eitaa logo
حرف حساب
7.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
18 ویدیو
12 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ قرن بیست‌ویکم؛ قرن اضطراب‌ها 🔻 اگر امروزه ملاحظه می‌کنید وضع روحی مردم مناسب نیست، نه از آن جهت است كه دنيايشان لرزان شده، بلکه از آن جهت است كه دنيای لرزان را تکیه‌گاه اصلی زندگی‌شان قرار داده‌اند. مگر امكان دارد كه دنيا نلرزد و هر روز چهرهٔ دیگری غیر از چهره‌ای که دیروز اظهار کرد را ظهور ندهد؟ دنيا ذاتاً عين حركت است. حركت هم چیزی نیست جز ویرانی و آبادانی. ولی وقتی انسانِ امروز شديداً به دنيا دل بست و تلاش کرد تا اين زندگی را که بر این دنیا تکیه دارد، برای خود حفظ کند، با دو مشكل اساسی روبه‌رو می‌شود: یکی آن که از چیزی که در ذات خود لرزان است انتظار آرامش و ثبات دارد و دیگر آن که از حقیقتی که عین ثبات است، و آن خداوند است، خود را محروم می‌کند. 👈 از این جهت گفته‌اند قرن بيستم و بیست‌ویکم، قرن اضطراب‌ها شده و به قول «اريك فروم»: «بيشتر تخت‌های بيمارستان‌های آمريكا، توسط بيماران روانی اشغال گشته است». 👤 📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ حجاب بین ما و امام زمان چیست؟! 🔻 این کافی نیست که ما در مسجدهایمان بگوییم: «یا حجة‌بن‌الحسن عجل على ظهورک»! اما در بازارمان، در خیابان‌هایمان، در سینما و هنرمان، در مدیریت‌های اجتماعی‌مان، با عملمان بگوییم آقا نیا! با عمل اجتماعی‌مان بگوییم جامعه تحمل عدالت شما را ندارد؛ نیا. ❗️معنا ندارد فرهنگ و تمدن دیگری را پذیرفته و شیفتهٔ آن باشیم، آنگاه بگوییم شیفتهٔ جامعهٔ مهدوی هستیم. 🔺 در تشرف علی‌بن‌مهزیار اهوازی به خدمت حضرت ولی عصر (عج)، ایشان فرمودند: می‌دانی چه چیز باعث شد نتوانی به من برسی؟ می‌دانی حجاب بین ما و شما چیست؟ «وَلَكِنَّكُمْ كَثَّرْتُمُ الْأَمْوَالَ وَتَجَبَّرْتُمْ عَلَى ضُعَفَاءِ الْمُؤْمِنِينَ وَقَطَعْتُمُ الرَّحِمَ الَّذِي بَيْنَكُم؛ ولی شما به سرمایه‌داری روی آوردید و بر ضعیفان جامعه زور گفتید و پیوند رحمی که میان خود داشتید قطع کردید.» این‌ها مسائل فردی نیست. عدم آمادگی‌های اجتماعی است. دنیاطلبی و تکاثر و ظلم بر ضعفا و قطع رحم و نبود صفا و مهربانی بین مؤمنین است. 👤 📚 از کتاب | ج۲ 📖 ص ۳۲ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دامی و مرغ از تو رَمَد، رو لانه شو، رو لانه شو 🔻 اگر کسی بخواهد کاسبی بکند، علم در قلبش نمی‌آید. آن‌قدر علم کبریایی دارد، جز در پاک‌ترین دل، در مقدّس‌ترین دل نمی‌نشیند. 🔸 خیلی از شماها با منطقه‌های ییلاقی مأنوسید. شما دیدید این بلبل‌ها همین که هوا کمی گرم شد، همین که قدری فضا آلوده شد، همین که این باغ‌ها یک مقدار میوه‌های بدبو و این‌ها دارد، دیگر بلبل نمی‌خوانَد. فقط جایی می‌خوانَد که بهترین هوا باشد، پاک‌ترین هوا باشد، بهترین درخت باشد، آن‌جا می‌خوانَد. 🔺 «دامی و مرغ از تو رَمَد، رو لانه شو، رو لانه شو»؛ آدم مادامی که دام است، خب بالأخره مرغ‌های زیرک در دام نمی‌افتند دیگر؛ مگر یک مرغ ابله. اگر آشیانه بشوند، آن مرغ‌های ملکوتی آن‌جا لانه می‌کنند و تخم‌گذاری می‌کنند. 👤 🎙 | ۸۸/۰۹/۰۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
امروز چند بار نزدیک بود شهید شویم، اما حیف... 🔻 شهید حسین پورجعفری، رئیس‌دفتر و همراه همیشگی سردار شهید می‌گفت: روزی در منطقه‌ای در سوریه، حاجی خواست با دوربین دید بزند. خیلی محل خطرناکی بود. من بلوکی را که سوراخی داشت، بلند کردم که بالای دیوار بگذارم تا برای دوربین استتار باشد. همین که بلوک را بالا گذاشتم، تک‌تیرانداز بلوک را طوری زد که تکه‌تکه شد و روی سروصورت ما ریخت. حاجی کمی فاصله گرفت. دوباره خواست با دوربین اطراف را دید بزند که این‌بار گلوله‌ای کنار گوشش روی دیوار نشست. خلاصه شناسایی به‌خیر گذشت. بعد از شناسایی برای تجدید وضو داخل خانه‌ای شدیم. احساس کردم اوضاع اصلاً مناسب نیست؛ به اصرار زیاد حاجی را سوار ماشین کردیم و راه افتادیم. هنوز زیاد دور نشده بودیم که همان خانه منفجر شد و حدود ۱۷ نفر به شهادت رسیدند. بعد از این اتفاق حاجی به من گفت: «حسین! امروز چند بار نزدیک بود شهید شویم، اما حیف... ». 📚 برگرفته از کتاب «اخلاق و معنویت در مکتب شهید سلیمانی» 👤 به قلم جمعی از نویسندگان ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ فقط این‌جا گران‌فروش باش! 🔻 علی علیه السلام می‌فرماید: «دنیا خواه‌ناخواه منزلگاهی است برای بشر که چند صباحی در آن زندگی می‌کند و می‌رود.» بعد می‌فرماید: «ولی مردم در این دنیا دو دسته‌اند: یک دسته به بازار این جهان می‌آیند و خودشان را می‌فروشند و برده می‌سازند؛ دستهٔ دوم مردمی هستند که خود را در این بازار می‏‌خرند و آزاد می‌سازند.» ‼️ مردم همان‌طوری که علی علیه السلام فرمود دو دسته‌اند: یک دسته در بازار این جهان خود را می‌فروشند به پول و مقام و هوا و هوس و تجمل و مد و تقلید؛ و دستهٔ دیگر در این بازار خود را خریداری می‌کنند و شخصیت واقعی و انسانی خود را باز می‌یابند، یک دنیا بزرگواری و عزت نفس و مناعت و شرافت و راستی و استقامت و عدالت و تقوا و حقیقت‌خواهی و ایمان و معنویت برای خود ذخیره می‌کنند. در این بازار آن نرخی را به رسمیت می‌شناسند که قرآن تعیین کرد که هیچ چیزی ارزش ندارد که آدمی خود را به آن بفروشد. 👤 📚 از کتاب «حکمت‌ها و اندرزها»، ج ۱ 📖 صص ۲۴-۲۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ بی وَتین ها 🔻 زیر پست شهدای کرمان نوشته بود «در عوضش امنیت داریم!» این تمام همت یک مرد بالغ بود در بزنگاه حادثه، شاید بالغ، کلمه آگاهانه‌ای نباشد! بالاخره بلوغ لامصب یک جایی توی حرف‌زدن آدم خودش را نشان می‌دهد. از این همه بیرون گود ایستادن و حرف مفت زدن خون آدم به جوش می‌آید. زیر پیامش ملت عصبانی تا خورده بود فحش داده بودند، اما به‌نظرم جوابش فحش نبود. یعنی فحش خیلی قبح کلامش را تقلیل می‌داد و از بار گناهش کم می‌کرد. بعضی حرف‌ها مفتشان هم گران است. خیلی گران. باید توجیه می‌شد که نوشتن بی‌جا هزینه دارد و اینکه کلمات هم می‌توانند بوی خیانت بدهند. با خبرِ حادثه بناکرده بود به عقده‌گشایی. برایش پیام گذاشتم که تو خودت درِ باغِ سبزی برای اسرائیل! درِ باغ سبز بودن یعنی شراکت در خون مردم. انگار که به تریج قبایش بر بخورد، پیام گذاشت که «من فقط هدفم دفاع از مردم عادیه!» اینکه راست می‌گفت و یا اصلا چه کسی چنین رسالتی به او داده بود و یا چطور با شماتتِ امنیت کشور می‌خواست به این هدف برسد بماند. نقاش بود. پیجش را دیدم. از هر نوع خزنده و پرنده و چرنده‌ای که توانسته بود کشیده بود، اما دریغ از یک پست حرف حساب! دریغ از یک نیمچه حرکت اجتماعی مؤثر در راه وطن و مردم عادی که سنگشان را به سینه می‌زد. انگار او هیچ جایِ ایران نبود. هیچکسِ این آب و خاک نبود. توی زیستِ فردی‌اش به کُمای عمیق رفته بود و تنها علائم حیاتی‌اش این بود که بیاید زیر پست حادثه کرمان توی زمین دشمن در اینستاگرامِ بی در و پیکر با طنازی بنویسد «‌در عوضش امنیت داریم!» امنیتی که وقتی او خواب بود مصطفی صدر زاده‌ها برایش جان داده بودند، جانباز هفتاد درصدی مثل حاج قاسم که وقت استراحتش بود خودش را برای آن به آب و آتش زده بود. امنیتی که از نظر او نبود، اما در نبودش فرصت کرده بود با آرامش خیال سیس هنری بگیرد و پشت پنجره اتاقش غرق در موسیقی بی کلامِ مورد علاقه‌اش، پالت رنگ را خالی کند روی بوم. امنیتی که نبود اما زیر سایه‌اش زندگی می‌کرد. بی وَتین ها*... *پ. ن: وتین رگی که دل بدان آویخته است که هرگاه پاره گردد صاحبش می‌میرد. ✍ به قلم طیبه فرید دلنوشته‌های طیبه فرید https://eitaa.com/tayebefarid ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ انتظار فرج یعنی انتظار شهادت 🔻 انتظار ظهور یعنی چه؟ «افْضَلُ الْاعْمالِ انْتِظارُ الْفَرَجِ‏» یعنی چه؟ بعضی خیال می‌کنند اینکه افضل «اعمال»، «انتظار فرج» است، به این معناست که انتظار داشته باشیم «امام زمان» (عجّل الله تعالی فرجه) با عده‌ای که خواص اصحابشان هستند یعنی سیصد و سیزده نفر و عده‌ای غیرخواص ظهور کنند، بعد دشمنان اسلام را از روی زمین بردارند، امنیت و رفاه و آزادی کامل را برقرار کنند، آن‌وقت به ما بگویند بفرمایید! ما انتظار چنین فرجی را داریم و می‌گوییم افضل اعمال هم انتظار فرج است! (یعنی بگیر و ببند، بده به دست من پهلوان!) نه، انتظار فرج داشتن یعنی انتظار «در رکاب امام بودن» و «جنگیدن» و احیاناً «شهید شدن»، یعنی آرزوی واقعی و حقیقی «مجاهد بودن» در راه حق، نه آرزوی اینکه تو برو کارها را انجام بده، بعد که همهٔ کارها انجام شد و نوبت استفاده و بهره‌گیری شد، آن‌وقت من می‌آیم! 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۷۳ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ معيار ارزش، چيزى جز عبوديت نيست! 🔻 معيار ارزش چيزى جز «عبوديت» نيست. نه «نعمت‌هاى خدا» و نه «عمل» و «عبادت» ما، بل عبوديت ما ارزش‌آفرين است؛ و اين عبوديت در هنگام بلا و امتحان مشخص مى‌شود و درصد شرك و خلوص ما در اين فتنه‌ها و كوره‌ها معلوم مى‌گردد. 🔸 بى‌جهت نيست كه در شهادت به رسالت حضرت محمد (ص)، عبوديت پيش از رسالت مطرح مى‌شود؛ چون حتى انبيا، نه با معيار وحى و اين ارتباط وحى، كه با معيار عبوديشان از يكديگر سبقت مى‌گيرند و به رفعت بيشتر مى‌رسند و از قرب خداوند بهره مى‌برند. 🔺 و همين حقيقت است كه هدف خلقت مى‌شود، نه عبادت. «ما خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاّ لِيَعْبُدُونِ‌»، همين عبوديت را مطرح مى‌كند كه صراط مستقيم و نزديك‌ترين راه تا قرب خداست. 👤 📚 از کتاب «چشم‌های بسته، چشمه‌های کور» 📖 صفحات ۸۰ و ۸۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ یک نکتهٔ ظریف تفسیری 🔻 قرآن می‌فرمايد: «جَنّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الاَْنْهارُ» يعنی باغ‌هایی كه در زير آن‌ها نهرها جاری است، جزای سابقون و مهاجران و انصار است. ملاحظه کنید نفرمود در كنار آن باغ‌ها نهرها جاری است. فرمود زير آن درختان نهرها جاری است. علمای اهل تفسیرِ باطنِ قرآن مثل «عبدالرزّاق کاشانی» در تفسیر خود که مشهور به تفسیر «محی الدین» است، بحث‌هایی در این مورد كرده‌اند به این صورت که درخت، صورت «عمل» است و آب، صورت «عقيده» است. حالا رودها و نهرها در بهشتِ شما صورت عقايد توحيدی‌تان است و اشجار و باغ‌ها صورت اعمال شماست و معلوم است همان‌طور که در دنیا مبنای اعمال دینی شما عقیدهٔ توحیدی شما بوده، در قیامت نیز صورت عقاید توحیدی شما به‌صورت نهرها زیر صورت اعمال شما قرار دارند. 👤 📚 کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ خاصیت عملی تسبیح 🔻 «تسبیح» یعنی تنزیه پروردگار از همهٔ «صفاتِ نقص»؛ هیچ‌یک از آن چیزهایی که دارای شائبهٔ نقص و قصور است در خدای متعال نیست. تسبیح یعنی منزه کردن و پاک دانستن خدای متعال از همهٔ آن خصوصیات و صفاتی که در آن‌ها نشانه‌ای از «نقص»، از «ضعف»، از «قصور»، از «ناتوانی» وجود دارد؛ این معنای تسبیح است. 🔸 وقتی که انسان خدا را از همهٔ نشانه‌های ضعف و قصور تنزیه می‌کند و تقدیس می‌کند و مبرا می‌داند از این صفات، معنی این تسبیح و تنزیه این خواهد بود که خدای متعال در نهایتِ «کمال» و «قدرت» و «عظمت» است، در نهایت «علم» و «بصیرت» و «معرفت» است؛ و انسانی که خود را بندهٔ آن خدای مظهر کمال و عظمت می‌داند، احساس پشت‌گرمی و دلگرمی می‌کند و می‌فهمد که متکی به یک نقطه‌ای است که این نقطه هرگز دچار ضعف و تزلزل نمی‌شود؛ لذا در حرکت خود به سوی نقطهٔ کمال و به سوی آرمان‌های عالی و شریف انسانی و اسلامی، بازوان او نیرومند، زانوان او قدرتمند، و دل او پرامید می‌شود؛ تسبیح خاصیتش این است؛ یعنی خاصیت عملی تسبیح این است. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۲۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f