eitaa logo
| اندکی اندیشه |
326 دنبال‌کننده
613 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
😎 قهوه می خورم، پس تغییر کرده ام تا چند سال پیش، در جامعه ما قهوه بیشتر در مراسم عزا استفاده می شد، ولی درسالهای اخیر قهوه فروشی ها، حتی در شهرهای سنتی تر و روستاها، به صورت محسوسی زیاد شده است. 🔘 کسانی که در صدد فعالیت فرهنگی و تبلیغی با نسل جوان و شناخت سبک زندگی آنها هستند می توانند این موضوع را ازمنظر پدیدارشناسی تحولات فرهنگی و ارزشی جامعه مورد مطالعه قرار دهند تا بهتر بتوانند منطق تغییر سبک زندگی جوانان را بشناسند. آنها از جمله باید در این نکته تامل کنند که فضای مجازی در تغییر ذائقه نسل جوان چه اندازه و چگونه تاثیر داشته است. حسینعلی رحمتی 13 خرداد 1402 @harahmati
⭕️ دوره تکمیلی آشنایی با فناوری های هوشمند 🔸فلسفه هوش مصنوعی 🔹 مدرس: حجت الاسلام دکتر انبیایی 📆 پنج شنبه ۱۸ خرداد ماه ، از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ ------------------------ 🔸اخلاق هوش مصنوعی 🔹 مدرس: حجت الاسلام دکتر رحمتی 📆 پنج شنبه ۱۸ خردادماه، از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۷ 🔴 این دوره مخصوص اعضای دوره اشنایی با فناوری های هوشمند می باشد. ————————— 💠 ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه 🌐 @itsetad_ir 🔻@harahmati
ارتباط با بنده از طریق ایتا @harahmati2 ایمیل: ha.rahmati@gmail.com
💢حوزه های علمیه و تربیت طلاب اخفاپژوه امروزه یکی از نیازهای حوزه های علمیه تربيت طلاب اَخفاپژوه (محقق درزمينه ) است. این افراد بایددر چندزمينه آموزش تخصصی ببينند: 🔅1. ماهيت و کارکردهاي فناوري اطلاعات، 🔅2. روش ايده پردازي اخلاقي، 🔅3. روش بهره گيري از آموزه هاي ديني درباره موضوعات نوپديد از قبيل فناوري اطلاعات، 🔅4. روش پژوهش و نگارش حسینعلی رحمتی 18 خرداد 1402 @harahmati
🟣 ضرورت پیوست نگاری اخلاقی برای فناوری هر فناوری باید یک «پیوست اخلاقی» هم داشته باشد. با توجه به مخاطرات جدی ای که فناوری ها دارند و هزینه های کلان و گاه غیرقابل جبرانی که می توانند بر جامعه تحمیل کنند لازم است هر شرکت تولیدکننده فناوری های اطلاعات و ارتباطات با بهره گیری از صاحب نظران عرصه اخلاق، محصولات خود را از نظر امنیت اخلاقی برای کاربران بیمه کند. 💢به نظر شما در این پیوست ها چه نکاتی باید درج شود؟ ✍️حسینعلی رحمتی 📆 20 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
✨دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می‌کند: ⚡️سلسله نشست‌های اخلاق کاربردی با موضوع «اخلاق و تکنولوژی» به زبان انگلیسی 🔷ارائه توسط حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی چگینی 📆جلسه اول: سه‌شنبه 23 خرداد ساعت 10 صبح 🌐دانشگاه مجازی المصطفی @AlmustafaOpenUniversity
💢چند منبع فارسی درباره اخلاق هوش مصنوعی ( )، تهیه شده توسط پژوهشگاه فضای مجازی. با توجه به کمبود منبع فارسی در این زمینه، استفاده از این منابع به علاقه مندان توصیه می شود. آدرس های دانلود: 🔘 «برخی چالش های اخلاقی عمومی و اختصاصی هوش مصنوعی» https://b2n.ir/y01866 🔘 «نقد و بررسی اولین پیش نویس توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی (یونسکو) https://b2n.ir/u74705 🔘 «اخلاق هوش مصنوعی در گوگل» https://b2n.ir/h75769 🔻@harahmati
🔸 نخستین جلسه از کارگاه دانش‌افزایی هوش مصنوعی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🔖 با موضوع مروری بر معضل شکاف مسئولیت در هوش مصنوعی و راهکارهایی برای توسعه مسئولانه آن 🎙با تدریس: خانم دکتر سعیده بابایی پژوهشگر پسادکتری اخلاق هوش مصنوعی دانشگاه توبینگن آلمان پژوهشگر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی 📆 دوشنبه ۲۹ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۹ صبح 🗞 هزینه ثبت نام: ۳۰۰ هزار تومان 📦 تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-6 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/events 🆔 @iictchannel 📶@harahmati
💢 یک کافی شاپ، فقط یک کافی شاپ نیست کافی شاپ ها در جامعه امروز ایران چیزی فراتر از محلی برای نوشیدن قهوه هستند، و تبدیل شده اند به محلی برای دیدار و گفت و گو، گعده های دوستانه، دور زدن برخی محدودیت ها و ممنوعیت های موجود در خانه یا جامعه، گذران وقت و اوقات فراغت، و حتی تولید محتوا برای فضای مجازی. ♦️در کنار موارد فوق، اما اتفاق مهم تر این است که کافی شاپ ها نشانی است از تغییر سبک زندگی نسل جوان، یافتن افراد هم فکر و انتقال هنجارهای فرهنگی و ارزشی به یکدیگر. این کار لزوما به صورت آگاهانه و خودخواسته نیست، اما به هر حال وجود دارد. در این میان، فضای مجازی هم این تغییرات را «آموزش» می دهد هم «ترویج» می کند. ♦️اما نکته مهم این است: درست ترین مواجهه افراد و نهادهای مبلغ دین، اخلاق و فرهنگ با این تغییرات چیست؟ حسینعلی رحمتی 25 خرداد 1402 : مقاله زیر، هشت مقوله ی تعاملی بودن, فراغتی بودن, سبک مند بودن, دموکراتیک بودن, جهانی بودن, امن بودن, منزلت بخش بودن و مدگرا بودن را در توصیف کافی شاپ به مثابه ی فضای فرهنگی معرفی کرده است. https://www.sid.ir/paper/525977/fa و این مقاله ضمن بررسی ویژگی های سبک زندگی جوانان اهل کافی شاپ، نشان می دهد که تا چه میزان سیاست گذاری فرهنگی در این زمینه، امری حساس، دشوار و پیچیده است و اثرگذاری فرهنگی بر نسل جوان صرفا از طریق پرداختن صوری و سطحی به ارزش ها ممکن نیست. https://b2n.ir/m01744 @harahmati
♦️«تأثیرات منفی اشتهار در شبکه‌های اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و جامعه وراهکارهای کاهش این تاثیرات»، پايان نامه كارشناسي ارشد تربیت اخلاقی، قم: موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، 27 دی 1400. ✍️دانشجو: سيدعبدالمطلب موسوي ✍️راهنما:حسينعلي رحمتي ✳️یکی از مسائلی که در دنیای معاصر با توسعه شبکه‌های ارتباطی علی‌الخصوص شبکه‌های اجتماعی مجازی موردتوجه قرارگرفته است، بحث شهرت در فضای مجازی که در اصطلاح به آن سلبریتی شدن هم می‌گویند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیرات منفی این شهرت در شبکه‌های اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و اجتماع هست. برخی از مهم‌ترین تأثیرات اشتهار در شبکه‌های اجتماعی بر رفتار اخلاقی درون خانواده عبارت است از تکبر، غرور و فخرفروشی نسبت به اعضای خانواده، حسادت و کینه‌ورزی بین فرزندان، سوءاستفاده اعضای خانواده از شهرت به وجود آمده، تضعیف نهاد خانواده، شکل‌گیری سوءظن بین همسران و...همچنین می‌توان به برخی از تأثیرات منفی بر جامعه مانند ترویج الگوهای تربیتی غیراخلاقی، تضعیف اسوه‌های اخلاقی در جامعه، ایجاد توقعات نامعقول و غیرواقع‌بینانه والدین نسبت به فرزندان و ... اشاره کرد. برخی از راهکارها برای کاهش تأثیرات منفی اشتهار بر رفتار اخلاقی در خانواده و اجتماع به این شرح است: افزایش سواد رسانه‌ای درون و بیرون خانواده، تقویت مسئولیت‌پذیری اخلاقی، تبلیغ و معرفی الگوهای اخلاقی با استفاده از روش‌های جذاب و مناسب، برخورد قانونی با سوءاستفاده کنندگان از افراد مشهور. @harahmati
✅ کتاب دانشنامه بین‌المللی (جلد اول: فلسفه ارتباطات) 🔹نویسنده: ولفگانگ دونزباخ 🔹مترجم: دکتر شاه‌قاسمی 🔹سرویراستار فارسی: دکتر حسن بشیر 🔹ناشر: دانشگاه ، ۱۴۰۲ 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin ♦️@harahmati
💢 چه کسی مسوولیت این بچه را می پذیرد؟ لی‌ کان (lee kan)، یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی، گفته: هرچند یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند در آزمون وکالت ایالات متحده موفق شود، اما هنوز نمی‌تواند ماشین ظرفشویی را راه‌اندازی کند؛ کاری که یک کودک 10ساله در مدت 10 دقیقه می‌تواند یاد بگیرد. چت بات ها هنوز به اندازه سگ ها یا گربه ها باهوش نیستند (سایت دیجیاتو، 28 خرداد 1402). 🔷 داشتن «استقلال» و «رفتار اختیاری» یکی از ویژگی های فاعل اخلاقی است. بنابراین، تا زمانی که چنین شاخصه ای در هوش های مصنوعی اثبات نشود نمی توان آنها را موجودات اخلاقی به شمار آورد و نسبت به پیامدهای رفتارشان مسوول دانست. اما در این صورت باید به یک سوال چالش برانگیز
 
پاسخ داد: «پس این مسوولیت بر عهده چه افراد، سازمان ها یا نهادهایی است؟». حسینعلی رحمتی 28 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
📚 معرفی کتاب «اخلاق هوش مصنوعی» ✅ آیا درنهایت ماشین‌ها از انسان پیشی می‌گیرند و بر آن‌ها مسلط می‌شوند؟ آیا هوش مصنوعی صرفاً نقشی ابزاری در جامعۀ بشری دارد یا نقشش فراتر از این‌هاست؟ مارک کوکلبرگ در این کتاب به برخی از مهم‌ترین مسائل در حوزه اخلاق هوش مصنوعی پرداخته و با قلمی شیوا به کندوکاو در راه‌حل‌های مختلف برای این چالش‌ها می‌پردازد... 🔍 اطلاعات بیشتر 📌 گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی @Csri_ac_ir 🌐Csri.ac.ir ♦️@harahmati
💢 فاصله این دو تصویر به ما بستگی دارد تصویر بالا یک نوجوان 14ساله است که توسط ایلان ماسک به استخدام شرکت اسپیس ایکس درآمده است، و تصویر پایین برخی اعضای یک باند نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله اند که به جرم کلاهبرداری از طریق پیامک‌های ثنا و سهام عدالت دستگیر شده اند. 🌀 هر دو گروه، نبوغ استفاده از فضای مجازی را داشته اند ولی محیط تربیتی و نوع آموزش آنها موجب انتخاب دو مسیر متضاد شده است. 🔆 برای استفاده درست نوجوانان از فضای مجازی، تربیت اخلاقی و تقویت سواد رسانه ای آنها را جدی بگیریم... همین امروز... که فردا دیر است. حسینعلی رحمتی 30 خرداد 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
💢با این نسل از آخر شروع نکنیم امام کاظم(ع) می فرماید: «صَغِّرِ الجاهِلَ لِجَهلِهِ ولا تَطرُدهُ ولكِن قَرِّبهُ وعَلِّمهُ‌» (تحف العقول، ص394). ✅یعنی: 1. انسان ناآگاه را به خاطر «ناآگاهی اش» کوچک بشمار 2. او را طرد نکن 3. بلکه به خود نزدیک کن 4. بعد او را آموزش بده 🔻یکی از دلایلی که ما امروزه در پرورش و آموزش نسل جوان و جلب همراهی آنها برای زیست اخلاقی در فضای مجازی توفیق لازم را نداریم بی توجهی به موارد بالا، و عدم مراعات گام به گام آنها است. بگذریم، که گاه فقط بر آخری تمرکز می کنیم و سه مورد قبلی را به کل نادیده می گیریم، بعد هم زمین و زمان را مقصر می دانیم غیر از خودمان. حسینعلی رحمتی 1 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تجربه حضور مسیحیان پای صحبت ربات‌های کشیش)* 🟡هفته گذشته بود که صدها مبلغ در کلیسای فورت آلمان حاضر شدند تا به مواعظ تولیدشده توسط هوش مصنوعی گوش کنند. 🎎دو آواتار تولید شده با فناوری، درباره موضوعاتی مثل عبور از گذشته، غلبه بر ترس از مرگ و ازدست‌ندادن ایمان صحبت کردند. (ویدئوی فوق👆) 🔺 آسوشیتد پرس می‌گوید آواتارهای دیجیتالی در این مراسم گاهی دچار اشکالات خنده‌داری می‌شدند. برخی از شرکت‌کنندگان باور داشتند که این آواتارها بدون احساسات و شور و انرژی هستند و البته گزارش شده خانم‌های حاضر در این رویداد با گرایش بیشتری برای موعظه در محله یا خانواده خود دنبال استفاده از این روبات‌ها بودند! 🔹سیمرلاین کشیش مبدع این امر می‌گوید هدف او این نیست که هوش مصنوعی جایگزین کشیش‌ها شود، بلکه می‌خواهد فناوری را در یاری‌رساندن به آن‌ها مرسوم کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در ایده‌پردازی و نوشتن متن سخنرانی‌ها به کشیش‌ها کمک کند. @Hodaacademy ♦️پ ن: آگاهی از تلاش های ادیان دیگر در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در امور مربوط به دین، برای نهادهای دینی ما امری ضروری است. این تلاش ها را بایستی در بوته نقد بگذاریم و از آنها متناسب با فضای اندیشه اسلامی تجربه کسب کنیم. *(عنوان مطلب تغییر داده شده است) ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد @harahmati
❌ خطرات بازی مریم مدتی است یک بازی به نام Mariam Game در دسترس بچه ها قرار گرفته است. آنگونه که مشاهده بخش هایی از بازی نشان می دهد وبرخی هم هشدار داده اند این بازی می تواند موجب کسب اطلاعات شخصی از بچه ها، ایجادترس و استرس در آنها و آسیب جدی به روح و روان شان شود. والدینی که و دارند مواظب دسترسی آنها به این بازی باشند. اطلاعات و راهنمایی بیشتر: https://b2n.ir/s10234 حسینعلی رحمتی 4 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
♦️نخستین همایش اخلاق دیجیتال و فضای مجازی محورها: 1- تبیین شناختی و مبانی اخلاق دیجیتال 2- نیازمندی فردی و اجتماعی به اخلاق دیجیتال 3- اخلاق دیجیتال و حمایت از نهاد خانواده 4- اخلاق دیجیتال وآسیب های فضای مجازی 5- اخلاق و هوش مصنوعی ♦️سايت همایش: http://digethconf.ut.ac.ir ♦️پ ن: اين گونه همايشها بايد سالياني پيش برگزار مي شد ولي همين هم مغتنم است و فرصتي است براي علاقمندان به حوزه (اخلاق فناوري اطلاعات). البته تاريخ چكيده اش گذشته و مهلت ارسال مقاله هم زياد نيست (اين ضعف اطلاع رساني همايش را مي رساند) ولي به هرحال اگر نتوانستيد مقاله بنويسيد دست كم از مباحث مطرح در همايش استفاده كنيد. ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢از نردبان ما بالا رفته اند «شهرتِ بادآورده» براي ها از طريق «ديده شدن» حاصل مي شود. بنابراين، ما كه با روشهاي گوناگون موجب ديده شدن آنها مي شويم، وقتي در فضاي مجازي زندگي شان را به رخ مان ميكشند يا رفتار سخيف و غيراخلاقي ديگري ازخود بروز مي دهند، پيش و بيش از اين كه آنها را مقصر بدانيم بايد را سرزنش كنيم. آنها از نردباني بالا رفته اند كه ما جلوي پاي شان گذاشته ايم. 🧿چون نيك نظركرد پَرِ خويش در آن ديد/گفتا زكه ناليم كه ..... حسينعلي رحمتي 6 تير 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
چرا در هیچ‌یک از آئین‌های جهان، به اندازه حج شاهد سلفی‌گرفتن نیستیم؟ 📚"سلفی‌های مقدس" عنوان پژوهش اساتید دانشگاه تورنتو حول سلفی گرفتن حاجیان است. طبق پژوهش آنان برای نسل جدید سلفی‌گرفتن بخشی از مناسک حج شده: که اگر بدون سلفی به وطن خود برگردند گویی حج‌شان ناقص مانده است. ✅ تحلیل آنان از علل این پدیده، موارد زیر است: ۱. همانطور که برای کوهنوردان صعود به اورست دستاوردیست که باید ثبت شود، برای بسیاری از مسلمانان نیز رسیدن به خانه خدا دستاوردی تکرارنشدنی است و باید ثبت شود. ۲. روایت معتبر و بی‌واسطه‌ای از شکوه خانه خدا و آئین آن با نمایش خود: نوعی احساس مسئولیت رسانه‌ای. ۳. ابراز هویت: می‌خواهند به اطرافیان خود نشان دهند که جزئی از یک کل پویای متحد هستند. ۴. خودنمایی‌: به عبارت دیگر، کعبه در این گروه نقابی برای خودشیفتگی است. این در سنین ۴۰ به بالا با انگیزه کسب اعتبار شخصی صورت می‌پذیرد. ۵. به اعتقاد کایدی و همکارانش، انگیزه اجتماعی‌ای هم در پشت این کارنهفته‌است و آن برساخت یک ماهیت اجتماعی در مقابله با جریان رسانه‌ای اسلام‌هراسی‌است. یعنی که بسیاری از مسلمانان با سلفی گرفتن - که ماهیتی صمیمانه و نزدیک‌تر دارد، می‌خواهند به کمپین اعلام‌نشده‌ای بپیوندند که: الف- نشان دهد تصویر واقعی مسلمانان، شخصیت‌هایی با زیست عادی است. ب- قدرت‌نمایی یک جریان رسانه‌ای غیررسمی ولی بزرگ و تشکیل شده از مسلمانان عادی را علیه جریان غالب رسانه‌ای داشته باشند. ✅از دیگر یافته‌های جالب این پژوهش، میل دوبرابری آقایان برای سلفی گرفتن نسبت به حاجیه خانم‌هاست. @Hodaacademy @harahmati (با تلخیص)
🌺🌺عید قربان بر آنان که را هم محل می دانند و با قربانی کردن رذائل به پای فضائل اخلاقی و درست زیستی و ترک گناه در این فضا، از آزمون عبودیت خداوند سربلند بیرون می آیند مبارک باد. حسینعلی رحمتی 8 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
⚫️ توهین و بی احترامی به ، کتاب مقدس میلیون ها انسان در سراسر جهان، نه تنها بیانگر ازادی بیان نیست بلکه دمیدن در آتش کینه و نزاع و تهدید صلح و امنیت جهانی است. اگر کشوری دغدغه صلح و انسانیت و پیشگیری از چرخه خشونت را داشته باشد نباید اجازه چنین کاری را بدهد. میدان دادن به افراد نابخردی که کتاب خداوند رحمان و رحیم را در آتش نفهمی خود می سوزانند، نه نقد پیروان یک مکتب، نه نقد خود مکتب و نه نقد منابع هنجارساز آن مکتب است (حتی اگر به بهانه آزادی بیان انجام شود). بلکه فقط اخلاق ستیزان و خشونت طلبان را به سوءاستفاده بیشتر از قوانین و مفاهیم ارزشمندتشویق می کند. حسینعلی رحمتی 9 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢سخنگوی سازمان امور مالیاتی: مجموع تراکنش‌های واریزی برای 123 در سال 1400 بیش از 2.3 هزار میلیارد تومان بوده‌ كه برایشان حدود 17 م ت مالیات تشخیص داده شده.(ايرنا) 🔘 پ ن: كاردرستي است. عادلانه نيست كه وقتي از مشاغلي بادرآمدهاي كمتر ماليات گرفته ميشود اين عده بي دليل از معاف باشند. حسينعلي رحمتي 10 تير 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 ... البته والدین هم نباید خیال شان راحت شود مجلس فرانسه تصویب کرد که دسترسی کودکان زیر 15 سال به شبکه های اجتماعی منوط به رضایت و الدین است (سایت ایسنا). ♦️پ ن: تصویب قوانین برای پیشگیری از آسیب دیدن کودکان در فضای مجازی هرچند امری لازم است، ولی کافی نیست؛ چرا که هم کودکان و نوجوانان امروزه می توانند به راحتی محدودیت های قانونی و عرفی را دور بزنند، هم این که در فضای مجازی و فیزیکی افراد اخلاق ستیز فراوانی هستند که قانون را نادیده می گیرند. بنابراین، والدین هیچ گاه نباید از تربیت فرزندان شان برای زیست اخلاقی در فضای مجازی، و آموزش و نظارت بر آنها برای نیافتادن در دام افراد تبه کار غافل شوند. حسینعلی رحمتی 11 تیر 1402 ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢 جایگاه فرادستی اخلاق در شخصیت و اندیشه امام علی(ع) ☘️به شادباش زیستن بر کرانه غدیر امام اخلاق و عدالت بررسي سيره و سلوک امام علي(ع)‌ در مقاطع مختلف زندگي اش ‌ نشان گر آن است که را مي توان کليدواژه، يا يکي از کليدواژه هاي شناخت شخصيت امام دانست. ‌ موارد زير موید این مدعاست: 🌷1. امام شاگرد مکتب نبوي است، از اين رو اهداف او از اهداف پيامبر(ص) جدا نيست. پيامبر هدف خود را يک هدف اخلاقي تعريف کرد(اني بعثت لاتمم مکارم) پس هدف امام هم غير از اخلاق نمي تواند باشد. 🌷2. امام يک مسلمان است، و هدف بنيادين اسلام رشد و تعالي انسان ها به ويژه از منظر اخلاقي است و معيار برتري انسان ها از يکديگر نه به مال و ثروت و مقام که به برخورداري آنها از ارزش هاي اخلاقي است («ان اکرمکم عندالله اتقيکم»، حجرات/ ۱۳). 🌷3. از سخنان و سفارش هاي امام به ديگران، به ويژه ياران و کارگزاران خود، به روشني به دست مي آيد که از نگاه آن حضرت مسلمان واقعي مسلمان اخلاقي است. به عنوان نمونه مي توان از نامه به مالک اشتر هنگام انتصاب وي به عنوان حاکم مصر نام برد که پيش از آن که درباره سياست سخن بگويد درباره اخلاق به وي سفارش مي کند. او از مالک مي خواهد که تقوي را رعايت کرده، از اوامر و نواهي خداوند تبعيت کند، خدا را با قلب و دست و زبانش ياري کند، از شهوات دوري نمايد و مواظب نفس اماره باشد(نامه 35). حسینعلی رحمتی @harahmati