eitaa logo
| اندکی اندیشه |
350 دنبال‌کننده
721 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
هجوم برندهای جهان برای حضور در متاورس؛ از فراری تا نایکی 🔹هرچند مفهوم متاروس برای اینترنت هنوز فاصله زیادی تا تحقق دارد، اما برندهایی مانند فراری و نایکی برنامه‌های خود برای ورود به دنیای متاورس و NFT را اعلام کرده‌اند تا از این عرصه عقب نمانند. 🔹گفته می‌شود که متاورس یا نسخه واقعیت مجازی اینترنت در نهایت جایگزین شبکه وب امروزی خواهد شد و همین امر هیاهو یا اشتیاق زیادی را برای ارائه کالاهای مجازی توسط برندهای مختلف به وجود آورده است. از طرفی دیگر، برخی دنیاهای مجازی، مانند بازی‌های Fortnite و Minecraft یا پلتفرم Roblox هم اکنون به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار دارند. @it_24 🔻پ ن: به موازات فراگیرتر شدن ، مسایل و موضوعات مربوط به آن هم بیشتر میشود. به همین خاطر معتقدم کشورمان باید اخبار آن را به طور جدی تر پیگیری کنند و از هم اکنون در صدد اندیشه ورزی اخلاقی درباره آن باشند. حسینعلی رحمتی ۲۶ آذر ۱۴۰۰ @harahmati
یک سال؟ ...‌ گذشت؟ ..... آری گذشت، ولی به خون جگر گذشت....
⬛️ در سالگرد درگذشت پدر، ناباورانه در سوگ مادر نشستیم. امید که والدین من حقیر و همه درگذشته های مان را میهمان دعای خیرتان کنید. الهی رضا بقضایک، صبرا علی بلایک، لامعبود سواک.
⭕️جلسه دفاع از پایان نامه سطح سه ✅موضوع: تاثیر فضای مجازی بر اخلاق سیاسی ✅محقق: علی یزدیان اصفهانی ✅استاد رهنما: حسینعلی رحمتی ✅استاد داور: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید ارجمند فر زمان: دوشنبه ۶ دی ساعت ۱۵/۳۰ @harahmati
♦️گزارش نشست «روش ایده­ یابی قرآنی در اخلاق فناوری اطلاعات » (+ لینک دانلود) ♈️به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در سومین نشست علمی از سلسله نشست ها و کرسی‌‌‌‌های علمی وبیناری پژوهشگاه قرآن و حدیث با موضوع " ایده ­یابی قرآنی در دانش اخلاق؛ موردپژوهی اخلاق فناوری اطلاعات" که همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۰ از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد حجت‌الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ابتدای این جلسه گفت: اخلاق، شالوده و زیربنای بهزیستی انسان در فضای مجازی و استفاده درست از آن است. اما لازمه عمل به دستورات اخلاقی در این فضا مستلزم شناخت اصول و راهکار‌‌‌‌های اخلاقی و تعیین وظایف هر یک از از مرتبطان با آن است. برای این کار می‌توان، و باید، از آموزه‌‌‌‌های قرآنی، بهره گرفت. اما وصول به چنین مقصودی بدون اندیشه ورزی‌‌‌‌های روشمند و علمی امکان پذیر نیست. ایشان اظهار داشت: در نشست حاضر ضمن بیان پیش فرض‌‌‌‌های این کار، یک الگوی روشمند برای چگونگی بهره گیری از قرآن برای تدوین اصول اخلاقی مربوط به فضای مجازی (به عنوان یک موضوع اخلاقی نوپدید) ارایه خواهد شد. البته مواردی که بیان می‌شود گرچه درباره آموزه‌‌‌‌های قرآنی است اما برای بهره گیری از روایات برای زیست اخلاقی در فضای مجازی هم کاربرد دارد. ♈️وی یادآور شد: استفاده از آموزه‌‌‌‌های اخلاقی قرآن برای فضای مجازی نیازمند آن است که چند مطلب به عنوان پیش فرض پذیرفته شود. اول: ضرورت مراعات اخلاق در فضای مجازی به عنوان یک اصل کلی، دوم: این که بین دین و اخلاق رابطه وجود دارد و هرکدام می‌تواند به دیگری یاری رساند. سوم این که در قرآن آموزه‌‌‌‌های اخلاقی وجود دارد یا از برخی آموزه‌‌‌‌های آن می‌توان برداشت اخلاقی کرد. چهارم: آموزه‌‌‌‌های قرآنی در همه زمان ها، از جمله عصر حاضر، کاربرد دارد و برای استفاده در همه عرصه‌‌‌‌های زندگی، که فضای مجازی هم یکی از آنهاست، می‌توان از این آموزه ها استفاده کرد. ♈️عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در ادامه افزود: به دو صورت می‌توان از معارف اخلاقی قرآن برای فضای مجازی بهره گرفت: یکی حرکت از قرآن به سمت فضای مجازی، و دیگری حرکت از فضای مجازی به سمت قرآن. مورد اول به این معناست که محقق پس از آشنایی با آموزه‌‌‌‌های اخلاقی از قبیل صداقت و امانتداری و احترام به دیگران که در قرآن وجود دارد سراغ فضای مجازی برود و مشخص کند مصادیق هر یک از این فضائل یا رذائل اخلاقی در فضای مجازی چیست. ایشان اظهار داشت: در این مرحله او ممکن است به عنوان مثال بگوید: حفظ اطلاعات شخصی دیگران در این فضا یکی از مصادیق امانتداری است. اما در شیوه دوم که حرکت از فضای مجازی به سمت قرآن است یک اخلاق پژوه پس از مواجهه با یک معضل یا مسئله اخلاقی در فضای مجازی برای پیدا کردن راه حل به قرآن مراجعه می‌کند تا راهکار‌‌‌‌های لازم را پیدا کند. وی افزود: این روش هرچند مفیدتر و کاربردی تر است ولی از نظر علمی فنی تر و نیازمند دقت بیشتر است. همچنین برای این کار بایستی یک مدل یا الگو وجود داشته باشد. آنچه در این نشست ارایه می‌شود ناظر ناظر به ارایه یک الگوی پیشنهادی در این زمینه است. ♈️دکتر حسینعلی رحمتی در تبیین الگوی پیشنهادی گفت: این الگو دارای یک فرایند چند مرحله ای به این شرح است: ۱. موضوع شناسی: شناخت ابعاد، کارکردها، و افراد مرتبط با یک مسئله اخلاقی، یا با یک ابزار یا فعالیت خاص در فضای مجازی. ۲. کارکردشناسی: فراروی از سطح، و تعریف کارکرد‌‌‌‌های یک مسئله یا یک گفتار یا رفتار در فضای مجازی. مثلا کارکرد‌‌‌‌های لایک کردن یا کامنت گذاشتن. ۳. اصول شناسی: مراجعه به قرآن و شناخت اصول اخلاقی مرتبط با کارکردها، از طریق همسان گزینی در آیات مربوط به آنها ۴. کدنویسی: یعنی تعیین مصادیق هر یک از اصول اخلاقی در فضای مجازی، و تعیین وظایف هریک از مرتباطان با موضوع، برای راهنمایی هر چه بهتر و مصداقی تر آنها به عنوان فاعلان اخلاقی. ایشان در ادامه افزود: به صورت موردی چند موضوع را براساس الگوی بالا مورد بررسی قرار می‌دهیم که یکی از آنها «کامنت گذاری در فضای مجازی» است. ♦️برای دانلود یا شنیدن فایل صوتی نشست، روی لینک زیر کلیک کنید : http://shared.hadith.net/AttachmentReader.aspx?k=4{@sp@}r73923a11980.mp3
♈️ متاورس و اخلاق: آیا گذشته را چراغ راه آینده خواهیم کرد؟
⭕️متاورس و اخلاق: آیا گذشته را چراغ راه آینده خواهیم کرد؟ ✍️ حسینعلی رحمتی 🔹 1. «متاوِرس» Metavers یا «فرا- جهان» پروژه جدیدی است که غول های بزرگ فناوری به ویژه فیس بوک اخیرا برای طراحی و توسعه آن سرمایه گذاری مالی و انسانی فراوانی کرده اند. این شرکت حتی عنوان خود را به «مِتا» Meta‌ (فرا/ماورا) تغییر داده تا نشان دهد در صدد فرا رفتن از عصر شبکه های اجتماعی است. می توان گفت متاورس ترکیبی است از دنیای مجازی و فیزیکی که برخلاف فضای مجازی فعلی که کاربران «از آن» استفاده می کنند، کاربران «در آن» زندگی می کنند، ‌با یکدیگر تعامل دارند، دنیای خاص خود را همانگونه که دوست دارند طراحی می کنند، در آن سرمایه گذاری و تجارت می کنند،‌ با هرکس که بخواهند زندگی می کنند،‌ و فعالیت های شغلی و اداری خود را در آن انجام می دهند. 🔹 2. این که این پروژه چه زمانی امکان بهره برداری کامل پیدا می کند دقیقا معلوم نیست، اما حجم سرمایه گذاری های مالی و انسانیِ شرکت هایی چون متا، گوگل و اپل در این زمینه، همچنین تجربه توسعه فضای مجازی و فناوری های نوین در یکی دو دهه گذشته نشان می دهد که از هم اکنون باید آن را جدی گرفت و آمده فرض کرد. به یاد بیاوریم که ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۰۸ به وجود آمدند و تا سال ۲۰۱۰ هر بیت کوین کمتر از یک دلار قیمت داشت اما اکنون قیمت آن به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است. 🔹 3. با توجه به سنخ فناورانه متاورس می توان پیش بینی کرد که شکل گیری این دنیای جدید نیز مجموعه ای از مسائل و موضوعات اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. از این رو لازم است همه افراد و نهادهایی که در جامعه ما به نوعی در زمینه اخلاق و فناوری های ارتباطی به ویژه فضای مجازی وظیفه و مسوولیت دارند از هم اکنون به طور جدی در صدد شناسایی این مسائل و چاره اندیشی برای آنها باشند. 🔹 4. ارزیابی فعالیت های انجام شده در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات در چند دهه گذشته نشان گر آن است که جوامع حوزوی و دانشگاهی متصدی تدریس و تحقیق اخلاق متاسفانه درباره اخلاق فناوری اطلاعات ورودی بسیار با تاخیر داشته اند. حتی در چند سال اخیر هم که به این موضوع اهتمام نسبی شده است هنوز ما با کمبود جدی اخلاق پژوهان متخصص و منابع علمی متقن در این زمینه مواجه هستیم. نتیجه این که هنوز موضوعات و مسائل اخلاقی فراوانی درباره فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که درباره آنها حتی یک مقاله هم نوشته نشده است. هم اکنون نیز این خطر احساس می شود که درباره فضای متاورسی که به احتمال زیاد، دیر یا زود، حاکمیت و شهروندان جامعه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، کار علمی چندانی انجام نشود و در آینده ای نه چندان دور ما با جامعه ای مواجه شویم که به رغم حضور در این فراجهان، نسبت به زیست اخلاقی در آن آگاهی چندانی نداشته باشد. 🔹 5. امام علی(ع) یکی از نشانه های انسان عاقل را درس آموختن از تجربه های گذشته می داند«اِنَّمَا الْعاقِلُ مَنْ وَعَظَتْهُ التَّجَارُبُ»(تمیمی آمدی، 1366: 444) و معتقد است عبرت گرفتن مقدمه کسب بینش، فهم و آگاهی است«مَنِ‏ اعْتَبَرَ أَبْصَرَ وَ مَنْ‏ أَبْصَرَ فَهِمَ‏ وَ مَنْ‏ فَهِمَ‏ عَلِم‏»(نهج البلاغه، 1414ق: 506). با توجه به این سخن امام باید گفت نخستین گام برای مواجهه علمی و معقول و منطقی با فناوری هایی چون متاورس آن است که ما از کارهای کرده و ناکرده گذشته خود در زمینه اخلاق فناوری اطلاعات درس ها و تجربه های لازم را کسب کرده و آنها را چراغ راه آینده خود قرار دهیم. توجه داشته باشیم که فناوری های جدید منتظر اقدام اخلاق پژوهانه ما نمی مانند؛ بلکه از کوچکترین منفذی که پیدا کنند وارد زندگی شهروندان جوامع مختلف، و از جمله جامعه ما، می شوند. شاهد سخن این که در چندماه اخیر که بحث متاورس جدی شده است برخی از شهروندان کشورمان در فضای مجازی و فیزیکی در حال گفت وگو درباره شیوه سرمایه گذاری در این زیست جهان هستند و حتی اقداماتی را در این زمینه شروع کرده اند. حال سوال این است: ما درباره مسائل و موضوعات اخلاقی آن چه کرده ایم؟ 9 دی 1400 ____________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati
💢🔰🔻 💢نقش فناوری در زیست اخلاقی شهروندان 🔸ارائه دهندگان: ▫️حجت الاسلام دکتر علیرضا آل بویه؛ هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️ محمد سلیمی؛ پژوهشگر موسسه نورا 🔹ناقد: ▫️دکتر مهدی فدایی؛ هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام 🔹دبیر: ▫️دکتر مهدی نصیری؛ هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ⏱زمان: چهارشنبه ۲۲ دی ماه ساعت ۱۲:۳۰ _ ۱۴ 🕌مکان: پردیسان، دانشگاه باقر العلوم علیه السلام 🔗لینک جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 مقاله نقشِ در شهروندان🔻 http://ethics.riqh.ac.ir/article_13121.html -------————---------- 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی @motaleate_ejtemai 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربات‌ها حریف تمرینی والیبالیست‌های ژاپنی 🔹این ربات‌ها که دانشگاه تسوکوبا با همکاری فدراسیون والیبال ژاپن ساخته شده‌اند، عملکرد مناسبی در مهار توپ‌های والیبال دارند. 🔻آیا توسعه بی رویه ربات ها به مرور زمان موجب حذف انسان ها از حیات بشری نخواهند شد؟ و آدم ها را با خودشان غریبه نخواهد کرد؟ حد و مرز «توسعه فناوری»ها تا کجاست؟ حسینعلی رحمتی ۲۱ دی ۱۴۰۰ ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👈🏿 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این جوراب هوشمند میزان اکسیژن و ضربان قلب کودکتان را مستقیما به تلفن شما می‌فرستد @IT_24 ♦️اخلاق علمی اقتضا می کند در ارزیابی فناوری های جدید، به کارکردهای خوب آنها هم توجه کنیم. بدبینی یا خوش بینی افراطی به این فناوری ها مانع نگرش واقع بینانه و قضاوت منصفانه درباره آنها می‌‌شود. حسینعلی رحمتی ۲۴ دی ۱۴۰۰ @harahmati
⭕️جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد ✅موضوع: تاثیرات منفی اشتهار در شبکه های اجتماعی بر رفتار اخلاقی در خانواده و جامعه ✅دانشجو: سید عبدالمطلب موسوی ✅استاد راهنما: حسینعلی رحمتی ✅استاد داور: حجت‌الاسلام دکتر فصیحی زمان: دوشنبه 27 دی ساعت 14 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati
♦️ چرا در گفت وگوهاي شبکه هاي اجتماعي مشارکت نمي کنم؟ با اين که در شبکه هاي اجتماعي عضو چند گروه مختلف هستم و به اقتضاي مطالعاتم در باره اين شبکه ها وقت زيادي را در آنها مي گذرانم، ولي خيلي کم وارد گفت وگوهاي اعضا مي شوم. يعني در واقع از نظر اخلاقي خود را مجاز نمي دانم که در اين مباحثه ها مشارکت داشته باشم؛ به چند دليل: ✅ 1. در بسياري از موضوعاتي که مطرح مي شود تخصص و سررشته ندارم. از اين رو اظهار نظر درباره آنها ممکن است موجب گمراه شدن ديگران يا به اشتباه افتادن آنها شود. ✅ 2. در مواردي که به موضوع علاقه دارم، متاسفانه حتي در گروه هايي که اساتيد حوزه و دانشگاه عضو هستند، بحث ها به صورت روشمند مطرح نمي شود. همه با هم حرف مي زنند. مشخص نيست مدعا چيست، ادله کدام است. چه کسي موافق است. چه کسي مخالف است. بحث به هم ريخته و بي انسجام و از اين شاخه به آن شاخه است. در نتيجه بي سرانجام است و از طرف مديران کسي بر فرايند مباحث نظارتي ندارد. افراد بيشتر گوينده هستند تا شنونده. ✅ 3. به بسياري از خبرهايي که در اين گفت و گوها مطرح مي شود نمي توانم به راحتي اعتماد کنم؛ چرا که نوعا بدون سند و مدرک است، به گونه اي که گاه با فاصله اي اندک غيرواقعي يا ناقص بودن آنها آشکار شده است. ✅ 4. در برخي از گفت و گوها «ادب بحث» و اخلاق گفت و گو مراعات نمي شود. احترام افراد حفظ نمي شود. نيت خواني مي شود و افراد يکديگر را به راحتي متهم مي کنند. برخي نيز به سواد يا مدرک يا شغل و مقام خود تفاخر مي کنند و آن را دليل حقانيت خود مي دانند. خلاصه؛ برخلاف دستور قرآن که بهره گيري از «حکمت»، «موعظه حسنه» و «جدال احسن» را سفارش کرده (نحل/125)، دربسياري از گفت وگوهاي فضاي مجازي بحث حالت «جدال غيراحسن» را پيدا مي کند و پيگيري اين مباحث يا مشارکت در آنها نوعي اتلاف عمر است. 🔻 اما... از حق نگذريم، بهترين مباحثه هايي که در شبکه هاي اجتماعي ديده و از آنها بهره برده ام، و در حد بضاعت خود در آنها مشارکت داشته ام، مواردي بوده که موضوع و سخنران، و زمان بحث از قبل مشخص شده، ارائه بحث تابع نظم و ترتيب خاصي بوده (مثلا سي دقيقه ارائه بحث، و همين ميزان گفت و گو و پرسش و پاسخ)، و گفت وگوها نيز توسط مديران شبکه نظارت مي شده و از طرح مباحث غيرمرتبط جلوگيري مي شده است. ♈️ ضعف اخلاق گفت وگو در فضاي مجازي نشان دهنده فقدان فرهنگ گفت و گو در فضاي حقيقي نيز هست. بنابراين اصلاح هر يک از اين دو به اصلاح ديگري منجر مي شود. از ياد نبريم شبکه هاي اجتماعي زمينه اي بسيار مناسب و ابزاري عالي براي رواج و تقويت فرهنگ گفت و گو، به عنوان يکي از نيازهاي مهم جامعه امروز ماست؛ به شرط اين که روش گفت وگو و آداب و اخلاق آن را ياد بگيريم و مراعات کنيم. حسينعلي رحمتي 15 فروردين 1398 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر در کانال «اندکی اندیشه»👇 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ساخت وبکم به شکل چشم انسان @IT_24 💢بسیاری از کاربران توجه ندارند که از طریق دوربین کامپیوتر و تلفن همراه، به راحتی حریم خصوصی خود را در معرض دید دیگران قرار می دهند. 🍏 طراحان نرم افزار و سخت افزار با ترفندهایی ساده ای از قبیل آنچه در این ویدیو می بینیم می توانند آنان را در این زمینه هشیار سازند. حسینعلی رحمتی 29 دی 1400 ________________ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👇 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️والدین جنایتکار! ❇️ای کاش کسی به بزرگترهایی که ویدیوی اشتباهات و خطاهای بچه ها را در شبکه های اجتماعی منتشر میکنند می‌گفت که چه ظلمی در حق این بچه ها می کنند و حال و آینده آنها را تباه می سازند. ❇️هزینه یک لحظه بی اخلاقی آنها را این اطفال معصوم باید تا آخر عمر با تحمل تحقیر و‌تمسخر دیگران و از دست دادن فرصت رشد و پیشرفت بپردازند. (تصویر ویدیوی فوق، متاسفانه واضح بود من آن را موزاییکی کردم) حسینعلی رحمتی ۳۰ دی ۱۴۰۰ ____ ✅اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👈 @harahmati
✳️ استعدادسنجي، نياز مستمر حوزه هاي علميه ✍️حسينعلي رحمتي (بازنشر به مناسبت هشدار اخیر معاون محترم تهذیب حوزه درباره «ریزش های پنهان حوزه های علمیه») 🔺حوزه علمیه مهم ترین نهاد عهده دار تبلیغ و دفاع از دین است، لکن وقتي می تواند در اين زمينه موفق باشد که تمام طلاب استعداد سنجی شده و با برنامه منظم در راه شکوفایی استعدادها و علایق خود گام بر دارند . هم دین ابعاد گوناگونی دارد (احکام، اخلاق، اصول عقاید، سیاست و) . . . هم سؤال ها و چالش های موجود در برابر دین و نیازهای دینی افراد (چه در جامعه ما و چه در جوامع دیگر) متنوع و مختلف است و از طرف دیگر، طلاب نیز به بعدی از این ابعاد علاقه بیش تری دارند، لذا وجود استعداد سنجی برای هدایت هر کدام آنان در مسیر استعدادشان، امري لازم است . 🔺هر طلبه ای به هر حال در زمینه ای استعداد دارد، اجرای استعداد سنجی باعث شناخت و شکوفایی این استعدادها و استفاده هر چه بهتر از آن ها می شود و بعید است با انجام این کار، کسی از دایره خدمت به دین و تبیین و تبلیغ آن بیرون بماند، به علاوه هر چه شخص زودتر بفهمد که زمینه تحصیل در حوزه را ندارد به نفع خود او هم هست و می تواند به دنبال کارهایی برود که با علایق و سلایق اش سازگاری بیشتری دارد . 🔺با مشخص شدن علاقه، استعداد و زمینه فعالیت علمی طلبه، بسیاری از اولویت ها و سؤال های او نیز جواب داده خواهد شد . سؤالاتی از قبیل این که شخص در درس چه اساتیدی حاضر شود، چه کتاب هایی بخواند، با چه مراکزی همکاری کند، آینده شغلی و علمی - و حتی خانوادگی اش - چگونه باشد، و تا چه زماني به تحصیلات خود ادامه دهد. 🔺چهره های موفق روحانیت در طول تاریخ کسانی بوده اند که توان خویش را شناخته و از آن کمال استفاده را برده اند، به علاوه بازبینی در روش ها، رفع نقاط ضعف و اتخاذ راه های بهتر برای وصول به هدف، لازمه و نشان گر پویایی، بالندگی و حیات یک نهاد یا سازمان است . 🔺این که در چند سال اخیر مراكز و رشته های تخصصی مثل فلسفه، تفسیر، کلام، و تبلیغ براي طلاب راه اندازي شده قدم مثبتی است، ,ولي باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هر طلبه ای از ابتدای ورود به حوزه مسیر آینده کاری خود را بداند و از تخصص ها، مراحل و مقاطع تحصیلی و مدت زمان هر یک و راه ها و امکاناتی که در پیش روی اوست آگاهی کامل داشته و در صدد انتخاب یک گرایش علمی برای ادامه تحصیل - پس از گذراندن دوره عمومی - برآيد . 🔺شناخت استعدادها و علایق، شرط لازم موفقیت است نه کافی . قدم های بعدی عبارت است از: برنامه ریزی، سخت کوشی و پشتکار، تحصیل منضبط و ارزيابي مداوم سیر حرکت علمی و رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت آن . 🔸برگرفته از: حسینعلی رحمتی، «استعداد سنجی، نیاز مستمر حوزه»، مجله پیام حوزه، ش 32، زمستان 1380 @harahmati
📌برای شناسایی منابع تحقیق می توانید کلیدواژه های مربوط به موضوع تان را در اینترنت سرچ کنید. مثلاً: ✅ برای پایان نامه ها: https://ganj.irandoc.ac.ir/#/ ✅ برای مقالات: https://www.sid.ir/fa/journal/ ✅ برای جست وجوی کتاب: https://www.samanpl.ir/ 🔻harahmati
📚معرفی کتاب‌های مفید در خصوص فضای مجازی 🔻با توجه به درخواست برخی از دوستان در خصوص معرفی کتاب‌های مفید در خصوص فضای مجازی در نمایشگاه کتاب تهران، به اطلاع می‌رساند که برای دیدن حدود 350 کتاب با موضوع "فضای مجازی" که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است، بر روی لینک https://yun.ir/5vv53c کلیک کنید. همچنین با جستجوی هر یک از کلیدواژه‌های مربوط به فضای مجازی در لینک فوق، کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه، نمایش داده خواهد شد. اطلاع‌رسانی در خصوص کتاب‌های توصیه شده دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی متعاقبا صورت خواهد گرفت. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
🔻در خبرها آمده بود چند تن از منتشر کنندگان دوربین مخفی در فضای مجازی دستگیر شدند. 🎥 برای ساختن و انتشار آن در فضای مجازی هم بایستی اصول اخلاقی را مراعات کرد: ⬅️به نظر شما این اصول چیست، و حد و مرز شوخی با دیگران تا کجاست؟ ⬅️چند تحقیق درباره «اخلاق دوربین مخفی» انجام شده؟ ⬅️چگونه باید سازندگان دوربین مخفی را آموزش داد؟ ⬅️ضمانت اجرایی مراعات این اصول کدام است؟ حسینعلی رحمتی ۵ بهمن ۱۴۰۰ _____ ♦️اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. @harahmati
Rahmati-Islamic IT Ethics System.pdf
307.4K
⭕️معرفی مقاله: ✍🏻 حسینعلی رحمتی، «تدوین نظام اخلاقی اسلام درباره فضای مجازی: ضرورت ها و بایسته ها»، منتشرشده در کتاب «فلسفه در مواجهه با فضای مجازی: مجوعه مقالات منتخب بیست و یکمین همایش حکیم ملاصدرا»، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول، 1397، ص 167-198. ____________________ 💎 اخلاقی زیستن در فضای مجازی نیازمند آموزش است. موارد بیشتر را در کانال «اندکی اندیشه» پی جویی کنید👈 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استقبال گسترده نوجوانان و جوانان از یک «بلاگر اینستاگرامی» در کرمان برای افتتاح یک فروشگاه. 🔹به «موبایل ها» دقت کنید. مهم ترین عنصر این تصاویر هستند: بیان گر «تمایل» مخاطب به «سوژه». 🔹در عصر رسانه ها، هر کس بتواند دوربین نسل جوان را به سمت خود جلب کند امکان این را پیدا می کند که ارزش ها و هنجارهای اخلاقی خود را هم به آنها القا نماید. 🔻اما سوال مهم این است: چگونه می شود دوربین های این نسل را به سمت درست چرخاند؟ ✏️حسینعلی رحمتی 21 بهمن 1400 @harahmati
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
🖼 پوستر پذیرش رشته تخصصی «اخلاق و تربیت اسلامی» مقطع تحصیلی سطح سه 🔷 پذیرش از طریق آزمون کتبی(20 اسفند1400) ✅ ثبت نام (تا 15 اسفند): 👉 paziresh.dte.ir ✳️ اطلاعات بیشتر: 👉 maalem.ir ❇️ دفترچه راهنما: 👉 https://b2n.ir/r54335 ┏━🔸🔵🔸━┓ @ethical ┗━🔸🔵🔸━┛ اخلاق پژوهان ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ربات Astro اولین ربات خانگی آمازون است و می‌تواند چیدمان خانه را یاد بگیرد، وسایلی را که دریافت می‌کند به شخص خاصی تحویل دهد،‌و کارهایی چون گرفتن فشار خون را انجام دهد. @ti_24 ✍️چند سوال: 💚آیا همزیستی انسان و ربات ها به دوستی و رابطه عاطفی عمیق بین آنها منجر می شود؟ 💔«دلبستگی» و «دل کندن» از آنها ممکن است بر روی ربات تاثیری نداشته باشد ولی بر روی انسان چه؟ ❤️ آیا دوستی با ربات ها هم باید تابع اصولِ اخلاقیِ خاصی باشد، یا در این زمینه اخلاق بی معناست؟ حسینعلی رحمتی ۸ اسفند 1400 @harahmati