eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.2هزار دنبال‌کننده
388 عکس
130 ویدیو
677 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 الغاء خصوصیت و تنقیح مناط ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: این دو با هم فرق دارند. ● الغاء خصوصیت در جائی است که اگر جمله‌ای گفتند، به حسب متفاهم عرفی مثال فهمیده شود، گاهی با تناسب حکم و موضوع مثال فهمیده می‌شود. مثلا در جمله: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع» رجل را عرف مثال می‌فهمد یعنی مکلف این کار را بکند، اما در جهاد یا امور سخت که به حسب ارتکازات عرفیه بین زن و مرد فرق است، آنجا مثال نمی‌فهمد، تناسب حکم و موضوع دخالت دارد. ● اما تنقیح مناط اگر کسی احکام مختلف شرع مقدس را اطلاع داشته باشد مثلا از ۲۰ یا ۳۰ حکم قاعده ای مانند «من اتلف مال الغیر فهو له ضامن» را اصطیاد می کند، که این در روایتی نیست بلکه یک تکه در یک روایت و تکه دیگر در روایت دیگری گفته شده است که از ملاحظه مجموع استفاده می‌شود که اتلاف مال غیر ضمان می‌آورد. پس تنقیح مناط به متخصص فن و مطلع به مبانی مختلف شرع مربوط می‌شود. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۶۳ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
هشتم شوال؛ سالروز تخریب قبور و بارگاه منور و مطهّر ائمه‌مظلوم بقیع صلوات‌الله‌علیهم را به پیشگاه مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 تفاوت اخبارگرایی با اخباری گری ✍️برخی از افراد، کسانی را که بر مراجعه به اَخبار - در مسائل اعتقادی - اِصرار می‌ورزند، به اخبار‌ی‌گری متهم می‌سازند. این کار، شیوه‌ای ناجوانمردانه و سخنی نابجا و خام می‌باشد؛ زیرا رجوع به قرآن و روایات و اهمیت دادن به آنها برای مؤمن، کمال افتخار است. 🔻پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم همواره در طول بعثت به آن فرامی‌خواند و از مردم می‌خواست که آموزه‌های وحیانی را ملاک اعتقاد و رفتار و کردارشان قرار دهند و دین را از خود دین برگیرند. این شیوه مراجعه به اخبار و محور قرار دادن کلام قرآن و معصومین علیهم‌السلام از اخباری‌گری اصطلاحی [که به معنای نفی تقلید و مبانی قطعی اصولی است] متمایز است. ✍️ همچنین روشن است که در مواردی، از ظواهر تعالیم وحیانی آموزه‌هایی به نظر می‌رسد که اصولِ دین، آنها را بر نمی‌تابد و یا برخلاف حکم عقل قطعی است؛ در این موارد خودِ وحی به تأویل آن پرداخته است. نمونه‌هایی از آنها را می‌توان در تأویل آیات زیر مشاهده کرد: « وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» « وَجَاءَ رَبُّكَ» « وَجَاءَ رَبُّكَ» ✍️ و نیز باید توجه داشت که بخشی از اصول عقلی قطعی که در فلسفه مطرح است، تردید ناپذیر است، با آنهاست که می‌توانیم معارف وحیانی و توحیدی را روشن سازیم، با منکران خدا بحث کنیم و استدلال آوریم و آیات و روایات دشوار را بفهمیم و تبیینی درست از آنها ارائه دهیم و نکات ظریف و دقیق را دریابیم. نیاز معلول به علت، محال بودن اجتماع نقیضین، استحاله دور و تسلسل و پیروی نظم دائمی از ناظم آگاه و توانا و ... از آن جمله‌اند. این اصول عقلی در انحصار فلاسفه نیست، بلکه همه‌ عقلای عالم از آنها استفاده می‌کنند و در امور مختلف آنها را به کار می‌برند. ✍️ آری، آن دسته از مسائل فلسفه که بحث‌های نظری و اختلافی است نباید مسلم انگاشته شود. اصالتِ وجود، وحدت وجود، وحدت تشکیکی و اطلاقی، قاعده «الواحد» ... که زیربنای سنخیت میان خدا و خلق، اتحاد علم و اراده حق، قِدَم عالَم، معاد مثالی و ... می‌باشد، پذیرفتنی نیست. 📚 منبع: تفسیر آیات العقائد، تقریرات دروس آیت الله سید جعفر سیدان ، ج۱ ص۲۵۱ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺‏ تاثیر حلقات در انسجام فکر اصولی ‏◀️‌‎️‌‏ به بیان استاد مدرّس دروس فقه و اصول حوزه و از جمله حلقات برای توضیح بیشتر به این لینک مراجعه کنید اهمیت کتاب حلقات •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ ادخال یا اخراج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. ۳_ اخراج حکمی حقیقی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : اخراج حکمی حقیقی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی[جهت فرق تخصیص با حکومت] مجازی (یعنی تعبدی) [جهت تفاوت حکومت با ورود] بواسطه تعبد شارع {در حکومت خروج موضوعی بالتعبد تعبدا ، بخلاف ورود که بالتعبد وجدانا بود} مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
تفاوت انواع جمع عرفی.jpeg
5.26M
🔰 انواع جمع عرفی و تفاوت ها 👤 استاد میهن دوست أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
برای تماشا از آپارات کلیک کنید حلقات شهید صدر یا متون رایج حوزه علمیه ؟! حضرت استاد حاج شیخ حسین فرحناکی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشتی کوتاه پیرامون کتب درسی و جایگزینی کتاب حلقات ✍️ میثم صادقی سلام و
👆👆👆👆👆 یادداشتی کوتاه پیرامون کتب درسی و کتاب حلقات ✍ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔰 انکار اصل مثبت 🔹میرزا محمد حسن آشتیانی (رضوان الله علیه) در بحرالفوائد از مجلس درس شیخ اعظم انصاری (رضوان الله علیه) چنین نقل میکند که، اول کسی که اصل مثبت را انکار نمود کاشف الغطاء (رضوان الله علیه ) بود: «و هذا معنى ما اشتهر أنّ الأصل المثبت لا اعتبار به على القول باعتبار الاستصحاب من باب التّعبّد إذا كان مجراه الموضوع الخارجي و أوّل من عنون الأصل المذكور بهذا العنوان على ما حكاه شيخنا دام ظلّه في مجلس البحث فقيه عصره و شاع بين مشايخ ولده و تلامذته و تلامذتهم و المراد ما عرفت، و قد غفل عنه غير واحد ممّن ذهب إلى اعتبار الأصول المثبتة فزعم كون القول بعدمه نقصا على الشّارع من حيث لزوم قصر قدرته على جعل الحكم دون غيره...» 📚بحر الفوائد فى شرح الفرائد ( طبع جديد )، ج‏۷، ص: ۳۰۷ •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔹آیت الله شبیری زنجانی(دام عزه) «بارها گفته‌ايم در كتب سابقين مثل كلمات محقق، علامه و ابن ادريس فتوايى كه اول ذكر مى‌شود، فتواى شيخ طوسى و گويا فتواى اماميه همين است زيرا كه ديگران فتواى خود را به عنوان حاشيه‌اى بر فتاوى شيخ محسوب مى‌كرده‌اند. بنابراين جمله اول در سرائر نقل فتوايى شيخ است». 📚كتاب نكاح (زنجانى)، ج‌16، ص:5149 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
أصول فقه الشيعة ج ٦.pdf
2.68M
المجلد السادس من كتاب (أصول فقه الشيعة) وهو تقرير سماحة آية الله المعظّم السيد محمد مهدي الموسوي الخلخالي قدس سره لبحث الأصول لأستاذه زعيم الحوزة العلمية آية الله العظمى السيد المحقق الخوئي قدس سره. 💡 يبتدأ هذا المجلد من بحث الأصول العملية وينتهي بالخاتمة حول شرائط العمل بالأصول إلا أنه لم يتضمن قاعدة لا ضرر ولا ضرار. كما أن في الكتاب نقصاً يقرب من ٨٠ صفحة نتيجة سفر المقرر رحمه الله وغير ذلك، وقد أُكمل من كتاب الدراسات للسيد علي الشاهرودي رحمه الله. وهناك مواضع لم يقررها السيد الخلخالي لعدم زيادته على ما في الدراسات مضموناً وبياناً فتجده يكتب (أن هذا المطلب لم يزد على ما في الدراسات فراجع)، ولكن قام المحققون للكتاب بنقل ما في الدراسات في الحاشية. ويجدر التنبيه في آخر المطاف إلى أن هذا المجلد السادس قد صدر بعد وفاة السيد الخلخالي طاب ثراه، وأنه تقرير الدورة الرابعة الممتدة من ١٣٧٠ هـ إلى ١٣٧٥ هـ، ولمزيد من التفاصيل حول تقريرات السيد الخوئي قدس سره يحسن مراجعة: دراسة توثيقية في التقريرات الأصولية للسيد الخوئي •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
حقوق معلم و استاد 📝امام سجاد علیه السلام حقوق معلم و استاد را چنین بیان میفرمایند : التَّعْظِیمَ لَهُ تعظیم نمودن اوالتَّوْقِیرُ لِمَجْلِسِهِ احترام گذاشتن به مجلس اوحُسْنُ الاِسْتِمٰاعِ اِلَیْهِ خوب گوش دادن به اوالْاِقْبٰالُ عَلَیهِ روی آوردن به اواَنْ لٰاتَرْفَعَ عَلَیهِ صَوْتَکَ اینکه بلند نکنی بر او صدایت رااَنْ لٰاتُجیٖبَ اَحَدًا یَسْاَلُهُ عَنْ شَیءٍ حَتَّی یکُونَ هُوَ الَّذِی یجِیبُ اینکه جواب ندهی به کسی که از او سوال می کند از چیزی تا باشد و آنکه جواب می دهد.لٰاتُحَدِّثَ فِی مَجْلِسِهِ اَحَدًا صحبت نکنی در مجلسش با کسیلٰاتَغْتٰابَ عِنْدَهُ اَحَدًا غیبت نکنی نزدش از کسیاَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ اِذَا ذُکِرَ عِنْدَکَ بِسُوءٍ اینکه دفاع کنی از او هنگامی که ذکر شود نزد تو به بدی.اَنْ تَسْتُرَ عُیوبَهُ اینکه بپوشانی عیب هایش راتُظْهِرَ مَنٰاقِبَهُ آشکار کنی خوبی هایش رالٰاتُجٰالِسَ لَهُ عَدُوًّا مجالست نکنی دشمن او رالٰاتُعٰادِی لَهُ وَلِیًا دشمنی نکنی دوست او را فَاِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ شَهِدَ لَکَ مَلٰائِکَةُ اللَّهِ بِاَنَّکَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ اسْمُهُ لٰا لِلنَّاسِ اگر انجام دادی آن(دستورات) را شهادت دهد برایت فرشتگان خدا به اینکه تو او را قصد کردی و تعلیم گرفتی علمش را برای خدا(که بزرگ است نامش) نه برای مردم 📓رساله حقوق امام سجاد علیه السلام أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
◾️عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ کَانَ أَبُو عَبْدِالله علیه السّلام إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ ، فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ ، فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ. فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِالله علیه السّلام فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِالله علیه السّلام. هشام بن سالم میگوید ، وقتی تاریکی شب همه جا را فرا میگرفت ، إمام صادق علیه السّلام کیسه‌ای از نان و گوشت و پول برمیداشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه میبُرد و در میانشان تقسیم میکرد ، ولی آنان او را نمی‌شناختند. وقتی إمام صادق علیه السّلام بشهادت رسید ، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مَرد ، إمام صادق علیه السّلام بوده است. 📚کافی ۴ / ۸ ، باب صدقة الليل ، حديث ١. 🏴سالروز شهادت مظلومانه، شیخ الائمه حضرت اباعبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنافداه و همه موالیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، تسلیت عرض می نماییم. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟ 🔹 پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله): ✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به حجیت اجماع منقول و شهرت نبوده، اما طبق آن فتوا داده است. دلیل این امر یکی از دو احتمال است: 1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است. 2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمی‌دانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آن‌ها عمل کرده است. 👈🏻 لذا ما ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر است؛ ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰) 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله العظمی شبیری (دام ظله) در جلسات علمی فقه ــ 1398/9/19 (شبکه اجتهاد) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
هدایت شده از حديث پژوهی _ معارف
💥«معرفی رشته سطح ۳ علوم حدیث»💥 👨‍💻 حجت الاسلام والمسلمین جمال‌الدین حیدری‌فطرت ❓محتوای رشته علوم حدیث چیست؟ ❓ به چه کار طلبه میآید؟ ❓اهمیت و ضرورت آن چیست؟ آیا اگر هدف گذاری طلبه ای فقه و اصول است، فایده ای دارد که در این رشته تحصیل نماید؟ ❓آیا تحصیل در این رشته با تمحض و تمرکز بر فقه و اصول سازگار است؟ 📆تاریخ و زمان برگزاری: ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ الی ۱۸ 📌مکان: خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، فرعی ۳، پلاک ۵۰، مرکز تخصصی مؤسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام 🔗لینک پخش مجازی نشست: 🖥 maaref.org/research-institute/neshast/ ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🌐https://maaref.org 🆔 @hadith_maaref 🔗 تلگرام 👨‍💻 اینستاگرام 🔗 آپارات
💠 دوران امر بین زیاده و نقیصه 🔹 در جایی که دو نقل از یک روایت داریم، که یکی مشتمل بر عبارتی بیشتر است، کدام نقل مقدم می‌شود؟ 1️⃣ مرحوم خویی (ره): اصل عدم زیاده است و لذا باید نقل مشتمل بر زیاده را مقدّم کرد. 👈🏻 دلیل: انسان در اثر سهو و نسیان معمولا چیزی را فراموش می‌کند که بگوید، نه اینکه چیزی را از ذهنش اضافه کند، اضافه کردن اتفاق نادری است. لذا ناقل نقیصه، آن زیادی را فراموش کرده و اینگونه نیست که شهادت سلبی بدهد و بگوید حضرت (ع) مطلب اضافی را نفرموده‌اند. بعید است که ثقه ای چیزی را فراموش کند و از خودش اضافه کند، اما فراموش و حذف مطالب چنین مئونه‌ای ندارد. لذا عقلا در این موارد قول مشتمل بر زیاده را ترجیح می‌دهند. (موسوعة مرحوم خویی 3: 99، مصباح الهدی 2: 200) 2️⃣ مرحوم نائینی (ره): اصل عدم زیاده است، الا در یک مورد 👈🏻 یعنی اگر آن زیاده از چیزهایی است که به دلیل وجود اشباه و نظایر، خود به خود به زبان می آید، مثل قید «في الإسلام» در حدیث «لا ضرر» که گفته می‌شود ممکن است به خاطر وجود ترکیب‎های مشابه فراوان از قبیل «لَا رَهْبَانِيَّةَ فِي الْإِسْلَام‏»، «لَا صَرُورَةَ فِي الْإِسْلَام‏» یا «لَا حِلْفَ فِي الْإِسْلَام‏» به ذهن راوی آمده باشد، اصل جاری نیست؛ اما اگر زیاده چنین ویژگی نداشته باشد، باید بنا را بر عدم زیاده گذاشت. (منیة الطالب 2: 192) 🔸اشکال به نظریه اول و دوم (امام خمینی): این استدلال نهایتا باعث ایجاد ظنّ می‌شود و در امور مهمی مانند دادگاه‌ها چنین سیره‌ای ندارند. به همین دلیل اگر دو دسته ثقه شهادت بدهند میّت اموال خاصی از خودش را در زمان حیاتش وقف کرده، اما دسته دیگر بگوید علاوه بر آن اموال، چیزهای دیگری هم جزء موقوفات بوده، دادگاه قبول نمی‌کند. 3️⃣ امام خمینی (ره): هیچ یک از اصل عدم زیاده و اصل عدم نقیصه مقدم نمی‌شود. (الخلل في الصلاة، ص 226) ✅ نظر مختار نظریه است؛ زیرا عقلایی بودن این قاعده در موارد احتجاجات ثابت نیست و محرز نیست عقلاء در چنین مواردی به اصل عدم زیاده رکون کنند و همانطور که امکان دارد جملاتی کم شده باشد، احتمال دارد به اشتباه جملاتی توسط نساخ تکرار و اضافه شده باشد. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1397 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نبش قبر مرحوم شیخ کلینی 🔰 حجت الاسلام کاشانی ۱۰۲۶_ محمد بن يعقوب بن إسحاق أبو جعفر الكليني - وكان خاله علان الكليني الرازي - شيخ أصحابنا في وقته بالري ووجههم، وكان أوثق الناس في الحديث، وأثبتهم. صنف الكتاب الكبير المعروف بالكليني يسمى الكافي، في عشرين سنة (رجال نجاشی ص ۳۷۷) ۵۹۱- محمد بن يعقوب الكليني يكني أبا جعفرثقة عارف بالأخبار له كتب منها، كتاب الكافي يشتمل علي ثلاثين كتابا (الفهرست للطوسی) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
160407_2332.mp3
24.7M
🎧صوت 《معرفی رشته علوم حدیث》 🎙️استاد: جمال الدین حیدری فطرت ⬅️چهارشنبه. ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ 1:00 پیشینه تاسیس این رشته 5:00 جایگاه و اهمیت حدیث در تراث حدیثی 14:00 نگاه دانشی به حدیث و قدمت آن 20:00 محتوای رشته علوم حدیث چیست؟ 33:00 کلام علامه حلی درباره‌ی قواعد احکام و ارتباط آن با روایات 38:00 اگر هدف‌گذاری شخصی فقه و اصول باشد، تحصیل در رشته علوم حدیث برای او فایده ای دارد؟ 42:00 با چه روشی باید به رشته علوم حدیث ورود کرد؟ 44:00 فوائد شرکت در جلسات آموزشی علوم حدیث 50:00 بهترین زمان ورود به رشته علوم حدیث 53:00 پیش‌نیاز ورود به رشتۀ علوم حدیث 57:00 رسالت سه سطح •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
💠 تمام اقسام اجماع براساس کفایه الاصول در یک نمودار 🔰 نگاه کلان و نموداری به مباحث 📘منبع: جزوه درس استاد موسوی تهرانی رحمه‌الله علیه @karvarzi_eghtehad •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
چیست؟ ❗️ قاعدۀ انقلاب نسبت از قواعد اصولی، کاربردی در فقه به معنای ملاحظۀ نسبت جدید میان چند دلیل متعارض پس از تخصیص یکی از آنها به دیگری است. از آن در اصول فقه، بحث تعارض سخن گفته‌اند و در فقه، در مسائل مختلف بدان استناد کرده‌اند. 🔸 مرحوم آیت الله خویی در این زمینه می‌گویند: أما إذا وقع التعارض بين أكثر من دليلين، فهل تلاحظ الظهورات الأولية، أو لا بد من ملاحظة الاثنين منها، و علاج التعارض بينهما، ثم تلاحظ النسبة بين أحدهما و الثالث المعارض له، فقد تنقلب النسبة من العموم من وجه إلى العموم المطلق، أو بالعكس على ما سيذكر إن شاء اللَّه تعالى؟ اختار الشيخ و صاحب الكفاية (ره) عدم انقلاب النسبة، و أنه يلاحظ التعارض باعتبار الظهورات الأولية، بدعوى أنه لا وجه لسبق ملاحظة أحد الدليلين مع الآخر على الثالث. و لكن الصحيح هو انقلاب النسبة. (مصباح الاصول، ج2، ص386) 🔹 خلاصه‌ی فرمایش ایشان این است که وقتی تعارض بین دو دلیل نیست بلکه بیش از دو دلیل باهم تعارض می‌کنند، چند حالت متصور است؛ یک حالت این است که ظهورات اولیه هر دلیل را بدون در نظر گرفتن رابطه‌اش با دلیل دیگر را باهم بسنجیم و تعارض را حل کنیم؟ و یا اینکه تعارض بین دو دلیل را حل کنیم و نتیجه را با دلیل دیگر بسنجیم؟ 🔸 به این حالت دوم انقلاب نسبت گفته می‌شود که رابطه‌ی اولیه یک دلیل با دلیل دوم، به دلیل تعارض با دلیل سومی دچار انقلاب و تغییر می‌شود. به طور مثال اگر دلیل اول بگوید: اکرم العلماء و دو دلیل دیگر داشته باشیم که یکی گفته لا تکرم الفساق من العلماء و دیگری گفته اکرم النحاة. در اینجا بر اساس انقلاب نسبت مثلا ابتدا رابطه‌ی اکرم العلماء با لا تکرم الفساق من العلماء سنجیده می‌شود و نتیجه می‌شود: اکرم العلماء غیر الفساق و سپس این نتیجه با اکرم النحاة سنجیده می‌شود. در نتیجه نسبت اولیه‌ی عموم خصوص مطلق بین دلیل اول و سوم، به عموم و خصوص من وجه تغییر و انقلاب پیدا می‌کند. 🔹 شیخ اعظم انصاری و صاحب کفایه، انقلاب نسبت را قبول ندارند ولی خود مرحوم آیت الله خویی در ادامه‌ی این مطلب به اثبات انقلاب نسبت می‌پردازند. (مصباح الاصول، ج2، ص386) •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 السَّلَامُ عَلَى غَوْثِ اللَّهْفَانِ ... سلام بر فریادرس بیچاره‌گان •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️برای بندۀ طلبۀ خدمتگزارِ خودتان دعا کنید انا لله وانا الیه راجعون سید ابراهیم رئیسی "خادم الرضا علیه السلام" که سه سال پیش در روز ولادت امام رضا(علیه‌السلام)، هشتمین رئیس جمهور شد‌، در شب ولادت امام رضا(علیه‌السلام) روحش به ملکوت اعلی پیوست. شادی روح ایشان و آیت الله آل هاشم و سایر همراهان حمد و سوره ای قرائت فرمایید. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye