eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
476 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔄 تغییر معنا و استعمال «آیت الله» 🔻 القاب امور اعتباری هستند که برای تجلیل از افراد به کار گرفته می شود. یکی از این القاب رایج در فضای حوزه "آیت الله" است که زمانی برای مجتهدان و فقیهان زحمت کشیده به کار می رفت که در هر عصری به تعداد محدودی شأنیت این لقب را داشتند. 🔻اما اخیرا این لقب برای فضلا و تحصیل کردگان فارغ از کفایه نیز به کار می رود و افرادی که فقط یک سال ونیم شرکت در درس خارج را در کارنامه دارند را "آیت الله" می خوانند. 🔻 افرادی که حتی یک روز یک متن حوزوی را تدریس نکرده اند و با مطالعه آثار هگل و مارکس و یا اگزیستانسیالیست ها درصدد تاسیس فلسفه و تغییر منطق حجیت فقه و اصول هستند. 🔻و یا افرادی که فقط مشغول به کار تربیتی و نگارش اثار ذوقی و استحسانی در فهم قرآن و حدیث بوده اند را نیز امروز "آیت الله" می خوانند. 🔻از آنجا که این الفاظ اعتباری محض هستند و واقعیت را نشان نمی دهند، پیشنهاد این است که هر فارغ التحصیل کتابهای مکاسب و کفایه را "آیت الله" بخوانیم تا دیگر کسی نبافد و افراد معمولی را در وزان فقیهان و حکیمان بزرگ نپندارند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔘 چالش‌ گام نخست و اقدامات موازنه‌ساز «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری بار دیگر مدعی شد چنانچه ایران به رعایت کامل تعهداتش ذیل برجام برگردد، ایالات متحده همین کار را انجام خواهد داد. وی اضافه کرد: این مطمئناً نخستین گام مورد نیاز خواهد بود.در این خصوص بخوانید: 1⃣ مبنای منازعه راهبردی میان جمهوری اسلامی و آمریکا در دور جدید اصولا بر این اساس می‌باشد که هر طرف منازعه ابتدا بپذیرد که گام مقدماتی را بردارد، می‌بایست در طراحی طرف مقابل بر همین مبنا گام‌های بعدی را نیز بردارد. به عبارتی گام نخست، گامی برای خارج کردن ابتکار عمل خواهد بود. 2⃣بی‌گمان چالش گام نخست بنیادین و تعیین کننده است. طرفی در این دور از منازعه پیروز خواهد شد که نگذارد اراده طرف مقابل او را به اقدام نخست وادارد و در این میان طرفی مغلوب خواهد شد که در موازنه فشار تاب نیاورد و مجبور شود گام ابتدایی را بردارد. 3⃣بخش مهم ماجرا این است که جمهوری اسلامی علاوه بر پیش شرط خود، در حال توازن بخشی راهبردی و تاثیر گذار از حیث درون برجامی و فرا فرجامی است. کاهش همکاری با آژانس در سطح پادمانی در ۲۱ فوریه( سوم اسفند) یا به عبارتی متوقف سازی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، به عنوان یک اقدام درون برجامی موازنه‌ساز و پیام مهم رهبر انقلاب به آقای پوتین دقیقا در بخش موازنه‌ساز فرابرجامی تعریف می‌شود. تازه این همه ماجرا نیست؛ اقدامات فرابرجامی ایران می‌تواند متنوع و در بردارنده طیف گوناگونی باشد و عملا موازنه‌سازی فشار را در آوردگاه راهبردی ایران و غرب هدف گذاری نماید که مجال پرداختن به آن در این موجز نیست. 4⃣آنچه مشخص است گردانندگان کنونی کاخ سفید می‌خواهند جمهوری اسلامی را در یک دالانی قرار داده که هر گام عملی ایران، مترادف با عقب نشینی در مولفه‌های امنیت ملی می‌باشد. تقریبا روشن است که برای الزام ایران در مسیر طراحی شده، می‌بایست معیشت مردم و اقتصاد را از طریق تحریم و فشار سیاسی کماکان در گروگان خود نگه دارند. 🔚دیده‌بان انقلاب اکنون بخش‌های نامرئی طراحی‌ دشمن را که قرار است در صحنه منازعه عملیاتی گردد را مانند گذشته به خوبی شناخته و گام عملی ایران در بازگشت به تعهدات درون برجامی و موافقت برای بازگشت آمریکا به برجام را مشروط به لغو تحریم‌ها کرده است. بی‌شک اگر در داخل منسجم باشیم و شیفتگان غرب در بزنگاه به خودی گل نزنند، مسیر طراحی شده می‌تواند مسیر عبور از همه سختی‌ها باشد. کافیست نهراسیم و باور کنیم این مسیر قابل پیمودن است. ✍ احمد بنافی @HOWZAVIAN
◼️ تسلیت 🔅 ابراز احساسات فرمانده متوکل در برابر امام هادی رفتار مهربانانه امام، سبب علاقه مندى يكى ديگر از فرماندهان بزرگ متوكل به امام گرديد. وقتى امام به بغداد رسيد و با استقبال گرم مردم بغداد رو به رو شد، او همچنان تحت تأثير ابراز احساسات و عواطف مردم بغداد نسبت به امام قرار گرفته بود. امام در برخورد با هواداران خلافت عباسى، چنان حساب شده عمل مى كرد كه در ديدارى، طرف مقابل تغيير رويه مى داد و به علاقه مندان ساحت پاك اهل بيت عليهم السلام مبدل مى گرديد. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔶 نگاهی به الگوسازی رسانه‌ای نسل جدید؛ انیمیشن های خارجی جای بوستان و گلستان را گرفته است غفلت از الگوهای ایرانی و اسلامی موضوعی است که سالها پیش در کلام رهبری در کنایه‌ای شیرین، با این مضمون بیان شد: «ما در کشوری که چندین الگوی حقیقی می‌توانیم داشته باشیم، سریال جومونگ خیالی را بارها و بارها پخش می‌کنیم.» روانشناسان بر این باورند که اصل رشد شخصیتی در فرد، بین سنین دو تا هفت سال و بعد از آن در سنین نوجوانی تا چهارده سالگی اتفاق می‌افتد. امری که‌ به سبب همزمانی با دوره‌ی‌ تحصیل و مدرسه از سویی و کم‌توجهی بعضی پدر و مادرها و هم چنین نهادهای فرهنگی و آموزشی، ازسوی دیگر ممکن است به خطر بیفتد. پس از شهادت سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی در اندونزی و مالزی، میزان فروش تیشرت‌هایی با عکس ایشان، تعجب برانگیز بود؛ در لبنان نیز به فاصله‌ی چند ماه از شهادت ایشان، انیمیشنی ساخته شد که به زندگی و جایگاه او می‌پرداخت، درحالی‌که در ایران، غیر از نبرد خلیج‌فارس یک و دو که در زمان حیات ایشان ساخته شده بود، و البته چند کلیپ و نماهنگ بعد از شهادت، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در خبرگزاری حوزه 🌐 بیشتر بخوانید ✍️ باران نجاتی @HOWZAVIAN
◀️ سفری در اعماق توی اتوبوس سکوت است و هیچ پروتکلی رعایت نمی‎شود و یک آخوند هم باهامان است. شاید برای هم او است که راننده سر موقع برای نماز نگاه می‎دارد و سه چهار نفری که نماز می‎خوانیم پیاده می‎شویم و از میان موانع می‎گذریم تا به سرویس‎های به‎داشتیِ و نمازخانه‎های خراب و درب و داغان برسیم... سکوت توی اتوبوس با یک قندان شکسته می‎شود. راننده و شرکت لطف کرده‎اند و یک فلاسک چای و یک قندان گذاشته‎اند برای کسی که می‎خواهد چای بنوشد و قندان که زیرش شبکه‎ای فلزی است و با لرزش‎های اتوبوس می‎لرزد و این وسط خانم گیر داده به این‎که چرا این قندان صدا می‎دهد. اول چندتا دستمال کاغذی گذاشتم زیرش و دیدم که چند دقیقه‎ای حالش خوب شد ولی باز روز از نو، مجبور شدم تعدادِ دست‎مال کاغذی‎ها را بیش‎تر کنم اما انگار این هم جواب نداد. یک پلاستیک نان بزرگ از توی ساک درمی‎آورد و حسابی قندان را مشما می‎کنم که دیگر هوس صدا کردن نکند... این هم از اخلاق خانم‎ها... بیشتر بخوانید ✍️ حسین ابراهیمی @HOWZAVIAN
🔻ما کجاییم و ملامتگر بی کار کجاست بعد از حواشی مربوط به دفن و کفن علامه مصباح یزدی که در آن جسارتی نیز به آیت الله حق شناس شد میخواستم به عنوان نویسنده‌ی شرح حالش توضیحاتی را مرقوم کنم، ولی چون معلوم بود قضیه صد در صد سیاسی است که ترکشهایش مرحوم آقای حق شناس متوفای سال ۱۳۸۶ را نیز گرفته منصرف شدم تا اینکه جوابیه‌ی آقای حسین شریعتمداری را خواندم و واقعا معلومم نشد نوشته‌ی ایشان جوابیه بود یا تحت دفاع از شخصیت علامه مصباح یزدی یک رپرتاژآگهی برای برادر گرامی احمدتوکلی رفته اند! در جوان آنلاین 🌐 بیشتر بخوانید @HOWZAVIAN
📚چاقی اطلاعات 📒به انباشته شدن چربی ناآگاهی در اطراف دانسته های دینی، چاقی اطلاعات می گویند. زمانی که کالری دریافتی معارف اسلامی بیشتر از کالری مصرفی باشد، و مقدار دانایی از عمل کردن بیشتر نمایان شود؛ به چربی ناآگاهی و چاقی اطلاعات تبدیل می گردد. اضافه وزن و چاقی نوشته ها و خوانده ها با ذخیره بیش از حد انرژی به صورت چربی غرور و نخوت در بدن ظاهر می شود. در ایران این اضافه وزن و چاقی اطلاعات در افراد بزرگسال (24تا 50سال) بسیار شایع است و در کودکان و نوجوانان نیز روند رو به افزایشی را طی می کند. اگر وزن حرف و سخن فرد مناسب قد عمل او نباشد و در واقع بیشتر از استانداردها باشد این فرد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی اطلاعات است. بیشتر بخوانید ✍️ سید جواد محمدزاده @HOWZAVIAN
‼️از برخی‌ها می‌شنویم که هیچ وقت برای دیر نیست. 🔻اما حقیقت چیز دیگری است: ✍ هر چه بزرگ‌تر و باتجربه‌تر می‌شوید، لحظه‌های نوشتن، بی‌حد و اندازه به شما اقبال می‌کند؛ آن گاه سرمایه‌دارترین آدم برای نوشتن هستید. 🔅فقط یک قلم، یا صفحه‌‌ی نمایشگر کم است. ✍ علی اسفندیار @HOWZAVIAN
💠 تربیت ماندگار 📌 ظرفیت‌شناسی اندیشه و آثار متفکران مسلمان جایگاه ویژه‌ای در تولید و ترویج تربیت اسلامی دارد. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت بدون این اتفاق، حرکت کردن در مسیر تولید علم، سخت و دور از انتظار به نظر می‌رسد. 🔹 رهبر فرزانه و حکیم انقلاب «آیت‌الله خامنه‌ای»؛ از جمله اندیشمندانی است که در زمینه تربیت اسلامی صحبت‌های ارزنده و قابل‌تأملی دارد. برخی از صحبت‌های ایشان در این زمینه، در کتاب «تربیت ماندگار» توسط کانون دانش‌پژوهان نخبه تهران گردآوری و تهیه شده است. آنچه موجب ترغیب به آشنایی با اندیشه ایشان و مطالعه این کتاب می‌شود، ثابت بودن صحبت‌های ایشان در سال‌های متوالی است؛ و این نشان از وجود اصول و خطوط اصلی جریان تربیت اسلامی در ذهن ایشان است. 📚 کتاب تربیت ماندگار در نه فصل به ارائه اندیشه ایشان پرداخته، که بررسی ویژگی‌های کودک، نوجوان و جوان، هدف تربیت، محتوای تربیتی و... ازجمله آن‌ها است. این کتاب که در ۱۶٣صفحه و برای اولین بار در سال ۱٣٩٨ به چاپ رسیده است، دارای فهرست اجمالی در ابتدای کتاب و فهرست تفصیلی در انتهای کتاب است، که جستجوی موضوعی را برای خواننده راحت می‌کند. والدین، معلمان، مربیان و مسئولان مخاطبان این کتاب‌اند. ✍ علی فاطمی پور @HOWZAVIAN
🔸لهُ اُعیذُک بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ 🔹پیامبر(ص) ضعف جسمانی خود را به فاطمه(س) اعلام کردند، سپس ایشان فرمودند: پناه می دهم تو را به خدا ای پدر جان از سستی و ضعف. ✅ نکته: وقتی کسی مشکلش را بیان کرد، بدون نکوهش، با کلامی دلنشین، او را متوجه خدا کنیم و در پناه خدا قرار دهیم. 📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا 🔺 «مِدار فرهنگی» @HOWZAVIAN
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(2) ♦️روزنوشت (Diary) روزنوشت نوعی نوشته‌ی زندگی‌نامه‌ای است که در آن روزنویس فعالیت‌ها و افکار روزانه‌اش را ضبط می‌کند. روزنوشت‌ها اصولاً برای استفاده‌ی شخصی نوشته می‌شوند و در آن صداقتی وجود دارد که در نوشته‌های به قصد انتشار یافت نمی‌شود. این نوع نوشته اواخر رنسانس شکوفا شد، یعنی زمانی که فرد و فردیت اهمیت یافت. روزنوشت‌ها علاوه بر آنکه شخصیت روزنویس را برملا می‌کنند، اهمیت فراوانی هم از لحاظ تاریخ اجتماعی و سیاسی دارند. معتبرترین نمونه‌های روزنوشت قرن بیستم عبارت‌اند از: روزنوشت‌های رابرت اف. اسکات (۱۹۱۰ تا ۱۹۱۲) سیاح مشهور بریتانیایی، روزنوشت‌های کاترین منسفیلد (۱۹۲۷)، روزنوشت‌های دوجلدی آندره ژید (۱۹۳۹ تا ۱۰۵۴)، روزنوشت‌های دختری جوان (۱۹۴۷) اثر آن فرانک و کتاب پنج‌جلدیِ روزنوشت‌های ویرجینیا وولف (۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴). https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💠 سفری در اعماق روز سوم سفر است و باید اعتراف کنم که شاید توی یادداشت‎هام خیلی سطح زاهدان و زابل را وارسیدم، مسئلۀ اهل‎سنت و زندگی آنان با شیعیان و تقابل‎شان یک مطلب ساده نیست که بخواهد طی یک یادداشت بررسی شود و نام شیطنت بر آن نهاده شود. باید به‎دنبال لایه‎های مختلف قضیه بود و از دیدِ هردو گروه مسئله را نگاه کرد... امروز تا عصر جایی نرفتم خانه بودم و خانم ارائه داشتند. من کتاب هزار و نهصدتومانی که دیشب خریده بودم را خواندم. کتابش در حد هشت هزار تومان بود و راضی بودم. «دیلماج» سبک جالبی را شروع کرده بود، سبکی که از پرش‎های زمانی و مکانی (بحث انتقال) عبور کرده بود به راحتی. به شیوه و سبک «کتاب تاریخی» داستان را گفته بود اما خوب استفاده نکرده بود و ضعف‎های بسیاری در داستان داشت... بیشتر بخوانید ✍️ حسین ابراهیمی دوستان خود را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) با همکاری مدیریت آموزشِ معاونت فرهنگیِ حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار می‌کند ⭕️ شبهه پژوهی وهابیت معاصر ▪️به صورت مجازی ▪️ 29 و 30 بهمن ماه 1399 ▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره ⏰ مهلت ثبت نام: 26 تا 28 بهمن‌ماه ☑️ جزئیات و نام نویسی @HOWZAVIAN
📣من یک نویسنده نیستم... اگر طلبه باشید، بعید است نشنیده باشید؛ پس برای غیر طلبه‌ها و البته آن‌هایی که شاید یادشان رفته باشد، می‌نویسم: از بعضی علمای بزرگ نقل است که خطاب به طلاب و شاگردان خود می‌فرموده‌اند، درس و بحث تعطیل‌بردار نیست. همین که یک پنجشنبه و جمعه تعطیل باشید، شنبه که برمی‌گردید سرِ درس و بحث، بی‌سوادید!! این بیان مبالغه‌آمیز، به دنبال تبیین اهمیت استمرار در فرآیند علم‌آموزی است. من هم می‌خواهم بی‌اجازه بزرگان و علما، پا توی کفش آن‌ها کنم و چیزی شبیه این بیان کنایی، درباره نویسندگی بنویسم. راستش را بخواهید، نویسنده هم که باشید، اگر چند روزی ننویسید، انگار قلم تا اندازه‌ای از دستتان در می‌رود؛ انگار به همان اندازه دیگر نویسنده نیستید. حالا از ما گفتن (البته نوشتن) بود؛ شما هم لطفاً فقط پند بگیرید، نه ملال...😉💐 📢 بیایید بهتر بنویسیم✍: 🌐 eitaa.com/benevisim @HOWZAVIAN
🔹امیرالمؤمنین و حسنین(ع) وقتی وارد شدند و بوی خوش را حس کردند، گفتند: کاَنَّها راَّئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ(ص)؛ گویا بوی خوش پیامبر(ص) به مشام می رسد. 💠 نکات: ✅ وقتی درباره موضوعی یقین نداریم، نباید با قاطعیت و یقین آن را بیان کنیم. ✅ ذهن خوانی و پیش داوری در خانواده ممنوع است. 📚 کتاب ادبستان کسا (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) به قلم علی صغیرا 🔺 «مِدار فرهنگی» @HOWZAVIAN
🔶 انقلاب اسلامی و مردمی ترین حکومت در نظر خیلی از اندیشمندان دنیا انقلاب سال۵۷ مردم ایران، یا به خاطر توجه به دین دچار همان تئوکراسی غرب و حاکمیت ارباب کلیسا خواهدشد. و اگر بخواهد به دموکراسی گرایش داشته باشد یا چون بلوک غرب به انزوای دین رأی خواهد داد ویا مانند دول شرق به حذف دین اقدام خواهد کرد. ولی انقلاب اسلامی با سه عنصر" رهبری ولی فقیه،حضور مردم و آموزه های مکتب اسلام، تفاوت خود را با هر حکومتی که تاکنون بوده روشن ساخت. ودر عمل نشان داد نه تخطی از موازین اسلام را قبول دارد و نه به نقش مردم در اداره جامعه بی توجه است. ۱-پیدایش و اصل پیروزی نهضت مدیون حضور مردم بود.ملت در حدوث این انقلاب نقش بی بدیلی داشتند و پشت سر رهبرمذهبی خود پیروز میدان مبارزه با رژیم طاغوت بودند. ۲-تعیین نوع حکومت نیز شجاعانه ومخلصانه به رأی مردم واگذارشد.و در دوازدهم فروردین اولین سال پیروزی، خواست ملت جمهوریت و اسلامیت بود.و رهبران دینی این انتخاب را پذیرفتند. ۳-قانون اساسی نیاز حکومت جدید بود و رهبران نهضت در این مرحله نیز ملت را برای ایفای نقش به صحنه دعوت کردند.در دوازدهم مرداد سال۵۸ اعضای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی توسط مردم برگزیده شدند. سپس در مورخه دوازدهم آذرماه همان سال خط و مشی و ساختارحکومت نیز از طرف ملت تأیید شد. همه پرسی بازنگری قانون اساسیِ ششم مرداد سال۶۸ نیز، باردیگر مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشید. ۴-تعیین مستقیم و غیر مستقیم مسئولین نظام نیز به دوش مردم سپرده شد.انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری و مجلس قانون گذاری در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سند زرین دیگری از افتخارات انقلاب اسلامی است.و دراین چهل سال از این روش حکومت داری عدول نکرده است. تاکنون مردم برای تعیین مسئولین حکومتی در یازده دوره انتخابات مجلس قانون گذاری، دوازده نوبت ریاست قوه مجریه،پنج موسم خبرگان رهبری و پنج وقت در گزینش شوراهای شهر و روستا، مشارکت داشتند. ✍‌ امین محمدلو @HOWZAVIAN
🔻 وضعیت صدا در سیما 🔸در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند. 🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است. 🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند. 🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند. ✍ صدای حوزه @HOWZAVIAN
💢 هراس مرتجعان از شکست دوباره اصلاح‌طلبانی که تنها به طمع رأی‌آوری، مردم‌مردم می‌کنند و درواقع هیچ ارزشی برای مردم و رأی و نظر آنان قائل نیستند، باز هم مثل همیشه به‌جای متن به حواشی پرداختند و مسائل کم‌اهمیتی مثل حرکت نسنجیدۀ چند جوان اصفهانی را دستاویز قرار دادند تا ناراحتی خود را از شکوه و حماسۀ مردم نشان دهند؛ اما چون این حاشیه چندان پررنگ نبود، با خباثت تمام و نسبت دادن دروغ، دادوهوار کردند که نام حضرت امام خمینی از بیانیۀ پایانی حذف شده است! این درحالی است که در قبال همۀ توهین‌های هم‌قطارانشان به ساحت مقدس بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تنها واکنش آنها سکوت یا فرافکنی است. اصلاح‌طلبانی که تا دیروز شعار دمکراسی سرمی‌دادند و حتی آزاد بودن مردم برای توهین کردن به حاکمان را روش امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌دانستند، امروز با دیکتاتوری مطلق در پی انتقام‌گیری از چند جوان خام‌اند که اتفاقاً بی‌تدبیری و ناکارآمدی همین دولت آنها را عصبانی کرده است. 🌐 متن کامل در خبرگزاری رسا ✍ محمدصادق ناطقی @HOWZAVIAN
و عرصه تربیت 🔻این چند روز، قطع برق در سراسر کشور عزیزمان ایران بسیار خبر ساز شده است. تحلیل‌های مختلفی در مورد این رویداد در رسانه‌ها منتشر شده است. از دستگاه‌های بیت کوین ساز چینی‌ها تا سوزاندن مازوت و حتی کمبود گاز! 🔻در یکی از همین شب‌هایی که برق رفته بود، با تعدادی از دوستانمان قرار جلسه با یکی از مدیران حوزه‌ی علمیه داشتیم. مدیری که قبل از این که مدیر باشد، مربی بوده و هست. 🔻فکر می‌کردیم شاید جلسه کنسل بشود، اما با روحیه‌ی جهادی که این بزرگوار داشت، به ما یاد داد که این موانع کوچکتر از آن هست که بتواند جلوی حرکت ما را بگیرد. 🔻به هر حال در همان تاریکی و با نور چند گوشی جلسه برقرار شد و چه جلسه به یادماندنی شد. 🔻در آخر که دوستان داشتن خداحافظی میکردن و از اتاق میرفتن بیرون، اتفاقی افتاد که بسیار نظرم را جلب کرد. 🔻به علت تاریکی زیاد، جای کفش‌ها معلوم نبود؛ چه برسد به این که هر کس کفش خودش را بیابد و به پا کند. یه مرتبه دیدم این بزرگوار نور گوشی‌اش را روشن کرد تا رفقای ما بتوانند درست بشناسند و درست انتخاب کنند. ✳️با خودم فکر کردم واقعا کار مربی همین هست. آنجایی که ظلمت و تاریکی جهل است ، نوری بندازد و روشنایی ایجاد کند تا انسان‌ها زمینه‌ی انتخاب صحیح‌اشون فراهم شود. حالا یا طبق این شناخت انتخاب می‌کنند و حرکتی رقم می‌زنند یا این شناخت رو زیر پا میگذارند و به آن کافر می‌شوند. ✍️ ذکری @HOWZAVIAN
✍️ زیرژانرهای روایت غیرداستانی(3) ♦️خاطره‌پردازی (Memoir) خاطره‌پردازی نوعی زندگی‌نامه‌نویسی و جزو روایت غیرداستانی است که در آن معمولاً فرد اتفاقات مهمی را که در آن‌ها سهیم بوده یا شاهدش بوده به خاطر می‌آورد و هدف از نوشتن آن توصیف یا تفسیر رخدادهاست. تفاوت خاطره‌پردازی با خودزندگی‌نامه این است که خاطره‌پردازی معمولاً درباره‌ی اشخاص و سیر وقایعی است که مربوط است به شخصی جز نویسنده، در حالی که خودزندگی‌نامه بر زندگی شخصی و خصوصی سوژه‌اش تمرکز می‌کند. از آنجا که اصطلاح «خودزندگی‌نامه» در قرن نوزدهم میلادی رواج پیدا کرد، بعضی‌ها از آثاری را که امروزه خودزندگی‌نامه می‌نامیم (مثل خودزندگی‌نامه‌ی بنجامین فرانکلین) معمولاً نویسندگان‌شان خاطره‌پردازی می‌نامیدند. جنگ‌های داخلی انگلستان در قرن هفدهم میلادی بهانه‌ای برای نوشتن بسیاری از خاطره‌پردازی‌ها بود که خاطره‌پردازی‌های ادموند لادلو و سر جان رِرزبی شاخص‌ترین‌شان هستند. در قرن بیستم، بسیاری از دولت‌مردان و نظامیان برجسته تجربیاتشان را در قالب خاطره‌پردازی بیان کرده‌اند. معروف‌ترینِ خاطره‌پردازی‌های مربوط به جنگ جهانی دوم عبارت‌اند از خاطره‌پردازی ویسکُنت انگلیسی مونتگومری (۱۹۵۸) و خاطره‌پردازی‌های جنگ (۱۹۵۴ تا ۱۹۵۹) اثر دو گل. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
💐 ای منـتـهــای آرزوی دردمنــــــدان ای شهد شاداب همه گلهای خندان دریـاب ما را یوسـف زیبـایِ زهــرا بی تو شده دنیا سراسر همچو زندان ✍ عباس بهمنی @HOWZAVIAN
sedaye-naghare-khone(128).mp3
774.4K
📣 هوای نقاره‌ خانه 👆 نمی‌دانم صدای نقاره‌خانه شما را به یاد چه می‌اندازد؛ اما طعم صدای نقاره‌خانه برای من شیرین است. بچه که بودیم، زیاد مشهد می‌رفتیم. تمام تقلای بابا در طول سال این بود که برنامه‌ریزی مشهد ده روزه‌مان در تابستان‌ها همچنان برقرار باشد. برای ما بچه‌های شهرستانی شهرندیده، صحن و سرای امام رضا خودش شهرفرنگی بود. آدم‌های زیاد و بچه‌های شلوغ.چشم از بچه‌ها بر‌نمی‌داشتیم. چشم‌های سرخ و پف‌کرده‌شان و اسباب‌بازی‌هایی که در دست داشتند شهادت می‌داد که از دم مسافرخانه تا خود حرم با گریه‌زاری باباها‌ را راضی به خرید اسباب‌بازی کرده بودند. قدیم‌ها تعداد صحن‌ها کم بود و دست‌فروش‌ها ورودشان با تمام دارایی‌شان به صحن‌ها آزاد. ما از همه بیشتر کلوچه‌های مشهدی را دوست داشتیم. شیرینی کلوچه با صدای نقاره‌خانه عجیب عجین می‌گشت. طعم صدای نقاره‌خانه برای من شیرین است، درست مثل همان کلوچه‌ها... ✍ زهرا ابراهیمی @HOWZAVIAN
🌱 لیله الرغائب چیست؟ شب آرزوها به بیان آیت الله جوادی آملی👇 در لیله الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد، هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم. رغبت یعنی میل کنیم نه آرزو، لیلةالرغائب به معنای آرزوها نیست، لیلة رغائب و رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست آن گرایش و آن میل و آن شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت. انسان اگر بخواهد طاهر و طیّب باشد باید اولاً هدف خلقت را بشناسد و ثانیاً خود را با آن هماهنگ کند. خدا جان را به دو منظور عطا کرد؛ یکی اینکه با ملکوتیان رابطه و با فرشته‌ها گفتگو داشته باشیم، چیزی به آنها بگوییم، آنها چیزی به ما بگویند ، از طرفی هم درایت و تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم. روح دو خاصیت دارد، برای اینکه ابزار کار داشته باشیم با سماوات و ارض رابطه داشته باشیم خداوند به ما بدن داد این بدن برای آن است که با بدنه عالَم تماس بگیریم یعنی زمین و آسمان و ما بینهما، آن جان برای دو منظور است یکی تدبیر این نظام، یکی ارتباط تنگاتنگ با فرشته‌ها. بین خلق و خالق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق. انسان تا در پوسته خودش هست خود را می‌بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است، اما وقتی از پوسته خود به در آمد، از حجاب خویشیِ خویش به در آمد، آن‌گاه منطقه دیدِ او وسیع است. خواندن بیشتر @HOWZAVIAN
💠 از میان آرزوها انسان آرزوهای متعددی در سر می‌پروراند؛ اما ممکن است امکان رسیدن به خیلی از آن‌ها وجود نداشته باشد و یا با تلاش بتوان به آن آرزو رسید ولی جنس آن آرزو ارزشمند نباشد. بنابراین باید از میان خواسته‌های متفاوت آن آرزویی را برگزید که هم با تلاش بتوان به آن رسید و هم امری ارزشمند باشد تا با رسیدن به آن، تلاش انسان هدر نرفته باشد. وقتی انسان بینش و نگرش خود را نسبت به دنیا تغییر دهد طبیعتاً برای آرزوهایش ملاک و معیار هم در نظر می‌گیرد. کسی که تنها دارای آن بینش مادی است و اصالت را تنها از آن زندگی در دنیا و رسیدن به لذت‌های دنیوی می‌داند، آرزوهایش هم حول امور مادی می‌چرخد و باهدف لذت‌جویی آن‌ها را دنبال می‌کند. فردگرایی و توجه صرف به خود و به لذت بردن خود نتیجه نگاه ماتریالیستی یا همان مادی‌گرایی است. 🌐 خواندن بیشتر در خبرگزاری تسنیم @HOWZAVIAN
✅ فصل عاشقی رجب، شعبان، رمضان! سه ماه و یک فصل؛ فصل عاشقی! فصل وصل! سال نوی عرفا از ابتدای ماه رجب شروع می شود.! از نگاه عرفا، رجب ماه پالایش جسم و روح است. در پالایشگاه ها، کثیفی زدوده می شود.! شعبان، ماه خود آرائی است! وقتی کثیفی از بین رفت باید خود را بیارایی؛ به گریه در دل شب با مناجات آنهم مناجات شعبانیه! رمضان، ماه خودنمایی در برابر معبود است.! خدای منان، بنده تمیزِ خوش تیپ را بصورت ویژه میزبانی می کند.! ماه رمضان، ماه میهمانی بنده ها و میزبانی خدا، ماه بندگی در مسیر عاشقی است. خوش به حال آنها که به سمت خدا فرار و در این سه ماه، برای یک سال، آذوقه جمع می کنند.! ✍️ جواد حاجی اکبری @HOWZAVIAN