هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
🎙 با حضور:
#ابوالفضل_کیاشمشکی
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
میلاد مبارک #نبیاکرماسلام (ص) و رهبر شیعیان #امامصادق (ع) بر #امامزمان (عج) و عاشقان و رهروان مبارک باد.
@hekmatebaleghe
👌گزیده ای از جلسه نقد کتاب : «دین و مدلهای فرهنگی» ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام
در این نشست حجتالاسلام و المسلمین علی راد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه میخوانید؛
📌ما امروزه در حوزه دینپژوهی دو رویکرد غالب را شاهد هستیم: رویکرد سنتی و مدرسهای که در حوزه و دانشگاه ما وجود دارد و رویکردهای مدرن و جدید که ممکن است در داخل گفتمان مدرسهای هم باشند. در رویکرد اول متنمحور و کتابمحور هستند تا مسئلهمحور، کتابمحورند تا دانش و روشمحور. در مقابل چالشهای جدید در حوزه مطالعاتی خودشان رویکرد انفعالی و تقریبا شبه انسداد را شاهد هستیم چه در حوزه و چه در دانشگاه. این رویکرد تکروشی است و با روش کاملا کلیشهای و کهنه به تحلیل مسائل میپردازد. برآیند این رویکرد در حوزه دینپژوهی و اسلامشناسی نهایتا این است دین چه گفته و قرآن چه گفته است نه اینکه قرآن چه میگوید و برای بشر امروز چه رهاوردی میتواند داشته باشد و نسبت اسلام و قرآن با گفتمانهای جدید علمی دنیای مدرن چیست.
📌در رویکرد دوم کاملا مسئلهمحور هستند تا کتابمحور و متنمحور. این مسئله است که رویکرد را به تکاپو وادار میکند و به نقد و نظر میپردازد. شاید اقتضای دنیای مدرن است از هر چیزی حتی دین انتظار پاسخگویی به نیازهای انسان دارد. رویکرد مدرن خودش را در انحصار یک روش محصور نمیکند و از تمامی روشهای ممکن برای حل مسئله کمک میگیرد و یک رویکرد میانرشتهای دارد. این نکته اول که خواستم جایگاه کتاب را در گفتمان دینپژوهی معاصر تقریر کنم.
📌دومین نکته ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام است. ما تاکنون انواع تفسیرها از اسلام را تجربه کردیم اما جای خوانش و قرائت فرهنگی از اسلام و نشان دادن ظرفیتها و ویژگیهای آن خالی است. در سده اخیر برخی نواندیشان تکاپوهایی در این زمینه داشتند ولی این یک ضرورت است که بر دینپژوهان باسته است تفسیر خود از اسلام را بیان کنند و ظرفیتهای تفسیر فرهنگی اسلام را بیان کنند. اساسا یک نظریه فرهنگی جامع و مانع از اسلام در اختیار ما نیست تا با استناد به آن به نقد نظریههای فرهنگی رقیب بپردازیم چه برسد به اینکه از این نظریه به سطح مدلها حرکت کنیم. به همین سان ضرورت دیگری در تفسیر فرهنگی قرآن و تفسیر فرهنگی از سنت نبوی را شاهد هستیم. ما هنوز ملاکی که آیات فرهنگی قرآن را تمایز بدهد در اختیار نداریم.
📌عصریسازی اسلام و پاسخ به نیازهای جدید
ضرورت سوم ضرورت عصریسازی فرهنگ اسلام یا اسلام فرهنگی با مقتضیات دوران جدید است. این شکافی که الآن در ساحتهای مختلف شاهد هستیم ناشی از فقدان عصریسازی و بروزرسانی این فرهنگ است. گویی بخشی از جامعه اسلامی همچنان در هزارههای قبل زندگی میکند و با انسان مدرن سر ستیز دارد. لذا ما نتوانستیم حرکت موازی و متناسب با این جریان داشته باشیم. پس ما نیاز به تغییر رویکرد در مطالعات دینپژوهی داریم. ما نیاز ضروری به تفسیر فرهنگی اسلام و قرآن داریم و به مدلی که بتواند نظریه برخواسته از اسلام را به روز کند و متناسب با مقتضیات انسان مدرن باشد.
🔺کتاب آقای قائمینیا در این فضا قرار میگیرد و میتواند به این سه ضرورت و نیاز پاسخ دهد. با خواندن این کتاب این حس به خواننده منتقل میشود نویسنده کتاب چنین دغدغهای دارد و دنبال تغییر در رویکرد و پاسخ به این نیاز و ضرورت است و انصافا هم ایشان در این مهم موفق بودند.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
@OstadRad
مصاحبه دکتر قایمی نیا با روزنامه ایران.pdf
2.53M
✅ #مدلهای #فرهنگی #دین باید کشف و فهم شود.
امروز (یکشنبه 16 مهر 1402) روزنامه ایران مصاحبهای با دکتر #قائمینیا در این زمینه به چاپ رسانده است. در این مصاحبه علل نگارش #کتاب «دین و #مدلهای #فرهنگی» از دیدگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بخشی از این مصاحبه آمده است که:
📍مهمترین بحث «#انسانشناسیشـناختی» موضوع مدلهـای فرهنگی اســت و انسانشناسان #فرهنگی بـر این باورند کـه هـر فرهنگی واجـد یکسـری #مدلهایفرهنگی است که اساساً قلب هر #فرهنگی را تشکیل میدهد و بـه سـاحتهای مختلـف زندگی فکری افــراد چهارچوب و معنا میبخشـد.
📌 از خود دین باید قرائت فرهنگی داشت و #مدلهای فرهنگی درون دین را کشف و با #مدلهای فرهنگی که در جامعه وجود دارد، مقایسه کرد.
📌 با ابزارهای تحلیلی و عقلی مختلف (در کتاب) اثبات شده است که اساساً دین «هویتی #فرهنگی» داشته و برای کشف آن مصادیقی از #قرآن ارائه شده است.
📌نهایتاً موضوع «#جامعه دیجیتال» و مدلهای #فرهنگی که در چنین جامعهای میتواند ظهور و بروز کند مطرح شده است.
(گزارش کامل برای مطالعه مخاطبین گرامی ارائه میگردد.)
@hekmatebaleghe
@quantum_philosophy_of_mind
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت
🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#قاسم_بابایی
⏰ شنبه ۲۲ مهرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/eltefat-3
#نشست
🆔 @iictchannel
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
حکمت بالغه
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری
https://www.aparat.com/v/dfrZX
ویدیوی فوق نشست علمی سیستمهای #التفاتی و #ابزارانگاری #دنیلدنت - دکتر #قائمینیا - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 22 مهرماه 1402
خلاصه این نشست به شرح ذیل است:
✅ بحث سیستمهای #التفاتی هسته اصلی برنامه پژوهشی #دنیلدنت را تشکیل میدهد. #دنت به کمک این ایده مسایل عدیدهای را حل میکند. از جمله: تبیین #ماهیت #ذهن، مسأله حالات ذهنی و #حیثالتفاتی و #روششناسی #علوم شناختی و غیره.
او میگوید فرض کنید با یک کامپیوتر شطرنج بازی میکنیم. در این صورت سه وضعیت برای تبیین رفتارهای این کامپیوتر داریم:
📌 وضعیت طراحی design stance که بنا به آن فرض میگیریم این کامپیوتر به گونهای برنامهریزی شده که چنین رفتارهایی از آن سر میزند.
📌 وضعیت فیزیکی physical stance که بنا به آن از مؤلفههای #فیزیکی این #کامپیوتر آگاه میشویم و رفتارهای آن را تبیین میکنیم.
📌 وضعیت #التفاتی intentional stance که بر طبق آن فرض میگیریم کامپیوتر هم #حیثالتفاتی و آگاهی و قصد و غیره دارد.
✅ از آنجا که رفتارهای این #کامپیوتر موفقیتآمیز است میتوانیم #حیثالتفاتی را به آن نسبت دهیم. فرض وجود #حیثالتفاتی در این مورد ابزاری برای تبیین رفتارهای #کامپیوتر است.
📌نقدهای متعددی بر دیدگاه دنت شده است. از قبیل: مخالفت با #عقل سلیم و #تعارض درونی و عدم همخوانی با #تحلیل #تجربه.
#حکمتبالغه
@hekmatebaleghe
✅ چهاردهمین #نشست از #نشستهای نوجهان چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ با سخنرانی #پروفسور #راجرتریک؛ استاد بازنشسته #فلسفه دانشگاه ورویک و و #پژوهشگر ارشد مرکز #ادیان، دانشگاه اکسفورد و دکتر علیرضا #قائمینیا، دانشیار گروه معرفت شناسی #پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل تالار ابونصر محمد فارابی #پژوهشگاه برگزار خواهد شد. دبیر علمی این نشست خانم دکتر لیلا #خادم مخصوص حسینی، پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه مگیمو- روسیه است.
✅ گفتنی است این نشست از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و از طریق صفحه اسکایروم پژوهشگاه به نشانی b۲n.ir/icscs به صورت مجازی پخش خواهد شد.
@hekmatebaleghe
🔸نشست علمی- ترویجی “الهیات مبتنی بر علوم شناختی”
🔰 گروه کلام و الهیات معاصر پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
خانم دکتر نعیمه پورمحمدی
✍️ دبیر علمی: #قاسم_بابایی
📆 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/elahiatshenakht-2
#نشست
#علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
الهیات علوم شناختی.mp3
24.75M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی»
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#نعیمه_پور_محمدی
#قاسم_بابایی
📅 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
#علوم_شناختی
🆔 @iictchannel
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
✅ علوم شناختی، مطالعهی بین رشتهای #ذهن است و بر اساس آن کانال «#علومشناختیدین» (Cognitive Science of Religion - CSR) تاسیس شده است.
📌 اصولاً #علومشناختیدین با استفاده از رویکردها و ابزارهای تحلیلی #علومشناختی، درصدد توضیح این واقعیت است که چرا باورها و رفتارهای #دینی در انسانهای زیادی وجود دارد.
📌 هدف از تاسیس این کانال معرفی و نقد ایدهها و آثار در #علمشناختیدین بوده و مطالب آن توسط دکتر علیرضا #قائمینیا تهیه میشود.
✅ برای دریافت مطالب مرتبط میتوانید عضو کانال به آدرس ذیل شوید:
@cognitive_science_of_religion