eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
📌لایو بازی ✍️محمدجواد سلیمانی قمی این روز ها بازار لایو های اینستاگرامی خیلی داغه! اصلا پدیده ای شده برای خودش! این کرونا اگه برای مملکت ضرر داشت برای بعضی ها سود خوبی داشت. بماند حالا... اون از لایو دَری وَری جناب تتلو که ظاهرا رکورد لایو های اینستاگرام رو با۶۰۰ هزار نفر بیننده شکسته! یعنی معادل ۶ برابر ظرفیت ورزشگاه آزادی پامنبری داشته! لابد همه ی گل های توی خونه هم در این جلسه آیلاند بودن! اونقدر به قول خودشون لَجَنی بوده که روشون نشده ذخیره کنند! اینم از لایو دیشب سید حسن آقامیری با سرکار خانم احلام، خواننده مقیم امارات، با موضوع اجرای احکام دینی در جمهوری اسلامی! کرونا چه کرده! بعد از نماز صبح که ظاهرا خالصانه بوده، توفیق حاصل شد لایوشون رو تماشا کنم! سید حسن آقامیری رو میگم! اگرچه با آقامیری میونه ای ندارم و فکر میکنم نتیجه افکار و عقایدش به ایجاد تساهل و تسامح در تکالیف شرعی در ذهن مخاطب منجر میشه، اما ی نکته مثبت ازش یاد گرفتم و اون توانایی برقراری دیالوگ با آدم های غیر شرعی است! با آدم هایی که متفاوت فکر میکنند! متفاوت عمل میکنند و متفاوت زندگی میکنند! چیزی که از ما طلبه ها و قشر مذهبی کمتر دیده میشه! نه اینکه بخواهم رفتار وگفتار دیشبش را تایید کنم!نه! اما فکر میکنم راز محبوبیت سید همینه! سید حسن میتونه دیگران رو ببینه و براشون احترام قائل بشه و باهاشون حرف بزنه! و ما از این قافله عقب ماندیم! @soleimaniqomi @howzavian
🔴آقامیری و خواننده زن خارج نشین دیدم خیلیا درباره لایو مشترک آقامیری با خواننده زن خارج نشین تحلیل دادن بیرون، منم گفتم نکاتی رو مطرح کنم 🔻نکته اول: به اندازه کافی درباره این لایو و ایراداتی که داشت تحلیل‌های متفاوت مطرح شده من دیگه بهش نمیپردازم، میخوام یکم ریشه‌ای تر به قضیه نگاه کنم و اقامیری رو نقد کنم. قبل از اینکه الانِ آقامیری رو بررسی کنید برید دوران جوانی و نوجوانیش رو ببینید، من هم از اقوامش پرس‌وجو کردم و هم‌ از هم‌حجره‌‌ای‌هاش. آقامیری یه بسیجی تند و خشک مقدس بود که نمیتونستی جلوش تکون بخوری. یکی از همکلاسی‌های آقامیری تو حوزه میگفت، سالی به دوازده ماه نمیتونستی جلوش نوار بگذاری. اون آقامیری، الان اینطوری شده. اینو گفتم که بگم، خیلی از همین خشک مقدس‌های متحجر تندرو که میان فقط فحش میدن به امثال آقامیری و یک‌ذره فهم ندارن که بدونن براچی دارن بدوبیراه میگن، آخرش میشن یکی بدتر از آقامیری این دسته از آدما خیلی خطرناکن، کسایی که به‌ظاهر اعتقاد بالایی دارن ولی فهم اندک، اتفاقا امام صادق علیه السلام فرمود، دودسته آدما کمر منو شکستن، یکی همین آدما هستن، یعنی جاهلان مقدس‌مآب. یعنی مخش پوکه، هیچی تو کله‌ش نمیره. خوارج همینطوری بودن، آخرش هم یکی از همین خوارج امیرالمؤمنین رو به شهادت رسوند. سریعا حکم کفر آدما رو اثبات میکنن و حتی شده میکشنش. این حدیث فقط مختص امام صادق نیست، همه ائمه از دست جاهلان متعصب و مقدس کمرشون شکست، من خیلی نگران امام زمان هستم که وقتی بیاد، این دسته آدما، خیلی برای حضرت مشکل‌ساز میشن. شما اول انقلاب رو ببینید، آدمهای تندرویی مثل اکبر گنجی که موهای بی‌حجاب هارو قیچی میکرد، یا ضرب و شتمشون میکرد و پونز فرو میکرد تو بدن بیحجابا، که به اکبرپونز معروف شده بود. الان خارج از کشور خدا و قرآن و همه چیو انکار میکنه، مخملباف رو برید مواضع اول انقلابش رو ببینید چقدر متعصب افراطی بود، الانشو ببینید. آخر هر افراطی، یه تفریط بدتر وجود داره 🔻نکته دوم اینکه، چرا ما نمیتونیم در مسائل مختلف که بهش انتقاد داریم، با دلیل و منطق و بدون عصبانیت تجزیه و تحلیل کنیم؟ چرا سریع شروع میکنیم به بدوبیراه. یه سری فحش میدادن در واکنش به این لایو مشترک، یه سری میگفتن لعنت بر آخوند فلان. کمتر کسی حرف حساب داشت که بزنه. چون خودمونم نمیدونیم مبانی فکری خودمون چیه، یا اشکال مبانی فکری آقامیری چیه. بعد خود آقامیری رو برید ببینید تو پست‌هاش، محاله تو کامنتاش حرف زشت یا فحش ببینید. چون بلده چیکار کنه. چون بلده چجوری جذب کنه. شاید تو زندگی واقعیش اصلا اینطوری نباشه ولی تو رسانه بلده چیکار کنه. چرا ما تو رسانه بلد نیستیم مثل آدم حرف بزنیم؟ شما فکر کردید طرفداران آقامیری با فحش و بدوبیراه ما، نظرشون نسبت به اون عوض میشه؟ اتفاقا با این ادبیاتی که این مخالفین آقامیری دارن، طرفدارای آقامیری برعکس علاقه‌شون به اقامیری بیشتر و نفرتشون به مذهبیا بیشتر میشه. و تاسف‌بارتر اینکه فکر میکنن قشر مذهبی و متدین این آدمای بی‌ادب و بی‌منطق هستن. نمیدونن که خود متدینین واقعی از اینها بیزارن 🔻نکته سوم: اصلا باشه آقامیری بد، فاسد، منحرف. آخوند انگلیسی، هرچی شما بگی، ولی همین آدم با هر روشی که میدونه، که شاید بعضیاش درست باشه بعضیاش غلط، تونسته کلی آدم رو جذب خودش بکنه، که میپرستنش. تونسته کاری بکنه که جریان‌ساز بشه، یه لایو میگذاره، کل اینستا درباره‌ش حرف بزنن. البته ما هر روش جذبی رو تایید نمیکنیم ولی تو که فکر میکنی برحق هستی، خوبی، مومنی، متدینی و دین واقعی رو داری، چیکار کردی؟ چیکار میکنی؟ بیشتر جاذبه داری یا دافعه؟ شاید بگید با روش‌های باطل راحت‌تر میشه آدمارو جذب کرد ولی من اینطوری فکر نمیکنم، اتفاقا اگر دین واقعی رو زیبا بتونی معرفی کنی، خیلی بیشتر اثر داره، اهل بیت مگه چیکار میکردن که ١۴٠٠ساله دائما دارن مردم دنیا جذبشون میشن، یه نگاه به اربعین بندازید. پس میشه کار کرد، حتی قوی‌تر. مشکل اینه‌که ما نمیخوایم کار کنیم، تنبلیم. http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
810-fa-agha-sheykh-morteza-zahed.pdf
1.49M
. فایل pdf کتاب ✅نام کتاب: آشیخ مرتضای زاهد 📝مؤلف: سیف اللهی ♻️ناشر: مسجد جمکران @howzavian
📌 درد مفهوم‌زدگی! ✍ علی ابراهیم پور ☘ معدنچی‌ها گرمازده می‌شوند؛ اسکیموها سرمازده؛ ملوانان دریازده؛ و ما طلبه‌ها علم زده، مفهوم زده و نظریه زده! ☘ علم‌زدگی یعنی فکر می‌کنیم برای هرکاری -حتی یک گعده باشد یا شام‌خوردن؛ فیلم‌دیدن باشد یا یک چایی‌خوردن هم- باید ادله تفصیلی و چارچوب مفهومی داشته باشیم؛ مگرنه نه آب خوش از گلوی خودمان پایین می‌رود و نه می‌گذاریم از گلوی دیگری پایین برود! فکر می‌کنیم برای هرکاری حتماوحتما باید قبلش یک نظریه داشته باشیم تا آن کار معنا داشته باشد! 🍀 مفهوم‌زدگی دو اشکال مهم دارد: 🌾 اول، عیب منطقی آن است! آدم مفهوم‌زده فکر می‌کند قبل از هر کار باید نظریه یا مفهومی روشن از کار داشته باشد؛ درحالی که همیشه نظریه و مفهوم دقیق و روشن و معنای واقعی، بعد از کار و مواجهه عینی با مسئله به دست می‌آید. یعنی مفهوم‌زده از طرفی هدفش علم و نظریه است، اما چون به دلیل همین مفهوم‌زدگی‌اش از تجربه‌عینی فاصله می‌گیرد، هیچگاه به هدفش نمی‌رسد و همیشه مثل چرخ‌عصاری دور خودش خواهد چرخید. علاوه‌براین، او حتی مانع تجربه‌های عینی آدم‌های دیگر می‌شود و آن‌ها را به جهالت متهم می‌کند و اجازه نمی‌دهد آن‌ها در یک سیر طبیعی به نظریه و مفهوم عینی دست پیدا کنند. 🌾 دوم، آسیبی است که آدم مفهوم‌زده به زندگی خودش وارد می‌کند. او هیچ‌گاه نمی‌تواند لذت واقعی را از پدیده‌ها و موقعیت‌ها بچشد و بی‌واسطه آن‌ها را لمس کند. مفهوم‌زدگی همچون دردی مازوخیسمی، همیشه واسطه‌ای است بین او و تجربه‌ها. ازطرف‌دیگر، او همیشه در ذهن خویش زندانی است. او تنها هنگامی آرامش می‌یابد که بتواند یک نظم مفهومی از مسئله در ذهنش بسازد و همین‌که چنین چیزی در ذهنش ساخت، خیالش راحت می‌شود. آن هنگام که دیگران در حال ارتباط عمیق و لذت از طبیعت و واقعیت هستند، او به نقاشی‌های ذهنی‌اش دلخوش است. ☘ عمق فاجعه اینجاست که نمی‌شود با حرف‌زدن و گفت‌وگو، آدم مفهوم‌زده را سر عقل آورد؛ چون او برای هر عیب و مشکلی که درونش دارد -حتی همین علم‌زدگی‌اش- یک چارچوب‌مفهومی قشنگ از قبل طراحی کرده! هرچه بگویی، او برایت ثابت می‌کند که نه‌تنها او مشکلی ندارد؛ بلکه خودت در اشکال غوطه‌وری و خبر نداری! مفهوم‌زدگی، چیزی از جنس سوفسطایی مطلق است! به قول ابن سینا، سوفسطی یا منکر واقعیت، قابل گفت‌وگو نیست و تنها دلیل عملی می‌طلبد! تنها چیزی که شاید مفهوم‌زده را سر عقل بیاورد، این است که از خود واقعیت و عینیت، سیلی بخورد! ☘ خدا همه‌ی ما را -خصوصا ما طلبه‌ها را- از این بلای خانمان‌سوز نجات بدهد که امیدی جز به رحم او نیست: وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ 🌹 شاید حرف هم همین بود، آنجا که گفت: "کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ کار ما شاید این است  که در افسون گل سرخ شناور باشیم اردو بزنیم..." @aliebrahimpour_ir @howzavian
و رزمایش مواسات
✔️مسئله ای به نام افق دید ✍علی خردمردی ❓سوال این بود که چرا مردم ما ذهنیتی نسبت به تمدن اسلامی ندارند؟ انواع نظرات مطرح شد. حسابی گفتیم و شنیدیم. ❌بنا ندارم که بگویم جواب این است و جز این نیست. غرض بیان یکی از علل مهم است‌. ❔بهتر است ابتدا روشن شود که فهم تمدن اسلامی چه دردی را دوا می کند؟ 🔅تمدن اسلامی در واقع چشم اندازی است که ما معتقدیم مردم در آن به دین و دنیای خود دست پیدا می کنند البته با قواعد و اصولی که متخذ از معارف اسلامی است‌. این تعریفی ساده از تمدن به علاوه ی اسلام است. 🔹فهم این آرمان وجوه مثبت زیادی دارد اما از همه مهم تر داشتن نقشه ی راه است. مردم ما در اوج امیدواری نهایتا خیال کنند که ‌کشورشان اقتصاد خوبی پیدا کند. اما توجه به نقشه ی راه تمدنی این توانایی را دارد که در مدل نگاه مردم به حکومت تغییر اساسی ایجاد کند‌. وقتی این تغییر ایجاد شد می توان امیدوار بود که مدل فعالیت ها و حتی میزان امیدواری مردم تغییرات اساسی پیدا کند و بسیاری از شبهات خود به خود پاسخ داده می شود. البته در اینجا حرف زیاد است و به همین سادگی هم نیست‌. 🔸اما برگردیم به محل بحث. ❓چرا مردم ذهنیتی از تمدن اسلامی ندارند؟ مشکل از کجاست؟ خیال می کنم یکی از علل مهم این بی توجهی، پایین بودن اُفق دید است. افق دید مردم؟ نه هرگز. بلکه افق دید نخبگان یا شخصیت های دغدغه مند فرهنگی_اجتماعی چه حوزوی و چه دانشگاهی. ➰من از سیره ی 'سید روح الله موسوی خمینی' اینگونه فهمیدم که افق دیدش به قدری بالا بود که گاهی حتی فکر هم به مسائل حاشیه ای نمی کرد . 📵در همین ماجرای و یا و خوب بنگرید. جامعه ی نخبگانی و تحصیل کرده ی ما تا توانستند نوشتند و گفتند و تحلیل کردند به خیال اینکه فرهنگ کشور را دارند نجات می دهند‌. ببینید یک حاشیه و موضوع فرعی چطور همه را درگیر کرد. البته این وسط شاید هم بی تاثیر نبود. 🔹در صورتی که افق دید شخص اگر بالا باشد از کنار این مسائل با سلامی گذر می کند و می رود به دنبال ابزارهای تمدنی. ❕این وضعیت نخبگان ماست! حال شما انتظار دارید که مردم با نقشه ی راه تمدنی گام بردارند؟! نخبگان هنوز در تتلو و آقامیری گیر کرده اند و یادشان رفته که باید برای مردم کلاس درس عملی و نظری بگذارند یا به عبارتی آنان را با نقشه ی راه تمدنی آشنا سازند. 📰سیاستمداران هم این نقیصه را خوب یافته اند و تا حاشیه ای رو به افول می رود، حاشیه ی دیگری را مقابل نخبگان قرار می دهند و آنها هم تا می توانند بر سر و کله ی هم می زنند. 📝مشکل کار دقیقا از خود ماست. باید را بالا بیاوریم و انرژی را صرف حواشی نکنیم. این چیزی است که باید از امام روح الله یاد بگیریم. اگر او هم مثل ما خود را اسیر حواشی می کرد، امروز نه انقلابی بود نه امید به تمدنی! @alikheradmardii @howzavian
♦️ کتابِ "ابن عباس، اجتهاد در برابر ولی" 🔹 کتاب ابن عباس، سرگذشت شیعه سیاسی و کارگزار بصره امیرالمؤمنین است که با ضعف‌های بصیرتی و اشتباهات عامدانه خود (توهم اجتهاد در برابر امام) سبب غربت امامش شد. 🔸 خواننده این کتاب به صورت ضمنی به فاصله‌های فکری خویشتن با آرمان‌های سیاسی امام خود پی خواهد برد . . . (به قلم شیخ ناصر یوسفی و سید علی آقامیری) @sollam @howzavian
🔹وضعیتی که کروناویروس و تاثیر آن در حکمرانی ایجاد کرده است، با توجه به شرایط ایران، از دیگر کشورها و دولت‌ها تا اندازه‌ای متفاوت است. درواقع در بخش فضای دیجیتالی و آموزش‌های دیجیتالی و برخورداری از ابزار مجازی به‌صورت بسیار گسترده در حال بسط‌یافتن و بهره‌برداری است که -اگر زیرساخت‌های لازم توسعه پیدا کند- به‌نظر با وضعیتی بسیار متفاوت نسبت به قبل از بحران کروناویروس مواجه خواهیم بود. مساله دیگری که اینجا می‌توان مشاهده کرد این است که یکی از اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی در این ایام احیا شد. با بحرانی که کروناویروس به‌وجود آورد، نقش و حضور مردم در فضای عمومی جامعه پررنگ‌تر شد. به‌دلیل شرایط خاص کشور و وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که کشور و مردم را در بر گرفته و با توجه به بودجه‌های ناچیز و محدود دولتی، حضور مردم و نقش مردم در فائق آمدن بر این بیماری می‌تواند بسیار موثر باشد. جامعه طی دو ماه اخیر به‌گونه‌ای تغییر کرده است که تحولات آن را باید در ماه‌ها و بلکه سال‌های بعد ارزیابی کرد اما اجمالا به‌نظر می‌رسد نقش مردم و به‌ویژه فعالیت داوطلبانه -با حضور افراد خیّر، گروه‌های جهادی طلاب، دانشجویان و دانش‌آموزان- به‌صورت بسیار پررنگی درحال شکل‌گیری است... متن کامل را در روزنامه فرهیختگان می توانید بخوانید. 👇👇👇 http://farhikhtegandaily.com/newspaper/3017/15/&page=174597 @howzavian
سراج خوان شوید‌؛ 🔴عصر جنگ های بی رد پا اخبار کوتاه و یادداشت ها و تحلیل و خبر و نقد و...را در روزنامه سراسری سراج بخوانید که از امشب در 18 استان کشور منتشر می شود http://serajonline.com/ 🗓 @serajname @howzavian
🌖 رفاقت با روزهای خدا ✍️ سید میلاد حسینی 💐در روز های باقیمانده ماه شعبان چگونه برای ماه مبارک رمضان آماده شویم؟ 🍃پاسخ را از امام رضا(علیه السلام)بخوانید. 🔹تذکرات و توصیه های فوق العاده حضرت که می تواند چراغ راه این روزها باشد: ✳️اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا(علیه السّلام)رسیدم. 🔶حضرت فرمود: که اى اباصلْت اکثر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است. پس در آن چه از این ماه مانده است. تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى تدارک وتلافی کن. و بر تو باد که رُو آورى بر آنچه برلی تو نافع است. و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خود را برای خدا خالص گردانیده باشى... @howzavian
☘️کرونا و خداشناسی ✍ محمدمهدی ولی زاده بلایای طبیعی دارای پیامدهای الهیاتی می‌باشند؛ بحث وجود شرور در جهان طبیعت (عالم تزاحم و تضاد) و آزمون الهی و مصائب برای به کمال رسیدن انسان از همین جا پدید آمده است. جدا از بررسی آثار علمی و سیاسی و اقتصادی شیوع کرونا در جهان، نگرش به آن از منظر اخلاقی لازم است؛ زیرا بنابر این مبنا منشاء به وجود آمدن این مصائب ریشه در سوء اختیار انسان وجود دارد چنانکه خداوند در قرآن می‌فرماید: « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»(آیه۴۱/روم) بر این اساس مصائب و بلاهای عمومی که نظام جاری عالم را بر هم می زنند در اثر اعمال مردم و به خاطر شرکی است که می ورزند وگناهانی است که می‌کنند و خداوند این بلاها را ظاهر نمود تا شاید عاقبت و وبال بخشی از اعمالشان را به آنها بچشاند تا بلکه آنها از شرک و معصیت دست کشیده و به سوی توحید و اطاعت برگردند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تمدن جدید با تکیه بر توانایی و عقل خود بنیاد بشر شکل گرفت و این مسئله موجب شد که بشر به عدم حضور خداوند در جهان باور پیدا کند اما وقوع مصیبتی چنین فراگیر که حتی پیشرفته‌ترین کشورهای جهان را دچار بحران کرده است شاید تنبّهی باشد برای بشر امروز که حضور و وجود خدا در جهان را بیشتر احساس کند هر چند احتمال جنگ بیولوژیکی بودن این رویداد وجود دارد «مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین» (آیه54/آل عمران) @elmodin1399 @howzavian
🔻نمایش آنلاین درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔹درس-گفتگوی نخست: مساله 🔸اساتید: حسین | سروش ⏰برنامه پخش: از فردا (۳۱فروردین)، هر روز در سایت مدرسه آزادفکری 🎊🎊 + ۷۰٪ تخفیف ثبت‌نام در کل ۵ درس-گفتگوی «درباره زنان» در ایام پخش 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool @howzavian
🔶 صف خرید! ✍️احمد اولیایی این روز‌ها در سراسر کشور در بعضی خیابان‌ها صف‌هایی دیده می‌شود. صف‌هایی برای ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی. رشد ۱۸۷ درصدی شاخص بورس در سال گذشته و ادامه رشد آن در سال جاری نشان از روز‌های پررونق بورس دارد. بورسی که ظاهرا بخاطر سیاست‌های اقتصادی اخیر، به تنها بازار زنده کشور برای مردم تبدیل شده است. بورس اساسا یک ماهیت اقتصادی دارد، اما من می‌خواهم از زاویه فرهنگ به آن نگاه کنم. به خصوص این روز‌ها که در محافل خانوادگی، دوستانه و فضای مجازی خیلی‌ها در این مورد مشغول صحبت هستند. بعبارتی بورس به تدریج در حال ورود به بخشی از سبک زندگی مردم است و احتمالا سهم بسزایی از آن را به خود اختصاص خواهد داد. فارغ از تحلیل‌های اقتصادی مانند نقش دولت در این رونق، سیاست‌های پشت صحنه، نقش بازیگردانان بورس، و علل استقبال مردم از بورس، بررسی پیامد‌های فرهنگی آن امری ضروری است. زمانی نه چندان دور، شاید همین شش ماه گذشته اگر در کف خیابان از مردم در مورد بورس سوال می‌کردیم، فقط اسم آن را شنیده بودند. اما اکنون بسیاری از همان افراد برای خود و خانواده‌شان کد بورسی گرفته و مشغول رصد بازار هستند. این وضعیت ممکن است چه محصولی برای فرهنگ ما به ارمغان بیاورد؟! - «ترویج فرهنگ درآمدزایی بدون کار» یکی از مهم‌ترین پیامد‌های عمومی سازی این چنینی بورس است. «کار» یک مفهوم متعالی است که انسان و جامعه‌اش را به سمت پیشرفت هدایت می‌کند و اساسا در مفهوم سنتی‌اش با «عرق ریختن» رابطه تنگاتنگی دارد. درست است که شرکت‌های تولیدی بسیاری در بورس مشغول به کار هستند، اما درآمد آن‌ها برای مردم بی خبری که در بورس سرمایه‌گذاری کرده و دائما با رصد سامانه بورسی خود به درصد‌های اندک سود آن دلخوش کرده اند، به نوعی درآمدزایی بدون کار شبیه‌تر است تا «کار». - بناکردن فعالیت اقتصادی بر فضای مجازی منجر به «وابستگی شدید فعالیت و کار به یکجانشینی» می‌شود. اساسا عدم تحرک، یکجانشینی و قرار دادن فضای مجازی به عنوان زیربنای سبک زندگی یکی از مهم‌ترین آفت‌های فرهنگ مدرنیته و احتمالا روز‌های بورسی عمومی ایران است. - «اصالت سود» مفهوم اقتصادی-فرهنگی دیگری است که نباید از آن غافل شد. آن‌چه که تولید می‌شود و آن کسی که کار می‌کند و اتفاقاتی که در بازار می‌افتد هیچ اهمیتی برای سرمایه گذار ندارد. آنچه مهم است ۵+ و درصد‌هایی است که بر روی پولش می‌آید. این، یعنی «اصالت سود». این فرهنگ، اساسا یک فرهنگ غیردینی و نامطلوب است. شاید بازیگردانان بورس و سهام داران اصلی شرکت‌ها بدانند چه چیزی تولید می‌شود، ولی عموم مردم فقط به سود خواهند اندیشید چرا که اصلا به معنای بورس نه اشراف و نه اجازه ورودی خواهند داشت. - «فداشدن وقت طلایی» مسأله دیگر فرهنگی این روز‌های بورس است. ساعت ۹ تا ۱۲ که گُل وقت تحصیل، تأمل و تلاش است، در حال تبدیل شدن به پشت سیستم نشستن و گوشی دست گرفتن و رصد سامانه بورسی می‌باشد؛ و این حقیقت، تلخ‌تر خواهد بود زمانی که مشاهده می‌کنیم قشر فرهیخته ما اعم از طلاب و دانشجویان برای ورود به بورس از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در سازمان‌ها، نهاد‌ها و جلسات، در کلاس‌ها و نشست‌های علمی و ... رصد گاه به گاه سامانه از روزمره‌های افراد شده است. در نهایت باید گفت: البته که کسی نمی‌تواند منکر اهمیت بورس و لزوم توجه به آن در کلان موضوع اقتصاد شود، اما سوال اصلی در عمومی سازی بورس آن هم در این قالب‌های بدون ضابطه است که ممکن است فرهنگ را با خطرات جدی مواجه کند. این، دیگر فضای مجازی نیست که بگوییم از بیرون وارد شده و ما را غافلگیر کرده است. بستری داخلی است که عامدانه و شاید بدون توجه به پیوست فرهنگ آن در حال شیوع است! https://fararu.com/fa/news/437650/صف-خرید @howzavian
💠حوزویان و نوع مواجهه با پدیده‌ای به نام بحران کرونا! ✍ محمد وکیلی 🔹 با شروع بحران ویروس کرونا در چین و وضعیت گسترش یابندگی شدید آن، از همان ابتداء مشخص بود دیر یا زود پای آن به ایران نیز باز خواهد شد. اتفاقی که با تأخیری چند هفته‌ای بلاخره به وقوع پیوست و گزارش‌هایی از آغاز شیوع این بیماری در چند شهر ایران مخابره شد. با گسترش این بیماری با توجه به موج فراگیری و تاثیرگذاری آن، بسیاری از نهادهای اجتماعی نیز وارد عرصه مواجهه با آن شدند؛ از مراکز و نهادهای بهداشت و سلامت گرفته که در خط مقدم مقابله با این بحران بودند تا نهادهای نظامی و انتظامی تا آموزشی و… در این میان یکی از نهادها و سازمانهای اجتماعی کنشگر که در بسیاری از تحولات اجتماعی، وارد کنشگری شده و به ایفای نقش می‌پردازند، نهاد روحانیت و سازمان حوزه‌های علمیه است. به دلیل جایگاه اجتماعی و اثرگذاری ویژه‌ای که این قشر دارند نوع مواجه این نهاد با چنین بحران فراگیر و فراجنبه‌ای، می تواند مورد توجه و کنکاش قرار گیرد. همچنان که به دلیل این جایگاه خاص و اثرگذاری بالای اجتماعی، عملکرد و نوع مواجهه آنها در مقابل تحولات و بحرانها مورد توجه و ارزیابی کارشناسان قرار گرفته و از سویی دیگر زیر ذره بین رسانه ای قرار گرفته است. از همین روی جریان‌شناسی نوع مواجهه این قشر از جامعه در بحران کرونا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. از این منظر می توان نوع مواجهه روحانیت با این پدیده کرونا را به سه دسته کلی تقسیم کرد: 🔸طیفی از روحانیت که مواجه ای منفی و سلبی با این پدیده کرونا داشتند. طیفی که با انکار و تشکیک در وجود چنین بیماری یا در فراگیری و شیوع آن، تلاش می‌نمودند توصیه‌ها و تجویزهایی کاملا متعارض با توصیه‌های نهادها و مراکز رسمی مواجهه با این بیماری صادر نمایند. طیفی که با زیر سوال بردن تمام مبانی و حتی مسلمات دانش و یافته‌های پزشکی، به موج آنارشیسم علمی و بی‌اعتباری نهادهای مرجع دامن زده و موجب نوعی سردرگمی در میان مخاطبان خود در مواجهه با این پدیده شدند؛ در سطح رسانه‌ای به نمونه‌هایی چون آتش زدن کتاب طبی هاریسون که هر چند قبل از کرونا اتفاق افتاد اما این نوع مواجه در زمان شیوع کرونا نیز ادامه یافت، توصیه به نادیده گرفتن قرنطینه، تأکید بر دید و بازدید و شکستن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، مقاومت در مقابل بسته شدن اماکن مذهبی زیارتی تا حرم لیسی و… اشاره کرد. این طیف نقش پررنگی در دادن سوژه‌های تخریب روحانیت توسط بعضی از رسانه ها را داشت. به همین دلیل نیز می توان این نوع از نقش‌آفرینی در چنین بحرانی را نقش‌آفرینی منفی به حساب آورد. 🔸در کنار طیف اول، طیف دیگری طیفی از روحانیت حضور داشتند که با شیوع و گسترش این بیماری، در انفعال کامل فرو رفتند و نتوانستند برای خود در چنین بحرانی نقشی مفید و اثر گذار تعریف نمایند. هر چند بهانه این طیف از روحانیت همراهی با وضعیت قرنطینه بوده است اما انتظار و توقع جامعه از ظرفیت و جایگاه اجتماعی این طیف، اقتضا می نمود که بتوانند نقشی فعال در این شرایط ایفا نمایند. مصادیق این طیف را می توان در کسانی یافت که در شرایط عادی، میدان‌دار و تریبون داری می کردند اما در شرایط بحران، اسم‌شان از زبان رسانه‌ها افتاد و به ناگه در سکوت و غیبت فرو رفتند. می‌توان گفت این طیف از روحانیت نیز نقشی خنثی و حتی منفی در شرایط بحرانی جامعه ایفا نمودند. طیفی که نباید در شرایط بحرانی به هیچ وجه روی آنها حساب کرد و یا امید داشت پا به میدان بگذارند و میدان داری کنند. 🔸و اما در این میان، طیف سومی نیز بودند که از روزهای نخست شیوع این بیماری، ضمن درک شرایط واقعی جامعه و همراهی با نهادهای مسئول و تصمیم‌گیر، تلاش نمودند نقش و کنشگری فعال برای خود، مجموعه روحانیت و حوزه‌های علمیه تعریف نمایند. این طیف از روحانیت که می‌توان از آنها به عنوان «روحانیت مسئولیت پذیر» و آماده پذیرش مسئولیت اجتماعی نام برد توانست با تحلیل واقع بینانه شرایط، ضمن ارتباط با سایر نهادها و مجموعه‌های درگیر بحران، برای خود وظیفه و مسئولیت تعریف نماید. مولفه‌های شناخت این طیف را می توان در صدور فتاوایی مبنی بر حجیت همراهی و توجه به دستورات ستاد بحران، تشکیل ستاد بحران حوزوی، ارائه مساعدتهای مختلف به ستاد مدیریت بحران، مشارکت در فعالیت‌های جهادی، استفاده از تریبون‌های حوزوی در تبیین شرایط بحران، و تلاش برای اتحاد و هبستگی نهادهای مذهبی و دینی بین‌المللی در مواجهه همدلانه با این بحران اشاره کرد. تجربه ثابت کرده است که این طیف از روحانیت توانایی و ظرفیت بی‌نظیری در کمک به جامعه جهت عبور از شرایط بحرانی را دارند و به همین دلیل نیز می‌توان این طیف را به عنوان طیفی با نقش‌آفرینی مثبت در بحرانها قلمداد کرد. @howzavian
🔹مرغ ما غاز است! ✍ علی بهاری در شرایطی که کشورهای صنعتی جهان، محموله ماسک یکدیگر را می‌دزدند، پشت هم را خالی می‌کنند و مردم‌شان بر سر دستمال توالت و مایحتاج روزانه به جان هم می‌افتند هزاران جوان و پیر و زن و مرد ایرانی در کوچه و خیابان و مسجد و مدرسه و حسینه و حوزه و ورزشگاه، مشغول خدمت‌رسانی‌اند. اگر غربی‌ها ماسک می‌دزدند این‌ها ماسک می‌دوزند، اگر آن‌ها سر خوراک روزانه به هم می‌پرند این‌ها فقیران را شناسایی می‌کنند و پویش کمک مومنانه تشکیل می‌دهند. اگر آن جا هر کس به فکر خویش است این‌جا هستند فراوان مردمی که همتشان، رفع همّ و غم گرفتاران است. نمی‌گویم مردم ما مشکل ندارند یا نظام بی‌عیب است که لاف است و خلاف. اما گاهی به نقاط قوت‌مان هم نگاهی بیندازیم. این بار مرغ خودمان، غاز است! @howzavian
🔶 روزهای خدا مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى و مگذار گناهى را که مى کرده اى، مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: "اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ" خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 🔅عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 51 @howzavian
⚫️ انالله و انا الیه راجعون ▪️آیت الله «ابراهیم امینی» دار فانی را وداع گفت. رحلت آیت الله امینی ▪️آیت الله «ابراهیم امینی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که طی روزهای اخیر در "بیمارستان شهید بهشتی قم" بستری بود، شامگاه امروز جمعه و همزمان با شب اول ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت. ▪️ایشان تا سال ۱۳۸۴ امام جمعه  قم بودند. 🕌‌ قم انلاین @gharar_a
🔴 غفلت؛ خطر پنهان ✍مجتبی عادلپور 🔹« یک لحظه غفلت حادثه آفرید!» حتما این جمله را زیاد شنیدید. جمله ای آشنا که در کنار بسیاری از حوادث به گوش می خورد. برای نمونه حجم بالایی از حوادث جاده ای کشور به خاطر چند ثانیه غفلت اتفاق می افتد. یک لحظه انحراف به چپ یا به راست. یک لحظه روی هم گذاشتن پلک ها...و بعد صدایی دلخراش. متاسفانه روزانه 43 نفر به دلیل همین حوادث جان خود را از دست می دهند که سالیانه به بیش از 15 هزار تن می رسد. 🔹چند سال پیش کامیونی را دیدم که در آتش سوخته بود و فقط یک اسکلت فلزی از آن باقی مانده بود. علت حادثه را جویا شدم. راننده ته مانده سیگارش را از شیشه بیرون پرت کرده بود اما غافل از این که ته مانده سیگار در بار کامیون افتاده و بار را به آتش کشیده است.کامیون هر چه بیشتر سرعت می گرفته آتش نیز بیشتر زبانه می کشیده .خوشبختانه در این اتفاق راننده خود را در یک فرصت از کامیون به بیرون انداخته و جان خود را نجات داده بود. 🔹البته غفلت فقط مختص به یک عرصه نیست و سر و کله آن را در بسیاری جاها می توان دید. از همین رو در منابع دینی به آن توجه ویژه ای شده است. امام سجاد ع در دعای هشتم صحیفه سجادیه از 44 چیز به خدا پناه می برد که یکی از آنها غفلت است:« اللهم انی اعوذ بک من...سنة الغفلة؛ خدایا من از خواب غفلت به تو پناه می برم». امیرالمومنین ع در یک حدیث سه کلمه ای می فرماید: « الغفلة اضر الاعداء؛ هیچ دشمنی مانند غفلت به انسان ضرر نمی زند» 🔹در دعای اولین روز ماه رمضان می گوییم:« اللهم ...و نبهنی عن نومة الغافلین؛ خدایا من را از خواب غفلت بیدار کن» چرا باید در روز اول ماه مبارک خواسته ما از خدا بیداری از خواب غفلت باشد؟ به نظر می رسد این دعا به دنبال متوجه کردن بندگان به روزهای پیش روست: به دعا و مناجات، به ضیافت خدا، به روزه داری، به قرآن و به شب های قدر... . 🔸آری! اگر خوب به اطرافمان بنگریم محاسن سفیدانی را خواهیم دید که در حسرت خرمن سوخته عمرشان هستند. کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی، ره زِکه پرسی، چه کنی،چون باشی @howzavian
🌐رزمایش همدلی مؤمنانه دو طلبه در منطقه ای فقیر نشین از کشور فرصتی برای نشر دیدگاه و فعالیت نخبگان حوزه https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 کاش این نکته نیفتد از قلم! ✍️ مجتبی عادلپور 🔹امروزه کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در فضای مجازی حضور نداشته باشد. همه به گونه ای با این فضا در ارتباط و تعامل هستند. سهم دانشجویان و دانش آموزان از این ارتباط بیشتر از دیگران است خصوصا در این روزها که پای محیط های علمی به این فضا باز شده است. نکته قابل توجه دیگر این که حجم بسیار بالایی از دادها و اطلاعات در این فضا رد و بدل می شود. 🔹اما همواره این سوال مطرح است که چرا با وجود این که هر کاربر با مطالب و اطلاعات گوناگونی روبرو می شود اما جامعه وضعیت مطلوبی از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... ندارد؟ آیا کم کلیپ، یادداشت، مقاله، گزارش و...در مورد محیط زیست در این فضا منتشر می شود؟ اما آنچه در محیط زیست می بینیم به گونه ای است که واژه ها توان بیان وضعیت اسف بار آن را ندارند. میلیون ها تُن زباله در دامن طبیعت رها می شود، صدها تبر بدون دلیل به تن رنجور جنگل ها می نشیند، هزاران حیوان به تیر جفا جان خود را از دست می دهند و... . 🔹برای این سوال می توان پاسخ های گوناگونی یافت اما یکی از این پاسخ ها در کلام امیرالمومنین ع نهفته است:« انّکُم إلَی العَمَلِ بِما عَلِمتُم أَحوَجُ مِنکُم إلی تَعَلُّمِ ما لَم تَکونوا تَعلَمون؛ شما به عمل کردن آنچه می دانید، نیازمندترید، تا آموختن آنچه نمی دانید» 🔹از آیت الله بهجت نقل شده است که می فرمود:« آیا می دانید که هر که عمل کرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم می فرماید؟آن چیزهایی را که می داند اگر عمل کند، آن چیزهایی را که نمی داند می فهمد... وقتی به آن ها عمل کردی، روشن می شود. به همان دلیلی که این ها را برای شما روشن کرد، آن های دیگر را هم روشن می کند. استاد، علم است و معلّم، واسطه است. عمل به معلومات بنمایید و معلومات را زیر پا نگذارید، کافی است» 🔹بشر امروز با رگباری از داده ها مواجه است اما در عمل به دانسته های خود پایی لنگ دارد. بشر در فتح قله های علم پیشرفت برق آسا دارد ولی لاک پشت وار عمل می کند. 🔸سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخندانی نیست @howzavian
💠 توصیه‌هایی كاربردی آيت الله كشميرى(ره) برای ماه مبارک رمضان ۱- حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت ‌کنید؛ خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیاندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به روی‌تان باز شود. ۲- یکی از مهم‌ترین حالت‌های بندگی، خصوصاً در رمضان‌المبارک، حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم است و آن، «سجده طولانی» است؛ فقط خدا و اولیاء الهی می‌دانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می‌بارد؛ حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید. ۳- آغاز ماه رمضان، حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله! آداب روزه‌داری را تا آن‌جا که نشاط دارید، انجام دهید؛ کمیت‌گرا نباشید؛ کیفیت‌جو باشید! دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بل‌كه درپی هضم آن‌ها باشید! غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جان‌تان شود؛ بزرگترین مشکل ما، قشری‌نگری به دین و شریعت است؛ با خود فکر کنید آنقدرغ در سال‌های قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟! ۴- حتی‌المقدور بر سفره خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید؛ بگذارید برکت افطار و دعای مستجابِ لحظه افطار به خانواده و خانه شما تعلق گیرد؛ در ضمن، هنگام افطار، «دِلال» کنید! دِلال چی‌است؟ در اول دعای افتتاح عرض می‌کنیم: «مدلاً علیك»؛ «دِلال، يعنى نازکردن»! هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون برایش روزه ‌گرفته‌اید و حضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: «اگر حاجتم را بدهی، افطار می‌کنم!» به این حالت می‌گويند دِلال؛ معجزه می‌كند! ۵-رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است؛ با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد ‌کنید؛ همیشه، خصوصاً در این ماه، خوش‌برخورد باشید؛ لحظه عصبانیت و خشم شما، هم‌آن لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است! ۶- کشتی رؤیایی رمضان، سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می‌رسد! از خدای سبحان، در این ماه، خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک و گریه درخواست کنید؛ البته شرط سحرخیزی و اشک‌ریزی، دل شکسته داشتن است. ۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدف‌گذاری شما «لیلة‌القدر» باشد که جان رمضان است؛ در این خصوص، سخن، زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز»! فقط سعی کنیم شب قدر «در ما واقع شود» نه در ماه! ۸- این ماه، ماه «ربیع‌القرآن» ماست؛ در این بهار قرآنی، هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار، به‌طور متناوب، تلاوت و در پیرامون آن، تدبر نمایید؛ امید است دم‌دمای افطار، آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد! ۹- در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزه‌دار حقیقی و انسان کامل، یعنی وجود ذی‌جود حجة‌بن‌الحجج‌البالغة (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) نبايد منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از گذر آن حضرت به بارگاه باری‌تعالی بار می‌یابد! * سیدعبدالکریم رضوی کشمیری (۱۳۰۳-۱۳۷۸شمسی) از عارفان شیعه و از شاگردان سیدعلی‌آقا قاضی طباطبایی و سیدهاشم حداد است. ایشان در سال ۱۳۷۸شمسی درگذشت و در حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) مدفون است. @howzavian
جزوه تبیین کسا.pdf
4.86M
📒 جزوه تبیین طرح کسا (اقامه مکتب امام (ره)) 📒 📝 ضرورت 🌐 اُفق 💠 هدف 📋 ساختار 🔖 سیاست 💻 لینک : http://www.khanetolab.ir/kasa-form/ @howzavian
🔴 خانه نه، قوطی کبریت ✍ حسین رحیمی خسته و بی‌حوصله جلو می‌آید و می‌گوید: بابا، بیا با هم بازی کنیم، نگاهم را از روی کیبورد بالا می‌آورم و به صورت معصوم و چشمان پر از خواهشش می‌دوزم (به خودم می‌گویم: عمراً اگر بگذارد یادداشت را تکمیل کنی، خب البته، تقصیری هم ندارد، این قرنطینه همه را بی‌حوصله کرده است.) بی حرف پیش، می‌پذیرم. از خوشحالی جیغ می‌کشد و بالا و پایین می‌پرد. مادرش اعتراض می‌کند که «هیس! همسایه اذیت می‌شه دخترم.» متن کامل https://rasanews.ir/002ioe @howzavian