eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
393 عکس
138 ویدیو
678 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 برای صوت ها و جزوات کتاب حلقات و همچنین اصول شیخ باقر ایروانی به کانال زیر مراجعه کنید 👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تصویری | مهم‌تر از استعداد در طلبگی! 🔸 استاد پناهیان 👈🏻سایر کیفیت‌ها: 📎 Panahian.ir/post/5766 #تذکر •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🌸 ولادت با سعادت پیامبر رحمت حضرت محمد المصطفی و امام جعفر صادق علیهم السلام را به محضر امام عصر علیه السلام و شیعیان آن حضرت شاد باش عرض میکنیم 🌸 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 #معرفی_کتاب 🔰نسخه الکترونیکی درسنامه کفایه تالیف استاد شیخ حمید درایتی خرید از نرم افزار پژوهان در لینک زیر https://pajoohaan.ir/author/1883-%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C/document
صحیح و اعم با رویکرد بر نظر امام خمینی ۱.pdf
546.8K
📚 #معرفی_کتاب #مقاله واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمه‌الله - بخش اول •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
📚 #معرفی_کتاب #مقاله واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمه‌الله - بخش اول •┈••✾••
🔰 چکیده مقاله : بحث از صحیح و اعم در دوازده مقدمه تنظیم شده است؛ که در چهار مقدمه نخست، مباحث مقدماتی بحث می‌شود و سپس در مقدمه پنجم و ششم به ترتیب به تبیین دقیق محل نزاع در صحیح و اعم و سپس مفهوم‌شناسی صحت و فساد پرداخته و پس از آن در مقدمه هفتم بیان می‌شود که مراد از صحت در عنوان بحث صحت من حیث الاجزاء و الشرائط است یا من حیث الاجزاء فقط؟ و اگر شامل شرایط می‌شود، همه شرایط مراد است یا شرایط خاصی؟ مقدمه هشتم بحث از تسمیه الفاظ است؛ اینکه ــ مثلاًـ موضوع‌له لفظ صلات چیست؟ آیا شامل اجزا و شرایط می‌شود یا فقط اجزا را در برمی‌گیرد؟ در مقدمه نهم بحث لزوم ارائه تصویر قدر جامع مطرح می‌شود و اینکه چه صحیحی باشیم و چه اعمی، لازم است به ارائه تصویر جامع مبادرت کنیم. در مقدمه دهم بحثی کامل در مورد تصویر جامع طرح و سیزده مبنای متخذ در این باره، در دو وجه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ که وجه اول در تصویر قدر جامع از منظر صحیحی‌هاست و وجه دوم از نظرگاه اعمی‌ها. دراین میان مبنا در جامع صحیحی و مبنا در جامع اعمی وجود دارد که پس از واکاوی دقیق بیان می‌شود که از میان این سیزده مبنا، مبنا را می‌توان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، محقق اصفهانی (صحیحی) و امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه کرده‌ایم) و مختار از میان اعمی‌ها. مقدمه یازدهم و دوازدهم به بیان ثمرات بحث صحیح و اعم و همچنین به تبیین چهار قول متخذ در مسأله اشاره دارد و پس از طرح این مقدمات دوازده‌گانه، وارد تقریر ادله می‌شویم. •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
صحیح و اعم با رویکرد بر نظر امام خمینی ۲.pdf
399.1K
📚 #معرفی_کتاب #مقاله واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمه‌الله - بخش دوم •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
📚 #معرفی_کتاب #مقاله واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمه‌الله - بخش دوم •┈••✾••
🔰چکیده پس از آنکه در بخش نخست از مقاله نه مقدمه از مقدمات دوازده‌گانه بحث صحیح و اعم بیان شد، در مقدمه دهم آن اشاره شد که تصویر قدر جامع ــ چه صحیحی باشیم و چه اعمی ــ لازم است؛ لذا در بحث کاملی تصویر قدر جامع طرح و بیان شد که سیزده مبنا در مورد قدر جامع متخذ شده، که این مبانی در دو وجه مورد بررسی قرار می‌گیرند:  وجه اول که تصویر قدر جامع از منظر صحیحی‌ها و پنج مبنا می‌شد، در بخش نخست مقاله طرح گردید و اینک در بخش دوم مقاله، وجه دوم از نظرگاه اعمی‌ها که شامل هشت مبناست، تبیین می‌گردد؛ در پایان مقدمه دهم بیان می‌شود از میان این سیزده مبنا، چهار مبنا را می‌توان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، محقق اصفهانی (صحیحی) و امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه می‌شود) و مختار از میان اعمی‌ها. در مقدمه یازدهم، ثمرات بحث صحیح و اعم مطرح می‌شود و در نهایت در مقدمه دوازدهم چهار قول متخذ در مورد وضع الفاظ برای صحیح یا اعم بیان می‌گردد؛ پس از طرح این مقدمات دوازده‌گانه، وارد تقریر ادله صحیحی‌ها و سپس اعمی‌ها شده و در جمع بندی ادلة باب بیان می‌گردد که: «در بحث صحیح و اعم، یک مبنای عام نداریم، بلکه درباره هر عنوان فقهی (از قبیل وجوب، حرمت، صوم، حج و ...حتی در افعال) باید به طور مستقل بررسی صورت پذیرد و با توجه به گستردگی عناوین مذکور، بحث هر عنوان را باید در آغاز باب فقهی خود، مطرح ساخت». •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 ✔️ الوسائل الی غوامض الرسائل، شرح رسائل مرحوم شیخ انصاری اعلی الله مقامه به قلم استاد موسوی تهرانی دام عزه است. 🔹 این کتاب در ۱۷ مجلد سامان یافته که ۳ مجلد ابتدایی آن به صورت pdf در دست‌رس است. منبع : @tafaqqoh •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye 👇👇👇
الوسائل الى غوامض الرسائل ٫ ج ۱.pdf
28.96M
📚 الوسائل الی غوامض الرسائل ٫ ج ۱ 🖊 استاد موسوی تهرانی دام عزه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
الوسائل الى غوامض الرسائل ٫ ج ۲.pdf
29.25M
📚 الوسائل الی غوامض الرسائل ٫ ج ۲ 🖊 استاد موسوی تهرانی دام عزه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
الوسائل الی غوامض الرسائل ٫ ج ۳.pdf
30.38M
📚 الوسائل الی غوامض الرسائل ٫ ج ۳ 🖊 استاد موسوی تهرانی دام عزه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🔅امام جواد علیه السلام ⚫️مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ 🔰کسی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است. 📙کامل الزیارات،ص ۵۳۶،ح ۸۲۷ ▪️وفات کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها را به محضر امام عصر علیه السلام تسلیت عرض میکنیم. •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
حالات مختلف تنجیز و تعذیر بنابر مبنای حق الطاعه و قبح عقاب بلابیان.jpeg
4.95M
🔰 حالات مختلف تنجیز و تعذیر در قطع و احتمال بر مبنای مشهور و مبنای حق الطاعه ی شهید صدر 🔸 استاد میهن دوست منبع : @osolion •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
✅ گزارش از نشست آیت الله 🔹نشست روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای بر اساس کتاب غنا، یکشنبه 17 آذر ساعت 18 در مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، با سخنرانی استاد برگزار شد. 🔹در این نشست، استاد مبلغی به اهمیت روش شناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی فواید بیشماری دارد و استنتاج ما را سریعتر، دقیقتر، جامع تر و به روزتر می کند. 🔹ایشان افزود: روش شناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را کن فیکون می کند و برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شده اند، راه برون رفت شان تمرکز بر روش شناسی است. 🔹استاد مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام، آیت الله خامنه ای، شهید صدر و آیت الله خویی را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو می اندازد؛ ولی اگر روش شناسی نداشته باشیم متوقف می شویم 🔹در ادامه، ایشان به ابعاد روش شناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط 7 بخش است که روش در آنها ظهور می یابد: 1. فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث) 2. فقه الموضوع 3. فقه الآراء 4. فقه اللغه 5. فقه السیر و المرتکزات و الاعراف 6. فقه التطبیق 7. فقه الترتیب 🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنه ای مبتنی بر سه روش است: ✔️الف. لحن القول شناسی یکی از راههای رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص345 کتاب غنا) ✔️ب. بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب که شامل دو بخش است: - قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست فهم ما از پاسخ امام تغییر می کند. - قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است. ✔️ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی) 🔹استاد مبلغی در ادامه به پرداخت و گفت: آیت الله خامنه ای از سه روش در فقه الموضوع استفاده می کنند: ✔️الف. توجه به جامعه زمان صدور احادیث ✔️ب. بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک ✔️ج. مناط شناسی مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ می دهد و سه نوع تنقیح مناط می توانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار آیت الله خامنه ای به چشم می خورد: - الغای خصوصیت داخلی؛ که رایج است - الغای خصوصیت خارجی؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع می کنیم، می بینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی و لعب و موزون بودن که این پیرایه های خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود. - تثبیت خصوصیت؛ که آیت الله خامنه ای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند. ▫️پی نوشت: سایر مولفه ها (فقه الآراء، فقه اللغه و ...) در جلسات آتی بررسی خواهد شد. نشست به زودی در کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) بارگذاری خواهد شد. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
مناشيء الانصراف.pdf
847.8K
📚 #معرفی_کتاب 🔰 #مقاله مناشئ الانصراف 🖊 استاد الشیخ ولید العامری دام عزه ✔️ لا يخفى على المتتبع أنّ من أهمّ النكت الاستظهارية التي يستعين بها الفقيه على إلغاء خصوصية المورد و تعميم الحكم لغير مورده المذكور أو تخصيصه ببعض الحالات، هي نكتة #الانصراف. 🔹 و يجد المتتبع أيضاً اختلافاً في #تشخيص موارد تطبيقها، فنرى فقيهاً ما يدعي الانصراف في مورد، في حين ينكر الآخر ذلك. بل نجد في موردٍ واحدٍ أنَّ أحدهم يدّعي التعميم و الآخر التخصيص، و كلاهما يستند في ذلك إلى الانصراف. و لعلّ من أسباب ذلك الاختلاف هو عدم جعل ضوابط محدّدة للانصراف و لا أقل لبعض مناشئه. 🔹 و البحث الذي بين يديك عزيزنا القاريء للشيخ وليد العامري (دام عزّه) و هو محاولة منه لاستكشاف الضوابط التي يستند إليها في كلّ #منشأ من #مناشئ_الانصراف، ومتى يكون ذلك المنشأ حجة من عدمه، و بالخصوص منشأ (مناسبات الحكم والموضوع). ✔️ وقد نشرتْه مجلّةُ دراسات علميّة في [٤٢] صفحة من عددها السادس الصادرة في ١٤٣٥هـ. •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
1_2588200.apk
7.52M
📚 #معرفی_کتاب ✅ نرم افزار مجموعه آثار شهید محمد باقر صدر #حلقات #نرم_افزار #اندروید •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
سلام علیکم 🔰 یکی از موضوعاتی که در این کانال مطرح کردیم بحث هست از این جهت که احساس شد این موضوع بسیار مهم و مورد نیاز طلاب در راستای سریع تر رسیدن به قوه ی اجتهاد میباشد. 👈 برای استفاده از این مطالب هشتک را جستجو کنید 🔺 ان شاءالله به زودی مطالبی که تا به الان در این زمینه بارگذاری کردیم را به عنوان فهرست ارائه میکنیم
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. ۳_ خروج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : خروج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت] مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: دخول حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. 🔰 شیخ میثم صادقی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
جزوه بیع سید مهدی نوروزی.pdf
448.5K
📚 #معرفی_کتاب #جزوه 🔹 جزوه بیع مکاسب 🔸 سید مهدی نوروزی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye