eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.3هزار دنبال‌کننده
474 عکس
134 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نظریه امتداد حکمت و فلسفه بخش دوم 📍استاد آیت الله شیخ حمید پارسانیا 🔹امّا به هر حال هيچ جامعه و هيچ فرهنگي نمي‌تواند بدون يک فلسفه باشد. 🔸رفتارهايي که از افراد سر مي‌زند ذيل نوع فلسفه‌اي قرار مي‌گيرد که براي حيات و زندگي خودشان و براي عالم و آدم دارند.حتي زماني که افراد در حال فراگيري رفتارها هستند يعني از همان اوائل کودکي، فلسفه نيز به آنان تعليم داده مي‌شود منتها در حدّ تخيّل و تمثّل. به تدريج که افراد بزرگ‌تر مي‌شوند، اين فلسفه اشباع شده از رفتارها اگر بخواهد به لحاظ نظري سازمان‌دهي پيدا کند، در مجموعه بحث‌هايي شکل مي‌گيرد و به صورت يک نهاد اجتماعي در مي‌آيد. اين نهاد، يک نهاد معرفتي است که ممکن است يک فلسفه ديني و الاهي باشد که با دين پيوند مي‌خورد يا يک فلسفه ماترياليستي باشد که با اصحاب دائره‌المعارف پيوند مي‌خورد مانند آنچه در فرانسه اتفاق افتاد. يا ممکن است يک فلسفه شکّاکانه باشد که مثلاً با سوفسطائيان يونان يا با کانت و نوکانتي‌ها پيوند مي‌خورد. 🔹اگر بخواهيم نظام معنايي هر فرهنگ را بيان کنيم ناگزير بايد به اين سطح از حوزه معرفت دو نوع فرهنگ بپردازيم. به اين ترتيب در کانون هر فرهنگ، آنجا که فرهنگ در حال بيان شدن است، فيلسوفان آنجا قرار گرفته‌اند و نشسته‌اند. اما ممکن است انسان‌ها در سطح فرهنگ عمومي، مستقيماً از طريق مباحث تجديدي و انتزاعي با اين فلسفه ارتباط نداشته باشند. بلکه مثلاً وقتي عملاً به سوي زندگي دنيا روي آوردند يک نوع فلسفه‌اي را طلب کنند که اين زندگي دنيا را براي‌شان توجيه کند: بَلْ يُريدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَه کساني که به دنبال زندگي اين‌جايي هستند فلسفه‌اي بدون مبدأ و معاد ارائه مي‌دهند و اگر مبدأ هم داشته باشد، معاد ندارد. عالم را اين‌طور تفسير مي‌کنند تا بتوانند زندگي کنند. چون اگر خداوند و قدر معرفت او را آن‌چنانکه بايد دانسته شود بدانند، آن وقت نبوّت و معاد آن هم مي‌آيد و رفتار آنها هم بايد متناسب با آن سازمان پيدا مي‌کند. 🔹به اين ترتيب اگر بخواهيم پرسش را در حوزه کلّي فرهنگ بيان کنيم، مي‌توان گفت که هيچ فرهنگي و هيچ جامعه‌اي بدون فلسفه متناسب با خودش نمي‌تواند تحقّق پيدا کند. زندگي امتداد يک فلسفه است هر چند به لحاظ تقدّم و تأخّر زماني ممکن است فرق کند. مثلاً آن چيزي که در دنياي مدرن رخ داد چه بسا ابتدا تمايل به سمت فرهنگ دنيوي، هنر و نوع زندگي بود و بعد به دنبال آن مي‌طلبيد که اين‌طور  فلسفه‌اي باشد. آنچه در جهان اسلام رخ داد اين بود که ابتدا معرفت جوشيد، درخشيد و يک ايمان بارور و زنده و فعّال در نفس و جان نبيّ و اميرالمؤمنين ـ  صلوات الله عليهما- شکل گرفت و گروهي از اهل ايمان، زندگي و همه چيز را عوض کردند تا به فرهنگ رسيدند و اين کار را در سطح فرهنگ انجام دادند. 🔸البته اين آمد‌و‌شد دو سويه است و در همه زندگي سريان و جريان دارد. به عبارت ديگر برخي شهوداً فيلسوف هستند و فيلسوف زندگي مي‌کنند ولي هنوز به زبان و بيان نرسيده‌اند، عامه مردم اين‌گونه هستند. فيلسوفان زبان زندگي مردم هستند. هر فرهنگي را وقتي مي‌خواهيم به زبان بگيريم و هويّت آن را بيابيم، بايد ببينيم فيلسوفاني که در کانون اين فلسفه نشسته‌اند چه کساني هستند. آيا کنت يا کانت و يا نيچه است؟ هر فيلسوفي که در اين کانون باشد فرهنگ متناسب با خود را مي‌طلبد؟ يا ابن‌سينا و صدرا و يا اشخاص ديگري هستند؟ آيا ابوالحسن اشعري و ساير اشاعره هستند يا اهل حديث هستند؟ چنين نيست که اهل حديث به اين معناي عام فلسفه نداشته باشند. آنها هم يک تصويري از جهان، از خداوند و از انسان ـ که همه اين‌ها مباحث فلسفي عام است ـ ارائه مي‌کنند. اما روش آنها نه شهودي و نه عقلي بلکه يک روش نقلي برساخته خودشان است. يعني بني‌اميّه در تعامل با اين زندگي و براي توجيه آن، روشي شکل داده‌اند و آن روش به صورت تصويري از جهان در آمده است. نسل بعد آن‌ها، از اين چيزهايي که شکل گرفته و مثل خون در وجودشان جاري شده است به صورت جدلي دفاع کرده است. اين هم نوعي از فلسفه و نوعي تفسير از کلّ عالم است که در دل آن تفسير خلافت و بني‌اميه قرار مي‌گيرد و به اين ترتيب حيات توجيه مي‌شود. ادامه دارد... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه 📍حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای: مرحوم علامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌علیه) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. ۱۳۷۰/۶/۳۱ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نسبت شیعیان با حضرت بقیه الله الاعظم حجت بن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف). ✅ فوق العاده آموزنده و زیبا است؛ تا آخر ببینید ... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
آیت الله العظمی خامنه ای: صدرالمتألهین، صاحب آراء فلسفی روان، شیرین و دارای اختصاصات منحصربه‌فردی است؛ یعنی در میان فلاسفه الهی، انصافاً ویژگی‌های فلسفه‌ی ملاصدرا بی‌نظیر است، مجموعه‌ی این اختصاصات در هیچ فلسفه‌ای جمع نشده است. ان‌شاءالله شما این مسائل را در دنیا مطرح می‌کنید. بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت صدرالمتألهین - ۱۳۷۴/۱۱/۱۴ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ی در هم تنیده و به وحدت رسیده‌ی چند عنصر گرانبها است. در فلسفه‌ی او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفه‌ی عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ساله‌ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. ۱۳۷۸/۰۳/۰۱ پیام به کنگره بزرگداشت ملاصدرا ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌مکاشفه بزرگ ملاصدرا در حرم حضرت معصومه (س) 📍استاد آیة الله جوادی آملی: ❇️ اگر انسان کتابی و یا مطلب علمی را در شهری که از نظر آب و هوا و موقعیت اقلیمی از قم بهتر است، مطالعه کند؛ بعد عین همان کتاب و یا مطلب را در جوار رحمت بارگاه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم مطالعه کند، می بیند که برکات دیگری نصیب انسان می شود، و حقایق بالاتری برای انسان کشف می گردد. این حقیقت برای جناب صدر المتالهین نیز پیش آمده است. زیرا ایشان، هنگامی که در کهک زندگی می کرد، برای عرض ادب و توسل به بارگاه کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشرف می شد. در یکی از این سفرها در جوار قبر فاطمه معصومه یک مساله مهم و پیچیده فلسفی یعنی اتحاد عاقل و معقول در یک مکاشفه عرفانی، برایش حل شد. او خود در این زمینه می گوید: مسأله اتحاد عاقل و معقول از مشکلترین مسایل فلسفی است که تا کنون هیچ فیلسوف مسلمانی توفیق حل آن را پیدا نکرده است. من با توجه کامل به سوی خدای سبحان از او خواستم که مشکل برایم حل شود. دری از رحمت حق بر من گشوده شد و در این مورد معرفت جدیدی برایم حاصل شد. «کنت حین تسوید هذا المقام بکهک من قری قم، فجئت الی قم زائرا لبنت موسی ابن جعفر مستمدا منها و کان یوم الجمعه فانکشف لی هذا الامر؛» هنگام نوشتن این بحث من درقریه کهک قم بودم. از آنجا رهسپار قم شدم، به زیارت دختر موسی بن جعفر علیهما السلام مشرف گردیدم و از آن حضرت در حل این مسأله یاری جستم. به برکت او در روز جمعه این مطلب بر من کشف گردید. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
❇️ دو فیلسوف شرق و غرب, ملاصدرا و انیشتن 📌اثر : فیلسوف و خطیب معاصر شیخ حسینعلی راشد تربتی 📍موضوع: فلسفه ، حرکت جوهری، نسبیت 🔹تاریخ تألیف: 1316شمسی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 شهید صدر کیست؟ ▶️ گوشه‌ای از زندگانی و برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی و سیاسی حکیم و فقه مدافع جمهوری اسلامی شهید صدر نویسنده کتابهای مهم فلسفی: فلسفتنا الاسلام یقود الحیات اسس المنطقیه للاستقرا ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌نظریه امتداد حکمت و فلسفه بخش سوم 📍استاد آیت الله شیخ حمید پارسانیا ❇️هويّت سيّال فرهنگ 🔹واقع اين است که فرهنگ يک هويّت ـ نمي‌گويم يک ماهيّت بلکه يک هويّت ـ ثابتي ندارد کاملاً سيّال است. با اقبال و اعراض مردم نسبت به زندگي‌هاي متفاوت و معاني مختلف دائماً بر آن اثرگذار در معرض تغيير است. بنابراين همه افراد در تداوم و حفظ يک فرهنگ و آمد‌و‌شد فرهنگ‌ها مسئول هستند. فرهنگ لحظه به لحظه با تصميم‌ها، ايمان‌ها، گرايش‌ها و رفتارهاي انسان‌ها بازتوليد مي‌شود. 🔸فرقي نمي‌کند که فرهنگ حقّ و توحيدي باشد يا فرهنگ باطل، و اينکه اساساً قائل به فرهنگ حقّ و باطل باشيم يا نباشيم. همان‌طور که انّ الباطل تموت بترک ذکره انّ الحق هم تموت بترک ذکره. يعني اگر فرهنگ حقّ هم ياد و عملش کنار گذاشته شود، مي‌ميرد نه حقانيّت آن بلکه تحقّق اجتماعي آن در عرصه زندگي. 🔹فرهنگ از کانال رفتارها، اعمال و اراده انسان‌ها مي‌آيد و از آنجا که انسان‌ها همواره در حال تصميم‌گيري هستند هرگز تضميني وجود ندارد که يک فرهنگ فراگير باشد. ممکن است غالب باشد اما در کمون آن فرهنگ‌هاي ديگري مي‌تواند وجود داشته باشد. هم در گذشته جهان اسلام و هم در گذشته جهان غرب برآيندي از اين مواجهات را مي‌بينيم. 🔹 فلسفه‌هاي مختلفي به آن معناي عام وجود دارد، فلسفه‌هايي که با روش عقلي وارد مي‌شوند، فلسفه‌هايي که با روش صرفاً  ظنّي و نقلي راجع به اين مسائل حرف مي‌زنند. چون قدرت بدون فلسفه نمي‌تواند باشد، در حاشيه و براي توجيه آن، فلسفه مي‌بافند و لحظه به لحظه در حال توليد دانش و معرفت و آگاهي هستند تا قدرت خودشان را حفظ کنند. 🔸به همين دليل ما اصلاً هيچ فرهنگي تضمين شده و فرهنگ نابي که کاملاً بر همه ابعاد مسلّط بوده باشد نداريم.حتي در جامعه مهدوي هم نمي‌دانم که محقق مي‌شود يا نمي‌شود. يعني در آنجا هم اگر امام زمان -صلوات‌الله عليه- را به شهادت مي‌رسانند، آن کسي که اين کار را مي‌کند فرهنگ مهدوي کاملاً در درون او نهادينه نيست. يعني جريان رگ رگ است اين آب شيرين آب شور با خـــلايـق مي‌رود تا نفـــخ صــور ممکن است در آنجا هم حضور داشته باشد. ❇️وقوع بحران در حوزه فرهنگ 🔹اگر جامعه گرفتار چالش شود نشان‌‌دهنده آن است که يک تحول و يک بحران در حوزه فرهنگ وجود دارد. ضمن اينکه وقتي افراد يک فلسفه را پذيرفتند ممکن است در درون شخصيّت‌شان بين آنچه که مي‌دانند و آنچه که عمل مي‌کنند هم فاصله محدودي وجود داشته باشد. 🔸مدينه فاضله فارابي اين‌طور مدينه‌اي است که به لحاظ نظري فلسفه حقّ را دارند اما به لحاظ گرايش عملي زندگي‌شان متناسب با فلسفه‌هاي باطل است. يعني جامعه وحتي فرهنگ هم مي‌تواند گرفتار چنين دوگانگي‌اي باشد که نهادهاي علمي آن يک چيزي بگويند و سوي ديگر چيز ديگري. منتها اين‌ فاصله و تضادّ چندان قابل تداوم نيست. يعني در کشمکشي که اتفاق مي‌افتد دير يا زود يا بايد شيوه فاسقانه برگردد و باور مؤمنانه و فلسفه‌ها را حذف کند تا نفس راحتي بکشد. يا اينکه بايد آن سو برگردد و رفتار و جامعه را اصلاح کند، آمر به معروف و ناهي از منکر باشد. 🔹 بنابراين اين تضادّ چندان قابل تداوم نيست. اين تضادّ مي‌تواند درون افرادي که در يک فرهنگ هستند هم رخ بدهد. البته در دوران معاصر مشکلات ما اين نيست. 🔸مشکل ما اين است که فرهنگ ما غير از آن بخشي که از پيشينه تاريخي خودش الهام مي‌گيرد در مواجهه با فرهنگ‌هاي ديگر در حال اثرپذيري است و ممکن است بخش‌هاي اول اين اثرپذيري جامعه علمي ما باشد. 🔹جامعه علمي فلسفه‌اي را مي‌آورد که با شيوه زندگي مردم متفاوت است. حيات تاريخي ما متناسب و متناظر با يک فلسفه شکل گرفته است اما نظام علمي ما فلسفه ديگري را القا مي‌کند. اين‌ها همه بحران‌هاي فرهنگي است که با آن مواجه هستيم. ادامه دارد .... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌شخصیت عرفانی امام خامنه ای 📌نقش مسائل اجتماعی و سیاسی در سلوک عرفانی 📍 آیت الله کمیلی خراسانی «حفظه الله» ❇️حضرت آیت الله کمیلی خراسانی «حفظه الله» در روز چهارشنبه مورخ 29 بهمن ماه 1399 در جمع برخی از شاگردانشان در محل بیت الزهرای قم «سلام الله علیها» در پاسخ به دو پرسش زیر بیاناتی را ایراد فرمودند. متن پرسش و پاسخ به شرح ذیل است: 1-  آیا همسویی با نظام جمهوری اسلامی ایران را می توان  از ملاک‌های کمال یا نقصان یک مکتب سلوکی دانست؟ 2-  آیا پذیرش یا عدم پذیرش ولایت مطلقه فقیه و تبعیت یا عدم تبعیت از ولی فقیه در طی مدارج سلوک عرفانی نقشی دارد؟ ❇️ ستون خیمه انقلاب 🔸«امروز حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) ستون خیمه نظام اسلامی است؛ و دفاع از ایشان در حکم حفظ نظام بوده؛ و از اوجب واجبات است؛ و خدشه به مقام منیع معظم‌له آب به آسیاب دشمن ریختن و هم صدایی با شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار و صهیونیزم خونخوار است. ❇️فقیه عارف 🔹از طرفی بارزترین وجوه شخصیتی ایشان گرایشات و خصوصیات معنوی عرفانی است که برکات وجودی ایشان را به عنوان فقیهی عارف در عرصه‌های مختلف توسعه داده و از جمله موجب رونق نشر عرفان اهل‌بیتی است که از این جهت نیز اهل معرفت به وجودشان مباهات می‌نمایند. 🔸آیت الله خامنه‌ای هستند و هر دو جهت فقاهت و عرفان ایشان برای بنده محرز است. ایشان با تمام توان برای حفظ این نظام شیعه و عزت ایران و ملت تلاش و مجاهدت می کنند؛ و تولی و محبت و دوستی ایشان برای سالکان راه خدا ضروری است. 🔹مقام معظم رهبری در امور باطنی و معنوی از محضر برخی بزرگان اهل معرفت بهره برده‌اند، و در امور حکومتی نیز هدایت‌ها و رهبری ایشان مطابق قرآن و شریعت است، و با توجه به اینکه ایشان مجتهد حاکم هستند اطاعت از ایشان در امور سیاسی و حکومتی بر همه مردم و حتی سایر مجتهدین فرض و لازم است. ❇️لذا دو نکته مهم را متذکر می‌شوم: 1- سالکان راه خدا آگاه باشند که تضعیف و تخریب اصل نظام جمهوری اسلامی و این انقلاب شیعه حرام شرعی و مخالفت با شریعت و مذهب است. 2- اگرچه در اثر خلوت‌ها و اذکار و عبادات ممکن است حالاتی پیدا شود، اما با کینه و بغض نسبت به اولیاء خدا از جمله شخصیت الهی و ربانی مقام معظم رهبری امکان پیشرفت در سیر و سلوک بعید است.  🔹بر شاگردان و نزدیکان بنده لازم است که خود را با نظرات، روش و مبانی نظری و عملی بنده وفق دهند و اگر در امور سیاسی و مسائلی که اشاره شد، دچار ذهنیت منفی یا کینه‌ای نسبت به رهبری یا دیگر اولیای الهی هستند با استعانت از خداوند و مجاهدت علمی و عملی مرتفع نمایند.» 🔸اگر کسانی ادعای شاگردی ما را دارند ولی نسبت به رهبری معظم انقلاب «حفظه الله تعالی» و یا نظام اسلامی دچار شک و تردید یا خدایی ناکرده بغض و عداوت هستند در سلوک الی اللّه هیچ پیشرفتی نخواهند کرد و از جرگه شاگردان ما خارج خواهند شد. والسلام علیکم محمد صالح کمیلی خراسانی 4شنبه 29 بهمن 1399 مصادف با 5 رجب 1442 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌نظریه امتداد حکمت و فلسفه بخش چهارم 📍استاد آیت الله شیخ حمید پارسانیا اکنون دامنه بحث ما از ارتباط فلسفه و فرهنگ به خود فلسفه محدود مي‌شود. باز مي‌توان پرسش را هم به صورت عام مطرح کرد که اگر فلسفه برهاني باشد اقتضاي آن يک امر جهاني خواهد بود و هم به صورت خاصّ در هر حوزه فلسفي از جمله در فلسفه اسلامي مطرح کرد. ❇️دو شرط لازم براي تحقّق امتداد‌بخشي 🔸پرسش اين است که فلسفه هم در حوزه فرهنگ تعاطي، تعامل و امتداد دارد و هم در حوزه علومي که گونه‌اي از فرهنگ هستند. فلسفه با فرهنگ به صورت-هاي مختلف ارتباط پيدا مي‌کند و يکي از مسيرهاي ويژه آن همين خود علوم است. اما اگر پرسش راجع به امتداد‌بخشي است، امتداد‌بخشي فلسفه متوقّف بر تحقّق خود فلسفه است. فلسفه اگر مي‌خواهد در فرهنگ و در علوم امتداد پيدا کند در گام نخست بايد خودش تحقّق و واقعيّت پيدا کند. منظور از واقعيّت يافتن اين است که زبان پيدا کند؛ يعني در گروهي از افراد حضور به هم برساند و افرادي باشند که متحقّق به فلسفه باشند. نه اينکه صرفاً در نفس‌الامر خودش يک حقيقتي باشد و هيچ انساني با آن ارتباط برقرار نکند.حتي اگر فلسفه باطل هم بخواهد امتداد پيدا کند بايد سطحي از تحقّق را داشته باشد و افرادي باشند که آن را در خودشان به فعليّت برسانند. 🔹اگر بخواهيم امتداد آن را در حوزه فرهنگ ببينيم بايد تحقّقي به تناسب فرهنگ و جامعه داشته باشد. به عبارت ديگر بايد نهادينه شود. در مرحله اول نظام آموزشي يک فرهنگ بايد در کانون خود حريم اين معرفت را حفظ کند و امکانات مناسب حرث و نسل اعمّ از امکانات اقتصادي و انساني را بسيج کند تا بخشي از جامعه، در اين زمينه معرفتي گفت‌و‌گوي پرباري داشته باشند. ❇️ هشدار 🔸اين مسأله هشداري هم براي ما دارد و آن اين است که شتاب‌زدگي در امتداد دادن گاهي موجب مي‌شود که از اين حوزه کانوني غافل شويم. آن عناصر و جوانه‌هايي هم که باعث باروري اين فلسفه مي‌شوند و به آن عمق مي‌بخشند، بلافاصله در جهت امتداد دادن مي‌روند و اين منبع مي‌خشکد. وجود يک منبع خلاّق و فعالي که بحث‌هاي فلسفي در آن زنده باشد و دغدغه‌هاي ناب فلسفي در آن حضور داشته باشد شرط اول امتداد پيدا کردن است. شرط لازم است نه کافي. يعني اگر حوزه گفت‌وگوهاي فلسفي در خود فرو برود و بعد دغدغه تعامل با بخش‌هاي ديگر نظام آموزشي و ياحتي نظام فرهنگي را داشته باشد به نتيجه نخواهد رسيد. 🔹براي استمرار يافتن شروطي لازم است و شرط نخست همان بود که عرض کرديم. يعني گاهي حضور فلسفه در زندگي مردم، در حکم يک باور در بين متديّنين خواهد بود و موجب مي‌شود که آنان، سراغ آن کانون نظري بيايند و براي تأمين آن تلاش کنند. البته ممکن است زمينه‌هاي ديگري هم وجود داشته باشد اما اگر چنين ارتباطاتي بخواهد در يک مجموعه فرهنگي سالم شکل بگيرد و به صورت يک حوزه مباحث نظري و مجموعه فعّال مباحث فلسفي در بيايد، وجود اين شرط لازم است. بعد از چند دهه توجه و تنبّه، اين امر استمرار پيدا مي‌کند. 🔸ما در يک مقطع تاريخي از دوران معاصر، کانون فعّال مباحث نظري را داشته‌ايم. در اواخر دوره قاجار فيلسوفان قوي و توانمندي در مکتب يا حوزه تهران حضور داشته‌اند که شايد در گذشته ما اين‌قدر استوانه‌هاي نظري وجود نداشته است. هر چند حضور آنها يکي از شروط لازم است اما کافي نيست. زيرا به رغم حضورشان اين ارتباط قطع شد و ما شاهد اين گسل و گسستي هستيم که در بحث‌هاي بعدي بيان خواهد شد و نقشي که علامه طباطبايي در اين خلأ موجود ايفا کرده‌اند را بررسي خواهيم کرد. شايد در مقطع ابتدايي مواجهه‌مان با انديشه‌هاي مدرن و غربي، مشکل شرط لازم را نداشته‌ايم و به جاي آن با مشکلات ديگري مواجه بوده‌ايم. اما در شرايط امروزي متأسفانه همان شرط لازم هم آسيب‌ديده است. به عبارت ديگر هم ارتباطات‌مان قطع است و هم آن حوزه کانوني فعّالي که مباحث حکمي و فلسفي در آن زنده و فعال باشد را هم ديگر نداريم. ادامه دارد .... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
نقش علامه طباطبایی در امتدادبخشی فرهنگی اجتماعی به فلسفه اسلامی.pdf
648.9K
نقش علامه طباطبایی در امتدادبخشی فرهنگی اجتماعی به فلسفه اسلامی ❇️کارشناسان: 📌حضرت آیت الله سید یدالله یزدان پناه 📌حضرت آیت الله شیخ حمید پارسانیا ❇️دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین علی امینی نژاد 🔹نشست علمي با موضوع « نقش علامه طباطبايي در امتدادبخشي فرهنگي اجتماعي به فلسفه اسلامي» در تاريخ ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۵در سالن اجتماعات مجمع عالي حکمت اسلامي برگزار گرديد. در اين نشست علمي حضرات آیات حميد پارسانيا ( عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم و سيديدالله يزدان‌پناه (استاد عالي حوزه علميه) به ارائه مطالب پرداختند. دبيري علمي اين نشست را حجت‌الاسلام والمسلمين علي اميني‌نژاد (مدرس حوزه و دانشگاه) برعهده داشتند. متن کامل اين نشست تقديم خوانندگان محترم مي‌شود. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
آیت الله شیخ حمید پارسانیا: 🔹گفت‌وگو در بین دو فرهنگ و دو تمدّن در عمیق ترین لایۀ خود در سطح گفت‌وگوی فیلسوفان است. 🔸فارابی در رساله الحروف می‌گوید در هر فرهنگ عدّه ای از حدود و ثغور آن فرهنگ مرزبانی می‌کنند، آنها خواصّ آن فرهنگ و جامعه هستند. امّا بعضی خواصّ بشریّت هستند. آنها کسانی هستند که از اصل حقیقت پرسش می‌کنند؛ فیلسوفان که دوستدار حقیقت هستند. 🔹دوستداری حقیقت شرط گشادگی و گفت‌وگو است. دو نفر در ذیل دوستداری می‌توانند بر هم گشوده باشند و اگر این نباشد من و تویی هم نمی‌توانند با هم سخن بگویند. گفت‌وگوی فرهنگها در این افق شکل می گیرد و از حقیقت فرهنگها پرسش می‌شود؛ (أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لا یَعْقِلُونَ) در این سطح رخ می‌دهد. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121🔸
آیت الله سید یدالله یزدانپناه: 🔹حقیقی‌ترین، واقعی‌ترین و مهم‌ترین مسئله و مرکز ثقل همه مباحث «توحید» است و کلّ آنچه در دین می‌بینیم، با همه ابعاد و جهاتی که دارد، از همین توحید نشأت می‌گیرد. 🔸اساساً ما در صحنه اجتماعی با یک دوگانه خدا و طاغوت روبه‌رو هستیم؛ اگر توحید در صحنه اجتماع بیاید، و بسط پیدا نماید معنایش این است که منحصراً توحید حاکم است. 🔹«إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنوا» فقط خدا ولی است و بقیه از حیطه ولی بودن خارج‌اند و هر کسی هم که تولّی داشته باشد و گرایش به توحید داشته باشد در جرگه حزبِ «الله» جلّ جلاله قرار می‌گیرد. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌امتداد اجتماعی توحید در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن» 📌امتداد توحید در سیاست در فلسفه سیاسی امام خامنه‌ای 📍آیت الله شیخ حمید پارسانیا: 🔹کتاب « در قرآن» رهبر معظم انقلاب، نه یك كتاب فقهی است نه كلامی و فلسفی بلكه امتداد اجتماعی باور به توحید را بیان می كنند از اول تا آخر كتاب یك استدلال بر وجود خدا نمی آورد یا بحث توحید افعالی و صفاتی و ... دیده نمی شود، نه اینكه منكر این مباحث است، خیر اصلا ناظر به این مباحث نیست در مقام بیان این مسائل نیست. 🔸دلالت اجتماعی این باور را می بیند آن هم در فضای روشنفكری جامعه، فضای ماركسیسم و اندیشه های دیگر كه اصلا توحید را افیون توده ها معرفی می كنند در چنین فضایی این مباحث را رهبر معظم انقلاب مطرح می كنند كه این مباحث معارفی به چه میزان ظرفیت یك زیست فعال و تدوین یك را دارد. 🔹در واقع یك است در پاسخ به پرسش هایی كه نه از ناحیه حوزوی كه در رجوعش به قرآن نیازهای فقهی، كلامی و فلسفی خودش را دنبال می كند، بلكه در محیط فرهنگ عمومی جامعه كه گروه گروه جوانان با تبلیغات و هژمونی این «ایسم ها و ایست های» غربی كه آمده اند یك تصویر ناخوشایندی از دین ارائه می كنند، همه پرسش آنها مسائل اجتماعی است و از این منظر نسبت به عالم و آدم داوری می كنند. 🔸ایشان در این كتاب می خواهند نشان دهند كه از این منظر به قرآن نگاه كنید و ببینید چقدر از این حساسیت های اجتماعی كه شما دارید و مكاتب شما روی آن مانور می دهد را قرآن چگونه جواب می دهد لذا نوع ورود به این كتاب برای جامعه حوزوی ما، برای جامعه اسلامی ما، برای مبلغین و كسانی كه درد دین دارند و دفاع از دین می كنند یك است. 🖌منبع: دومین جلسه از سلسه امتداد توحید در سیاست نشست‌های تبیینی «فلسفه سیاسی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» بهمن 1398. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
❇️بهترین روش برای امتداد حکمت و فلسفه الهی کدام است؟ 📌1. توجه جدی به و وارد کردن آن در نظام آموزش رسمی فلسفه و حکمت 📌2. اهتمام به و مقایسه ای و مطالعات مقایسه ای میان فلسفه الهی و فلسفه غرب 📌3.تغییر بنیان‌های منطق و فلسفه با هدف ❇️مشارکت در نظر سنجی : https://EitaaBot.ir/poll/vnfam?eitaafly ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121📌
کتاب سیاست الهیه در حکمت متعالیه: شرح مشهد پنجم الشواهد الربوبیه استاد مرتضی جوادی آملی به زودی چاپ و منتشر می شود. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌مسولیت انتخاب 📌انتخاب فکر 📌رای به هدایت گر ذهن مردم تصویر انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۶٠ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌بخشی از مناجات شعبانیه إِلَهِی إِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِکَ لَمُسْتَنِیرٌ وَ إِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِکَ لَمُسْتَجِیرٌ وَ قَدْ لُذْتُ بِکَ یَا إِلَهِی فَلا تُخَیِّبْ ظَنِّی مِنْ رَحْمَتِکَ وَ لا تَحْجُبْنِی عَنْ رَأْفَتِکَ إِلَهِی أَقِمْنِی فِی أَهْلِ وَلایَتِکَ مُقَامَ مَنْ رَجَا الزِّیَادَةَ مِنْ مَحَبَّتِکَ إِلَهِی وَ أَلْهِمْنِی وَلَها بِذِکْرِکَ إِلَى ذِکْرِکَ وَ هِمَّتِی فِی رَوْحِ نَجَاحِ أَسْمَائِکَ وَ مَحَلِّ قُدْسِکَ إِلَهِی بِکَ عَلَیْکَ اِلّا أَلْحَقْتَنِی بِمَحَلِّ أَهْلِ طَاعَتِکَ وَ الْمَثْوَى الصَّالِحِ مِنْ مَرْضَاتِکَ فَإِنِّی لا أَقْدِرُ لِنَفْسِی دَفْعا وَ لا أَمْلِکُ لَهَا نَفْعا إِلَهِی أَنَا عَبْدُکَ الضَّعِیفُ الْمُذْنِبُ وَ مَمْلُوکُکَ الْمُنِیبُ [الْمَعِیبُ‏] فَلا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ وَ حَجَبَهُ سَهْوُهُ عَنْ عَفْوِکَ إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِکَ إِلَهِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَنَاجَیْتَهُ سِرّا وَ عَمِلَ لَکَ جَهْرا. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌درسگفتار آشنایی مختصری با سرگذشت اجمالی فلسفه، دین و علم در غرب 📍دکتر حمیدرضا آیت الهی 🔸 10 جلسه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸تمامی افرادی که به نحوی با تفکر غربی (همچون جامعه شناسی، روان شناسی، علوم سیاسی، مدیریت، حقوق و ...) سروکار دارند علاقمند هستند تا مبانی فلسفی تفکر غربی را در حد آشنایی اجمالی و نه تخصصی بشناسند. 🔸برخی طلاب حوزه این نیاز را برای فعالیتهای خودشان احساس کردند لذا در خواست نمودند تا طی 10 جلسه فشرده سیر تحول اندیشه فلسفی غرب بطور روان و ساده برای آنها گفته شود بگونه ای که بتوانند مدعیات فیلسوفان غربی و نسبت آنها با یکدیگر را بفهمند. 🔸این 10 جلسه ضبط تصویری و صوتی شد و در آپارات و سایت شخصی و آکادمیا منتشر گردید. 🔹کسانی که مایلند یک دوره مختصر از فلسفه غرب را بدانند مجموعه این درسگفتارها می تواند کمک شایانی به آنها بکند. ذیلا آدرس هریک از جلسات و عنوان مطالب آن داده می شود تا مشاهده شده و یا دانلود گردد: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه اول: روش دیالکتیکی یا سقراطی در فرآیند تفکر + طرح مسئله مثل افلاطون درباره مفاهیم https://www.aparat.com/v/NhWgR https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/29 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه دوم: بررسی دلائل رد مثل افلاطون + مقایسه دستگاه فلسفی افلاطون و ارسطو https://www.aparat.com/v/XjUIG https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/29 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه سوم: نظام اخلاقی و نظام سیاسی افلاطون و ارسطو + افلوطین + بررسی گذرای وضعیت فلسفه، دین و علم در قرون وسطی تا قبل از دکارت https://www.aparat.com/v/KvmnJ https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/31 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه چهارم بخش اول دکارت https://www.aparat.com/v/cT3W1 https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/32 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه چهارم - بخش دوم: فلسفه دکارت، مساله خطا، مساله معرف، تفاوت دو دیدگاه اومانیسم و آنتروپوسنترالیسم https://www.aparat.com/v/HbDpf https://sokhanrani.ayatollahy.net ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه پنجم: مروری بر فلسفه دکارت، اسپینوزا، جان لاک و حسگرایی، بارکلی؛ پرسش از جهان خارج و ایده آلیسم https://www.aparat.com/v/f7jFd https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/34 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه ششم: مروری گذرا بر فلسفه بارکلی، فلسفه هیوم؛ تبیین مقولات فلسفی بر اساس ادراکات با طرد جزمیت درباره واقعیت خارجی آنها https://www.aparat.com/v/MEnQO https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/35 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه هفتم: فلسفه کانت و پاسخ به مساله هیوم https://www.aparat.com/v/mBkqw https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/36 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه هشتم، بخش اول: مقولات ماتقدم در فلسفه کانت، معنای خدا در فلسفه وی، نقد براهین اثبات وجود خدا https://www.aparat.com/v/UNkYX https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/37 📌جلسه هشتم، بخش دوم: معقولات ثانیه فلسفی در فلسفه اسلامی و راه حل مساله سولیپسیسم https://www.aparat.com/v/2OboL https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/38 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه نهم، بخش اول: مقایسه گذرای برهان جهانشناختی و برهان وجوب و امکان، فلسفه هگل https://www.aparat.com/v/MJVON https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/39 📌جلسه نهم، بخش دوم: مسیحیت و تاریخی نگری، مارکسیسم و نگاه علمی به تاریخ https://www.aparat.com/v/HsA6p https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/40 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌جلسه دهم، بخش اول: مروری بر فلسفه هگل و مارکس، اگزیستانسیالیسم، کیرکگارد؛ توجه به هستی انسان از زاویه ای جدید، ایمان و ایمان گرایی، هایدگر؛ وجود انسان، درگیری وجودی، عدم، زمان https://www.aparat.com/v/4ohlp https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/41 📌جلسه دهم، بخش دوم: فلسفه تحلیلی، فرگه و معنا، مساله معناداری، ویتگنشتاین متقدم و متاخر، چالش معناداری دین و گزاره های الهیاتی و راه حلی از منظر فلسفه اسلامی برای این مساله https://www.aparat.com/v/A8U7L https://sokhanrani.ayatollahy.net/speaks/42 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ منبع: کانال فلسفه دین اسلامی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
🌼آوینی و هنر انقلابی 🔹۲۰ فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و عروج او از سرزمین فکه است. سید مرتضی نمونه یک است که در بنیان های هنر اندیشه داشت و رویکردی انتقادی به داشت. او بهار هنر انقلابی بود و بحق روز شهادت او روز هنر انقلاب اسلامی نامیده‌اند. آوینی سعی داشت تا با بهره گیری از برخی فلسفه‌های معناگرا در غرب و منظرهای اشراقی اسلامی به یک صورتبندی متفاوتی از هنر رهایی‌بخش و متعالی دست پیدا کند. 🔹آوینی نمونه جوان مسلمان و دغدغه‌مندی است که با انقلاب اسلامی متحول شد و یادداشت‌ها و تاملات پیش از انقلاب خود را که متاثر از جریان‌های اگزیستانسیالیسم بود کنار گذاشت و تمام سعی خود را کرد تا با چهره اشراقی و معنوی انقلاب اسلامی خو کند او این گذار را در بازخوانی واقعه عاشورا و از طریق پیگیری کرد. اولین تجربه‌های حضور او در معرکه انقلاب بود که او را بیشتر با ابعاد اشراقی انقلاب آشنا می‌کرد. پس از آن دفاع مقدس بود که تحولی بزرگ در جان آوینی به وجود آورد و به او نشان داد که معنای گمشده فلسفه غرب را که اگزیستانسیالیستها در صورت ادبیات جستجو می کنند در متن زندگی رزمندگان اسلام حضور دارد. آوینی در پی تفسیر بود که در زیست‌جهان رزمندگان تبلور یافته بود. 🔹آوینی گمشده خود را در جبهه‌ها یافته بود و خود را وقف روایت این گمشده بشریت کرد و همواره سعی کرد به این حقیقت نزدیک شود. او هر چه در این سیر اشراقی و سلوک معنوی جلوتر می‌رفت به ناکارآمدی بنیان‌های فلسفی امثال سارتر، هایدگر و ... بیشتر پی می‌برد و به اندیشه‌های عرفانی و حکمی امام خمینی نزدیکتر می‌شد از این رو کنش‌ها و آثار او در مسیر شدن بود و هر چه جلوتر می‌آمد از لطافت و عمق بیشتری برخوردار می‌شد و به اندیشه‌ی توحید نزدیکتر می‌شد. آوینی به قدر ظرفیت خود از این اندیشه بهره گرفت و آن را در قلم و سینما به کار گرفت تا روایتگر زیست‌جهان انقلابی باشد که ایمان، معنویت و اشراق نقطه کانونی و حلقه اتصال دلهای کنشگران آن است. او توانست نویسندگی و سینما را به نزدیک کند و که همان معنا و اشراق است را در تکنیک‌ها و مهارت‌های قلم و سینما جاری کند. 🔹شهید آوینی آغازگر مسیری در هنر انقلابی بود که با سیر و سلوک درونی و گذار از کثرت اندیشه های غربی به اندیشه توحیدی آرام آرام تعالی وجودی یافت و سطوحی از معنا و اشراق توحیدی را در جان خود پرورش داد و براساس آن به خلق آثار هنری پرداخت. 🔹اما دریغ که مسیری را که آوینی آغاز کرده بود و با شهادتش آبیاری کرده بود ادامه نیافت و کسی نبود که روح هنری و آن سلوک فکری و معنوی آوینی را درک کند و بفهمد که او از کجا شروع کرد و به کجا رسید تا بفهمد که چقدر از راه باقی مانده است تا به بلوغ برسد. 🔹افراط و تفریط نسبت به هر چیزی بد است و نسبت به نقاط آغازین یک مسیرِ ناهموارِ پُر از سنگلاخ و پر ابهام و پر رقیب بسیار خطرناکتر است. هنر انقلابی از جمله این مسیرهاست و آوینی از نقطه‌های آغازین آن بود که به خوبی جهت و مسیر را شناخت و در مسیر آن حرکت کرد و به دریافت‌های بسیار مهمی دست یافت. اما او یک آغاز و از گل‌های اولیه این بهار بود که توانسته بود با بخش‌هایی از وجوه انقلاب اسلامی ارتباط برقرار کرد و به تدریج وارد اقیانوس و امام شود و از ساحل به این اقیانوس عمیق بنگرد و تنی‌به‌آب زند و توشه‌ای بسیار ارزشمند را دریافت کند. 🔹اما متاسفانه برخی با افراط در شخص آوینی و نه شناخت مسیر او، آوینی را به مبانی و مبادی آغازین او در ورود به مطالعه صنعت و هنر تقلیل داده و می‌دهند و از این طریق روایتی هایدگری و پست‌مدرن از او ارائه می‌دهند تا از طریق آن، مقاصدِ خود را توجیه کنند. در حالی‌که آوینی را باید در مسیری که در آن سیر می‌کرد و تعالی می‌یافت شناخت. 🔹خلاصه آوینی هنرمندی_انقلابی و در مسیر شدن بود که لحظه به لحظه در حال رشد بود و بیش از پیش به معنا و اشراق نهفته در انقلاب اسلامی نزدیک می‌شد و به‌قدر ظرفیت از آن توشه‌های مهم می‌گیرد و از این طریق به خلق آثاری ارزشمند توفیق یافت که نقطه اوج آن بود که از طریق آن روایت‌گر معنا و اشراقِ دلدادگان و ره‌پویان حسینی در جهان بی‌معنای قرن بیستم بود. آوینی گمشده خود را در آنها جست و خود هم دل به اقیانوس زد و در خون خود غرق شد. ⚜شهادت آخرین و کاملترین اثر هنری آوینی بود🥀 سید مهدی موسوی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121