eitaa logo
حیات طیّبه | یوسف رستمی
153 دنبال‌کننده
389 عکس
162 ویدیو
5 فایل
طلبه ارشد مشاوره با رویکرد اسلامی مدرس دوره‌های رسانه، خانواده، تربیت فرزند و... یادداشت ها و دلنوشته های شخصی مباحث خانواده و همسرداری تکنیک های فرزندپروری تربیت رسانه ای راه ارتباطی @Youro313 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 السلام علیک یا اباالفضلِ العَبّاسَ ابْنَ أمیرِالمؤمنین السلام علیک أیُّهَا الْعَبدُ الصَّالِحُ و رَحمَةُ اللّٰهِ و بَرَکاتُه 🌴 ✴️ جایگاه حضرت عباس (ع) در روز قیامت ✨ امام سجّاد عليه السلام: 🌺 اِنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّهِ مَنزِلَةً يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهداءِ يَومَ القيامَةِ 🌺 🍃 عبّاس (ع) را نزد خداوند، منزلتى است كه در روز قيامت همه‌ی شهيدان به آن غبطه می‌خورند. 🍃 📚 بحارالأنوار، ج۲۲، ص۲۷۴. 🌹 ولادت حضرت عباس علیه السلام و روز جانباز بر همه مبارک باد 🌹 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 کانال 🆔 @QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره 📚 #تفسیر_آیه_۴۷و۴۸_بقره : 🔹قرآن كريم دستور يادآوري نعمت‌هاي الهي را، به ويژه
🔰 ✅ ... ادامه‌ی👇 📚 ۴۷و۴۸_بقره : ✨ قسمت دوم : 🔹بني‌اسرائيل مي‌پنداشتند كه بر اثر برتري نژادي موهوم و پيوند با خاندان وحي و حضرت يعقوب (عليه‌السلام) در آخرت همچون دنيا، در رفاه خواهند بود و چنانچه عذاب شوند، چند روزي بيش معذّب نبوده، از آن رهايي خواهند يافت. 🔸خداي سبحان براي ابطال چنين پندارهايي فرمود: قيامت مانند دنيا نيست؛ در قيامت هر كس فقط مهمان عقيده و خُلق و عمل خويش است؛ و جز آن، چيزي در اختيار انسان نيست تا با آن سودي را جلب يا ضرري را دفع كند. 🔹 همه‌ی راه‌هاي نجات، مانند خِلال (دوستي)، صَرْف، عَدْل، نصرت، ضمانت، كفالت و حتي شفاعت استقلالي منتفي است. اذن خداوند براي وساطت شافع هم، مخصوص شفاعت‌كنندگان ويژه و شفاعت‌شوندگان خاص است. 🔸دستور تقوا و پروا، اگر چه در آيه‌ی مورد بحث(۴۸) به لحاظ پايان هستي و معاد است، ليكن چون بازگشت معاد به همان مبدأ هستي، يعني خداست، اين عنصر محوري، در قرآن كريم همواره راجع به خداوند، و به معناي پرهيز از مخالفت دستور اوست. ✅ ادامه دارد... . 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ ... ادامه‌ی👇 📚 #تفسیر_آیه_۴۷و۴۸_بقره : ✨ قسمت دوم : 🔹بني‌اسرائيل مي‌پنداشتن
🔰 ✅ ... ادامه‌ی👇 📚 ۴۷و۴۸_بقره : ✨ قسمت سوم : 🔹هركس از هر طبقه و نژادي، مسؤول نفس خود و عمل خويش است و كسي به جاي ديگري و از طرف او نمي‌تواند حقّي را، اعم از حق‌الله يا حق‌الناس، ادا كند، و لازم آن ناتواني ديگري در دفع عذاب از اوست. 🔸در شفاعت تشريعي مبدأ تأثير، موجود ديگري است و شفيع، رابط و واسط است تا نصاب قبول را تتميم يا نصاب گسترش فيض را تكميل كند، بر خلاف شفاعت تكويني و استعانت از علل و استمداد از اسباب كه در آن، همه‌ی علل و اسباب تكويني، شفيعِ معلول است و خود آن علت و سبب، عامل رفع نياز است و تأثير آن به عنوان مبدأ قابل اعتماد، سبب استمداد از آن مي‌شود. 🔹حق شفاعت داشتن و نيز قدرت بر آن از كمال‌هاي وجودي است كه ثبوت و تحقق آن براي خداي سبحان، بالذات و بالاصالة و براي موجودات ديگر بالعرض و بالتبع است؛ ليكن تنزل عيني آن، محتاج تماميت نصاب استعداد شفاعت‌پذيري است. 🔸شفاعت نفي شده در قرآن، مربوط به شفاعت تكويني است و به ردّ شبهه‌ی بت‌پرستان باز مي‌گردد؛ زيرا همه يا غالب ادله‌اي كه محقّقان از بت‌پرستان بر بت‌پرستي خود اقامه مي‌كردند، به شفاعت تكويني بتان باز مي‌گردد. مشركان بت‌ها را شفيعان و وسايط در ارزاق و نعمت‌هاي تكويني (در دنيا) مي‌دانستند، نه در مسائل حقوقي و اجتماعي و قضايي و قراردادي. 🔹در آخرت، از انسان تبه‌كار و مجرم، فديه و معادلِ عذاب پذيرفته نمي‌شود تا عذاب از او دفع شود. در شفاعت، سقوط كيفر به صورت رايگان است، ولي در عَدْل سقوط آن به صورت معاوضه و تبديل است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #خداشناسی۱ ✅ #مفهوم_شناخت: 🔹 واژه‌ی «‌شناخت‌» كه تقريباً معادل کلمه‌
🔰 ✴️ ۲ ❇️ ۲: ✨قرآن مجيد، انسان‌هايي را که از ابزارهاي شناخت خود، بهره‌ی کافي نمي‌گيرند و از آگاهي‌هاي لازم بي‌بهره مانده‌اند، نکوهش مي‌کند و آنان را همانند چهارپايان، بلکه گمراه‌تر و پست‌تر از آنان مي‌داند: 💥 «وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَ الإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَ لَهُمْ أعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَ لَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أوْلَـئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أضَلُّ أوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُون(اعراف:۱۷۹)؛ ⚡️«‌و در حقيقت، بسياري‌ از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌ايم [چرا كه] دل‌هايي دارند كه با آن‌ها [حقايق را] دريافت نمي‌‌كنند و چشماني دارند كه با آن‌ها نمي‌‌بينند و گوش‌هايي دارند كه با آن‌ها نمي‌‌شنوند. آنان همانند چهارپايان، بلكه گمراه‌ترند. [آري] آن‌ها همان غفلت‌زدگان‌‌اند‌». 👈 آيات ديگري نيز با مضاميني مشابه دراين‌زمينه وجود دارد. 💢در چهارچوب نگرش ديني، هم ايمان به خداوند، به شناخت، وابستگي تام دارد، هم عمل به دستورهاي ديني، متفرع بر شناخت بوده و هم به‌دست آوردن کمالات معنوي و ارزش‌هاي اخلاقي در گرو شناخت است. پس ايمان به خدا و عمل صالح که شرط‌هاي لازم براي دست‌يابي به سعادت اخروي از ديدگاه اسلام و اديان آسماني است نيز، بر شناخت و آگاهي مبتني است. تحقق ايمان در نفس انسان، بر شناخت متعلق ايمان متوقف است. 💎در اين ميان، همه‌ی شناخت‌ها براي بشر در يک رتبه نيستند. قطعاً اگر حقيقتي در جهان وجود داشته باشد که شناخت آن با کمال بشر و سعادت جاويد او، در ارتباط باشد و غفلت از آن‌ها موجب خسران و زيان ابدي شود، بشر افزون بر حقيقت‌طلبي، به حکم کمال‌خواهي ـ که فطرتي ديگر در نهاد اوست ـ به چنين حقيقتي تشنه‌تر است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 💠 : ✨إِذَا لَمْ یَکُنْ مَا تُرِیدُ فَلَا تُبَلْ مَا کُنْتَ. 🔺 ۶۹ : 👈 امام علیه السلام فرمود: ✨ هنگامی که آنچه را می‌خواهی انجام نمی‌گیرد، هرگونه باشی اعتنا نکن (و نگران مباش). ✍ : 🔹اکثر شارحان بر این عقیده‌اند که این سخن حکیمانه، اشاره به همان چیزی است که در قرآن مجید آمده: «لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ»؛ یعنی هنگامی که به مقصد نرسیدی غمگین مباش؛ چرا که اگر مقصودْ مادی است، دنیای مادی بقایی ندارد و اگر مقصودْ معنوی است، خداوند برای تلاشی که کردی به تو اجر و پاداش می‌دهد. 🔸تفسیر دیگری برای این سخن به نظر می‌رسد که از بعضی جهات، مناسب‌تر است؛ و آن این که اگر به مقصود نرسیدی، به هر صورت باشی تفاوتی نمی‌کند؛ مثل این که کسی هدفش این بوده که در فلان شهر زندگی کند و موفقیت خود را تنها در آنجا می‌بیند. اگر این مقصود برای او حاصل نشود چه تفاوتی می‌کند که در هر شهر دیگری باشد؛ زیرا همه‌ی شهرها نسبت به خواسته‌ی او یکسان است و نباید در این باره سخت‌گیری کند. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷 امام خمینی (ره): ✨ «صبح‌گاه ۱۲ فروردین كه روز نخستین حكومت اللّه است، از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ماست و ملت ما باید این روز بزرگ را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی كه كنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله‌ی حكومت طاغوتی فرود ریخت و سلطه‌ی شیطانی، برای همیشه رخت بربست و حكومت مستضعفین جانشین آن گردید.» ✨ 🌺 ۱۲م فروردین ماه، روز تحقق حکومت الهی بر سرزمین ایران اسلامی، رو به همه تبریک عرض می‌کنم.🌺 ✴️ ان‌شاءالله تحقق وعده‌ی حکومت عدل الهی در سراسر جهان رو در رکاب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به زودی شاهد باشیم. ✴️ ❇️ اللهم عجل لولیک الفرج ❇️ 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 کانال 🆔 @QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ ... ادامه‌ی👇 📚 #تفسیر_آیه_۴۷و۴۸_بقره : ✨ قسمت سوم : 🔹هركس از هر طبقه و نژاد
🔰 💎 ۴۷و۴۸_بقره : 🔸گرچه در آيه كريمه مورد بحث، راه شفاعت نيز همانند بعضي ديگر از راه‌هاي نجات، مسدود دانسته شده، ليكن آيات فراواني اصل شفاعت در قيامت را اثبات مي‌كند؛ چنان كه روايات زيادي نيز بر آن تأكيد دارد. 🔹ماهيت شفاعت، در حقيقت، تتميم قابليّتِ قابل است؛ يعني شفيع كاري مي‌كند كه قابل از نقص برهد و به كمال نصاب قبول برسد. عقل اقتضا دارد كه اگر موجودي فاقد كمالي بود، بايد آن كمال را از مبدئي كه عين كمال است، دريافت كند و اگر نصاب لازم را براي كمال يابي ندارد، بايد با استمداد از وسايط و وسايلي قابليت خود را به حدّ نصاب برساند و چنين چيزي نه تنها قانوني را نقض نمي‌كند، بلكه مقتضاي قوانين عقلي است. 💠 : 🍃١- نعمت و فضيلت بدست خداوند است. «نعمتى، انعمت، فضلت» 🍂٢- نجات از سلطه‌ى طاغوت، از بزرگ‌ترين نعمت‌هاى الهى است. «نِعْمَتِيَ‌، فَضَّلْتُكُمْ‌ عَلَى الْعالَمِينَ‌» 🍃۳- ترس از حضور در دادگاه الهى، بدون وجود هرگونه وكيل يا شفيعى، زمينه‌ى تقويت تقواى الهى است. «وَ اتَّقُوا يَوْماً» 🍂۴- در برابر عقايد خرافى و باطل، با قاطعيّت برخورد كنيد. «لا يُقْبَلُ‌، لا يُؤْخَذُ». 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 🌍 ۱ ✴️ ۱ : 🔹نكته‌ى اوّل: در قرآن كريم، بحث درباره‌ی جهان و طبيعت و انسان، به طور استطرادى و تطفّلى، به ميان آمده است و شايد هيچ آيه‌اى نيابيم كه مستقلاً و مستقيماً به ذكر آفرينش جهان و كيفيّت وجود آسمان‌ها و زمين، پرداخته باشد. 🔸هماره اين بحث‌ها، به منظورى ديگر، عنوان شده است: در موارد بسيار، گفتگو از آفرينش جهان و انواع آفريده‌ها، براى آگاهانيدن انسان و رهنمونىِ اوست به عظمت الهى و سترگى حكمت‌هايى كه خدا در آفرينش به كاربرده است. در پاره‌اى از موارد، نعمت‌هاى خدا در آسمان و زمين به تفصيل يادآورى شده است تا انگيزه‌اى باشد براى شكر و حق‌شناسى. 🔹و در همه جا نيز اين هدف، ممكن است منظور باشد كه: انسان با نگرش به عالم از آن جهت كه آفريده‌ى خدا و در چنبره‌ى تدبير اوست، معرفت فطرى و شناخت حضورى خود را شكوفايى دهد و شدّت و نيروى بيشترى بخشد. نيز انگيزه‌هاى ديگر كه مى‌توان در «‌تفاصيل آيات‌» به آن‌ها برخورد. 🔸بنابراين، اين آيات، همه جا ضمن اينكه اشاره‌اى به چگونگى آفرينش موجودات مى‌كند، مى‌خواهد خدا را به انسان نشان بدهد و عقربه‌ى دل او را در جهت خدا نگاه دارد. به عبارت ديگر: قرآن، كتاب فيزيك، گياه‌شناسى، زمين‌شناسى و يا كيهان‌شناسى نيست؛ قرآن، كتاب انسان‌سازى است و نازل شده است تا آن‌چه را كه بشر در راه تكامل حقيقى (= تقرّب به خداى متعال) نياز دارد، به او بياموزد. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم 🌍 #کیهان_شناسی۱ ✴️ #نکات_مقدمه‌ای۱ : 🔹نكته‌ى اوّل: در قرآن كريم، بحث در
🔰 🌏 ۲ ❇️ ۲: 🔸نكته دوم: چون آيات مربوط به جهان و كيهان، ـ چنان‌كه يادآور شديم ـ جنبى و استطرادى و تطفّلى است، هيچ [آیه‌ای]، هيچ‌گاه به بحث‌هاى تفصيلى در مورد موجودات، نپرداخته بلكه به همان اندازه كه هدف قرآن در هدايت مردم تأمين مى‌شده، بسنده كرده است. 🔹به همين جهت، برخلاف بسيارى از آيات ديگر، اين آيات غالباً داراى ابهام‌هايى است و كمتر مى‌توانيم يك نظر قطعى در اين مورد، به قرآن نسبت دهيم. پس بايد در همان مقدار يادآورى از موجودات كه در اين آيات آمده است، بسيار احتياط كنيم كه در تفسير آيات به پيش‌داورى نپردازيم. 🔸براى اين منظور، رعايت اين نكته بسيار مهّم است كه واقعاً در صدد فهم آيه باشيم، نه اينكه پيشاپيش چيزى را پذيرفته باشيم و بعد بخواهيم همان را بر آيات تطبيق كنيم و معناى دل‌خواه خود را بر قرآن تحميل نمایيم؛ خواه آن پيش‌داوري‌ها ناشى از مفاهيم فلسفى باشد يا عرفانى يا علوم تجربى يا جامعه شناسى يا غير آن. اين كار، بسيار خطرناك است. 🔹بايد بكوشيم قرآن را به همان روش كه خود قرآن تعليم فرموده است، تفسير كنيم: اگر مفاد آيه‌اى، طبق اصول محاوره، بر نظريه‌اى (فلسفى، علمى و...) منطبق بود، چه بهتر و نعم الوفاق؛ و اگر نه، نبايد در تطبيق يا نظريّه‌ی مورد قبول عصر خود، تلاش كنيم بلكه تا هر جا كه [مطابقتى] بطور روشن از قرآن فهميده مى‌شود، بپذيريم و نسبت به فراسوى آن، سكوت كنيم. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 💠 : 💥 لَا تَرَی الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً. 🔺 ۷۰ : 👈 امام علیه السلام فرمود: 💥همیشه جاهل را یا افراط‌گر می‌بینی و یا تفریط کار. ✍ : 🔹راه صحیح به سوی مقصد راه مستقیم است که ما پیوسته در نمازها هر روز خدا را می‌خوانیم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد. در اطراف راه مستقیم، خطوط انحرافی فراوانی هست که پیدا کردن راه مستقیم از میان آن خطوط، نیاز به دقت و علم و دانش دارد. 🔸به همین دلیل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافی یا در جانب زیاده‌روی می‌گردد و یا در سوی کوتاهی و کندروی. این مسئله در تمام شئون زندگی اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی و غیر آن دیده می‌شود. 🔹مثلاً حفظ ناموس و پاسداری آن از هرگونه انحراف، یک فضیلت است؛ ولی افراد جاهل گاهی به طرف افراط کشیده می‌شوند و با وسواس هر حرکتی از همسر خود را زیر نظر می‌گیرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه می‌کنند، به طوری که زندگی برای آن‌ها تبدیل به دوزخی می‌شود و گاه هیچ‌گونه نظارتی بر وضع خانه و همسر خود ندارند که کجا رفت و آمد و با چه کسی صحبت می‌کند و امثال آن. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ قال الإمام الرضا عليه السلام: 🌺أمّا فَصْلُ الرَّبیعِ فَإنّهُ رُوحُ الأزْمانِ.🌺 👈امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: 🍃فصل بهار، روح زمان‌هاست🍃 📚 بحارالانوار، ج۵۹، ص۳۱۲. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 کانال 🆔 @QuranvaEtrat_ch
🔰 ۴۹_بقره : ☀️ وَ إِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَ فِي ذَٰلِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ ☀️ 🔺 : ﻭ [ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ] ﺁﻥﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ [ﺳﻴﻄﺮﻩ‌ی ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ‌ی] ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻳﻢ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺨﺖﺗﺮﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ؛ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺳﺮ ﻣﻰﺑﺮﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﮕﺎﺭﻱ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﻱ] ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﺘﻲﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ، ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻮﺩ. (٤٩) ✨ : 🍂 : 👈 مكان بلندي كه از ساير اجزاي زمين جداست، «نجوه» و «نجات» ناميده مي‌شود؛ و چون از آسيب سيل و ديگر رخدادهاي تلخ مصون است، ناجي خواهد بود، و هركس از خطر رهايي يافت ناجي است. مناجات نيز از آن جهت كه رازگويي با خدا و خلاص از اندوه را به همراه دارد، در حدّ خود به نَجْوه و مكان مرتفعِ مصون رسيدن است. 🍃 : 👈 «آل» نزد بيشتر مفسران به دليل تصغير آن به «اُهَيْل» در اصل «اهل» بوده و هاء برخلاف قياس به همزه تبديل شده است. آل با اهل تفاوتي ندارد، به ويژه اگر ريشه‌اش اهل باشد. قدر مسلّم از مفهوم آل، اهل‌بيت شخص است. سپس از طريق قرائن، توسعه يافته بر ساير خويشاوندان شخص نيز، اطلاق شده و باز هم توسعه يافته و بر مطلق پيروان اطلاق گرديده است. پس توسعه، به قرينه نياز دارد و با نبود قرينه بر قدر متيقّن حمل مي‌شود. 🍂 : 👈 جمهور مفسّران برآنند كه لفظ «فرعون» عَلَم شخصي نيست؛ يعني اسم براي شخص پادشاه معاصر با حضرت موسي (عليه‌السلام) نيست؛ بلكه عَلَم جنس است براي هر پادشاهي از پادشاهان عمالقه (نژادي كه در مصر در مقابل بني‌اسرائيل قرار داشتند)؛ نظير لفظ «كِسرا» براي پادشاهان ايراني و «قيصر» و «هِرَقْل» براي پادشاهان رومي و «نجاشي» براي پادشاهان حبشي و «تُبع» براي پادشاهان يمن و «خاقان» براي پادشاهان ترك. 🍃 : 👈 اصل در ماده‌ی «سَوْم»، عرضه كردن چيزي و قرار دادن آن در معرض چيز ديگر است كه از مصاديق آن، عرضه كردن مبيع براي فروش يا عرضه كردن ثمن از جانب مشتري براي خريدن است. از ديگر مصاديق آن، عرضه كردن كسي بر بلا و عذاب است. 🍂 : «بلاء» به معناي امتحان و اختبار است و ریشه‌ی لغوی آن ناقص واوی است؛ و چون در آزمون، فرسودگي و كهنگي است، چنان‌كه در تعبير عرفي از آزمودن به كهنه كردن ياد مي‌شود، معنای ناقص یائی را به همراه دارد. اندوه را نيز از آن جهت بلاء گويند كه سبب فرسايش جسم است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 ✴️ ۱ 💠 : ✨ خدا، انسان و جهان، سه محور اساسي انديشه‌ی بشري است كه در طول تاريخ و در همه‌ی جوامع، پرسش‌هاي مهم، انديشه‌سوز و انديشه‌ساز درباره‌ی آن‌ها طرح شده و همه‌ی تلاش فكري انسان، متوجه اين سه كانون و يافتن پاسخ‌هاي درست و مناسب براي پرسش‌هاي مربوط به آن‌هاست. 💥در اين ميان، شناخت انسان، اهميت ويژه‌اي دارد و دانشمندان فراواني را در رشته‌هاي علميِ مختلف، به خود مشغول ساخته است. در آموزه‌هاي اديان آسماني، به‌ويژه اسلام، پس از خدا، «‌انسان‌» اساسي‌ترين محور به شمار آمده و آفرينش جهان، فرستادن پيامبران و كتاب‌هاي آسماني، براي رسيدن او به سعادت نهايي‌اش صورت گرفته است. ⚡️در جهان‌بيني قرآن، همه‌ی موجودات، آفريده‌ی خدايند و هيچ چيز در عرض خدا قرار ندارد؛ با اين حال، جهان را از منظر قرآن، مي‌توان مانند دايره‌اي با دو نقطه‌ی استناد به مختصات اصلي، يكي در بالا (خدا) و ديگري در پايين (انسان) در نظر گرفت. 💢از سوي ديگر، با وجود سابقه‌ی ديرينه و گستردگيِ تلاش‌هاي بشر در اين زمينه، انسان‌شناسانِ بسياري، از پرسش‌هاي مهمِ ناظر به انسان و زواياي وجود وي ناتوان‌اند؛ و امروزه از «‌انسان موجودي ناشناخته‌» و «‌بحران انسان‌شناسي‌» سخن به ميان مي‌آورند. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ #آیه_۴۹_بقره : ☀️ وَ إِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُم
🔰 📚 ۴۹_بقره : 🔹نقش مهم آزادي و استقلال در سرنوشت ملّت‌ها، سبب اهتمام به اين نعمت و ذكر آن در صدر نعمت‌هايي است كه بر بني‌اسرائيل ارزاني شده است؛ زيرا ملّتي كه از چنگال استعباد و استبداد، رهايي يافته و آزاد و مستقل شده، در پرتو شكوفايي استعدادهاي گوناگون خود، قابليت پذيرش برنامه‌هاي اعتقادي، اخلاقي و رفتاري پيامبران (عليهم‌السلام) را پيدا مي‌كند. 🔸خداي سبحان به يهوديان معاصر نزول قرآن، به اين لحاظ كه تبار آن‌ها از عذاب، رهايي يافتند و به بركت نجات آن نياكان، اين نسل پديد آمد و عذاب از اينان دفع شد، چنين خطاب كرد: «ما شما را از ستم آل‌فرعون نجات داديم»؛ 🔹اسناد ظلم به كارگزارانِ فرعون، به دليل رضاي بدون عذر آنان به ظلم وارد بر بني‌اسرائيل و اجراي دستور تعذيب‌هاي گوناگون فرعون است، و آنان در دنيا مجرم و مَوزورند و در آخرت محكوم به دوزخ خواهند بود. 🔸مقصود از نجات از آل‌فرعون، رهايي از ظلم آنان از طريق ريشه‌كن شدن مسلك و مرامشان است، نه رفع ظلم براي مقطعي خاص. بارزترين مصداق عذاب شديدي كه بر بني‌اسرائيل عرضه مي‌شد، همان تعبيد و بردگي مطلق بود كه بدتر از استثمار، استعمار و استبداد است؛ زيرا استعبادْ همه‌ی مَساوي تلخ را در پي دارد و همه‌ی مظالم ياد شده، تحت اين عنوان مندرج است. ✅ ادامه دارد... . 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #انسان_شناسی۱ 💠 #مفهوم_انسان_شناسی: ✨ خدا، انسان و جهان، سه محور اسا
🔰 ✴️ ۲ ❇️ : 🔹هر منظومه‌ی معرفتي را كه به بررسي انسان، بُعد يا ابعادي از وجود او يا گروه و قشر خاصي از انسان‌ها مي‌پردازد، مي‌توان «‌انسان‌شناسي‌» ناميد. 🔸انسان‌شناسي، گونه‌هاي مختلفي دارد كه به لحاظ روش يا نوع نگرش، از يكديگر متمايز مي‌شوند. اين مقوله را مي‌توان بر اساس «‌روش‌»، به انسان‌شناسيِ تجربي، عرفاني، فلسفي و ديني و با توجه به «‌نوع نگرش‌»، به انسان‌شناسي كلان يا كل‌نگر و انسان‌شناسي خرد يا جزءنگر تقسيم كرد. ✳️ : ⭕️دانشوران در طول تاريخ براي حل معماها و پرسش‌هاي مطرح شده درباره‌ی انسان، شيوه‌هاي مختلفي را در پيش گرفته‌اند. برخي به بررسي مسئله با روش تجربي پرداخته و «‌انسان‌شناسي تجربي‌» را بنيان نهاده‌اند كه در برگيرنده‌ی همه‌ی رشته‌هاي علوم انساني است. 💫گروهي راه درست شناختِ انسان را، سير و سلوك عرفاني و دريافت شهودي دانسته و با تلاش‌هايي كه از اين طريق انجام داده‌اند، به نوعي شناخت از انسان دست يافته‌اند كه مي‌توان آن را «‌انسان‌شناسي عرفاني‌» ناميد. 💢جمعي ديگر، از راه تعقل و انديشه‌ی فلسفي، به بررسي زواياي وجود انسان دست يازيده و او را از اين منظر كاويده و نتيجه تلاش فكري خود را «‌انسان‌شناسي فلسفي‌» ناميده‌اند. 🌟گروهي نيز با استمداد از متون ديني و روش نقلي، درصدد شناخت انسان برآمده و «‌انسان‌شناسي ديني‌» را پايه‌گذاري كرده‌اند. آنچه در سلسله بحث‌هاي آينده، مورد نظر است، بررسي انسان با روش نقلي و در پرتو قرآن است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 💠 : ✨ إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلَامُ. 🔺 ۷۱ : 👈 امام علیه السلام فرمود: ✨ هنگامی که عقل کامل گردد، سخن کم می‌شود. ✍ : 🔹 رابطه‌ی کمال و تمام عقل، با کم سخن گفتن از اینجا روشن می‌شود که اولاً ریشه‌ی مفهوم عقل، منع و جلوگیری است؛ و زانوبند شتر را از این جهت «عقال» می‌گویند که او را از حرکت باز می‌دارد؛ و از آن‌جا که سخنان سنجیده، کم است و سخنان نسنجیده، بسیار، عقل به انسان می‌گوید: بیشتر بیندیش و کمتر بگو. 🔸ثانیاً، مطالبی که گفتن آن ضرورت دارد، نسبت به فضول کلام و سخنان زیادی، بسیار کمتر است؛ از این‌رو افراد عاقل غالباً خاموش‌اند و به موقع سخن می‌گویند. 🔹ثالثاً، انسان عاقل می‌داند که بیشترین و مهم ترین گناهان، با زبان انجام می‌شود؛ بدین سبب برای محفوظ ماندن از عواقب زیان‌بار گناه، سعی می‌کند کمتر سخن بگوید؛ ولی متاسفانه افرادی را می‌بینیم که دم از ایمان می‌زنند و گویی سخنان خود را جزء اعمال خود به حساب نمی آورند؛ در مجالس از آغاز تا پایان از سخنان لغو و بیهوده یا سخنانی که آمیخته با غیبت، اهانت و تهمت باشد ابا ندارند. انسان عاقل هرگز خود را گرفتار عواقب سوء پرگویی نمی‌کند. 🔸رابعاً، گفتار زیاد، نیروها و انرژی‌های ذخیره‌ی انسان را بر باد می‌دهد و وقت عزیز او را تلف می‌کند و موجب دشمنی‌ها و عداوت‌ها می‌شود؛ بنابراین عقل و شرع به ما فرمان می‌دهد که کم بگوئید و گزیده بگوئید. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره 📚 #تفسیر_آیه_۴۹_بقره : 🔹نقش مهم آزادي و استقلال در سرنوشت ملّت‌ها، سبب اهتمام
🔰 ✅... ادامه‌ی👇 📚 ۴۹_بقره : 🔹فرعون براي اين كه بني‌اسرائيل را به استضعاف بكشاند و از نيرومند شدن آنان و در نهايت به حكومت و قدرت رسيدن آن‌ها و ظهور و شوكت حق جلوگيري كند، پسران آنان را سر مي‌بريد و زنان آن‌ها را زنده نگه داشته، به اسارت مي‌گرفت. 🔸اين قتل و اسارت، مي‌تواند هم قتل و اسارت پيش از تولد موساي كليم (عليه‌السلام) و هم قتل و اسارت پس از قيام آن حضرت را در برگيرد. استحياي نساء، به لحاظ آثار سوء آن، يعني تحميل ذلت استرقاق و لوازم بندگي و كنيز بودن، از مصاديق تعذيب است؛ وگرنه صرف زنده نگه داشتن زنان و دختران تعذيب نخواهد بود. 🔹 همه‌ی رخدادها در دنيا، آزمون الهي بوده، با تكليف خاص خود همراه است؛ از اين‌رو هيچ نِقْمت يا نعمتي، بدون تكليف صبر يا شكر نيست و بر همين اساس كه عنوان «بلاء» هم در منحت است و هم در محنت، ممكن است مشار إليه «ذلكم»، نعمت نجات از آل‌فرعون يا نقمت شكنجه‌ها و عذاب‌هاي ذبح و مانند آن يا هر دو باشد؛ 🔸و در صورتي كه شكنجه‌ها و فشارهاي آل‌فرعون را شامل شود، جمله‌ی «ذلكم بلاء من ربكم»، دلالت دارد كه بعضي از مشكلات و شرور مي‌تواند از جانب خداوند باشد تا بندگانش را بيازمايد؛ زيرا بر اساس توحيد، مبدأ شرّ، همان مبدأ خير است و شرور، نيازمند مبدأ جدا نيست؛ هرچند شرّ، امري عدمي است و اسناد آن به مبدأ آفرينش به لحاظ جهت وجودي آن است كه خير است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
📜 کلام نور | بهترین اعمال 📜 ✨ سَألتُ اباعبداللّه علیه‌السلام: 👈...قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ‌اللّهِ مَا أَفْضَلُ مَا يُفْعَلُ فِيهِ قَالَ الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي شَعْبَانَ رَبَّاهَا اللَّهُ تَعَالَى كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَافِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ صَارَتْ مِثْلَ أُحُدٍ. 🌾 راوي به امام صادق علیه‌السلام عرض كرد يَابنَ رسول الله بهترين اعمال در اين ماه [شعبان] چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، هركه در ماه شعبان صدقه دهد، حق تعالی آن را رشد و نموّ دهد همان‌گونه كه يكی از شما بچّه شترش را رشد می‌دهد، تا آن كه در قيامت، درحالي كه به اندازه‌ی كوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد. 📚 اقبال الاعمال، ج ۳، ص ۲۹۴. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 کانال 🆔 @QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅... ادامه‌ی👇 📚 #تفسیر_آیه_۴۹_بقره : 🔹فرعون براي اين كه بني‌اسرائيل را به است
🔰 💎 ۴۹_بقره : 🔸غالب مفسران درباره‌ی علّت قتل پسران بني‌اسرائيل گفته‌اند: فرعون در خواب ديد، آتشي از بيت‌المقدس به سمت مصر حركت كرد و خانه‌هاي مصر را دربر گرفت و قبطيان را سوزاند و به بني‌اسرائيل آسيبي نرساند. 🔹فرعون با ديدن اين رؤيا، به وحشت افتاد و ساحران، نَسَب شناسان و فال گيران را براي تعبير آن دعوت كرد. آنان در جواب گفتند: پسري در بني‌اسرائيل متولد مي‌شود كه سلطنت تو را از بين مي‌برد و مرامت را دگرگون مي‌سازد و سرانجام، تو را نابود مي‌كند. بر اين اساس، فرعون دستور داد هر پسري را كه از بني اسرائيل متولّد مي‌شود از بين ببرند. 🔸اما از آیات دیگر استفاده می‌شود که فرعون براي اين كه بني‌اسرائيل را به استضعاف بكشاند و از نيرومند شدن آنان و در نهايت به حكومت و قدرت رسيدن آن‌ها جلوگيري كند، پسران آنان را سر مي‌بريد و زنانشان را به اسارت مي‌گرفت. 💠 : 🍃١- آزادى از سلطه‌ى طاغوت‌ها، از بزرگ‌ترين نعمت‌هاست. چنانكه خداوند از ميان همه نعمت‌ها، نام آن را برده است. «نَجَّيْناكُمْ‌» 🍂٢- بيان سختى‌ها و تلخى‌هاى گذشته، لذّت آزادى امروز را چندين برابر مى‌كند. «يَسُومُونَكُمْ‌... يُذَبِّحُونَ‌... يَسْتَحْيُونَ‌» 🍃٣- طاغوت‌ها، بدون اطرافيان قدرت ندارند. «آلِ‌ فِرْعَوْنَ‌» 🍂٤- ناگوارى و آزادى، هر دو وسيله‌ى آزمايش و تربيت هستند. «بَلاءٌ مِنْ‌ رَبِّكُمْ‌» 🍃٥- محو نيروهاى دفاعى و توسعه‌ى نيروهاى رفاهى، كار فرعونى است. «يُذَبِّحُونَ‌ أَبْناءَكُمْ‌ وَ يَسْتَحْيُونَ‌ نِساءَكُمْ‌» 🍂٦-طاغوت‌ها براى حفظ‍‌ نظام و سلطه‌ى خود، به هر نوع شكنجه‌اى دست مى‌زنند. «يَسُومُونَكُمْ‌، يُذَبِّحُونَ‌». 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #انسان_شناسی۲ ❇️ #تعریف_انسان_شناسی: 🔹هر منظومه‌ی معرفتي را كه به بر
🔰 ✴️ ۳ 💠 : 🔹انسان‌شناسي مورد نظر در اين بحث، يا كل‌نگر است. به اين لحاظ، موضوع انسان‌شناسي در اين كتاب انسان به طور كلي است و قلمرو آن را مجموعه‌ی مسائل كلي و كلانِ ناظر به انسان تشكيل مي‌دهد و انبوه داده‌هاي تجربي كه از انسان‌ها در اوضاع، زمان و مكان خاصي سخن مي‌گويند يا بُعدي خاص از آدمي را بررسي مي‌‌كنند (= انسان‌شناسي خُرد)، از قلمرو آن خارج‌اند. ❇️ ۱: اهميت و ضرورت انسان‌شناسي را مي‌توان از دو منظر بررسي كرد: ⭕️ الف) انسان‌شناسی در چارچوب اندیشه‌ی بشری ✨ بامعنا بودن زندگي انسان، به تصويرهاي مختلف از او بستگي تام دارد؛ و اين تصويرهاي مختلف را تحقيقات انسان‌شناختي در اختيار ما قرار مي‌دهد. 👈 براي مثال اگر در انسان‌شناسي به اين تصوير دست يابيم كه انسان داراي هدف معقول و متناسبي نيست كه در طول زندگي خود به سوي آن در حركت باشد، يا اگر انسان را موجودي بدانيم كه محكوم جبر زيستي، اجتماعي، تاريخي و الاهي است و خود نمي‌تواند سرنوشت خويش را رقم زند، در اين صورت، زندگي انسان بي‌معنا و سراسر پوچ و بيهوده خواهد بود؛ 💢 ولي اگر انسان را موجودي هدفدار (هدفي معقول و متناسب) و مختار تصوير كرديم كه مي‌تواند با تلاش به آن هدف برتر دست يابد، زندگي وي معقول و بامعنا مي‌شود. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #انسان_شناسی۳ 💠 #انسان_شناسی_کلان: 🔹انسان‌شناسي مورد نظر در اين بحث،
🔰 ✴️ ۴ ❇️ ۲: 💢 ب) انسان‌شناسی در چارچوب معارف قرآن 🔹 هم شناخت حضورى انسان، راهى است براى شناخت حضورى حق، كه راه عرفان و شهود است؛ و هم شناخت حصولى آدمى, راه شناخت حصولى پروردگار است، كه با تأمل در اسرار و حكمت‌هايى كه خداوند ـ جلّ جلاله ـ در وجود انسان نهاده است، ارتباط مي‌يابد و شناخت آنها بر معرفت آدمى درباره‌ی صفات خدا مي‌افزايد. 🔸 آن‌چه در وجود گسترده‌ی آدمى به وديعه نهاده شده است، نشانه‌هاي علم، قدرت و حكمت «‌او‌» است؛ و در ميان آفريدگان، هيچ پديده‌اى چون انسان و به قدر وى، داراى سرّ و حكمت نيست. 🌟 از ميان آدميان است كه خليفة‌الله به وجود مي‌آيد و نخستين انسان، خليفه‌ی الهى بود. انسان، داننده‌ی جميع اسماي الهى و به تعبير عرفا، مظهر همه‌ی اسماء و صفات خداوند است. پس شناخت انسان، در شناخت خدا، نقشى مهم دارد. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 💠 : ✨ اَلدَّهْرُ یُخْلِقُ الْأَبْدَانَ، وَ یُجَدِّدُ الْآمَالَ، وَ یُقَرِّبُ الْمَنِیَّةَ، وَ یُبَاعِدُ الْأُمْنِیَّةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ، وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ. 🔺 ۷۲: 👈 امام علیه السلام فرمود: ✨ روزگار، بدن‌ها را کهنه و آرزوها را نو می‌سازد، مرگ را نزدیک و خواسته‌ها را دور می‌کند. کسی که به مواهب دنیا برسد خسته می‌شود و کسی که به آن نرسد رنج می‌برد. ✍ : 🔹امام علیه‌السلام در این چند جمله‌ی کوتاه و پر معنا چند نکته مهم را یادآورد می‌شود: نخست این که گذشت روزگار بدن‌ها را کهنه و فرسوده می‌کند و این از واضحات است که بسیاری از مردم به آن توجه ندارند؛ هر سال و ماه، بلکه هر روز و ساعتی که بر انسان می‌گذرد، بخشی از قوا و نیروهای خود را از دست می‌دهد. بنابراین باید کوشید در مقابل آنچه از دست می‌رود چیزی به دست آورد تا گرفتار خسران نشود. 🔸در دومین نکته می‌فرماید: «گذشت روزگار آرزوها را نو می‌کند». این مطلب به تجربه ثابت شده که حرص بزرگسالان بر جمع مال و به دست آوردن مقام از جوانان بیشتر است و شاید دلیل آن این باشد که انسان هر چه خود را به مرگ نزدیک‌تر می‌بیند، احساس می‌کند وقت کمتری برای رسیدن به آرزوها در اختیار دارد. 🔹در سومین و چهارمین نکته به نزدیک شدن انسان به مرگ و فاصله گرفتن از خواسته‌ها اشاره می‌کند. فاعل این دو فعل همان «دهر» و گذشت روزگار است؛ زیرا عمر انسان به هر حال محدود است و سرمایه‌ای است که با گذشت زمان تدریجاً نقصان می‌پذیرد و به همان نسبت، انسان از خواسته هایش دور می‌شود چون زمان کوتاه تری برای رسیدن به خواسته‌ها در اختیار دارد. 🔸سپس امام علیه‌السلام به پنجمین و ششمین نکته اشاره فرموده و کسانی را که به خواسته‌های دنیوی خود می‌رسند، گرفتار خستگی و آنان را که به آن نمی‌رسند، گرفتار درد و رنج معرفی می‌کند؛ و مفهوم آن این است که نه آن‌ها که بر خواسته‌های دنیوی خود پیروز می‌شوند، آرامش و راحتی دارند و نه آنان که ناکام می‌مانند؛ زیرا همان‌گونه که به دست آوردن مواهب مادی با مشکلاتی روبروست، نگه داشتن آن مشکلات بیشتری را در پی دارد. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch