🔆برای امروز، روز خبرنگار
تا امروز حالم خوب نبود، با دعای دوستان رو به بهبودی هستم... روز خبرنگار هست، هر ساله چند جمله ای به احترام قلم های عاشق می نویسم و تقدیم می کنم به همه همکاران نازنیم که سال ها کنارشان خبر آموختم. هر چند من هم تلاش کردم برگ سبز قلمدانم را تقدیم طلبه های خبرنگار کنم، امیدوارم مقبول افتاده باشد.
بعد از این که از یک رسانه حوزوی قطع همکاری کردم تازه فهمیدم: خبرنگار مهم نیست در کدام دنیا زندگی می کند، دنیای خوب یا بد! عاقبت خبرنگار، تنهایی است تنهایی... شاید تاوان صدای حق همین است و بس.
و اما چند توصیه برای فعالیت خبری در ایران به ویژه در حوزه علمیه ...
خبرنگاری خوب است که همیشه به حق تصریح کند
خبرنگاری خوب است که همیشه پای درد مردم ابراز همدردی کند
خبرنگاری خوب است که بر لبخند جامعه بیافزاید
خبرنگاری خوب است که برای هر مسئول کم شعور، اظهار ناخرسندی کند
خبرنگاری خوب است که در کنار همکاری با سازمانش، به باندبازی و رفیق بازی دست رد بزند
خبرنگاری خوب است که کلمه و خبر و گزارش بشود آب و دانه اش
خبرنگاری خوب است که با عینک حقیقت یابی اول خودش را بینا کند
خبرنگاری خوب است که ابتدا در برابر کلک و زیاده خواهی و ادعای نوشتن و دانستن بایستد یعنی به اندازه قابلیت خودش دست به قلم ببرد به اندازه جسارتش و ظرفیتش بلندگوی افشا و حق خواهی را به دست گیرد.
خبرنگاری خوب است که مسیر پیشرفت را برای خبرنگاران آزاد دیگر نبندد؛ دست بگیرد، دست بگیرد!
خبرنگاری خوب است که تحریریه برایش میدان آزمون اخلاق باشد
خبرنگاری خوب است که «دنیای خبر» را پوشش کارهای دیگر قرار ندهد.
به امید خبرهای خوب از خبرنگاران خوب سرزمینم.
علی اسفندیار. قم مقدس. روز شهادت شهید صارمی/ 99
#پویانویسی
@pooyanevisi
💐 غدیر عدل
باران وحی روی دل ساربان چکید
دنیا نشست، لحظه ی اکمال دین رسید
احمد، نترس دست خدا یاورت شده است
خم غدیر شمه ای از کوثرت شده است
ذکر علی بگو و خزان را بهار کن
حق را میان عالمیان ماندگار کن
این آخرین پیام تو، اوج رسالت است
مهر قبول برگه ی ایمان، ولایت است
فردا بساط فتنه اگرچه به پا شود
دستان پشت پرده یقین برملا شود
جز کشتی ولای علی غرق می شود
عشقش میان خوب و بدی فرق می شود
تاریخ عدل خورده گره بر ولای او
شکر خدا که شیعه شده مبتلای او
گر عده ای به مال جهان خو گرفته اند
بر خون خلق، وجهه ی زالو گرفته اند
با نام دین به ریشه ی دین تیشه می زنند
قفلی بزرگ بر در اندیشه می زنند
ما در پی عدالت مطلق در عالمیم
نام علی که برده شود حُجر و میثمیم
سیراب عشق می شوم از برکه غدیر
عاشق شهید می شود آخر در این مسیر
صدها قسم به خون سلیمانی شهید
بر لحظه ای که اشک خدا بر زمین چکید
بر بغض زخم خورده ملت، به سوگ نور
بر مشت های غیرت و بر ناله ی صبور
پایان این مناقشه تنها به دست ماست
دنیا به عشق می رسد این وعده خداست
قلب جهانیان بشود نورِ منجلی
حک می شود به پرچمشان واژه ی علی
راه غدیر می رسد آخر به نور عشق
یاحیدر است نغمه ی صبح ظهور عشق
✍️زهرا آراستهنیا
@arastehnia
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔖نماز عید غدیر، عمل مستحبی مورد تأکید فقیهان
✍️رضا عطائی
بر اساس روایات شیعه، عید غدیر همواره جزء مهمترین اعیاد مسلمانان بهحساب میآید؛ (1) آداب و اعمالی برای این روز مبارک سفارش شده؛ یکی از آن آداب، برگزاری نماز عید غدیر است که اکثر علمای شیعه قائل به استحباب نماز عید غدیر شدهاند. (2)
مرحوم صاحبجواهر در استحباب این نماز میگوید: «در این نماز اختلافی میان فقهای قدیم و جدید شیعه ندیدم».(3)
نماز جماعت عید غدیر
بسیاری از فقیهان شیعه قائل به اقامه نماز عید غدیر بهصورت جماعت هستند؛ شیخ مفید نماز جماعت عید غدیر را مستحب میداند و دلیل خودش را سنّت نبوى مطرح میکند و دراینباره میگوید: «در این روز با اقامه دو رکعت نماز و اقتداء بر رسول الله(ص) سنّت جارى شد و فعلِ پیامبراکرم (ص) و عمل به سنّت ایشان، در میان امّت رواج یافت.»(4)
«ابوالصلاح حلبی» نیز دراینباره میگوید: «از سنتهای سفارش شده، پیروی از رسولالله (ص) در روز غدیراست؛ که این پیروی، با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در قبل از زوال خورشید بهوسیله کسی که دارای شرایط امامت جماعت است، تحقق مییابد». (5)
«ابن زهره حلبی» از دیگر فقهای شیعه است که نظر بر استحباب نماز جماعت عید غدیر دارد و در توضیح آن میگوید: «مستحب است این نماز به جماعت و قرائت نماز با صدایی بلند باشد و قبل از نماز، خطبه کوتاهی شامل حمد و ثنای الهی، صلوات بر محمد و آل محمد و فضیلت این روز و مأموریت رسول خدا در انتصاب امیر مؤمنان به امامت بیان شود». (6)
محقق کرکى نیز دراینباره مىگوید: «نماز غدیر دو رکعت است که اندکی قبل از زوال خورشید خوانده مىشود ... این نماز پس از خطبه خطیب است که فضیلت آن روز را بیان مىکند». (7)
مقدس اردبیلی مینویسد: «مشهور میان اصحاب، جواز خواندن نماز -عید غدیر- به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهای نافله به جماعت منع مطلقی ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعی نیز بر منع تحققنیافته است. علاوه بر این، جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرارگرفته است».(8)
در بین علمای معاصر، حضرت آیتالله صافی گلپایگانی با تأکید بر اهمیت این روز میگوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه واردشده است به جماعت مستحب است و اينجانب نيز در مجلس درس بهطور تفصيل از همه جوانب فقهي و با اشاره به بعض روايات عامه بحث نموده و نوشتهام». (9)
همچنین حضرت آیتالله بهجت میگوید: «بعید نیست استحباب جماعت در نماز غدیر که به امید مطلوبیت خوانده شود». (10)
حاصل کلام این است که عید غدیر از مهمترین اعیاد مسلمانان است که آدابی هم در روایات برای آن بیانشده است؛ اقامه نماز عید غدیر، مستحب تاکید شده در بین فقیهان شیعه است. اقامه این نماز به جماعت در طول تاریخ، همواره بین فقهای شیعه مطرح بوده است اما گاهى به دلایلی ازجمله حکومتهای جور، کمرنگ بوده است و هرگاه دشمنیها و تهدیدها بیشتر بوده، این مسئله کمتر مطرحشده است حتی ائمه (ع) نیز امکان برگزارى نماز جماعت عید غدیر را نداشتهاند بلکه فقط –آنچنانکه از شیخ مفید- نقلشده است که رسولالله (ص) در روز عید غدیر نماز جماعت غدیر را برگزار کردهاند و حضرت على (ع) نیز، درزمانی که عید غدیر و روز جمعه همزمان بوده، خطبه مفصلی ایراد فرمودند و در ابتدای این خطبه به معرفی اهلبیت پیامبر (ص) اقدام نموده و سپس به معرفی خویش پرداخته و از اینکه جامعه اسلامی چند سالی از وی رویگردان بوده، بهشدت انتقاد مینمایند و سپس با لحنی دیگر، اقدام به معرفی این روز بزرگ کرده را و در همین زمینه، در چندین مورد هم نامی از روز غدیر میبرند و بدین ترتیب، همگان را به شناخت و درک این روز مهم دعوت مینمایند؛ آنگاه حضرت نماز جمعهشان را نماز عید قراردادند. (11)
لازم به ذکر است که هماکنون این نماز در مراکز متعدد عبادى و با حضور مردم برگزار میشود. ادله فقهی و تاریخی استحباب نماز عید غدیر نیز در قالب کتابی با عنوان «سنت جماعت در نماز عید غدیر میثاق با ولایت» منتشرشده است.
پینوشتها:
1-شیخ صدوق، الأمالي، ص125.
2- ر.ک: شهید اول، ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة، ج4، ص281.
3- محمد حسن نجفی جواهری، جواهر الكلام في ثوبه الجديد، ج6، ص540.
4- شیخ مفید، المقنعة، ص203.
5- ابوصلاح حلبی، الكافي في الفقه، ج1، ص160.
6- ابن زهره، غنية النزوع إلى علمي الأصول والفروع نویسنده، ج1، ص108.
7- محقق کرکی، جامع المقاصد، ج2، ص 485.
8- مقدس اردبیلی، مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32.
9- برگرفته از سایت: https://www.hawzahnews.com 15 مرداد 1399.
10- محمدتقی بهجت، توضیح المسائل ، مسئله ۱۱۳۲، ص۲۲۲.
11- شیخ طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص752.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
تا عشق به سرزمین دل غالب شد
معشوق علی بن ابیطالب ع شد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
قلبم به نور عشق تو گرم است یا علی
آری شب سیاه به مهتاب دلخوش است
✍️علی مؤیدی
#عید_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🗂 پرونده ویژه مناهج
🌀 رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف
🖋 درآمد / علی مهدوی
🔹 «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد، زیرا که عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است. وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد.»
🔹 این سخن امام خامنهای در عید قربان است. که علاوه بر هشدار نسبت به حمله دشمن، نسبت به لزوم تمرکز نیروها نیز فرمان میدهند. ایشان در ادامه بیاناتشان خط عملیاتی دشمن را برملا میکنند؛ دشمن با #تحریف حقایق میخواهد بر اراده و خواست امت اسلامی، غالب شود تا بتواند حکومت اسلامی و امت اسلامی را مضمحل و نابود کند.
🔹 یکی از اقشاری که در مقابله با تحریف وظیفه ذاتی دارد حوزه و روحانیت است. حوزه و روحانیتی که منشأ به وجود آمدن انقلاب اسلامی هستند؛ در برابر حراست انقلاب و نظام اسلامی در برابر تحریف، انحراف و دشمنیها نیز وظیفه دارند.
✅ بر این اساس هفدهمین پرونده رسانه حوزوی مناهج با عنوان «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف» قصد دارد به ضرورت این موضوع، سوابق روحانیت در مقابله با تحریف، نقاط قوت و ضعف حوزه و روحانیت در این موضوع و به مباحث مطرح حول این موضوع بپردازد.
✍🏻 اساتید، فضلا و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، میتوانند یادداشتها و نظرات خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
@Manahejj
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
...امتیاز شهدای شما این است که با دشمنی مبارزه کردند که اگر مبارزه نمیکردند دشمن میآمد داخل کشور و اینجا باید با او مبارزه میشد. آن دشمنی که در فلان استان عراق یا فلان استان سوریه جلویش گرفته شد، اگر جلویش گرفته نمیشد، ما باید با او در کرمانشاه و در همدان و بقیّهی استانها میجنگیدیم و جلوی او را میگرفتیم. درواقع این شهدای عزیز ما رفتند و جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملّت، دین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی فدا کردند.
دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهدای مدافع حرم
پی نوشت: ۱۸ مرداد به عنوان روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم نامگذاری شده است.
@MHSemati
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
BabyBook.pdf
20.96M
💐 هدیه ای ارزشمند برای کودکان غدیری شما
🌻مجله گل آفتابگردان
💢ویژه نامه عید غدیر برای کودکان دبستانی
🎁در این مجله ی زیبا و تمام رنگی، کودکان با خواندن شعر، قصه وحل کردن جدول و سایر مسابقات گوناگون با عید سعید غدیر وشخصیت حضرت امیر المومنین علیه السلام آشنا می گردند.🎁
🔆نویسنده: محمد رضا میرزایی و جمعی از اساتید اداره تربیت مربی کودک ونوجوان دفتر تبلیغات اسلامی🔆
#عید_غدیر
🍭به کانال هدیه آسمان بپیوندید👇
@hadyeaseman
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
یادداشت؛ عدالت فرهنگی و سهام عدالت
✍️احمد اولیایی
https://www.afkarnews.com/fa/tiny/news-985580
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔘 حربه تحریف با جنگ اقتصادی_رسانه ای
♨️گمانه زنی هایی که کارشناسان در مورد گشایش اقتصادی این هفته گفته اند:
تصویب FATF، سهام به جاماندگان سهام عدالت، گشایشی در دیپلماسی خارجی کشور، فروش اوراق ارزی با پایه نفت و یا همان پیش فروش نفت، امکان یا صدور مجوز یک واگذاری بزرگ در بازار سهام و آزادسازی مرحله جدید سهام عدالت می باشد و...
📚 هیچ کارشناس اقتصادی نمی گوید که در ظرف یک هفته می توان با این اقدامات، گشایش بزرگ در بحث اقتصاد کشور ایجاد کرد! اگر خود رئیس جمهور دولت تدبیر و امید را هم کارشناس اقتصادی بدانیم! خودش اعتراف کرده؛ من کی گفتم در صد روز میشود در اقتصاد گشایش ایجاد کرد... مشاوران اقتصادی مسئولین مربوطه باید بدانند این واقع بینانه نیست که مردمی را که چندین سال با تورم دست و پنجه نرم میکنند و الگوی خود در زندگی را اقتصاد مقاومتی قرار دادهاند و از اقتصاد برجامی نا امید شدند، دوباره فریب و بازی داد!.
🖇 گره زدن #گشایش_اقتصادی، بعد از شکست اقتصاد برجامی،با موافقت رهبری نمونه تحریف و آدرس غلط دادن به مردم است. اگر موافقت رهبری ملاک بود چرا ملاک در قضیه برجام و مذاکرات را ده شرط رهبری قرار ندادند وقتی ایشان می گوید من به مذاکرات خوش بین نیستم یعنی موافق نیستم.
و امروز هم فرمودند: اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم شکست خواهد خورد..! حالا پیدا کنید کاسبان تحریف و تحریم و مذاکره را !.
فتنه شاید در لباس میش، گرگی تیز دندان
در لباسی تازه شاید فتنه چوپان بوده باشد.
✍علی عبادی
#سهام_عدالت
#اقتصاد_مقاومتی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
طارق متری وزیر سابق فرهنگ لبنان میگوید:
ماه مارس سال ۲۰۱۰ م ( ۱۱ سال پیش ) من بهمراه سعد حریری نخست وزیر لبنان به تهران رفتم.
با آیتالله خامنهای وقت ملاقات داشتیم.
قبل از دیدار ، من و سعد حریری کنار هم بودیم.
سعد به من گفت که ما باید تخلیه سلاح حزب الله را بعنوان موضوع اصلی مطرح کنیم.
من چیزی نگفتم اما دیگران همه موافقت کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله بسیار گرم و صمیمانه با سعد حریری برخورد کردند. ایشان از رفیق حریری به نیکی یاد کرد.
سعد حریری درباره لبنان و موضوع سلاح حزب الله سخن گفت.
حضرت آیتالله خامنهای نگاهی به وی کرد و فرمود : آیا رُمان گوژپشت نوتردام را خوانده ای؟
مشخص بود که سعد حریری این رمان را نخوانده.
آیت الله خامنه ای ادامه داد : این کتاب، داستان یک زن بسیار زیبا و شاید زیباترین زنهای پاریس است و طبیعی است تمام کسانی که قدرت داشتند به دنبال او بودند.اشخاص دارای نفوذ و ثروت. اسم این زن چه بود؟
من(طارق متری) جواب دادم : اسمرالدا.
آیت الله خامنه ای نگاهی به من کرد و با تبسمی گفتند : آفرین.معلومه که تو وزیر فرهنگ هستی.
سپس رهبر ایران فرمود : تمامی اشخاصی که ویژگی های این زن را در زیبایی و لطافت می دانستند خواهان سوء استفاده از او بودند.
این زن (اسمرالدا) خنجری زیبا و تیز همراه خود داشت تا در برابر سوء استفاده کنندگان از خود دفاع کند.
آیت الله خامنه ای ادامه دادند :
آقای نخست وزیر. لبنان شبیه این زن زیباست.
عروس مدیترانه است.تمامی کشورها خواهان آن هستند. اسرائیل تهدید و خطری برای شماست و سلاح حزب الله مانند خنجر اسمرالدا است.
حوزه مقاومت سردار شهید قاسم بهادری.
@Jalal_va_bibikhanom
#لبنان
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💐💐
حاجتم را برده بودم صحن سقّای حسین
شد اشاره جانب ِ باب الحوائج ، کاظمین
✍عباس بهمنی
#امام_کاظم
#موسی_بن_جعفر
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 جای خالی یک موضوع در دستورالعمل اخیر ستاد کرونا
✍احمد اولیایی
امروز دستور العمل ضوابط برگزاري مراسم عزاداري ایام محرم و صفر از طرف ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شد. ضمن تشکر از زحمات ستاد در مورد این دستورالعمل و مدیریت عزاداری های محرم، اما وضعیت سنت حسنه اعزام مبلغ در این ابلاغیه همچنان نامعلوم است. این عدم توجه، وضعیت آشفته ای را برای سه گروه به همراه دارد؛ مبلغ، نهاد اعزام کننده و روستاها به عنوان محل تبلیغ.
سالانه تعداد زیادی از طلاب در ماه محرم و رمضان و بعضی دیگر از ایام تبلیغی راهی روستاهایی می شوند که عموما در طول سال روحانی ندارند. بسیاری از احکام دینی و دغدغه های مذهبی و معنوی اهالی روستاها در همین ایام تبلیغی رفع و رجوع می شود و حال آنکه اکنون با وضعیت پیش آمده بخاطر کرونا، سردرگمی های زیادی بوجود آمده است؛
اول از همه نهادهای تبلیغی مانند اوقاف، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ حوزه و ... نمی دانند که چگونه این اعزام را انجام دهند. از طرفی به اهمیت موضوع و لزوم اعزام واقفند و از جهتی نسبت به میزان استقبال اهالی محل تبلیغ و یا شیوع ویروس نگرانند. دوم، مبلغین هستند که در روزهای نزدیک به محرم همچنان نمی دانند که سازمان ها ایشان را اعزام می کنند یا خیر و آیا اصلا به صلاح است که به روستاها بروند یا نه و اینکه با چه برخوردی از سمت اهالی روبرو خواهند شد! و سوم اهالی روستاها هستند که از یک طرف به روحانی نیاز دارند و از طرفی ممکن است بخاطر کرونا تمایل زیادی به پذیرش روحانی (که از شهر دیگر می آید) و همچنین برگزاری مراسمات نداشته باشند.
بهرحال شایسته بود ستاد کرونا این مهم را نیز تعیین تکلیف می کرد. چرا که در غیر اینصورت ممکن است نهادها، مبلغین را اعزام کنند اما شأن روحانی اعزامی بواسطه عدم پذیرش، رعایت نشود. همچنین ممکن است اعزامی صورت نگیرد و مراسمات محرم روستایی که مناسکش با تکیه بر یک روحانی انجام می گرفت، تعطیل شود. ستاد ملی کرونا اگر یکی از بندهای دستور العمل را به این مورد اختصاص می داد، همه مردم، نهاد ها و مبلغین از آن جهت که رهبر انقلاب هم ابلاغیه های این ستاد را حاکم و فصل الخطاب دانستند، نسبت به آن مطیع بوده و ما انشاءالله همانگونه که شاهد برگزاری عزاداری محرم مناسبی می بودیم، روند اعزام مبلغ و برگزاری مراسمات در روستاها نیز بخوبی انجام می گرفت.
#محرم
#عزاداری
#کرونا
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
◼️حقیقت اینطور نمایان می شود
🔻 روزی امام (ره) فرمودند : « منافقین دست پرورده های #بازرگان هستند » به مذاق عافیت طلبها وساده لوح ها خوش نیامد !
✅ همچنین درسالهای اخیر دلسوزانی کُد هایی از ارتباط نفاق قدیم و جدید دادند اما باز هم از روی ساده لوحی یا عافیت طلبی به زعم برخی تندروی قلمداد شد !
💥شورای شهر تهران با یک مصوبه خیابانی که قبلاً به نام #مصدق بود را بنام #بازرگان تغییر داد !
❇️ نکته جالب و مهم آنجاست ، سرکرده تروریستها که روزی خادمه صدام بود و امروز هم مشغول انواع خدمات و سرویسها به دشمنان ملّت ایران از جمله شاهزاده های سعودی است چندی پیش باتوئیتی هم فرمایش امام را تایید کرد ! وهم بر روابط نفاق قدیم - جدید و داخلی - خارجی صحه گذاشت !
وهم پیشاپیش از این رخداد خبر داد !
وهم اینطوراز برخی ها تشکر کرد !!!
✅ آیا برای ساده لوحانی که همگام با دشمن بر #نظارت_استصوابی می تازند حجتی باقی مانده است؟!
✅ محصول شورای شهر بدون نظارت استصوابی بعداز ۳ سال برای پایتخت ج.ا.
۱- هفت تیرکشی بود که اختلاف خانوادگیش را باپنج گلوله حل کرد !
۲- مشمول تشکر کفتارهای تروریست شد !
✍بهزاد زارع
@daneshjumashruti
#اصلاحات
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ تأثیر #بازیهای_رایانه ای بر تربیت کودکان
✅در بازی های رایانه ای به دلیل این که #کودک و #نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می کند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.
💢تصور بیشتر #خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد اما این مداخله فکری نیست بلکه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند.
🔰 ما هرچه در این مسیر حرکت کنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیر متحرک و غیر سازنده هستند و خوداتکایی آنها بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت. در حالی که برای جامعه، نیاز به انسان هایی خلاق، مبتکر و متفکر داریم.
@farzandparvaran
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💠 کتاب «جان شیرین؛ حقوق حیوانات در متون اسلامی» منتشر شد
🔹 کتاب «جان شیرین؛ حقوق حیوانات در متون اسلامی» به قلم علی رضایی بیرجندی در ۲۳۲ صفحه منتشر شد.
👈 مشروح این خبر در:
dte.bz/9VYl2
💡تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
🔻#پرونده_تحلیلی :
📝حوزه علمیه؛ توسعه متمرکز و بحران های روزافزون
🔸این واقعیت که حوزه دچار مشکلات جدی است و در رسیدن به اهداف و وظایف اجتماعی، سیاسی، علمی و تبلیغی خود دچار عقب افتادگی است چندان محل اختلاف نیست و صرفا میزان این بحران زدگی محل نزاع است.
🔹گفتگوهای زیادی پیرامون چرایی این وضعیت بحرانی شکل گرفته و زوایای مختلفی از آن مورد بحث قرار گرفته اما به نظر می رسد خلاء یک نگاه همچنان حس می شود و آن نگاه تحلیلی و انتقادی به مدل توسعه حوزه برای رسیدن به اهداف و عمل به ماموریت ها و وظایف است.
🔸مدل توسعه ای حوزه یکی از مهم ترین عوامل تشدید بحران های حوزه است که همواره دغدغه ذهنی من بر نقد این مدل و تبیین دقیق مشکلات آن بود و اکنون فراغت لازم برای تمرکز تحلیلی بر این موضوع را یافته ام.
🔹پرونده تحلیلی "حوزه علمیه؛ توسعه متمرکز و بحران های روزافزون" تلاش می کند با نگاهی دلسوزانه و البته مبتنی بر مبادی علمیِ توسعه ساختاری و سازمانی به نقد رویه موجود بپردازد و بحران های ابعاد مختلف را مورد بررسی قرار دهد.
🔸در این پرونده از چارچوب تئوریک توسعه متمرکز نابرابر در جهان سوم استفاده شده که در مواقع لازم مصداق های مشابهت توسعه متمرکز حوزه با مدل های جهان سوم ارائه خواهد شد.
🔹امیدوارم پرونده پیش رو که متشکل از 12 یادداشت است مورد توجه شما همراهان عزیز قرار بگیرد.
🔸برخلاف رویه مرسوم کانال #فکرت که محل انتشار تحلیل های شخصی من بوده، در ارتباط با این پرونده خاص، مطالب تحلیلی، یادداشت ها و حتی نقدهای دوستان به صورت محدود منتشر خواهد شد.
@feckrat
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
عصر جدید، نسل جدید و «دیوانگی»
✍️احمد اولیایی
اینها، یک مشت دیوانه اند...!
این گروه یک سازوکار ایجاد کردند که در آن یک جنون است...!
دیوانگی فحش نیست...!
دیوانگی برای این نسل یک وصف دوست داشتنی است...!
این جمع می تواند میلیونی شود...!
می تواند یک پویش جهانی باشد...!
اگر به نسل جدید بگویید خل و چل، تشکر هم می کنند...!
دنیا بدون دیوانگی قابل تحمل نیست...!
نسل امروز که دیوانگی می کنند چون حقیقت دنیا را بهتر فهمیده اند...!
این ها جملات یک گروه شیطان پرست یا طرفداران مواد روانگردان و مانند این ها نیست. این ها جملات احسان علیخانی و سید بشیر حسینی در عصر جدید 21 مرداد، پس از اجرای گروه نسل جدید است. اینکه اساسا این قبیل اجراها که مبتنی بر حرکات موزون و موسیقی است خوب است یا بد، و اینکه آیا حضور قرآن و فریاد «یازهرا» در اجرای گروه یک التقاط فرهنگی است یا یک پدیده نوظهور قابل ستایش و یا اینکه اساسا استعداد چیست و چه باید باشد، مسائلی است که مفصل باید در مورد آن گفتگو کرد. اینکه این گروه برآمده از یک گروه رفاقتی در هیأت است و اینگونه بروز می کند هرکدام می تواند موضوع بحث های جامعه شناسانه خوبی باشد. اما آن چیزی که ذهن مرا به خود مشغول کرده است عباراتی شناختی و هستی شناسانه از زبان مجری و داور تحصیل کرده برنامه است؛ معرفی «دیوانگی» به عنوان حقیقت دنیا و بهترین مسیر برای لذت از زندگی. توصیف نسل جدید که قرار است آینده سازان جهان و کشور باشند به «دیوانه» و ستایش این توصیف.... . «عقلانیت»، «تفکر»، «تأمل» و ... چه تناسبی با این «دیوانگی»ِ ستایش شده دارد؟! چرا ما باید نسل امروز را به دیوانگی تشویق کنیم؟! انرژی قابل ستایش این نسل آیا فقط باید از مسیر دیوانگی مورد استفاده قرار بگیرد؟!
کاش می شد در مورد فلسفه پشتیبان برنامه ها به ویژه برنامه هایی مانند عصر جدید، خندوانه و ... بیشتر گفتگو کرد.
#عصر_جدید
#نسل_جدید
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#دعوت_به_همکاری
📢مجموعه خانه طلاب جوان درزمینه های #فضای_مجازی و #ویراستاری نیاز به نیرو دارد
📱عزیزان جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @bisimchi2000 مراجعه کنند
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
‼️بهانه های روحانی یا شیطانی؟!
🚫 وقتی ستاد ملی کرونا به بهانه حفظ جان رییس جمهور او را از رویارویی با نمایندگان ملت خلاص می کند:
🔹رئیس جمهور برای حضور در جلسه رأی اعتماد از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام کرده بود و ستاد کرونا حضور وی را در جلسه امروز به علت شرایط کرونایی به مصلحت ندید.
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
نویسندگان حوزوی
ملداش؛ رمانی برای امروز حوزه علمیه #کتابخوانی #نویسندگان_حوزوی @howzavian
💠 ملداش
دنبال یک فرصت بودم تا رمان «ملداش» را بخوانم؛ اثر دوست نازنینم آقا مهدی کرد فیروزجایی...
از وقتی که این کتاب سرلیست کتاب های مورد علاقه ام قرار گرفت، تلاش کردم در شبکه های اجتماعی و صفحات اینستاگرام، نظر و نقد کارشناسان و علاقه مندان را درباره یکی از جدیدترین آثار فیروزجایی بدانم؛ با نظرات خوشحال کننده، راهگشا و جذاب، بیشتر ترغیب شدم تا «ملداش» را لااقل در کتابخانه ام تجربه کنم.
ملداش، همان روحانی جوانی است که برای ماه مبارک رمضان وارد روستایی می شود و با حضورش ماجراهای جدید برای مردم خلق می شود، از چالش پاسخ به شبهات گرفته تا بیماری همسرش و تا آشنایی با فضای تبلیغی و ترس از تجربه اولین ها در تبلیغ مثل خواندن نماز میت؛ مهدی فیروزجایی به خوبی از پس روایت زندگی تبلیغی این روحانی جوان برآمده، به درستی فضای روستا و ادبیات و فرهنگ آن را ترسیم کرده است و این اتفاق جای تبریک دارد به حوزه علمیه و نویسندگان حوزوی؛ البته اگر قدر بدانیم.
دهه اخیر را می توان دهه طلوع رمان نویسان حوزوی در عرصه ادبیات حوزه برشمرد و البته فراتر از رمان نویسی، خوشبختانه دهه به میدان آمدن جدی و بانشاط حوزوی ها در خلق آثار ادبی را شاهد بودیم؛ اما آنچه «ملداش» به ما نشان داد، فصل جدیدتری از روش رمان نویسی دینی و حوزوی بوده است، نویسنده در دل روایت های روستا و روحانی و حل مسائل فقهی، از قم و سیاست های فرهنگی و تبلیغی و همچنین مشکلات دنیای طلبگی غافل نبود.
پ. ن: با این که طلبه هستم، اول فکر کردم ملداش به سبب اضافه وزن، زانودرد دارد، و از تکرار این درد در بخش های گوناگون رمان حساس شده بودم؛ که نویسنده راز این درد را برملا می کند؛ پله های زیاد منزل مسکونی در قم و نداشتن آسانسور.
در حقیقت یاد زندگی خودم افتادم، تجربه ای که نه فقط من، بسیاری از طلاب با این درد دست و پنجه نرم می کنند، ساخت مجتمع های مسکونی بدون آسانسور... که حمل دبه های آب شیرین و رفت و آمدهای مکرر برای درس و مباحثه را باید بر آن افزود، اینها چیزی از زانو و سلامتی برای اهالی علم دین نمی گذارد. فاجعهبارتر این که برخی همسران طلاب به خاطر همین پله ها، دوران بارداری پرمخاطره ای داشته و تا پای سقط فرزند درد کشیده اند.
روایت های زندگی طلبگی اگر دست نویسنده ای حرفه ای، منصف و متعهد باشد، بی تردید شاهد اصلاح نگاه جامعه به عرصه دین و دینداری و روحانیت خواهیم بود.
برای دوست ارجمندم آقا مهدی فیروزجایی آرزوی موفقیت دارم.
✍️علی اسفندیار
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔸حوزه در حصر رسانه ای!
🔹امروز ضعف رسانههای دینی در کشورعزیزمان، آن پاشنهآشیلی است که ما را بسیار میآزارد.
🔹۱۷مردادماه روز خبرنگار بود و مدیر محترم حوزههای علمیه، حضرت آیت الله اعرافی در اقدامی شایسته، به تقدیر از خبرنگاران رسانه رسمی حوزه پرداختند، که این توجه ایشان در خور تقدیر است.
🔹اما با توجه به شناختی که جامعه از روحیات تعامل گرایانه ایشان دارد، توقع می رفت و می رود که ایشان فعالان رسانه ای حوزه و روحانیت را مورد تفقد قرار می داد.
🔹در شرایطی که گسترش چتر رسانهای برای حوزههای علمیه ضروری به نظر میرسد، چطور ایشان یا بهتر است بگوییم نزدیکانشان، به محصور کردن حوزه توسط یک یا چند رسانه خاص اکتفا کردند؟!
🔹در این چند سال اخیر خبرگزاری ها، کانالها، سایتها و گروههای مختلف طلبگی بدون دریافت ریالی از بودجههای حوزه و به صورت جهادی تلاش میکنند وظیفه طلبگی خود را در قبال حوزه و نظام اسلامی ایفا کنند.
🔹اما در روزی که میبایست مورد توجه و تفقد مدیر محترم حوزههای علمیه به عنوان پدر دلسوزشان قرار میگرفتند با بی مهری و کم لطفی عدهای، به بوته فراموش سپرده شدند.
🔹طبیعی است که بعضی از اطرافیان یک مدیر، در پی کانالیزه کردن او باشند اما انتظار میرفت مدیر هنرمند و با تجربهای چون آیتالله اعرافی هرگز در دام فیلترینگ گرفتار نشود.
🌐 rasanews.ir/002loy
🆔 @rasanewsagency
💠 پرسش| اعتماد به دعانویسی!
✅ پرسش: در شهر ما دعانويساني هستن که مشکل مردم و حل ميکنند و مراجعه کننده زياد دارند، آيا مي شود به بعضي از دعانويسان اعتماد کرد؟ نظر قرآن در مورد دعانويس چي هست؟
🌺 پاسخ: دعانويسي در منابع روايي وارد شده است و مطابق دستوراتي که از اهل بيت عليهم السلام رسيده ميتوان دعا نوشت
🌼 ولي مراجعه به اين افرادي که به نام دعا نويس هستند به هيچ وجه توصيه نمي شود زيرا غالبا افرادي هستند که مطابق دستورات اهل بيت عليهم السلام انجام نمي دهند و حتي بعضي از آنها از سحر و جادو استفاده ميکنند که بسيار خطرناک هستند.
🍀 اگر نياز به دعا نوشتن داريد خودتان از منابع و کتاب هاي معتبر بنويسيد و به هيچ وجه زندگي خود را به دست اينگونه افراد ندهيد.
🔵 ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴 ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
#حدیثی
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
«قهرمان من؛ زورو»
🔴 در میان انبوه فیلمها و تصاویری که از بحران کرونا در فضای حقیقی و مجازی ذهن و دل مردم را درگیر خود ساخته قلم زدن در مورد قهرمانان این دوران سهلی ممتنع است.
حتی ممکن است متن حاصل به جهت کثرت داده های بصری مخاطب پر و پا قرصی هم پیدا نکند اما شرط بلاغ گفتن است، خواه پند گیرند و خواه ملال.
🔴 با وجود این اما وقتی قهرمانت زورو باشد شاید از اینکه قلاب داستانت مخاطب را حد اقل تا زمان اتمام بخشی از مطلب پای یادداشت بنشاند کمی آسوده خاطر می شوی.
حتما می پرسید زورو و کرونا چه ارتباطی باهم دارند؟ آن هم در ایران، و آن هم در این اوضاع نابسمان....
راستش اگر قرار بود مخاطب این مطلب نوجوانان این مرز و بوم باشند آنوقت کار پیچیده تر می شد؛ مگر می شود به زوروی ذهن بچه ها توپید و گفت بالای چشمت ابروست؟!
🔴 اما اصل ماجرا؛
🔹در این مدت کوتاه دوران کرونا تبلیغات یکی از بِرندها را چندین بار آن هم در میان محبوبترین برنامه ها و سریالها دیدم، چیزی که ذهنم را درگیر کرد اما اسم و کیفیت برند نبود، بلکه تیپ و شخصیتی بود که آن برند داشت در ناخودآگاه مردم و مخصوصا بچه ها شکل می داد.
🔹کودکی که در رویای چند ثانیه ای خود دارد با ارتش کرونا می جنگد، شمشیر می کشد و بر آن پیروز هم می شود. و بعد مشخص می شود که همه ی اینها با کمک یک مایع دستشویی است؛ تا اینجای ماجرا هم ظاهرا مشکلی دیده نمی شود.
مشکل جایی است که قهرمان مبارز ما در زمان مبارزه پوشش و قیافه ی «زورو» را دارد؛ بله زورو.
🔹در تبلیغات برند دیگری که البته اینبار مخاطبش بزرگسالان است می بینیم که فردی در ذهن خود با روغنهای ترانس و غیره می جنگد ولی اینجا هم این برند آن روغن نیست که در اندرون انسان نقش می بندد، بلکه باز این قهرمان مبارزه ی ذهن اوست که به شکل «زورو» ظهور پیدا کرده بر قلب مخاطب می نشیند.
🔴🔹شاید مخاطب گرامی این متن بگوید چه اشکالی دارد، مهم این است که رعایت بهداشت آموزش داده شود،یا مهم رعایت رژیم غذایی سالم است، حالا این تلقین معانی و سبک زندگیِ درست می خواهد بوسیله ی فردی با ظاهر زورو باشد یا نباشد.
اما همه یا اغلب ما میدانیم که داده های ذهنی ما چقدر در نوع مواجهه ما با زندگی، نوع برداشت و نگرش ما نسبت به فرهنگ بومی، خود کوچک پنداری ملی، و در یک کلام سبک زندگی ما تاثیر دارد.
🔹آیا ما در ایران کنونی و یا حتی در تاریخ ملی و مذهبی خود ما به ازایی همچون زورو نداریم که بتوان از قهرمانی هایش گفت، بگونه ای که وقتی فردی می خواهد تصور کند بهترین شخص برای مبارزه با فلان عامل نحس کیست آن فرد در ذهنش خطور کند؟
🔹از آرش کمانگیر بگیر تا رستم و سهراب و پهلوانان نامی دیگر، از قهرمانان دفاع مقدس و مدافعین حرم تا مدافعین سلامت شاید صدها مورد با ماجراهای خارق العاده ای که واقعی نیز بوده اند وجود دارند که شخصیتشان هم با فرهنگ خودمان سازگارند و هم در ناخود آگاه مردم موجب اعتماد بنفس و امید به آینده می شود.
🔴🔴 وقتی قهرمان ذهن فرزند ما زورو باشد یقینا نباید اعتراض کنیم که چرا ما ایرانیها انقدر به خودمان بدبینیم که ایرانیها فلان اند و بهمان اند.
فرهنگ سازی کاری زمان بر و طاقت فرساست ولی با کمی خلاقیت و پشتکار و با همین تبلیغهای به ظاهر ساده می شود قهرمان ذهن بچه های امروز و والدین فردا را عوض کرد. که به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود ببالند نه اینکه انقدر ذهنشان را از تاریخ و قهرمانان خود خالی ببینند که «زوروی خیالی غرب» بشود قهرمانشان.
✍ محمد اصغری مرجانلو
@nabzineh
#کرونا
#ویروس_نحس
#زورو
#تبلیغات
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian