eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.2هزار دنبال‌کننده
388 عکس
130 ویدیو
677 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حضرت ایت الله وحید خراسانی، مرجع بزرگ تقلید جهان شیعه: فقط کسی که آلوده نیست حرفش آلوده نیست و او‌ چهارده‌ معصوم است و بقیه حرف مفت است. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
دلالات ثلاث.mp3
482.7K
🔰 دلالات ثلاث 💠 در علم اصول دلالت را به دو قسم تصوری و تصدیقی تقسیم نموده اند و دلالت تصدیقی را نیز به دو قسم اولی و ثانیه تقسیم ساخته اند. ❓حال در نرم افزار نشان که نرم افزار به صورت دقیق راهنمایی می کند، چه نوع دلالتی شکل می گیرد؟ 📚محاضرات في الأصول، ج۱، ص۱۰۳. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
230323_1007.mp3
13.49M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد سیدمحمّدجواد زنجانی 📆 پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه اول •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
دیدار خانواده امل‌الدر با آیت‌ الله سیستانی حفظه الله 📝 خانواده "امل الدر" [ كودك ۷ ساله لبنانى كه ماه گذشته بر اثر حمله اسرائيل به جنوب لبنان شهيد شد ] با آيت الله سيد على سيستانى ديدار كردند. معظم له از ناتوانی جهان در متوقف كردن نسل كشى ملت فلسطين در غزه توسط ارتش اشغالگر عميقاً ابراز تأسف كردند. [خبرگزاری شفقنا] •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.73M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه دوم •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
سید جواد جلسه سوم.mp3
28.63M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه سوم •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
🌺 حلول ماه شوال المکرّم و فرا رسیدن عید سعید فطر را به محضر مبارک قطب عالم امکان، حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض نموده و قبولی طاعات و عبادات عزیزان را از درگاه پروردگار منّان مسئلت داریم. 🔹حضرت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه فرمودند: «عید فطر، عيدِ كسى است كه خدای تعالی روزه‌اش را پذيرفته و شب‌زنده‌داری‌اش را ستوده است؛ و هر روز كه خدا را در آن نافرمانى نكنند، آن روز عيد است.» 📚 منابع: نهج البلاغة (سیدرضی)، ج۶، ص۱۲۸۶ •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
سید جواد جلسه چهارم.MP3
27.92M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه چهارم •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
سید جواد جلسه پنجم.MP3
36.28M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه پنجم •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
سید جواد جلسه ششم.mp3
30.11M
💠 📋 بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهم‌السلام بر فقه عامه 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد 📆 سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ 📌جلسه ششم •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniy
  الّلهُمّ انصر الاسلام و المسلمین، وانصر جیوش المسلمین، و اخذل الکفّار والمعاندین و المنافقین... اللهم عجل لولیک الفرج
-دیدگاه_های_نوین_شهید_صدر_در_باب_دو_دانش_درایة_الحدیث_و_رجال.pdf
423.7K
📔 معرفی مقاله ✳️ «دیدگاه های نوین شهید صدر در باب دو دانش درایة الحدیث و رجال» 🖊ثامر هاشم حبیب العمیدی  🖋 مترجم: علیرضا کاوند 📘 مقاله عربی 📍منبع: حدیث اندیشه، دوره جدید، بهار و تابستان ۱۳۸۵ - شماره ۱ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💢 الغاء خصوصیت و تنقیح مناط ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: این دو با هم فرق دارند. ● الغاء خصوصیت در جائی است که اگر جمله‌ای گفتند، به حسب متفاهم عرفی مثال فهمیده شود، گاهی با تناسب حکم و موضوع مثال فهمیده می‌شود. مثلا در جمله: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع» رجل را عرف مثال می‌فهمد یعنی مکلف این کار را بکند، اما در جهاد یا امور سخت که به حسب ارتکازات عرفیه بین زن و مرد فرق است، آنجا مثال نمی‌فهمد، تناسب حکم و موضوع دخالت دارد. ● اما تنقیح مناط اگر کسی احکام مختلف شرع مقدس را اطلاع داشته باشد مثلا از ۲۰ یا ۳۰ حکم قاعده ای مانند «من اتلف مال الغیر فهو له ضامن» را اصطیاد می کند، که این در روایتی نیست بلکه یک تکه در یک روایت و تکه دیگر در روایت دیگری گفته شده است که از ملاحظه مجموع استفاده می‌شود که اتلاف مال غیر ضمان می‌آورد. پس تنقیح مناط به متخصص فن و مطلع به مبانی مختلف شرع مربوط می‌شود. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۶۳ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
هشتم شوال؛ سالروز تخریب قبور و بارگاه منور و مطهّر ائمه‌مظلوم بقیع صلوات‌الله‌علیهم را به پیشگاه مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 تفاوت اخبارگرایی با اخباری گری ✍️برخی از افراد، کسانی را که بر مراجعه به اَخبار - در مسائل اعتقادی - اِصرار می‌ورزند، به اخبار‌ی‌گری متهم می‌سازند. این کار، شیوه‌ای ناجوانمردانه و سخنی نابجا و خام می‌باشد؛ زیرا رجوع به قرآن و روایات و اهمیت دادن به آنها برای مؤمن، کمال افتخار است. 🔻پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم همواره در طول بعثت به آن فرامی‌خواند و از مردم می‌خواست که آموزه‌های وحیانی را ملاک اعتقاد و رفتار و کردارشان قرار دهند و دین را از خود دین برگیرند. این شیوه مراجعه به اخبار و محور قرار دادن کلام قرآن و معصومین علیهم‌السلام از اخباری‌گری اصطلاحی [که به معنای نفی تقلید و مبانی قطعی اصولی است] متمایز است. ✍️ همچنین روشن است که در مواردی، از ظواهر تعالیم وحیانی آموزه‌هایی به نظر می‌رسد که اصولِ دین، آنها را بر نمی‌تابد و یا برخلاف حکم عقل قطعی است؛ در این موارد خودِ وحی به تأویل آن پرداخته است. نمونه‌هایی از آنها را می‌توان در تأویل آیات زیر مشاهده کرد: « وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» « وَجَاءَ رَبُّكَ» « وَجَاءَ رَبُّكَ» ✍️ و نیز باید توجه داشت که بخشی از اصول عقلی قطعی که در فلسفه مطرح است، تردید ناپذیر است، با آنهاست که می‌توانیم معارف وحیانی و توحیدی را روشن سازیم، با منکران خدا بحث کنیم و استدلال آوریم و آیات و روایات دشوار را بفهمیم و تبیینی درست از آنها ارائه دهیم و نکات ظریف و دقیق را دریابیم. نیاز معلول به علت، محال بودن اجتماع نقیضین، استحاله دور و تسلسل و پیروی نظم دائمی از ناظم آگاه و توانا و ... از آن جمله‌اند. این اصول عقلی در انحصار فلاسفه نیست، بلکه همه‌ عقلای عالم از آنها استفاده می‌کنند و در امور مختلف آنها را به کار می‌برند. ✍️ آری، آن دسته از مسائل فلسفه که بحث‌های نظری و اختلافی است نباید مسلم انگاشته شود. اصالتِ وجود، وحدت وجود، وحدت تشکیکی و اطلاقی، قاعده «الواحد» ... که زیربنای سنخیت میان خدا و خلق، اتحاد علم و اراده حق، قِدَم عالَم، معاد مثالی و ... می‌باشد، پذیرفتنی نیست. 📚 منبع: تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ، ج۱ ص۲۵۱ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺‏ تاثیر حلقات در انسجام فکر اصولی ‏◀️‌‎️‌‏ به بیان استاد مدرّس دروس فقه و اصول حوزه و از جمله حلقات برای توضیح بیشتر به این لینک مراجعه کنید اهمیت کتاب حلقات •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ ادخال یا اخراج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. ۳_ اخراج حکمی حقیقی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : اخراج حکمی حقیقی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی[جهت فرق تخصیص با حکومت] مجازی (یعنی تعبدی) [جهت تفاوت حکومت با ورود] بواسطه تعبد شارع {در حکومت خروج موضوعی بالتعبد تعبدا ، بخلاف ورود که بالتعبد وجدانا بود} مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
تفاوت انواع جمع عرفی.jpeg
5.26M
🔰 انواع جمع عرفی و تفاوت ها 👤 استاد میهن دوست أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
برای تماشا از آپارات کلیک کنید حلقات شهید صدر یا متون رایج حوزه علمیه ؟! حضرت استاد حاج شیخ حسین فرحناکی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشتی کوتاه پیرامون کتب درسی و جایگزینی کتاب حلقات ✍️ میثم صادقی سلام و
👆👆👆👆👆 یادداشتی کوتاه پیرامون کتب درسی و کتاب حلقات ✍ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 انکار اصل مثبت 🔹میرزا محمد حسن آشتیانی (رضوان الله علیه) در بحرالفوائد از مجلس درس شیخ اعظم انصاری (رضوان الله علیه) چنین نقل میکند که، اول کسی که اصل مثبت را انکار نمود کاشف الغطاء (رضوان الله علیه ) بود: «و هذا معنى ما اشتهر أنّ الأصل المثبت لا اعتبار به على القول باعتبار الاستصحاب من باب التّعبّد إذا كان مجراه الموضوع الخارجي و أوّل من عنون الأصل المذكور بهذا العنوان على ما حكاه شيخنا دام ظلّه في مجلس البحث فقيه عصره و شاع بين مشايخ ولده و تلامذته و تلامذتهم و المراد ما عرفت، و قد غفل عنه غير واحد ممّن ذهب إلى اعتبار الأصول المثبتة فزعم كون القول بعدمه نقصا على الشّارع من حيث لزوم قصر قدرته على جعل الحكم دون غيره...» 📚بحر الفوائد فى شرح الفرائد ( طبع جديد )، ج‏۷، ص: ۳۰۷ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔹آیت الله شبیری زنجانی(دام عزه) «بارها گفته‌ايم در كتب سابقين مثل كلمات محقق، علامه و ابن ادريس فتوايى كه اول ذكر مى‌شود، فتواى شيخ طوسى و گويا فتواى اماميه همين است زيرا كه ديگران فتواى خود را به عنوان حاشيه‌اى بر فتاوى شيخ محسوب مى‌كرده‌اند. بنابراين جمله اول در سرائر نقل فتوايى شيخ است». 📚كتاب نكاح (زنجانى)، ج‌16، ص:5149 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
أصول فقه الشيعة ج ٦.pdf
2.68M
المجلد السادس من كتاب (أصول فقه الشيعة) وهو تقرير سماحة آية الله المعظّم السيد محمد مهدي الموسوي الخلخالي قدس سره لبحث الأصول لأستاذه زعيم الحوزة العلمية آية الله العظمى السيد المحقق الخوئي قدس سره. 💡 يبتدأ هذا المجلد من بحث الأصول العملية وينتهي بالخاتمة حول شرائط العمل بالأصول إلا أنه لم يتضمن قاعدة لا ضرر ولا ضرار. كما أن في الكتاب نقصاً يقرب من ٨٠ صفحة نتيجة سفر المقرر رحمه الله وغير ذلك، وقد أُكمل من كتاب الدراسات للسيد علي الشاهرودي رحمه الله. وهناك مواضع لم يقررها السيد الخلخالي لعدم زيادته على ما في الدراسات مضموناً وبياناً فتجده يكتب (أن هذا المطلب لم يزد على ما في الدراسات فراجع)، ولكن قام المحققون للكتاب بنقل ما في الدراسات في الحاشية. ويجدر التنبيه في آخر المطاف إلى أن هذا المجلد السادس قد صدر بعد وفاة السيد الخلخالي طاب ثراه، وأنه تقرير الدورة الرابعة الممتدة من ١٣٧٠ هـ إلى ١٣٧٥ هـ، ولمزيد من التفاصيل حول تقريرات السيد الخوئي قدس سره يحسن مراجعة: دراسة توثيقية في التقريرات الأصولية للسيد الخوئي •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
حقوق معلم و استاد 📝امام سجاد علیه السلام حقوق معلم و استاد را چنین بیان میفرمایند : التَّعْظِیمَ لَهُ تعظیم نمودن اوالتَّوْقِیرُ لِمَجْلِسِهِ احترام گذاشتن به مجلس اوحُسْنُ الاِسْتِمٰاعِ اِلَیْهِ خوب گوش دادن به اوالْاِقْبٰالُ عَلَیهِ روی آوردن به اواَنْ لٰاتَرْفَعَ عَلَیهِ صَوْتَکَ اینکه بلند نکنی بر او صدایت رااَنْ لٰاتُجیٖبَ اَحَدًا یَسْاَلُهُ عَنْ شَیءٍ حَتَّی یکُونَ هُوَ الَّذِی یجِیبُ اینکه جواب ندهی به کسی که از او سوال می کند از چیزی تا باشد و آنکه جواب می دهد.لٰاتُحَدِّثَ فِی مَجْلِسِهِ اَحَدًا صحبت نکنی در مجلسش با کسیلٰاتَغْتٰابَ عِنْدَهُ اَحَدًا غیبت نکنی نزدش از کسیاَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ اِذَا ذُکِرَ عِنْدَکَ بِسُوءٍ اینکه دفاع کنی از او هنگامی که ذکر شود نزد تو به بدی.اَنْ تَسْتُرَ عُیوبَهُ اینکه بپوشانی عیب هایش راتُظْهِرَ مَنٰاقِبَهُ آشکار کنی خوبی هایش رالٰاتُجٰالِسَ لَهُ عَدُوًّا مجالست نکنی دشمن او رالٰاتُعٰادِی لَهُ وَلِیًا دشمنی نکنی دوست او را فَاِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ شَهِدَ لَکَ مَلٰائِکَةُ اللَّهِ بِاَنَّکَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ اسْمُهُ لٰا لِلنَّاسِ اگر انجام دادی آن(دستورات) را شهادت دهد برایت فرشتگان خدا به اینکه تو او را قصد کردی و تعلیم گرفتی علمش را برای خدا(که بزرگ است نامش) نه برای مردم 📓رساله حقوق امام سجاد علیه السلام أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye