eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.2هزار دنبال‌کننده
115 عکس
59 ویدیو
11 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. ارتباط با مدیر @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ آدم‌های کوتوله 🔻 آدم‌های کوتوله همیشه از به ميدان آمدن آدم‌های بزرگ نگران و هراسانند چرا که دیگر دیده نخواهند شد. 👈👈 آدم‌های کوتوله تنها با رانت به مسئولیت می‌رسند نه بر اساس لیاقت. سودای ماندن بر مسندقدرت دارند چرا که می‌دانند لیاقت آن را ندارند پس همیشه نگرانند و همیشه خود را در خطر می‌بینند و همه را کمربسته به حذف خود می‌پندارند و این‌گونه دست به حذف هرکسی غیر از مجیزگویان می‌زنند. 🔻 آدم‌های کوتوله همه‌ی همّ و غم‌ّشان خودشان اند و بر مسندقدرت ماندنشان! پس هیچ وقت فرصت نمی‌کنند خدمت کنند. 🔻 آدم‌های کوتوله، کوتوله ها را گرد خود جمع می‌کنند نه بزرگان را پس نتیجه می‌شود گردهمایی کوتوله‌ها. 🔻 آدم‌های کوتوله درکی از این آیه ندارند که فرمود: و تلک الایام نداولها بین الناس... 🔻 آدم‌های کوتوله همه هویت و حیاتشان به مسئولیت و قدرت‌های اعتباری است و از مسئولیت گرفتن دنبال اعتبارگرفتن هستند، با رفتن مسئولیت بی‌هویت می‌شوند. اما انسان‌های بزرگ بر سر سفره بزرگی و اصالت خودشان نشسته‌اند. مسئولیت نیست که به آن‌ها اعتبار می‌دهد، این‌ها هستند که قرار گرفتنشان بر مسند مسئولیت به آن سمت اعتبار می‌بخشد. (همراه با ویرایش) @taalighat 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 خطر ریاست طلبی از دیدگاه حضرت امام کاظم علیه السلام 🔺 امام موسی الکاظم علیه السلام می فرمایند: "خطر و ضرر ریاست طلبی برای مسلمان بیشتر از ضرر دو گرگ درنده ای است که به گلّه ی بدونِ چوپانِ گوسفندان هجوم ببرند". (۱) مقام پرستی و برتری جویی، مراتبی دارد که هر یک در حدّ خود موجب تباهی و گمراهی می شود؛ چه ریاست طلبی نسبت به حکومت کردن بر سرزمینی باشد؛ چه تفوق خواهی در مورد ریاست بر یک اداره و یا حتی برتری جوییِ بی دلیل بین گروهی از همکاران یا در خانواده بین زن و شوهر. آری، ریاست دوستی و جاه طلبی ریشه ی بسیاری از مفاسد و زشتی هاست. ⛔️ این ریاست طلبی است که ریشه ی ظلم و بی عدالتی و فساد است. این میل به رییس شدن است که سبب حسادت و سخن‌چینی و زیر آب زنی می شود. این علاقه به برتر بودن و سرور بودن و بقاء پست و مقام است که انسان را به هر کاری وادار می کند تا جایی که دین مسلمان را از بین می برد و حتی انسانیّتِ آدمی را به باد می دهد تا جایی که پادشاهی حاضر می شود فرزندش را کور کند تا مبادا طمع به مقام سلطنتش نماید. آری ریاست طلبی همچون دو گرگ گرسنه است که از دو سو بر ایمان مسلمان هجوم می آورند و از چپ و راست در منگنه اش قرار می دهند و اخلاق و شرافت و ایمان او را می درند و روحش را پاره پاره می کنند و جسدِ بی جانِ ایمانش را بر زمین می افکنند. 🔺شخص ریاست طلب، عقل و وجدان و تدبر و تفکر را که به منزله ی محافظان روحش هستند از دست داده است و دیگر این نگهبانان دلسوز در وجود انسان جاه طلب جایی ندارند تا بتوانند از شرافت او در برابر گرگ ریاست دفاع کنند. اینک این دردی است جانسوز و دیگر سوز؛ چرا که شخص مقام پرست هم آخرت خود را به باد می دهد و هم دین و دنیای زیردستانش را تباه می کند. ❓برای درمان چنین دردی چه باید کرد؟ برای مداوای این مرض باید ریشه ی درد را شناخت. حقیقت ریاست، دلبستگی به دنیا است. حال ببینیم دنیا اولش کجاست و پایانش چیست و عاقبتش کدام است. امام کاظم سلام الله علیه بر سر قبری حاضر شد؛ آنگاه فرمود: "دنیایی که پایانش چنین است سزاوار است که از ابتداء بدان دل بسته نشود و آخرتی که آغازش اینجاست سزاوار است که از پایانش ترسیده شود". (۲) آری شروع زندگی در دنیا با تولد نوزاد رقم می خورد. نوزادی که حتی توانایی سیراب کردن خود را ندارد و خطِ پایان زندگیِ زمینی هم حفره ای است به نام قبر که جسم بی جان انسان را در آن می نهند و بر سرش خاک ‌می ریزند. ⁉️ آیا ریاست و دنیاطلبی که آغازش آن است و پایانش این، ارزش ظلم و جنایت و حق الله و حق الناس را دارد؟ آیا پست و مقام و مسئولیتی که به قصد انجام وظیفه ی شرعی و خدمت به خلق نباشد و پُلی به سوی سعادت اخروی نگردد ارزش دل شکستن و حق را ناحق کردن و خون به دل مظلوم کردن دارد؟ آیا پادشاهان ظالم و فرمانروایان ستمگر به این نمی اندیشند که هر لحظه و در کسری از ثانیه ممکن است مرگ آنان را دررباید و از ظالمی مغرور و رییسی پرزور، تبدیل شوند به جسدی متعفن که در قبری خاموش و سرد و پرمور، مدفون می شوند؟ قرآن چه زیبا به ستمگران هشدار می دهد؛ آنان که در قصرهای سربه فلک کشیده و در میان انبوه محافظان به خیال خود، خودشان را از هر آفت و گزندی حفظ می کنند که "اینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیّدة" (نساء/۷۸). هر جا باشید مرگ شما را درمی یابد حتی اگر در بُرج و باروهای محکم بوده باشید. 🔹 امام هفتم سلام الله علیه در قدم اول درمانِ ریاست طلبی، حقیقت و باطن زندگی دنیا را عیان می کند. زندگی ای که آغازش با ضعف است و ناتواتی و پایانش با عجز است و قرارگرفتن در گودالی به نام قبر. در قدم دوم حضرت نسبت به آخرت هشدار می دهند. آخرتی که اولش با این گودال تاریک و سرد و هولناک آغاز می شود؛ پایانِ حساب و کتابش چگونه خواهد بود؟ قیامت و عقاب و عذابش چه سان خواهد شد؟ زورگو و زورمندی که با ریاست طلبی و مقام پرستی، عمری را به ظلم گذرانده و به زیردستانش-هر تعداد که باشند- ستم روا داشته است از همان اول که جسد بی جانش در حفره ی قبر قرار داده می شود در نگاه ظاهری و مُلکی مورد هجوم مور و کرم و حشرات قرار می گیرد و در نگاه باطنی و ملکوتی با عذاب های الهی و عقاب های برزخی مواخذه می شود؛ چه برسد به هول و هراس قیامت و سختی حساب و کتاب محشر و سوزندگیِ آتش جهنم. ‼️ پس زنهار! بترسید از اینکه در دنیا به شکلی زندگی کنید که آخرت تان یکسر گرفتاری باشد و عذاب، از لحظه ی دفن شدن تا هنگام حشر و هنگامه ی قیامت و سقوط در دوزخ. آری! مومن و مسلمان باید از ریاست بگریزد و اگر زمانی ناچار شد به حسب وظیفه متصدی مقام و منصبی شود آن را امانتی بداند برای خدمت و نه فرصتی برای غارت. (۱)وسائل الشیعه؛ج۱۵؛ص۳۵۰. (۲)تحف العقول؛ص۴۰۸. ✍️ سید محمد موسوی حجازی (همراه با ویرایش) 🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
💵 پول اعتباری نمی‌تواند عامل عدالت باشد 🔹 به عنوان یک معیار به گوش همه کسانی که درحوزه اقتصاد پولی کار می‌کنند یا در حوزه فقه پول تدریس می‌کنند باید برسانیم که منبع ارزشمند کشف موازین و احکام اقتصاد پولی، آیات و روایاتی است که بر پایه پولطلا بیان شده اند. ما می‌توانیم بر اساس مناطات و ملاکات احکام پولی اسلام، نظر خود را درباره پول اعتباری بیان کنیم. 🔹 اگر قرار است احکام مالی اسلام را که در موضوع پول طلا و نقره بیان شده، به پول اعتباری منتقل کنیم؛ دلیل می‌خواهد. یعنی باید اثبات کنیم که پول اعتباری، همان ماهیت پول طلا و نقره را دارد؛ در حالی که چنین نیست. 🔹 ادبیات مِثلی و قیمی را نمی‌توان وارد بحث پول اعتباری کرد. این یکسان‌انگاری پولطلا و پول اعتباری، خام اندیشی برخی محققان درباره ماهیت پول اعتباری را نشان می‌دهد. 🔹 از ابتدای انقلاب، هرگاه درباره پول و نظام بانکی سخن گفته ایم، در رابطه با شکل استفاده از آن بحث شده، نه درباره ماهیت پول و اخلاق تولید پول. 🔹 پول اعتباری از طریق خلق پول ایجاد می‌شود و همین افزایش نقدینگی، عامل اصلی تورم و افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات است... سید محمدصدرا متولی امامی خبرگزاری رسا @huseinmirzaie_irیکی از عوامل اصلی و ریشه ایجاد تورم، ذات غیر مسوولانه پول اعتباری می باشد که در کنار عوامل دیگر و با نقش آفرینی منفی دولت و بانکها و دلالان، زمینه سوداگری و ایجاد تورم را ایجاد می کند. در شرایط کشور ما قدم اساسی برای حل مساله تورم ایجاد پول حقیقی می باشد و بدون آن امکان حل این معضل وجود ندارد. ⛔️ تورم عامل تضییع حقوق مردم مخصوصا قشرهای ضعیف جامعه به نفع سوداگران است. حق الناس بالاتر از حق الله و غیر قابل گذشت است. بدون اداء حق الناس، حق الله هم اداء نمی شود. با ظاهر سازی و حرکات نمایشی مشکلات حل نمی شود؛ نیاز به اصلاحات اساسی است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فیلم را باید خوب دید! 🎵 این صدا را باید خوب شنید! 🔺 امروز جنگ کد پستی به کد پستی و محله به محله جریان دارد. 🔺 اگر مسجد محور کار نکنیم، اگر محله محور کار نکنیم یعنی کشک! 🔺 آینده متعلق به رهبران اجتماعی است. نه آرم‌ها و عنوان‌ها و علَم و کتل‌ها 🔺اکثر ما مشرک شدیم به کارمند شدن و استخدام! 🔺 ما مسجدهای تربیت محور کادرساز انقلاب اسلامی می‌خواهیم. 🔺 بچه‌ها بجنبید قبل از آنکه بجنبانندتان!! 🔺 دارم ثمره چند سال کار اجتماعی را یک جا تحویل شما می‌دهم. 👈 این سخنان دردمندانه از حاج حسین یکتاست. @setad_org 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید سعید بعثت خاتم الانبیاء بر تمام رهروان مکتب انسان ساز اسلام فرخنده باد. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🔴 عدم یکپارچگی و تداخل وظایف در نظام مدیریتی کشور، نمونه مصداقی: معاونتهای پژوهش فناوری و نوآوری و آموزشی در دانشگاهها 🔸 یکی از دلایل اخلال یا انجام نشدن وظایف در یک نظام مدیریتی، عدم یکپارچگی و تداخل وظایف و صلاحیتها و مسوولیتها بین بخشهای تخصصی مختلف می باشد. مثلا وظیفه ای بر عهده بخش الف می باشد اما از نظر سلسله مراتب اداری مسوولیت کار بر عهده بخش ب قرار می گیرد. این مساله موجب سردرگمی، بی نظمی، کاهش کارآمدی و کاهش انگیزه می شود. در چنین حالتی انجام آن وظیفه بر زمین می ماند و هیچ بخشی پاسخگوی آن نخواهد بود. جالب است که بدانیم چنین نابسامانی در نهاد علم کشور یعنی دانشگاه، بین معاونت های آموزشی و پژوهشی و فناوری وجود دارد. 🔺 ترفیع پایه سالیانه اساتید تقریبا به طور کامل منحصر به امتیازات پژوهش، فناوری و نوآوری است؛ بنابراین منطقا معاون پژوهش و فناوری باید نقش راهبری کمیته ترفیع را در بررسی امتیازات پژوهشی، فناوری و نوآوری اساتید بر عهده داشته باشد. اما در تشکیلات ساختاری دانشگاه ها با کدامین منطق ریاست آن بر عهده معاونان آموزشی قرار گرفته است؟ 🔺 مثال دیگر هیئت های ممیزه است. از مهم ترین وظایف هیاتهای ممیزه سياستگذاري و جهت دهی به فعالیت های پژوهشی، فناوری و نوآوري اعضای هیات علمی و تعیین شاخص ارزیابی فعالیت های پژوهشی، فناوری و نوآوری و تصویب ارتقاء مرتبه علمی ایشان است. تایید یا رد ارتقاء نیز عمدتا مربوط به امتیازهای پژوهشی، فناوری و نوآوری است. با وجود این، در اکثر دانشگاه های کشور معاونان آموزشي، دبیران هیئت های ممیزه هستند و معاونان پژوهش و فناوری صرفا عضو آن می باشند. ❌ با وجود مشخص بودن حدود صلاحیت ها، این حجم از تداخل وظایف وجود دارد. سوال اینجاست معاونت های پژوهش و فناوری دانشگاه ها به عنوان متولیان اصلی سیاستگذاری در کمّیت و کیفیت پژوهش و فناوری و نوآوری، چگونه می توانند در پیشبرد سیاستگذاری ها در زمینه افزایش کیفیت پژوهش، توسعه فناوری و نوآوری به نتایج مطلوب دست پیدا کنند؟ 🏫 پیشینه استقرار تشکیلات ساختاری مختلف دانشگاهی در معاونت های آموزشی دانشگاه ها به گذشته های دور برمی گردد و این میراث ساختار تشکیلاتی دانشگاه های نسل اول (آموزش محور) با گذشت زمان به دست دانشگاه های به اصطلاح نسل سوم (کارآفرین و نوآور) رسیده است. با وجود ادعای نسل سومی شدن دانشگاه ها، همچنان درب تشکیلات ترفیع و ممیزه بر همان پاشنه ده ها سال قبل می چرخد. 😞 متاسفانه عليرغم نقد و هشدار كارشناسان، اراده ای برای اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه ها و رفع تداخل وظایف احساس نمی شود. ⁉️ به راستی علت عدم اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه های مرتبط براي رفع اين تداخل وظايف در مسائل پژوهشی، فناورانه و نوآورانه چیست؟ چه کسی مسوول این سوء مدیریت است؟ و چه کسی در قبال پیامدهای حاصل از تاخیر در اصلاح آن پاسخگوست؟ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥💠 چه کسانی باعث تضعیف و نابودی نظام میشوند؟ 🔹آنهایی که به بهانه تضعیف نظام مانع نقد دلسوزان و عناصر انقلابی می‌شوند بزرگترین دشمنان نظام هستند 🔹سه دقیقه صریح، روشن و منطقی، درباره فساد نظام و نحوه مواجهه با آن/ فساد سیستمی یا فساد در سیستم!؟ @gharargahcayberi 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ اصلاح کشور در گرو اصلاح دانشگاه 🔹دانش تنها فایده ندارد بلکه و تعهد با هم‌اند که می‌توانند انسان را به جایی برسانند که محتاج دیگران نباشد و پیش خدا آبرومند باشد. البته این کار مشکلات و ناگواری هایی دارد. هرکس بخواهد کار مثبتی انجام دهد این‌طور نیست که همه از آن کار خوششان بیاید و آن را بپسندند. ممکن است کار حقی هم در ذائقه دسته‌ای تلخ بیاید ولی کسی که دنبال حق می‌رود و برای رضای خدا کار می‌کند نباید به فکر این باشد که به او چه گفته‌اند یا چه می‌گویند؛ باید خدا را در نظر بگیرد و برای خدا کار کند. هرکس هر چی می‌خواهد بگوید؛ کار خوب هم مخالف دارد. شما فکر این باشید که کارتان خوب و پیش خدا آبرومند باشد. وقتی در این فکر بودید خدا هم شما را همراهی می‌کند و مشکلاتتان را اصلاح می‌نماید؛ که اگر اصلاح شد؛ کشور اصلاح می‌شود. بیانات حضرت امام خمینی ۶۴/۰۱/۲۷ @tabyinchannel 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔴 عاقبت برهم‌زننده زمین بازی رضاخانی ❓ چرا میرزاده عشقی ترور شد؟ 🔸 مهم‌ترین علت ترور عشقی به مخالفت وی با رضاخان به‌ویژه اعمال خودسرانه او در توقیف روزنامه‌‌ها باز می‌گشت. وی تنها کسی بود که در میان روشنفکران، بی‌مهابا و با لحنی تند مخالفت خود را با رضاخان و جاه‌طلبی‌های وی ابراز می‌کرد. عشقی در شعری مبسوط، رضاخان را نوکر انگلستان قلمداد کرد که درصدد است با عنوان جمهوری‌خواهی و نظایر آن، در پس پرده، طرح‌های انگلستان را در ایران به مرحله اجرا درآورد. مهم‌ترین حمله و انتقاد میرزاده عشقی به رضاخان و متهم نمودن او به وابستگی به انگلیس و آلت فعل آن کشور بودن در شعری با عنوان «جمهوری سوار» متبلور شد که در جریان جمهوری‌خواهی رضاخان به صورت شعری نمادین در روزنامه قرن بیستم به چاپ رسید. در این شعر، داستان دزدی روایت می‌شود که در روستایی دورافتاده اموال مردم آن ده را سرقت می‌کرد، ولی پس از مدتی مردم آن ده به ماهیت پلید او پی بردند و بر آن شدند از سرقت او جلوگیری کنند، اما دزد نابکار این بار برای تداوم عمل، خود را نیازمند کسی دید که به‌‎ظاهر با مردم آن ده همراهی می‌کند، اما در باطن امر مجری دستورهای اوست.   🔸 عشقی همچنین در مقاله‌ای با عنوان «جمهوری قلابی» به تحلیل ماهیت و اهداف جمهوریتی که رضاخان و طرفدارانش در پی آن بودند پرداخته و نوشته است: «چیزی که خیلی مضحک به نظر می رسد این است که گوسپندچران‌های سقز جمهوری‌طلب شده‌اند و این گوینده با یک من فکل و کراوات ضد جمهوری هستم! کیست که این مسئله را مضحک نمی‌داند؟ آیا حقیقتا گوسپندچران‌های سقز جمهوری‌طلب شده‌اند؟ آیا می‌فهمند جمهوری چیست؟ جمهوری خوردنی است؛ جمهوری پوشیدنی است یا جمهوری را درو می‌کنند و یا با جمهوری نان می‌پزند؟!... آیا می‌توان او را صاحب عقل سلیم دانست؟ این جمهوری بود؟ یک مقاله ترجمه از روزنامه وقت ترکیه، چند مقاله و شعر و یک جریده یک کنفرانس ضیاءالواعظین، یک تصنیف و های و هوی چند نفر استفاده‌چی، افراشتن چند عدد پرچم قرمز و... حاصل همه اینها را نباید اسمش را بگذاریم جمهوری. خدا برکت بدهد به ایرانی، جمهوری که سی سال مقدمه می‌خواهد در عرض سه ماه آن را ساخت آن جمهوری قلابی و همان همسایه‌ای که سال‌ها خیال خوردن ایران را کرده و آن را به شکل "کلاه" می‌خواهند سر ایرانی بدبخت بگذارند... این جمهوری چه بوده و با ما چه مناسبت داشت؟... ما هزار گونه اصلاحات مادی و معنوی لازم داریم. که اگر آن وقت اسم جمهوری را ببریم مثل حالا مضحک و مسخره‌آمیز به نظر نیاید. والا قبل از این کارها جمهوری، آن هم جمهوری قلابی برای ما تناسب کلاه و سیلندر به سر گوسپندچران سقزی خواهد بود». 🔸 این شاعر آزادیخواه حتی پس از توقف و شکست جریان جمهوری‌خواهی دست از مبارزه با رضاخان برنداشت و با مقالات و اشعار متعدد همچنان به مخالفت با رضاخان ادامه داد. او این کار را تا بدان مرحله پی گرفت که با چاپ کاریکاتوری در روزنامه قرن بیستم، با هدف نکوهش رضاخان و برنامه‌هایش، جنجال بزرگی به پا کرد. این اقدام عشقی آن چنان تأثیری داشت که رضاخان تاب تحمل از کف داد و عمال وی روز ۱۲ تیرماه ۱۳۰۳ این شاعر را در خانه‌اش به قتل رساندند.   🔻 ابوالحسن عمیدی‌ نوری درباره ترور میرزاده عشقی نوشته است: «... از شهربانی ترور[یستی] برای قتل عشقی اعزام شد که او را روز روشن،‌ دم در خواستند و وقتی عشقی روبه‌رو با مأمور ترور شد او را با گلوله هفت ‌تیر جابه‌جا کشت و فرار کرد و با آنکه معروف بود ابوالقاسم‌خان فرزند ضیاءالسلطان چراغ‌برقی که مأمور شهربانی بود او را کشت، نه او را حتی یک ساعت بازداشت نمودند و نه تحقیقی از او به عمل آوردند، بلکه راست راست می‌گشت و حقوق از شهربانی می‌گرفت تا بعد از سال‌ها یک روز زمستان در دکانی مشروب می‌خورد سقف پایین آمد او را جابه‌جا کشت که این داستان هم معروف است».  🔸 به طور کلی ترور میرزاده عشقی یکی از تراژیک‌ترین مرگ‌ها در یک سده اخیر ایران بوده است. ترور او را باید در نسبتی مستقیم با استبداد رضاخانی قلمداد نمود. پس از قتل او، تقریبا همه سکوت کردند و جز چند چهره انگشت‌شمار مثل مدرس، مصدق و بهار، کسی خطری را که عشقی در انتهای مسیر می‌دید، فریاد نزد. عشقی از نظر هواداران رضاخان سردار سپه، مانع بزرگی محسوب می‌شد و بازی‌خراب‌کن قهاری بود. صدای او یکی از بلندترین و مؤثرترین صداها و زبانش نیز بسیار گزنده و گیرا بود و ازاین‌رو قربانی احیای استبداد شد. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
از تکرار اشکالات گروه مشاورین جوان دولت احمدی نژاد در شبکه دستیاران مردمی دولت رئیسی پرهیز کنیم! 🔹 اگر شبکه مردمی سازی در دولت خدمتگژار میخواهد ماموریت محوله رئیس جمهور انقلابی به آنها بی خاصیت نشده و در بین مردم باور پذیر شود؛ ضرورت دارد تا هرجا حقوق مردم نقض شد شبکه مردمی سازی دولت خدمتگزار بلافاصله به وزراء، استانداران و فرمانداران و کارگزاران بصورت علنی "اخطار نقض حقوق مردم" داده سپس چنانچه روند مورد اعتراض، به سود مردم اصلاح نشده باشد؛ از طرف مردم به بازرسی ویژه ریاست حمهوری و متعاقبا به دستگاه قضایی شکایت کنند. 🔴 چرا این شبکه درباره ضرر کشاورزان باغدار به رغم اعلام قیمت تضمینی وعده داده شده از سوی وزارت کشاورزی و شورای قیمت گذاری سکوت کرده است؟! مگر شما نگاهبان سیاست مردمی سازی دولت خدمتگزار نیستید؟ در همین نزدیکی شما کشاورزان یعنی قدرت پشت گفتمان دولت انقلابی بعد از یکسال کار ضرر کردند؛ اما چرا این شبکه مردمی سازی به وزارت کشاورزی اخطار نداده و علیه آن اعلام شکایت نکرد؟ 🔹 اقدام خوب و تجربه تاسیس مشاورین جوان در دولت احمدی نژاد که پس از مدتی توسط برخی از فلسفه وجودی خود فاصله گرفته بود اینک نباید دوباره تکرار شود. ابلاغ مترقی شبکه مردمی سازی دولت از سوی رئیس جمهور انقلابی، بدون توجه این شبکه به استیفای حقوق مردم، آن را پر طمطراق اما بی خاصیت خواهد کرد. فراموش نکنیم مردم در این دولت ولی نعمت هستند. ✍️ مجتبی زارعی 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
☀️ راه نجات ایران و جهان 🔻 امام علي عليه‌السلام: من نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَيهِ أن يَبدَأ بِتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ، و ليَكُن تَأديبُهُ بِسيرَتِهِ قَبلَ تَأديبِهِ بِلِسانِهِ ✳️ هر کسی كه خود را پيشواى مردم قرار دهد بايد پيش از آموزش ديگران به آموزش خود بپردازد؛ و پيش از آن كه به زبان تربيت كند باید با كردار و رفتارش تربيت نمايد. 📚 بحارالأنوار: ۲/۵۶/۳۳ ☀️ راه نجات ایران از مشکلات پیش رو عمل به معلومات و آموزه های قران و حدیث است. 👈 اگر در ایران به همین یک روایت عمل می کردیم اکنون پیش قدم در توسعه و تمدن جهان می شدیم. ✳️ ایران و جهان مدرن برای نجات خویش از وضعیت موجود به شدت محتاج تحصیل این معارف الهی و عمل به آن است. ✍️ محمد جواد حیدری 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
🔹 نهادهای علمی و انقطاع از مسائل انقلاب 🔻 با گذشت چند ماه از اخیر مساله ای ذهن دغدغه‌مندان انقلاب را آزار می دهد و آن اینکه نقش دانشگاه ها و پژوهشگاه های‌ علوم انسانی در تحلیل، مساله شناسی و تعریف پروژه های پژوهشی ناظر به حوادث اخیر چه بوده است؟ در این میان باید انگشت مطالبه را بیشتر به سمت موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه های حوزوی برد. 🔻 اگر بناست که چنین موسساتی بودجه های کلان بگیرند و اساتید هم دریافت های خوبی بابت تدریس و یا پژوهش در این دانشگاهها اخذ کنند؛ اما در روزهای سخت انقلاب عافیت طلبانه در گوشه ای نشسته باشند و به پژوهش‌های بی‌خاصیت متداول بپردازند و بین بودن و نبودن شان برای انقلاب ثمری نباشد؛ این همه هزینه، برای این درختان غیر مثمر را چه سود است؟ بهتر است نامی از رشته های پرطمطراق و اساتید صاحب نام علوم اجتماعی نیاوریم که در حوادث اخیر نه کنش میدانی و نه کنش علمی از آنها دیده نشده است. 🔻 چرایی این بی ثمری خود محتاج پژوهشهای میدانی جدی است. اما اجمالا بنظر می رسد که یکی از ریشه های این بحران در ورای روزمرگی و دنیازدگی، «بی مساله بودن ساختاری» است. این موسسات اساسا ساختاری موضوع محور دارند و موضوع محوری بستری برای آب بستن به پژوهش‌های بی ثمری است که بارها سرش را تراشیده اند. تغییر قالب پژوهشگاهها و دانشگاهها از «موضوع محور» به «» در باب مسایل پیش روی جمهوری اسلامی، ساختار منفعل و روزمره گرای فعلی را به سمت عینیت سوق می دهد. 🔻 مساله محوری علاقمندان به یک حوزه پژوهشی را وادار به طراحی می کند. مساله محوری منجر به ایجاد هماهنگی، تمرکز قوا، تقسیم کار و عمق پژوهشی شده و مانع موازی کاری گسترده ای می شود که این روزها دامنگیر پژوهشهای حوزوی است. 🔻 می تواند مکاتب مختلف فکری را وادار به گفتگو درباره موضوع کرده و زمینه تقویت فکری را در درون خود جریانها پدید آورد. 🔻 از همه دغدغه مندان انقلاب اسلامی انتظار می رود با بازخوردگیری و بازاندیشی نسبت به خروجی های موسسات و پژوهشگاههای اسلامی، درصدد ارتقای کارآمدی چنین مجموعه هایی باشند. ✍️ محمد یوسفعلی تبار با اندکی ویرایش @taalighat 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با مشارکت اندیشکده زیست‌شهر و پژوهشکده شهید صدر برگزار می‌کند: 🔻دوره‌ فشرده‌ی معرفی‌ایده .........زیست‌شهرهای نوینِ مولِّد......... تعدادجلسات: ۸ جلسه ۵۰ دقیقه‌ای زمان برگزاری: چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ (۱۰ و ۱۱ اسفندماه) ساعت ۱۴ الی ۱۸ شیوه برگزاری: حضوری و مجازی() قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ : 💎اعطای گواهی پایان دوره از طرف پژوهشکده شهیدصدر، وابسته به دانشگاه امام حسین(ع) 💎راهبری و توانمندسازی شرکت‌کنندکان جهت کنشگری فعال و جهت‌مند در حوزه مسکن و شهرسازی 🎴ثبت‌نام از طریق: http://www.negahschool.ir/product/zist-shahr/ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۹۰۷۶۲۹۸۸۲ در و در ارتباط باشید. ⭐️⭐️⭐️ آگاهے‌‌ براے‌‌ سامانے‌‌ دیگر مدرسه‌ تفکرونوآوری‌ نگاه 🔰 @sch_negah 🌐http://schoolnegah.ir
هدایت شده از حکمرانی مسوولانه
بسته تشویقی یا تنبیهی؟! 🗞 با این بسته تشویقی چه اتفاقی برای بافت‌های فرسوده می‌افتد؟ بافتی که مثلا تا امروز ۳ طبقه بوده، از فردا می‌تواند با یک تا دو طبقه اضافه، تبدیل شود به بافتی با ساختمانهای ۴ تا ۵ طبقه. نتیجه چه می‌شود؟ با این طبقات مازاد و جمعیتی که به خاطر این طبقات به بافت اضافه خواهد شد، وضعیت آن بافت به لحاظ برخورداری از سرانه‌های مصوب (که همین الان هم فقط یک سوم سرانه‌های مصوب است)، به مراتب بدتر می‌شود و مثلا به یک چهارم یا یک پنجم مصوب (اعم از فضای سبز و سرانه آموزشی و بهداشتی و ...) سقوط می‌کند. ⛔️ دوستانی که این بسته را تصویب کرده‌اند نمی‌دانند که کمبود سرانه‌ها چه تبعات فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و ... را به دنبال خواهد داشت؟ آیا اساسا فشردگی بافت و کمبود فضای باز و اراضی ذخیره در بافتهای فرسوده، امکان تامین سرانه‌های لازم در آینده را خواهد داد؟ اگر خیر، آیا این بسته‌ تشویقی، در آینده نه چندان دور و بعد از افزایش تراکم و جمعیتی که به بافت تحمیل خواهد کرد، عملا به دلیل عدم امکان تامین سرانه‌های لازم، تبدیل به بسته‌ تنبیهی برای شهروندان ساکن در بافت نخواهد شد؟!فارغ از بحث سرانه‌ها، کجای دنیا در کنار کوچه شش متری، ساختمان ۵ یا ۶ طبقه می‌سازند؟! با این بافتهایی که با این نوع بسته‌ها متراکم‌تر و فشرده‌تر خواهند شد تکلیف پدافند غیرعامل در حوادث احتمالی نظیر زلزله چه می‌شود؟! 😔 خدا عاقبت همه ما را با این بسته‌های تنبیهی ختم به خیر کند. @baladetayyeb 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
⭕️ چرا وضع اقتصاد به اینجا رسید؟ 🔹 هر چند رئیس جمهور و برخی از همکارانش در ۱۷ ماه گذشته حداکثر وقت و توانشان را برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه صرف کرده‌اند اما وضعیت این روزهای جامعه نشان می‌دهد این تلاش‌ها [به نتیجه مطلوب] نرسیده است! 🔹 شاید برخی باور نداشته و قبول نکنند اما آقای رئیسی باید بپذیرد وضعیت اقتصادی این روزهای کشور دو ریشه [دیگر نیز] دارد: ▪️در اسفند ماه سال گذشته رهبر انقلاب خطاب به رئیس جمهور فرمودند: فضای مجازی  مشکلاتی دارد که ان‌شاء‌الله جناب آقای رئیسی و دوستانشان باید همّت کنند تا هر چه زودتر این مشکلات برطرف بشود! (مهمترین مشکل فضای مجازی در بیان رهبر انقلاب، ولنگاری و عدم تبعیت این عرصه از قوانین کشور است) متاسفانه در سال جاری دولت هیچ قدمی برای قانونمندی فضای ولنگار مجازی بر نداشت و در نتیجه شاهد آشوبهای پاییز امسال بودیم. آشوبهایی که فضای مجازی ولنگار، نقشی اساسی در طراحی، تداوم و گسترش آنها ایفا کرد و یکی از نتایج آن جهش ناگهانی قیمت ارز و به هم خوردن وضعیت اقتصادی کشور بود! (البته آقای رئیسی و نیروهای امنیتی بهتر از سایرین از نقش فضای مجازی در افزایش قیمت ارز و سکه و ... در دو ماه اخیر مطلعند!) ▪️گسترش بی‌حجابی پس از آشوبهای اخیر و عادی شدن آن و سکوت معنادار دولت در برابر این روند خطرناک و شانه خالی کردن از مسئولیت مقابله قانونی با آن (به بهانه در اولویت بودن حل مشکلات اقتصادی کشور) [دیگر] علت اصلی بی‌برکتی اقدامات دولت رئیسی در حل معضلات اقتصادی و گشایش در معیشت جامعه بوده است. ▪️رئیس جمهور در ابتدای کارش در برابر نمایندگان مجلس به کتاب خدا سوگند خورده تا پاسدار اسلام و مذهب شیعه و ارزشها و احکام الهی باشد. اما بی‌تفاوتی آشکار دولت رئیسی در مواجهه با گسترش بی‌حجابی و عادی سازی آن در جامعه، نقض سوگند رئیس جمهور و استنکاف او از انجام وظیفه شرعی و قانونی (در برخورد قانونی با بی‌حجابی) محسوب می‌شود و بدیهی است که بی‌برکتی و نحوست این روند دامنگیر دولت سیزدهم شود و همه رشته‌های اقتصادی دولت را پنبه کند. ❇️ آقای رئیسی (و هر انسان مومن و آشنا به معارف دینی) به موضوع "اثر وضعی" رفتار و کردار انسان باور دارد و به همین دلیل باید [یکی از ریشه های] عدم موفقیت دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد را در بی‌توجهی این دولت به امر ولی فقیه و ترک وظایف قانونی آن در قبال مسائل شرعی جستجو کند! (چون دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل اهل کار و تلاش و توجه به توان داخلی برای حل مشکلات اقتصادی است و مشکلات اقتصادی را نمی‌توان به تنبلی و بی‌تحرکی دولت سیزدهم نسبت داد) و انشاالله که وضع نابسامان اقتصادی این روزهای کشور مایه عبرت رئیس جمهور و دولت سیزدهم باشد و ایشان را متوجه [یکی از] ریشه‌های اصلی شکست دولت در برنامه های اقتصادی (غفلت از دستور رهبر انقلاب درباره قانونمند کردن فضای مجازی و بی‌تفاوتی در برابر بی‌حجابی) کند. ✍ محمد صادق کوشکی [همراه با اندکی تصرف] @aboozar72 ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
💰 شبه موسسات پژوهشی، خدمت به پژوهش یا خیانت به ساحت اندیشه ورزی؟؟ 📙 در خاطرم هست در روزهایی که در دانشگاه علامه طباطبایی و در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل بودم؛ دوستانی داشتم که موضوعات پایان نامه ای برگزیده بودند که هیچ فایده و ثمری نه برای پیشبرد علم داشت و نه برای جامعه مفید بود و تنها بهانه ای بود برای دریافت مدرک تحصیلی. اینکه در دانشگاه چنین اتفاق هایی را شاهد باشیم؛ هر چند بسیار تاسف بار است اما از آن جهت غصه هایمان بیشتر می شود که دانشگاه های ما در حال صادرات اینچنین سبک هایی به دیگر مراکز علمی و پژوهشی باشند؛ با این تفاوت که آنجا برای دریافت مدرک بود و اینجا برای عقد قراردادهای مالی. ⚖ شاید وقت آن رسیده باشد که نهادی فرادستی به بررسی کارکردها، پژوهش ها و خروجی های این موسسات بسیار پژوهشی بپردازد تا ضمن جلوگیری از فسادمالی ناشی از بی برنامگی و عدم پاسخگویی و شفافیت، به جایگاه مهم پژوهش نیز خدمت نماید. 🚫 بی تردید بی توجهی مشهود در جامعه به امر رصدها، پژوهش ها و مطالعات حوزه های علوم انسانی و اجتماعی نه ناشی از ذات این دست مطالعات که ناشی از حضور این شبه پژوهشگاههایی است که با رویکرد کارمندمحوری و تقسیم و توزیع بودجه، خروجی های بی فایده نسبت به نیازهای جامعه دارند. ❓ باید سراغ این بسیار پژوهشگاهها و اندیشکده ها و مراکز مطالعاتی دانشگاهی و حوزوی رفت که چند خروجی شما این اتفاقات و جنگ های ترکیبی اغتشاشات اخیر را در مطالعات و یافته های خود با مختصات رخ داده و نیز ارایه راهکارهای عالمانه، پیش بینی نموده بود؟ 🔰 باید توجه داشت که توجه به این مهم یعنی رصد و بازرسی از مراکز پژوهشی که به نام پژوهش های علوم انسانی و اجتماعی تنها مشغول "پول خوری" و تقسیم قرارداد میان دوستان و آشنایان هستند و مسائل مهم و جاری جامعه برایشان هیچ اهمیتی ندارد؛ خدمت به ساحت علم و خدمت به زیست عالمانه در گام دوم انقلاب اسلامی است. ✍ هبت اله شیری ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
♻️ تلاش نیاز محور مهم ترین رسالت حوزه و دانشگاه 🔹 حوزه و دانشگاه با پول مردم اداره می گردد و باید تلاش آنها مشکلی از مشکلات مردم را حل کند. بدون شک مردم راضی نیستند که هزینه سنگین حوزه و دانشگاه از ثروت عمومی و بیت المال تامین گردد اما خروجی قابل قبولی در حل معضلات کشور و مردم نداشته باشد. 🔹 برای رسیدن به توسعه ایران مدرن راهی به جز پاسخ دقیق و جامع و متوازن و بالفعل به نیازهای صادق انسان نداریم. وقتی دانشگاههای کشور گرفتار آیین نامه ارتقاء و مقاله محوری می گردد و نیاز محور کار نمی کند؛ به جای حل مشکلات مردم خود معضل سنگین اقتصادی برای تورم و فقیرشدن مردم می گردد. 🔹 در ایران ۲‌هزار و ۶۴۰ دانشگاه وجود دارد درحالی که چین تنها ۲‌هزار و ۴۸۱ و هند هزار و ۶۲۰ دانشگاه دایر کرده است. 🔹 بنابر گزارش موسسه اسپانیایی CISC تعداد دانشگاه‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ دانشگاه است؛ به‌طوری که آلمان ۴۱۲، انگلیس ۲۹۱، کانادا ۳۲۹، ایتالیا ۲۳۶ و هلند ۴۲۳ دانشگاه دارند. 🔹 این تعداد دانشگاه در ایران، حدود ۵‌ هزار‌ میلیارد تومان از بودجه کل کشور را می‌بلعد و نزدیک به ۵۰‌ درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید می‌کند. ❓چه دلیلی دارد که ما پنج برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه داشته باشیم؛ در عین حال در حل مشکلات کشور در جا بزنیم و حتی لیست فله ای از نیازهای مردم و کشور نداشته باشیم چه برسد به اولویت بندی و مدیریت وحل معضلات مردم؟! 🔹80 درصد وزیران کابینه انگلیس مدرک لیسانس دارند. در ایران موج دکترا گرفتن و پشت میز نشستن راه افتاده است! 😞 کدامیک از مردم ایران به عنوان صاحبان و مالکان اصلی نظام و بیت المال رضایت دارند تا هزینه های سنگین دانشگاه و دانشگاهیان از خزانه و جیب ملت برداشته شود ولی مشکلی از معضلات و نیازهای آنان حل نگردد؟ 🔰 بنابراین باید به فکر تلاش های نیاز محور باشیم و به جای مقاله محوری، در آیین نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی، پاسخ به نیازهای صادق مردم به صورت بالفعل و حل مشکلی از مشکلات کشور را جایگزین کنیم تا شاهد کار آمدی دولت و قدرت حاکم باشیم. ✍ محمد جواد حیدری ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 میلاد حماسه سازان تاریخ بشریت در حماسه عاشورای حسینی، حضرت سیدالشهداء، سیدالساجدین و علمدار کربلا بر پاسداران و جانبازان و جهادگران عرصه تبیین و دیگر پیروان راه ایشان فرخنده باد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
👽 اژدهایی هفت سر و نامرئی در حال تولده روزی که نئولیبرالیسم در حکمرانی دولت ها نفوذ کرد با ارائه طرح های ظاهرا زیبا اما باطنا زشت و غیر کارآمد (گران کن، رها کن) باعث ناتوانی دولت ها در حل مسائل (کلان/خرد) شد و این رویه نارضایتی مردم رو به دنبال داشت وقتی مردم نسبت به عملکرد دولت ناراضی شدند میزان مشارکت عمومی در حل مسائل روندی کاهشی به خود گرفت این اتفاق تلخ باعث از دست رفتن سرمایه های اجتماعی در میان مدت شد مدیران که شرایط رو بررسی کردند و دیدند نمی شود کار کرد؛ برای حفظ خود دست به تغییر ساختار مدیریت و نظام شایسته سالاری زدند و بقیه مدیران میانی با تقوا و شایسته را به حاشیه بردند. طراحان به سمت طرح های ضعیف، منفعلانه و حداقلی و تک بعدی رفتند جایگاه و ارزش ذاتی دولت سقوط کرد و نئو لیبرال ها در رسانه ها دست به ترور دولت زدند این چرخه در نهایت باز هم به ناتوانی دولت در حل مسائل برگشت و متاسفانه هنوز هم ادامه دارد... مسئله اینجا تموم نمیشه این تخمی که در ساختار حاکمیت کاشته شده یک روز به اژدهایی هفت سر و نامرئی تبدیل میشه ... به نظرتون چطور؟ خوب وقتی دولت ها نتوانند مسائل را حل کنند به سمت تفویض اختیار به مجموعه های غیر دولتی می روند این روند جهت درستی داره اما نظارت،هدایت و حمایت عادلانه و مطلوب می خواهد اگر مثل همین طرح مولد سازی فقط بخواهیم بدیم بره (رها کنیم) باعث ایجاد مجموعه هایی خواهیم شد که نه می توان برای حل مسائل کلان از ظرفیت های اون ها استفاده کرد و نه می‌توان ازشون مطالبه کرد و نه حتی نظارت کرد و به معنای واقعی کلمه نامرئی هستن از طرفی هم نمی توان حذفشون کرد چون دوباره به وسیله مجموعه ای دیگر همان کارهای قبلی را می کنند این ها در همه مسائل کشور دخالت خواهند کرد و دست به دلال بازی می زنند و فقط برای سرمایه داران کار می کنند و نه مردم! این جمهوریت کشور رو تضعیف می کنه شاید بپرسید راهکار چیه؟ اگر ساختار مدیریت رو در همه سطوح (خرد و کلان) عدالت بنیان، ولایت محور نکنیم و دولت رو با طراحی منظم عادلانه مردمی نکنیم در جنگ حلقه های میانی چند سال آینده شکست خواهیم خورد ...💢 امیدوارم دوستان در مردمی سازی دولت قدر این فرصت تاریخی رو بدونن و گرنه ظهور که عقب تر می افته هیچی مثل جریان حجاب باید سالها کار کنیم تا به چند ماه قبل خود بازگردیم ... ✍️محمدحسن دهقانی (همراه با ویرایش) @dehghani_org ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
📌 تبیینی بر جهاد تبیین 🔸️ جهاد تبیین نباید منجر به سفید دیدن همه‌ چیز شود؛ چرا که در کنار این سفیدی صِرف، یک سیاهی مطلق شکل‌خواهد گرفت که خطر سفیدی صِرف به‌ مراتب بیشتر است از سیاهی مطلق. 🔸️ جهاد تبیین متشکل از یک پازل گسترده است از اجزای مذهب و معنویت گرفته تا شاخصه‌های اقتصاد و اجتماع. پس برای جهاد باید تمام این اجزاء را بشناسیم؛ در مورد جزئیات بحث کنیم؛ مباحث اصیل و مبنایی را طرح کنیم و به هیچ‌وجه اینگونه نیست که با پوستر‌ها و الفاظ لُخت و تکرار لفاظانه تبیین حاصل بشود. 🔸️ در فرایند جهاد تبیین باید اشک بعضی در بیاید و لبخند بر لبان دیگران بنشیند؛ یعنی جهاد به گونه‌ای باشد که هیچ‌کسی جرئت تعدی از مبانی انقلاب را نداشته باشد؛ نه اینکه روکشی باشد برای فرار از ضعف‌ها و کجی‌ها. 🔸️ جهاد تبیین نباید بهانه‌ای باشد برای فرار از مسئولیت‌های مسئولین. باید سخنان زیبای مسئولین را به کناری نهاد و عمل آنها را مورد نقد و مطالبه قرار داد. 🔸️ شناخت استراتژی دشمن در جهاد تبیین مهم است به دو دلیل یکی برای مقابله با دشمن و دیگری برای مقابله‌سخت‌تر از دشمن، با کسانی که برای ماله‌کشی ضعف‌ها، دشمنِ توهمی و ساختگی ایجاد می‌کنند. 🔸️ رکن اصلی جهاد تبیین یعنی هر چیزی را سر جای خودش قرار بدهیم و از آن مسوولیت بخواهیم. مسئولین اجرا، نهادهای علمی و دینی تلاش مجتهدانه و نهادهای نظامی امنیت؛ اگر از جایگاه‌ها تخطی شد باید اصلاح شود‌. 🔸️ جهاد تبیین زحمات را بیشتر و سختی‌ها را سخت‌تر می‌کند و عملاً اگر منجر به هیجان افراد شجاع و جرئت افراد سست نشود نتیجه حاصل نشده است. 🔸️نتیجه جهاد تبیین ایجاد محبت در دل‌های مردم نسبت به ارکان حاکمیت می‌گردد به همین جهت حضرت امیر می‌فرماید این محبت حاصل نمی‌شود الا: 1️⃣ زمانی که مردم نسبت به مسئولین خشم و سوءظن در دل نداشته باشند.  لاَ تَظْهَرُ مَوَدَّتُهُمْ إِلاَّ بِسَلاَمَةِ صُدُورِهِمْ، وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ. 2️⃣ حکومت بر ايشان سنگين نباشد و انتظارِ پايان گرفتن مدت حکومت را نکشند. و َقِلَّةِ اسْتِثْقَالِ دُوَلِهِمْ، وَتَرْک اسْتِبْطَاءِ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ. 3️⃣ در مناسبت‌های اجتماعی از روی محبت و تامل شرکت نمایند و عامل دیگری مانند ترس، تعصب و... آن‌‌ها را جمع نکند. وَلاَ تَصِحُّ نَصِيحَتُهُمْ إِلاَّ بِحِيطَتِهِمْ عَلَى وُلاَةِ الاُْمُورِ. 🔸️تضارب آراء و ایجاد رسانه‌های آزاد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های جهاد تبیین است و عدم حصول آن گرد آمدن افراد متملق، چاپلوس، سست و ضعیف برای ظاهرسازی‌هایی پوچ به اسم جهاد تبیین است. به همین جهت امیر‌المومنین به جناب مالک می‌فرماید برای وزارت، افرادی را مقدم دار که: در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريح اللهجه تر باشند. ✍ مجید رحیمی همراه با ویرایش ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌓 امام حسین (ع) الگویی برای تمام زندگی 🌕 امام حسین (ع) را نمی توان فقط در چند ساعت آخر زندگانی خلاصه کرد. آشنایی با شخصیت ربانی حضرت و منش و روش او می تواند نگاهی کاملتر از انسان کامل به ما بدهد و زمینه ساز معرفت و تاملاتی بهتر و بیشتر برای ما و نظام حکمرانی گردد. از رسالت های مهم نهاد علم و نظام حکمرانی، جهاد تبیین و روشنگری در خصوص عقاید و اخلاق و امام شناسی است. ✅ امام حسین در جنگ‌های جمل و صفین، مثل یک سرباز در میدان جنگ و در رکاب امام خویش حاضر شد؛ در حالی که می‌توانست به بهانه آقازاده بودن، خود را از رزم، معاف کند. ✅ در حال اعتکاف و طواف خانه خدا، شخص مقروضی از ایشان تقاضای کمک کرد و امام اعتکاف خود را شکست تا از طلبکار، تقاضای مهلت کند. ✅ امام حسین عاشقانه خانواده‌اش را دوست داشت و به آنها محبت می‌کرد و حتی برای همسرش رباب، شعر محبت آمیز می‌سرود؛ و شهربانو همسر ایرانی خویش را غزال نام نهاد. ✅ هیچگاه هیچ پست و مقامی را از پدر خود که حاکم تمام ممالک اسلامی بود طلب نکرد. او کشاورز بود و هر روز بر روی اراضی خود کار می‌کرد. ✅ در ماجرای صلح امام حسن (ع) با معاویه، با برادرش همراهی کرد و سخن هیچ مخالفی را نپذیرفت و پس از شهادت برادر نیز تا زمان مرگ معاویه به پیمان متعهد ماند. ✅ هیچگاه هیچ سائلی از خانه او دست خالی بر نمی‌گشت و نه تنها به فقرا کمک می‌کرد بلکه آن‌ها را از گدایی بی نیاز می‌کرد. ✅ کنیز خود را به خاطر اینکه یک دسته‌گل به ایشان هدیه داد، آزاد کرد. ✅ در ماجرای خاکسپاری امام حسن (ع)، به خاطر جلوگیری از نزاع، به دفن نشدن برادرش در کنار رسول‌الله (ص) رضایت داد. ✅ وقتی برده‌ای را دید که به یک سگ غذا می‌دهد؛ او را از اربابش که یهودی بود خرید و همان‌جا آزاد کرد. مرد یهودی و همسرش با دیدن مرام امام حسین (ع) ، همان‌جا مسلمان شدند. ✅ در ماجرای بیعت اجباری با یزید، در حالی که می‌توانست مثل عبدالله‌بن‌زبیر در مکه پناهنده شود؛ این‌کار را نکرد تا حرمت کعبه خدشه‌دار نشود. ✅ وقتی به سپاه هزار نفری حربن‌یزید ریاحی برخورد کرد، نه تنها از عطش لشکریان دشمن سوء‌استفاده نکرد بلکه همه لشگریان دشمن را سیراب کرد. حتی دستور داد که اسب‌های دشمن را هم سیراب کنند. ✅ وقتی که فهمید مردم کوفه از بیعت خود برگشته‌اند برای جلوگیری از جنگ و خون‌ریزی به دشمن گفت که از رفتن به کوفه منصرف شده‌ و بر‌می‌گردد ولی ابن‌زیاد مخالفت کرد. ✅ وقتی حربن‌یزید ریاحی به دستور ابن‌زیاد، اجازه بازگشت به امام نداد؛ اصحاب به ایشان پیشنهاد دادند که با لشکر کوچک حُر بجنگند ولی حضرت فرمود: من شروع کننده جنگ نیستم. ✅ در حالی که تعداد سربازان ایشان کمتر از صد نفر بود به آنها فرمود هر کسی که بدهکار است نمی‌تواند با ما باشد؛ گفته می شود دو نفر از سربازان، به همین دلیل شبانه از امام جدا شدند. ✅ زمین کربلا را شصت هزار درهم از صاحبان آن خرید و به همان‌ها بخشید تا خون او در زمین دیگران ریخته نشود. ✅مردم در هنگام دفن امام حسین (ع)، آثار زخم‌هایی کهنه بر دوش ایشان دیدند. امام سجاد (ع) فرمودند این زخم‌ها اثر کیسه‌هایی است که پدرم شبانه به منزل نیازمندان می‌بُرد. ⏫ و ده ها برخورد و‌ رفتار زیبا که هر کدام در اخلاق و معاشرت و ارتباطات و سیره حکمرانی می تواند درس آموز و معرفت ساز باشد و تنها از یک بنده خاص الهی چون حسین بن علی (ع) چنین ویژگی هایی برمی آید. السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین ✍️ محمد جواد حیدری (همراه با ویرایش) ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
⛔️ عقب‌نشینی ارزشی به بهانه‌ی شبه‌اقتضائات در دولت انقلابی!! 🔴 گذشته از این‌که بیش از یک سال تعلل رئیس‌جمهور در تغییر دبیر شورای عالی فضای مجازی، فرصت‌سوزی و خطای راهبردی بوده، ایشان در بند یازدهم از حکم انتصاب دبیر جدید چنین نگاشته است: «بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی با تأکید بر ارزش‌های دینی و انقلابی و توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی.» در این باره باید به صراحت گفت: ❌ «بازنگری» یعنی کنار نهادن و عبور. یعنی دوره‌ی فیلترینگ تمام شده. یعنی دیگر این رویکرد، کارآمد نیست. یعنی سلب و نفی، بدنه‌ی اصلی سیاست رسانه‌ای نظام بوده است و اکنون باید این سیاست را رها کرد. یعنی دوره‌ی تجدیدنظرطلبی آغاز شده است. 🔺 و اعتراف تلخ این است که به جای «شبکه‌های اجتماعی غربی»، نوشته‌اند «فضای مجازی». گویا نظام با اصل فضای مجازی مشکل داشته است. در یک حکم رسمی، «صورت مسأله‌»ی مشترک با دشمن داشتن، ناگوار و ناخوشایند است. 😔 عبارت «تأکید بر ارزش‌های دینی و انقلابی» هم تعارف و رندی هست، وگرنه روشن است که مرزبندی با دشمن، ذات نگاه دینی و انقلابی است. وقتی عنصر ذاتی و جوهری را انکار می‌کنید، دیگر تأکید بر آن معنا ندارد. «نفی» می‌کنید و بعد بر امر معدوم، «تأکید» می‌کنید؟! 🔺 و البته عبارت «توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی» نشان می‌دهد که کفه‌ی «عمل‌گرایی» سنگینی کرده و «موقعیت» بر «ارزش»، غالب شده است. «اقتضائات»، همان «واقعیت‌ها»یی هستند که در این روایت، «آرمان‌ها» را به عقب سوق می‌دهند. «اقتضاء» یعنی دیگر نمی‌توان کاری کرد و باید پذیرفت. یعنی «ضرورت» است و جای انتخاب نیست. 🤝 نقطه‌ی کانونی این حکم، همین بند است و به همین دلیل، جریان غیرانقلابی این بند را برجسته کرده است. در واقع، دریافته که لابلای بندهای صوری و فرعی، این بند گویای «چرخش ایدئولوژیک دولت» در این زمینه است. این بخش از حکمی که مشاوران رئیس‌جمهور برای ایشان نوشته‌اند، «مخرج مشترک» با دشمن دارد و به این دلیل، دشمن هم از آن استقبال کرده است. «نفوذ» اینجاست که با چند واسطه، راهبرد مطلوب دشمن در بندی از یک حکم رسمی، زیرکانه گنجانده شود. هنگامی که دولت، دچار «فقر نظریه» است، نفوذ برای تغییر جهت‌گیری هم در آن دشوار نخواهد بود. دولت بی‌نظریه، شناور و ژله‌ای است و رنگ عوض می‌کند؛ چون گرانیگاه و هسته‌ی سخت مرکزی ندارد. 🎢 رفع انسداد از شبکه‌های اجتماعی غربی، دو نتیجه‌ی مستقیم و قهری دارد: نخست این‌که دشمن به زودی از همین شبکه‌ها «حمله‌ی سخت‌تر»ی خواهد کرد، دیگر این که «رونق شبکه‌های اجتماعی بومی» از میان خواهد رفت. رهاسازی شبکه‌های اجتماعی غربی یعنی زمین تهاجم مجدد در اختیار دشمن قرار دادن و بسترسازی برای تکرار اغتشاشات. از طرف دیگر، روشن است که هنوز، کوچ‌ مجازی به شبکه های اجتماعی بومی، تثبیت نشده است و‌ دستکاری‌های این‌چنینی، ما را به نقطه‌ی صفر می‌افکند و دچار ارتجاع به شبکه‌های اجتماعی غربی می‌کند. یعنی باختن همین فتوحات اندک کنونی در اثر سیاست نابخردانه و تجویز نسنجیده. 🗻 از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که اگر صاحبان فکر در جبهه‌ی انقلاب، دولت را به حال خویش رها کنند و بر اساس اعتماد مطلق، از «نقادی» غفلت نمایند، تجربه‌ی دولت احمدی‌نژاد و تزلزل ایدئولوژیک تکرار خواهد شد. در زمینه ثبات در ایدئولوژی در جمهوری اسلامی، فقط باید به یک نفر اعتماد کامل داشت و آن شخص رهبر انقلاب است. باقی را اگر متفکران و اندیشه‌ورزان جبهه‌ی انقلاب، رصد و مراقبت نکنند، سستی و نشتی ایدئولوژیک خواهند داشت. این دولت به دلیل «تکیه بر متوسطان» و «چهل‌تکه‌گی ماهیت کارگزاران» و «دستان تهی از نظریه»اش، بیشتر در معرض غلتیدن به ورطه‌ی دگردیسی معنایی است. 🚷امثال حقیر، بیش از برخی از مشاوران محافظه‌کار و بینابینی این دولت، از آداب و قواعد روشنفکری شبه‌دینی باخبریم و صد مرتبه بهتر می‌توانیم «لیبرالیسم ارتباطی» را با «سس انقلابی‌گری» تزیین نماییم، اما چه کنیم که هنوز تصویر پیکر خون‌آلود شهید آرمان علی‌وردی را از یاد نبرده‌ایم که چگونه «کلونی‌های اینستاگرامی» و «گروهک‌های واتس‌آپی»، همچون گله‌های گرگ و کفتار از فضای مجازی بیرون آمدند و در وسط شهری که ام‌القرای جهان اسلام است، ذره‌ذره جانش را ستاندند. و نه‌فقط او را، بلکه روح‌الله عجمیان را. چه آسان، اقتضائات خط شهدای مظلوم، به فراموشی می‌سپرند، و چه بی‌پروا، پنجره‌های دعوات شیطان را به روی جامعه می‌گشایند. این «زاویه‌ها» حتی در آغاز هم بسیار بزرگ هستند. پس نباید در انتظار آینده نشست. ✍️ مهدی جمشیدی (همراه با دخل و تصرف) ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─