eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
➖نوجوانان را دریابید! 🛑...عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبْدِ الْخَالِقِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لِأَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ أَنَا أَسْمَعُ: «أَتَيْتَ‏ الْبَصْرَةَ؟» فَقَالَ: نَعَمْ. قَالَ: «كَيْفَ رَأَيْتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ إِلَى هَذَا الْأَمْرِ وَ دُخُولَهُمْ فِيهِ؟» قَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِيلٌ وَ لَقَدْ فَعَلُوا وَ إِنَّ ذَلِكَ لَقَلِيلٌ. فَقَالَ: «عَلَيْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است که به ابوجعفر احول فرمودند: «به بصره رفتی؟» عرض کرد: بله. فرمودند: «شتاب مردم نسبت به این امر (ولایت اهل‌بیت) و ورودشان به آن (پذیرش مکتب تشیع) را چگونه دیدی؟» عرض کرد: به خدا قسم، آن‌ها (شیعیان بصره) کم هستند. فعالیت‌هایی هم انجام داده‌اند، اما واقعاً کم است. حضرت فرمودند: «نوجوانان را دریاب؛ چراکه آنان به‌سوی هر کار خیری شتابان‌ترند.» 📚الكافي، ج‏۸، ص۹۳
➖حتی احترام نام ماه مبارک رمضان را نیز حفظ کنید 🛑..عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ فَقَالَ: «لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَانُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَجِيءُ وَ لَا يَذْهَبُ وَ إِنَّمَا يَجِيءُ وَ يَذْهَبُ الزَّائِلُ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّ الشَّهْرَ مُضَافٌ إِلَى الِاسْمِ وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ جَعَلَهُ مَثَلًا وَ عِيداً.» 🔰از سعد بن طَریف نقل شده است: ما - هشتاد نفر مرد - نزد امام باقر (علیه‌السلام) بودیم که ذکر "رمضان" به میان آمد. حضرت فرمودند: «نگویید "الآن رمضان است"، "رمضان رفت"، "رمضان آمد"؛ چراکه رمضان یکی از نام‌های خداوند (عزّوجلّ) است که نه می‌آید و نه می‌رود. این فقط چیزهای نابودشدنی هستند که می‌آیند و می‌روند. 👈بلکه بگویید "ماه رمضان"؛ چراکه "ماه" مضاف به اسم است و اسم، اسم خداوند (عزّذکره) است. این ماه، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است و خداوند آن را مَثَل و عید قرار داده است.» 📚:الكافي، ج۴، ص۶۹
➖ادب روزه‌داری 🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: «إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُكَ.» وَ عَدَّدَ أَشْيَاءَ غَيْرَ هَذَا وَ قَالَ: «لَا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ.» 🔰از محمد بن مسلم نقل شده است: امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «هرگاه روزه گرفتی، گوشَت، چشمت، مویت و پوستت هم باید روزه باشند. محمد بن مسلم گوید: حضرت غیر از این‌ها، اعضای دیگری را نیز برشمردند و (بعد) فرمودند: «روزی که روزه‌دار هستی، نباید مثل روزی باشد که روزه نگرفته‌ای.» 📚: الكافي ج۴ص۸۷
➖مراقبت‌ اعمالمان در این ماه مبارک باشیم 🛑 الامام عليّ عليه السلام: أيُّهَا الصّائِمُ، تَدَبَّر أمرَكَ؛ فَإِنَّكَ في شَهرِكَ هذا ضَيفُ رَبِّكَ، انظُر كَيفَ تَكونُ في لَيلِكَ و نَهارِكَ؟ و كَيفَ تَحفَظُ جَوارِحَكَ عَن مَعاصي رَبِّكَ؟ انظُر ألّا تَكونَ بِاللَّيلِ نائِما و بِالنَّهارِ غافِلًا؛ فَيَنقَضِيَ شَهرُكَ و قَد بَقِيَ عَلَيكَ وِزرُكَ؛ فَتَكونَ عِندَ استيفاءِ الصّائِمينَ اجورَهُم مِنَ الخاسِرينَ، و عِندَ فَوزِهِم بِكَرامَةِ مَليكِهِم مِنَ المَحرومينَ، و عِندَ سَعادَتِهِم بِمُجاوَرَةِ رَبِّهِم مِنَ المَطرودينَ. 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اى روزه‏دار! در كار خود بينديش، كه تو در اين ماه، ميهمان پروردگار خويش هستى! بنگر كه در شب و روزت چگونه‏اى و چگونه اعضاى خود را از نافرمانى پروردگارت نگه مى‏دارى! بنگر! مبادا در شب، خواب باشى و در روز، غافل. پس، اين ماه بگذرد و [بار] گناهت بر دوشَت مانده باشد و آنگاه كه روزه‏داران پاداش‏هاى خود را مى‏گيرند، از زيانكاران باشى و آنگاه كه آنان از كرامت مولايشان نصيب مى‏برند، از محرومان باشى و آنگاه كه آنان از سعادت همسايگى با پروردگارشان برخوردار مى‏گردند، تو از رانده‏شدگان باشى! 📚 فضائل الأشهر الثلاثه. ص۱۰۸
شخصی آمد به نزد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) شکایت از فقر و نداری کرد حضرت فرمود: مگر نماز نمی‌خوانی عرض کرد من پنج وقت نماز را به شما اقتدا می‌کنم، حضرت فرمود: مگر روزه نمی‌گیری عرض کرد سه ماه روزه می‌گیرم. آن حضرت فرمود امر خدا را نهی و نهی خدا را امر می‌کنی یا به کدام معصیت گرفتاری عرض کرد یا رسول الله حاشا و کلّا که من خلاف فرموده‌ی خدا را بکنم حضرت متفکرانه سر به جیب حیرت فرو برد ناگاه جبرئیل نازل شد عرض کرد یا رسول الله حق تعالی ترا سلام می‌رساند و می‌فرماید در همسایگی این شخص باغیست و در آن باغ گنجشکی آشیانه دارد و در آشیانه او استخوان بی‌نمازی می‌باشد به شومی آن استخوان از خانه‌ی این شخص برکت برداشته شده است و او را فقر گرفته است. حضرت به او فرمود برو آن استخوان را از آنجا بردار، بینداز دور. به فرموده‌ی آن حضرت عمل کرد بعد از آن توانگر شد .[۱] [۱]. انوار المجالس
➖ویژگی‌های خاص ماه مبارک 🛑قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرٌ عَظِيمٌ يُضَاعِفُ اَللَّهُ فِيهِ اَلْحَسَنَاتِ وَ يَمْحُو فِيهِ اَلسَّيِّئَاتِ وَ يَرْفَعُ فِيهِ اَلدَّرَجَاتِ مَنْ تَصَدَّقَ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ بِصَدَقَةٍ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيهِ إِلَى مَا مَلَكَتْ يَمِينُهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ حَسَّنَ فِيهِ خُلُقَهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ كَظَمَ فِيهِ غَيْظَهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ مَنْ وَصَلَ فِيهِ رَحِمَهُ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ شَهْرَكُمْ هَذَا لَيْسَ كَالشُّهُورِ إِنَّهُ إِذَا أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ أَقْبَلَ بِالْبَرَكَةِ وَ اَلرَّحْمَةِ وَ إِذَا أَدْبَرَ عَنْكُمْ أَدْبَرَ بِغُفْرَانِ اَلذُّنُوبِ هَذَا شَهْرٌ اَلْحَسَنَاتُ فِيهِ مُضَاعَفَةٌ وَ أَعْمَالُ اَلْخَيْرِ فِيهِ مَقْبُولَةٌ مَنْ صَلَّى مِنْكُمْ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رَكْعَتَيْنِ يَتَطَوَّعُ بِهِمَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ اَلشَّقِيَّ حَقَّ اَلشَّقِيِّ مَنْ خَرَجَ مِنْهُ هَذَا اَلشَّهْرُ وَ لَمْ يُغْفَرْ ذُنُوبُهُ فَحِينَئِذٍ يَخْسَرُ حِينَ يَفُوزُ اَلْمُحْسِنُونَ بِجَوَائِزِ اَلرَّبِّ اَلْكَرِيمِ. 🔰پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: ماه رمضان ماه بزرگى است كه در آن 👈خداوند حسنات را دو برابر مى‌كند و سيئات را پاك مى‌كند. و درجات مؤمنان را بالا مى‌برد.هركس در رمضان صدقه دهد و هركس كه به زيردستان خود نيكى كند و به ديدن خويشان خود برود، آمرزيده مى‌شود. 👈بى‌گمان رمضان مانند ماه‌هاى ديگر سال نمى‌باشد؛زمانى كه مى‌آيد با بركت و رحمت همراه است و هرگاه از ميان شما مى‌رود،همراه با آمرزيدن گناهان مى‌رود. رمضان ماهى است كه كارهاى نيك در آن‌دو برابر شده و كارهاى خير شما در آن پذيرفته شده است. هركس دو ركعت نماز نافله در رمضان براى خدا بخواند،او را خواهد آمرزيد. شوربخت كسى است كه اين ماه بر او درحالى‌كه گناهان او آمرزيده نشده است او زيان‌كار بوده و نيكوكاران از پاداش پروردگار كريم‌تان برخوردار مى‌شوند. 📚:الأمالی (للصدوق) ج۱ص۵۴  
💢معنای رمضان چیست؟ «رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد.چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند.» 📚مفردات الفاظ ص۲۰۹ 📚بحارالانوار، ج ۵۵،
روي مسندا عن المفضّل بن عمر قال: قلت للإمام أبي عبد اللّه - عليه السّلام-: لم صار أمير المؤمنين قسيم الجنّة و النّار؟ قال: لأنّ حبّه إيمان و بغضه كفر، و إنّما خلقت الجنّة لأهل الإيمان و النّار لأهل الكفر، فهو - عليه السّلام - قسيم الجنّة و النّار لهذه العلّة، فالجنّة لا يدخلها إلاّ أهل محبّته و النّار لا يدخلها إلاّ أهل بغضه. قال المفضّل: فقلت: يا ابن رسول اللّه، فالأنبياء و الأوصياء كانوا يحبّونه و أعداؤهم كانوا يبغضونه؟ قال: نعم. قلت: و كيف ذاك؟ قال: أما علمت أنّ النّبيّ - صلّى اللّه عليه و آله - قال يوم خيبر: لأعطينّ الرّاية غدا رجلا يحبّ اللّه و رسوله [و يحبّه اللّه و رسوله] ، لا يرجع حتّى يفتح اللّه على يديه. و دفع الرّاية إلى عليّ - عليه السّلام - ففتح اللّه - عزّ و جلّ - على يديه؟ قلت: بلى. فقال: أما علمت أنّ النّبيّ - صلّى اللّه عليه و آله - لمّا اتي بالطّائر المشويّ، قال: اللّهمّ، ائتني بأحبّ خلقك إليك [و إليّ] يأكل معي [من هذا الطّائر] و عنى به: عليّا؟ قلت: بلى. قال: فهل يجوز أن لا يحبّ أنبياء اللّه و رسله و أوصياؤهم رجلا يحبّ اللّه و رسوله و يحبّه اللّه و رسوله؟ فقلت: لا. قال: فهل يجوز أن يكون المؤمنون من أممهم لا يحبّون حبيب اللّه و حبيب رسوله و أنبيائه؟ قلت: لا. قال: فقد ثبت أنّ جميع أنبياء اللّه و رسله و جميع المؤمنين محبّون له، و ثبت أنّ أعداءهم و المخالفين لهم كانوا له و لجميع أهل بيته مبغضين؟ قلت: نعم. قال: فلا يدخل الجنّة إلاّ من أحبّه من الأوّلين و الآخرين، [و لا يدخل النّار إلاّ من أبغضه من الأوّلين و الآخرين] ، فهو إذا قسيم الجنّة و النّار. قال المفضّل: فقلت: يا ابن رسول اللّه، فرّجت عنّي، فرّج اللّه عنك
َ رَوَى اَلْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُدْخِلُ اَلْجَنَّةَ مُحِبَّهُ وَ اَلنَّارَ عَدُوَّهُ فَأَيْنَ مَالِكٌ وَ رِضْوَانُ إِذاً فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ أَ لَيْسَ اَلْخَلاَئِقُ كُلُّهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِأَمْرِ مُحَمَّدٍ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَعَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ قَسِيمُ اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ بِأَمْرِ مُحَمَّدٍ وَ مَالِكٌ وَ رِضْوَانُ أَمْرُهُمَا إِلَيْهِ خُذْهَا يَا مُفَضِّلُ فَإِنَّهَا مِنْ مَكْنُونِ اَلْعِلْمِ وَ مَخْزُونِهِ. *مفضل بن عمر گفت بحضرت صادق عليه السّلام عرضكردم در صورتى كه على عليه السّلام دوستش را به بهشت و دشمنش را بجهنم بفرستد پس مالك و رضوان كجايند؟ فرمود مگر تمام مردم روز قيامت بامر محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله نيستند گفتم چرا فرمود پس على روز قيامت تقسيم‌كننده بهشت و جهنم است بامر محمّد و مالك و رضوان تحت اويند فرمود اين مطلب را داشته باش كه از اسرار پنهان است
🛑سکوت... ● امام صادق صلوات‌الله‌علیه: عَلَیکَ بِالصَّمتِ، تَعد حَلِیماً، جاهِلاً کُنتَ اَو عالِماً، فَاِنَّ الصَّمتَ زَینٌ لَکَ عِندَ العٌلَماءِ وَ سِترٌ لَکَ عِندَالجُّهالِ. • عالم باشی یا جاهل، خاموشی را برگزین تا بردبار به شمار آیی زیرا خاموشی نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است. 📚تحف العقول ص ۳۰۵
🛑خاموشی... ● امام حسن‌ مجتبی صلوات‌الله‌علیه: نِعمَ العَونُ الصَّمتُ فِی مَواطِنَ كثيرَهٍ‏ وَ إن كُنتَ فَصِيحًا. • در بسيارى جاها خاموشى، ياورى نيكو است، هر چند سخنور باشى. 📚معانی الأخبار ص ۴۰۱
🛑عظمت لعن بر دشمنان اهل بیت علیهم السلام ● امام رضا صلوات‌الله‌علیه: • اگر هفت آسمان و هفت زمین را تنها در یک کفه ترازو قرار دهند و نور و برکت و ثواب یک بار گفتن "لا اله الا الله" را در کفه دیگر قرار دهند، باز "لا اله الا الله" سنگین تر است، و صلوات بر محمد و آلش (علیهم السلام) در نزد خدا با "سبحان الله" و "لا اله الا الله" و "الله اکبر" برابر است. 👈و شگفت انگیزتر اینکه حضرت امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه فرمودند: ● لعن بر دشمنان ما اهل بيت (علیهم السلام) از صلوات بر محمد و آلش (علیهم السلام) نیز نورانی تر، بهتر و افضل تر است. 📚امالی شیخ صدوق،المجلس السابع عشر،حدیث4/ثواب