🔻اربعین هیچ مناسبت تقویمی ندارد و مختص شیعیان است.
🔻یعنی در اربعین می توان جمع و اجتماع شعیان را شاهد بود لذا یکی از علائم مومنین(شیعیان ) همین زیارت اربعین است!
🔹دوم: الحاق سر مقدس به بدن شریف
🔸وجهه دیگر عظمت روز اربعین این است که طبق برخی نقلهای تاریخی و روایی در روز بیستم صفر سر مقدس امام به بدن شریفش ملحق شده است. و لذا شیعیان این روز را با عظمت میشمارند این موضوعی است که جناب علامه مجلسی هم در بحار به آن اشارهای داشته است.
📎بحار الأنوار - العلامة المجلسي ج 101 ص 334
🔻از علمای اهل سنت نیز عدهای به این موضوع اشاره داشته اند. برای مثال ابوریحان بیرونی در کتاب الاثار الباقیه عن القرون الخالیه در صفحه 410 به این موضوع اشاره دارد که روز بیستم صفر روز الحاق سر مقدس به بدن شریف است.
🔸و فی عشرین رد راس الحسین الی جثته حتی دفن مع جثته، و فیه زیاره الاربعین
🔺شمس الدین قرطبی نیز در کتاب التذكرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة در صفحه 1122 می گوید شیعیان معتقدند که در این روز سر مقدس امام به بدن شریفش ملحق گشته است و زیارت در این روز را زیارت اربعین می خوانند.
🔸الإمامية تقول إن الرأس أعيد إلى الجثة بكربلاء بعد أربعين يوماً من المقتل وهو يوم معروف عندهم يسمون الزيارة فيه زيارة الأربعين
#اربعین
#کربلا
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk