eitaa logo
حیات طیّبه | یوسف رستمی
153 دنبال‌کننده
389 عکس
162 ویدیو
5 فایل
طلبه ارشد مشاوره با رویکرد اسلامی مدرس دوره‌های رسانه، خانواده، تربیت فرزند و... یادداشت ها و دلنوشته های شخصی مباحث خانواده و همسرداری تکنیک های فرزندپروری تربیت رسانه ای راه ارتباطی @Youro313 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
مشاهده در ایتا
دانلود
14.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 ویژه آغاز 📹 نماهنگ | آغاز 👈 رهبرانقلاب: باید همه‌مان به یکدیگر عرض کنیم این توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد _رجب شویم 🌟 اگر رابطه‌ی خودمان را با خدا تقویت کنیم، بسیاری از معضلات و مشکلات به خودیِ خود مرتفع خواهد شد ⭐ بزرگان و اهل معنا و سلوک، را مقدمه‌ى دانسته‌اند. با یک طهارتى، با یک نزاهت و پاکیزگى‌اى، انسان وارد شود، «شستشوئى کن و آنگه به خرابات خرام»؛ شستشوکرده وارد ماه رمضان شود. 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🔰 💎 ۱۹و۲۰_بقره : 🔸۱- روشن شدن راه منافقان با فروغ برق آسمان، با كلمه «كُلَّما» و تاريك شدن آن با كلمه «إذا» بيان شد. سرّ تفاوت تعبير، آن است كه كلّما براي استمرار است و إذا «وقتيّه فجائيه»(ناگهاني) است؛ و چون انتظار مسافر راه‌پيما، آن است كه همواره راهش روشن باشد، فروغ بخشي برق، با تعبير كلّما بيان شد؛ و چون مسافر از ظلمت صحنه، هراسناك مي شود، از پايان گرفتن برق و برچيده شدن دفعي فروغ آن، با إذاي وقتيه فجائيه ياد كرد. 🔹۲- سفاهت اهل نفاق در تمثيل مزبور، لحاظ شده است، و آن اين كه مَنفذ گوش را بستن و فروبردن انگشتان در آن، براي نشنيدنِ غرش رعب آور رعد، تا حدودي قابل باور است؛ اما انگشت به گوش گذاشتن، براي نجات از صاعقه، تأثيري ندارد؛ زيرا صاعقه‌ی آسماني با برخورد خود، همه هستي شخص مُصاب و صَعيق را يك‌جا مي سوزاند و دست و گوش را، هم زمان خاكستر مي كند. 🔸۳- شايد اكتفا به دو آيه، در تشريح اجمالي حال كافران، و عدم اكتفا به كمتر ازسيزده آيه، در بسط و تفصيل حال منافقان، گذشته از هشدار خطرشان و تبيين كيفيت برخورد دوگانه آنها با مؤمنان و كافران، براي اين باشد كه كافران عنود و ملحدان لجوج، بر اثر يكسان بودن انذار و عدم انذار، قابل برگشت نيستند؛ اما منافقانِ موصوف و مُمَثّل بر اثر داشتن نور ضعيف، اميد برگشت آنان وجود دارد؛ از اين رو در اين باره به گستردگي بحث شده است. 🔹۴- منافقان، تاب‌ و توان ديدن دلائل نورانى و فروغ آيات الهى را ندارند. همانند مسافر شبگرد در بيابان، كه در اثر برقِ‌ آسمان، چشمانش خيره شده و جز چند قدم بر نمى‌دارد، آنان نيز در جامعه اسلامى هرچند، گاهى چند قدمى پيش مى‌روند، ولى در اثر حوادث يا اتّفاقاتى از حركت باز مى‌ايستند. آنان چراغ فطرت درونى خويش را، خاموش كرده و منتظر رسيدن نورى از قدرت‌هاى بيرونى مانده‌اند. 🔸۵- هرگاه گفته مى‌شود خداوند بر هر كارى قادر است، مراد كارهاى ممكن است. مثلاً اگر گفتيم فلانى، رياضى‌دان است، معنايش آن نيست كه بتواند حاصل جمع ٢+٢ را ٥ بياورد؛ زيرا اين امر محال است، نه آنكه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد. كسانى از امام عليه‌السلام سؤال كردند: آيا خداوند مى‌تواند كرۀ زمين را در تخم مرغى قرار دهد؟ امام ابتدا يك پاسخ اقناعى دادند كه با يك عدسىِ‌ چشم، آسمان بزرگ را مى‌بينيم؛ سپس فرمودند: خداوند قادر است، امّا پيشنهاد شما محال است. درست مانند قدرت رياضى‌دان، كه مسئله‌ى محال را حل نمى‌كند. 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 ⛔️ با بلامانع است ⛔️ 🆔 @onse_ba_saqaleyn
✅ با عرض سلام خدمت اعضای محترم کانال 🔹ضمن تبریک مجدد حلول ماه مبارک ان شاء الله در ماه امیرالمومنین علیه‌السلام روزانه دو حکمت از رو در کانال قرار میدیم تا از نورانیت کلام حضرت بیشتر بهره‌مند بشیم.👌 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 : 🔸 وَ سُئِلَ(علیه‌السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلى‌الله‌علیه‌وآله): «غَیِّرُوا الشَّیْبَ وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ» إِنَّمَا قَالَ (صلى‌الله‌علیه‌وآله) ذَلِکَ وَالدِّینُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْاٰنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ. 🔺 ۱۷ : 💢 از امام درباره این گفتار پیامبر (صلى‌الله‌علیه‌وآله) سؤال شد که فرموده است: «موهاى سفید خود را تغییر دهید (رنگ و خضاب کنید) و خود را شبیه یهود نسازید» 🍃 امام(علیه السلام) فرمود: این سخن را پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) زمانى فرمود که پیروان اسلام کم بودند؛ اما امروز که اسلام گسترش یافته و آرامش و امنیت برقرار گشته (و اسلام استقرار یافته است)، هر کسى مختار است (که رنگ و خضاب بکند یا نه). ✴️ 🆔 @onse_ba_saqaleyn
🔰 ❇️ ۱۹و۲۰ : ▫️١- منافقان، غرق در مشكلات و نگرانى‌ها مى‌شوند، و در همين دنيا نيز دلهره و اضطراب و رسوايى و ذلّت، دامن‌گيرشان مى‌شود. «ظُلُماتٌ‌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ‌» ▪️٢- منافقان، از مرگ مى‌ترسند. «حَذَرَ الْمَوْتِ‌» ▫️٣- منافقان بدانند، كه خداوند بر آنها احاطه دارد؛ و هر لحظه اراده فرمايد، اسرار و توطئه‌هاى آنها را افشا مى‌كند. «وَ اللّهُ‌ مُحِيطٌ‍‌ بِالْكافِرِينَ‌» ▪️۴- منافق، در مسير حركت، متحيّر است. «أَضاءَ... مَشَوْا، أَظْلَمَ‌... قامُوا» ▫️۵- حركت منافق، در پرتو نور ديگران است. «أَضاءَ لَهُمْ‌» ▪️۶- منافق، به سبب اعمالى كه مرتكب مى‌شود، هر لحظه ممكن است گرفتار قهر خداوندى شود. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ‌ لَذَهَبَ‌ بِسَمْعِهِمْ‌» ▫️۷- سنّت الهى، آزادى دادن به همه است؛ وگرنه خداوند مى‌توانست منافقان را كر و كور كند. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ‌ لَذَهَبَ‌ بِسَمْعِهِمْ‌ وَ أَبْصارِهِمْ‌». ✴️ 🆔 @onse_ba_saqaleyn
رجبیه.mp3
989.2K
❇️ توصیه‌های ویژه گوش کنید👌 🎙 (از شاگردان آیت‌الله سعادت‌پرور) ✴️ 🔻🔻 🆔 @QuranvaEtrat_ch
🔰 💠 : 🔸 فِی الَّذِینَ اعْتَزَلُوا الْقِتَالَ مَعَهُ: 🍃 خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ. 🔺 ۱۸ : 🍀امام(علیه السلام) در مورد کسانى که از جنگ در رکاب حضرت کناره گیرى کردند فرمود: 👇 حق را تنها گذاشتند و باطل را یارى نکردند! ✴️ 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 ولادت علیه‌السلام (به روایتی) مبارک باد. 🔺️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: در شهر سامرا عده‌ای از بزرگان شیعه جمع شدند و حضرت هادی علیه السلام توانست آنها را اداره کند و به وسیله‌ی آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام برساند. این شبکه‌های شیعه در قم، خراسان، ری، مدینه، یمن و در مناطق دوردست را همین عده توانستند رواج بدهند و تعداد افراد مؤمن به این مکتب را زیادتر کنند. ۱۳۸۳/۰۵/۳۰ ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
🔰 ✳️ ۲۱_بقره : 🌼يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ🌼 🔺 : ﺍﻱ ﻣﺮﺩم! ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻭ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﺗﺎ [ ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻥ ﺍﻭ ] ﭘﺮﻭﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﺷﻮﻳﺪ.(٢١) ♦️ : : قرآن كريم عبادت را زمينه‌ی دستيابي به تقوا، و تقوا را متبلور در مجموعه‌اي از عقايد، اخلاق و اعمال صالح مي‌داند كه در انسان متقي به صورت مَلَكه در مي‌آيد. از اين رو عبادت داراي معنايي گسترده است كه شامل همه عبادتهاي فكري، اخلاقي و عملي مي‌شود كه انسان عابد را به مَلَكه برين تقوا مي‌رساند. : خلق به معناي صِرف ايجاد و آفرينش نيست؛ بلكه «ايجاد شيء با كيفيت خاص و با اندازه‌گيري حكيمانه» است. از اين رو اهل لغت گفته اند: «اَصْلُ الْخَلقِ التَّقدير». : ترجّي و اميد از مقام فعل خدا انتزاع مي شود، نه از مقام ذات او؛ و چون «اميد» يا «هراس» از خصوصيات مورد استعمال است و در موضوع له نقش ندارد، پس لَعَلّ به معناي جامع بين اميد و هراس، يعني اصل توقع پديده (اعم از نافع يا ضارّ) است كه احتمال تحقق آن بيش از عدم تحقق است. 🔷 ۲۱_بقره : 🔸 قرآن كريم در تبيين احكام الهي، از شيوه تخاطب بهره مي‌گيرد، تا انسان احساس مسئوليت كند و لذّت حضور در حريم حق را نيز بچشد. نداهاي بي واسطه‌ی قرآن، نشانه‌ی رابطه‌اي مستقيم و فعلي بين خدا و انسان است. 🔹 وَثَنيين حجاز در پرستش بتها، به سنت نياكان خود تمسك مي‌كردند؛ و خداي سبحان در اين كريمه، اوّلاً ضرورت عبادت را از راه ربوبيت و خالقيت حق، و همچنين از راه كمال بودن تقوا، اثبات كرده، و ثانياً به وثنيين پاسخ مي‌دهد: نياكانتان نيز مانند شما مخلوق خدا بودند و شما نبايد از سنّت جاهلانه‌ی آنان پيروي كنيد. 🔸 عبادت (بندگي خدا در عقيده، اخلاق و عمل) تأمين كننده‌ی حيات انساني است، و بدون آن، انسان در حدّ گياه يا حيوان و گاهي پست تر از حيوان است. 🔹 عبادت، زمينه ساز تقوا، و تقوا ره‌توشه و زمينه‌ی دستيابي به فَلاح، و فلاحِ نهايي انسان در لقاي حق است. پس تقوا، هدف عبادت و خود مقدمه‌اي براي فلاحِ عبادت‌كننده است. ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
🔰 💠 : 🍃 مَنْ جَرَى فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ. 🔺 ۱۹ : امام(علیه السلام) فرمود: کسى که در مسیر آرزوهایش گام بردارد، در (دام) مرگ خواهد افتاد. ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
🔰 💎 ۲۱_بقره : 🔸۱- در كتاب‌هاى قانون، مواد قانون، بدون خطاب بيان مى‌شود، ولى قرآن كتاب قانونى است كه با روح و عاطفه مردم سر وكار دارد، لذا در بيان دستورات، خطاب مى‌كند. 🔹۲- هدف از خلقت جهان و انسان، تكامل انسان‌هاست. يعنى هدف از آفرينش هستى، بهره‌گيرى انسان‌هاست و تكامل انسان‌ها در گرو عبادت و اثر عبادت، رسيدن به تقوا و نهايت تقوى، رستگارى است. 🔸۳- عبادت انسان، هدف آفرينش انسان است نه هدف آفريننده. او نيازى به عبادت ما ندارد؛ اگر همه‌ی مردم زمين كافر شوند او بى‌نياز است؛ چنانكه اگر همه‌ی مردم رو به خورشيد خانه بسازند يا پشت به خورشيد، در خورشيد اثرى ندارد. 🔺 : ▫️١- دعوت انبيا، عمومى است و همه مردم را دربر مى‌گيرد. «يا أَيُّهَا النّاسُ‌» ▪️٢- از فلسفه‌هاى عبادت، شكرگزارى از ولى‌نعمت است. «اُعْبُدُوا رَبَّكُمُ‌ الَّذِي خَلَقَكُمْ‌» ▫️٣- اوّلين نعمت‌ها، نعمت آفرينش، و اوّلين دستور، كُرنش در برابر خالق است. «اُعْبُدُوا رَبَّكُمُ‌ الَّذِي خَلَقَكُمْ‌» ▪️٤- مبادا بت‌پرستى يا انحراف نياكان، ما را از عبادت خداوند دور كند؛ زيرا آنان نيز مخلوق خداوند هستند. «وَ الَّذِينَ‌ مِنْ‌ قَبْلِكُمْ‌» ▫️٥- عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوا ايجاد نكند، عبادت نيست. «اُعْبُدُوا... لَعَلَّكُمْ‌ تَتَّقُونَ‌» ▪️٦- به عبادت خود مغرور نشويم كه هر عبادتى، تقوا ساز نيست. «لَعَلَّكُمْ‌ تَتَّقُونَ‌». ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 : 🍃 أَقِیلُوا ذَوِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، 🍃 فَمَا یَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَ یَدُ اللَّهِ بِیَدِهِ یَرْفَعُهُ. 🔺 ۲۰ : 🍂 امام(علیه السلام) فرمود: ☘ از لغزش‌هاى افراد با شخصیت (و جوانمرد) چشم‌پوشى کنید، چرا که هیچ کس از آنها گرفتار لغزش نمى‌شود، مگر این که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى‌کند. ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
📣 ❇️ 👈 اولين شب جمعه ماه رجب را «» مي‌گويند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در روایتی که فضیلت ماه رجب را بیان می‌کرد، فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیلة الرغائب نامیدند.» ✨ براي این شب عملي با فضيلت بسيار از حضرت رسول (صلّي‌الله‌عليه‌و‌‌آله) وارد شده است که بعضي از فضيلت آن اين است که به سبب انجام آن گناهان بسيار آمرزيده مي شود. (📚 ر.ک اقبال الاعمال و مفاتیح الجنان) 🍃 کیفیت اعمال این شب : 🍂1- روزه گرفتن ماه رجب 🍂2- وقتی شب جمعه فرا رسید، بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می‌خوانی(۶نماز دو رکعتی) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره‌ی «حمد» و سه مرتبه سوره‌ی «قدر» و دوازده مرتبه سوره‌ی «توحید» را میخوانی. 🍂3- بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه می‌گویی: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ النَّبيِ الْاُمّيِ وَ عَلیٰ آلِه» 🍂4- آنگاه به سجده رفته و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوح» 🍂5- سپس سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمْ اِنَّکَ اَنتَ الْعَليُّ الْاَعْظَم» 🍂6- بار دیگر به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوح» 🍂7- آنگاه حاجت خود را می‌طلبی که ان شاء الله برآورده خواهد شد. 💠 صدر همه‌ی حاجت‌هاتون فرج امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشه💠 ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🍂 اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَی الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ اَللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْألِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلاَلَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَايِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَیٰ عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَیٰ عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَیٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ 🍂 ◾️ شهادت مظلومانه‌ی دهمین پیشوای شیعیان حضرت امام هادی علیه‌السلام رو به نوه ی بزرگوارشون امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و همه‌ی شیعیان و ارادتمندان تسلیت عرض می‌کنم. 🆔 @onse_ba_saqaleyn
🔰 ✳️ ۲۲_بقره : 🌼الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَ السَّمَاءَ بِنَاءً وَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَندَادًا وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ🌼 🔺 : ✨ ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﺴﺘﺮﻱ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﻘﻔﻲ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ، ﺁﺑﻲ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮﻑ ﻭ ﺑﺎﺭﺍﻥ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﻴﻮﻩﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ، ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ؛ ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻳﻜﺎﻥ ﻭ ﻫﻤﺘﺎﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻰﺩﺍﻧﻴﺪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﻳﺪﻥ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻥ، ﺷﺮﻳﻚ ﻭ ﻫﻤﺘﺎﻳﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ].(٢٢) ♦️ : 🍃 : جعل در اين جا به معناي قرار دادن شي ء در حالتي خاص است (جعل تركيبي) و از اين رو دو مفعول مي‌گيرد. 🍃 : ارض اسم جنس است و بر هر چه در مقابل «سماء» قرار گيرد اطلاق مي‌شود؛ و در قرآن كريم اطلاقاتي دارد كه برخي وسيعتر از برخي ديگر است. 🍃 : ثمر عبارت است از هر چيزي كه از چيز ديگر حاصل و متولد شود؛ مطلوب باشد يا نامطلوب و مادي باشد يا معنوي و در امور مادي خوراكي باشد يا غيرخوراكي. 🍃 : «انداد» جمع «نِدّ» است و «نِدّ» به معناي مثل و شبيه نيست، بلكه به معناي چيزي است كه در مقابل شيء و مخالف آن باشد و ادّعاي مماثلت در اعمال و امور نيز داشته باشد. پس در معناي ندّ سه عنصر ملاحظه شده: مقابَلَت، مخالَفَت و ادعاي مماثَلَت؛ و اگر در موردي هر سه قيد ملاحظه نشود، كاربرد واژه «نِدّْ» مَجاز خواهد بود. 🔷 ۲۲_بقره : 🔸 خداوند سبحان در صدر اين آيه كه تتمه‌ی آيه‌ی قبل است، با تبيين ربوبيّت خود در قالب ذكر برخي آيات آفاقي كه نمونه‌اي از مجموعه‌ی نظام آفرينش است، انسان را متوجه توحيد ربوبي مي‌كند؛ و در ذيل آن، او را از هر گونه شرك آشكار و پنهان، نهي مي‌كند، تا انسان كه مسافر الي اللّه است بتواند در پرتو عبادت، زاد و توشه راه را كه تقواست، تحصيل كند. 🔹 اداره‌ی همه‌ی امور كلي و جزئي عالم، مستقيماً به دست خداست؛ و حلقه هاي زنجيره‌ی علل هر شيء نيز جز، مجاري فيض و آيات الهي نيست؛ و از اين‌رو، اسباب و علل، در آفرينش و پرورش اشيا هيچ نقش استقلالي ندارد. پس هيچ شريكي براي خدا در خالقيت و ربوبيّت نيست. 🔸 انسان كه با فطرت توحيدي آفريده شده، اگر به فطرت خويش بازگردد، همين نداي توحيد را از درون خود نيز شنيده با نداي آفاق جهان هماهنگ و سازگار مي‌يابد. ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 : 🍃 قُرِنَتِ الْهَیْبَةُ بِالْخَیْبَةِ وَ الْحَیَاءُ، بِالْحِرْمَانِ، 🍂 وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ. 🔺 ۲۱ : ✨ امام(علیه السلام) فرمود: 🍃 ترس (نابجا) با ناامیدى مقرون است، و کم‌رویى با محرومیت همراه؛ 🍂 فرصت ها همچون ابر در گذرند؛ ازاین رو، فرصتهاى نیک را غنیمت بشمارید. ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
🔰 💎 ۲۲_بقره : 🍃 خداي سبحان در آيه‌ی قبل همه انسانها را مخاطب قرار داد و با خطاب (يا أيّها الناس) آنان را به عبادت ربِّ خالقِ مدبّر فرا خواند؛ و در اين كريمه، به ذكر نعمتهايي مي پردازد كه به انسانها ارزاني داشته است. تبيين نعمتها در قرآن كريم، متناسب با مخاطباني است كه خداوند با آنان سخن مي گويد. 🍃 خداوند در جايي كه مخاطبان او توده مردم باشند، ربوبيّت خويش را در قالب ذكر نعمتهاي ظاهري، تبيين مي كند؛ نعمتهايي كه حيوانات نيز با انسان در بهره‌برداري از آن‌ها شريكند؛ 🍃 ولي در جايي كه مخاطب خداوند مؤمنان هستند ربوبيّت خود را در قالب ذكر نعمتهاي باطني، مانند ارسال رسل، انزال كتب و جعل نبوّت و امامت و خلافت تبيين مي كند. 🔺 : ▫️١- ياد نعمت‌هاى الهى، از بهترين راه‌هاى دعوت به عبادت است. «اُعْبُدُوا رَبَّكُمُ‌... الَّذِي جَعَلَ‌ لَكُمُ‌» ▪️٢- از بهترين راه‌هاى خداشناسى، استفاده كردن از نعمت‌هاى در دسترس است. «جَعَلَ‌ لَكُمُ‌ الْأَرْضَ‌ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً» ▫️۳- زمين و باران وسيله هستند، رويش گياهان و ميوه‌ها به‌دست خداست. «فَأَخْرَجَ‌» ▪️۴- نظم و هماهنگى دستگاه آفرينش، نشانه‌ى توحيد است؛ پس شما هم يكتاپرست باشيد. «فَلا تَجْعَلُوا لِلّهِ‌ أَنْداداً» ▫️۵- ريشه‌ى خداپرستى در فطرت و وجدان همه مردم است. «وَ أَنْتُمْ‌ تَعْلَمُونَ‌» ▪️۶- آفرينش زمين و آسمان و باران و ميوه‌ها و روزى انسان، پرتوى از ربوبيّت خداوند است. «اُعْبُدُوا رَبَّكُمُ‌... اَلَّذِي جَعَلَ‌ لَكُمُ‌...» ▫️۷- پندار شريك براى خداوند، از جهل است. «فَلا تَجْعَلُوا لِلّهِ‌ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ‌ تَعْلَمُونَ‌». ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 : 🍃 لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِینَاهُ، 🍂 وَ إِلّٰا رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، وَ إِنْ طَالَ السُّرَى. 🔺 ۲۲ : ✨ امام(علیه السلام) فرمود: 🍃 ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) 🍂 و الاّ (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد. 💢 سید رضى در ادامه‌ی این سخن مى‌گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است؛ و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى‌مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى‌شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها». ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
📌 شب نیست. بلکه و گرایش‌هاست. 👈حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🍃✨ اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني . 🍃✨ ليلةالرغائب به معناي نيست، بلکه و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست؛ لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت، در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده، و براي روح ما هم بهشتي دارد، كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 🍃✨ در بخش پاياني سورهٴ مباركهٴ «قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ يعني مردان باتقوا بهشتي دارند، همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾جنت جسم و بدن است، و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل جاري است، نهرِ آب جاري است، نهر شير جاري است، نهر خمر جاري است، اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. 🍃✨ اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست؛ و اين را با واو عطف بيان نكرده، بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح ماست، براي جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم. 🍃✨ اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است، و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند؛ 🍃✨ آن‌گاه درباره‌ی چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَ لِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم است، هم است، هم لذّت روح است، هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار مي‌يابيم. ✴️ 👇 🆔 @onse_ba_saqaleyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا