eitaa logo
حیات طیّبه | یوسف رستمی
152 دنبال‌کننده
389 عکس
162 ویدیو
5 فایل
طلبه ارشد مشاوره با رویکرد اسلامی مدرس دوره‌های رسانه، خانواده، تربیت فرزند و... یادداشت ها و دلنوشته های شخصی مباحث خانواده و همسرداری تکنیک های فرزندپروری تربیت رسانه ای راه ارتباطی @Youro313 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
مشاهده در ایتا
دانلود
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #سوره_مبارکه_بقره 💎 #نکات_آیه_۷۶_بقره : 🔸طبق روايتى امام باقر عليه السلام فرمود: گ
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 ۷۷_بقره : ☀️ أَوَلَا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَ مَا يُعْلِنُونَ ☀️ 🔺 (استاد انصاریان) : ﺁﻳﺎ [ ﺁﻥ ﺳﺨﺖ ﺩﻟﺎﻥ ] ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻰﺩﺍﻧﺪ؟! (٧٧) ✍ ۷۷_بقره : 🔹خداي سبحان براي تعليم اين مطلب كه سرّ و عَلَن، غابر و قادم، موجود و معدوم، همسْ و جهر و نظاير آن در پيشگاه علم مطلق الهي يكسان و همگي معلوم خداوند است، تعبيرهايي گونه گون به كار برده است؛ گاهي نظير آيه مورد بحث، سرّ و نهان را بر عَلَن و آشكار مقدم مي‌دارد و زماني نيز به عكس آن سخن مي‌گويد؛ يعني اظهار را بر اخفا مقدّم ذكر مي‌كند. 🔸شايد نكته تقديم سرّ بر عَلَن در آيه مورد بحث اين باشد كه اوّلاً، سرّ مقدم بر عَلَن است؛ زيرا هر كار علني مسبوق به عزم سرّي است؛ هرچند هر سرّي ملحوق به عَلَن نيست؛ زيرا انسان هرچه در نهان دارد آن را نمي‌گويد و طبق آن كار نمي‌كند، بلكه فقط بعضي از آنها را به كار مي‌گيرد. ثانياً، علم خداوند به اشيا برابر ترتيبِ علّي و معلولي آنهاست. وقتي كار عَلَن معلولِ انديشه سرّي و عزم نهاني است، تعلّق علم خداوند به سبب نيز قبل از تعلّق آن به مسبّب خواهد بود. ثالثاً، اين گروهِ نفاق نزد خداوند قبل از رسوايي عَلَني به فضيحت سرّي محكوم و مبتلايند؛ 🔹و شايد سرّ تقديم عَلَن بر سرّ در آيه «وإن تبدوا ما في أنفسكم أو تخفوه يحاسبكم به الله»؛ (بقره/۲۸۴) و آيه «و أعْلَمُ ما تبدون و ما كنتم تكتمون»؛ (بقره/۳۳)، اين باشد كه در محكمه حساب و ديوان دادرسي معادْ اول به اعمال ظاهر پرداخته مي‌شود؛ يعني اصل محاسبه در مدار كارهايي است كه در خارج ذهن انجام شده، نه فقط جزو خاطرات ذهن بوده است. گاهي سرّ به معناي كار پنهاني است كه همين سرّ در برابر كار قلبي عَلَن محسوب مي‌شود؛ هرچند به لحاظ مستور بودن از اطلاع ديگران. گاهي نيز به معناي امر قلبي است كه هنوز به مقام عمل نرسيده و جنبه نفسي محض دارد. البته هر دو قسم معلوم خداوند است و مورد حساب رسي قرار مي‌گيرد. 📚 تفسیر تسنیم، ج۵، ص۲۸۱. 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
🔰 👌 بالاتر از امنیت و رفاه و عدالت ◀️ انسان يعنى همين، يعنى در سطح وظيفه زندگى كردن، ◀️ چون اين حيوان است كه تمام مسايلش با غرائزش حل و فصل مى‏ شود، حتى امنيت و رفاه و نظم و عدالت را با غريزه تأمين مى ‏كند. ◀️ آن نظم و رفاه و عدالتى كه در كندو حاكم است هنوز در جامعه ‏ى انسانى در شكل‏ هاى مختلف كمونيستى و سرمايه داريش، حكومت نكرده و نمى‏ كند، مگر هنگامى كه بشر از اسارت ‏ها از ظلمات از هواها و حرف‏ ها و جلوه ‏ها آزاد شود و به عظمتى دست يابد كه اين حقارت ‏ها او را در خود نگيرند. و مگر هنگامى كه بشر انسان شود. ◀️ و در اين حد، عدالت كه هيچ، حتى انفاق و ايثار هم، رخ مى ‏نمايد و آشكار مى ‏شود. و اين است كه، آنهايى كه بيشتر از رفاه و بالاتر از عدالت و آزادى را مى ‏خواهند، بايد به غدير رو بياورند و از اين جام سيراب شوند. 📝 استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) 📚 کتاب غدیر،صفحه 22 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
🔰 | مخلوط شدن رطوبت دست با رطوبت صورت 💠 سؤال: اگر هنگام ، دستمان با تری موی جلوی سر یا پیشانی برخورد کند، برای اشکال دارد؟ ✅ جواب: اشکال ندارد، ولی نباید با رطوبتی که از موی سر یا به دست رسیده است، را انجام دهید. 🆔 @leader_ahkam 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #ولایت۱۵ ✴️ #فضايل_پيامبر_و_اميرالمؤمنين_عليهما_السلام_در_خطبه_قاصعه۲ ▫️اما اميرالمؤمنين(عليه الس
🔰 ۱۶ ✴️ ۳ : ◽️حضرت مريم (عليها السلام) پيامبر نبود، ولى قرآن مى‌فرمايد با فرشته سخن مى‌گفت: «قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لاَِهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيًّا»؛ (مریم/۱۹) حضرت مريم (عليها السلام) فرشته خدا را ديد كه به او مى‌گفت: من رسول خدايت هستم و آمده‌ام تا به تو فرزندى عطا كنم. هم چنين مادر حضرت موسى (عليه السلام) پيامبر نبود لكن هنگامى كه مى‌خواست فرزند خود را به دريا بيندازد با الهام الهى اين كار را انجام داد: «فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافِي وَ لا تَحْزَنِي إِنّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلِينَ»؛(قصص/۷) خداى متعال به او الهام كرد كه: فرزندت را در دريا بينداز، ما او را به تو باز مى‌گردانيم و او را از پيامبران قرار خواهيم داد. اين بشارت‌ها زمانى بود كه هنوز حضرت موسى (عليه السلام) شيرخوار بود و از ترس اين كه مبادا به چنگال فرعونيان بيفتد او را در دريا انداختند. ◽️بنابراين ممكن است كسى پيامبر و يا حتى امام نباشد، اما بنده شايسته خدا باشد و خداوند او را به وسيله فرشتگان راهنمايى كرده، مطالبى را به او الهام كند. الهامِ ملك با وحى نبوت مساوى نيست. وحى نبوت امر ديگرى است. اين الهامات براى ديگران نيز بوده و مى‌تواند باشد.  در امت اسلامى، حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) با وجود اين كه پيغمبر و امام نبود، اما جبرئيل بر ايشان نازل مى‌شد و با آن حضرت سخن مى‌گفت و مطالبى را به ايشان الهام مى‌كرد. «‌مصحف حضرت فاطمه(عليها السلام)‌» بر اساس همين الهامات جبرئيل به حضرت فاطمه (عليها السلام) نوشته شد. 📚 در پرتو ولایت 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
📜 🗓 : 💥 ليلة الهرير در جنگ صفين : ⚔ خاتمه جنگ صفين نبرد «ليلة الهرير» در شب جمعه يازدهم ماه صفر سال ۳۸ ه.ق بود. در آن شب سپاه معاويه از شدت سرما مانند سگ صدا مى‌كردند، چون «هرير» به صداى سگ مى‌گويند. امير المؤمنين عليه السّلام ذوالفقار به دست و سوار بر اسب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله شمشير مى‌زد و به هر شمشيرى كه مى‌زد تكبير مى‌گفت و شجاعى را به خاك مى‌افكند. مقتولين به دست آن حضرت در آن شب بيش از ۵۰۰ نفر نقل شده است، و تا صبح مشغول جنگ بودند به گونه‌اى كه ذوالفقار چند مرتبه خميده شد و آن بزرگوار با زانوى مبارك آن را راست نمودند. ⚔ در اين جنگ جمعى از لشكر امير المؤمنين عليه السّلام به شهادت رسيدند كه از جمله آنها عمار ياسر، اويس قرنى، هاشم مرقال، پسر هاشم، خزيمة بن ثابت، صفوان بن حذيفة و عبداللَّه بن بديل با برادرش عبدالرحمن بن بديل، عبداللَّه بن حارث برادر مالك اشتر، كه از خواص امير المؤمنين عليه السّلام بودند. از لشكر معاويه جمع كثيرى به درك واصل شدند، و اين جنگ ۱۴ ماه به طول انجاميد. (منتخب التواريخ: ص ۱۶۳ - ۱۶۴) سرانجام با حيله عمروعاص و نفاق عده اى مثل اشعث بن قيس كندى كار به حكميت كشيد. 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
💖 امام علی علیه السلام: در دگرگونی‌های روزگار، گوهر مردان شناخته می‌شود. «فی تَقَلُّبِ الأَحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ» 📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۱۷. 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن_کریم ✴️ #انسان_شناسی۳۶ 💠 #منشأ_آفرينش_انسان_در_قرآن۵ : 4⃣ طين (
〰〰 🔸🍃🌸﷽🌸🍃🔸〰〰 🔰 ✴️ ۳۷ 💠 ۶ 5⃣ آب : ▫️2- نطفه: احتمال قوى‌تر هم همين است كه مبدأ نزديك‌تر، يعنى نطفه، منظور است و گواه، آياتي ا‌ست كه از نطفه به «‌ماء مهين‌» يا «‌ماء دافق‌» تعبير كرده است: «أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ»؛(مرسلات/۲۰) «‌آيا شما را از آبى پست و ناچيز نيافريديم؟!‌» «ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلاَلَةٍ مِّن مَّاء مَّهِينٍ»؛(سجده/۸) «‌سپس نسل او را از عصاره‌اى از آب ناچيز آفريد‌». «فَلْيَنظُرِ الإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِن مَّاء دَافِقٍ»؛(طارق/۵و۶) «‌پس انسان بايد بنگرد از چه آفريده شده است، از آبى جهنده‌». ▫️پس اطلاق «‌ماء‌» بر نطفه، در قرآن، ناآشنا نيست و بعيد به نظر نخواهد آمد اگر منظور از «‌ماء‌» در آيه‌ی «خَلَقَ مِنَ الْمَاء بَشَرًا»(فرقان/۵۴) نطفه باشد. بعداً خواهيم گفت كه اين آيه و آيات ديگرى كه تصريح به نطفه در آفرينش انسان دارد، عموميت ندارد؛ چنان‌كه عيسى و آدم (عليه السلام) از نطفه خلق نشده‌اند. پس اين آيات، فقط جريان طبيعى خلقت انسان را بيان مي‌کند و آن افرادِ استثنايي از سياق آيات خارج‌اند. 📚 انسان شناسی در قرآن 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهج‌البلاغه ✍ #شرح_حکمت۱۱۱_و_۱۱۲ : 🔹در مقدمه‌ی این کلام حکمت آمیز شأن ورودی برای آن ذک
🔰 ۱۱۱_و_۱۱۲ : 🔹«جلباب» به لباسی می‌گویند که تمام بدن یا قسمت عمده آن را بپوشاند؛ چادر یا مانند آن. در این که چه رابطه‌ای میان محبت اهل بیت و پوشش فقر است، تفسیرهای مختلفی شده که از میان همه‌ی آنها سه تفسیر زیر از همه مناسب‌تر است: 1⃣ نخست این که به مقتضای «الْبَلاءُ لِلْوِلاءِ»، بلاها به سراغ دوستان خدا می‌روند و همچین به مقتضای حدیث «إنَّ أشَدَّ النّاسِ بَلاءً الْأنْبیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلَوْنَهُمْ ثُمَّ الْأمْثَلُ فَالْأمْثَلُ؛ گرفتاری‌ها و مشکلات بیش از همه دامان پیامبران را می‌گیرد سپس کسانی که به دنبال آنها هستند سپس نیکان یکی پس از دیگری» (کافی، ج ۲، ص ۲۵۲) افرادی که به امام علیه السلام که مجموعه‌ای از فضایل انسانی و برکات معنوی و الهی است عشق بورزند در صف اولیا قرار می‌گیرند و به حکم این که مقرب‌ترند جام بلا بیشترشان می‌دهند که هم آزمونی است برای آنان و همه وسیله‌ای است برای ترفیع درجاتشان. 2⃣ بنا به تفسیر دیگر منظور آن است کسانی که عشق به امام می‌روزند یا حب اهل بیت دارند باید فقر به معنای سادگی زندگی را پیشه کنند؛ همان فقری که پیغمبر اکرم درباره آن می‌فرمود: «الْفَقْرُ فَخْری وَ بِهِ أفْتَخِرُ عَلی سایِرِ الْأنْبِیاءِ؛ فقر مایه افتخار من است و با آن بر سایر پیامبران افتخار می‌کنم» (بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۳۲) این تعبیر اگر به معنای «فقر الی الله» نباشد به معنای ساده زیستن و قانع به زندگی خالی از هر گونه زرق و برق و تجمل بودن است. پیروان این مکتب نیز مانند پیشوایانشان باید به چنین زندگی‌ای قانع باشند. ✅ ادامه دارد... . 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 🗓 ⚖ حكمين در صفين : ◽️صبح دوازدهم يا سيزدهم ماه صفر سال ۳۸ ه.ق، لشكر امير المؤمنين عليه السّلام مهياى جنگ شدند، اما عمروعاص حيله نمود و دستور داد تا قرآنها را بر سر نيزه كنند. صفوف جلو لشكر كفر ورقهائى از قرآن و در ديگر صفوف هر كس هر چه داشت بر سر نيزه كرد!! و فرياد مى‌زدند: «لا حكم الا للَّه »! منافقين مانند اشعث بن قيس، با تضعيف روحيه لشكر حضرت، آنان را به اختيار حكمين ترغيب كردند. هرچه اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمودند كه اين نيرنگ است، و من كلام اللَّه ناطق هستم نتيجه نداد. سرانجام قرار بر اين شد كه هر لشكر حَكَمى از جانب خود معين كند تا حكم ايشان را هر دو طرف بپذيرند. ◾️معاويه عمروعاص را معرفى كرد و اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: «اگر ناچار هستيم، عبداللَّه بن عباس، و الاّ مالك اشتر نخعى حكَم باشد». اشعث و جماعت قرّاء و حافظين كه بعداً جزء خوارج شدند راضى به هيچكدام از اين دو نشدند و گفتند: «فقط عبداللَّه بن قيس يعنى ابوموسى اشعرى». نفاق منافقين نتيجه داد و ابوموسى و عمروعاص در «دومة الجندل» كه قلعه‌اى است بين مدينه و شام، جمع شدند، و با توجه به عداوتى كه هر دو نسبت به بنى هاشم خصوصاً حضرت امير المؤمنين عليه السّلام داشتند و با مكر و حيله عمروعاص حضرت را به ظاهر عزل نمودند. ابوموسى از جمله منافقينى بود كه در شب عقبه (بعد از غدير) قصد قتل پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را داشتند. (شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۴ - ۳۱۵) ◽️بدين ترتيب فرداى آن روز در بين جمعيت ابوموسى به عمرو گفت: تو بايست و معاويه را از امارت خلع كن، تا من هم على بن ابى طالب عليه السّلام را خلع نمايم. عمروعاص گفت: من هرگز بر تو كه عامل ابوبكر و عمر بوده‌اى و در ايمان و هجرت بر من تقدم داشته‌اى سبقت نمى‌گيرم! ابن عباس گفت: ابوموسى! پسر نابغه تو را فريب ندهد، ولى او به گفته ابن عباس گوش نداد و ايستاد و انگشتر از دست بيرون كرد و گفت: من على و معاويه را از خلافت عزل نمودم و ساكت شد. ◾️عمروعاص ملعون ايستاد و گفت: «مردم شنيديد كه ابوموسى، على را از خلافت عزل كرد. من هم او را از خلافت عزل نموده، و آن را براى معاوية بن ابى سفيان ثابت مى‌نمايم كه او سزاوارتر است، و من بعنوان منصوب كردن معاويه انگشتر به دست مى‌كنم»! حكَمين براى عوام فريبى فحش و دشنام بسيارى به يكديگر دادند و دست به گريبان يكديگر شدند و شريح قاضى تازيانه‌اى بر سر عمروعاص زد. ابوموسى از ترس اصحاب حضرت امير المؤمنين عليه السّلام به مكه پناهنده شد. همه اين مطالب در حالى بود كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در غزوه دومة الجندل ابوموسى را از اين كار خبر دادند و فرمودند: «حكمين در دومة الجندل گمراهند و گمراه می‌كنند كسانى را كه از آنها تبعيت كنند». (منتخب التواريخ: ص ۱۶۷. تتمة المنتهى: ص ۳۰ - ۳۱. شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵) ◽️امير المؤمنين عليه السّلام پس از اين واقعه در قنوت نوافل ابوموسى و سه نفر ديگر را اين گونه لعن مى‌فرمود: «اللهم العن معاوية و عمرواً و اباالاعور السلمى و ابا موسى الاشعرى». (شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۳، ص ۳۱۵) 🌾🍀🌺🦋🌺🍀🌾 http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a ࿐🌸❒○ 🌼 ‌○❒🌸࿐