eitaa logo
حق شناس (علی مع الحق...)
21 دنبال‌کننده
57 عکس
12 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فیضِ فیض
🔴 چند بند از شعر زیبای مرحوم میرزا سید اسماعیل شیرازی در وصف امیر مومنان علیه السلام هذه فاطمةٌ بنتُ أسدْ أقبلت تحملُ لاهوتَ الأبدْ فاسجدوا ذُلًّا له في من سَجَدْ فله الأملاكُ خَرّت سُجّدا إذ تجلّى نورُه في آدمِ‏ اين فاطمه دختر اسد (بن هاشم) است كه در حاليكه لاهوت ابد را در بر دارد, آمد. پس همراه با کسانی که به او کرنش می کنند, خاضعانه کرنش و احترام کنید؛ زيرا فرشتگان براى او به سجده افتادند. آن گاه که نورش در آدم تجلى كرد. هل درتْ أُمّ العلى ما وضعتْ‏؟ أم درتْ ثديُ‏ الهدى ما أرضَعتْ‏؟ أم درتْ كفُّ النهى ما رفعتْ‏؟ أم درى ربُّ الحجى ما ولدا؟ جلَّ معناه فلمّا يُعلَمِ‏ آيا مادر عظمت دانست كه چه به دنیا آورده و آيا سینه هدايت دانست كه چه کسی را شير داده؟ آيا دست خرد فهميد كه چه كسى را بلند کرده؟ و آيا صاحب عقل و اندیشه فهميد چه به وجود آورده؟ بزرگ خواهد بود معنایش آن گاه که دانسته شود! سيّدٌ فاقَ عُلًا كلَّ الأنامْ‏ كان إذ لا كائنٌ و هو إمامْ‏ شرّف اللَّهُ به البيتَ الحرامْ‏ حين أضحى لعُلاه مولدا فوطا تربتَهُ بالقدمِ‏ آقایى که در بلندی مقام بر همگان برتری یافت؛ او امام بود وقتی که چیزی وجود نیافته بود. خداوند بيت الله حرام را به ولادت او شرافت بخشید؛ زمانی که به جهت عظمت او محل تولد شد؛ پس با تولد قدم بر خاك آن گذاشت. إن يكن يُجعَلُ للَّه البنونْ‏ و تعالى اللَّهُ عمّا يصفونْ‏ فوليدُ البيتِ أحرى أن يكون لوليِّ البيتِ حقّا ولدا لا عُزيرٌ لا و لا ابنُ مريمِ اگر امکان داشت که برای خدا فرزندی در نظر گرفته شود- و خداوند منزّه است از فرزند داشتن و از آنچه يهود و نصارا در باره فرزند داشتن او می گویند- پس کسی که در خانه (کعبه) تولد یافته سزاوارتر است که براى صاحب خانه فرزند به شمار آید، نه عزير, كه يهود فرزند خدایش خواندند و نه پسر مريم ,كه نصارا به فرزند خدایی توصیفش کردند. هو بعدَ المصطفى خيرُ الورى‏ من ذُرِى العرش إلى تحت الثرى‏ قد كَسَت عُلياؤه أُمّ القرى‏ غرّةً تَحمي حِماها أبدا حيث لا يَدنوه من لم يُحرمِ‏ او بین عرشیان و فرشیان پس از مصطفی- صلی الله علیه و آله- برترین خلق است. همانا بزرگى او ام القری (مکه) را فرا گرفت؛ مکه ای که خود پناهی است برای اطرافیانش؛ جایی که بدون احرام وارد آن نمی شوند. هو بدرٌ و ذُراريه بُدورْ عقمتْ عن مثلِهم أُمُّ الدهور كعبةُ الوفّاد في كلِّ الشهورْ فاز من نحو فناها وفدا بمطافٍ منه أو مُستلَمِ‏ او و فرزندانِ [معصومش] ماه تمام اند که گیتی از زاییدن همچو آنانی ناتوان است. او در همه ماه های سال، قبله گروه های زیارت کننده است و كسانی كه به سوی او حرکت می کنند، و به طواف گرد او و به استلام (و درک) او نائل می شوند, رستگار و پیروزند. أيّها المرجى لقاهُ في المماتْ‏! كلُّ موتٍ فيه لقياك حياةْ ليتما عجّل بي ما هو آتْ‏ علّني ألقى حياتي في الردى‏ فائزاً منه بأوفى النعم‏ اى كسي كه دیدار او به وقت مرگ امید می رود! هر مرگى كه در آن ديدار تو باشد، زندگی است. اي کاش مرگی که در نهایت خواهد آمد، شتاب می كرد! که چه بسا زندگی ام را در آن می دیدم  در حالی که به برکت او به بهترین نعمت ها رسیده باشم. علیه السلام                                     فیضِ فیض👇👇👇 @feyzefeyz
چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت سوم) بنا بر آیه تطهیر، اهل بیت(علیهم السلام) از درجه عصمت، برخوردار بوده و از هر گناه، لغزش و اشتباهی پاک و مبرا هستند. برای دریافت اینکه مراد از اهل بیت، چه کسانی هستند، می توان از راههای گوناگونی وارد شد که این مقاله درباره سخنان خود اهل بیت(علیهم السلام) و اشاره اجمالی به سخنان بعضی از صحابه در این باره است. منابع آورده شده از کتب اهل سنت هستند. ♦تعیین مصادیق اهل بیت، توسط خود اهل بیت(علیهم السلام) در این بخش، روایات سه تن از اهل بیت(علیهم السلام) را می آوریم که مصادیق اهل البیت را در آیه تطهیر مشخص نموده اند؛ چرا که اهل البیت ادری بما فی البیت: اهل خانه بهتر می دانند که در خانه چیست. الف: حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) داستان و شأن نزول این آیه را این گونه بیان می دارد: رسول خدا(صلی الله علیه و اله) من و فاطمه و حسن و حسین را در خانه ام سلمه گرد آورد، سپس کساءش را در بر کرد و ما را نیز تحت پوشش گرفت و به هم فشرد، آن گاه فرمود: خدایا! اینان اهل بیتم هستند. خدایا! رجس و پلیدی را از آنان دور کن و آن طور که باید و شاید آنان را پاک گردان. ام سلمه عرض کرد: من(نیز هستم)؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: تو از خاندانت هستی و تو عاقبت به خیری. رسول خدا(صلی الله علیه و اله) این کار را سه بار انجام داد.{1} ب: حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می فرماید: نزد رسول خدا(صلی الله علیه و اله) رفتم. پس پارچه ای گستراند و مرا بر آن نشاند. سپس پسرم حسن(علسه السلام) آمد، او را کنارم نشاند. و آن گاه حسین(علیه السلام) آمد او را نیز کنارم نشاند. سپس علی(علیه السلام) آمد و او را با ما نشاند و آن گاه پارچه ای روی ما انداخت و سپس فرمود: خدایا! اینان از من هستند و من از اینانم. خدایا! از اینان راضی باش همان گونه که من از اینان راضی هستم.{2} ج: ابوجمیله می گوید: امام حسن(علیه السلام) پس از بهبود از حادثه ترور در حال نماز که به مجروح شدن ایشان انجامید، پس از برخاستن از بستر روی منبر سخنرانی کرد و فرمود: ای مردم عراق از خدا درباره ما بترسید، چرا که ما امیران و مهمان شما هستیم. ما اهل بیتی هستیم که خداوند درباره آنان فرموده است: خداوند می خواهد رجس و پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و آن طور که باید و شاید شما را پاک گرداند. آن حضرت همچنان سخن می گفت تا جایی که هیچ کس آن روز در مسجد نبود مگر اینکه به گریه افتاد.{3} ♦تعیین مصادیق اهل بیت، توسط صحابه بعضی از اصحابی که پنج تن آل عبا(علیهم السلام) را اهل بیت می دانند یا داستان آیه تطهیر را به طور خلاصه یا مفصل بیان می کنند، از این قرارند: الف: ابو سعید خدری که درباره او گفته اند دانشمند ترین صحابه جوان رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می باشد.{4} ب: سعد ابن ابی وقاص.{5} پ: عمر ابن ابی سلمه فرزند ام سلمه که بزرگ شده دامن رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می باشد.{6} ت: براء ابن عازب.{7} ث: جابر ابن عبدالله انصاری که از برترین صحابه رسول خدا(صلی الله علیه و اله) می باشد.{8} بنابراین، مصادیق اهل بیت(علیهم السلام) توسط خود ایشان و تعدادی از صحابه معرفی شده اند. 📚منابع 1. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18 به بعد 2. همان. 3. اسد الغابة ج2 ص18 و مجمع الزوائد ج9 ص 273 و المعجم الکبیر ج3 ص93 4. مجمع الزوائد ج9 ص168 5. صحیح مسلم، الجزء السابع ص 121 و مسند احمد ج1 ص 301 و سنن ترمذی ج5 ص407 6. سنن ترمذی ج5 ص141 7. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص 18 به بعد که از دو طریق نقل می کند. 8. همان. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴چه کسانی مصداق «اهل بیت» در آیه تطهیر هستند؟(قسمت آخر) پس از اینکه بیان کردیم که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) همسران ایشان، صحابه و خود اهل بیت(علیهم السلام) «اهل بیت» را شامل خمسه طیبه(علیهم السلام) می دانند در این قسمت، تنی چند از علمای اهل سنت را که آنها نیز چنین نظری را درباره «اهل بیت» دارند، نام می بریم. ♦ تعیین مصادیق اهل بیت، توسط علمای اهل سنت علما و دانشمندان اسلامی که در این زمینه تلاش کرده اند را می توان به دو گروه تقسیم نمود: الف: دانشمندانی که بیشتر درباره اسباب النزول آیات تحقیق کرده اند و رشته تخصصی آنان تشخیص اسباب النزول آیات می باشد که آراء مشهورترین آنان را که به دست آوردیم به نه عدد می رسد که مصادیق اهل البیت را منحصر در پنج تن(علیهم السلام) می دانند، مانند: المصنف فی اسباب النزول ص 312 و جامع النقول فی اسباب النزول ص 342 و حسکانی در شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ص 18 به بعد، از شصت طریق! نقل می کند که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) اینان را به عنوان اهل بیت خود معرفی کرده است و واحدی نیشابوری نیز در کتاب اسباب النزول واحدی ص 76 از چندین طریق این قضیه را اثبات می کند و دیگران. ب: مفسران: دانشمندان اسلامی که در تفسیر قرآن بیشترین تلاش را انجام داده اند، اصرار دارند که اهل بیت رسول خدا(علیهم السلام) این پنج نفر می باشند، گر چه به دلیل نوع کار بقیه اقوال را نیز آورده اند. تعداد این دانشمندان حداقل 33 نفر می باشد و احتمالا بیش از اینهاست، ولی مسلما همین مقدار نیز منظور از اهل بیت در آیه تطهیر را مشخص می نماید. مفسرانی مانند: قرطبی در الجامع لاحکام القرآن ج14 ص184 و فخر رازی در مفاتیح الغیب در ج9 ص168 و نیشابوری در غرائب القرآن و رغائب الفرقان ج3 ص186 و ج9 ص196 و ابن کثیر در تفسیر القرآن العظیم از ج6 ص365 از هفده نفر از صحابه نقل می نماید که مصداق اهل البیت این پنج نفر(علیهم السلام) می باشند و ثعالبی در الجواهر الاحسان فی تفسیر القرآن ج4 ص346 و احمد ابن حنبل در کتاب مرویات احمد ابن حنبل فی التفسیر ج1 ص271 و ج3 ص408 و آلوسی در روح المعانی ج3 ص190 و زمخشری در الکشاف ج1 ص 565 که پس از نقل روایت کساء می گوید: «این آیه فضیلتی را برای اصحاب کساء بیان می دارد که چیزی قویتر و بالاتر از آن نیست» و ابن جوزی در زاد المسیر ج1 ص339  و حسین برکة الشامی در تهذیب التفسیر الکبیر ج2 ص115 و ج5 ص553 که وی پس از نقل روایت می نویسد: بدان بین اهل تفسیر و حدیث، اتفاق بر صحت آن وجود دارد. بنابراین حتی بسیاری از علمای اهل سنت نیز با شیعه در این باره، هم عقیده هستند. در مقاله بعدی به اینکه چرا همسران رسول خدا(صلی الله علیه و اله) از «اهل بیت» نیستند به صورت اختصاصی، می پردازیم ان شاءالله. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴چرا همسران پیامبر از «اهل بیت» نیستند؟ بعضی از اهل سنت ادعا کردند که آیه تطهیر شامل همسران پیامبر(صلی الله علیه و اله) می شود که خود، دو گروه شده اند.  گروهی که آیه را منحصر در همسران ایشان دانسته اند و گروهی که همسران را نیز در کنار دیگران، داخل در اهل بیت دانسته اند. در این مقاله به هر دوی این دو ادعا پاسخ می دهیم. ♦پاسخ به ادعای اول اگر کسی بگوید مراد از اهل بیت، فقط زنان هستند، ادعایش به سادگی رد می شود. زیرا ضمایری که در آیه به کار رفته همگی مذکّر هستند. اگر واقعا خطاب، تنها به زنان بود باید ضمیر ها مؤنّث می شدند. همانطور که قبل از آیه تطهیر و بعد از آن به صورت مونّث آمده: قَرنَ، اَقِمنَ، ولی می بینیم که در آیه تطهیر آمده: «عنکم، یطهّرکم» که مشخّص می کند قطعا نمی تواند مراد آیه تنها زنان باشند. به این آیات، دقت کنید: قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی و اقمن الصلواه و ءاتین الزکواة و اطعن الله و رسوله انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا 33 و اذکرن ما یتلی فی بیوتکن من ءایات الله... 34 ♦پاسخ به ادعای دوم اگر کسی بگوید علاوه بر زنان رسول خدا(صلی الله علیه و اله) پنج تن آل عبا(علیهم السلام) یا کسان دیگر، نیز جزء اهل بیت هستند. در اینصورت به خاطر وجود مردان، ضمایر مذکّر شده است، ادعایش به دلایل زیر رد می شود: 1. احادیث فراوان از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) همسران ایشان، خود اهل بیت(علیهم السلام) و صحابه که زنان رسول خدا را جزء اهل بیت ندانسته اند. وقتی پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله) مصادیق اهل بیت را مشخص کرده، دیگر جایی برای اقوال دیگر نمی ماند. ذکر نمونه هایی از این احادیث در مقالات پیشین گذشت: 2. خود وجود مبارک پیامبر(صلی الله علیه و اله) حضور همسران در میان اهل بیت را رد کرده است. تقریبا در تمامی روایاتی که داستان عبا انداخته شدن بر پنج تن(علیهم السلام) و نزول آیه تطهیر را نقل می کند، آورده است که عایشه یا امّ سلمه یا زنی دیگر از همسران پیامبر(صلی الله علیه و اله) عبا را کنار می زند و می گوید: من هم داخل شوم؟ ولی پیامبر اجازه نمی دهند. این خود بزرگترین دلیل بر نبود زنان در اهل بیت است. توجه کنید: حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) پس از نقل داستان انداخته شدن عبا بر روی پنج تن(علیهم السلام) می فرماید: ام سلمه {به پیامبر} عرض کرد: من(نیز هستم)؟ رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: تو از خاندانت هستی و تو عاقبت به خیری.{و او را به زیر عبا راه ندادند.} {1} 3. خود همسران چنین ادّعایی نداشتند، بلکه اهل بیت را منحصر در پنج تن(علیهم السلام) می دانستند که روایات آن در مقاله مربوط به همسران پیامبر(صلی الله علیه و اله) گذشت. 4. پیامبر(صلی الله علیه و اله) در سخنی خطاب به حضرت زهرا(سلام الله علیها) بین اهل بیت و همسرانشان فرق گذاشته اند: أول من یلحقنی من أهلی أنت یا فاطمة وأول من یلحقنی من أزواجی زینب.. .{2} واثلة بن اسقع می گوید: از رسول خدا شنیدم که می فرمود : ای فاطمه! اولین کسی که از اهل بیتم بعد از وفاتم به من ملحق می شود، تو هستی و اولین نفر از زنانم که به من ملحق می شود زینب است. 5. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) یک همسر و یک خانه نداشتند؛ بلکه 9 همسر داشتند که هر کدام از آن‌ها دارای خانه‌های مستقلی بودند؛ بنابراین اگر مراد از «اهل البیت» در این آیه زنان پیامبر بود، باید به جای اهل البیت «اهل البیوت» می‌آمد. چنانچه در اول آیه آمده است : وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ. و همان‌طور که در آیۀ 53 احزاب آمده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیّ. بنا بر آنچه گذشت، مراد از آیه هرگز نمی‌تواند زنان پیامبر باشد. 📚منابع (از اهل تسنن) 1. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ج2 ص18.  2.  تاریخ مدینة دمشق ـ ابن عساکر ، م 571 ـ ج17 ، ص 73 ناشر: دارالفکر ـ بیروت ـ سال چاپ 1995 م. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴 به مناسبت ۲۴ رجب، فتح قلعه بدست امیرالمومنین علیه‌السلام ابن أبى شيبه ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه: على عليه السلام در جنگ خيبر، در را [ روى خندق ]برد تا مسلمانان بالا رفتند و [ دژهاى ] خيبر را فتح كردند . آن در را آزموده بودند و تا چهل تن نشدند، نتوانسته بودند كه حركت بدهند . 📗المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۵۰۷. به نقل از در ایتا حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇 @haqshenas110
🌹 فضل مولا أمیر المؤمنین علی (علیه السلام) پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و‌آله وسلم) در روز فتح خیبر فرمودند: 🔸 یا علی لولا ان تقول فیک طوائف من امّتی ما قالت النصاری فی عیسی لقلتُ الیوم فیک مقالا لاتمُرّ من المسلمین الا اخذوا تراب رجلیک و فضل طهورک یستشفون به ای علی، اگرترس این نبود که گروه هائی ازامت من درباره تو چیزهایی بگویند که نصاری درباره عیسی گفتند، درباره تو سخنی می گفتم که وقتی از میان جمعی از مسلمانان عبور کنی، خاک پایت و باقیمانده آب وضویت را بگیرند و به آن شفا جویند. 📚 از منابع عامه، برای نمونه: طبراني، المعجم الكبير، ج1، ص319؛ شجرى جرجانى، الأمالي الخميسية، ج‏1، ص175، 180؛ خوارزمی، مناقب، ص77، 96؛ مقتل الحسین، ص45. 📚 و از منابع شیعه، کتب بسیاری چون الکافی، المسترشد، تفسیر فرات، امالی و خصال شیخ صدوق، الارشاد شیخ مفید و... به اسناد مختلف آن را روایت کرده اند که ذکر اسناد به طول می انجامد. حق شناس (علی مع الحق...)👇👇👇👇👇 @haqshenas110
🔴بررسی حدیث ثقلین(قسمت اول) از جمله مهم ترین احادیثی که بر مرجعیّت دینی اهل بیت(علیهم السلام) و حجّیّت قول و فعل ایشان دلالت دارد، حدیث مشهور به حدیث ثقلین است. حدیثی که حکایت از وصیّت و سفارش پیامبر(صلی الله علیه و اله) به امّت خود تا روز قیامت دارد. وصیّتی که با عمل به آن، امّتش دچار انحراف نگشته و گمراه نخواهند شد. ♦متن مشهور حدیث ثقلین قال رسول الله(صلی الله علیه و اله): انّی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسّکتم بهما لن تضلو بعدی ابدا و إنّهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض: پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله) فرمودند: بی شک من دو چیز گرانبها در بین شما به یادگار می گذارم: کتاب خدا و عترت و اهل بیت من. دو چیزی که اگر به آنها چنگ بزنید بعد از من هرگز گمراه نخواهید شد و آن دو از یکدیگر جدا نمی گردند تا آن که در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند. ♦️دو شرط هدایت امت همانگونه که مشاهده می شود، پیامبر(صلی الله علیه و اله) پیروی از دو چیز را شرط عدم گمراهی و هدایت امت می دانند: 1. قرآن 2. اهل بیت(علیهم السلام) قبلا در بحث آیه تطهیر، مشخص شد که اهل بیت، پنج تن آل عبا(علیهم السلام) هستند و آنها نیز بقیه امامان دوازده گانه(علیهم السلام) را -که در زمان نزول آیه تطهیر هنوز به دنیا نیامده بودند- از اهل بیت شمرده اند، همچنانکه خود امامان دوازده گانه(علیهم السلام) مکررا این عنوان را بر خود، تطبیق کرده اند. بنابراین اطاعت از اهل بیت و قرآن با هم، سبب هدایت بشریت و عدم اطاعت از آنان یا یکی از آنان به تنهایی، سبب گمراهی می شود. ♦️نگاهی دیگر به ماجرای دوات و قلم حالا می توان فهمید که پیامبر(صلی الله علیه و اله) می خواستند به چه چیزی در آخرین پنجشنبه عمر شریف خود، سفارش کنند؛ زیرا پیامبر(صلی الله علیه و اله) فرمودند: قلم و کاغذ بیاورید، چیزی بنویسم که پس از من هرگز گمراه نشوید که عمر بن خطاب، مانع نگارش وصیت شد. کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
🔴 بررسی حدیث ثقلین(قسمت دوم) دستوراتی که پیامبر(صلی الله علیه و اله) در حدیث ثقلین، داده‌اند، جالب توجه است. ایشان به جز بیان اینکه اطاعت از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) با هم، سبب هدایت می‌شود، جملات تأکیدی دیگری را در حدیث برای اطاعت از این دو امانت الهی فرموده‌اند. مثلا: فلا تقدّموهما فتهلکوا و لا تقصروا عنهما فتهلکوا. یعنی: 👈 از آن دو پیشی نگیرید که هلاک می‌شوید و از آن دو، عقب نمانید که هلاک می‌شوید. یعنی اطاعت بی چون و چرا لازم است و گرنه گمراهی به بار می‌آورد. همچنین فرموده‌اند: أسئلکم حین تلقونی عن ثقلیّ فانظروا کیف تحفظونی فیهما. یعنی: 👈 زمانی که مرا ملاقات می‌ کنید از شما درباره گنج ارزشمندی که نزد شما به امانت گذاشته‌ ام سؤال می کنم. بنگرید چگونه حق مرا درباره آن دو حفظ می کنید؟ اما امت چه کردند... و ما چطور حق دو امانت پیامبر را ادا می‌کنیم... کانال حق شناس(علی مع الحق) @haqshenas110
هدایت شده از فیضِ فیض
🔴 حضرت مهدی، مقتدای عیسی مسیح برخی از اتفاقاتی که بعد از ظهور حضرت مهدی میفتد در احادیث پیامبر و معصومان متبلور شده است. یکی از این وقایع، نزول حضرت عیسی از آسمان است. رسول خدا (صلی الله علیه و اله) می‌فرماید:🔻 👈 «از نسل من مهدی است. زمانی که قیام کرد عیسی بن مریم برای یاری‌کردن او [از آسمان] فرود می‌آید و او را بر خود مقدم می‌دارد و پشت سرش نماز می‌گزارد.» (امالی شیخ صدوق، ص218) مضمون این روایت در کتاب‌های مختلف دانشمندان مسلمان ثبت شده است. 👈 با توجه به جمعیت فوق‌ العاده مسیحیان در جهان، نزول حضرت عیسی (علیه السلام) برای هدایت حداکثری آنان جهت تبعیت از حضرت مهدی (عجل الله فرجه) بسیار اثرگذار خواهد بود. حضرت عیسی (علیه السلام) با اقتدا به ایشان در نماز نشان می‌دهد که همه باید به حضرت مهدی اقتدا کنند و از ایشان فرمان ببرند و هیچ کس بالاتر از او نیست. عیسی مسیح مطابق روایت، یاریگر امام مهدی در پیشبرد امور الهی ایشان خواهد بود. 👈 نکته‌ی دیگری که از روایت برداشت می‌شود روند صلح‌آمیز قیام حضرت مهدی است. آن با هیچ کس سر جنگ ندارد و سعی می‌کند همه را هدایت کند. مگر کسانی که از روی تکبر و تعصبات بیجا خودشان می‌خواهند جنگ راه بیندازند و البته شکست یا نابودی آنان برای تحقق لازم است. 👈 مطابق یکی دیگر از روایات، حضرت مهدی (علیه السلام) برای مسیحیان و یهودیانی که مسلمان نشده‌اند بر اساس انجیل و تورات تحریف‌نشده حکم خواهد کرد. زندگی‌کردن پیروان ادیان دیگر در حکومت حضرت مهدی نیز صلح‌آمیزبودن حکومت ایشان را نشان می‌دهد. فیضِ فیض👇👇👇 @feyzefeyz
🔴 بررسی حدیث ثقلین(قسمت سوم) پیامبر(صلی الله علیه و اله) در حدیث ثقلین درباره قرآن و اهل بیت، می‌فرماید: «لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض: آن دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا اینکه در کنار حوض(کوثر در آخرت) بر من وارد شوند.» این فراز، دلالت دارد که اهل بیت یا حداقل یکی از آنان باید تا پایان دنیا بر روی زمین، حضور داشته باشند زیرا قرآن تا روز قیامت موجود است و اگر لحظه ای زمین خالی از اهل بیت(علیهم السلام) باشد، افتراق و جدایی بین آن دو ایجاد می شود که خلاف حدیث است. به همین دلیل، این حدیث، یکی از دلایل وجود مبارک امام زمان(عجل الله فرجه) در عصر حاضر است. حق شناس (علی مع الحق...) @haqshenas110
🔴 بررسی حدیث ثقلین(قسمت آخر) پیامبر(صلی الله علیه و اله) بارها و بارها حدیث ثقلین را در موقعیت‌های گوناگون، تکرار کرده‌اند. ♦موارد و مکان‌های بیان حدیث ثقلین 1. حجّة الوداع در اجتماع روز عرفه در سفر حجّ از آغاز مناسک تا پایان آن جایی که بیشترین تجمّع حاجیان در آن وجود دارد عرفه است. رسول خدا (صلی الله علیه و اله) از این فرصت استثنائی بهره گرفتند و هشدار خود را نسبت به جانشینی خود در این مراسم اعلام کرد؛ به خصوص که حضرت در ابتدای این سخنرانی فرمودند که مسلمانان دیگر او را در حجّ نخواهند دید. با این جمله عواطف مسلمانان تحریک گردید و از نظر روحی آمادگی بیشتری برای شنیدن سخنان رسول خدا (صلی الله علیه و اله) ایجاد شد. جابر ابن عبدالله انصاری می گوید: رسول خدا(صلی الله علیه و اله) را در روز عرفه در حال سخنرانی دیدم که بر شترش «قصوا» سوار است و می فرمود: یا ایها الناس! انّی ترکت فیکم ما ان اخذتم به لن تضلو کتاب الله و عترتی اهل بیتی: ای مردم! چیزی را در بین شما گذاشتم که اگر از آن پیروی کنید هرگز گمراه نمی شوید: کتاب خدا و عترتم اهل بیتم.{1} 2. غدیر خمّ رسول خدا (صلی الله علیه و اله) پس از عرفه به دلیل اتمام حجّت بیشتر و همچنین اهمیّت رهبری امّت اسلامی، در روز غدیر قبل از بلند نمودن دست حضرت أمیر المؤمنین (علیه الصلواة و السلام) به عنوان جانشین و گفتن جمله مشهور «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» به نقل و بیان حدیث ثقلین پرداختند. ابوالطفیل از زید ابن ارقم نقل می کند: در بازگشت رسول خدا(صلی الله علیه و اله) از حجة الوداع، وقتی در منطقه غدیر خم توقف نمودند فرمودند: گویا عمرم به پایان رسیده و من در حال رفتن (به سرای ابدی) هستم. بدون تردید دو امانت گرانبها بین شما به جا می گذارم؛ یکی از آن دو بزرگتر و آن کتاب خداست و دیگری عترتم اهل بیت من است. توجه داشته باشید که چگونه امانتداری می کنید. این دو از هم جدا نمی شوند تا اینکه در کنار حوض بر من وارد شوند... . ابو الطفیل می گوید: به زید ابن ارقم گفتم: خودت این حدیث را از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) شنیده ای؟ زید گفت: همه کسانی که آنجا بودند با چشم خود دیدند و با گوش خود شنیدند.{2} 3. مسجد مدینه حضرت در در آخرین سخنرانی خود که بیمار نیز بودند، ضمن سخنانی فرمودند: ای مردم! دو چیز گرانبها را بین شما می گذارم که دیده هایتان کور نشود، دلهایتان گمراه نشود، پاهایتان نلغزد و دستهایتان کوتاه مباد: (یکی) کتاب خدا که واسطه بین شما و خدای شماست. یک طرف آن در اختیار خدا و یک طرف آن در اختیار شماست. به آیات محکم و روشن آن عمل کنید و به آیات متشابه آن ایمان بیاورید. حلال آن را حلال بدانید و حرام آن را حرام شمارید. آگاه باشید(امانت دیگر) عترتم، اهل بیتم می باشند. از آنان پیشی نگیرید که هلاک می شوید.».[۳] 4. مدینه در اتاق و بستر بیماری در داستان حدیث دوات و قلم ذکر و توضیح آن در قسمت اول هشتک گذشت. با وجود این همه تأکید و تکرار، بهانه‌ای برای کسی باقی نمی‌ماند تا از قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) اطاعت نکند. تأکید پیامبر(صلی الله علیه و اله) حتّی در هنگام بیماری، نشانه اهمیّت حیاتی موضوع است. 📚منابع(اهل سنت) 1. تاریخ طبری 2/402، سنن ترمذی 5/432 ح 3811، سیره ابن هشام 4/248 و ... . 2. صحیح مسلم 4/122 و مستدرک  ج3 ص161. 3. المحرّر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز 1/34. حق شناس (علی مع الحق...) @haqshenas110
🔴 تفکر وهابیت از زبان عمر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله پس از جنگ بدر كشته‌های مشرکان را با اسم خودشان و پدرانشان صدا زد. آنگاه فرمود: ما آنچه كه پروردگارمان وعده كرده بود را حق يافتيم آيا شما وعده پروردگارتان را حق يافتيد؟ پس عمر گفت ای فرستاده خدا! چرا با جسدهایی حرف مي‌زنی كه روح ندارند! پس پيامبر صلی الله عليه و اله و سلم پاسخ دادند: قسم به کسی كه جان محمد در دست اوست شما به آنچه می گويم شنواتر از آنها نيستيد. به نقل از صحیح بخاری و مسلم (از کتاب های اهل تسنن). پ. ن: اکنون نیز وهابیت اعتقاد دارد نمی شود با مردگان صحبت کرد و به زیارت اهل قبور رفت... حق شناس (علی مع الحق...) @haqshenas110
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
کالایی‌کمیاب درزمان امام صادق‌ علیه‌السلام 🔶 امام صادق(ع) به یکی ازخدمت‌گزارانشان به نام «مصادف» هزار دینار دادند و به او فرمودند: آماده سفر تجاری به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد بیشتر دارم. 🔸 مصادف با پول امام کالایی را تهیه کرد و همراه گروهی از تجار رهسپار مصر شد. این گروه وقتی به نزدیکی مصر رسیدند، با کاروانی برخورد کردند که به تازگی ازمصرخارج شده بودند، و معلوم شد کالای تجارتی ایشان از نیازهای عمومی مردم مصر بوده و در بازارهای آنجا نایاب است و مشتری فراوانی دارد. 🔷 مصادف و همراهانش، هم‌سوگند شدند که هیچ کسی کالایش را کمتر از دو برابرخرید نفروشد، آنان پس از فروش کالا به مدینه برگشتند. 🔹مصادف خدمت امام (ع) رسید، در حالی که دو کیسه هرکدام حاوی هزار دینار بود، در دست داشت و آن را خدمت حضرت نهاد وعرض کرد: فدایت شوم! یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن است. حضرت فرمودند: این سود بسیار زیاد است، چگونه بدست آوردی؟ مصادف تمام ماجرا را برای امام(ع) تعریف کرد. ♨️ حضرت با ناراحتی فرمودند: سبحان الله! به زیان مردمی مسلمان باهم، هم قسم شده‌اید که متاع خویش را جزء دو برابر قیمت خرید نفروشید؟ 🔸 آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: برخورد شمشیرها در هنگام کارزار و جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است. (یَامُصادَف مجاهده السُیُوفِ اَهونُ مِن طَلَبِ الحَلال) 📚 بحارالانوار، ج47، ص59. @MaarefHadith
«اباصلت هروى» روايت كرده است: من در نزد على‌ بن موسى الرّضا (عليهما السّلام) بودم كه جماعتى از اهل قم بر آن حضرت وارد شدند و سلام كردند. امام سلامشان را جواب داد و آنان را مقرّب داشته و اكرام كرده و فرمود: خوش آمديد مرحبا! شما شيعيان حقیقی ما هستيد و روزگارى بيايد كه تربت مرا در طوس زيارت كنيد. آگاه باشيد كه هر كس مرا با غسل زيارت كند از تمامى گناهان پاک مى ‌شود، چنان كه گويى از مادر متولد شده است. پ.ن: ان شاءالله با عنایت خود حضرت، ما هم شیعه حقیقی امام رضا علیه السلام باشیم. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص60. حق شناس (علی مع الحق...) @haqshenas110
هدایت شده از فیضِ فیض
بار دگر به بارگهت بار من فتاد... مقصودی.mp3
2M
بار دگر به بارگهت بار من فتاد... با مداحی آقای مدح امام رضا علیه السلام @feyzefeyz
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
✅ با امیرالمومنین در جنگ جمل همراه باشیم. 🔻پس از پيروزى امام در جنگ جمل يكى از ياران امام عليه السّلام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و مى‌ ديد كه چگونه خدا تو را بر دشمنانت پيروز كرد. 🔹امام فرمودند: أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا؟ فَقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ] أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ، سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَى بِهِمُ الْإِيمَان. 🔸آيا برادرت هوادار ما بود؟ گفت: آرى. على (ع) گفت: بی‌ شک با ما حضور داشته، بلکه اقوامی‌ با ما در این لشکر حضور داشتند که هم اکنون در صلب مردان و رَحِم زنان هستند، آنان که ظهورشان می‌ دهد، و ایمان به وسیله آنان تقویت می‌ شود. 📗نهج‌البلاغه، خ۱۲. @MaarefHadith
❇️تصریح امام رضا علیه السلام بر امامت امام جواد علیه السلام 🌐 کانال رسمی حجت الاسلام حبیب عباسی 🆔️ @abbasi110110
هدایت شده از فیضِ فیض
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد؛ مخالفان جریان سقیفه و ارتباط آنان با اهل حل و عقد: https://qom.iqna.ir/fa/news/4152025 @feyzefeyz   👈👈فیضِ فیض
چگونگی دلالت بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام حق شناس (علی مع الحق...) @haqshenas110
🔴 حضرت علی، امیر مؤمنان حضرت علی (علیه السلام) به طور مسلّم، امیر مسلمانان پس از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) و واجب الإطاعة بودند و احادیث زیادی در کتب فریقین این موضوع را تأیید می‌کند. با این حال، در این مطلب کوتاه تنها از منابع اهل سنّت بهره‌برداری می‌شود. 🔻لقب امیرالمؤمنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) می‌فرمایند: یا أنس أول من يدخل من هذا الباب أمير المؤمنين وقائد الغر المحجلين سيد المؤمنين علي (1) ترجمه: ای انس! اوّلین کسی که از این در وارد می‌شود، امیر مؤمنان و پیشوای محلّ وضو سپیدان، آقای مؤمنان، علی است. بریده اسلمی می‌گوید: پیامبر (صلی الله علیه و اله) به ما امر کردند که بر علی (علیه السلام) به عنوان امیرالمؤمنین سلام کنیم. (2) 🔻امیر نیکوکاران رسول خدا (صلی الله علیه و اله) درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: هذا أمير البررة  قاتل الفجرة منصور من نصره مخذول من خذله (3) ترجمه: این امیر نیکوکاران، قاتل فاجران است. هر کسی او را یاری کند، یاری‌شده و هر کس او را ذلیل کند، ذلیل‌شده است. بنابراین، تنها کسانی نیکوکارند که ایشان را امیر خود بدانند و از او اطاعت کنند. 🔻امیر «الّذین آمنوا» از ابن عباس نقل شده: خداوند، هیچ گاه «یا ایها الّذین آمنوا» نازل نکرد مگر اینکه علی (علیه السلام) امیر ایشان بود.(4) محتوای این نقل، همان مفهوم لقب «امیرالمؤمنین» است. 🔻سفارش به امارت‌دادن مسلمانان به حضرت علی پیامبر (صلی الله علیه و اله) همچنین می‌فرمایند: ان تؤمروا عليا رضي الله عنه ولا أراكم فاعلين تجدوه هاديا مهديا يأخذ بكم الطريق المستقيم (5) ترجمه: اگر علی را امیر کنید -و نمی‌بینم که این کار را انجام دهید- او را هدایتگر و هدایت‌شده می‌یابید که شما را به راه راست هدایت می‌کند. پیغمبر(صلی الله و علیه و اله) ضمن پیش‌بینی از عدم اطاعت مسلمانان به ایشان سفارش می‌کنند که حتما حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان امیر خود انتخاب کنند چرا که هدایت امت در گرو اطاعت از ایشان است. 🔻نتیجه متاسّفانه پیش‌بینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) درست از آب درآمد و مسلمانان پس از شهادت ایشان، حضرت علی (علیه السلام) را به امارت برنگزیدند و از ایشان اطاعت نکرده و گمراه شدند. وظیفه مسلمانان زمان‌های دیگر، اطاعت از دستورات ایشان و اظهار برائت از کسانی است که چنین جفایی را در حق امیر مؤمنان (علیه السلام) و امّت اسلام، روا  داشتند. 📚منابع (از اهل سنت) 1. تاریخ مدینة دمشق، ج42، ص303. 2. همان. 3. المستدرک، ج3، ص129. 4. المعجم الکبیر، ج11، ص211. 5. مسند احمد، ج1، ص109. علیه السلام @haqshenas110
امامت و ولایت امام علی علیه السلام در و برخی از روایات دیگر @haqshenas110
روزی مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: مرا خبر بده از بزرگترین فضیلت امیر مؤمنان (علیه السلام) که قرآن بر آن دلالت می‌کند. امام رضا (علیه السلام) در پاسخ از فضیلت ایشان در مباهله سخن گفتند: خداوند عزّوجل می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ: از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم» پس رسول خدا (صلی الله علیه و اله) حسن و حسین را فراخواند که دو پسرش بودند و فاطمه را فراخواند که در اینجا زنانش بود و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را فراخواند که به حکم خداوندِ عزّوجل، نفسِ پیامبر بود. ثابت شده که کسی افضل از رسول خدا نیست پس طبق حکم خداوندِ عزّوجل، کسی افضل از نفسِ رسول خدا نیست. حق، وصف علی را به پیمبر گوید جبریل به انبیا مکرر گوید دانید کدام خودستایی حسن است؟ آنجا که رسول مدح حیدر گوید پ.ن: واقعه در روز ۲۴ ذی الحجة روی داد. علیه السلام منبع روایت: الفصول المختارة (شیخ مفید) ص38 @haqshenas110