🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآنکریم
🌍 #کیهان_شناسی۱
✴️ #نکات_مقدمهای۱ :
🔹نكتهى اوّل: در قرآن كريم، بحث دربارهی جهان و طبيعت و انسان، به طور استطرادى و تطفّلى، به ميان آمده است و شايد هيچ آيهاى نيابيم كه مستقلاً و مستقيماً به ذكر آفرينش جهان و كيفيّت وجود آسمانها و زمين، پرداخته باشد.
🔸هماره اين بحثها، به منظورى ديگر، عنوان شده است:
در موارد بسيار، گفتگو از آفرينش جهان و انواع آفريدهها، براى آگاهانيدن انسان و رهنمونىِ اوست به عظمت الهى و سترگى حكمتهايى كه خدا در آفرينش به كاربرده است.
در پارهاى از موارد، نعمتهاى خدا در آسمان و زمين به تفصيل يادآورى شده است تا انگيزهاى باشد براى شكر و حقشناسى.
🔹و در همه جا نيز اين هدف، ممكن است منظور باشد كه: انسان با نگرش به عالم از آن جهت كه آفريدهى خدا و در چنبرهى تدبير اوست، معرفت فطرى و شناخت حضورى خود را شكوفايى دهد و شدّت و نيروى بيشترى بخشد.
نيز انگيزههاى ديگر كه مىتوان در «تفاصيل آيات» به آنها برخورد.
🔸بنابراين، اين آيات، همه جا ضمن اينكه اشارهاى به چگونگى آفرينش موجودات مىكند، مىخواهد خدا را به انسان نشان بدهد و عقربهى دل او را در جهت خدا نگاه دارد.
به عبارت ديگر: قرآن، كتاب فيزيك، گياهشناسى، زمينشناسى و يا كيهانشناسى نيست؛ قرآن، كتاب انسانسازى است و نازل شده است تا آنچه را كه بشر در راه تكامل حقيقى (= تقرّب به خداى متعال) نياز دارد، به او بياموزد.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآنکریم 🌍 #کیهان_شناسی۱ ✴️ #نکات_مقدمهای۱ : 🔹نكتهى اوّل: در قرآن كريم، بحث در
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآنکریم
🌏 #کیهان_شناسی۲
❇️ #نکات_مقدمهای۲:
🔸نكته دوم: چون آيات مربوط به جهان و كيهان، ـ چنانكه يادآور شديم ـ جنبى و استطرادى و تطفّلى است، هيچ [آیهای]، هيچگاه به بحثهاى تفصيلى در مورد موجودات، نپرداخته بلكه به همان اندازه كه هدف قرآن در هدايت مردم تأمين مىشده، بسنده كرده است.
🔹به همين جهت، برخلاف بسيارى از آيات ديگر، اين آيات غالباً داراى ابهامهايى است و كمتر مىتوانيم يك نظر قطعى در اين مورد، به قرآن نسبت دهيم. پس بايد در همان مقدار يادآورى از موجودات كه در اين آيات آمده است، بسيار احتياط كنيم كه در تفسير آيات به پيشداورى نپردازيم.
🔸براى اين منظور، رعايت اين نكته بسيار مهّم است كه واقعاً در صدد فهم آيه باشيم، نه اينكه پيشاپيش چيزى را پذيرفته باشيم و بعد بخواهيم همان را بر آيات تطبيق كنيم و معناى دلخواه خود را بر قرآن تحميل نمایيم؛ خواه آن پيشداوريها ناشى از مفاهيم فلسفى باشد يا عرفانى يا علوم تجربى يا جامعه شناسى يا غير آن. اين كار، بسيار خطرناك است.
🔹بايد بكوشيم قرآن را به همان روش كه خود قرآن تعليم فرموده است، تفسير كنيم: اگر مفاد آيهاى، طبق اصول محاوره، بر نظريهاى (فلسفى، علمى و...) منطبق بود، چه بهتر و نعم الوفاق؛
و اگر نه، نبايد در تطبيق يا نظريّهی مورد قبول عصر خود، تلاش كنيم بلكه تا هر جا كه [مطابقتى] بطور روشن از قرآن فهميده مىشود، بپذيريم و نسبت به فراسوى آن، سكوت كنيم.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
💠 #حکمت_هفتادم :
💥 لَا تَرَی الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً.
🔺 #ترجمه_حکمت_۷۰ :
👈 امام علیه السلام فرمود:
💥همیشه جاهل را یا افراطگر میبینی و یا تفریط کار.
✍ #شرح_حکمت :
🔹راه صحیح به سوی مقصد راه مستقیم است که ما پیوسته در نمازها هر روز خدا را میخوانیم تا ما را بر آن راه ثابت بدارد.
در اطراف راه مستقیم، خطوط انحرافی فراوانی هست که پیدا کردن راه مستقیم از میان آن خطوط، نیاز به دقت و علم و دانش دارد.
🔸به همین دلیل، جاهل غالبا گرفتار خطوط انحرافی یا در جانب زیادهروی میگردد و یا در سوی کوتاهی و کندروی. این مسئله در تمام شئون زندگی اعم از فردی و اجتماعی و سیاسی و غیر آن دیده میشود.
🔹مثلاً حفظ ناموس و پاسداری آن از هرگونه انحراف، یک فضیلت است؛ ولی افراد جاهل گاهی به طرف افراط کشیده میشوند و با وسواس هر حرکتی از همسر خود را زیر نظر میگیرند و با نگاه اتهام و گمان سوء به او نگاه میکنند، به طوری که زندگی برای آنها تبدیل به دوزخی میشود و گاه هیچگونه نظارتی بر وضع خانه و همسر خود ندارند که کجا رفت و آمد و با چه کسی صحبت میکند و امثال آن.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
✨ قال الإمام الرضا عليه السلام:
🌺أمّا فَصْلُ الرَّبیعِ فَإنّهُ رُوحُ الأزْمانِ.🌺
👈امام رضا علیهالسلام میفرمایند:
🍃فصل بهار، روح زمانهاست🍃
📚 بحارالانوار، ج۵۹، ص۳۱۲.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 کانال #قرآن_و_عترت
🆔 @QuranvaEtrat_ch
🔰 #سوره_مبارکه_بقره
✅ #آیه_۴۹_بقره :
☀️ وَ إِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَ فِي ذَٰلِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ ☀️
🔺 #ترجمه_آیه :
ﻭ [ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ] ﺁﻥﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ [ﺳﻴﻄﺮﻩی ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪی] ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻳﻢ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺨﺖﺗﺮﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ؛ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺳﺮ ﻣﻰﺑﺮﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﮕﺎﺭﻱ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﻱ] ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﺘﻲﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ، ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻮﺩ. (٤٩)
✨ #واژهها :
🍂 #نَجَّيْنَاكُم:
👈 مكان بلندي كه از ساير اجزاي زمين جداست، «نجوه» و «نجات» ناميده ميشود؛ و چون از آسيب سيل و ديگر رخدادهاي تلخ مصون است، ناجي خواهد بود، و هركس از خطر رهايي يافت ناجي است.
مناجات نيز از آن جهت كه رازگويي با خدا و خلاص از اندوه را به همراه دارد، در حدّ خود به نَجْوه و مكان مرتفعِ مصون رسيدن است.
🍃 #آل:
👈 «آل» نزد بيشتر مفسران به دليل تصغير آن به «اُهَيْل» در اصل «اهل» بوده و هاء برخلاف قياس به همزه تبديل شده است.
آل با اهل تفاوتي ندارد، به ويژه اگر ريشهاش اهل باشد.
قدر مسلّم از مفهوم آل، اهلبيت شخص است. سپس از طريق قرائن، توسعه يافته بر ساير خويشاوندان شخص نيز، اطلاق شده و باز هم توسعه يافته و بر مطلق پيروان اطلاق گرديده است.
پس توسعه، به قرينه نياز دارد و با نبود قرينه بر قدر متيقّن حمل ميشود.
🍂 #فِرعَون:
👈 جمهور مفسّران برآنند كه لفظ «فرعون» عَلَم شخصي نيست؛ يعني اسم براي شخص پادشاه معاصر با حضرت موسي (عليهالسلام) نيست؛ بلكه عَلَم جنس است براي هر پادشاهي از پادشاهان عمالقه (نژادي كه در مصر در مقابل بنياسرائيل قرار داشتند)؛
نظير لفظ «كِسرا» براي پادشاهان ايراني و «قيصر» و «هِرَقْل» براي پادشاهان رومي و «نجاشي» براي پادشاهان حبشي و «تُبع» براي پادشاهان يمن و «خاقان» براي پادشاهان ترك.
🍃 #يَسُومُونَكُم:
👈 اصل در مادهی «سَوْم»، عرضه كردن چيزي و قرار دادن آن در معرض چيز ديگر است كه از مصاديق آن، عرضه كردن مبيع براي فروش يا عرضه كردن ثمن از جانب مشتري براي خريدن است.
از ديگر مصاديق آن، عرضه كردن كسي بر بلا و عذاب است.
🍂 #بلاء: «بلاء» به معناي امتحان و اختبار است و ریشهی لغوی آن ناقص واوی است؛ و چون در آزمون، فرسودگي و كهنگي است، چنانكه در تعبير عرفي از آزمودن به كهنه كردن ياد ميشود، معنای ناقص یائی را به همراه دارد. اندوه را نيز از آن جهت بلاء گويند كه سبب فرسايش جسم است.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآنکریم
✴️ #انسان_شناسی۱
💠 #مفهوم_انسان_شناسی:
✨ خدا، انسان و جهان، سه محور اساسي انديشهی بشري است كه در طول تاريخ و در همهی جوامع، پرسشهاي مهم، انديشهسوز و انديشهساز دربارهی آنها طرح شده و همهی تلاش فكري انسان، متوجه اين سه كانون و يافتن پاسخهاي درست و مناسب براي پرسشهاي مربوط به آنهاست.
💥در اين ميان، شناخت انسان، اهميت ويژهاي دارد و دانشمندان فراواني را در رشتههاي علميِ مختلف، به خود مشغول ساخته است. در آموزههاي اديان آسماني، بهويژه اسلام، پس از خدا، «انسان» اساسيترين محور به شمار آمده و آفرينش جهان، فرستادن پيامبران و كتابهاي آسماني، براي رسيدن او به سعادت نهايياش صورت گرفته است.
⚡️در جهانبيني قرآن، همهی موجودات، آفريدهی خدايند و هيچ چيز در عرض خدا قرار ندارد؛ با اين حال، جهان را از منظر قرآن، ميتوان مانند دايرهاي با دو نقطهی استناد به مختصات اصلي، يكي در بالا (خدا) و ديگري در پايين (انسان) در نظر گرفت.
💢از سوي ديگر، با وجود سابقهی ديرينه و گستردگيِ تلاشهاي بشر در اين زمينه، انسانشناسانِ بسياري، از پرسشهاي مهمِ ناظر به انسان و زواياي وجود وي ناتواناند؛ و امروزه از «انسان موجودي ناشناخته» و «بحران انسانشناسي» سخن به ميان ميآورند.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ #آیه_۴۹_بقره : ☀️ وَ إِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُم
🔰 #سوره_مبارکه_بقره
📚 #تفسیر_آیه_۴۹_بقره :
🔹نقش مهم آزادي و استقلال در سرنوشت ملّتها، سبب اهتمام به اين نعمت و ذكر آن در صدر نعمتهايي است كه بر بنياسرائيل ارزاني شده است؛
زيرا ملّتي كه از چنگال استعباد و استبداد، رهايي يافته و آزاد و مستقل شده، در پرتو شكوفايي استعدادهاي گوناگون خود، قابليت پذيرش برنامههاي اعتقادي، اخلاقي و رفتاري پيامبران (عليهمالسلام) را پيدا ميكند.
🔸خداي سبحان به يهوديان معاصر نزول قرآن، به اين لحاظ كه تبار آنها از عذاب، رهايي يافتند و به بركت نجات آن نياكان، اين نسل پديد آمد و عذاب از اينان دفع شد، چنين خطاب كرد: «ما شما را از ستم آلفرعون نجات داديم»؛
🔹اسناد ظلم به كارگزارانِ فرعون، به دليل رضاي بدون عذر آنان به ظلم وارد بر بنياسرائيل و اجراي دستور تعذيبهاي گوناگون فرعون است، و آنان در دنيا مجرم و مَوزورند و در آخرت محكوم به دوزخ خواهند بود.
🔸مقصود از نجات از آلفرعون، رهايي از ظلم آنان از طريق ريشهكن شدن مسلك و مرامشان است، نه رفع ظلم براي مقطعي خاص.
بارزترين مصداق عذاب شديدي كه بر بنياسرائيل عرضه ميشد، همان تعبيد و بردگي مطلق بود كه بدتر از استثمار، استعمار و استبداد است؛
زيرا استعبادْ همهی مَساوي تلخ را در پي دارد و همهی مظالم ياد شده، تحت اين عنوان مندرج است.
✅ ادامه دارد... .
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآنکریم ✴️ #انسان_شناسی۱ 💠 #مفهوم_انسان_شناسی: ✨ خدا، انسان و جهان، سه محور اسا
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآنکریم
✴️ #انسان_شناسی۲
❇️ #تعریف_انسان_شناسی:
🔹هر منظومهی معرفتي را كه به بررسي انسان، بُعد يا ابعادي از وجود او يا گروه و قشر خاصي از انسانها ميپردازد، ميتوان «انسانشناسي» ناميد.
🔸انسانشناسي، گونههاي مختلفي دارد كه به لحاظ روش يا نوع نگرش، از يكديگر متمايز ميشوند. اين مقوله را ميتوان بر اساس «روش»، به انسانشناسيِ تجربي، عرفاني، فلسفي و ديني و با توجه به «نوع نگرش»، به انسانشناسي كلان يا كلنگر و انسانشناسي خرد يا جزءنگر تقسيم كرد.
✳️ #انواع_انسان_شناسی:
⭕️دانشوران در طول تاريخ براي حل معماها و پرسشهاي مطرح شده دربارهی انسان، شيوههاي مختلفي را در پيش گرفتهاند. برخي به بررسي مسئله با روش تجربي پرداخته و «انسانشناسي تجربي» را بنيان نهادهاند كه در برگيرندهی همهی رشتههاي علوم انساني است.
💫گروهي راه درست شناختِ انسان را، سير و سلوك عرفاني و دريافت شهودي دانسته و با تلاشهايي كه از اين طريق انجام دادهاند، به نوعي شناخت از انسان دست يافتهاند كه ميتوان آن را «انسانشناسي عرفاني» ناميد.
💢جمعي ديگر، از راه تعقل و انديشهی فلسفي، به بررسي زواياي وجود انسان دست يازيده و او را از اين منظر كاويده و نتيجه تلاش فكري خود را «انسانشناسي فلسفي» ناميدهاند.
🌟گروهي نيز با استمداد از متون ديني و روش نقلي، درصدد شناخت انسان برآمده و «انسانشناسي ديني» را پايهگذاري كردهاند.
آنچه در سلسله بحثهاي آينده، مورد نظر است، بررسي انسان با روش نقلي و در پرتو قرآن است.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 #حکمت_های_نهجالبلاغه
💠 #حکمت_هفتادویکم :
✨ إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْکَلَامُ.
🔺 #ترجمه_حکمت_۷۱ :
👈 امام علیه السلام فرمود:
✨ هنگامی که عقل کامل گردد، سخن کم میشود.
✍ #شرح_حکمت :
🔹 رابطهی کمال و تمام عقل، با کم سخن گفتن از اینجا روشن میشود که اولاً ریشهی مفهوم عقل، منع و جلوگیری است؛ و زانوبند شتر را از این جهت «عقال» میگویند که او را از حرکت باز میدارد؛ و از آنجا که سخنان سنجیده، کم است و سخنان نسنجیده، بسیار، عقل به انسان میگوید: بیشتر بیندیش و کمتر بگو.
🔸ثانیاً، مطالبی که گفتن آن ضرورت دارد، نسبت به فضول کلام و سخنان زیادی، بسیار کمتر است؛ از اینرو افراد عاقل غالباً خاموشاند و به موقع سخن میگویند.
🔹ثالثاً، انسان عاقل میداند که بیشترین و مهم ترین گناهان، با زبان انجام میشود؛ بدین سبب برای محفوظ ماندن از عواقب زیانبار گناه، سعی میکند کمتر سخن بگوید؛ ولی متاسفانه افرادی را میبینیم که دم از ایمان میزنند و گویی سخنان خود را جزء اعمال خود به حساب نمی آورند؛ در مجالس از آغاز تا پایان از سخنان لغو و بیهوده یا سخنانی که آمیخته با غیبت، اهانت و تهمت باشد ابا ندارند. انسان عاقل هرگز خود را گرفتار عواقب سوء پرگویی نمیکند.
🔸رابعاً، گفتار زیاد، نیروها و انرژیهای ذخیرهی انسان را بر باد میدهد و وقت عزیز او را تلف میکند و موجب دشمنیها و عداوتها میشود؛ بنابراین عقل و شرع به ما فرمان میدهد که کم بگوئید و گزیده بگوئید.
🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴
🌐 با معرفی کانال #قرآن_و_عترت در ثواب #نشر_معارف سهیم باشید👇
https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch