eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
564 عکس
153 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تبلیغ و ساخت فضای خوب زندگی 🔹انسان امروز، انسان جدیدی است با دغدغه‌ها و نیازها و مطالبه‌های متفاوت از دیروز. به هر دلیلی، خوب یا بد، برای انسان امروز، خیلی مهم شده است و می‌خواهد از زندگی در این دنیا بیشترین بهره و لذت را ببرد. از این‌رو، سرمایه‌داری و بهرمندی حداکثری از دنیا را بزرگترین برای خود می‌داند و تحقق آن را می‌شمارد. انسان امروز عمده وقت خود را صرف کسب دنیا و جمع‌آوری پول و سرمایه می‌کند، گاه این گمشده‌ی خود را از طریق کار و تلاش و خدمت جستجو می‌کند و گاه از طرق دیگری همچون دلالی و چاپلوسی و یا زورگویی و عربده کشی. خلاصه عموماً دنبال دنیا و زندگی راحت‌تر و مرفه‌تر در آن هستند. 🔸یکی از ویژگی‌های انسان امروز، محیط‌های متنوع زندگی و کنش‌گری است. دیگر منزل، تنها تأمین کننده‌ی همه‌ی نیازهای انسان نیست، پارک، شهربازی، سینما، باشگاه ورزشی، همایش‌ و نشست، تفرجگاه و زیارتگاه و ده‌ها محیط دیگر برای انسان امروز مهم شده است و هر کدام معنای جدیدی یافته‌اند و کارویژه‌ی مستقلی در زندگی انسان پیدا کرده‌اند. 🔹اما نکته مهم این است که هر چه انسان بیشتر دنبال دنیا برود، دنیا بیشتر از او فرار می‌کند و هر چه بیشتر از نعمت‌های آن بهره‌مند بشود بیشتر تشنه‌تر و حریص‌تر می‌شود و به آرزوهای طول و دراز مشغول می‌شود و روز به روز بر تمایزخواهی و تفرد او افزوده تر می‌شود. زیرا دنیا محل کثرت و تضاد و تزاحم است و همه‌ی نعمت‌های آن محدود است. بدین جهت اگر بالاستقلال به آن نظر شود جز زحمت و سختی و تضاد و محدودیت نیست. از این‌رو، با رشد اقتصادی و اشتغال بیشتر به دنیا، بحران‌های روحی و روانی بشریت نیز بیشتر می‌شود و نیاز او به محبت و دوستی آشکارتر می‌شود. لذا خلأ اصلی بشریت امروز، نیاز به یک فضای ذهنی و روحی آرامش بخش و امیدآفرین است. 🔸انسان امروز، در عین میل به یک زندگی مرفه و بی‌دردسر، تشنه‌ی محبت و دوستی است. او شیفته‌ی تشویق و تشجیع، دیده شدن و مهم‌بودن و حتی ترحّم است هرچند از آن ابا کند و ظاهری خشن و بی‌عاطفه از خود نشان دهد. انسان امروز نیازمند فضایی ذهنی و احساسی است که در درون آن بتواند بهتر و کم‌دردسرتر زندگی کند و از نعمت‌ها و خوشی‌های روزگار بیشتر لذت ببرد. 🔹براین اساس معنای جدیدی پیدا می‌کند و بدین جهت شیوه‌های گذشته‌ی تبلیغ شاید چندان کافی به مقصود نباشد بلکه به خلق راه‌ها و مسیر‌های جدید در محیط‌های متنوع زندگی انسان نیاز هستیم. تبلیغ دینی نمی‌تواند از موقف تاریخی انسان و از جهان معنایی و فضای ذهنی انسان امروز بیگانه باشد و نسبت به نیازها، دغدغه‌ها و تلقی‌های مخاطب بی‌تفاوت باشد. 🔸 این نکته را نباید به معنای وادادگی و غرب‌گرایی و تجددزدگی معنا کرد و چنین تلقی شود که باید از اصول معرفت دینی و اهداف تربیت دینی گذر کرد و بر پایه منطق عمل‌گرایی با خوش‌آمدهای مخاطبان خود را تطبیق کرد. بلکه به معنای فهم بهتر و عمیق‌تر مخاطب و نیازهای اوست تا از این طریق نقطه‌ی صحیح شروع حرکت و هدایت بهتر مشخص تر شود و برای آن تفکر و اندیشه کرد. 🔹 امروز اولین نیاز و مطالبه‌ی مخاطبان، چگونگی ساخت ذهنی یک فضای خوب برای زندگی بهتر است، فضایی که در آن آرامش و اطمینان، زیبایی و لذت، راحتی و رفاه بیشتر احساس شود و به کاهش دردها و رنج‌ها، غم‌ها و غصه‌ها، سختی‌ها و مرارت‌ها بیانجامد. 🔸 طرح عملیاتی مبلغان دینی و حوزه‌های علمیه برای پاسخ صحیح و جذاب به این مطالبه‌ی مهم و سرنوشت‌ساز انسان امروز چیست؟ و در رقابت با جنبش‌های معنوی نوپدید و روان‌شناسی‌های بازاری و صدها رقیب دیگر چگونه می‌توانند مردمان جامعه‌ی اسلامی را نسبت به اصول دینی و ارزش‌های اخلاقی و حاکمیت اسلامی مؤمن و امیدوار کنند تا جهش اقتصادی و رشد فرهنگی و اجتماعی را ممکن سازد؟ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1768
📌طلیعه فتح پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح علیه اسراییل / این طلیعه فتح است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح علیه دشمن صهیونیستی، پیام مهمی صادر نمودند . ↙️ متن پیام معظم له بدین شرح است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند. ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و را با محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند. بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد و عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد. من مجدداً این بزرگواری را ، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم. غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته 📚 پیام تاریخ: 1403/01/26 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی https://eitaa.com/hekmat121/1769
📌 شیوه اصلاح فرهنگ حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): 🔹حکایتی از استاد حضرت آیت الله العظمی شاه آبادی‏ ‏‏ خدا رحمت کند شیخ ما مرحوم آقای شاه آبادی را ـ رضوان الله علیه ـ ایشان به من‏‎ ‎‏فرمود که: «در آن زمان شدت، مقابل منزل ما یک دکانی باز شد که مثل اینکه چیزهای‏‎ ‎‏خلاف می فروخت، دکان بدی باز شد. من به رفقایم گفتم که شما یکی یکی بروید نهیش‏‎ ‎‏کنید. یک روز قریب دویست نفر، یکی یکی صبح رفتند: «سلامٌ علیکم! و علیکم السلام!‏‎ ‎‏آقا، این دکان اینجا مناسب نیست» این رد شد، یکی دیگر آمد. تا عصر حدود دویست‏‎ ‎‏نفر رفتند به این آدم گفتند. تمام شد. برچید بساطش را.‏ ‏‏ این نهی وقتی مکرر شد در روح انسان تأثیر می کند. یکی بگوید، ممکن است،‏‎ ‎‏خوب، تأثیر کمی بکند. دنبالش یکی دیگر برود بگوید: «آقا نکن این کار را، این کار‏‎ ‎‏انصاف نیست. این مردم خونشان را داده اند و حالا شما دارید آنها را در مضیقه‏ می گذارید. این بیچاره ها نمی توانند اینطور اجناس بخرند». ‏ 🔸‏‏شیوۀ مبارزه با گرانفروشی‏ ‏‏ اگر بنا بگذارند این جوانهای بازار و آن محترمین بازار بروند پیش آنها یکی یکی از‏‎ ‎‏اینها ـ و نهیشان کنند، بگویند نکنید، اگر در یک روز، مثلاً عدۀ زیادی بروند و با ملایمت‏‎ ‎‏بسیار به آنها بدون اینکه کلمۀ تندی، زبری، گفته بشود، همان نهیش بکنند. و همان‏‎ ‎‏طوری که خدا فرموده است که نهی بکنید مردم را، امر بکنید مردم را، نهیش بکنند از‏‎ ‎‏اینکه «این گرانفروشی خوب نیست، نکن شما این گرانفروشی را»، این تأثیر می کند.‏‎ ‎‏می تواند بازار؛ اگر همت بکنند دوستان بازاری می توانند با همین نصیحت، با همین‏‎ ‎‏نرم گویی، با همین نهی، جلوی اینها را بگیرند؛ و ما نمی خواهیم که با این اشخاصی که‏‎ ‎‏برخلاف انصاف ‏‏[‏‏عمل‏‏]‏‏ می کنند، باز با شدت عمل بشود. ما می خواهیم که همه با‏‎ ‎‏برادری حل بشود مسائل، با دوستی حل بشود مسائل. و این بهتر همین است که خود‏‎ ‎‏بازار، اشخاصی که می بینند که یک فردی خلاف می کند تندروی می کند، میوه ها خیلی‏‎ ‎‏گران، فروش می رود، همین، به طور دوستانه بهشان بگویند آقا نکنید این کار را. این‏‎ ‎‏ممکن است در آنها ان شاءالله تأثیر بکند و یک بازاری بشود، بازار اسلامی. همان طوری‏‎ ‎‏که در یک برهه ای از همین نهضتی که واقع شد، یک حس تعاون بسیار عجیب پیدا شد‏‎ ‎‏در مردم. ✍ صحیفه امام ، ج۸ ص۴۶ - ۴۷. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1770
📌 شناخت صحیح غرب و نفی سلطه طلبی ✍آیت الله العظمی خامنه‌ای: 🔸نفی غرب، به هیچ‌وجه به معنی نفی فنآوری و علم و پیشرفت و تجربه‌های غرب نیست و هیچ چنین کاری را نمیکند. 🔹نفی غرب، به معنای نفی سلطه غرب است که هم سلطه سیاسی مورد نظر است، هم سلطه اقتصادی و هم سلطه فرهنگی. من در این فرصت اندک، در زمینه سلطه فرهنگىِ غرب چند جمله میگویم، شاید ان‌شاءاللَّه برای شما مفید باشد. 🔹ببینید؛ فرهنگ غرب، از زیباییها و زشتیهاست. هیچ کس نمیتواند بگوید فرهنگ غرب یکسره زشت است؛ نه، مثل هر فرهنگ دیگری، حتماً زیباییهایی هم دارد. هیچ کس با هیچ فرهنگ بیگانه‌ای این‌گونه برخورد نمیکند که بگوید که ما درِ خانه‌مان را صددرصد روی این فرهنگ ببندیم؛ نه. فرهنگ غرب، مثل فرهنگ شرق، مثل فرهنگ هرجای دیگر دنیا، یک فرهنگ است که مجموعه‌ای از خوبیها و بدیهاست. 🔸یک ملت و یک مجموعه ، آن خوبیها را میگیرد، به فرهنگ خودش میافزاید، فرهنگ خودش را غنی میسازد و آن بدیها را رد میکند. همان‌طور که گفتم، در این زمینه، بین فرهنگ اروپایی، غرب، امریکایی، امریکایلاتین، آفریقا و ژاپن فرقی نیست و هیچ تفاوتی ندارد و در این حکمی که میگویم، همه یکسان هستند. 🔹ما در مقابل هر فرهنگی که قرار میگیریم، به‌طور طبیعی تا آن جایی که میتوانیم، باید آن را بگیریم و چیزهایی که مناسب ما نیست - بد و مضرّ است - و با چیزهایی که به نظر ما خوب است، منافات دارد، آن را رد کنیم. این است. 🔸 منتها در زمینه فرهنگ غربی نکته مهمّی وجود دارد که من دلم میخواهد شما جوانان به این نکته توجّه کنید. فرهنگ غرب - یعنی فرهنگ اروپاییها - عیبی دارد که فرهنگ‌های دیگر، تا آن جایی که ما میشناسیم، آن عیب را ندارند، و آن «سلطه‌طلبی» است. ۱۳۷۷/۱۱/۱۳ بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1772
📌 آفت شتابزدگی در تحصیل و نگارش 🔹برخی از طلاب و دانشجویان جوان و دغدغه‌مند، با شرکت در چند جلسه کلاس فلسفه اسلامی و شنیدن چند جمله از فلسفه‌ی غرب و نحله‌های مختلف آن، به سرعت احساس استغنا می‌کنند و دست به قلم می‌شوند و به تحلیل و بررسی مکاتب و کشف روابط می‌پردازند و نهایتا در یک یادداشت ۱۰۰۰ کلمه‌ای یکی را تأیید و دیگر مکاتب را نفی می‌کنند و یا مدعی جمع میان چند مکتب فلسفی می‌شوند. گاه خود را علمدار مبارزه با التقاط و انحراف می‌پندارند و گاه بر نظریه‌پردازی در علوم انسانی اصرار دارند و دم و دستگاهی راه می‌اندازند. 🔸 عموم این افراد، محضر استادان عمیق و دقیق حوزه و دانشگاه را به معنای واقعی درک نکرده‌اند و روی آثار یک فیلسوف و متفکر اصیل، تمرکز نکرده و به یک نظام فکری منسجم و مستدل دست نیافته‌اند. بلکه در جلسات کسانی شرکت کرده‌اند که تخصص لازم را یا ندارند و یا وارد حوزه‌های غیرتخصصی می‌شوند و می‌خواهند شرق و غرب عالم را در یک یا چند جلسه به هم ربط دهند و نسبت به آنها حکم صادر کنند. 🔹 عموم این استادان کمتر طلاب خود را به مطالعه‌ی عمیق آثار متفکران و فیلسوفان دعوت می‌کنند و کمتر آنها را از شتابزدگی، پرگویی و ادعاهای بزرگ باز می‌دارند. بلکه آنها را به خود دعوت می‌کنند و غیرمستقیم، چهره‌ای استثنایی، نابغه، علامه، کامل، استاد و مرشد برای شاگردان می‌سازند و آنها را مرید و شیفته‌ی خود می‌سازند. 🔸 این رویه، موجب شده است تا استعدادهای فراوان و طلاب و دانشجویانی که هر کدام می‌توانند نوید بخش آینده‌ی بهتر باشند گرفتار شتابزدگی و پرگویی شوند و ادعاهای عجیب و غریبی در حوزه فلسفه و علم مطرح سازند که به همان میزان که برای خودشان جذاب و نوآورانه جلوه می‌کند نزد دیگران متوهمانه و ناشیانه خوانده می‌شود. 🔹 بزرگان حکمت و تفکر فرموده‌اند که استادان فلسفه و تفکر باید تا می‌توانند بر عمق و دقت طلاب و شاگردان خود بیافزایند و آنها را به‌گونه‌ای راهنمایی کنند که بر متون، آثار و اندیشه‌های حداقل یک حکیم و متفکر مسلمان احاطه پیدا کنند و به نظام فکری آن مسلط شوند. این استادان موظف هستند که طلاب را به مطالعه آثار عمیق و دقت در اظهار نظرها دعوت کنند و از شتابزدگی در تحصیل و از پرگویی و حرف‌های بی‌حساب و کتاب در تحقیق باز دارند. 🔸 ما امروز به طلاب و فضلایی نیاز داریم که حداقل به آرا و اندیشه‌های یکی از و جامع انقلاب اسلامی به معنای واقعی و به حمل شایع مسلط باشد و ده‌ها مقاله‌ی علمی و پژوهشی در اطراف اندیشه آن متفکران منتخب بنویسد و خود را به استادان حکمت و فلسفه عرضه کند تا اشکالات و نواقص او را متذکر شوند. در این صورت است که طلاب دغدغه‌مند از این منظر می‌توانند به مطالعه و تحقیق در فلسفه‌های غربی ورود کنند و با عمق و دقت و به صورت تدریجی و مسئله‌محور در حاشیه‌ی حکمت و فلسفه غرب و اندیشه‌ی بزرگان، مطالبی را بنویسند تا تمرینی انجام داده باشند و به ضعف‌های خود پی ببرند «تا پخته شود خامی» و «محصول دهد روزی» که وقت آنها فرا می‌رسد. ان‌شاءالله 🔹 برخی از اساتید برجسته حکمت بارها فرموده‌اند: هر طلبه و دانشجوی علاقه‌مند به حکمت و فلسفه و دغدغه‌مند نسبت به نقد فلسفه غرب، حتما باید چند استاد مختلف با گرایشهای فکری و توانایی‌های متنوع را درک کند و با سبک و روش هریک از آن استادان آشنا شود و از منظر آنها بتواند مسایل فلسفی را فهم و وقایع و رخدادهای اجتماعی را تحلیل و بررسی کند. چرا که درک استادان مختلف، موجب بالندگی فکری و مشاهده حیثیت های گوناگون مسائل و پدیده‌ها می‌شود و جلوی حب و شیفتگی افراطی نسبت به یک استاد و همچنین تک‌بعدی شدن ذهن و تک ساحتی شدن شخصیت انسان را می‌گیرد. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1774
📌 حد شناسی در تحقیق و پژوهش 🔹یکی از مشکلات تحقیق و پژوهش برخی از طلاب و دانشجویان دغدغه‌مند ورود به عرصه‌هایی است که تحصیل کافی و مطالعه‌ی انبوه در آن عرصه نداشته‌اند و بیشتر به گفته‌های دیگران و شنیده‌ها خود تکیه دارند ولی در عین حال ادعای فهم جامع و نوآورانه در آن عرصه‌ها دارند. 🔸 صرف ورود به عرصه‌های نوپدید و جدید امر ممدوحی است اما می‌بایست به این نکته توجه کرد که در چنین اموری حتما باید به متخصص واقعی (و نه خود متخصص پندارها) این عرصه‌ها مراجعه کرد و از آثار متفکران و نویسندگان برجسته‌ی آن استفاده کرد و با استناد دهی صحیح و درست (نه صوری و دروغین)، به نقل و تحلیل نظرات آنها پرداخت. در این صورت خواننده‌ی فهیم و متفکر می‌تواند به اینگونه نوشته‌ها اعتماد کند و از آن بهره‌ای ببرد. 🔹 این مهم، محصول صفت اخلاقی و عدم تعدّی از حدود معرفتی و قلمرو دانشی خویش است. اميرالمؤمنين امام علي (عليه السلام) به زیبایی تمام فرمودند: «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ؛ خداوند ، رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد!» 🔸 انسان حدشناس، به قلمروهای معرفتی و تخصص‌های علمی احترام می‌گذارد و همواره به متخصصان و دانشمندان برجسته هر عرصه‌ی علمی مراجعه می‌کند و همواره تلاش می‌کند با مطالعه‌ی عمیق و تحصیل طولانی مدت، از محضر استادان مختلف با رویکردهای متنوع بهره‌مند شود. 🔹 انسان حدشناس، به راحتی درباره هر امری نمی‌نویسد و اگر هم دست به قلم برد در حوزه تخصصی و مطالعاتی خود می‌نویسد و به بزرگان علم و دانش ارجاع‌های واقعی و درست می‌دهد و نشان می‌دهد که این سخن او ریشه در کدام کتاب و نظام فکری دارد چون می‌داند که علم در خلأ به وجود نمی‌آید و به راحتی حرف نو به چنگ هرکسی در نمی‌آید، می‌داند که آنچه امروز نوشته است به تفصیل و یا اجمال از دیگران یاد گرفته و صرفا آنها را بازگویی می‌کند. 🔸 انسان حدشناس، خود را در معرض نقد و انتقاد استادان قرار می‌دهد و از نقد و اعتراض آنها استقبال می‌کند و آن را بزرگترین برای خود می‌داند. هیچ گاه با حب و بغض به نقد نمی‌نگرد. از نقد و اعتراض، عصبانی و رنجیده‌خاطر نمی‌شود و به استاد منتقد، توهین نمی‌کند. بلکه در اطراف آن نقد و انتقاد می‌اندیشد برای آن محمل صحیح می‌یابد و سعی می‌کند آن نقص را برطرف کند و بر عمق و دایره‌ی مطالعه و تحقیق خود بیافزاید. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1775
آیت الله مصباح می فرمایند آنقدر طلبه کار واجب دارد که حج باید یک بار برون و آن هم واجب. زائد بر آن حرام است زیرا انسان را از کار طلبگی اش بازمی دارد. درس اسفار استاد آیت الله فیاضی 82/07/0 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1776
📌تنها آرزوی شهید چترباز ارتش من در این ساعت از خدای بزرگ می‌خواهم که به من توفیق دهد تا در جبهه‌های خارج از کشور بر علیه استکبار جهان آمریکا و در خاک بجنگم تنها آرزوی من این است. والسلام بهمن خانجانی ۶۲/۴/۲۷ اهل رشت استان گیلان •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1777
📌 کتابهای بنیادین انقلاب اسلامی 🔸پرسش: سلام مجدد و تشکر با توجه به سوابق طرح شهید مطهری و طرح جامع اندیشه و ... لطفا ۱۰ کتاب را نام ببرید که مجموعه آنها حاوی گفتمان انقلاب اسلامی باشد و بتوان با انها بسته ای را برای علاقه‌مندان به انقلاب در خارج کشور تهیه کرد 🔹 پاسخ: سلام علیکم به نظر می‌رسد که این کتابها و منابع می‌تواند معرّف بنیان‌های فکری انقلاب اسلامی باشد: الف: کتابها ۱. نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر ، شهید مطهری؛ ۲. مقدمه‌ای بر جهان‌بینی اسلامی ، شهید مطهری؛ ۳. طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن، آیت الله خامنه‌ای؛ ۴. روح توحید نفی عبودیت غیر خدا، آیت الله خامنه‌ای ؛ ۵. ولایت فقیه، امام خمینی؛ ۶. شرح جنود عقل و جهل، امام خمینی؛ ۷. شناخت اسلام، شهید بهشتی و شهید باهنر؛ ۸. اسلام راهبر زندگی، شهید سید محمد باقر صدر؛ ۹. بیانیه حزب جمهوری اسلامی ایران، شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت الله خامنه‌ای؛ ۱۰. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. ب: سخنرانی‌ها و پیام‌های جامع ۱. سخنرانی آقا در مجمع عمومی سازمان ملل ۱۳۶۵ ۲. نامه امام خمینی به گورباچف ۱۳۶۷. ۳. پیام آیت الله خامنه‌ای در اولین سالگرد رحلت امام خمینی ، خرداد ۱۳۶۹ ۴. دو نامه‌ی آیت الله خامنه‌ای به جوانان اروپایی؛ ۵. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، آیت الله خامنه ای، ۱۳۹۷. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1778
📌 روشنفکر متعهد [نامه جلال آل احمد به امام خمینی از مکه؛ روز شنبه ] 🔸️آية‌اللها وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت تهران را به شادی واداشت، فقرا منتظر الپرواز (!) بودند به سمت بیت‌الله، این است که فرصت دست‌بوسی مجدد نشد. 🔹️گویا فقط دو سال است که به درین ولایت حق تدریس و تعلیم داده‌اند. پیش از آن حق نداشته‌اند. 🔸️دیگر اینکه را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد. فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم، درباره نقش میان روحانیت و سلطنت، و توضیح این‌که چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق طرف سلطنت را گرفته‌اند و نمی‌بایست. اگر عمری بود و برگشتیم، تمامش خواهم کرد و به حضرت‌تان خواهم فرستاد. علل تاریخی و روحی قضیه را گمان می‌کنم نشان داده باشم. مقدماتش در غرب‌زدگی ناقص چاپ اول آمده، دیگر اینکه امیدوارم موفق باشید. والسلام . 🔹️پانوشت: همچنان‌که آن بار در خدمت‌تان به عرض رساندم، فقیر گوش به زنگ هر امر و فرمانی است که از دستش برآید. دیده شد که گاهی اعلامیه‌ها و نشریاتی به اسم و عنوان حضرات در می‌آمد که شایستگی و وقار نداشت. نشانی فقیر را هم حضرت می‌داند و هم این‌جا می‌نویسم: تجریش، آخر کوچه فردوسی. والسلام». 🔺️مأمور در ذیل نامه چنین می‌نویسد: این نامه از مدارک مکشوفه از منزل به دست آمده در پرونده جلال آل احمد بایگانی شود. 🔗به نقل از تاریخ شفاهی قم •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1780
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پیام عجل الله فرجه جریان ملاقات امام زمان علیه السلام با یکی از علما به نقل از مرحوم آیت الله مصباح یزدی و دستور حضرت به نشر معارف اهل‌بیت علیهم السلام به زبان‌های مختلف •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1781