eitaa logo
حرم
2.6هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
6.5هزار ویدیو
630 فایل
❤﷽❤️ 💚کانال حرم 🎀دلیلی برای حال خوب معنوی شما🎀 @haram110 ✅️لینک کانال جذاب حرم https://eitaa.com/joinchat/2765357057Cd81688d018 👨‍💻ارتباط با ادمین @haram1
مشاهده در ایتا
دانلود
👀👣 روز غدیر، روز قرض دادن به شیعیان عَنْ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَالَ فِی خُطْبَتِهِ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ: مَنِ اسْتَدَانَ لِإِخْوَانِهِ وَ أَعَانَهُمْ فَأَنَا الضَّامِنُ عَلَى اللَّهِ إِنْ بَقَّاهُ قَضَاهُ وَ إِنْ قَبَضَهُ ]قَبلَ تَأدِيَتِهِ لَهُ[ حَمَلَهُ عَنْهُ. (وسائل ‏الشيعة، ج10، ص445 به نقل از مصباح المتهجّد) حضرت رضا علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام نقل می کند که امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ای که روز غدیر خواند، چنین فرمود: هرکس در روز غدیر برای برادرانش از دیگران قرض بگیرد و آنان را یاری نماید، من از جانب خداوند ضمانت می کنم که اگر زنده بماند، آن دین ادا شود، امّا اگر قبل از اداى دين بميرد، خداوند قرضش را ادا خواهد کرد. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
💎🙏💎ثواب عبادت و کار خیر در روز غدیر عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ: قَالَ أبُوعَبدِاللهِ علیه السَّلامُ: وَ الْعَمَلُ‏ فِيهِ يَعْدِلُ ثَمَانِينَ شَهْراً. (وسائل ‏الشيعة، ج10، ص442-443 به نقل از ثواب الاعمال) حضرت صادق علیه السلام فرمود: اعمال(نیک و عبادی) در روز غدیر، معادل انجام این اعمال به مدّت هشتاد ماه می باشد. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
روز غدیر، روز اعلام امامت ائمه اطهار علیهم السلام تا روز قیامت حضرت باقر علیه السلام نقل می‌کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در خطبه روز غدیر فرمود: پس از من به فرمان پروردگارتان، علیّ، ولیّ و امام شماست. سپس تا زمانی که به لقای خدا و رسولش (در قیامت) نائل شوید، امامت در فرزندان من از نسل علیّ خواهد بود. (بحار الأنوار، ج‏37، ص207-208 به نقل از اقبال الأعمال) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
روز غدیر، روز معرّفی حضرت مهدی علیه السلام در خطابه رسول خدا صلّی الله علیه و آله حضرت باقر علیه السلام نقل می‌کند که رسول خداصلّی الله علیه و آله در خطبه روز غدیر فرمود: ای مردم! نور از جانب خداوند در من راه یافته، سپس در علی علیه السلام و نسل او تا قائم مهدی علیه السلام که حقّ خداوند و همه حقوق ما را خواهد گرفت، جاری خواهد بود ... آگاه باشید، مهدى قائم علیه السلام که خاتم امامان است، از ماست. آگاه باشید که او بر همه ادیان غلبه می‌یابد. آگاه باشید که او از ستمگران انتقام مى‌گيرد. آگاه باشید كه او گشاينده و ويرانگر دژهاست. آگاه باشید که او تمام فرقه‏هاى مشركان را نابود می‌کند. آگاه باشید که او انتقام خون همه اولياى خدا را مى‌گيرد. آگاه باشید که او ناصر دين خداوند است. آگاه باشید که او از درياهاى ژرف به دست خويش آب بر مى‏دارد. آگاه باشید او فضل و فضيلت را به هر كس به اندازه سهم او مى‏بخشد و نسبت به هر نادان به اندازه نادانى او. آگاه باشید که او برگزيده خداوند و خداوند، گزينه اوست. آگاه باشید كه او وارث همه علوم و آگاه و چيره به همه‏ آن است. آگاه باشید که او از خداى خود خبر مى‏دهد و از امور مربوط به ايمان آگاه می‌سازد. آگاه باشید كه او راهنماى استوار است. آگاه باشید که امر دین به او تفويض شده است. آگاه باشید كه اوست همانی که همه كسانى كه پيش از او بوده‏اند به وجود او مژده داده‏اند. آگاه باشید كه او حجّت باقى خداوند است و پس از او حجّتى نيست، و حقّ فقط با اوست، و هیچ نوری نیست مگر آنکه نزد اوست. آگاه باشید كه هيچ كس بر او چيره و پيروز نمى‏شود. آگاه باشید كه او ولىّ خدا در زمين خدا و حَكَم خدا ميان خلق خدا، و امين خدا در نهان و آشكار است ... قیام کننده ائمه در میان ایشان، مهدی است که تا روز قیامت به حقّ، حکم خواهد کرد. (بحارالأنوار، ج37، ص210و 213-214 و 215 به نقل از احتجاج) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🚿🚿🚿 روز غدیر، روز چشم پوشی از گناهان شیعه قَالَ الرِّضَا علیه السلام: هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَأْمُرُ اللَّهُ فِيهِ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ‏ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنْ مُحِبِّي أَهْلِ الْبَيْتِ وَ شِيعَتِهِمْ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ يَوْمِ الْغَدِيرِ وَ لا يَكْتُبُونَ عَلَيْهِمْ شَيْئاً مِنْ خَطَايَاهُمْ كَرَامَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ الْأَئِمَّةِ، ...، هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي یَجْعَلُ اللَّهِ فِيهِ ذَنْبَهُمُ (الشِّيعَةِ) مَغْفُوراً، ... هُوَ يَوْمُ تَحْطِيطِ الْوِزْرِ، ... هُوَ يَوْمُ الصَّفْحِ عَنْ مُذْنِبِي شِيعَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين‏. (اقبال الأعمال، ص778 به نقل از کتاب النّشر و الطّی) حضرت رضا علیه السلام فرمود: روز غدیر، روزی است که خداوند به فرشتگان کرام الکاتبین دستور می دهد که از روز غدیر به مدّت سه روز، قلم را از دوستداران اهل البیت و شیعیان ایشان برداشته، و هیچ یک از خطاهای ایشان را به خاطر اکرام محمّد و علیّ و ائمه علیهم السلام ننویسند. روز غدیر، روزی است که خداوند در آن روز، گناهان شیعیان را می آمرزد. روز غدیر، روز ریختن بار گناه است. روز غدیر، روز بخشش گنهکاران از شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام است. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😓👁😓 روز غدیر، روز استغفار فرشتگان برای شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام قَالَ الرِّضَا علیه السلام: هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَأْمُرُ جَبْرَئِيلَ‏ علیه السلام أَنْ يَنْصِبَ‏ كُرْسِيَّ كَرَامَةِ اللَّهِ بِإِزَاءِ بَيْتِ الْمَعْمُورِ، وَ يَصْعَدُهُ جَبْرَئِيلُ علیه السلام، وَ تَجْتَمِعُ إِلَيْهِ الْمَلائِكَةُ مِنْ جَمِيعِ السَّمَاوَاتِ، وَ يُثْنُونَ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِشِيعَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام وَ مُحِبِّيهِمْ مِنْ وُلْدِ آدَمَ علیه السلام. (اقبال الأعمال، ص777-778 به نقل از کتاب النّشر و الطّی) حضرت رضا علیه السلام فرمود: روز غدیر، روزی است که خداوند به جبرئیل علیه السلام دستور می دهد که تخت کرامت الهی را در مقابل بیت معمور نصب کند و بر آن بالا رود. پس همه فرشتگان از همه آسمان ها در کنار جبرئیل جمع می شوند، و رسول خدا صلّی الله علیه و آله را ستایش نموده و برای شیعیانِ امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام و دوستداران ایشان از فرزندان حضرت آدم علیه السلام استغفار می کنند. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🌺 نماز شب هجدهم ماه ذی الحجّۀ مرحوم سید بن طاووس در اقبال الاعمال نمازی را برای شب هجدهم ماه ذی الحجّۀ نقل می کند. این نماز 12 رکعت است با یک سلام؛ یعنی در پایان دوازده رکعت، سلام داده می شود. در 11 رکعت، یک بار سوره حمد، 10 بار سوره توحید، و 1 بار آیۀالکرسی خوانده می شود. امّا در رکعت دوازدهم، 7 بار سوره حمد، و 7 بار سوره توحید خوانده می شود. قنوت فقط در رکعت دوازدهم خوانده می شود و ذکر قنوت چنین است: 10 بار می گویی: «لا إلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِي وَ يُمِيتُ، وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي، وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ» و سپس می گویی:« بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» و در سجده رکعت آخر این نماز، 10 بار می گویی: «سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَيْ‏ءٍ عِلْمُهُ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ، سُبْحَانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحَانَ ذِي الْفَضْلِ وَ الطَّولِ، سُبْحَانَ ذِي الْعِزَّةِ وَ الْكَرَمِ، أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ، وَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ، أنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَ أهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرينَ، وَ أنْ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا (به جای کذا و کذا، حاجتت را بخواه)، إنَّكَ سَمِيعٌ مُجِيبٌ». (اقبال الاعمال، ص761) ✅ تذکّر: به نظر می رسد که به ازای هر دو رکعت، باید یک تشهد خوانده شود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🌟🙏 دعای شب هجدهم ماه ذی الحجّۀ مرحوم سید بن طاووس در اقبال الاعمال، دعایی را برای شب عید غدیر از یکی از کتب قدیمی نقل می کند. این دعا چنین است: اللَّهُمَّ إنَّكَ دَعَوْتَنَا إلَى سَبيلِ طاعَتِكَ وَ طاعَةِ نَبِيِّكَ وَ وَصِيَّهِ وَ عِتْرَتِهِ، دُعاءً لَهُ نُورٌ وَ ضِياءٌ، وَ بَهْجَةٌ وَ اسْتِنارٌ، فَدَعانَا نَبِيُّكَ لِوَصِيِّهِ يَوْمَ غَديرِ خُمٍّ، فَوَفَّقْتَنَا لِلإصَابَةِ، وَ سَدَّدْتَنَا لِلإجَابَةِ لِدُعائِهِ، فَأَنَبْنَا إلَيْكَ بِالإنَابَةِ، وَ أسْلَمْنَا لِنَبِيِّكَ قُلُوبَنَا، وَ لِوَصِيِّهِ نُفُوسَنَا، وَ لِمَا دَعَوْتَنَا إلَيْهِ عُقُولَنَا، فَتَمَّ لَنَا نُورَكَ. يَا هَادِيَ الْمُضِلِّينَ، أخْرِجِ الْبُغْضَ وَ الْمُنْكَرَ وَ الْغُلُوَّ لِأمِينِكَ أميرِ الْمُؤْمِنينَ وَ الأئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ مِنْ قُلُوبِنَا وَ نُفُوسِنَا وَ ألْسِنَتِنَا وَ هُمُومِنَا، وَ زِدْنَا مِنْ مُوالاتِهِ وَ مَحَبَّتِهِ وَ مَوَدَّتِهِ لَهُ وَ الأئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ زِياداتٍ لَا انْقِطاعَ لَهَا، وَ مُدَّةً لا تَنَاهِيَ لَهَا، وَاجْعَلْنَا نُعَادِي لِوَلِيِّكَ مَنْ نَاصَبَهُ، وَ نُوَالِي مَنْ أحَبَّهُ، وَ نَأْمُلُ بِذَلِكَ طاعَتَكَ، يَا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ عَذابَكَ وَ سَخَطَكَ عَلَى مَنْ نَاصَبَ وَلِيَّكَ، وَ جَاحَدَ [وَ جَحَدَ] إمَامَتَهُ، وَ أنْكَرَ وَلايَتَهُ، وَ قَدَّمْتَهُ أيَّامَ فِتْنَتِكَ فِي كُلِّ عَصْرٍ وَ زَمَانٍ وَ أوَانٍ،‏ إنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ. اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ، وَ عَلِيٍّ وَلِيِّكَ، وَ الأئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ حُجَجِكَ، فَأثْبِتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ، وَ مُوَالاةِ أوْلِيائِكَ وَ مُعَاداةِ أعْدائِكَ مَعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ، تَجْمَعُهُمَا لِي وَ لِأهْلِي وَ وَلَدِي وَ إخْوَانِيَ الْمُؤْمِنينَ، إنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، يَا أرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. ( اقبال الاعمال، ص761-762) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😄👊✊😆 هجدهم ذی الحجّه، سال روز از دنیا رفتن عثمان بن عفّان(1) طبری در تاریخ طبری، مرحوم شیخ مفید در مسارّالشّیعۀ، مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح، و مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار، روز کشته شدن عثمان بن عفّان را در هجدهم ذی الحجّۀ سال 35 هجری گزارش می کنند.(تاريخ‏الطبري، ج‏4، ص378/ مسارّالشيعة، ص40/ مصباح‏ كفعمي، ص515/ بحارالأنوار، ج98، ص189) مرحوم شیخ مفید در «مسارّالشّیعة» می نویسد: «جسد عثمان را در زباله دانی مدینه انداختند و کسی از ترس مهاجرین و انصار، او را دفن نمی کرد تا آن که پس از سه روز با نیرنگ او را به مقبره یهودیان مدینه به نام «حشّ کوکب» بردند و دفن کردند. وقتی معاویه به حکومت رسید، قبرستان یهودی ها را به قبرستان مسلمانان (یعنی بقیع) وصل کرد».(مسارّ الشّیعة، ص40) ابن ابی الحدید معتزلی در «شرح نهج البلاغة» می نویسد: «وقتی معاویه، امر حکومت را به دست گرفت، دستور داد دیواری که بین حشّ کوکب و بقیع بود، تخریب شود و مردم در این فاصله، مردگان خود را دفن کنند و بدین ترتیب آن قبرستان به قبرستان بقیع اتّصال یافت».(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج2، 158) مرحوم ابوالصّلاح حلبی در «تقریب المعارف» می نویسد: «نقل است که جسد عثمان به مدّت سه روز دفن نشد و لذا جسدش بوی گند گرفته بود. لذا تعدادی از مردان قریش از امیرالمؤمنین علیه السلام تقاضا کردند که وی را دفن کنند و حضرت به آنها اجازه دفن داد و فرمود که وی را در گورستان مسلمین دفن نکنند و کسی بر آن، نماز نخواند. وقتی مردم از این سخن آگاه شدند، در مسیر حرکت جنازه، سنگ به دست ایستادند. قریشی ها عثمان را به سمت مقبره یهودی ها به نام «حَشَّ کَوکب» حرکت دادند، و وقتی به مردم رسیدند، آنها تابوت عثمان را سنگ باران کردند». (تقريب المعارف، ص294) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😃👊✊👏هجدهم ذی الحجّه، سال روز از دنیا رفتن عثمان بن عفّان(2) عثمان همان کسی است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در زمان حیات خویش، وی را از اهل آتش معرّفی کرده بود و فرموده بود: يَدْخُلُ عَلَيْكُمْ رَجُلٌ‏ مِنْ أهْلِ‏ النَّارِ فَدَخَلَ عُثْمَانُ‏.(الصراط المستقيم، ج‏3، ص239) مردی از اهل آتش بر شما وارد می شود، پس ناگهان عثمان وارد شد. امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از هلاکت عثمان، در روزی که مردم با ایشان بیعت کردند، برای مردم خطبه ای خواند، و در ضمن این خطبه فرمود: سَبَقَ الرَّجُلانِ‏ وَ قَامَ الثَّالِثُ كَالْغُرَابِ، هِمَّتُهُ‏ بَطْنُهُ‏ وَ فَرْجُهُ.(الجمل، ص125) آن دو مرد (ابوبکر و عمر) مردند و سومى؛ یعنی عثمان، همچون کلاغ جای آنها نشست، کسی که تمام همّتش شکم و شهوتش بود.‏ امیرالمؤمنین علیه السلام همچنین فرمود: ثُمَّ بَايَعَ ابْنُ عَوْفٍ عُثْمَانَ [فَبَايَعُوهُ‏]، وَ قَدْ سَمِعُوا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله فِي عُثْمَانَ مَا قَدْ سَمِعُوا مِنْ لَعْنِهِ إِيَّاهُ فِي غَيْرِ مَوْطِنٍ‏، فَعُثْمَانُ عَلَى مَا كَانَ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْهُمَا.( کتاب سلیم بن قیس، ج2، ص694) بعد از آن دو نفر (ابوبکر و عمر)، عبدالرحمن ابن عوف با عثمان‏ بيعت كرد و لذا بقيه هم با او بيعت كردند، در حالى كه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيده بودند كه در چند مورد عثمان را لعن‏ كرده بود. عثمان با آن گونه كه بود، باز هم از آن دو (ابو بكر و عمر) بهتر بود. امیرالمؤمنین علیه السلام در بیان وظیفه تولّی و تبرّی، محبّت به عثمان را با محبّت خود قابل جمع نمی دانست و به کسی که به حضرت عرض کرد: من تو را دوست دادم و عثمان را نیز دوست دارم، فرمود: أنْتَ الأعْوَرُ، فَإمَّا أنْ تَعْمَی وَ إمَّا أنْ تُبْصِرُ.( کامل بهایی، ج2، ص85) تو، هم اکنون یک چشم داری، یا نابینا باش یا بینا. حضرت مجتبی علیه السلام نیز در تبرّی از عثمان می فرمود: مَعْشَرَ الشِّيعَةِ! عَلِّمُوا أَوْلادَكُمْ بُغْضَ عُثْمَانَ، فَإِنَّهُ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ حُبٌّ لِعُثْمَانَ فَأَدْرَكَ الدَّجَّالَ آمَنَ بِهِ، فَإِنْ لَمْ يُدْرِكْهُ آمَنَ بِهِ فِي قَبْرِهِ.(تقريب المعارف، ص294) ای گروه شیعه! به فرزندان خود، بغض عثمان را بیاموزید، زیرا کسی که در قلبش، محبّت عثمان باشد و دجّال را درک کند، به او ایمان می آورد، و اگر دجّال را درک نکند، در قبرش به او ایمان می آورد. عثمان کسی است که حضرت صادق علیه السلام بعد از هر نماز واجب، وی را به نام، لعن می کردند: عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ثُوَيْرٍ وَ أَبِي سَلَمَةَ السَّرَّاجِ قَالا: سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ هُوَ يَلْعَنُ فِي دُبُرِ كُلِّ مَكْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ وَ أَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ- التَّيْمِيَّ وَ الْعَدَوِيَّ وَ فُعْلانَ وَ مُعَاوِيَةَ وَ يُسَمِّيهِمْ وَ فُلانَةَ وَ فُلانَةَ وَ هِنْدَ وَ أُمَ‏ الْحَكَمِ‏ أُخْتَ‏ مُعَاوِيَةَ.(تهذيب الأحكام، ج‏2، ص321) حسین بن ثُوَیر و ابوسَلمَه گفتند: از حضرت صادق علیه السلام شنیدیم که ایشان بعد از هر نماز واجب، چهار مرد و چهار زن را به نام لعن می کرد و آنها عبارتند از: تَیمی، عَدَوی، فُعلان، معاویه، فلانة، فلانة، هند و امّ الحَکَم، خواهر معاویه. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرم
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 #خاطرات_غدیر_خم ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله ) كسى دست است؟ 🌺🌸 محمّد و على (ع) بر بالاى منبر ايستاده اند و همه چشم‌ها به آنها خيره شده است. صداى پيامبر بار ديگر سكوت را مى شكند: «اى مردم! چه كسى بر شما ولايت دارد؟ » پيامبر، منتظر جواب مردم است، همه فرياد مى زنند: «خدا و پيامبر او». براى بار دوم پيامبر سؤل مى كند: «چه كسى بر شما ولايت دارد؟ ». مردم در جواب مى گويند: «خدا و پيامبر او». و بار سوم هم پيامبر همان سؤل را مى كند و مردم همين جواب را مى دهند.۱۰۶ همه مسلمانان، اطاعت از خدا و پيامبر را بر خود واجب مى دانند، هيچ كس در ولايت خدا و پيامبر شك ندارد. همسفرم! نگاه كن! پيامبر دست على (ع) را در دست مى گيرد، و تا آنجا كه مى تواند دست او را بالا مى آورد و با صداى بلند مى گويد: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلىٌّ مَوْلاهُ؛ هر كس من مولاى او هستم اين على، مولاى اوست ». سپس پيامبر چنين دعا مى كند: «خدايا! هر كس على را دوست دارد تو او را دوست بدار ويارى كن، و هر كس با على دشمنى كند با او دشمن باش و او را ذليل كن ». ۱۰۷ پيامبر اين سخن خود را سه بار تكرار مى كند.۱۰۸ پيامبر مى خواهد همه مردم، على (ع) را ببينند، براى همين، بازوىِ على (ع) را با مهربانى مى گيرد و او را بلند مى كند. اكنون على (ع) يك سر و گردن از پيامبر بالاتر قرار گرفته است.۱۰۹ ببين چگونه على (ع)، روى دست آسمان است!! به راستى چرا پيامبر على (ع) را اين گونه بلند كرده است؟ او مى خواهد همه مردم، امام خود را به خوبى ببينند. صداى پيامبر به گوش مى رسد: «اى مردم! اين على است كه برادر و جانشين من است، او اميرمؤنان است و به همه دانش هاى من آگاه است ».۱۱۰ و بعد از آن پيامبر مى گويد: «اى مردم آيا شنيديد؟ ». همه صدا مى زنند: «آرى، اى رسول خدا! ». پيامبر بار ديگر مى گويد: «آيا شنيديد؟ ». بار ديگر مردم جواب مى دهند: «آرى، اى رسول خدا! ». اكنون پيامبر رو به آسمان مى كند و مى گويد: «خدايا! تو شاهد باش كه من وظيفه خود را انجام دادم، من سخن تو را براى همه اين مردم گفتم». و بعد از آن مى گويد: «اى جبرئيل! تو هم شاهد باش».۱۱۱ در اين ميان، مردى از ميان جمعيّت برمى خيزد و مى گويد: «اى رسول خدا! منظور شما از اين كه على، مولاى ماست، چيست؟ ». من با تعجّب به او نگاه مى كنم، سخن پيامبر خيلى واضح و روشن بود، به نظر شما آيا جمله «هر كس من مولاى او هستم، على مولاى اوست» توضيح بيشترى مى خواهد؟ امّا پيامبر با روى باز جواب او را مى دهد و مى گويد: «هر كس من پيامبر او هستم اين على امير اوست».۱۱۲ على (ع) امير و آقاى همه مسلمانان است. با اين سخنِ پيامبر، ديگر براى هيچ كس شكّى نمانده است. پيامبر بار ديگر مردم را مورد خطاب قرار مى دهد. اين سخنان پيامبر است:..... 📚منابع: ۱۰۷.المبسوط في فقه الإماميّة، أبو جعفر محمّد بن الحسن المعروف بالشيخ الطوسي (ت ۴۶۰ ه)، تحقيق: محمّد علي الكشفي، طهران: المكتبة المرتضويّة، الطبعة الثالثة، ۱۳۸۷ ه. ۱۰۸.مجمع البيان في تفسير القرآن، أبو عليّ الفضل بن الحسن الطبرسيّ (ت ۵۴۸ ه.)، تحقيق: السيد هاشم الرسوليّ المحلاّتيّ والسيّد فضل اللّه اليزديّ الطباطبائيّ، بيروت: دار المعرفة، الطبعة الثانية، ۱۴۰۸ ه. ۱۰۹.مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، نور الدين علي بن أبي بكر الهيثمي (ت ۸۰۷ ه)، بيروت: دار الكتب العلمية، الطبعة الاُولى، ۱۴۰۸ ه. ۱۱۰.المجموع (شرح المهذّب)، الإمام أبو زكريا محي الدين بن شرف النووي (ت۶۷۶ ه)، بيروت: دار الفكر. ۱۱۱.المحلّى، أبو محمّد علي بن أحمد بن سعيد (ابن حزم) (ت ۴۵۶ ه)، تحقيق: أحمد محمّد شاكر، بيروت: دار الفكر. ۱۱۲.مختصر بصائر الدرجات، حسن بن سليمان الحلّي (ق ۹ ه)، قمّ: انتشارات الرسول المصطفى.
حرم
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 #خاطرات_غدیر_خم ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله ) كسى دست است؟ 🌺🌸 اين سخنان پيامبر است: اى مردم! هر دانشى كه خدا به من داده بود به على آموختم، بدانيد فقط او مى تواند شما را به سوى رستگارى رهنمون كند، از شما مى خواهم هرگز با او مخالفت نكرده و از قبول ولايت او، سرپيچى نكنيد. اى مردم! آيا مى دانيد على، اوّلين كسى بود كه به من ايمان آورد؟ آيا آن روز را به ياد مى آوريد كه فقط من و على، به خداى يگانه ايمان داشتيم و هيچ كس همراه ما نبود؟ على كسى است كه بارها و بارها در مقابل دشمنان من، جان خويش را به خطر انداخته است، على، پيش من از همه، عزيزتر است، او يارى كننده دين خدا و هدايت كننده شماست.۱۱۳ اى مردم! بدانيد كه عترت و خاندان هر پيامبرى از نسلِ خود او بوده است، امّا عترت و خاندان من از نسلِ على مى باشد. ۱۱۴ من راه مستقيم را به شما نشان مى دهم، بدانيد كه على و فرزندان او، راه مستقيم هستند.۱۱۵ مردم ! خداوند مى فرمايد: (فَٔامِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِى أَنزَلْنَا) «به خدا و پيامبر و نورى كه نازل شده است، ايمان بياوريد ».۱۱۶ اى مردم! بدانيد آن نورى كه شما بايد به آن ايمان بياوريد، على و فرزندان او مى باشد. اى مردم! خوبى هاى على بيش از آن است كه بتوانم آن را براى شما بگويم، آن قدر بگويم كه هر كس از او اطاعت كند به رستگارى بزرگى رسيده است.۱۱۷ من پيامبر خدا هستم و على جانشين من و فرزندان او، امامانِ شما هستند و آخرينِ آنها، مهدى است. مهدى همان كسى است كه يارى كننده دين خدا مى باشد و پيامبران قبل از من به او بشارت داده اند، او از جانب خدا انتخاب شده است و وارث همه علم‌ها و دانش‌ها مى باشد، او ولىّ خدا در روى زمين مى باشد.۱۱۸ اى مردم، سخنان مرا به كسانى كه در شهر و ديار خود هستند، برسانيد.۱۱۹ سخنان پيامبر به پايان مى رسد.پيامبر مى خواهد اين سخنان او به گوش همه مردم برسد. آرى، اين همان خطبه غدير است كه تاريخ را مبهوتِ عظمت خود كرده است. خطبه غدير، فريادِ بلندِ ولايت است. بعد از لحظاتى...صداى اللّه اكبرِ پيامبر در غدير مى پيچد.۱۲۰ خدايا چه خبر شده است؟ گويا جبرئيل آمده و آيه جديدى را آورده است: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الاْءِسْلامَ دِينًا: امروز دين را بر شما كامل كرده و نعمت خود را تمام نمودم و به اين راضى شدم كه اسلام، دين شما باشد ».۱۲۱ پيامبر اين آيه را براى مردم مى خواند، همه مردم مى فهمند كه اسلام با ولايتِ على (ع) كامل مى شود.۱۲۲ اسلام بدون ولايت، دين ناقصى است كه هرگز نمى تواند انسان را به كمال برساند. 📚منابع: ۱۱۳.مختلف الشيعة، أبو منصور الحسن بن يوسف بن المطهّر الأسدي الحلّي (ت ۷۲۶ ه)، تحقيق: مؤسّسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرّسين، قمّ: مؤسّسة النشر الإسلامي، الطبعة الاُولى، ۱۴۱۲ ه. ۱۱۴.مدارك الأحكام، السيّد محمّد العاملي، (ت ۱۰۰۹ ه)، قمّ: مؤسّسة آل البيت لإحياء التراث، الطبعة الاُولى، ۱۴۱۰ ه. ۱۱۵.المراجعات، عبد الحسين شرف الدين العاملي (ت ۱۳۷۷ ه)، تحقيق: حسين الراضى، قمّ: دار الكتاب الإسلامي. ۱۱۶.المزار، محمّد مكّي العاملي الجزيني الشهير بالشهيد الأوّل (ت۷۸۶ ه)، تحقيق ونشر: مدرسة الإمام المهدي قمّ الطبعة الاُولى، ۱۴۱۰ ه. ۱۱۷.مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة، أبو عبد اللّه محمّد بن محمّد بن نعمان العكبري البغدادي (ت ۴۱۳ ه)، تحقيق: مهدي نجف، بيروت: دار المفيد للطباعة والنشر، الطبعة الثانية ، ۱۴۱۴ ه. ۱۱۸.مستدرك الوسائل ومستنبط المسائل، الميرزا حسين النوري (ت ۱۳۲۰ ه)، تحقيق: مؤسّسة آل البيت، قمّ: مؤّسة آل البيت، الطبعة الاُولى، ۱۴۰۸ ه. ۱۱۹.المستدرك على الصحيحين، أبو عبد اللّه محمّد بن عبد اللّه الحاكم النيسابوري (ت ۴۰۵ ه)، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، بيروت: دار الكتب العلميّة، الطبعة الاُولى، ۱۴۱۱ ه. ۱۲۰.المسترشد في إمامة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام، أبو جعفر محمّد بن جرير الطبري الإمامي (ق ۵ ه)، تحقيق: أحمد المحمودي، طهران: مؤسّسة الثقافة الإسلاميّة لكوشانبور، الطبعة الاُولى، ۱۴۱۵ ه. ۱۲۱.مستند الشيعة في أحكام الشريعة، العلاّمة المولى أحمد بن محمّد مهدي النراقي (ت ۱۲۴۵ ه)، تحقيق: مؤسّسة آل البيت لإحياء التراث، مشهد: مؤسّسة آل البيت لإحياء التراث، ۱۴۱۵ ه. ۱۲۲.مسند أبي يعلى الموصلي، أبو يعلى أحمد بن عليّ بن المثنّى التميمي الموصلي (ت ۳۰۷ ه)، تحقيق: إرشاد الحقّ الأثري، جدّة: دار القبلة، الطبعة الاُولى، ۱۴۰۸ ه.
حرم
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 #خاطرات_غدیر_خم ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله ) با مولاى آب و 🌸🌺🌺 پيامبر هنوز بالاى منبر است، او نگاهى به مردم مى كند و مى گويد: «اى مردم! اكنون وقت آن فرا رسيده است كه به من تبريك بگوييد، زيرا خداوند ولايت و امامت را به عترت من داده است، از شما مى خواهم تا با على بيعت كنيد و به او با لقب «اميرِ مؤنان» سلام كنيد، خدا مرا مأمور كرده است تا از شما براى ولايت على و امامانى كه بعد از او مى آيند و از نسل او هستند، اقرار بگيرم».۱۲۳ همه مردم به چهره پيامبر چشم دوخته اند، آنها مى دانند كه پيامبر منتظر شنيدن جواب آنها مى باشد، براى همين آنها يك صدا جواب مى دهند: «ما سخن تو را شنيديم و به امامت و ولايت على و فرزندان او اقرار مى كنيم».۱۲۴ اكنون پيامبر و على (ع) از منبر پايين مى آيند. پيامبر مى خواهد مراسم بيعت با على (ع) به صورت رسمى باشد براى همين دستور مى دهد تا زير سايه درختان، خيمه اى بر پا كنند. آيا مى دانى اين خيمه براى چيست؟ اين خيمه سبز ولايت است! بيا، من و تو هم كمك كنيم تا اين خيمه برپا شود.۱۲۵ پيامبر از على (ع) مى خواهد تا در اين خيمه بنشيند و مردم براى بيعت نزد او بروند. على (ع) وارد خيمه مى شود، خيمه ولايت چه حال و هوايى دارد! پيامبر وارد خيمه ولايت مى شود، كنار على (ع) مى ايستد، گويا پيامبر كار مهمّى با او دارد. آيا مى دانى در ميان عرب، رسم بر اين است كه وقتى مى خواهند رياست شخصى را بر قومى اعلام كنند بر سر او عمامه مى بندند؟ پيامبر هم عمامه مخصوص خود را به عنوان تاج افتخار بر سر على (ع) مى بندد، نام اين عمامه، سحاب مى باشد.۱۲۶ سيماى مولا، زيباتر شده است.تاج ولايت كه بر سر اوست بر جلال او افزوده است. پيامبر از خيمه بيرون مى آيد، تا لحظاتى ديگر، مراسم بيعت با على (ع) شروع مى شود. آنجا را نگاه كن! در اين ميان، گروهى از بزرگان قريش به سوى پيامبر مى آيند و به پيامبر مى گويند: «اى رسول خدا! تو مى دانى كه اين مردم تازه مسلمان شده اند، آنها هنوز رسم و رسوم دوران جاهليّت را فراموش نكرده اند، آنها هرگز به امامت پسر عمويت، على، راضى نخواهند شد، براى همين ما از تو مى خواهيم تا شخص ديگرى را براى رهبرى انتخاب كنى». پيامبر رو به آنها مى كند و مى گويد:...... 📚منابع: ۱۲۳.مسند أحمد، أحمد بن محمّد بن حنبل الشيباني (ت ۲۴۱ ه)، تحقيق: عبد اللّه محمّد الدرويش، بيروت: دار الفكر، الطبعة الثانية، ۱۴۱۴ ه. ۱۲۴.مشكل الآثار، أبو جعفر أحمد بن محمّد الأزدي الحجري الطحاوي (ت ۳۲۱ ه)، بيروت: دار صادر. ۱۲۵.مصباح المتهجّد، أبو جعفر محمّد بن الحسن بن عليّ بن الحسن الطوسي (ت ۴۶۰ ه)، تحقيق: عليّ أصغر مرواريد، بيروت: مؤسّسة فقه الشيعة، الطبعة الاُولى، ۱۴۱۱ ه. ۱۲۶.المصباح في الأدعية والصلوات والزيارات، تقي الدين إبراهيم بن زين الدين الحارثي الهمداني المعروف بالكفعمي (ت ۹۰۵ ه)، قمّ: منشورات الرضي.
حرم
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 #خاطرات_غدیر_خم ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله ) با مولاى آب و 🌸🌺🌺 پيامبر رو به آنها مى كند و مى گويد: «ولايت و رهبرى على به انتخاب من نبوده است كه اكنون بتوانم از اين تصميم برگردم، اين دستورى است كه خدا به من داده است». بزرگان قريش وقتى اين سخن را مى شنوند به فكر فرو مى روند. در اين هنگام، يكى از آنها رو به پيامبر مى كند و مى گويد: «اى پيامبر! اگر مى ترسى مخالفت خدا را بكنى و على را بر كنار كنى، بيا و يكى از بزرگان قريش را در رهبرى با على شريك كن». پيامبر از قبول اين كار خوددارى مى كند، امر امامت و ولايت به دست خداست، اگر خدا مى خواست براى على در امر امامت شريكى قرار مى داد.۱۲۷ اين مردم نمى دانند كه ولايت و امامت، چيزى بالاتر از يك حكومت ظاهرى است، ولايت، يك مقام خدايى است كه فقط خدا آن را به هر كس كه بخواهد مى دهد. بزرگان قريش با نااميدى خيمه پيامبر را ترك مى كنند. آنجا را نگاه كن! مردم آماده شده اند تا مراسم بيعت را انجام دهند، سلمان، مقداد، ابوذر و عمّار را نگاه كن، آنها در اوّل صف ايستاده اند. همه دوستان امامت، امروز خوشحال هستند، به راستى كه امروز روز عيد است. مردم خود را براى بيعت با على (ع) آماده مى كنند، در اين ميان، چشم من به دو نفر مى افتد. آنها وقتى با پيامبر روبرو مى شوند سؤل مى كنند: «آيا دستور خدا اين است كه ما بايد با على بيعت كنيم يا اين خواسته خود توست؟ ». پيامبر در جواب مى گويد: «اين دستور خداست».۱۲۸ بعد از شنيدن اين سخن، آن دو نفر نيز خود را براى بيعت آماده مى كنند. همسفر خوبم، بيا تا ما هم با مولاى خود بيعت كنيم. من مى خواهم بروم تا ببينم اوّلين كسى كه با على (ع) بيعت مى كند كيست؟ آيا تو با من مى آيى؟ يك صف طولانى در اينجا هست، مردم مى خواهند با مولا و آقاى خودشان بيعت كنند. من جلو مى روم، به سوى ابتداى صف! آقا! با تو هستم! كجا مى روى؟ برو آخر صف! ببخشيد، من نويسنده هستم، اين هم دوستم، خواننده عزيز كتابم است، ما مى خواهيم جلو برويم تا براى تاريخ، گزارش بنويسيم! من به اوّل صف مى روم. دو نفر در اوّل صف ايستاده اند، تا من مى روم اسم آنها را سؤل كنم، آنها وارد خيمه ولايت مى شوند. صداى آنها به گوشم مى رسد: «سلام بر تو اى امير مؤنان». بعد، آنها با على (ع) بيعت مى كنند و با صداى بلند مى گويند: «خوشا به حال تو اى على! به راستى كه تو، مولاى ما و مولاى همه مردم شدى ».۱۲۹ آيا شما آن دو نفر را مى شناسيد؟ بايد صبر كنيم تا آنها از خيمه بيرون بيايند. ببخشيد، آيا مى شود شما خودتان را معرّفى كنيد؟ چطور شما ما را نمى شناسيد؟! من، عُمَر بن خطّاب هستم، اين هم ابو بكر است، ما اوّلين كسانى هستم كه با على (ع) بيعت كرده ايم.۱۳۰ خيلى‌ها دلشان مى خواست كه آنها اوّلين نفر باشند، ولى ما، گوى سبقت را از همه ربوديم! امّا من فكر مى كنم اصلاً مهم نيست نفر اوّلى باشى كه بيعت مى كنى! مهم اين است كه اوّلين نفرى نباشى كه بيعت خود را مى شكنى!! اگر بتوانى به پيمان خود وفادار بمانى، هنر كرده اى! 📚منابع: ۱۲۷.معاني الأخبار، أبو جعفر محمّد بن علي بن الحسين بن بابَوَيه القمّي المعروف بالشيخ الصدوق (ت ۳۸۱ ه)، تحقيق: علي أكبر الغفّاري، ۱۳۷۹ ه، قمّ: مؤّسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرّسين، الطبعة الاُولى، ۱۳۶۱ ه. ۱۲۸.المعجم الأوسط، أبو القاسم سليمان بن أحمد اللخمي الطبراني (ت ۳۶۰ ه)، تحقيق: قسم التحقيق بدار الحرمين، ۱۴۱۵ ه، القاهرة: دار الحرمين للطباعة والنشر والتوزيع. ۱۲۹.معجم البلدان، أبو عبد اللّه شهاب الدين ياقوت بن عبد اللّه الحموي الرومي (ت ۶۲۶ ه) بيروت: دار إحياء التراث العربي، الطبعة الاُولى، ۱۳۹۹ ه. ۱۳۰.المعجم الكبير، أبو القاسم سليمان بن أحمد اللخمي الطبراني (ت ۳۶۰ ه)، تحقيق: حمدي عبد المجيد السلفي، بيروت: دار إحياء التراث العربي، الطبعة الثانية، ۱۴۰۴ ه.
حرم
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 #خاطرات_غدیر_خم ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله ) بر سر مى ريزيم 🌺🌸🌺 آيا مى دانى كه همه پيامبران وقتى مى خواستند جانشين خود را معرّفى كنند در روز هجدهم ماه ذى الحجّه اين كار را انجام مى دادند؟ روز هجدهم ماه ذى الحجّه از همان ابتداى تاريخ، روز مقدّسى بوده است. امروز روزى است كه دين خدا كامل شده است، آيا ما نبايد شاد باشيم؟ به نظر من كه عيد واقعى امروز است، هيچ روزى به بزرگى امروز نمى رسد.۱۳۱ جانِ برادر! آنجا را نگاه كن! چرا اينان خاك بر سر خود مى ريزند؟ اينان كه هستند؟ امروز كه روز سرور و شادى است، چرا اين چنين مى كنند؟ اينها همه، شيطان هاى زمين هستند كه وقتى فهميده اند كه پيامبر، على (ع) را به عنوان جانشين خود معرّفى كرده است ناراحت شده اند و براى همين خاك بر سر خود مى ريزند، امروز براى آنها روز غصّه است. آنها نزد رئيس خود، ابليس، جمع مى شوند، ابليس به آنها نگاه مى كند و به آنها مى گويد: «چه شده است؟ چرا خاك بر سر خود مى ريزيد؟ ». آنها جواب مى دهند: «مگر نديدى كه محمّد، ولايت على را براى همه اعلام كرد و همه مردم با على بيعت مى كنند؟ ». ابليس خنده اى مى كند و مى گويد: «ناراحت نباشيد، در ميان اين جمعيّت عدّه اى هستند كه قول داده اند به بيعت امروز خود وفا دار نمانند».۱۳۲ شيطان از پيمانى كه عدّه اى از بزرگان قريش در داخل كعبه بسته اند خبر دارد، او مى داند كه آنها تصميم گرفته اند بعد از وفات پيامبر نگذارند حكومت به دست على (ع) بيفتد. درست است كه امروز، اين گروه نمى توانند در اين اجتماع باشكوه كارى بكنند و به ظاهر با على (ع) بيعت كرده اند، امّا عشق به رياست، آنها را به شكستن اين پيمان وادار مى كند. شيطان هم براى اين كه حكومت عدالت محور على (ع) برپا نشود همه سعى و تلاش خود را خواهد نمود. آنجا را نگاه كن! يك نفر با سرعت از جمعيّت دور مى شود، حدس مى زنم او نمى خواهد با على (ع) بيعت كند. بعد از لحظاتى او را مى بينم كه به سوى خيمه پيامبر مى آيد . به راستى چه شده است، چرا او برگشته است؟ وقتى او با پيامبر روبرو مى شود چنين مى گويد: «من داشتم از اينجا مى رفتم و نمى خواستم با على بيعت كنم، ناگهان به سوارى برخوردم كه صورتى زيبا داشت و بسيار خوشبو بود، او به من گفت كه هر كس از بيعت غدير، خوددارى كند يا كافر است يا منافق ؛ براى همين بود كه من بازگشتم تا با على بيعت كنم ». پيامبر لبخندى مى زند و مى گويد: «آيا آن سوار را شناختى؟ او جبرئيل بود كه تو را به بيعت با على تشويق كرد».۱۳۳ خداوند در مقابل دسيسه هاى شيطان، فرشتگان خود را مى فرستد تا مردم را به راه راست هدايت كنند. اكنون نوبت آن است كه زنان با على بيعت كنند، پيامبر دستور مى دهد تا همسران او هم با على (ع) بيعت كنند. به دستور پيامبر ظرف آبى را مى آورند و پرده اى بر روى آن مى زنند. زنان در آن سوى پرده دست خود را در آن آب مى نهند و على (ع) هم در سوى ديگر پرده دست خود را در آب مى گذارد و به اين روش آنها هم با امام خود بيعت مى كنند. 📚منابع: ۱۳۱.معجم قبائل العرب، عمر رضا كحّالة، بيروت: مؤسّسة الرسالة، ۱۴۱۴ ه، هفتم. ۱۳۲.معجم ما استعجم، عبد اللّه بن عبد العزيز البكري (ت ۴۸۷ ه)، تحقيق: مصطفى السقّا، بيروت: عالم الكتب، الطبعة الثالثة، ۱۴۰۳ ه. ۱۳۳.المغني، أبو محمّد عبد اللّه بن أحمد بن محمّد بن قدامة (ت ۶۲۰ ه)، بيروت: دار الكتاب العربي.
حرم
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 #خاطرات_غدیر_خم ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله ) آسمانى در مى ماند 🌺🌸🌸 نگاه كن، حَسّان، شاعر توانمند عرب به سوى پيامبر مى آيد. وقتى او روبروى پيامبر قرار مى گيرد چنين مى گويد: «اى رسول خدا! آيا اجازه مى دهى شعرى را كه امروز در مدح على سروده‌ام بخوانم؟ ». پيامبر لبخندى مى زند و به او اجازه مى دهد. حَسّان سينه اى صاف مى كند و با صداى بلند شروع به خواندن مى كند: «يُناديهِم يَومَ الغَديرِ نَبيُّهُم/ بِخُمٍّ وَاَكْرَمَ بِالنَّبيِّ مُنادِيا...پيامبر در روز غدير با امّت خويش سخن گفت و تو مى دانى هيچ سخنگويى گرامى تر از پيامبر نيست، او از امّت خود پرسيد: مولاىِ شما كيست؟، همه مردم در پاسخ گفتند: خدا و شما، مولاى ما هستيد و ما همه، گوش به فرمان تو هستيم، سپس پيامبر رو به على (ع) كرد و گفت: اى على! از جاى خود برخيز كه من تو را امام و جانشين بعد از خود قرار داده ام».۱۳۴ شعر حسّان تمام مى شود، پيامبر به او نگاه مى كند و مى گويد: «اى حسّان، تا زمانى كه با شعر خود ما را يارى كنى از جانب فرشتگان يارى خواهى شد».۱۳۵ به راستى كه هنر مى تواند حقيقت را ماندگار كند و تا قيامت، شعر حسّان از يادها فراموش نخواهد شد، كاش من و تو هم با زبان عربى آشنايى بيشترى داشتيم و مى توانستيم زيبايى اين اشعار را بهتر درك كنيم. اين شعر آن قدر در كام عرب ها، زيبا و دلنشين است كه ديگر ممكن نيست از ذهن‌ها پاك شود، اين شعر در طول تاريخ همچون خورشيدى در آسمان ولايت خواهد درخشيد و روشنى بخش راه آزادگان خواهد بود. اگر اجازه بدهى، من در اينجا آرزويى بكنم: كاش همه ما، اين شعر را حفظ مى كرديم! اين شعر، يكى از سندهاى ولايت و امامت است. 📚منابع: ۱۳۴.الملل والنحل، أبو الفتح محمّد بن عبد الكريم الشهرستاني (ت ۵۴۸ ه)، بيروت: دار المعرفة، ۱۴۰۶ ه. ۱۳۵.مناقب آل أبي طالب (مناقب ابن شهر آشوب)، أبو جعفر رشيد الدين محمّد بن علي بن شهر آشوب المازندراني (ت ۵۸۸ ه)، قمّ: المطبعة العلمية.
حرم
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 #خاطرات_غدیر_خم ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🌺🌸 ( حوادث اخرین سال زندگی پیامبر صلی الله علیه و اله ) تر از است 🌸🌺🌺 من ديگر خسته شده ام، اگر اجازه بدهى بروم و خيمه اى براى خود آماده بسازم و قدرى استراحت كنم. آيا به من در آماده سازى خيمه كمك مى كنى؟ خدا خيرت بدهد! تو بهترين همسفر دنيا هستى . من وارد خيمه مى شوم و قلم و كاغذ را برمى دارم و مى خواهم حوادث امروز را بنويسم. به راستى كه هيچ گاه تاريخ، امروز را فراموش نخواهد كرد. هيچ كس نمى تواند غدير را انكار كند. پيامبر در حضور هزاران نفر فرمود: «هر كه من مولاى او هستم، اين على، مولاى اوست». اين سخن را همه شنيدند. ناگهان، مطلبى به ذهنم مى رسد، نمى دانم به تو بگويم يا نه! تو دوست من هستى و من مى توانم خيلى راحت حرف خود را با تو بزنم. آيا مى دانى منظور پيامبر از كلمه مولا چه بود؟ در زبان عربى كلمه مولا، دو معنا دارد: الف.صاحبِ ولايت. ب.دوست. ممكن است يك نفر با توجّه به معناى دومِ كلمه مولا، از سخن پيامبر چنين بفهمد: «هر كس كه من دوست او هستم، على هم دوست اوست». و تو خوب مى دانى كه با اين معنا، ديگر ولايت على (ع) ثابت نمى شود. همسفر خوبم! باور كن، فردا عدّه اى از دشمنان على (ع)، وقتى ببينند كه نمى توانند اصل غدير را انكار كنند، سعى خواهند كرد در معناى سخن پيامبر، اشكال وارد كنند.۱۳۶ آيا تو به من كمك مى كنى تا براى اين شبهه، جوابى پيدا كنم؟ من فكر مى كنم، تو هم فكر كن! آرى، يك ساعت فكر كردن، بهتر از هفتاد سال عبادت است. همسفرم! من جواب را نيافتم، امّا به چند سؤل مهم رسيده ام: چرا پيامبر دستور داد تا آن همه جمعيّت در آن هواى گرم توقّف كنند؟ چرا پيامبر همه آنهايى را كه جلوتر رفته بودند، باز گرداند؟ براى چه پيامبر از همه مسلمانان خواست تا با على (ع) بيعت كنند؟ چرا امروز آيه قرآن نازل شد كه خدا، دين اسلام را كامل كرد؟ براى چه خداوند به پيامبر قول داد كه او را از فتنه‌ها حفظ مى كند؟ چرا پيامبر دستور داد تا مردم على (ع) را امير مؤنان خطاب كنند؟ آيا در اعلام «دوستى با على (ع) »، احتمال خطر و فتنه اى مى رفت كه خدا به پيامبر وعده داد كه ما تو را از فتنه‌ها حفظ مى كنيم؟ آيا مى شود اعلامِ دوستى با على (ع)، اين قدر مهم باشد كه اگر پيامبر اين كار را انجام ندهد وظيفه پيامبرى خود را انجام نداده باشد؟! آيا اعلام دوستى با على (ع) نياز به آن داشت كه پيامبر مردم را در غدير جمع كند؟! فقط در اعلام ولايت و رهبرى على (ع) بود كه احتمال فتنه دشمنان مى رفت و خدا پيامبر را از اين فتنه‌ها حفظ فرمود. اين ولايت على (ع) است كه دين را كامل كرد! فقط ولايت و رهبرى على (ع) است كه با بيعت كردن سازگارى دارد. آيا موافقى كارهاى پيامبر را با هم مرور كنيم؟ پيامبر دستور داد زير درختان را جارو بزنند، آب بپاشند، منبرى درست كنند، همه مردم جمع شوند، در نماز شركت كنند و بعد از سخنرانى او، همه مردان و زنان با على (ع) بيعت كنند. اين كارهاى پيامبر فقط با معناى صاحبِ ولايت سازگارى دارد. منظور پيامبر اين بود: «هر كس من بر او ولايت دارم، على هم بر او ولايت دارد». اى كسى كه مى گويى منظور پيامبر در غدير فقط اعلام دوستى با على (ع) بود، به سخن من گوش كن: من حرفى ندارم كه سخن تو را قبول كنم، امّا در اين صورت ديگر، پيامبر انسان كاملى نخواهد بود. تعجّب نكن! آيندگان كه اين سخن را بشنوند كه پيامبرى پيدا شده و در هواى داغ و سوزان، ۱۲۰ هزار نفر را ساعت‌ها معطّل كرده براى اينكه بگويد من پسر عموى خودم را دوست دارم، انصاف بدهيد، آيا آنها نخواهند گفت آن پيامبر چگونه انسانى بود؟ همه اين مردم مى دانند كه پيامبر على (ع) را خيلى دوست دارد، ديگر چه نيازى بود كه اين مراسم باشكوه برگزار شود؟ عشق و دوستى پيامبر به على (ع)، حرف تازه اى نيست! از روز اوّل، پيامبر عاشق او بوده است، اين كه ديگر اين همه مراسم نمى خواهد. پس چرا مى خواهى سخن پيامبر در غدير را به گونه اى معنا كنى كه از پيامبر تصوير انسانى غير كامل ساخته شود؟ بايد سخن پيامبر را به گونه اى معنا كنى كه با عقل و هوش و سياست پيامبر مطابق باشد. پيامبر اين مراسم باشكوه را برگزار كرد تا مسأله مهمّ رهبرى جامعه را بيان كند. به راستى چه مسأله اى مهمّ تر از رهبرى جامعه وجود دارد؟ فقط با اين معناست كه همه دنيا از عقل و درايت پيامبر متعجّب مى شوند. پيامبر ما به دستور خدا در بهترين زمان و مكان، امّت خويش را جمع كرد و جانشين خود را به آنها معرّفى نمود 📚 منابع: ۱۳۶.المناقب (المناقب للخوارزمي)، للحافظ الموفّق بن أحمد البكري المكّي الحنفي الخوارزمي (۵۶۸ ه)، تحقيق: مالك المحمودي، قمّ: مؤسّسة النشر الإسلامي، الطبعة الثانية، ۱۴۱۴ ه. ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
4_5857019267735619790.mp3
2.65M
❤️ یک دقیقه با غدیر (11) مخصوص نوجوانان