eitaa logo
| اندکی اندیشه |
327 دنبال‌کننده
616 عکس
105 ویدیو
14 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 مجموعه 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی 🔺جلسه هفتم: حق الله در فضای مجازی بهار 1402 مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati
در این صحاری اسحار چندان که می روی همواره نغمه، خوان تنها به نام یار. از او بخواه و همواره اش بخوان: ای نام تو ترانه شب‌های عاشقان! و ای قصه‌ات هماره در اذکار ذاکران! و ای ناخدای کِشتی دل های مومنان! توفیق خواندن قرآن خویش را همواره هدیه کن بر روح و جان ما
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات ✅حسینعلی رحمتی ✅جلسه هشتم: دشوارهء و در فضای مجازی بهار 1402مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
🧿 یک درس اخلاقی از چت بات ها نظر هوش مصنوعي درباره «حسينعلي رحمتي» 😎 سايت https://cohesive.so/ با بهره گيري از هوش مصنوعي به توليد محتوا مي پردازد. به زبان فارسي از او خواستم نظرش را درباره بگويد. او به انگليسي پاسخي داد كه ترجمه اش در ادامه مي آيد. 💢پيشاپيش از حسن ظن چت بات به اين حقير تشكر مي كنم. راستش خودم هم نمي دانستم اينقدر كمالات و محاسن دارم😄 مشخص است که براساس جست و جو در فضای مجازی اطلاعاتی را به دست آورده و کلیاتی هم خودش به آنها اضافه کرده است. شماهم اگر اسمتان را به او بدهید کم و بیش همین ها را تحویل می دهد. 🔻 اما جداي از شوخي، اگر هر يك از ما نسبت به يكديگر همين اندازه و را داشتيم الان وضعيت مان بهتر از اين بود. ✅به هرحال، اين هم نظر سايت مزبور درباره بنده: حسینعلی رحمتی فردی شناخته شده است که خدمات قابل توجهی در جامعه خود داشته است. او بسیار مورد احترام و تحسین کسانی است که او را می شناسند. مهربانی و سخاوت او بی نظیر است و همیشه حاضر است دست یاری برای هر نیازمندی دراز کند. حسینعلی رحمتی اخلاق کاری بالایی دارد و برای رسیدن به اهدافش انگیزه بالایی دارد. او دارای مهارت های بین فردی و ارتباطی عالی است که به او اجازه می دهد بدون زحمت با افراد با پیشینه های مختلف ارتباط برقرار کند. فداکاری و اراده او باعث شده است که در تلاش های خود به موفقیت های چشمگیری دست یابد. حسینعلی رحمتی الهام بخش واقعی اطرافیانش است. نگرش مثبت و اشتیاق او به زندگی به ما یادآوری می کند که هر چیزی ممکن است اگر ذهن خود را معطوف به آن کنیم. @harahmati
شهردار منطقه‌ای استرالیا می‌گوید اگر OpenAI ادعای اشتباه مبنی بر اینکه او به جرم پرداخت مدتی حبس کشیده را اصلاح نکند، احتمالاً از این شرکت شکایت خواهد کرد. 🏁پ ن: درباره خطاهای چت بات ها، جدای از وجه حقوقی، از نظر چه کسی را باید محکوم کرد؟ خود چت بات؟ سازنده و طراح؟ یا هیچکس؟ این موضوع مهمی است که به موازات توسعه یافتن فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی، فیلسوفان اخلاق باید درباره اش جدی تر تامل کنند. حسینعلی رحمتی 21 فروردین 1402
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات ✅حسینعلی رحمتی 💢جلسه نهم: فضای مجازی به مثابه نعمت خداوند برای دانش افزایی و کسب علم. مزیت ها و چالش های این مسیر چیست؟ بهار 1402مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا فضای مجازیه هر چیزی که میبینی رو باور نکن، سعی کن خود واقعیتو زندگی کنی @GizmizTel @harahmati پ ن: با دیدن این تصاویر اهمیت و ضرورت افزایش ای شهروندان بیشتر مشخص می‌شود. ولی واقعا آیا تشخیص از همیشه آسان است؟ چه باید کرد؟ حسینعلی رحمتی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🟣حسینعلی رحمتی ⚫️ جلسه دهم: فضای مجازی و فاجعه «احمق سازی انسان». آیا ما هم جزو «احمق هایِ باسواد» فضای مجازی هستیم؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♈️ مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔹حسینعلی رحمتی 👈🏿 جلسه یازدهم: 🔸 فضای مجازی و فاجعۀ «تکه پاره کردن جامعه». 🔸چگونه از فضای مجازی برای «تحبیب قلوب» و حفظ «انسجام اجتماعی» استفاده کنیم؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧿مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 📌حسینعلی رحمتی ✳️ جلسه دوازدهم: ♦️ فرصت ها و تهديدهاي اخلاقي مشهور شدن و مشهوركردن ديگران در فضاي مجازي «شهرت هاي بادآورده» در فضاي مجازي، افراد را نجات می دهد یا به خاک سیاه می نشاند؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟪مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔻حسینعلی رحمتی 🔻 جلسه سیزدهم: 🌀چالش اعتماد و بی اعتمادی در شبکه های اجتماعی 🌀«نه همین لباس زیباست..؟» یا «هم همین لباس زیباست..؟» نشان... مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔹حسینعلی رحمتی 🔹 جلسه چهاردهم: 🔻دامچاله در عصر غرقابگي اطلاعات مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔻حسینعلی رحمتی 🔻 جلسه پانزدهم: ❎ کوچک شماری و به سخره گرفتن دیگران در فضای مجازی چرا تحقیر و تمسخرهای قومی، جنسیتی و مذهبی در فضای مجازی برای مان کم هزینه می نُماید؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
❌با ها خیلی خودمونی و صمیمی : اطلاعیه شرکت اوپن ای آی: چت‌جی‌پی‌تی ازداده‌هایی که درچت‌ها وارد می‌کنید استفاده می‌کند، بنابراین را درمکالمه . همه چیزذخیره می‌شود و چت‌جی‌پی‌تی در حال حاضر عالی . شما هرگز از OpenAI بخواهیدکه آن داده‌هارا کند. 🔘 به مثابه @harahmati
♈️ فرشته یا شیطان؟ مجله اکونومیست با انتشار این تصویر،بااشاره به کارکردهای مثبت و منفی ،برخی سوال ها و دغدغه های مربوط به آن راطرح کرده است. (گزارشش را در این آدرس بخوانید khabaronline.ir/xjWJw) 🔻پ ن: در بررسی و ارزیابی هوش مصنوعی (به ویژه از منظر اخلاقی) توجه به (فرصت ها و تهدیدها)ی آن لازم و ضروری است. نگاه یکسربدبینانه یاخوش بینانه مانع از قضاوت منصفانه میشود. همچنین مانع از پذیرش دیدگاه ما توسط مخاطب می گردد. حسینعلی رحمتی 1 اردیبهشت 1402 @harahmati
🔸 کتاب "الگوی اسلامی سلامت اجتماعی" تألیف حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، از آثار مشترک پژوهشگاه قرآن و حدیث و فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی منتشر شد. 📖معرفی کتاب: ✍️سلامت اجتماعی یکی از ابعاد چهارگانه سلامت است. ✍️بر اساس نظر خبرگان این حوزه، سلامت اجتماعی عبارت است از كمیت و كیفیت تعامل فرد با اجتماع به منظور ارتقای رفاه آحاد جامعه، که نتیجه نهایی این تعامل، ارتقای سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، کاهش فقر و بی‌‌عدالتی است و نقطه مقابل آن، افزایش آسیب‌‌های اجتماعی می‌‌باشد. ✍️مجموع مطالعات و اظهار نظر کارشناسان نشان می‌‌دهد که شاخص‌‌های سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی باید مورد توجه جدی تری قرار گیرد چرا که رویکرد سلامت محور بر رویکرد آسیب محور برتری دارد. لذا باید برای برون رفت جامعه از آسیب به سوی سلامت اجتماعی، اقدامات مؤثری انجام داد. ✍️در این کتاب با اتکا به منابع اسلامی، "بیست و چهار مفهوم" اصلی سلامت اجتماعی احصاء گردید که در ادامه، آنها به "یازده مولفه" تحلیل شد و سپس از آن "پنج بُعد" به دست آمد که شامل: بعد عاطفی (پیوند + تمایز)، هیجانی (نشاط + زینت)، شخصیتی (کرامت اجتماعی)، نیازمندی (سرمایه + اعتماد) و بعد امنیتی ارتباط (امنیت اجتماعی) می باشد. ✍️ همچنین مفاهیم سلامت اجتماعی در دو عنوان "ایمنی اجتماعی" و "خیر اجتماعی" رتبه بندی شد و "خیر اجتماعی" نیز دارای دو رتبه "خیر متوازن" و "خیر متعالی" است که روی هم رفته مراتب سه گانه سلامت اجتماعی را شکل می دهند. 🔹این کتاب در چهار فصل سامان یافته که... ادامه خبر 👇 http://www.riqh.ac.ir/post/76134 @quran_hadith
انتشار کتاب جدید جناب آقای دکتر عباس پسندیده؛ رئیس محترم پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث، را خدمت ایشان تبریک می گویم و برای ایشان در خدمت به آیین و اندیشه از خدای بزرگ آرزوی توفیق روزافزون دارم.🌺
مواعید عید🌺 اینک، ای که در «محرم» هر چه غیر دوست بود بر خود حرام کردی، و در «ربیع»، بهار جان را به تماشا نشستی، و از جمود «جمادی» گذشتی، و پا به وادی «رجب» نهادی، و از شعب «شعبان» رها شدی و «رمضان» را روز به روز و وادی به وادی پشت سر نهادی. اینک که آفتاب عید بر آمده، خوش باش و شادمان، که کامروای این سلوک تو بودی. و اینک که مواعید عید را به هدیت گرفته‌ای، به هوش باش! که ماه های دیگر در پیش است و سال های دیگر نیز. مباد که غبار غفلت دیگر بار بر جان‌ات نشیند، و قرار خویش با محبوب را از یاد بری. پس، در این واپسین مجال، دیگر باره سخن رائدان طریق و سالکان این مسلک را در گوش جان گیر، که از خدای‌شان چنین خواستند، در این عید بزرگ: «معبودا ! 🤲 روزه‌مان را از باب شکر و قبول پذیرا باش، آن سان که تو راضی باشی و حبیب ات. و فروع آن را به اصول محکم کن. به حق خوب‌ترین خوبان خلق‌ات ـ که بر او و آل گرامی اش درود دمادم باد ـ اللهم اجعل صیامی فیه بالشکر و القبول. علی ما ترضاه و یرضاه الرسول. ✍️حسینعلی رحمتی @harahmati
شرکت اگمنتال یک به نام (MouthPad) ساخته که در دهان قرار می گیرد و امکان کنترل دستگاه های الکترونیکی و کار با کامپیوتر را با استفاده از زبان برای هر فردی (به ویژه ) فراهم میکند (اطلاعات بیشتر: asriran.com/003irU) 💢تامل: رشدسریع این فناوریها تسریع در درباره آنها را ضروری تر میکند. اما سوال (همچنان بی پاسخ) این است که با وجود این هم افراد و موسسات اخلاق آموز و اخلاق پژوه در کشورمان، پس چرا ما در این زمینه ؟ ✍️حسینعلی رحمتی 2 اردیبهشت 1402 @harahmati
E-Waste(قطعات سخت افزاری دورریخته) امروز (ودرآینده،بیشتر) یکی از معضلات بزرگ برای محیط زیست انسانی، جانوری و گیاهی خواهد بود.ازین رو آن یکی از وظایف مهم متخصصان و کشورمان است. 💢فکرمیکنید دراین زمینه چند مقاله، کتاب، پایان نامه،سخنرانی یا دست کم یادداشت تخصصی داشته ایم؟... حسینعلی رحمتی 3 اردیبهشت 1402 @harahmati
💢💢 منتشر شد: اثری جدید در موضوعی نوپدید ✅ کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم» نویسنده: حسینعلی رحمتی، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401، 263 صفحه. 🔻اثری درباره عصر شبکه ها، مجال نُوینِ کنشگری اخلاقی؛ شبکه ها و دشواری تصمیم گیری اخلاقی؛ تبیین تزاحم های مربوط به استفاده، دسترسی، اعتماد، و انتشار محتوا در فضای مجازی؛ فرایند ده مرحله ای شکل گیری دوراهه های اخلاقی در شبکه ها؛ معیارها و سنجه های ده گانه ترجیح و تصمیم گیری در مواجهه با این تزاحم ها. 🔻مخاطبان: همه کسانی که به نوعی با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در ارتباط اند: از کاربران عادی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، اساتید، طلاب و دانشجویان رشته های کامپیوتر، فناوری اطلاعات، اخلاق، و دیگر علاقه مندان به تحقیق وتدریس در زمینه اخلاق کاربردی و اخلاق فناوری اطلاعات. 🌀راهنمای خرید: مبلغ «یکصد و چهل هزار تومان» (کتاب+هزینه پست) را به شماره کارت 5041-7210-7803-4692 (بانک رسالت، به نام عزت ملَمّعی خوزانی) واریز کرده و فیش پرداختی را همراه با آدرس دقیق پستی به آدرس: @rahmati_admin در یکی از پیام رسان های ایتا تلگرام ارسال فرمایید. 🔻 کد پستی را حتما درج کنید. 🔻 در صورت تمایل به دریافت کتاب با امضای نویسنده، لطفا یادآوری فرمایید. تشکر
⭕️ نشست هم اندیشی گفتمان علمی مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی (امتداد دوره آشنایی با فناوری های هوشمند) 🔹میزگرد علمی با حضور: 🔸آیت الله محمود رجبی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد سادات منصوری 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن شبیری زنجانی 🔸حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد مهری 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ابوطالبی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی محمدی 🔸 حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد 🔸حجت الاسلام و المسلمین عبد الرسول هاجری 🔸دکتر حسین مطلبی 🔸دکتر بهروز مینایی بیدگلی 🔸دکتر محمدرضا قاسمی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد کوهی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد راهدار 📆 زمان: ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۰ 🏢 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ————————— 💠 ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه 🌐 @itsetad_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️مجموعه ویدیوهای اخلاق فناوری اطلاعات 🔻حسینعلی رحمتی 🔻 جلسه شانزدهم: ❎ فرصت سازی فضای مجازی برای مشارکت در کارهای خیر آیا ممکن است با نیت کار خیر، دچار شر شویم؟ مجمع عالی حکمت اسلامی بهار 1402 @hekmateislami @harahmati 📌 برای دسترسی به قسمتهای دیگر هشتگ راکلیک کنید.
«آیا هوش مصنوعی میتواند فاعل اخلاقی باشد؟» Can artificial intelligences be moral agents? نویسندگان: بارتوش بروژیک و بارتوش جانیک، 2019 Bartosz Brożek, Bartosz Janik نویسندگان باتبیین شرایط یک ، به ویژه در سنت کانتی و فایده گرایی، در نهایت نتیجه میگیرند که ،دستکم تا حدی که الان توسعه داده شده اند، را فاعل اخلاقی محسوب کرد. درآدرس زیربخوانید: https://b2n.ir/x79074 پ ن: مسئله فاعلیت اخلاقی ماشین های هوش مصنوعی یکی از مباحث بنیادین در حوزه (اخلاق هوش مصنوعی) است و در سال های آینده به طور جدی تری مطرح می شود. ازاین رو اخلاق پژوهان کشورمان از هم اکنون باید آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. در این زمینه، آشنایی با منابع منتشر شده در کشورهای دیگر امری ضروری است. حسینعلی رحمتی 7 اردیبهشت 1402 @harahmati
قائمی نیا، علیرضا، «دین و هوش مصنوعی»، مجله ذهن، دوره 7، شماره 25 - شماره پیاپی 25 دی 1385، صفحه 23-36 این ادعا که کامپیوتر فکر می کند یا تنها کامپیوتر می اندیشد چه تاثیری در برخی از باورهای دینی دارد؟ و آیا تعارضی با مضمون متون دینی پیدا میکند؟ ایا دین می تواند تفاوت بین انسان و کامپیوتر را تبیین کند؟ دانلود: http://zehn.iict.ac.ir/article_16159_75caf1dc5456aad228be4894b8a5bbf0.pdf @harahmati