eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
566 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام ـ در معرّفى منافقان ـ فرمود: ▪️في صِفَةِ المُنافِقينَ ـ : حَسَدَةُ الرَّخاءِ، و مُؤَكِّدو (مُوَلِّد و) البَلاءِ، و مُقنِطو الرَّجاءِ. 🔸حسودانِ آسايش [ديگران] هستند، به گرفتارىِ [مردم ]دامن مى زنند، و اميد را به يأس مى‌كشانند. 📚نهج البلاغة از خطبه194 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۱ ⬅️دلالت‌های سیاسی خطابه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🎤حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی فلسفه حکمرانی در خطابه حضرت زهرا (س) 🎤حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک دلالت‌های ولایت محوری فاطمی برای جامعه امروز 🎤حجت‌الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم تحلیل خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)، از منظر فلسفه سیاسی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی سوادی علل سیاسی انفعال خواص و عوام در برابر خطابه جهادی- تبیینی حضرت فاطمه زهرا(س) 🗓سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت۱۹ 🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی عرفان، جلسه ۲۲۷ 🔹تاملاتی در اندیشه عرفانی امام با تاکید بر کتاب مصباحُ الهِدایَة الی الخِلافَة و الوِلایَة 🎤دکتر علیرضا میرزایی 🗓دوشنبه، ۱۴۰۳/۰۹/۱۹، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.erfan 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
امام جواد عليه‌السلام: ▪️لَن يَسْتَكمِلَ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُؤْثِرَ دِينَهُ على شَهْوَتِهِ، و لَن يَهْلِكَ حتّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ على دِينهِ. 🔸بنده، هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى رساند، مگر آنگاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد، و هرگز به هلاكت درنمى افتد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد. 📚ميزان الحكمه جلد1 صفحه428 🆔@hekmateislami
❓چطور می‌گویید، فلسفه راه دین را کُند می‌کند؟ مرحوم آیت‌الله سید رضی شیرازی: 🔸«خود ما صدها نفر را به کمک همین بحثهای فلسفه اسلامی مسلمان و شیعه کردیم. چطور می گویید فلسفه راه دین را کند می کند؟ والله هرچه بگویم که بی سوادند کم است.» 👈گفتنی است که طی سالیان گذشته نزدیک به 600 نفر از پیروان ادیان مختلف با ملّیتهای متفاوت به دست مرحوم آیة الله شیرازی به دین مبین اسلام و مذهب شیعه مشرف شده اند. 🆔@hekmateislami
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۲ 🔻 تحلیل عقلی تجربه‌های نزدیک مرگ 🎤 حجت‌الاسلام حمیدرضا گودرزی 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت ۱۹:۳۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #عرفان 🔰دهمین ویژه برنامه‌های علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست بیست‌وسوم 💢گروه علمی عرفان
✅علامه قائل به توقیفی بودن اسماء الهی نیست ⬅️ نشست علمی با موضوع «اسماءالحسنی در المیزان» 🔰حجت‌الاسلام حسین شهسواری؛ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در سه جلد از المیزان موضوع آمده است که بیشترین مباحث در جلد هشتم طرح شده است، گفت: 🔸در جلد هشتم محوریت بحث با آیه شریفه« وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمَائِهِ سَیُجْزَوْنَ مَا کَانُوا یَعْمَلُون» است؛ مرحوم علامه در جلد هشتم به صورت مفصل به این بحث و به مفهوم اسم و حسنی و یلحدون پرداخته است. علامه درباره معنای اسم، معنای اصطلاحی را لحاظ کرده و فرموده است: ما یدل به علی شیء اسم…؛ در اصطلاح اهل حقیقت یا عرفا گفته شده است: فان اللفظ انما هو الاسم و ان الاسم حقیقی انما هو وجود متعین؛ اسم همان وجود متعین و خاص است. علامه فرموده که اسم گاهی اوقات لفظ، اسم حقیقی یعنی مسمای لفظ و گاهی عین مسمی و … است. 🔹وی افزود: مرحوم علامه معتقد است که اسم عین مسمی است و هم گفته است اسم، نفس تعین یا مطلق وجود و حقیقت ذات است یا چیزی که اشاره به ذات دارد. قیصری در مقدمات فصوص آورده است ذات با صفت معینه و اعتبار تجلی از تجلیات را اسم گویند مثلا رحمان اسمی از اسماء است و به تعبیر علامه ما یک وقت اسم، داریم گاهی اسم اسم و گاهی اسم اسم اسم. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
امام باقر عليه السلام: ◾️اِستَجلِبْ عِزَّ اليأسِ بِبُعدِ الهِمَّةِ. 🔸عزّتِ طمع نداشتن را با بلندى همّت به دست آر. 📚ميزان الحكمه جلد13صفحه 46 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️مراتب عقل عملی در کلام ملاصدرا 🔻مراتب عقل عملی را که در کتب اخلاق آمده، در چهار مرتبه برمی‌‏شمارد: 1️⃣ نخستین مرتبه عقل عملی، تهذیب ظاهر است به اینکه انسان نوامیس و شرایع الهیه و احکام و آداب نبویه که عبارت است از نماز و روزه و صدقات و صله ارحام و شرکت در جمعه و جماعات و اعیاد مسلمین و دیگر عبادات را به کار بندد...گاهی از این مرتبه به «تجلیه» نیز تعبیر می‌کنند. 2️⃣ دومین مرتبه عقل عملی، تهذیب باطن و تطهیر قلب از رذیلت‏های اخلاق و ملکات پست ظلمانی و خواطر شیطانی است که در نتیجه آن نفس مانند آینه‌ای صاف می‌شود و حقایق در آن متجلی می‌گردد. 3️⃣ سومین مرتبه عقل عملی این است که انسان نفس ناطقه خویش را با صورت‌های علمی قدسی و معارف حقه ایمانی بیاراید و نورانی کند و به تعبیر دیگر، به مشاهده همه یا اکثر معلومات بنشیند. 4️⃣ چهارمین مرتبه عقل عملی، مرتبه فناء است که انسان خود را کنار می‌گذارد و همه چیز را صادر از خدا و راجع به او می‌بیند. به تعبیر دیگر، انسان در این مرتبه به غیر خدا توجه نمی‌کند و تمام التفاتش معطوف به پروردگار متعال و کبریا و ملکوت اوست و متخلق به اخلاق الهی می‌گردد و در این مرتبه است که سفر انسان به خدای متعال خاتمه می‌یابد و غایت هر دو عقل نظری و عملی یکی می‌شود. 📚 موضوع مقاله: نقش عقل عملی در کمال انسان 🖋جمال سروش 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۸۱ ⬅️دلالت‌های سیاسی خطابه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 🎤حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی فلسفه حکمرانی در خطابه حضرت زهرا (س) 🎤حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک دلالت‌های ولایت محوری فاطمی برای جامعه امروز 🎤حجت‌الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم تحلیل خطبه حضرت فاطمه زهرا(س)، از منظر فلسفه سیاسی 🎤حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی سوادی علل سیاسی انفعال خواص و عوام در برابر خطابه جهادی- تبیینی حضرت فاطمه زهرا(س) 🗓سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت۱۹ 🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi 🆔@hekmateislami
🔰 گروه علمی فلسفه دین، جلسه۱۶۲ 🔻 تحلیل عقلی تجربه‌های نزدیک مرگ 🎤 حجت‌الاسلام حمیدرضا گودرزی 🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۰، ساعت ۱۹:۳۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@hekmateislami
مولی امیرالمومنین(ع): 🔸افسوس‌های گذشته را در دل خود بیدار مکن، زیرا تو را از آمادگی برا پیروزی باز می‌دارد. 📚غررالحکم، ص۷۶۶ 🆔@hekmateislami