#حدیث
امام على عليه السلام:
🔸مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ.
🔹كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد.
📚غررالحكم حدیث8937
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند
آیتالله انصاری شیرازی:
🔸باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به #ملاصدرا و #خواجه و #ابن_سینا و #فارابی برسد.
🔹از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند.
🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان».
🌟 #علامه_طباطبایی می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند.
📚شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#آیتالله_یحیی_انصاری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️ از جمله برهانهایی که بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» است
🔹اندیشمندان و فیلسوفان از راههای گوناگونی به اثبات #خدا پرداختند. یکی از این راهها، راه نفس است و برهانی که از این طریق بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» نامیده میشود. در فلسفه اسلامی نخستین بار سهروردی، که #نفسشناسی را نقطه آغاز فلسفه ورزی خود قرار داده بود، از این طریق به اثبات خدا پرداخت و فیلسوفان بعدی مانند ملاصدرا، سبزواری و علامهطباطبایی راه او را ادامه دادند.
🔸در #فلسفه_غرب، دکارت که نخستین اصل فلسفی خود را وجود اندیشنده و اندیشههای او اعلان کرده بود، درصدد برآمد از طریق وجود نفس و وجود مفهوم خدا در آن، به اثبات خدا بپردازد. برهان #دکارت، «برهان علامت تجاری» نامیده شده است، ولی چون او نیز از طریق نفس و ویژگی آن به اثبات خدا پرداخته است، میتوان برهان او را نیز برهان نفس خواند و با برهان نفس در فلسفه اسلامی مقایسه کرد. برهان دکارت ناتمام است؛ زیرا بر تقریری از اصل علیت مبتنی است که در آن، میان حیثیت هستیشناختی و معرفتشناختی مفاهیم ذهنی خلط شده است، اما برهان فلسفه نفس در فلسفه اسلامی تام است.
📚 موضوع مقاله: بررسی تطبیقی برهان نفس در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب
🖋یارعلی کرد فیروزجایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام باقر عليه السلام:
🔸إنَّ اللّهَ عزّوجلّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً، وجَعَلَ مَفاتيحَ تِلكَ الأَقفالِ الشَّرابَ.
🔹خداوند عزّوجلّ براى بدى، قفل هايى قرار داده و شراب را كليدهاى اين قفل ها قرار داده است.
📚الكافی ج2 ص339
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ ابنسینا در وصیت خود بیان میکند: من اجازه نمیدهم فلسفه را به همه تعلیم دهید...
آیت الله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸اگر فلسفه به آن معنایی که فیلسوف برجستهای مثل ابنسینا آن را مطرح میکند، مطرح شود، میتوانیم انتظار داشته باشیم به دین خدمت کند. ایشان در وصیت خود در پایان اشارات توصیه میکند: من اجازه نمیدهم فلسفه را به همه تعلیم دهید، بلکه باید دو جهت در او محرز باشد، یکی استعداد و دیگری تقوا.
🔹اگر ما با این دید تعلیم و تعلّم فلسفه را دنبال کنیم، دیگر چیزی که ابن سینا از انسانها میخواهد مسأله تعقّل و تفکّر است؛ «و ما یعقلها الّا العالمون» تعقّل، تفکّر و تدبّر جانمایه دین و دینداری است؛ دین با جهل و جحود فکر سازگار نیست. اگر ما در تعلیم و تعلّم فلسفه این ملاک سینوی را مدنظر قرار دهیم، قطعاً فلسفه میتواند در خدمت دین باشد و در حوزه معارف دینی خدمت بسیاری به انسان کند.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#آپارات
🔰فهرست برنامههای ارائه شده در آپارات مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸ویژه برنامه روز بزرگداشت ملارصدرا؛ استاد سید یدالله یزدانپناه
🔹ویژهبرنامه بزرگداشت روز معلم و شهادت استاد آیتالله مرتضی مطهری؛ دکتر مسعود آذربایجانی
🔸معرفی شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق؛ استاد علی امینینژاد
🔹فیلمهای مرتبط با کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه سیّدمحمدحسین طباطبایی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ آیتالله محمدباقر تحریری
🔹پرسمان، پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی؛ دکتر محمد جعفری و دکتر ابوالفضل روحی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ دکتر ابوالفضل خراسانی
🔹"حُسن حَسن" مستند شخصیت علمی علامه حسن زاده از منظر شاگردان
🔸و...
🟢 ما را در آپارات دنبال کنید 🟢
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
❓ آیا میتوان از شهود، به عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟
🔸عقل و شهود، دو ابزار معرفتی و دو طریق نیل به واقع هستند. فلسفه، نظام مبتنی بر روش عقلی است؛ همچنانکه عرفان نظری، هستیشناسی شهودی بوده، عارف را با شهود به واقع میرساند. با وجود این، آیا میتوان از شهود، به عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟ با توجه به این امر که هدف فیلسوف، شناخت هستی است، و شهود نیز ابزاری قوی در درک واقع است، آیا امکان به کارگیری ابزار معرفتی شهود در نظام فلسفی با حفظ همه مؤلفههای فلسفه به معنای خاص وجود دارد؟
🔹بررسی تحلیلی مؤلفههای اساسی و اصول ساختاری نظام فلسفی شهودی و بررسی چگونگی و چرایی ارتباط و تعامل عقل و شهود.. مشخص میکند که ایجاد نظام فلسفی شهودی، امری ممکن و معقول است و به کارگیری عقل و شهود در این نظام، تناقض و امر محالی را در پی ندارد و بهرهگیری از هر یک از این دو روش، خللی در استفاده از روش دیگر وارد نمیسازد.
👈به عبارتی، در این نظام فلسفی نیز، همانند همه نظامهای فلسفی، عقل، با استدلالهای یقینی در مقام سنجش صدق و کذب گزارهها و مسائل فلسفی، داور بلامنازع است؛ اما ساحت بهره از شهود قلبی در این نظام، نه در مقام داوری، بلکه در مقام جهتدهی به همان عقل فلسفی و هدایت آن به علمالیقین نسبت به متن هستی و تأمین غایت فلسفه، به بهترین شکل است.
📚 موضوع مقاله: بررسی چیستی و امکان نظام فلسفی شهودی با تحلیل مؤلفههای آن
🖋زهرا محمدعلی میرزایی، محمدمهدی گرجیانعربی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸اعمال، همه بر باد است، مگر آنچه از روى اخلاص باشد.
▪️العَملُ كُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فيهِ.
📚غررالحكم حدیث1400
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ فهم معارف قرآنی بدون معارف فلسفی و حِکمی میسر نیست
استاد مرتضی جوادی آملی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸ما در معارف خودمان محتاج به فلسفه ایم در فهم #معارف توحیدی و حقائق الهی بسیار به شدت نیازمند به مسائل فلسفی هستیم ما #فلسفه را برای فلسفه
نمی خواهیم بخوانیم نه! ما مخصوصاً حوزویان به دنبال فهم معارف قرآنی هستیم و بدون معارف فلسفی و حِکمی فهم ما به اینگونه از آیات هرگز نمی رسد.
#مرتضی_جوادیآملی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#معرفی_کتاب
📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان
🖋دکتر مهدی گلشنی
🔅کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر، پاسخ به هشت سوال در خصوص رابطه علم و دین است که از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسنزاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده است.
⬅️بحث علم و دین و رابطه بین آنها، در ادیان ابراهیمی دارای مشترکات فراوانی است که دیدگاه حکمای بزرگ ایرانی اسلامی به این بحث مهم، جائر اهمیت میباشد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#حدیث
امام صادق عليه السلام:
◽️محبوبترين برادرانم نزد من، كسى است كه عيبهايم را به من هديه كند.
🔅أحَبُّ إخواني إلَيَّ مَن أهدى إلَيَّ عُيوبي.
📚 تحف العقول صفحه 366
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#معرفی_کتاب
📚بررسی حدیث معرفت امام از منظر فریقین
🖋عبدالمجید زهادت
⬅️حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» از حیث مضمون مورد قبول فریقین قرار گرفته است. ازاینرو بحث و بررسی علمی و منصفانه پیرامون محتوا، لوازم و آثار آن میتواند زمینهساز توجه و تأکید بر نقاط مشترک بین مسلمانان قرار گیرد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami