#حدیث
امام على عليهالسلام:
🔻كُن أوثَقَ ما تَكونُ بنَفسِكَ، أحذَرَ ما تَكونُ مِن خِداعِها.
👈زمانى كه به نفْس خود بيشترين اعتماد را دارى، از فريب او بيشتر برحذر باش.
📚غررالحكم، حدیث۷۱۷۰
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_اخلاق
🔰جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق(جلسه۱۷۵)
⬅️ «یقینِ اخلاقی»؛ تاریخ، قلمرو و رویکردهایِ معاصر
🎤دکتر محمد سعید عبداللهی
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ ساعت ۱۸:۳۰
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.akhlagh
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #علامه_مصباحیزدی #فلسفه_اخلاق ⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی فلسفه اخلاق 💠تفسیری درباره تما
#گزارش #نشست_تخصصی
💠علامه مصباح حد نصاب اخلاق را ایمان به خدا و آخرت میداند
⬅️ نشست علمی با موضوع «تفسیری درباره تمایز حد نصاب اخلاقی و تربیت اخلاقی از منظر آیت الله مصباح (ره)»
🔰حجتالاسلام حسین احمدی؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حد نصاب اخلاق از منظر آیتالله مصباح باور به خدا و آخرت است، گفت:
🔸حال اگر کسی ایمان به قیامت نداشت یعنی در افعال خود حسن فعلی دارد ولی حسن فاعلی ندارد و نیت سوء و ریا هم نداشته است مانند سخاوت حاتم طائی آیا این کارها برای فرد سودی هم خواهد داشت؟ آیتالله مصباح در برخی فرمایشها دارند که براساس روایات چنین افرادی با تخفیف در عذاب مواجه خواهند بود.
🔹وی با طرح این پرسش که چرا باید چنین تخفیفی صورت بگیرد، ادامه داد: اگر ما بین #علم_اخلاق و اخلاق تمایز قائل شویم خیلی از منازعات در نظریات اخلاقی و بین اندیشمندان شیعه از بین خواهد رفت؛ اندیشمندان ما تاکنون وقتی علم اخلاق را تعریف میکردند فقط نگاه معرفی رذایل و فضایل نداشتند و چیزی بیش از آن مدنظرشان بود یعنی شامل تربیت اخلاقی هم بوده است مانند معراج السعاده که راه علاج هم ارائه کرده است.
🔸احمدی بیان کرد: آیتالله مصباح هم در تعریف علم اخلاق این بیان را دارند که علم اخلاق دانش صفات مهلکه و منجیه و چگونگی متصفشدن است؛ این تعریف براساس مشی مشهور است ولی ایشان در #فلسفه_اخلاق مباحث را طوری پیگیری کردهاند که علم اخلاق از تربیت اخلاقی جدا شده است.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #عرفان
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۹
🔹رابطه ذات با اسماء و صفات از منظر عرفان اسلامی
🎤حجتالاسلام حسین هاشمی شاهرودی
🗓دوشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۱، ساعت ۱۹
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/g.erfan
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنر
🔰 گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه۱۰۸
🔹عدالت و درام در هنرهای دراماتیک
🎤دکتر نصرتالله تابش
🗓دوشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.honar
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️حکیم آقاعلی مدرس زنوزی و اصالت وجود
▫️حکیم آقاعلی مدرس زنوزی (1234-1307ق) پس از صدرالمتألهین و مولا علی نوری، یکی از برجستهترین فیلسوفان در حوزه #حکمت_متعالیه است. ویژگی بارز او، جمع میان نظام حکمی صدرایی و روش تحلیلی سینوی است.
🔸یکی از مسائلی که او بهمناسبت در بدایع مطرح کرده، مسئله #اصالت_وجود و اعتباریت ماهیت است. وی بهتبع مولا علی نوری در تصویر این مسئله دو تقریر دارد. در تقریری، مدعا به نحوی تصویر شده است که صدق آن بدیهی یا قریب به بدیهی است و بهتر است بگوییم در این تقریر مدعا در ضمن برهانی با مقدماتی بدیهی تصویر شده است؛ بهطوریکه در ضمن آن، مدعا، هم تصویر میشود هم اثبات و در نتیجه، باید این تقریر را برهان بر درستی مدعا، بلکه بهترین برهان بر آن دانست؛ برخلاف آن، در تقریر دیگر او، درستی مدعا بدیهی یا قریب به بدیهی نیست و نیازمند برهان است.
👈این مقاله توضیح و شرح درباره این دو تقریر است.
📚 موضوع مقاله: تقریر حکیم مدرس از تصویر اصالت وجود
🖋عبدالرسول عبودیت
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله:
🔸رجَبٌ شَهْرُ اَلاِسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
🍃ماه رجب برای اُمّت من ماه استغفار است. در این ماه زیاد استغفار کنید که خداوند بخشنده و مهربان است.
📚بحارالأنوار، جلد94 صفحه38
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت
#علامه_مصباحیزدی
#فلسفه_سیاسی
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی
⬅️ جلسه دوم
💠چارچوبی برای تهیه طرح جامع حکمرانی اسلامی از منظر علامه مصباح
🎤حجتالاسلام دکتر نجف لک زایی
💠تحلیل آیت الله مصباح از دو مفهوم «ادراکات اعتباری» و «حسن و قبح»
🎤حجتالاسلام دکتر احمد رضا یزدانیمقدم
💠جامعه آرمانی - تمدنی از منظر آیتالله مصباح یزدی
🎤حجتالاسلام دکتر مهدی امیدی
💠نقش فهم منظومه فکری علامه مصباح در تحلیل آرا و عملکرد سیاسی ایشان
🎤حجتالاسلام دکتر قاسم شباننیا
✍️دبیرجلسه: آقای محمد باقر خراسانی
🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۲،ساعت ۱۹
🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #علامه_مصباحیزدی #فلسفه_حقوق ⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی فلسفه حقوق 💠مفهوم و مؤلفههای ق
#گزارش #نشست_تخصصی
✅ علامه مصباح مفهوم قانون را در بخش امور هنجاری وابسته به امور حقیقی می داند
⬅️مفهوم و مولفه های قانون از منظر آیه الله مصباح(ره)
🔰دکترقاسم بابایی؛ استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی با بیان اینکه هر جامعهای فرزند راهی است که طی کرده عنوان داشتند یکی از چالشهای #فلسفه_حقوق مفهوم قانون است، زیرا مفهوم قانون مرتبط با دولت و برونداد یک حاکمیت است، گفت:
🔸این چالش هم در غرب و هم در جهان اسلام وجود دارد؛ رویکردهایی که در غرب در مورد #قانون وجود دارد مباحثی چون این مسئله است که ماهیت قانون چیست؟ آیا قانون فرمان است ؟ آیا قانون هنجار است؟آیا قانون قواعد اولیه و ثانویه و یا یکسری اصول و سیاست است؟؛ در جهان اسلام هم رویکردهای مختلفی به مفهوم قانون وجود دارد.
🔹وی با بیان اینکه مفهوم قانون عمدتا از دوره #مشروطه قابل ردیابی است، تصریح کرد: وضعیت قانون در ایران در سه مقطع :پیشامشروطه، مشروطه و انقلاب اسلامی قابل پیگیری است؛ در دوره پیشامشروطه عمدتا دوره صفویه مورد ملاحظه و مطالعه است چرا که در دوره صفویه اولاً حکومت واحدی در سراسر ایران ایجاد شد و این سرزمین یکپارچه به جز با اندک تغییراتی تا پایان حکومت در اختیار صفویان باقی ماند. ایران قبل ازصفویه ملوک الطوایفی بود.
👈ثانیاً مذهب رسمی حکومت مشخص شد و #شیعه برای اولین بار در #ایران رسمیت یافت و برای اولین بار بود که شیعه می توانست یک حکومت مقتدر و واحد را در قسمتی از جهان اسلام تشکیل دهد.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_اخلاق
🔰جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق(جلسه۱۷۵)
⬅️ «یقینِ اخلاقی»؛ تاریخ، قلمرو و رویکردهایِ معاصر
🎤دکتر محمد سعید عبداللهی
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ ساعت ۱۸:۳۰
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.akhlagh
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليهالسلام:
🔹أبلَغُ ناصِحٍ لَكَ الدُّنيا لَوِ انتَصَحتَ بِما تُريكَ مِن تَغايُرِ الحالاتِ ، و تُؤذِنُكَ بهِ مِن البَينِ و الشَّتاتِ.
👈 گوياترين پندگو براى تو دنياست، اگر از دگرگونى احوالى كه به تو نشان مىدهد و از جدايىها و پراكندگىهايى كه به تو خبر مىدهد، پند گيرى.
📚غررالحكم حدیث3362
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#رونمایی
🔰مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری مجتمع ناشران برگزار میکند:
📙آیین رونمایی کتاب:
⬅️ کلام اسلامی (دفتر اول تا سوم)
🔻با حضور:
🔸دکتر حسن یوسفیان(نویسنده)
🔹حجتالاسلام عزالدین رضانژاد(مدیر گروه علمی کلام)
🔸و اعضای محترم گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی
🗓چهارشنبه ۳بهمنماه۱۴۰۳؛ ساعت ۱۸:۳۰
🏢مجتمع ناشران (طبقه سوم، سالن همایش)
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami