eitaa logo
| اندکی اندیشه |
323 دنبال‌کننده
603 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
💢شرکت مدعی است تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را برای انجام اولین آزمایشهای پیوندتراشه های کامپیوتری به مغزانسان دریافت کرده است. ✍️پ ن: سال گذشته در یادداشتی با عنوان «نیورالینک: پیوند مغز با کامپیوتر آری، با اخلاق چطور؟» به برخی از این پروژه اشاره کردم. خوشحال میشوم را درباره آنها بگویید: 🔘 آیا چالش های مطرح شده واقع بینانه است یا خیر؟ 🔘ایا مواردی دیگری می شود به آنها اضافه کرد؟ 🔘این چالشها آیا با آموزه های دینی ما سازگار است یا ناسازگار؟ 🔻یادداشت را در یکی از آدرسهای زیر مطالعه فرمایید: https://eitaa.com/harahmati/333 https://b2n.ir/e77962 حسینعلی رحمتی 4 خرداد 1402 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سلبریتی ها، کارکردهای اخلاقی شهرت، و مسئله هواداری (به بهانه ویدیوی استقبال طرفداران محمد رضا گلزار) بخواهیم یا نخواهیم سلبریتی ها و چهره هایی که «در» یا «با» فضای مجازی مشهور شده اند، امروزه بخشی از واقعیت جامعه ما و دیگر جوامع هستند. از منظر اخلاقی، هرگونه گفتار و رفتار این افراد برای طرفداران شان واجد عنصر «ارزش بخشی»‌ و «معیار ارزشداوری» است(حتی اگر از دید دیگران خلاف هنجارهای متعارف جامعه محسوب شود). 🔻 بنابراین ، اگر منتقد یا مخالف سبک زندگی و اندیشه این افراد یا طرفداران شان هستیم، راه چاره نادیده گرفتن، تحقیر و تمسخر آنها «نیست» (که نوعا تاثیر معکوس می گذارد)، بلکه بایستی: 1⃣ زمینه ها و عوامل استقبال و همدلی و همفکری بخشی از جامعه، به ویژه نسل جوان، با آنها را بشناسیم. 2⃣ برای این کار موضوع را «از چشم این هواداران» و با توجه به «زیست جهان» آنها بررسی کنیم. 3⃣ به کارکردها و تاثیرات مثبت و منفی سلبریتی ها توجه کنیم. 4⃣از سلبریتی ها توقع بی جا و بی اندازه و غیرواقع بینانه نداشته باشیم. آنها را در حد همان نقشی که دارند قبول کنیم. 5⃣ با طرفداران شان با «ادبیات»‌و زبان قابل فهم آنها صحبت کنیم. 6⃣برای این کار، اصل را بر «گفت و گوی اقناعی» با طرفداران بگذاریم. حسینعلی رحمتی 4 خرداد 1402 @harahmati
🚫 «اینفلوئنسر چینی 7 بطری مشروب در پخش زنده تیک تاک نوشید و مُرد»(عصرايران) آفت خانمانسوز شهرت طلبان فضاي مجازي است كه اگر باپادزهر كنترل نشود، جان و مال و آبروي فرد و مخاطبانش را به خطرمي اندازد. شهرت طلبان قابل حذف نيستند،پس براي آنهاو طرفداران , و مخاطبان شان، به ويژه نوجوانان و جوانان، بايد فكري كرد. حسينعلي رحمتي 7 خرداد 1402 @harahmati
🔹یک مرد فلج از ناحیه پا به کمک فناوری که پیوند میان مغز و نخاع را به شکل بی‌سیم برقرار می‌کند،توانست دوباره راه برود. (فرارو) ✍️پ ن: اقتضا ميكندبا نگاه منصفانه به هاي نوين، وكاركردهاي مثبت آنهاراهم معرفي كنيم. غفلت ازاين نكته، و ، موجب ميشود مخاطبان، به ويژه نسل جوان، ما را افرادي فناوري ستيز تلقي كرده و نظرات مان درباره چالشهاي اخلاقي و معضلاتِ واقعا موجود اين فناوريها را . حسينعلي رحمتي 8 خرداد 1402 @harahmati
😎وقتی زندگی تان شیرین است به زخم دیگران نمک نپاشید رستوران«های کلاس»می‌روید؟گرانترین موبایل را میخرید؟سفره مذهبی تجملاتی انداخته اید؟ مالتان است و اختیارش رادارید. 🔻فقط بفرماییدچراتصاویرش رادر توی چشم هزاران هم وطن میکنید تا آه بکشندوحسرت بخورندورنج مضاعف ببرند؟ 💠دارندگی وقتی مایه برازندگی است که همراه با مراعات باشد. حسینعلی رحمتی 9 خرداد 1402 @harahmati
✳️ پیروان ادیان ومذاهب امروزه به دلایلی چون کارهای غیراخلاقی و غیرعقلانی به نام دین و مذهب در نقاط مختلف دنیا،و تشدید هجمه‌ها علیه دین و دینداری،ضرورتی دوچندان یافته است. ✅ با بهره‌گیری از مناظرات (ع)می‌توان یك مدل (پارادایم) برای گفت‌وگوهای بین ادیانی و درون ادیانی طراحی كرد. حسينعلي رحمتي 10 خرداد 1402 @harahmati
چون درون گفتمان ديني جاي مي‌گيرد بهتر ميتواند درخدمت الاهي قرار گيرد چرا كه عناصر مشترك فراواني بين اعضاي مختلف اين گفتمان هست؛ عناصري چون; اعتقاد به خدا، احترام به كتب آسماني و پيامبران الاهي، مبارزه با ماديت، تاكيد بر معنويت گرايي و دفاع از زيست ديني در دنياي امروز. حسینعلی رحمتی 10 خرداد 1402 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عضو جدید خانوادهای امروزی ✅ کارکردهای خوب و بدِ استفاده از فناوری برای کودکان و نوجوانان، یکی از موضوعات مطرح در است. علاقه مندان به این موضوع میتوانند درباره سوالات زیر اندیشه کنند: 🔘1. آیا استفاده از فناوری ممکن است موجب شکل گیری یک رابطه مکانیکی بین مادر و فرزند و تضعیف عواطف بین آنها شود ؟ 🔘 2. آیا سپردن وظایف مادری به ماشین، نظریه (maternal ethics) به عنوان یک الگوی اخلاقی را چالش می کشد؟ 🔘 3. آیا ماشین هایی چون (babyrobots) ممکن است ارزش ها و هنجارهای اخلاقی ای متفاوت از آنچه مدنظر والدین است را به بچه ها منتقل کنند؟ 🔘 4. در صورت شکل گیری (moral dilemma) بین آنچه والدین می پسندند و آنچه ماشین آموزش می دهد چه باید کرد؟ ♦️ 5. پدر و مادرها برای به کارگیری ماشین ها به عنوان عضوی از خانواده، چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟ حسینعلی رحمتی 11 خرداد 1402 @harahmati
🔻«عوامل و پیامدهای تمسخر زنان در فضای مجازی از منظر اخلاق اسلامی» 🔻پایان نامه کارشناسی ارشد اخلاق اسلامی، قم: دانشگاه قم، 1398. 🔻دانشجو: زهرا باقرزاده استاد راهنما: حسینعلی رحمتی @harahmati
💢 در صدد اثبات میزانی از هوشمندی و در ماشینهای هوشمنداست، و آزمایش جان سرل در پی نقد آن. ✅ با توجه به نقش مهم «آگاهی» در اخلاق،‌کسانی که قصدتامل و تحقیق در را دارند باید این دو آزمایش (به اضافه دیگر ادله موافقان ومخالفان) را به طور جدی مطالعه کنند. حسینعلی رحمتی 11 خرداد 1402 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چالش اخلاقی بومیان و مهاجران فضای مجازی نسل جدید را چون از کودکی در فضای مجازی بوده است «بومیان» این فضا و بزرگترها را «مهاجران» به این فضا می نامند. 🔻از منظر این موضوع مهمی است و باید مورد بررسی قرار گیرد و به سوال هایی از این دست پاسخ داده شود: 1️⃣کدامیک از این دو گروه بهتر می تواند (یا باید) ارزشهای اخلاقی مناسب فضای مجازی را تعریف کند؟ 2️⃣در صورت وقوع تعارض بین ارزش های بومیان و مهاجران، چه باید کرد؟ حرف چه کسی حجت است؟ 3️⃣چگونه این دو نسل می‌توانند یکدیگر را نسبت به شیوه اخلاقی زیستن در فضای مجازی «قانع» کنند؟ 4️⃣ آیا «شکاف دیجیتالی» بین این دو نسل ممکن است به «شکاف ارزشی» تبدیل شود؟ برای ترمیم آن چه باید کرد؟ حسینعلی رحمتی 12 خرداد 1402 @harahmati