eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
575 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشکده حکمرانی دینی
5️⃣ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین 🔰 برای اثبات #مشروعیت انتخابات از منظر فقهی م
🔹 این‌که گفته شود واجب است و انتخابات از لوازم و مقدمات حفظ نظام است و سپس مبتنی بر وجوب ، به اثبات وجود انتخابات استدلال شود، گرچه امر درستی است، اما نتیجه آن وجوب ارشادی و نه مولوی انتخابات است. در حالی که ما برای اثبات این‌که شرکت در انتخابات است نیازمند اثبات مولوی بودن آن هستیم. مولوی و وظیفه شرعی بودن این مهم نیز از طریق ادله که ذکر شد قابل اثبات است. 🔺 هیچ ارتباطی بین و انتخابات وجود ندارد 🔹 بین بیعت با انتخابات هیچ نسبتی وجود ندارد و فرق این هر دو واضح است. انتخابات مربوط به قبل از انتخاب حاکم و مسئول است و بیعت مربوط به بعد از انتخاب او؛ «بیعت یک اعلام وفاداری و تسلیم و عهد است یعنی امری است که در آن مسئله انتخاب نیست، عهد با آن کسی است که الآن انتخاب شده… این آیاتی که در سوره ممتحنه، در سوره فتح، راجع به بیعت آمده، مسئله را خیلی روشن می‌کند. بیعت انتخاب نیست، بیعت عهد با آن کسی است که یا از جانب خدا انتخاب شده یا از جانب مردم انتخاب شده.» 🔹 به نظرم می‌رسد بین انتخابات و مسئله شورا فرق وجود دارد. ما در انتخابات می‌گوئیم مردم می‌آیند یک حاکمی ‌را انتخاب می‌کنند، انتخاب است، مردم می‌گویند ما می‌خواهیم این آقا حاکم و ولیّ ما باشد، اینها بروند در مجلس قانونگذاری. مسئله شورا یک مسئله‌ای است که خود حاکم، خود مسئول جامعه، موظف است در آنچه که مربوط به امور مردم هست مشورت کند، انتخاب نیست، مشورت است. 🔹 مشورت از مقدمات مسئله انتخابات می‌شود اما حقیقت غیر از مسئله انتخاب است. شورا یعنی ضمّ افکار به یکدیگر، کنار هم گذاشتن اندیشه‌ها و محصل از افکار، بعداً نتیجه بگیرند که در فلان امر چه بکنند. این ربطی به مسئله انتخابات ندارد. ما آیات و روایات شورا را جزء ادله انتخابات نمی‌توانیم قرار بدهیم، لذا مقوله انتخابات از مقوله شورا و بیعت کاملاً جدا است. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده می‌کنیم و درمی‌یابیم، این است که مطالبه‌ اسلام از مسلمین، به‌نحو است؛ مطالبه اسلام، است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس می‌کند. 🔹 و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ «اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین» یا آیه‌ شریفه‌ «وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» که مربوط به منافقین است، اشاره به همین است. 🔹حتّی برخی از بخش‌های دین که خیلی برجسته است - مثل - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه قسطیم و اقامه قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه‌ قسط در جامعه، یک قلم مهم است. 🔹وصیّتی که خدای متعال در آن آیه‌ شریفه‌ سوره‌ شوری، به نوح و به ابراهیم و به موسی‌ و به بقیّه کرده است: اَن اَقیمُوا الدّین؛ آنکه مورد نظر است، است؛ یعنی را باید اقامه کرد؛ وَ لاتَتَفَرَّقوا فیهِ کَبُرَ عَلَی‌المُشرِکینَ ماتَدعوهُم اِلَیهِ اللهُ یَجتَبی اِلَیهِ مَن یَشآءُ وَ یَهدی اِلَیهِ مَن یُنیب؛ یعنی همه دین - همه اجزا و همه ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از ، ؛ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ما تَدعوهُم اِلَیه؛ آنچه تو به آن دعوت می‌کنی، برای مشرکین‌[گران است]. ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
🔰 تحریف اندیشه‌های انتخاباتی امام توسط #سروش_محلاتی 🔺 محمد سروش محلاتی از روحانیون روشنفکر است که
6⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین صمصام‌الدین قوامی، رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی 🔺 پدیده شگفت این ظهور عده‌ای مزدور بود که با تلاشی مردم را از مشارکت باز می‌داشتند یعنی صد عن سبیل الله می‌کردند و مصداق اکالون للسحت و سماعون للکذب بودند و یشترون بآیات الله ثمنا قلیلا! 🔺 براستی از اینها ملعون‌تر و مغبون‌تر یافت نمی‌شود! 🔺 در تاریخ شنیده بودیم ولی تصور حضور این عناصر دین‌ فروش را در نظام انقلابی و نداشتیم. 🆔 @hokmrani_dini
🔺فریب روشنفکران درباره رای اکثریت و دموکراسی 🔹یکی از پروژه روشنفکران و غربزده‌ها، و به رای و گفتمان‌سازی آن در جامعه است و بعد از تثبیت آن در جامعه، به دنبال مطالبه‌گری از نظام اسلامی درباره مسائل و هستند که انقلاب اسلامی وابسته به آنها می‌باشد. 🔹این افراد را تبعیت محض از می‌دانند و رویکرد و سیاست‌های جامعه را بسته به تصمیم و رای اکثریت می‌دانند و حتی بیان می‌کنند اگر خواست اکثریت در جوامع غربی، اسلام باشد، حکومت‌های غربی و نظام لیبرال دموکراسی غرب به آن تن می‌دهد. آنان چنین القا می‌کنند که بالاتر از نظر اکثریت، هیچ محدودیت یا مبنایی برای دموکراسی وجود ندارد. 🔹، یکی از اساتید روشنفکر دانشگاه مفید این منطق روشنفکران را چنین توضیح می‌دهد: «تمایزِ گونه‌ دینی دموکراسی با عرفی آن، فقط در این ویژگی است که اکثریت مردم، آن هم در جامعه‌ای که اکثریت به یک دین اعتقاد دارند، مرجعیت دین را در حوزه عمومی پذیرفته و در صدد تحقق ارزش‌های دینی از راه‌های مردم‌سالارانه‌اند. در مقابل، دموکراسی عرفی نیز ضدیت و ستیزی با دین نداشته، بلکه فقط با الزامی‌شدن احکام دین بدون ناسازگار است. این بدان معنا است که شهروندان متدین در یک نظام دموکراتیک عرفی، قادر به التزام به ارزش‌های دینی هستند؛ اما بدون نمی‌توانند دیگران را نیز وادار به مراعات آن کنند.»[میرموسوی، روحانیت و مردمسالاری] » 🔹این ادعای روشنفکران کاملا غلط است چرا که همۀ دموکراسی‌ها، و دارند و هیچکدام نسبت به امور مختلف نیستند. دموکراسی‌‎های لیبرال مبتنی بر اعتقادات و اندیشه طراحی شده‌اند و به شدت نسبت به ارزش‌های غیرلیبرالی حساسند و بسیاری از آن‌ها را به عنوان «دُگم‌های غیر عقلی» و «مطالب تنفرزا و تحریک کننده» رد می‌کنند. ‍‌ 🔹دموکراسی در همه جای جهان مبتنی بر یک است. این نظام‌های معرفتی هرگز بر پایه شکل نمی‌گیرد و در مورد آن‌ها برگزار نمی‌شود. در برابر این نظام‌های معرفتی، هم یک نظام معرفتی دارد که از درون آن یک به نام شکل گرفته است. نظامی که در آن مردم واقعا حق انتخاب دارند، اما در گسترۀ اموری که مربوط به مردم است، نه در اموری که مربوط به است. 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
🔰 تحریف اندیشه‌های انتخاباتی امام توسط #سروش_محلاتی 🔺 محمد سروش محلاتی از روحانیون روشنفکر است که
7️⃣ حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔺 شکی نداریم که در تاریخ تکاملی اسلام، صحنه‌های متعددی پیش آمد، که در این صحنه‌ها افراد محک خوردند. یک صحنه‌ای مانند صحنه پیش می‌آید، برخی افراد به چه بهانه‌هایی شانه خالی می‌کنند. برخی از افراد محمل‌های مثلا دینی یا فقهی درست می‌کنند، تا مردم از انتخابات دلسرد شوند. همه اینها را ما حمل بر این می‌کنیم که یک صحنه‌ای پیش آمده است، و خداوند می‌خواهد که امتحان کند. 🔺 به هر تعبیری که ما مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنیم، باید بازگردیم و آن را هم بازخوانی کنیم. به نظرم بهترین نقطه‌ای که می‌توانیم روی آن تکیه کنیم، بحث «بیعت و نصیحت» است. 🔺 منابع دینی به ما می‌گوید که حکومت حاکم براساس است، براساس ادله‌ای است که مردم در آن جایگاهی که حاکم را نصب کنند، دخالت ندارند، این در جای خودش درست است، ولی در بودن حاکم، در اینکه حاکم بتواند حکومت خودش را تحقق ببخشد، حتما مردم دخالت دارند. 🔺 اگر از این موضوع بحث می‌کنیم که در مردم در مرحله نصب حاکم دخالت ندارند، این بدین معنا نیست که مردم در حکومت دینی جایگاهی ندارند. زیرا یک مفهوم بیعت داریم یعنی اکنون که حاکم، حاکم مشروع است، مردم باید اظهار وفاداری کنند. و دوم اینکه هرچه به فکرشان می‌رسد، از خیرخواهی، نصیحت، مصلحت‌سنجی، باید در اختیار حاکم بگذارند. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مبارزۀ امام جواد علیه السلام با نفاق و ریاکاری در کلام رهبر معظم انقلاب 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
7️⃣ حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔺 شکی نداریم که در تاریخ
🔺 وقتی حاکم دعوت به این کرد که حاضر باشید، مردم باید حاضر باشند. در برخی از آیات هم به این موضوع اشاره شده است، مثلا در آیه ۶۲ سوره نور آمده است که «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ»، یعنی اگر امر جامعی پیش بیاید، صحنه‌ای که حضور عمومی می‌طلبد، مانند . صحنه محک امت است و نه محک امام. 🔺 صحنه‌هایی وجود دارد که دشمن می‌خواهد که مردم را محک بزند. می‌خواهد که وفا و نصیحت را در مردم محک بزند. امام در جایگاه خودش است. ولی دشمن می‌گوید که مردم با او همراهی نمی‌کنند، مردم با او موافق نیستند، مردم تسلیم او نیستند. صحنه‌هایی پیش می‌آید که مردم باید آزمایش دهند. یعنی به تعبیر قرآن، است. همه باید در صحنه حاضر باشند. 🔺 اگر یک نفر غایب باشد، به ویژه افراد تاثیرگذار و ، و افرادی که در جامعه شناخته شده هستند، یعنی حرکت اینها تاثیر می‌گذارد. اگر این افراد مخالفت کنند و برگردند، جبهه حرکت مردمی سست می‌شود و دشمن خوشحال خواهد شد. آیه مذکور می‌گوید که اگر کسی می‌خواهد از صحنه عمومی و امر جامع غایب شود، باید اجازه بگیرد. نه تنها حق کارشکنی ندارد، حضور مردم را نمی تواند کم رنگ کند، بلکه اگر خودش هم عذری دارد که نمی تواند حاضر شود، باید اجازه بگیرد. 🔺 اگر کسی عذر شخصی دارد، به دلیلی می‌خواهد در این امر جامع حاضر نشود، و عذرش موجه بود، ای پیغمبر تو می‌توانی به او اجازه بدهی، اجازه بده، ولی «وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ» در هر صورت کار خوبی نکرده است، توفیق از او سلب شده است. اینکه از باب اهم و مهم یا باب اضطرار بوده، و نتوانسته است که حاضر شود. 🔺 این صحنه‌هایی که صحنه‌های حضور عمومی است، اینقدر مهم است، که سه مرتبه صحبت از استیذان است. می‌گوید که استیذان ملاک است. اگر فرد نمی‌خواهد حضور داشته باشد، باید اجازه بگیرد. اگر اجازه گرفت، باز هم کمبودی وجود دارد که باید با استغفار جبران کند. به نظرم می‌آید که از جایگاه بیعت و نصیحت حرکت کنیم. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام علی(ع): جَعَلَ اللّهُ سُبحانَهُ العَدلَ قِواما لِلأنامِ، و تَنزيها مِنَ المَظالِمِ و الآثامِ، و تَسنِيَةً لِلإسلامِ. 🔹خداوند عدالت را بر پا دارنده مردمان، مايه دورى از ظلم‌ها و گناهان و وسيله آسانى و گشايش براى اسلام قرار داده است. 📚غرر الحكم، ح ٤٧٨٩ 🔺رهبر معظم انقلاب: 🔹الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی یک الگویی است مرکّب از و و ؛ این سه عنصر اصلی است ... ۱۳۹۹/۶/۲ 🆔 @hokmrani_dini
📚کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» اثر حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شد. 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
🔺 وقتی حاکم دعوت به این کرد که حاضر باشید، مردم باید حاضر باشند. در برخی از آیات هم به این موضوع اشا
🔺 اگر انتخابات یکی از است، تشخیص اینکه حضور در این صحنه لازم و واجب است، این به عهده خود است؟ یا یک امر شخصی است؟ به عهده آحاد مردم است؟ 🔺 مثلا فردی می‌گوید که بله، قبول داریم که باید باشد، ولی به نظر من حفظ نظام، متوقف بر حضور مردم نیست. هر کسی مایل بود، حاضر شود. هر کسی هم که نخواست، حاضر نشود. چرا در اینجا از حکم شرعی هزینه کنیم؟ چرا یک وجوب و روی آن بذاریم. 🔹 اگر حاکم نسبت به موضوع تشخیص داشته باشد، کسی نمی‌تواند از تشخیص او فرار کند. اصلا یکی از فلسفه‌های جعل حاکم، رفع و دفع تنازع است. یعنی اگر اعلام می‌کند که «الیوم استعمالتهم تنباکو بای نحوه کان» در حکم محاربه با امام زمان است، چرا آقایان اشکال نکردند که به میرزای شیرازی چه ربطی دارد که در موضوع دخالت کرده است. 🔹 ما در ، بابی با عنوان تبری و تولی داریم. حال مصداق تولی چیست؟ مصداق تبری چیست؟ اگر حاکم در موضوع دخالت کرد و مصداق موضوع را تشخیص داد و گفت که امروز، این نحو حرکت آب به آسیاب دشمن می‌ریزد، براساس تشخیصی که از واقعه خارجیه دارد، شکی نیست که حکم او نافذ است. 🔹 اینکه برخی‌ها شک کرده‌اند که موضوع‌شناسی ربطی به حاکم ندارد یا تعیین مصداق موضوع ربطی به حاکم ندارد، من فکر می‌کنم که اینها درک درستی از موضوع‌شناسی نداشته‌اند. چنانچه در فواید حائری هم می‌گوید که مجتهد، قاضی، حاکم، اسامی برای یک فرد است. وقتی شخصی به عنوان فقیه حاکم شناخته شد، تشخیصش از موضوع و از موضع حکومتی را هم که به مردم اعلام می‌کند، جای شک و شبهه ندارد. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای(حفظه‌الله): 🔹امروز هم که بحمدالله به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که به معنای واقعی و سپس به معنای واقعی و سپس به معنای حقیقی به وجود بیاید، مسئولیّت‌های متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. دیدار با طلاب _ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
🔺 اگر انتخابات یکی از #امورجامع است، تشخیص اینکه حضور در این صحنه لازم و واجب است، این به عهده خود #
🔺 تعبیر قرآن، «لیقوم الناس بالقسط»، اگر بخواهد تحقق پیدا کند، یعنی بار بر شانه‌های مردم است، اینکه امام به تنهایی خودش باشد، نمی‌تواند همه اهداف حکومت را محقق کند. مردم باید با او همراهی کنند. اگر مردم بخواهند که همراهی کنند، باید حضورشان را در صحنه اثبات کنند. 🔺 در این زمان، بحث ، بحث پیچیده‌ای است، اصلا ترفندهای دشمن آنقدر سنگین و پیچیده است، که حتی ما را هم فریب می‌دهند. اگر حاکم با توجه به کارشناس‌هایی که دارد، روی یک مساله تمرکز و تکیه کند، و آن را خط اول مقابله با دشمن بداند، مانند حضور در یا ، جای شک و شبهه‌ای نیست که مردم باید از باب بیعت و نصیحت با او همراهی کنند. 🔺 به نظر من جایگاه مردم بسیار مهم است، صحنه، صحنه‌ای است که تشخیص اینکه آیا این صحنه، صحنه یک حضور الزامی و ضروری است، اگر یک امر عرفی هم باشد، حاکم می‌تواند در آن دخالت کند، چون بسیاری از خصوصیات در آن دخالت دارد. یک نگاه کارشناسی دقیق در آن است. الان ترفندهای دشمن خیلی زیاد و پیچیده شده است. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹 وقتى براى يك ملت، قضيۀ «ولايت و حكومت» حل شود، آن هم به شكلى كه در «غدير خم» حل شد، حقيقتا آن روز براى آن ملت، است. 🔹چون اگر ما بگوييم كه مهم‌ترين و حساس‌ترين مسألۀ هر ملتى، همين مسألۀ و و و والاى بر آن جامعه است، اين تعيين كننده‌ترين مسأله براى آن ملت است. 🔹ملت‌ها هر كدام به نحوى، اين قضيه را حل كرده‌اند؛ ولى غالبا نارسا و ناتمام و حتّى زيانبخش. پس، اگر ملتى توانسته باشد اين مسألۀ اساسى را به نحوى حل كند كه در آن، همه چيز آن ملت- او، او، توجه او به ، حفظ دنيايى او و بقيۀ چيزهايى كه براى يك ملت مهم است- رعايت شده باشد، واقعا آن روز و آن لحظه، براى آن ملت عيد است. 🔹در اسلام، اين قضيه اتفاق افتاد. روز عيد غدير، ولايت اسلامى-يعنى رشحه و پرتوىی از ولايت خدا در ميان مردم-تجسّم پيدا كرد و اين چنين بود كه دين كامل شد. 🔹بدون تعيين و تبيين اين مسأله، دين واقعا مى‌ماند و به همين خاطر بود كه نعمت اسلام بر مردم تمام شد. مسألۀ ولايت در اسلام، اين طور مسأله‌اى است. 1369/4/20 🆔 @hokmrani_dini
📚 کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» با عنوان فرعی «ترجمه رساله ولایت فقیه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی»، به همت دو محقق و فاضل ارجمند آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است. 📌 نویسنده، این کتاب را به صاحب جواهر(ره) که منکران ولایت فقیه را بی بهره از فقه می دانست، تقدیم کرده است. 🆔 @hokmrani_dini
اندیشکده حکمرانی دینی
🔺 تعبیر قرآن، «لیقوم الناس بالقسط»، اگر بخواهد تحقق پیدا کند، یعنی بار #عدالت_اجتماعی بر شانه‌های مر
🔺 ممکن است برخی بگویند خرج کردن این عنوان برای انتخابات، کار را سخت می‌کند و عوارض منفی دارد. یک عده‌ای هستند که شرکت نمی‌کنند، بعد احکام الهی، موهون می‌شوند، که چطور شده است که اینها از کنار یک وظیفه شرعی رد شده‌اند؟! 🔺 ما می‌توانیم آن را به این نقض کنیم که شما چطور تکلیف شرعی را برای روزه خرج می‌کنید، این همه خطبای ما بالای منبر می‌گویند که ایهاالناس غیبت نکنید، به هم ظلم نکنید، دروغ از گناهان کبیره است. در صورتی که برخی از گناهان در بین مردم شیوع دارد. حق همسایه لازم و واجب است، احترام پدر و مادر لازم است، این پاسخ نقض آن است. 🔺 پاسخ دوم این است که وقتی حکم شرعی به صورت عام، به صورت خطاب قانونی ابلاغ می‌شود، ما به موارد تخصیص و استثنائات و عروض حالات ثانوی، کاری نداریم. اگر کسی به علتی نمی‌تواند خارج شود، یا وظیفه دیگری را احراز کرده است، مسئولیتش با خودش است. این بدین معنا نیست که ما حکم اولیه را در اختیار مردم نگذاریم. شرکت در به است. 🔺 از طرف دیگر، ما نمی‌توانیم هر کسی را که شرکت نکرده است، محکوم به کنیم. اشکال در اینجاست. کسانی که وظیفه‌ای را برعهده داشته‌اند و انجام ندادند، نمی‌توان همه آنها را فاسق دانست. مگر اینکه تعمد و اظهار مخالفت با حاکم و یک نوع لجاجتی در آن باشد. این بد است. 🔺 گاهی اوقات افراد وظایف شرعی‌شان را انجام نمی‌دهند، که از سر سستی و کاهلی و غفلت است. ولی گاهی اوقات با و و توجه است. حالت دوم خطرناک‌تر است. ولی ما وظیفه داریم تا زمانی که چیزی را احراز نکردیم، کسی را تفسیق نکنیم. 🔺 به نظر من اشکال در اینجا است که ما اهمیت فروعات را متوجه نشدیم. یعنی ما از اهمیت نماز برای مردم صحبت می‌کنیم، اهمیت و مفسده عظیمی که در دروغ‌گویی است، در خوردن مال مردم است، اینها را به مردم می‌گوییم، و همه را در قالب مسائل فردی می‌گوییم. ولی در مسائل حکومتی که سرنوشت یک امت به آن وابسته است، اصلا مثال‌های ما درست نیست. اگر چیزی مربوط به سرنوشت یک امت است، پس ضرورت و وجوب و تکلیف دارد. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 در انتظار ✍ یادداشتی از حجت‌الاسلام خسروپناه در ماهنامه پاسدار اسلام 🔹در جامعه دینی مقصود از چیست؟ اسلام مجموعه عقاید، احکام و اخلاق و بخش چهارم آن شامل مقاصدی است که آن را مقاصدالشریعه می‌نامیم. مقاصدالشریعه در دو بخش عام و خاص مطرح می شوند. بخش عام شامل مقاصد کلی شریعت هستند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹سابقه‌ فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، بر اساس این فقه است؛ که این را ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. 🔹اولْ کسی که در مقام و در مقام - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، بزرگوار ما بود؛ که را مطرح کرد، مسئله‌ ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربه‌ای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دوره‌های دیگر. 🔹اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی» ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهده‌ یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکىِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان می‌شود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ و جامعه بر مبنای فقه نیست. 🔹ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. ... امام مسئله‌ را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک . 1390/06/17 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش اول: 🔹 در این زمینه نظریه‌های متفاوتی وجود دارد و قبل از آن که را بگویم به دو نظر اساسی در مسئله اشاره می‌کنم: بعضی‌ها به طور قطع منکر چیزی به نام یا دموکراسی در اسلام هستند که خود بر دو دسته‌اند: ۱. مخالفانی که در اندیشه غرب تخصص دارند و براساس وقوف به اندیشه غرب، وجود دموکراسی و مردم‌سالاری را در اسلام منکرند. ۲. گروه دوم کسانی هستند که با مسائل فقهی و و با اندیشه سیاسی اسلام آشنایی دارند با این حال مدعی‌اند که دموکراسی و اصطلاحات مترادفش از جمله مردم‌سالاری در اسلام وجود ندارد، یا حداقل در وجود ندارد. 🔹 اتفاقا استدلال هر دو گروه هم تقریبا یکی‌است. عمده دلیل هر دو گروه این‌است‌که دموکراسی و مردم‌سالاری در غرب دارای پیش‌فرض‌هایی است و این پیش‌فرض‌ها هیچ‌کدام منطبق با نیست. البته در کنار این استدلال، دلایل دیگری هم ضمیمه می‌شود که احیانا خاص متفکران و متخصصان در است، یا خاص کسانی‌است که در حوزه فقه‌سیاسی مسئله را دنبال می‌کنند ولی عمده اشکال، همین‌است‌که بیان شد. 🔹 تحصیل کرده‌های غرب که فقط با آشنایی دارند، سخت منکرند و می‌گویند آن اصطلاحات مخصوص غرب است و اصلا در حوزه اسلام این مسائل معنا ندارد. همچنین عده‌ای از خودی‌ها هم معتقدند اصلا نباید واژه را به‌کار برد. 🔹 من فکر می‌کنم برای دنبال‌کردن بحث باید کمی و صبغه‌های شکلی الفاظ را کنار بگذاریم. تقید به اینکه این کلمه فارسی‌است یا عربی، یونانی‌است یا لاتین، مربوط به است. و در این جا ما باید به بپردازیم و معانی را هم نباید به‌صورت آرمانی و انتزاعی بحث کنیم. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش دوم: 🔹 ما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم؛ یعنی آنچه را که در غرب به نام مطرح‌است با آنچه به‌عنوان در نظام اسلامی اجرا می‌شود، به‌صورت عینی، عملی و به‌صورت قضیه خارجیه مقایسه کنیم؛ نه به‌صورت انتزاعی(قضیه طبیعیه یا قضیه حقیقیه). 🔹 اگر به‌صورت عینی بحث کنیم در نظریه ، با ، تفاوت چندانی نمی‌بینیم. اگر ما مسئله را به این صورت توصیف بکنیم، شاید نیازی به پسوند دینی هم نداشته‌باشد. پسوند دینی معمولا برای این‌است‌که گفته شود این مردم‌سالاری، غیر از آن مردم‌سالاری است که می‌گویند. 🔹 از آن مردم است و مردم اختیار تام به نماینده‌ها می‌دهند که حتی را هم زیر و رو کنند. در وقتی به نمایندگان رای می‌دهند اجازه می‌دهند که تمام خواسته‌های را زیرپا بگذارند. رای می‌دهند که منتخب مردم تمام و را زیرپا بگذارد، چون قائل به و اضافه‌کردن کلمه برای بیان این‌نکته‌است‌که این مردم‌سالاری غیر از آن مردم‌سالاری است. 🔹 رای می‌دهند که کارگزاران در انجام وظیفه کنند و نمایندگان هم در همین حوزه وضع بکنند، اما اگر ما قضیه را گرفتیم دیگر این قید لازم نیست. 🔹در مقصود کدام مردم است؟ مردم مسلمان، مردم مومن، مردم وفادار به اسلام؛ همه این تعبیرات در فرمایشات هست، خود این یک بحثی است که ، چه کسانی‌اند؟ امام که مرتب بر رای مردم تاکید می‌کنند این‌ها کدام مردم‌اند؟ چه اوصافی دارند؟ مردمی هستند ، علاقه‌مند به پیاده‌سازی احکام اسلام که عاشق اسلام‌اند. مردمی‌اند که غیر از اسلام را نمی‌طلبند. قضیه، قضیه خارجیه است، قضیه انتزاعی کلی نیست. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش سوم: 🔹مراد از هرکس نیست. از چنین مردمی بحث‌کردن بسیار دشوار است. مردمی که جز مقاصد فاسد چیز دیگری ندارند و می‌خواهند یک جامعه به تمام معنا لجن به وجود بیاورند، این حرف‌ها درباره آنها صدق نمی‌کند. 🔹خیلی از تعبیرات "این" دارد؛ «این ملت»، «این مردم». این، اسم اشاره، محدوده‌ای را تعیین می‌کند. بحث بحث کلاسیک نیست، بحث کلی و انتزاعی آرمانی هم نیست؛ یک بحث و است. حالا این بستر را چه کسی به‌وجود آورده‌است کاری نداریم. 🔹شما فروردین 1358 را در نظر بگیرید که مردم برای رای دادن به پای صندوق‌ها آمدند، در این بستر، رای، است؛ همه چیز را مردم تعیین می‌کنند؛ خواست خواست مردم است؛ همه در خدمت این مردم‌اند؛ هیچ‌کس از مردم نمی‌تواند جدا باشد؛ پایه، شالوده و همه چیز مردم‌اند. در این زمینه تعبیرهای والا و پرمعنایی از حضرت امام داریم. 🔹بنابراین صرف نظر از پیش‌فرض‌ها، آرمان‌ها، اهداف و اعتقادات مردم غرب، آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد انتخاب آزادانه مردم است و در نظام اسلامی یک چیز اضافه شده و آن این‌است‌که مردم با ، این کار را می‌کنند. 🔹در غرب ممکن است انتخابات با نباشد، از روی هوی و هوس یا از روی منافع شخصی گروهی باشد، ولی عمل، یکی است. یعنی اگر به‌صورت قضیه خارجیه نگاه کنیم و از پیش‌فرض‌های هر دو طرف چشم‌پوشی کنیم، عمل یکی است؛ مردم‌اند که را می‌ریزند؛ مردم‌اند که را انتخاب می‌کنند، هم در آنجا و هم در اینجا. بنابراین چه اشکالی دارد که بگوییم هم آنجا مردم‌سالاری هست هم اینجا، هم آنجا دموکراسی هست هم اینجا. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش چهارم: 🔹 در بعضی از موارد دقیقا این نکته را بیان فرموده‌اند که مسئله ما مسئله است، یعنی در مقایسه ما یک چیزی هم افزون داریم، چون این مردمی که همه چیز را تعیین می‌کنند و همه اختیارات دست آنها است، مردمی هستند وارسته، معتقد به خدا، معتقد به ارزش‌های الهی و جز خیر و صلاح و سعادت چیز دیگری را مدنظر قرار نمی‌دهند. شاید هم این کلمه را که ما به‌عنوان پسوند می‌آوریم برای همین است که بگوییم دموکراسی به علاوه معنویت، قداست و صبغه الهی. 🔹 این دو نظر را وقتی به فرمایشات و آثار عرضه می‌کنیم بی‌تردید می‌توان گفت نظر دوم را دارند و معتقدند که ، نظام مردم‌سالاری است. بارها به حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) استناد می‌کردند، یعنی حکومت آن بزرگواران هم به این معنایی که می‌گوییم بوده‌است و ما هم از فروردین 1358 چنین حالتی پیدا کرده‌است. قانون اساسی، وضع قوانین، انتخاب رهبری، انتخاب رئیس‌جمهوری و مسئولان قضایی و مسئولان اجرایی همه و همه با است. این‌ها مطالب کاملا روشنی‌اند. تا اینجا بحث بود. 🔹از اینجا وارد اصل مسئله می‌شویم که چیست؟ چند موردش را خیلی به اختصار عرض می‌کنم: برای این نظریه همان مسئله است و بارها حتی در مصاحبه‌های قبل از ورود به ایران به کلمه بیعت استناد کرده‌اند. نظامی را و توام با می‌دانند که متکی به بیعت باشد بنابراین بیعت مترادف می‌شود با مراجعه به آرا عمومی. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش پنجم: 🔹 ممحض شدن به ، یک مفهومی‌است که در همین مردم‌سالاری غیرمستقیم و دموکراسی غیرمستقیم وجود دارد و سال‌ها متداول بوده و الان هم هست. بالاخره انتخاب می‌شوند و با واسطه به می‌پردازند. در واقع، بیعت یک نوع مردم‌سالاری با واسطه است و اهل حل و عقد افراد شناخته‌شده قابل قبول در جامعه هستند که چیزی را انتخاب می‌کنند. 🔹 در ، و هم همه نبودند، فقط نمایندگان که افراد مورد قبول بودند با پیغمبر(ص) بیعت کردند. یا در مورد امیرالمومنین(ع) هم همه در کوفه نبودند. به تعبیر خود امام(ع)، مهاجرین و انصار وقتی بیعت کردند دیگر کسانی که این‌ها را به نمایندگی قبول دارند حق رد و حق اعتراض ندارند. 🔹در آمده‌است‌ که کلیه امور متکی به است. همین عبارت در مصاحبه‌های در پاریس دیده‌می‌شود. این نشان می‌دهد که در تدوین اصل ششم قانون اساسی دقیقا از تعبیرات خود استفاده شده‌است و خیلی روشن و واضح است که می‌تواند یکی از این اصل باشد. 🔹 مبنای دوم مسئله است. در شورا هم این شبهه وجود دارد که مشورت با چه کسی؟ وقتی ما می‌گوییم یعنی همه و وقتی شورا را مطرح می‌کنیم یعنی با . وقتی صاحب‌نظران مورد قبول مردم نظر می‌دهند، به‌طور غیر مستقیم نظر است. تا مادامی که تمام افراد جامعه صاحب‌نظر نشده‌اند و به این مرحله از رشد اجتماعی نرسیده‌ایم، چاره‌ای جز و با واسطه نداریم؛ نه ما، همه دنیا. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش ششم: 🔹 سومین مبنا، مبنای است که هم مبنای است و هم مبنای نحوه آن. وقتی مردم حق اعتراض دارند، حق رای هم دارند. به این مطلب هم در فرمایشات از جمله در "تحریر الوسیله" استناد شده‌است. 🔹چهارمین مبنا به تعبیر روایی است، ، منتها در سخنان این جمله سر و ته شده بدون این که در معنا تغییری داده‌بشود. قسمتی از فرمایشات همزمان با هشت‌سال جنگ تحمیلی و مقاومت شکوهمند ملت ایران است که بسیار دقت می‌کردند تضعیف نشود و در آن مدت مسئله مردم‌سالاری را به‌گونه‌ای مطرح نمی‌کردند که در برابر دولت قراربگیرد. 🔹چون اگر مسئله را از حوزه بیرون ببریم و و روزنامه‌ای(یا روزی نامه‌ای) بکنیم آن وقت معنای آن، رو در رو قراردادن مردم و دولت می‌شود. مرتب بگوییم مردم مردم مردم . گویا دولت یک راهی می‌رود مردم راه دیگری. ابا داشتند از این که مردم در برابر دولت مطرح بشوند و می‌گفتند: مردم از دولت‌اند و دولت از مردم؛ مردم پشتیبان دولت‌اند و دولت خدمتگزار مردم. در این جا مسئله به این صورت مطرح می‌شد که دولت باید خدمت‌گزار مردم باشد و نباید از مردم جدا بشود. 🔹 در آن زمان، عده‌ای به دلایلی دولت را دوست نداشتند و به این‌ها بهانه نمی‌داد که از فرمایشات امام در مخالفت با دولت استفاده کنند. آن موقع یک‌تنه در برابر دنیا ایستاده بود، تمام دنیا را تقویت می‌کردند. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ و ، در حادثه‌ غدیر معیّن شده است.  ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹بشر انواع و اقسام حکومتها را تجربه کرده است؛ اسلام این حکومتها، قدرتمندی‌ها و قدرت‌مداری‌ها را قبول ندارد؛ را قبول دارد. این قاعده‌ اسلام است؛ غدیر این را بیان می‌کند.  ۱۳۹۵/۰۶/۳۰ 🆔 @hokmrani_dini