eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
442 ویدیو
169 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بشنوید 🔶🔹 رها شدن قوه‌ی شناختی جامعه توسط مسئولان در رخدادهای مختلف، نظامی و دفاعی تا فرهنگی و اقتصادیمهندس شکوهیان راد 💢 محورهای موضوعی 1⃣ در پاسخ به حمله‌ی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه، کماکان خبری از پاسخ قاطع نیست‼️ 2⃣ امر امام در مسأله‌ی اقدامات دفاعی و نظامی، زمین مانده! 3⃣ عقب‌نشینی، تنش‌زا است نه تنش‌زدا! 4⃣ پرهیز از تنش در عرصه‌ی فرهنگ باعث شد بغل کردن نامحرم جلوی دوربین عادی شود❗️ 5⃣ جریان نفوذ به طرق مختلف، خطوط قرمز نظام را در می‌نوردد؛ 6⃣ امام امت از ما (مردم) انتظار دارند! ما مکلفیم در تمام زمینه‌ها که اقدام کنیم؛ 7⃣ کسی که در ایران عصر حاضر باشد اما نگاه تمدنی نداشته باشد، انگار مرده است! 8⃣ گام دوم انقلاب نیازمند حضور همه جانبه‌ی مردم است برای محقق شدن ظهور؛ 💠 بسم الله الرحمن الرحیم! @HOWZAVIAN
🔴غزه، مادری دلسوز ✍️ فاطمه مهدوی نزدیک به یک قرن است که مادری مظلوم و دل‌شکسته به نام غزه، بر بالین طفل بشریت نشسته و سعی می‌کند او را بیدار کند. بیدارش کند تا انجام تکالیفش دیر نشده، تا زمانش از دست نرفته، تا سرمایه‌اش بر باد نرفته است، اما گویی این طفل چموش خواب نیست، بلکه خود را به خواب زده است. این مادر، مادری را با روحیه‌ی والای مقاومت و ایثار تمام نموده‌است ولی فرزند هنوز وظیفه‌اش را نشناخته و حق مادر بر گردنش را ادا ننموده‌است. هنوز درنیافته که باید مادر را، غربت و مظلومیتش را، گرفتن حقوق مسلمش را دریابد و او را را در راه رسیدن به اهداف بلند و مهمش یاری دهد. هدف مادر فقط رهایی خودش نیست، او رهایی نسل بشر از طواغیت را آرزو دارد و فقط سنگ خود را بر سینه نمی‌زند. او اسارت را برای هیچ‌کس نمی‌پسندد و خواهان حکم‌فرمایی مطلق پروردگار عالم است. مگر می‌شود صدای ضجه‌ی کودکان مانده زیر آوار را شنید و خواب بود؟ مگر می‌شود مویه‌ی جگرسوز مادران داغدار را شنید و خوابید؟ چگونه می‌شود با دیدن صحنه‌ی آوارگی، درماندگی و گرسنگی مردمی مظلوم و بی‌گناه سر بر بالش نهاد؟ در پیش دیدگان دنیا، قلب کوچک دخترکان و پسرکان، از ترس حمله‌ی وحشیان صهیونیسم ترک برداشته، روح و روان مادران این طفلکان، از هجوم صحنه‌های دلخراش بر سر روزگارشان و از تعدد زخم و داغ، مغموم گشته، غیرت مردان این سرزمین ستم‌دیده خروشیده و سنگینی داغ جسارت به ناموسشان، خونشان را به جوش آورده و سر تا پا مهیای انتقام به حق از دشمن خبیث گشته‌اند. حال این بشر چگونه به بستر خواب رفته و این گونه آسوده غنوده است و هیچ تلنگری را مجال تاثیر نمی‌دهد؟ دیگر این مادر چگونه مظلومیت پر صلابتش را به رخ بکشد و چگونه استقامت و از خودگذشتگی را به تصویر درآورد؟ اما بنازم به همت این مادر دلسوز که ناامید نمی‌شود و دست از هدف نمی‌کشد و همچنان، مهربانانه طفل را صدا می‌زند. طفلکم! برخیز که تو برای هدفی بزرگ آفریده شدی و حیف باشد که خواب غفلت تو را از کامیابی ابدیت دور سازد و در دستان خبیثان و مستکبران جهان تباه شوی. طفلکم! برخیز که کائنات قرونی متمادیست که انتظار بیداری و هوشیاری تو را می‌کشد، برخیز و ببین که خون چه جوانان رشید و کودکان نازدانه‌ای بر بستری که آسوده بر آن خفتی ریخته است. طفلکم! این صدایی که به گوشت می‌رسد، لالایی مادران بر مزار طفلان پرپر شده‌شان است نه بر بستر خوابشان، این مادران بر سر گهواره خالی و سرخ از خون نوگلانشان مویه می‌کنند اما از نفس نمی‌افتند تا آرامش سهم همه کودکان جهان شود. طفلکم! برخیز و آرزوی دیرینه‌ی مادر را تحقق ببخش و دست روی زانوانت نهاده و خودت را از گزند اسارت رهایی بخشیده و آزادانه زندگی کن تا سعادتمند شوی. @HOWZAVIAN
☑️ «» ✔️ روایتِ دین‌پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️⃣ آسیب‌های دین‌پژوهی در مطالعات علوم اجتماعی 👤حجت‌الاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ⏰ساعت ۱۵ 2️⃣ روش‌شناسی مطالعات اجتماعی دین 👤دکتر محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⏰ساعت ۱۵:۳۰ 3️⃣ ملاک‌های اجتماعی دینداری 👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی ⏰ساعت ۱۶ 4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن 👤دکتر علی‌اصغر اسلامی‌تنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⏰ساعت ۱۶:۳۰ دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ⏰ سه‌شنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵ 💠 «لینک ورود به اتاق نشست» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
به روسیه 💠 مغناطیس عکس حاج قاسم ✍️ علیرضا داودی 🔸در تمام ایام سفر در مسکو و شهرهای دیگر هر وقت مردم متوجه می شدند ما ایرانی هستیم احترام ویژه ای قائل می شدند و با روی گشاده و لبخند به گفتگو می‌پرداختند؛ چه در گفتگوهای رسمی و چه در گفتگو با مردم عادی در مترو و جاهای مختلف شهر. 🔹در وهله اول بخاطر ارتباطات یک دهه اخیر ایران و روسیه چه در ماجرای سوریه و چه اکنون در جنگ اوکراین چنین شناخت و برخوردی طبیعی به نظر می رسید اما دو اتفاق باعث شد حقیقتی دلنشین و عجیب برایم روشن گردد. 🔸در شهر تاریخی سن پطرزبورگ با عزیزی از شیعیان آذربایجان آشنا شدیم و از او علت این نوع برخورد مردمان روسیه با ایرانی‌ها را پرسیدیم او در جواب گفت: 🔹مردم روسیه به رهبر ایران و شهید قاسم سلیمانی علاقه‌ی ویژه دارند و این بخاطر احترامی است که پوتین چه در سخن گفتن از ایشان و چه در برخورد با ایشان قائل است. 🔸جمله بعدی اما به یادم آورد چقدر ما ایرانی‌ها غافلیم از عظمت مدیریت الهی رهبر معظم انقلاب، این برادر آذربایجانی گفت: 🔹در روسیه مردم ترک‌ها را دوست ندارند که بخاطر حس بدی است که نسبت به ترکیه و اردوغان دارند اما هر وقت اعلام می‌کنیم ما شیعه هستیم برخورد‌ها متفاوت می‌شود و می‌گویند شما شیعیان رهبری شجاع، خوب و محترم دارید. 🔸این عزت بی مثال شیعیان و ایرانی‌ها در مسکو که با چشمان خودم شاهدش بودم مرهون شخصی است که با سلامت نفس و شجاعت در مسیر حق طلبی و مبارزه با ظالمان کشتی مقاومت را هدایت می‌کند. 🔹اتفاق دوم در حسینیه امام علی(ع) این شهر رخ داد وقتی فردی تعریف می‌کرد که بعد از عملیاتی تروریستی در مجموعه فرهنگی کروکوس شهر مسکو در سطح شهر نیروهای ویژه او را همانند بسیاری از تاجیک‌ها و آذربایجانی‌ها دستگیر کردند و امیدی به اینکه بتواند سالم بماند نداشت. 🔸در ناامیدی محض بود اما وقتی جیب‌هایش را خالی کردند درون یکی از جیب‌ها عکس شهید سلیمانی بود و وقتی فرمانده نیروها آن عکس را دید گفت به احترام این قهرمان تو آزادی و می‌توانی بروی. 🔹این عمق تأثیرگذاری شخصی است که به گفته رهبر انقلاب جسم تکه تکه شده‌اش بعد از شهادت برای استکبار بیشتر از زمان حیاتش ترس و وحشت ایجاد خواهد کرد. 🔸قدرشناسی از چنین نعمتی سخت است و امیدوارم من و ما بتوانیم در این مسیر سربازان خوبی برای رهبر عزیزمان باشیم. @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مسئولیت حوزه ظلم ستیز در مقاومت غزه ✍️ محمدرضا باقرزاده ✅حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «این جمله‌ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در این زمینه، حرف را تمام میکند: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقِرّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ یعنی خدای متعال این تعهّد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمّل نکنند «کِظَّة ظالم» و «سَغَب مظلوم» را؛ نباید تحمّل کنند پُرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را؛ اَلّا یُقِرّوا. باید عکس‌العمل نشان بدهیم، واکنش نشان بدهیم.» 👈بی صبرانه منتظر احساس و ابراز مسئولیت علما و فضلای حوزوی در حوادث مقاومت مظلومانه غزه و جنایت‌های رژیم سفاک صهیونیستی هستیم؛ خصوصا عزیزانی که در قضایای کم اهمیتی مثل سطل ماست و بیمارستان قم و ... جانانه ادای تکلیف(!) کرده و می کنند. اکنون این گوی و این میدان اثبات صداقت @HOWZAVIAN
❓انتقام یا جنگ ✍️ احسان قربانی 🔹با توجه به حملات پی در پی اسراییل ، همچنین جسارت و حمله مستقیم به سفارت ایران، توقعات به این سو میرود که ایران جنگی تمام عیار علیه اسراییل آغاز کند و نتیجه آن هم محو تلاویو و حیفا باشد. لکن همچنین عملکردی غیر ممکن است و عاقلانه نیست. این نوع برخورد هایی که از اسراییل یا ایران صورت می‌گیرد فقط به قدری است که جوابی مشابهه آن را داشته باشد و منجر به جنگ تمام عیار نشود. 🔹برای آن دسته ای از عزیزان که می‌گویند اسراییل به دنبال این است که ایران را در میانه جنگ تمام عیار به میدان بیاورد. باید گفت که اگر همچین هدفی وجود داشت اسراییل با شدت بیشتری یه ایران حمله می‌کرد. پس از نظر سیاسی و بین المللی نه می‌شود جنگ تمام عیار را آغاز کرد و نه اسراییل همچین قصدی را دنبال می‌کند. این حملات اسراییل فقط جواب مشابهه میطلبد. (البته ده‌تا بیشتر) @HOWZAVIAN
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 نجات یا گسترش؟ شروع یا تداوم؟ ☀️ بفرمایید «مسجد ما» ✍️ احسان بختیاری بعد از صحبت های آقای کریمی و گلایه از عدم جذابیت فعالیت های مسجدی، دو نوع عکس العمل را در بین عزیزان دغدغه مند در عرصه فرهنگ مسجد دیدم: 🛑 عده ای کلام ایشان را تأیید می کردند و مقایسه می کردند حال مسجد های ما را با فلان مسجد در ترکیه که بچه ها دنبال امام جماعت در فضای مسجد می دوند و ... 🟢 عده ای هم گلایه کردند به ایشان که اگر مسجد جذابیت ندارد، بخاطر این است که دست امام جماعت و عناصر فرهنگی در مسجد باز نیست، امکانات ندارند و سرای محله و باشگاه و ... رقیبش شده در جذاب سازی و از این سنخ گفت و گو ها. 💡 آنچه دوست دارم در این مرحله بگویم این است که اولا تجربه های خوبی در عرصه جذاب سازی فعالیت مسجد وجود دارد، تجربه هایی که همین الان در حال اجرا است و برخی از آن ها را خودم در از امام جماعت های خلاق و خوش ذوق مساجد سراسر کشور شنیدم و کیف کردم. 💡 ثانیا باید دقت داشته باشیم که جذاب سازی فعالیت ها در مسجد مصنوعی و خلاف جریان تربیتی و انسان سازی در مسجد نباشد. در این مورد خیلی خیلی جای گفت و گو داریم. 🏷 پی نوشت فیلم: نمونه اجرای برنامه «اتاق فرار» در یک مسجد با نشاط. این فیلم را گذاشتم تا هم دوستانی که مسجد ترکیه را مقایسه می کنند ببینند هم فرهیختگان عرصه تربیت مسجدی درباره این نوع فعالیت ها در مسجد نظر دهند. @HOWZAVIAN
🔴 باتلاقی بی‌بازگشت ✍️ دکتر مهدی مشکی‌باف مقدم نوشت: 🖇با اینکه طی ساعات گذشته پس از حمله شرورانه رژیم صهیونیستی به ساختمان یاس در منطقه مزه سوریه، تحلیل‌های متعددی از تحلیل‌گران خوب مسائل منطقه، ارائه گردید اما احساس می‌شود سردرگمی محسوسی پیرامون واکنش نهایی در سطح عمومی وجود دارد؛ لهذا چند خط به اختصار تقدیم می‌گردد: ❇️ پس از نابودی دولت جعلی داعش در آبان ماه 1396 و تمهیدات پسینی، جابجایی‌های هوشمندی در سطح راهبران ایرانی حاضر در میدان انجام شد که این امر در راستای تغییر ماهیت جبهه سوریه از وضعیت هجومی به تثبیتی امری ضروری می نمود و اقتضائات میدان، کنش‌گری متفاوتی را می‌طلبید. ❇️ با جابجایی سردار ابومهدی(سردار زاهدی) با سردارِ فاتح سوریه سیدجواد، جبهه مقاومت وارد فاز جدیدی شد که پیروزی های رقم خورده در سوریه و عراق را تثبیت کرده و به گسترش جبهه در حوزه های دیگر اقدام نماید. ❇️ با استفاده از تجربیات موفق گذشته خصوصا فرایند تبدیل تهدید به فرصت که با مدیریت فاخر شهید همدانی در راستای دگرسانی مردم معترض سوریه به مبارزان بسیج عمومی سوریه به دست آمد، جبهه مقاومت یارگیری عمومی را به سبک انحصاری خود مطابق اقتضائات هر میدان بومی سازی کرد؛ این امر به پیروزی های مختلفی در میادین متنوع جبهه مقاومت منتهی شد که یکی از آن ها در پیروزی معجزه آمیز مردم مقاوم یمن تجلی یافت. ❇️ از دستاوردهای این امر می توان به تحقق هویت جریان آزاد مقاومت به مثابه قدرتی مستقل در گستره‌ی منطقه‎ای اشاره کرد؛ جریانی که به دوران بلوغ رسیده و با نیل به وحدت ساحات، هرکدام از اعضای آن، تکلیف خود را در شرایط بحرانی تشخیص داده و به خوبی ایفای نقش میکنند. این جریان همزمان که مسیر رشد را سپری می کند، در حال یارگیری سراسری است که ان شاءالله بزودی از برخی از آن ها رونمایی خواهد شد. ❇️ همین جریان با راهبری قوه عاقله خود، توانسته برای اولین بار در طول تاریخ تشکیل رژیم منحوس صهیونیستی، باتلاقی بی بازگشت را برای او طراحی نماید که برخلاف رویه گذشته، حتی رسانه‌های جهانی هم حاضر به کتمان آن نیستند. فرو رفتن دراین دامگاه به حدی است که دیگر از علنی شدن جنایاتی حتی در سطح فاجعه بیمارستان شفا ابایی ندارد. این طراحی هوشمند، با همه هزینه های تلخ اما مجدد مسئله فلسطین را به افکار و افواه ملت‌ها بازگرداند و به مطالبه نخست افکار عمومی جهانی در عصر حاضر بدل گردانید که این امر شاهراه حل مسئله فلسطین است. ❇️ با قاطعیت میتوان گفت هرگونه اقدامی که اسرائیل در حرکات نظامی-سیاسی خود انجام می‌دهد در راستای خروج از منجلابی است که جبهه متضلع مقاومت برای آن طراحی کرده است ؛ دیگر حیثیت برباد رفته ارتش شکست ناپذیر است که ناچار به انتخاب بین بد و بدتر خواهد بود. ❇️ قطعا در شرایط کنونی، صداهایی که از داخل با تعابیری از قبیل "فرار از افتادن به دور باطل جنگ" و "اجتناب از گسترش میدان جنگ" و "پرهیز از رویارویی مستقیم با اسرائیل" و ... که خواسته یا ناخواسته بازی در زمین اسرائیل است و آن هم در شریطی که کاملا درگیر جنگ با اسرائیل هستیم؛ آن هم با ادبیاتی ذلیلانه و برگرفته از نگرش‌هایی که برای کشور تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است. ❇️ گرچه نیروی نظامی کشور نشان داده که در زمان و مکان مناسب اقدامات مقتضی را راستای ارتقاء کمربند امینتی خواهد داشت و بهترین گواه آن وضعیت امروزه ایران در حوزه نظامی و مولود بالغ شده آن یعنی جبهه مقاومت است. 🔻 لیکن در این شرایط قطعا مطالبه انتقام به صورت عمومی و گفتمانی در عین اعتماد حقیقی به فرماندهان حوزه نظامی، در فضای حقیقی و مجازی به مبسوط‌الید شدن آن‌ها و توسعه بازدارندگی خواهد انجامید. 🔻البته این بسط‌ید، در صورتی استحکام خواهد یافت که پس از تحقق حرکات انتقام‌گیرانه، پیوست تبیینی عمومی و جامعه‌پذیری را به همراه داشته باشد که پیروزی در میدان حقیقی به شکست در میدان مجازی تبدیل نشود. @HOWZAVIAN
🔻بسیج رسانه استان قم برگزار می‌کند؛ 🔔 مسابقه «رسانه و روز جهانی قدس» ◻️ویژه اصحاب رسانه استان قم 🔻 موضوعات: ➖نقش رسانه در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم غزه ➖از طوفان الاقصی تا طوفان الاحرار ➖انتفاضه فلسطین و حمایت از مردم مظلوم غزه ➖انعکاس شکوه مردمی در راهپیمایی روز قدس 🔻قالب‌های رسانه‌ای: ➖تیتــــــــــر ➖عکس خبری 🔻بازه زمانی آثار: ➖آثار تولیدی باید از 13 فروردین تا 18 فروردین 1403 منتشر شده باشد. ➖مهلت ارسال: تا 18 فروردین 1403 ➖شرکت‌کنندگان در هر قالب رسانه‌ای می‌تواند دو اثر ارسال کند. ➖آثار باید در یکی از رسانه‌های رسمی دارای مجوز ارشاد منتشر شده باشد. 📬 اصحاب رسانه استان قم می‌توانند با ارسال آثار خود به آیدی @resaneqom در ایتا مسابقه شرکت کنند. 🔻جوایــز: ➖در هر قالب به 3 اثر برگزیده جوایز نقدی و لوح تقدیر، تقدیم خواهد شد. ◻️نفر اول: 10 میلیون ریال ◻️نفر دوم: 8 میلیون ریال ◻️نفر سوم: 5 میلیون ریال @HOWZAVIAN
💢 انتقام سخت، انتقام نرم ✍️ حسن مرادپور 🔹در این نوشته قصد ندارم که انتقام از قضیه سفارت ایران در دمشق را کم رنگ کنم. چه بسا این روحیه‌ی مطالبه انتقام بسیار خوب و بجا است. اما بنظرم ادبیاتی در بین مردم از انتقام شکل گرفته که فقط باید با موشک این امر صورت گیرد و گویی با انجام یک تخریب متقابل از دشمن، دلها آرام می‌گیرد. 🔸این نشانه‌ی ابرقدرت بودن حوزه سخت‌افزاری ایران در ذهن‌های مردم است. ولی نبایست این ادبیات به همینجا محدود شود، بلکه گستره انتقام بیشتر از اینهاست. 🔹علاوه بر اینکه انتقام به روش سخت باید انجام شود کما اینکه حضور فرماندهان عالی رتبه در میانه جنگ نشان از این انتقام دارد، به روش نرم نیز باید تفکر آمریکایی-اسرائیلیِ رخنه‌کرده در اذهان بسیاری از مردم حذف شود و در اینصورت است که انتقام نهایی انجام می‌شود. 🔸جایی میخواندم که لیست بلندبالایی از افراد به شهادت رسیده در دو دهه اخیر را نوشته بودند که ایران انتقام نگرفته است. بی‌انصافی است که جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت را به انفعال و بی‌عملی متهم کنیم. صدای انتقام‌ها منتشر نشده ولی به اندازه‌ی خودش تاثیرگذار بوده است. 🔹البته که در وسط یک جنگ پیوستار هستیم. هم میخوریم، و بیشتر از همه میزنیم. این جنگی است که بیش از چهل سال از شروع آن می‌گذرد(اگر مبدا پیروزی انقلاب اسلامی باشد) و با بشارت رهبر معظم انقلاب به نفع جبهه مقاومت تمام خواهد شد. @HOWZAVIAN
🔰چرا به محل دفن امیر مؤمنان علیه السلام، غَرِی نجف می‌گویند؟ ✍️ رسول چگینی به اجماع شیعه، محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام در «غَرِی» نجف منطقه ای نزدیک کوفه بوده است (1). نجف به معنای زمين مرتفعی است دایره ای شكل كه بر اطراف خود مشرف است (2). بیشتر روایات تاریخی که به محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرده اند، موضع آن را «غَرِی» دانسته اند. اهمیت این مکان باعث شد بعدها اقوامی با نام «غَرَوی» شناخته شوند که به جهت انتساب آنها به این مکان بوده است. در این نوشته به دنبال فهم چرایی اطلاق این عنوان بر مکان دفن امیرالمؤمنین (ع) هستیم. واژه غری از ماده «غرو» در لغت به معنای خوبترين هر چيزی و يا بناء زيبا است (3). آنچه از گزارشات تاریخی فهمیده می شود، این منطقه قبل از دفن امیرالمؤمنین(ع)، منطقه مجهولی نبوده است؛ بلکه در آنجا دو بنای مناره ای شکل وجود داشته که در آن منطقه بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده است؛ بنابراین، آنجا را به اعتبار آن بنای زیبا با نام «غریان» می شناخته اند (4). مورخان گفته اند که این بنا توسط نعمان بن منذر (م ۵۵۴م) كه از سوی پادشاه ساسانی به عنوان حاکم حیره گمارده شده بود، ساخته شده است (5). نعمان برای جبران اشتباه در قتل دو نفر از ندیمانش به نام عمرو بن مسعود و خالد بن نضلة که در حال مستی به قتل آنان حکم کرده بود، دستور ساخت آن بنا را داده بود (6). این بنا كه بر اساس معماری مصری ساخته شده بود، تا حدود نیمه قرن دوم به صورت کامل باقی بود. فرزدق (م 110ق) که شبی را در آنجا بیتوته کرده بود، از وجود هر دو مناره خبر داده است (7). شعر ابوالطفیل (م 100ق) نیز این گزارش را تأیید می کند (8). اما از گزارش معن بن زائده شیبانی (م 151ق) فهمیده می شود که در آن زمان یکی از مناره ها تخریب شده و دیگری کج شده بود. گفته شده یکی از مناره ها به دستور منصور عباسی (حک: 136-158ق) به گمان وجود گنج در آن تخریب شده است (9). از اشعار سید حمیری (م 179ق) نیز فهمیده می شود در زمان او، تنها یک غری باقی مانده بود (10). گزارشات دیگری از سرنوشت این غری در دست نیست. بنابراین، می توان ابراز داشت که آن مکان قبل از دفن امیرالمؤمنین علیه السلام، موضع دفن برخی افراد بوده است و پس از دفن حضرت و آشکار شدن محل قبر ایشان، مهمترین نشانه آن منطقه شناخته شده است. 📌پی نوشت: (1). الارشاد شیخ مفید، ج 1 ص 10؛ ارشاد القلوب دیلمی، ج 2 ص 346. (2). تاج العروس زبیدی، ج 12 ص 491. (3). لسان العرب، ج 15 ص 122. (4). مجمع البحرین، ج 1 ص 315. (5). خزانة الأدب عبدالقاهر بغدادی، ج 11 ص 289. (6). معجم البلدان، ج 4 ص 196. (7). دیوان فرزدق، ص 336. (8). تاریخ طبری، ج 6 ص 343. (9). معجم البلدان، ج 4 ص 197. (10). أدب الطّف سید شبر، ج 1 ص 174. @HOWZAVIAN
☑️ داوود کیم: فرصتی برای روایت داستانِ آیدل‌ها ✍️ جلا‌ل‌الدین دانش ▪️سالانه صدها آیدل و گروه موسیقی در کره جنوبی آغاز به کار می‌کنند. برخی از آن‌ها به واسطه استعداد و محبوبیت، مسیر پیشرفت را طی می‌کنند و به شهرت جهانی می‌رسند، اما بسیاری دیگر پس از مدتی، به دلیل عدم محبوبیت، از گردونه رقابت حذف شده و به اصطلاح "دیسبند" می‌شوند. ▪️صنعت کی‌پاپ و کی‌دراما: بی‌رحم و طاقت‌فرسا است. این صنعت، فراز و نشیب‌های بسیاری را برای آیدل‌ها به همراه دارد. آن‌ها از سنین پایین آموزش‌های سخت و فشرده‌ای را پشت سر می‌گذارند و پس از دبیو شدن (در مجامع ظاهر شدن)، تحت قوانین سختگیرانه شرکت‌های سرگرمی فعالیت می‌کنند. عدم حفظ محبوبیت، می‌تواند به منزله طرد شدن از این صنعت و برچسب "آیدل بی‌مصرف" خوردن باشد. ▪️شرکت‌های سرگرمی کره‌ای، قراردادهای ظالمانه‌ای با آیدل‌ها منعقد می‌کنند که به آن‌ها حق دخالت در تمام امور زندگی شخصی آیدل را می‌دهد. هدف این شرکت‌ها، تنها سودآوری و حفظ جایگاه آیدل‌ها در صدر جدول محبوبیت است. برای رسیدن به این هدف، گاه حتی به ایجاد حاشیه و جنجال برای آیدل‌ها نیز متوسل می‌شوند. ▪️گروه BTS نمونه‌ای از این جریان است. جذابیت ظاهری اعضای این گروه، توجه فوجوشی‌ها (دختران طرفدارِ روابط همجنسگرایانه دو مرد) را به خود جلب کرد. به دنبال این موضوع، شرکت مربوطه برای حفظ این دسته از طرفداران، سعی در نمایش روابطی فراتر از دوستی و همکاری بین اعضای گروه کرد. ▪️با وجود محبوبیت جهانی، BTS نیز از قاعده بالا رفتن سن و ظهور آیدل‌های جوان‌تر مستثنی نبود. به همین دلیل، این گروه در سال گذشته منحل شد و Big Hit (کمپانی سرگرمی کره‌ای که مدیریت BTS و چند گروه دیگر را بر عهده دارد) اعلام کرد که از این پس اعضای این گروه به فعالیت‌های تَکی خود ادامه خواهند داد. ▪️با وجود تمام سختی‌ها و تناقضات، آیدل شدن آرزوی بسیاری از جوانان در کره و سایر نقاط جهان است. در ایران نیز کم نیستند کسانی که شیفته دنیای کی‌پاپ و کی‌دراما هستند و آرزوی تبدیل شدن به یک آیدل را در سر می‌پرورانند. ▪️، نمونه‌ای از یک آیدل کره‌ای است که پس از مدتی، به دلیل عدم محبوبیت، از این صنعت کنار گذاشته شد. او پس از این اتفاق و در دوران افسردگی، با اسلام آشنا شده و به این دین مبین مشرف می‌شود. داوود کیم هم‌اکنون به عنوان یک مسلمان، فعالیت‌های خود را در کره جنوبی دنبال می‌کند و به نوعی، سبک زندگی یک مسلمان در این کشور را به تصویر می‌کشد. ▪️داستان داوود کیم و حضور او در ایران، داستانی منحصر به فرد و قابل تامل است که می‌تواند به عنوان سوژه‌ای برای تولید محتوای جذاب و آموزنده مورد استفاده قرار گیرد. روایت صحیح این داستان، می‌تواند به مخاطبان در درک بهتر صنعت سرگرمی کره جنوبی، به تصویر کشیدن زوایای پنهان این صنعت، تناقضات موجود در آن و مسیری که داوود کیم برای نجات خود از این صنعت طاقت‌فرسا پیموده است، استفاده کرد. @HOWZAVIAN
🔸لطفا مراسم شب های قدر را طولانی نکنید! ✍️ محمدباقر خراسانی امسال نیز مانند سال های قبل توفیق شد بهمراه خانواده دو شب قدر را در برنامه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها شرکت کنیم که انصافا استقبال بسیار گسترده مردم واقعا حیرت انگیز و جدا باشکوه بود. بعلت شلوغی مجبور بودیم همانند جمع زیادی از مردم عزادار و مومن، در میدان امام خمینی و روبروی بازار الغدیر در فضای باز بنشینیم. بجهت پوشش صوت و تصویر مراسم اقدامات بسیار خوبی از سوی دست اندرکاران برنامه صورت گرفته بود،گرچه سردی هوا واقعا اذیت کننده بود. بعد از شرکت در مراسم در طی سالها بویژه امسال، یک سوال جدی همیشه وجود داشته که علت طولانی شدن برنامه احیاء چیست؟ آیا برنامه ریزان و سخنرنان محترم از حضور جمع زیادی از زنان و مردان، کودکان و نوجوانان که با علاقه و عشق خالصانه در سرما و در فضای باز حضور دارند، اطلاع دارند یا خیر؟ کاش می شد فقط یک بار در ساعت ۱ بامداد روزهای اول بهار سخنرانان و دست اندرکاران اینگونه مراسم ها را در فضای باز و سرد نشاند و دقیقا همان سخنان و مطالب را برایشان پخش کرد. واقعا به قدری طولانی و به لحاظ سرما سخت بود که وقتی سخنران محترم فرمودند خسته تان کردم؟؟!!!! جمعیت اطراف یکصدا فریاد زدند، "خیلی". واقعا حدیث، روایت و یا در سیره ائمه طاهرین علیهم السلام هست که در بین صدا زدن اسامی مبارک خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام کلی صحبت، دعا،مصیبت و توضیح بیان شود؟؟؟ نمی توان برنامه را مختصرتر طراحی کرد تا جوانانی که با شوق و ذوق آمدند از اینگونه برنامه ها زده نشوند؟ واقعا امر لازمی است که حتما سخنرانی و قرآن سر گرفتن بیش از یک ساعت طول بکشد؟ نمی شود تدبیری اتخاذ کرد تا خانواده در وسط برنامه به جهت شرایط فرزندان مجبور به ترک مراسم نشوند؟ لطفا بجای پاک کردن صورت مساله- می توانید به این مراسم نیایید ویا جای دیگر بروید- تدابیر زیباتری اتخاذ تا همگان از این شب های عزیز و از حضور در اجتماعات با شکوه و معنوی بهتر بهره مند شوند... به امید اتخاذ تدابیر جامع و دقیق تری. @HOWZAVIAN
🔳 درباره شب قدرمحمدصدرا مازنی مرحوم علامه مصباح یزدی با ذکر پرسشی درباره شب قدر، می‌فرمایند: «اینكه شب قدر بهتر از هزار شب است، به چه معناست؟ در كتاب فروع كافی روایاتی برای برتری شب قدر، بر سایر شبهای سال و بلكه بر هزار ماه، كه بیش از هشتاد سال عمر می‌شود، وجود دارد. عبادتی كه در شب قدر انجام می‏گیرد از عبادت هزار ماه برتر است. كسی كه موفق شود در شب قدر، دو ركعت نماز بخواند مثل آن است كه در هزار ماه هر شب دو ركعت نماز بخواند. این امتیاز توفیقی است كه خدای متعال به پیغمبر اسلام و به مسلمان‌ها عنایت فرموده است تا مردم، تشویق شده و این شب را به عبادت بپردازند و از مزایا و بركات آن استفاده كنند. آن شبِ قدری که گویند اهلِ خلوت امشب است. یا رب این تأثیرِ دولت در کدامین کوکب است. پرسشی كه مطرح می‌شود آن است كه شب قدر دارای چه ویژگی است كه خداوند آنرا برتری بخشیده است؟ در قرآن به بعضی از ویژگی‌های شب قدر اشاره شده است. علاوه بر آن برای فهم این ویژگی‌ها به قریحه و ذوق نیاز است. قرآن درباره ویژگی شب قدر می‌فرماید: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ»؛ در شب قدر ملائكه به همراه روح نازل می‏شوند. برخی از مفسرین گفته‌اند «روح»؛ همان «روح الامین»، جبرئیل است و ذكر جبرئیل بعد از ملائكه، ذكر خاص بعد از عام است؛ یعنی فرشتگان و به ویژه جبرئیل نازل می‌شوند. اما روایاتی وجود دارد كه می‌گوید:«الروح... خَلْقٌ أَعْظَمُ مِنْ جَبْرَئِیلَ»( بحارالأنوار، ج ۱۸، ص ۲۶۵، باب ۲)، یا «أَعْظَمُ مِنَ الْمَلَائِكَة» (بحارالأنوار، ج ۲۵، ص ۴۲، باب ۲)؛ برای تایید آن نیز می‌گویند در قرآن كه آمده «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ»؛حرف «واو»؛ پیش از «الروح»؛ دلالت بر مباینت دارد. به این معنا كه روح موجودی برتر و اشرف از همه ملائكه به شمار می‌رود. اما همه فرشتگان در شب قدر برای چه نازل می‏شوند؟ شكی نیست كه در شب قدر همه ملائكه و فرشتگان نازل می‌شوند. از «الف و لام»؛ در «الملائكه»؛ استغراق فهمیده می‌شود به معنی همه فرشتگان. دسته‏ای از ملائكه، در قرآن به نام «عالین»، نامیده شده ‏اند. وقتی شیطان بر آدم سجده نكرد، به او گفتند: «أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِینَ»؛ آیا تو از روی استكبار سجده نكردی یا اینكه از فرشتگان عالین بودی، كه مأمور به سجده نبودند؟ در روایتی نقل شده است كه «عالین»؛ دسته‌ای از ملائكه مقرّب و ممتاز و عالی‌رتبه‏ای هستند كه جز مقام ربوبی، به هیچ چیز دیگری توجّه ندارند. این فرشتگان به اینكه انسان خلق و به او مقام داده شده، توجهی نداشتند و تنها به مقام ربوبی توجه داشته و او را عبادت می‌كردند. از همین رو از سجده به آدم، مستثنا شده بودند. به نظر می‌رسد كه در شب قدر فرشتگان عالین نازل نمی‌شوند و فرشتگانی كه مأموریت‌؛ اجرایی دارند، به همراه روح، كه گویا فرمانده ملائكه و بزرگ‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید، در شب قدر نازل می ‏شوند. بعضی از علمای اهل سنت بر این باورند كه نزول ملائكه و روح تنها یك مرتبه و آن هم برای نزول قرآن بر پیغمبر اتفاق افتاده و دیگر تمام شده است. این دسته از علمای اهل سنت می‌گویند: اگر عبادت شب‏های قدر چند برابر ثواب دارد و بهتر از هزار ماه است، به خاطر آن است كه یادبود و یادآور شب عظیم نزول قرآن است. همچنان كه میلاد پیغمبر اكرم(ص) در روز معین و یك‌بار اتفاق افتاده و هر سال برای آن عید مولود گرفته می‌شود، برای یادبود شب‏های قدر نیز، به این شب برتری و شرافت داده شده است. این نظر برخی از علمای اهل سنت است. اگرچه بیشتر علمای اهل تسنن این نظر را قبول ندارند. در اینجا این سؤال مطرح می ‏شود اكنون كه دیگر نزول قرآنی وجود ندارد كه ملائكه بر پیغمبر نازل شوند، پس در شب قدر ملائكه برای چه كاری و بر چه كسی نازل می‏شوند؟ در اصول كافی در باب حجت، روایتی از امام معصوم(ع) آمده است كه خطاب به شخصی فرمودند: «برای اثبات ولایت ما برای مخالفین، با سوره قدر احتجاج كنید. چرا كه یكی از دلایل لزوم امام بعد از پیغمبر اكرم(ص) این سوره است.»؛ این شخص با تعجب می‏ گوید در این سوره از امامت و ولایت سخنی گفته نشده است. پس چگونه می‌توان از این سوره برای اثبات مسئله امامت احتجاج نمود؟ حضرت فرمودند: از مخالفان بپرسید در شب قدر ملائكه بر چه كسی نازل می‏شوند؟ آیا تاكنون كسی ادعا كرده است كه در شب قدر، ملائكه بر او نازل شده باشند؟ هیچ كس نمی‌تواند ادعا كند كه نزول ملائكه را در شب قدر درك كرده است. تاكنون نیز كسی در این باره مدعی نشده است. قرآن نیز می‌گوید «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ»؛ فرشتگان با روح در شب قدر نازل می ‏شوند. بنابراین حتماً باید پس از پیغمبر(ص) كسی وجود داشته باشد تا ملائكه بر او نازل شوند. او كسی جز حجت خدا و امام زمان(عج) نخواهد بود.» @HOWZAVIAN
تا اوج رسانده اند نادانی را کشتند رفیقان سلیمانی را با امر ولی به کامشان می ریزیم با اذن خدا زهر پشیمانی را ✍ طاهره ابراهیم‌نژاد @shaeranehowzavi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 💠 دعای دین‌شناسی ✍️ حمید احتشام بسیاری از افکار و اندیشه‌های دینی محصول قرائت یا روایت خاصی از دین و سنت دینی است. اگر محقق هستیم باید روایت‌های دیگر را نیز دید و شنید و بررسی کرد و آنگاه از بین آنها اندیشه دینی را انتخاب کرد. دلیل افراط و تفریط‌های بعضی جماعت مذهبی، عدم شناخت کافی نسبت به الگوهای دینی است. این جماعت معمولا روایت خاصی را از دین و دینداری شنیده و افکار خود را مبتنی بر آن برپا کرده‌اند. از این جهل مرکب به خدا پناه می‌برم. @HOWZAVIAN
کوتاه درباره قالب و محتوای منابر واعظ بزرگ تهران؛ 🔺دعای شیخ حسین انصاریان برای روحانیونی که باعث بریدن بخشی از مردم از طلاب شدند! ✍ حمید خیبری ▫️شبکه سه هر سال مراسم احیای شیخ حسین انصاریان را به شکل زنده پخش می کند؛ امسال نیز تهرانی ها در خیابان و کوچه های منتهی به حسینیه همدانی ها آمده بودند تا با واعظ شهرشان شب زنده داری کنند. 🔹یکی از نکات جالب توجه شیخ حسین در این شب ها، دعاهای طولانی و البته فارسی وی می باشد که با دعاهای مرسوم انتهای سایر منابر متفاوت است. وی در این دعاها برای لوکوموتیو رانان و خلبانانی که خسته به منزل رسیده و الان خواب هستند دعا می کند؛ برای کارگران شهرداری و مردمی که تحت فشار گرانی همچنان بندگی می کنند دعا می کند و برای شهدای حادثه تلخ اخیر در سوریه و ... 🔸او امشب باز هم دعای متفاوتی کرد: او از خدا خواست بعضی هم لباس های او را که عمدی یا سهوی با کارهایی که کرده اند یا حرف هایی که زده اند باعث دوری مردم از طلاب و روحانیتی شده اند که تقصیری نداشته اند و الان همان آقایان در خواب هستند یا تلویزیون منزلشان خاموش است و صدای شیخ حسین را نمی شنوند در ثواب این احیاها شریک کند! ▫️فارغ از کم و کیف دعاهای شیخ حسین، استفاده حداکثری از دعا به عنوان رسانه ای برای پیام رسانی و بالا بردن جایگاه دعا در اذهان مخاطبین قابل تقدیر است؛ او دانش آموخته صحیفه سجادیه است... 🔹نکته مهم دیگر منابر این واعظ شهیر و محبوب، همنوایی با وضعیت روزمره مخاطبانش می باشد؛ او در مواعظ خود در خلأ و بریده از متن زندگی مردم سخن نمی گوید و اینکه این مردم در عین فراگیری فساد در جهان امروز و نیز فشار معیشتی زندگی می کنند همیشه جزو پیش فرض های وی هستند؛ مثلا امشب می گفت این مردم که در چنین وضعیتی زندگی می کنند نباید به هیچ وجهی طرد شوند و الان صرفا دوره جذب حداکثری می باشد و لاغیر! 🔸زبان بدن شیخ حسین هم همیشه تماشایی است؛ حرکت ابرو و چشمانش (کارگردان تلوزیونی همیشه نمای بسته و نزدیک با او را به تناوب حفظ می کند)، حرکت دست و انگشتانش و صدای ویژه اش در کنار فضل و سواد حوزوی و حدیثی وی منجر به اثرگذاری بیشتر او می شود. @HOWZAVIAN
💢انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری موسسه بین المللی هاتف شرق برگزار می‌کند: 💠نشست «بررسی ابعاد فرهنگی_اجتماعی سفر داودکیم به ایران» ▪️استاد: سرکار خانم حیدری (سردبیر فصلنامه مطالعات راهبردی کره جنوبی) ⏰زمان: دوشنبه، 1403/1/20، ساعت: 15:30 📍مکان: قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، پلاک ۲۴۵، طبقه پنجم 📲جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه فرمایید: 🆔 @savade_rasane 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔 @savad_rasaneh
💠 اندیشه‌ی آیه الکرسی ✍️محمدمهدی دستورانی از کودکی به ما گفته‌اند آیه الکرسی را برای محافظت بخوانید. علاوه بر آثار حقیقی و معنوی‌ای که دارد، شاید بشود از زاویه‌ای جدید به آن نگاه کنیم. در آیت الکرسی می‌خوانیم: 🔸«لاتَأخُذُه سِنَةٌ وَ لا نَومٌ»: لحظه‌ای چرت یا خواب سبک ندارد، لحظه‌ای از ما غافل نمی‌شود؛ 🔹«لَه ما فی السَّماواتِ و ما فی الأرضِ»: فقط برای اوست هرآنچه در آسمان‌ها و زمین است؛ 🔸«یَعلَمُ ما بَینَ أیدیهِم وَ ما خَلفَهم»: هرآنچه پیش‌رو و پشت‌سر مخلوقات باشد، او می‌داند؛ او آگاه بر زندگی تمامی مخلوقات و کائنات است؛ 🔹«وَسِعَ کُرسِیُّهُ السَّماواتِ و الأرضِ»: تخت حکمرانی او، بر آسمان‌ها و زمین گسترده است؛ 🔸«وَ لایَؤُدُهُ حِفظُهُما»: نگهبانی و نگهداری آسمان و زمین بر او سخت و گران نیست؛ 🔹« وَ هُوَ العَلِیُّ العَظیمُ»: و اوست بلندمرتبه و بزرگ. این آیات و معانی چه به ما می‌فهمانند؟ می‌گوید خدای شما، پروردگار جهان و قدرت مطلق است. همه‌ی موجودات و کائنات و عالم، در مقابل او عبد و مطیع و دست‌بسته و تسلیم هستند. این‌ها یعنی چه؟ یعنی از راه‌های مختلف، نگرانی ما را از خطرات احتمالی می‌گیرد و ایمانمان را با این تذکرهای پی‌درپی بیشتر می‌کند. دلمان قرص و محکم می‌شود که اگر صلاحی و خیری بهتر درکار نباشد، قطعا قطعا این دست قدرت خدا اجازه نخواهد داد اتفاقی برای من بیفتد. اگرهم صلاح و خیری در رخ دادن حادثه‌ای وجود داشته باشد، دست قدرت خدا، آن خیر و صلاح من را مدنظر می‌گیرد و در آینده خواهم دید که این خیر و صلاح، می‌چربید بر آن خیر و صلاحی که در ذهن من بود؛ چرا که: «اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا، یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النُّورِ»: خدا خودش سرپرست مؤمنان است؛ از ظلمات تاریکی‌ها خارجشان می‌کند به سوی نور و روشنایی. و خود خداست که تاریکی‌ها و روشنایی‌ها و مسیر رسیدن ما را بهتر از هرکسی می‌شناسد. (با برداشتی از تفسیر حضرت‌آقا) @HOWZAVIAN
اهمیت دهه آخر ماه مبارک رمضان ✍️ بابک شکورزاده 🔴 وجه اشتراک ادعیه دهه آخر ماه رمضان: 1- یقینی که از قلب خارج نشود. 2- در خواست ایمانی که زائل کننده شک باشد. 3- رضایت به آنچه که قسمت انسان شده است. 4- طلب حفظ شدن از آتش جهنم. 🔷 متن دعا که در بعضی موارد الفاظ مختلف است ولی همین مفهوم را دارد: ♦️«... أن تهب لي يقينا تباشر به قلبي و إيمانا يذهب الشك عني و ترضيني بما قسمت لي و آتنا في الدنيا حسنة و في الآخرة حسنة و قنا عذاب الحريق‏... »♦️ تأکید بر این مسائل نشان از اهمیت خاصی دارد که این ویژگی‌ها واجد آن هستند و در هر شب تکرار می‌شود. 🔷ارزش ایمان و یقین یقین و ایمان دو نعمت بزرگی است که اصلا زندگی بدون آن‌ها بی معناست. اگر این‌ها نباشد حیرت و سردرگمی وجود انسان را فرا می‌گیرد و می‌تواند انسان را به پوچی برساند. به عبارتی سرچشمه خیرات و برکات، ایمان و یقین است و اصولا آن چه که انسان را به سوی عمل کردن در راه رضای خدا سوق می‌دهد همین شاخصه است. ♦️ثمره راضی بودن به قسمت خداوند راضی بودن به آنچه که خدا قسمت انسان کرده از صفات بسیار پسندیده‌ای است که مومن حقیقی باید دارای این ویژگی باشد. روحیه رضایتمندی است که قناعت را در وجود انسان نهادینه می‌کند و انسان را شاکر خداوند قرار می‌دهد. 🔷عذاب جهنم درخواست خیر دنیا و آخرت و دور بودن از عذاب، نکته دیگری است که در ادعیه دهه آخر ماه رمضان وارد شده است. ♦️درخواست دور بودن از عذاب جهنم از دعاهایی است که در ادعیه مختلف - اعم از ماه رمضان و غیر آن- آمده است. یکی از سخت‌ترین‌ عذاب‌ها این است که انسان گرفتار آتش شود. این مطلب در دنیا هم صادق است، چه برسد به آخرت که آتش آن با آتش دنیا قابل مقایسه نیست. شاید بتوان این نکته را از روایات و ادعیه فهمید که آن‌قدر عذاب جهنم دردناک است که جا دارد انسان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف از خدا بخواهد که از آتش دور بماند. @HOWZAVIAN
📘 معرفی یادداشت‎های شناختی ✍️ محمد بحرینی 🔻استعمار ذهن newspaper.hamshahrionline.ir/id/206665 🔻استعمار دیجیتال newspaper.hamshahrionline.ir/id/208512 🔻اتاق هیپنوتیزم newspaper.hamshahrionline.ir/id/209688 🔻کلیک روی اعصاب و روان newspaper.hamshahrionline.ir/id/205338 🔻نوجوانان آنلاین، والدین آفلاین newspaper.hamshahrionline.ir/id/207412 🔻مقایسه‌های مجازی، مشکلات حقیقی newspaper.hamshahrionline.ir/id/207633 🔻حجاب معاصرت، چگونه مانع کلان‌نگری می‌شود؟ newspaper.hamshahrionline.ir/id/205627 🔻رسانه مصنوعی یا Synthetic Media hamshahritraining.ir/article/4150 🔻جایگاه نظریه بازنمايی در جنگ شناختی hamshahritraining.ir/article/415 @HOWZAVIAN
✌️پیروزی به وقت قدس✌️ ✍️حجت الاسلام امین بهرامی تبدیل روز جهانی قدس به‌عنوان یک فرهنگ در مقابل مفاهیم غربی موجود در دنیا؛ در عالم کنونی، تفکرات کرم‌خورده‌ای وجود داده که این تفکرات دارای مفاهیمی رسوب زده هستند. یکی از این ایده‌ها، تفکر جداسازی منافع ملی و احزاب سیاسی از روح دیانت و ارزش‌های انسانی است که متأسفانه برخی حاکمان دولت‌های اسلامی به دلیل هم‌پیمان شدن با دولت‌های غربی روح دین و ارزش‌های اسلامی و انسانی را در خود کشته‌اند و حاضر نیستند فریاد بزنند که منافع ملی و مباحث سیاسی از حقوق مدنی و ارزش‌های والای انسانی و دینی جدا نیستند. متن کامل @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 یک وجب فاصله کجا، یک دنیا تفاوت در انسانیت کجا ... ✍️ محسن بختیاری فاصله ها را باید کم کرد ... حرف درستی است. من و تو شاید اختلاف سلیقه ها و فاصله رفتارهایی داشته باشیم. شاید تو از برخی کارهای من متنفر باشی، شاید بعضی کارهای تو اعصاب من را به هم بریزد، اما هیچ کدام از اینها نباید موجب شود یادمان برود ما انسان هستیم. نگفتم هر دو مؤمن هستیم، نگفتم هر دو مسلمان هستیم، حتی نگفتم هر دو ایرانی هستیم، گفتم هر دو انسان هستیم. یعنی مخاطب من می تواند یک مسیحی در قلب اروپا یا حتی یک یهودی در آمریکای لاتین باشد. ⭕️ نقطه مشترک من و شماست. ما در عین حال که کمی با هم فاصله داریم در باورها و رفتارها، اما یک نقطه مشترک داریم و آن هم انسانیت است. همه ما یک دشمن مشترک داریم که مرزهای ضد انسان بودن را رد کرده. نیاز به سند آوردن یا حتی اسم آوردن ندارد. ⭕️ هر کداممان باید کاری کنیم. زور دارد برای ما انسان ها که یک ضد انسان این قدر قلدرانه جلوی انسان ها بایستد و عربده بکشد. می توانی کمک مالی کن. می توانی قلم به دست بگیر و بنویس. می توانی حرف بزن و انسان های دیگر را هم بیدار کن. می توانی برای انسان های مظلومی که در سنگر اول انسانیت جان می دهند و خونشان رو زمین نقاشی می کشد، دعا کن. راستی روز این انسان ها در پیش است. اگر هنوز تصمیم برای حضور نگرفته ای، کمی با انسانیت خودت خلوت کن. می بینمت ای انسان مهربان 🌸 @HOWZAVIAN
🔻ابهام دانشجویی ✍️ مجید ابطحی دانشگاه تبریز، دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی؛ آن زمان کاخ سفید هم می‌گفتند! ۱۵سال پیش وقتی وارد این دانشکده شدم تصور نمی‌کردم روزی با لباس روحانیت دوباره همین جا بیایم. امروز خاطرات دوران کارشناسی را مرور می‌کنم، قدم به قدم این دانشگاه برایم خاطره است، از سلف و ساختمان مرکزی و مسجد دانشگاه گرفته، تا سینمای دانشگاه و کتابخانه مرکزی و ژیمنازیوم و... . 🔹فارغ از همه‌ی اینها آن‌چه الان در ذهنم برجسته است، ابهامی ست که در طول ۴سال دانشجویی همیشه با من بود، ابهام در هدف که آخرش قرار است چه‌کار کنم؟ ابهام در هویت که نقش من دراین جامعه چیست؟ ابهام در رشته و چندین ابهام دیگر... . باخودم میگویم دانشجویان امروز هم همین ابهام را دارند؟ کاش جواب منفی باشد، اما بعید است! همان استادان و همان نظام آموزشی و همان نهادهای فرهنگی، دغدغه‌ی هویت‌دهی به دانشجو را دارند؟ اصلا هویت دانشجو را چگونه تعریف می‌کنند؟ درسِ خوب؟ نمره‌ی خوب؟ مدرک خوب؟ و... همین؟ از نگاه تمدنی چه خبر؟ دانشجویِ زمان ما که در این فضاها نبود، الا تعدادی از بچه‌های بسیج و حوزه‌ی دانشجویی! 🔹با کمی اغراق می‌توانم بگویم آورده‌ی علمی و مادیِ ۴سال رشته‌ی مدیریت جهانگردی(گردشگری) در دانشگاه تبریز، برای من، نه همه، تقریبا هیچ بوده؛ تقریبا را هم برای این گفتم که تجربه‌های زندگی با دانشجوها و اساتید مختلف را، اولا اندوخته‌ای مفید می‌بینم که هنوز هم به دردم می‌خورند ثانیا از مهم‌ترین دست‌آوردهای حضور در دانشگاه برای یک طلبه همین است که بداند "دانشگاه خبری نیست!" @HOWZAVIAN
🖌اقدام مذبوحانه، ذلیلانه و ... ✍️ حجت میرزاده درباره جنایت اخیر صهیونیست در حمله به سفارتخانه ایران، ضمن تبریک و تسلیت شهادت سرداران عزیزمان چند نکته را باید در نظر داشت: 1️⃣اولین نکته، حضور پر رنگ و جدی ایران در پیروزی های بدست آمده در میدان غزه است، برخلاف القائات عده ای که مواضع و اقدامات ایران در قبال غزه منفعلانه و ضعیف و ناکارآمد است، این جنایت نشانگر اینست که صهیونیست ها (وهمه بازیگران منطقه) ضربه های حزب الله و حشدالشعبی و انصارالله را واقعا و مستقیما ضربه های ایران میداند. لذا برای انتقام و توقف آنها به ایران حمله میکند. نشانه دیگر این مطلب، بیانیه قسام است که به صورت رسمی و جدی شهید زاهدی را جزء مأثرین بزرگ طوفان الاقصی و مؤسسین جبهه مقاومت معرفی کردند. 2️⃣این اقدام میتواند ذلیلانه باشد که سرداران نظامی را در خانه و یا در غیر میدان جنگ میزنند، و جرأت مردانه در میدان جنگیدن ندارند چون توانش را ندارند. اما از طرفی هم میتواند جسورانه باشد که این سردار را به صورت رسمی در سفارتخانه زده اند و مخفی هم نکرده اند، وخوب میدانند که حمله به سفارتخانه رسما حمله به خاک کشور و اعلان جنگ است. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN