🔔 فراخوان مقالات همایش ملی «علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی» منتشر شد
جزئیات بیشتر:
hawzahnews.com/xb84p
مقاومت موجب عقبنشینی دشمن میشود، بر خلاف تسلیم. وقتی که دشمن به شما زور میگوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می آید؛ بدون تردید. راه اینکه او جلو نیاید، این است که شما بایستید. ایستادگی و مقاومت کردن در مقابل زیادهخواهی دشمن و زورگیری دشمن و باجخواهی دشمن، راه جلوگیری از پیش آمدنِ او است؛ پس صرفه با مقاومت است. خود ما هم همین جوری هستیم و تجربه خود ما در جمهوری اسلامی همین را نشان میدهد. من البتّه موارد زیادی را همین الان در ذهن دارم؛ ... به طور کلّی بگویم: هر جا ما ایستادگی کردیم و مقاومت کردیم، توانستیم پیش برویم؛ هر جا تسلیم شدیم و طبق میلِ طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خوردیم.
📌عقلانیت و اقتدار
آیت الله العظمی خامنه ای:
🔸مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای «عقلانیّتی» است؛ یعنی ما اقتدار را بر اساس احساسات و عواطف و توهّمات و مانند اینها دنبال نمی¬کنیم. محاسبه اقتدار ملّی یک محاسبه عقلانی است؛ یعنی یک محاسبهِ درست و منطقی. حد و اندازهی قدرت دفاعی، عرض و طول نیروهای مسلّح، چگونگی تقسیم مسئولیّتها میان نیروهای مسلّح و تعیین انواع ابزارهای دفاعی، همه بر اساس محاسبات درست و منطقی است؛ یعنی بر اساس عقلانیّت است.
🔹عقلانیّت به معنای محاسبهی درست است؛ محاسبهی صحیح و درست و دستگاه محاسباتی سالم؛ عقلانیّت به این معنا است. بعضیها اسم عقل و عقلانیّت را که میآورند، منظورشان از عقلانیّت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید! نه، [این درست نیست]؛ ترسوها حق ندارند اسم عقلانیّت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیّت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است؛ عقلانیّت یعنی محاسبهِی درست. البتّه دشمن سعی میکند عقلانیّت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرفهای دشمن را تکرار میکنند.
بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح 21/7/1399.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌عقلانیت و عدالت
آیت الله العظمی خامنه ای:
🔸اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقىِ خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر بشدت در هم تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است؛ دیگر معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود. عقلانیت بهخاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت بهکار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار میشود؛ خیال میکند چیزهایی عدالت است، در حالیکه نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمیبیند. بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازمِ رسیدن به عدالت است.
🔹عقلانیت و محاسبه که میگوییم، فوراً به ذهن نیاید که عقلانیت و محاسبه به معنای محافظهکاری، عقلگرایی و تابع عقل بودن است. عاقل بودن و خرد را به کار گرفتن با محافظهکاری فرق دارد. محافظه کار، طرفدار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را برنمیتابد و از تحول و دگرگونی میترسد؛ اما عقلانیت اینطور نیست؛ محاسبهی عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی میشود. انقلاب عظیم اسلامی ما ناشی از یک عقلانیت بود. اینطور نبود که مردم همینطور بیحساب و کتاب به خیابان بیایند و بتوانند یک رژیمِ آنچنانی را ساقط کنند؛ محاسبات عقلانی و کار عقلانی و کار فکری شده بود.
🔹در طول سالهای متمادی - به تعبیر رایج امروز - یک گفتمان حقطلبی، عدالتخواهی و آزادیخواهی در بین مردم به وجود آمده بود و منتهی شد به اینکه نیروهای مردم را استخدام کند و به میدان جهاد عظیم بیاورد و در مقابل آن دشمن صفآرایی کند و بر آن دشمن پیروز کند. بنابراین عقلانیت گاهی منشأ چنین تحولات عظیمی است. [...] حالت خوابرفتگی و تن دادن به آنچه در جریان عمومىِ سیاسی و اقتصادی دنیا دارد میگذرد و تسلیم شدن به آن، خطر بزرگ جامعهی ماست و اگر کسی درست بفهمد و بیندیشد، میفهمد که باید با یک تحرک و تحول، این وضع را دگرگون کرد؛ هم در زمینهی مسائل اقتصادی، هم در زمینهی مسائل سیاسی. بنابراین عقلانیت با محافظهکاری فرق دارد. محاسبهی عقلانی را با محاسبهی محافظهکارانه به هیچوجه مخلوط نکنید؛ اینها دو چیز است.
بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت8/6/1384.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌حقیقت علم
امام خمینی:
🔸در هر صورت، ای عزیز، تو در تمام عوالم برزخ و قبر و قیامت و درجات آن محتاجی به معارف حقه الهیه و علوم حقیقیه و اخلاق حسنه و اعمال صالحه. در هر درجه که هستی بکوش و اخلاص خود را زیادت کن و اوهام نفس و وساوس شیطان را از دل بیرون نما، البته نتیجه برایت حاصل می شود و راهی به حقیقت پیدا می کنی و طریق هدایت برای تو باز می شود و خداوند تبارک و تعالی از تو دستگیری می فرماید. خدا می داند که اگر با این علوم ضایعه باطله و این اوهام فاسده و کدورات قلبیه و اخلاق ذمیمه منتقل به آن عالم شویم چه ابتلا و مصیباتی در دنبال داریم و چه عقبات و درکاتی در پی داریم و این علوم و اخلاق برای ما چه ظلمتها و وحشتها و آتش ها فراهم می نماید.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)
صفحه 393
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
#خبر_خوب_ما
✔️با مقدمه عبدالحسین خسروپناه؛
💐کتاب «روششناسی جریانشناسی» منتشر شد
کتاب «روششناسی جریانشناسی بهمثابه نظریه-روشی میانرشتهای» با موضوع روششناسی علوم انسانی، نوشته علی ابراهیم پور و با مقدمه دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر محمدصادق کوشکی روانه بازار نشر شد.
«روششناسی جریانشناسی» به دغدغهی تقویت ادبیات بومی علوم انسانی و پاسخی به چالش «روش» در تولید علم میپردازد.
این کتاب برای نخستینبار، جریانشناسی را بهمثابه «نظریه-روش» صورتبندی کرده است، که میتواند در عرض روشهای مرسوم علوم انسانی همچون تحلیل گفتمان مطرح شود. مهم آنکه این پژوهش پیشرو، روش جریانشناسی را بهعنوان فرآیندی میانرشتهای معماری کرده است و بر مبانی حکمت اسلامی پیریزی شده است.
«جریانشناسی» اصطلاحی نوپدید و پربسامد در فضای فکری-فرهنگی و علمی ایران معاصر است که با ادبیات جذاب خود، توجه مخاطبان و اندیشوران بسیاری را جلب کرده است؛ اما بیشتر از آن بهعنوان الگویی رسانهای و ژورنالیستی برای تنظیم محتوا در سخنرانیها، مقالات و یادداشتها استفاده میشود.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
شهید مطهری فقیه و فیلسوف اسلام
شهید مطهری همواره برپایه معارف عمیق دینی که برآمده از فقاهت و حکمت اصیل دینی است با پرسش های زمانه مواجه شده است و در نقش یک فقیه جامع و حکیم متاله پاسخ داده است.
🔹شهید مطهری همواره به شان اسلام شناسی، فقاهت، حکمت و روحانیت خود تصریح و تاکید داشته است و همواره نگرش انتقادی ، حکمی و اجتهادی به جریانهای روشنفکری داشته است.
♦️بهترین تحلیل را حضرت امام خمینی از استاد شهید آیت الله مطهری داشته است و شایسته است همگان به عمق آن پی ببرند و بر آن تاکید کنند:
🔹«اینجانب به اسلام و اولیای عظیم الشأن آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران، ضایعه أسف انگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری ـ قدس سره ـ را تسلیت و تبریک عرض می کنم، تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزندة خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد، و با کجروی ها و انحرافات مبارزة سرسختانه کرد. تسلیت در شهادت مردی که در اسلام شناسی و فنون مختلفة اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود... و تبریک در داشتن این شخصیت های فداکار که... با شعاع فروزان خود، مردگان را حیات می بخشند و به ظلمت ها امام می افشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک می گویم»
🔹"من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات میبخشند و به ظلمتها نور میافشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک میگویم. من اگرچه فرزند عزیزی که پاره تنم بود از دست دادم، لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کمنظیر بود رفت و به ملأ اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود."
🔹«سالروز شهادت شهیدی مطهر است که در عمر کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت، که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود، او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت، آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشأت می گرفت برای عارف و عامی سودمند و فرحزا است».
🔹«خدمتی که به نسل جوان و دیگران مرحوم مطهری کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بیاستثناء همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بیاستثناء آثارش خوب است. ایشان بیاستثناء آثارش خوب است، انسان ساز است.»
🔹«اکنون شنیده می شود که مخالفین اسلام و گروه های ضدانقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود، دست جوانان عزیز دانشگاهی را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند، من به دانشجویان و طبقة روشنفکران متعهد توصیه می کنم که کتاب های این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه های غیراسلامی فراموش شود»
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معنویت در عصر تکنولوژی
خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری
💭 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی!!
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
آیت الله شهید استاد مطهری
📝رهبر معظم انقلاب: دو ویژگی مهم شهید مطهری تولید فکر و نشر فکر بود
◾️روز معلم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلم بزرگ، مرحوم شهید مطهری. خصوصیتی در شهید مطهری است که این خصوصیت برای همهی معلمین، چه معلمین حوزههای علمیه، چه معلمین دانشگاهها، چه معلمین مدارس و آموزش و پرورش، برای آنها باید الگو باشد.
🖇مرحوم شهید مطهری؛
☑️مرد دانشمندی بود
☑️مرد متفکری بود
☑️عالم بود واقعاً
☑️فیلسوف بود
☑️فقیه بود
☑️به مسائل فکری تسلط کامل داشت
📗این خصوصیات در این بزرگوار بود؛ لکن آن خصوصیت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که:
✅هم تولید فکر میکرد
✅هم نشر فکر میکرد
◽️نشر فکر خیلی مهم است. این بزرگوار آرام نمینشست. آرام و قرار نداشت. ما دیده بودیم ایشان دائم در فکر بود. دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را نشر بدهد بین مخاطبان خود و یک جهاد نرمافزاری به تمام معنا را ایشان شروع کرده بود در طول سالیان متمادی.
1400/2/12
🌷 هنر مطهر
🔸 آیت الله مصباح: هنر شهید مطهری این بود که علم را از آسمان به زمین آورده و برای مخاطب قابل استفاده میکرد، یعنی مسائل پیچیده فلسفی، عرفانی و عقلی را به بیانی ساده تبیین کرده، اگر علامه مطهری نبود، اگر علم مطهری نبود، این انقلاب در میان افكار التقاطی گم میشد، #شهید_مطهری برای جلوگیری از تحریفات به پاخاست؛ قلم بهدست گرفت؛ سخنرانی کرد؛ کلاس تشکیل داد؛ به افشاگری پرداخت؛ مقاومت کرد و حقایق را بازگفت؛ زیرا میدید گروهی دارند با روشهای گوناگون اعتقادات، باورها و سنتهای اصیل را تحریف میکنند.
۹۲/۰۲/۱۹
🔺به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه، سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر، حمید پارسانیا.mp3
45.86M
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
حکیم متأله آیت الله حمید پارسانیا
۲۲اسفند۱۳۹۹
هفتمین دورهٔ علمیپژوهشی مشکات، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
#صوت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از فلسفه اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#سیر_مطالعاتی
💎 برنامه و سفارش آیت الله العظمی #جوادی_آملی به فراگیران حکمت اسلامی از زبان آیت الله غلامرضا #فیاضی
شیخنا الاستاذحضرت آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی) فرمود :
کسی که بخواهد رشته خود را فلسفه قراردهد خوب است #منطق و فلسفه را به این ترتیب بخواند:
مرحله اول :
۱. المنطق
۲. الجوهرالنضید
مرحله دوم:
۱. بدایةالحکمة
۲. کشف المراد بخش اثبات الصانع
مرحله سوم:
۱. نهایة الحکمة
۲. شرح منظومه
۳. #برهان شفا
مرحله چهارم:
۱. شرح اشارات
۲. شرح حکمة الاشراق قطب الدین شیرازی
مرحله پنجم:
۱. #اسفار جلد ۱و۲
۲. الهیات شفا
مرحله ششم :
اسفارجلد ۳ تا ۹
—استاد فیاضی :
افزون برهمه این ها یک دوره #معرفت_شناسی اسلامی متقن لازم است.
📚 پرنیان اندیشه، ص۴۳و۴۴ (کتاب پرنیان اندیشه مشتمل پرسش ها و پاسخ هایی از استاد فیاضی است).
#فلسفه_اسلامی
#سیر_مطالعاتی
#آیت_جوادی_آملی
#آیت_الله_فیاضی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📌نقش آیتالله مصباح در ارتقاء فلسفۀ اسلامی
بخش اول:
📍دکتر محمد فنایی اشکوری:
🔹آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (رضوانالله تعالی علیه) از فیلسوفان بزرگ عصر ما بود. او در سیر فلسفی خود سه مرحله را طی نمود: فلسفهآموزی، فلسفهپژوهی، و فلسفهورزی. وی فلسفه اسلامی را از محضر بزرگترین فیلسوف زمانش علامه سیدمحمدحسین طباطبائی آموخت. سپس به تحقیق و پژوهش فلسفی پرداخت و متون سنتی فلسفۀ اسلامی را مطالعه و بررسی نمود، چنانکه در کتاب تعلیقة علی نهایةالحکمة انعکاس یافته است. در مرحلۀ سوم او به طور مستقل به تفکر و تأمل در مباحث فلسفی پرداخت و با نقد و بررسی آراء گذشتگان و تأملات خود به آراء فلسفی خاص خود دست یافت.
🔸آيتالله مصباح ضمن اینکه فلسفه را خوب خوانده بود، و فلسفهپژوه و مدرسی برجسته در فلسفه بود، اما شأن اصلی او این بود که فیلسوفی صاحبرأی بود. او ضمن استفاده از آراء دیگران، در نهایت روی پای خود میایستاد و به دور از تقلید و دنبالهروی از کسی، به صورت اجتهادی به رأی و نظری میرسید. هر نویسنده و استاد فلسفهای لزوماً فیلسوف نیست. فیلسوف فقط مصرفکنندۀ اندیشههای دیگران نیست، بلکه تولیدکننده است.
🔹در مباحث مختلف فلسفی از معرفتشناسی تا هستیشناسی و علمالنفس نگاه خاص او و نوآوریهایش را میتوان دید. تحلیل عقلی، برهان، نقد، مقایسه و نظریهپردازی عناصر و مراحلی است که در کار فلسفی او مشهود است.
🔸یکی از ویژگیهای تفکر فلسفی آيتالله مصباح خلوص فلسفۀ اوست. او میکوشد فلسفه را با غیرفلسفه درنیامیزد. بسیاری از آثار فلسفی سنتی ما آمیخته با طبیعیات، کلام و عرفان است. استاد مصباح میکوشد در مقام فلسفهورزی فقط فیلسوف باشد، و در بحث فلسفی چه در نوشتار و چه در گفتار از نقل شعر و متون مقدس و بیانات عرفانی بپرهیزد و کار دشوار فلسفهورزی را با روشهای سهل و پرمشتری خطابی جایگزین نکند.
🔹آيتالله مصباح در مقام بحث فلسفی از متون و آموزههای دینی استفاده نميکند و بحثهای فلسفی را با آن آموزهها نمیآمیزد، اما پس از تثبیت مبانی و اصول فلسفی از آن در خدمت تفکر دینی بهره وافر میبرد. او به کمک فلسفه مبانی و اصول اعتقادات دینی را اثبات میکند و بسیاری از آموزههای اعتقادی دین را با روش عقلی تحلیل و بررسی میکند. بنابراین فلسفۀ او مبتنی بر دین نیست، اما در خدمت دین قرار ميگیرد و بین این دو فرق بسیار است.
🔸یکی از خدمات آيتالله مصباح به فلسفه تدریس متون اصلی و دشوار فلسفۀ اسلامی و شرح آن متون است. یکی از کتابهایی که ایشان تدریس کرده است شاهکار فلسفی ابنسینا الهیات شفا است. تقریرات این درسها در چند مجلد منتشر شده است. این درسها حاوی شرح و تفسیر حکمت سینوی، حل دشواریهای متن شفا، و در مواردی نقد آراء ابنسینا است.
🔹کتاب دیگری که ایشان تدریس کرده، کتاب البرهان شفا است که دشوارترین متن در فلسفۀ اسلامی است. برهان که قلب مباحث منطق است، افزون بر مباحث منطقی، حاوی بسیاری از مباحث معرفتشناسی و برخی مباحث مربوط به فلسفۀ علم است. تقریرات این درس نیز در چند مجلد منتشر شده و راه را بر استادان دیگر در تدریس این کتاب هموار کرده است.
🔸کتاب دیگری که استاد مصباح تدریس کرده و حاصل آن درسها در چند جلد منتشر شده است، مجلداتی از الأسفار الأربعه صدرالمتألهين است. این درسها نیز شرح و تفسیر حکمت متعالیه همراه با نقد و بررسی و در مواردی ارائه دیدگاههای بدیل است.
متن دیگری که آيتالله مصباح در جوانی تدریس کرده، کتاب نهایة الحکمة علامه طباطبائی است. شرح و تفسیر این کتاب همراه با نقد آراء علامه طباطبائی نیز در چند جلد منتشر شده است. اکثر قریب به اتفاق کسانی که در حوزههای علمیه ایران و هر جای دیگری فلسفۀ اسلامی میخوانند مستقیم یا غیرمستقیم از این درسها بهره بردهاند.
🔹علاوه بر تدریس متون یادشده، آيتالله مصباح درسهای فلسفه را به طور آزاد و بدون محوریت متن هم داشته است که برخی از آنها به صورت کتاب منتشر شده است، مانند، چکیدۀ چند بحث فلسفی، دروس فلسفه و آموزش فلسفه.
ادامه دارد ....
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌نقش آیتالله مصباح در ارتقاء فلسفۀ اسلامی
بخش دوم:
📍دکتر محمد فنایی اشکوری:
🔹حوزۀ فعالیت فلسفی استاد مصباح محدود به فلسفۀ اسلامی نیست. وی در فلسفۀ غرب نیز مطالعات گسترده ای داشته و بسیاری از آراء فیلسوفان غربی همچون افلاطون، ارسطو، افلوطین، دکارت، جان لاک، هیوم و کانت را بهویژه در مباحث معرفتشناسی و فلسفۀ اخلاق نقد کرده است. ازآنجاکه مکتبهای پوزیتیویسم و مارکسیزم بیشترین تقابل را با تفکر دینی و بیشترین تأثیر را بر تحصیلکردگان ایرانی در نیم قرن گذشته داشتهاند، آیتالله مصباح با استفاده از اصول فلسفۀ اسلامی این دو مکتب را به تفصیل بررسی و نقادی کرده است. کتاب پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک دقیقترین نقد به فلسفۀ مارکسی است.
🔸یکی از خدمات فلسفی استاد مصباح به فلسفه، بسط فلسفۀ اسلامی است. فلسفۀ اسلامی سنتی بیشتر متمرکز بر مابعدالطبیعه یا هستیشناسی و تا حدی علمالنفس بوده است و به شاخههای دیگر فلسفه کمتر توجه استقلالی کرده است. آيتالله مصباح با استفاده از تراث اسلامی و تجربۀ غربی کوشید به شعب دیگر فلسفه همچون فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ دین، سیاست، حقوق، تاریخ، اجتماع و فلسفۀ علوم انسانی توجه کند و در این زمینهها افقهایی را بگشاید.
🔹استاد مصباح در تدوین و تعلیم فلسفۀ اسلامی نیز گامی نو برداشته است. او با نگارش کتاب آموزش فلسفه، نخستین کتاب درسی فلسفه به معنای امروزی را عرضه کرد. مباحث کتاب آموزش فلسفه به صورت درسهایی آماده شده که هریک از آنها را میتوان در یک جلسه تدریس کرد. در پایان هر درس چکیدۀ اهم مطالب بازگویی شده است که در رسیدن به جمعبندی بحث و به خاطر سپردن آن کمک میکند و با طرح پرسشهایی خواننده را به تأمل در مباحث طرحشده وامیدارد. فارسی بودن اثر، بیان رسا و قلم روان در عین دقت منطقی، کتاب را خواندنی و جذاب کرده است. کتاب آموزش فلسفه به جهت ویژگیهایی که دارد از کتابهایی است که هر کسی که به فلسفه علاقهمند است با آن سروکار دارد و از آن استفاده میكند.
🔸آيتالله مصباح با درسها، سخنرانيها، مقالات و کتابهایش نقشی مؤثر در ترویج فلسفۀ اسلامی در حوزه و دانشگاه و جامعۀ علمی ما داشته است. افزون بر این، جوانان حوزوی و دانشگاهی بسیاری از سراسر جهان، بهویژه دنیای اسلام و خاصه در میان شیعیان با بهرهمندی از اندیشههای این استاد به فلسفۀ اسلامی روی آورده و به بسط آن کمک کردهاند. ارزش این امر هنگامی بهتر فهمیده ميشود که توجه کنیم ترویج فلسفۀ اسلامی و تفکر فلسفی در جهان اسلام میتواند در بسط عقلانیت و مقابله با تعصب و تحجر نقشی سازنده داشته باشد.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌ماهیت شناسی اسلام رحمانی
📍آیت الله العظمی خامنه ای:
گاهى يك شعارهايى داده ميشود، شعارهاى بهظاهر اسلامى كه باطناً اسلامى نيست؛ از جملهى چيزهايى كه اخيراً خيلى رايج شده و انسان مىشنود در نوشتهها و در گفتهها، «اسلام رحمانى» [است]؛ خب، كلمهى قشنگى است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانىاش قشنگ است؛
❇️امّا يعنى چه؟ تعريف اسلام رحمانى چيست؟
🔹خداى متعال، هم رحمان و رحيم است، هم «اشدّالمعاقبين» است؛ هم داراى بهشت است، هم داراى جهنّم است. خداى متعال، مؤمنين و غير مؤمنين را يكجور به حساب نياورده؛ أَ فَمَنْ كٰانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كٰانَ فٰاسِقاً لاٰ يَسْتَوُونَ. (سورهى سجده، آيهى ۱۸)
🔸 اسلام رحمانى كه گفته ميشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غير مؤمن، در مورد كافر، در مورد دشمن، در مورد كافرِ غير دشمن چيست؟ همينطور پرتاب كردن يك كلمه بدون عمقيابى، كارى است غلط و احياناً گمراهكننده. بعضىها كه در حرفها و نوشتجات و اظهارات اين تعبير «اسلام رحمانى» را به كار ميبرند، انسان مشاهده ميكند و خوب احساس ميكند كه اين اسلام رحمانى يك كليدواژهاى است براى معارف نشئتگرفتهى از ليبراليسم، يعنى آن چيزى كه در غرب به آن ليبراليسم گفته ميشود. البتّه تعبير ليبراليسم و عنوان ليبراليسم براى تمدّن غربى و فرهنگ غربى و ايدئولوژى غربى هم تعبير غلطى است؛ چون واقعاً آنها نه ليبرالند، نه اعتقاد به ليبراليسم به معناى واقعى كلمه دارند؛ ولى خب حالا يك اصطلاحى است ليبراليسم. اگر اسلام رحمانى اشارهى به اين است، اين، نه اسلام است، نه رحمانى است؛ مطلقا. تفكّر ليبراليستى از تفكّر اروپاى قرن هجدهم و نوزدهم - يعنى زيربناى فكرى اومانيستى كه نفى معنويّت و خدا و مانند اينها است - سرچشمه ميگيرد.
بیانات در دیدار دانشجویان 1394
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
99.11.21 astad fayyazi.m4a
20.64M
🎙بیانات آیت الله فیاضی - با موضوع: اجتهاد در معارف
📅سه شنبه ۹۹/۱۱/۲۱
🔷 مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم
@mt_falsafeh
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
🎞 کلیپی جالب و شنیدنی درباره #ضرورت_فلسفه از منظر رهبر معظم انقلاب آیتالله خامنهای
حضرت آیتالله جوادی آملی (حفظه الله )
آیت الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه)
حضرت آیت الله سبحانی ( حفظه الله )
✅ در این کلیپ به پاسخ برخی سوالات مربوط به ضرورت حوزه مطالعات و فعالیتهای فلسفه اسلامی از زبان بزرگان بزرگان فلسفه و عرفان و کلام پرداخته شده است
✅ #پیشنهاد_ویژه_دانلود
#فلسفه_فلسفه
#ضرورت_فلسفه
#رهبر_معظم_انقلاب
#آیت_الله_جوادی_عاملی
#آیت_الله_سبحانی
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📌غیبت حوزه از صحنه های فلسفی جهان
📍آیت الله العظمی خامنه ای:
🔹امروز حوزه نباید در صحنههای متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبهنو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقههای گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. امروز خوشبختانه وسائل ارتباطیِ سریع در اختیار همه هست. شما میتوانید اینجا اقدامی بکنید، در آن طرف دنیا در همان ساعت از شما بشنوند و استفاده کنند.
بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم 29/7/1389.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
کلام مهاجم
📍آیت الله العظمی خامنه ای:
🔹امروز مباحث کلامی که برای دفاع از عقاید دینی مطرح است، غیر از مباحثِ آنوقت هاست. چه کسی حالا شبههی «ابنکمونه» را مطرح می کند؟! امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزههای علمیه باید این شبهات و راه مقابلهی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفهها و گرایش ها و مذهب ها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند.
بیانات در آغاز درس خارج فقه 31/6/1370.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
کانال تخصصی با موضوع #امتداد_حکمت_و_فلسفه_الهی
بر پایه آثار و #اندیشه_های حکیمان و فیلسوفان انقلاب اسلامی:
❇️ حکیمان نسل اول انقلاب اسلامی:
📌امام خمینی
📌علامه طباطبایی
📌علامه شهید مطهری
📌آیت الله شهید بهشتی
📌آیت الله شهید صدر
📌علامه جعفری تبریزی
📌علامه مصباح یزدی
📌علامه جوادی املی
📌علامه سبحانی تبریزی
و
ایت الله العظمی امام خامنه_ای
❇️حکیمان نسل دوم انقلاب اسلامی
📎آیت الله غلامرضا فیاضی
📎آیت الله حمید پارسانیا
📎آیت الله سید یدالله یزدانپناه
📎آیت الله محمد حسین زاده یزدی
📎آیت الله علی ربانی گلپایگانی
📎آیت الله علی عابدی شاهرودی
📎آیت الله علی اکبر صادقی رشاد
📎آیت الله محمدرضا عابدینی
❇️اهداف و موضوعات:
🔹چیستی امتداد حکمت و فلسفه
🔹روش شناسی امتداد حکمت و فلسفه
🔹معرفی اثار در مسیر امتداد حکمت و فلسفه
🔸معرفی امتدادگران حکمت و فلسفه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی
🔸پاسخ به شبهات منکران و تحریف گران امتداد حکمت الهی و فلسفه اسلامی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121📌
❇️حجتالاسلام والمسلمین علی شیخالاسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مترجم، در ۸۵سالگی از دنیا رفت.
دکتر علی شیخالاسلامی متولد سال ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی کرد. همزمان درسهای حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به علامه ادامه داد. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبه نخست از آن دانشگاه درجه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت. قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت. شیخالاسلامی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفت و از مرداد ۱۳۵۰ در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاههای علامه طباطبایی تهران و تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سالها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود.
شیخالاسلامی علاوه بر مقالات متعدد به زبانهای فارسی و عربی، کتابهایی را در زمینههای اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است.
او در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهرههای ماندگار ایران معرفی شد.
«زندگینامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلامالله علیها»، تألیف هاشم الحسنی ترجمه علی شیخالاسلامی، «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه»، «راه و رسم منزلها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» از جمله آثاری هستند که از این چهره فرهنگی بهجا ماندهاند.
در معرفی بیشتر علی شیخالاسلامی عنوان شده است: جزء نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران،
شاگرد مستقیم بدیعالزمان فروزانفر و جلالالدین همایی، دوست و شاگرد سیدجعفر شهیدی و عبدالحسین زرینکوب، چهره ماندگار حوزه ادبیات سال ۸۹، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امینپور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، نزدیک به ۱۰ سال رئیس دانشگاه تربیت معلم، بیش از ۱۵ سال رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظشناس، محیالدین عربیشناس، یک دوره تفسیر منازلالسائرین با کتابی به نام «راه و رسم منزلها»، یک دوره تفسیر قرآن و یک دوره تفسیر حافظ، بیش از ۱۰ کتاب و ۲۰۰ مقاله، استاد عرفان مکتب شیراز
و استاد بیش از ۲۰ دوره دانشجو در دانشگاههای تهران، علامه، تربیت معلم و آزاد.
روحش شاد
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
20120413171255-5173-1105.pdf
311.8K
عرفان در متن زندگی
حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی
منبع: کیهان فرهنگی دی 1387 شماره 267
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
20120427085506-8067-1.pdf
801.9K
میزگرد: عرفان و جهانی شدن
نویسندگان: علی شیخ الاسلامی مصطفی ملکیان سید فتح الله مجتبایی غلامرضا اعوانی
منبع: متین تابستان و پاییز 1380 شماره 11 و 12
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
20130508154206-2173-520.pdf
307.2K
تصویر انسان کامل در «فصوص» و «مثنوی»
حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی
منبع: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران سال بیست و دوم پاییز و زمستان 1354 شماره 3 و 4 (پیاپی 91 و 92)
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
هدایت شده از انقلابِ قَلم
💠حکیمِ بزرگ اسلامی/#باز_نشر بیانات رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت شاعر نامدار "#ابوالقاسم_فردوسی"
🔰 ...حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم میگویند. حکمت فردوسی چیست؟ #حکمت_الهیِ_اسلامی.
🔰 شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند. میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزباللهیهای امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما #شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و #طهارت_اخلاقی اسفندیار تکیه میکند.
🎙در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران،۱۳۷۰/۱۲/۰۵
➕متن کامل را از اینجا بخوانید.
https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f