eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
443 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 به نور و عطر و تبسّم زبانزد است محمد ✍️ سیّدمحمّدجواد شرافت همین بس است به مدحش محمد است محمد حمید و حامد و محمود و احمد است محمد قسم به شوق اویس و قسم به بهت بحیرا که آفتاب کمالات بی‌حد است محمد چه کوچه‌ها که نشستند در مسیر عبورش به نور و عطر و تبسّم زبانزد است محمد ستارۀ شب مکه، طلوع صبح مدینه به یُمن آینه خورشید مشهد است محمد اگر چه بین رسولان سر آمد است سرآمد به رسم حُسن ختام آخر آمده‌ست محمد و باز می‌رسد از جانب حجاز سواری که هر که دید بگوید محمد است محمد @HOWZAVIAN
🌱 حال خوش زمیننجمه صالحی زمین دلش پرخون شده بود، هر گوشه‌اش ماجرایی داشت. تکه‌هایی از آن که به اصطلاح متمدن بودند مثل ایران و روم در حال جنگ و خونریزی و نسل کشی و تکه هایی هم در نادانی غرق و مشغول پرستش سنگ و چوب و خدایان ساختگی و زنده به گور کردن دختران و خلاصه در جهلی تاریخی غرق بودند. حال زمین خوب نبود، انگار رنگ خاکستری رویش پاشیده بودند، گل‌ها رنگ و بویی نداشتند، بوی دود و خون می‌آمد، مناظر خوبی دیده نمی‌شد، گویی زمینان به ستوه آمده بودند، زمین هم منتظر بود، منتظر بود کسی بیاید و دستی بر سرش بکشد، تیمارش کند، حالش بد بود. انتظار زمین به سر آمد، موعود کتاب‌های مقدس متولد شد، ««با به دنیا آمدنش بت ها به صورت، به زمین افتادند... پادشاهی نماند؛ مگر آن که تاجش واژگون و زبانش در آن روز، بند آمد. کاهنان از دانش خود جدا شدند.. . در آن شب، نوری از سرزمین حجاز پدید آمد و منتشر شد و تا مشرق، گسترش یافت»* او آمد تا گل‌ها، عطر محمدی یابند، او آمد تا رنگ‌های زمین جان تازه بگیرند، روزنه های نور در تاریکی زمین نورافشانی کنند. حضرت محمد صلی الله علیه و آله متولد شد تا بذر امید در جان‌ها کاشته شود و زمین نورانی و معطر به عطر گل محمدی. حضرت محمد صلی الله علیه و آله دین کامل را آورد، دینی که نجات بخش بشر بود، دینی که حتی به فکر حال خوش زمین هم بود، اینکه درخت‌ها بی دلیل بریده نشوند و شاخه‌ها شکسته نشوند و حیوانات آزار نبینند و... . پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله آمد و دین اسلام را بر زمین و زمینان عرضه کرد، او حتی بعد از رفتنش به فکر هم نوعانش بود، قرآن روشن‌ترین نور و دوازده قرآن ناطق ، نور علی نور را به جهانیان معرفی کرد تا روشن‌کننده راه‌های تاریک زمین و پر پیچ وخم روزگار باشند، تا آموزه‌های اسلامی را به مردم بیاموزند. هر یک از این انوار مقدس، حرکت سازنده‌ای داشتند که تکمیل کننده تلاش پیشوای قبلی بود، شاید اگر همان روزهای اول همه زوایای این دین کامل به زمینیان عرضه می‌شد، مقاومت می‌کردند و تلاش پیامبر صلی الله علیه و آله که آمده بود،«رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»شود بی‌ثمر می‌ماند. امیرالمومنین علیه السلام اولین ناخدای کشتی نجات بشر، به تبیین دین پرداخت و حسنین علیهم السلام با صلح و‌قیامشان دین را تثبیت کردند و امام سجاد علیه السلام حال دل مردم را با دعا خوب کرد و به خدا وصل کرد و امام باقر علیه السلام شاخه‌های علوم را به مردم آموخت . ششمین نور الهی صادق آل طه نیز دین را چارچوب بندی کرد و با تربیت چهارهزار شاگرد دین را در سراسر جهان گسترش داد، امامان بعدی نیز با تشکیل و گسترش سازمان وکالت دایره جغرافیایی اسلام را وسیع کردند و سیستماتیک...آنان دست یاری دراز کرده بودند برای همه.برای رهایی از ظلمت بشر . در آن زمانه دنبال‌کنندگان نور حقیقی و دوستداران دین، به سراغ منبع نور آمدند و توشه‌ای برچیدند،اما بدخواهان زمین و سودجویان ساکت ننشستند، سنگ اندازی‌ها تمامی نداشت، دوباره حال زمین خوب نبود، آنقدر که نور آخر مجبور شد، پنهان شود. او سال‌هاست پشت ابر غیبت رفته و منتظر است جهانیان احساس نیاز کنند و او را طلب کنند!! حال دل زمین روز به روز بدتر می‌شود، هر گوشه‌اش ظلمی به پاست، ظلم همان ظلم است اما مدرنش!! جهل همان جهالت است اما مدرنش!! تاریکی همه جا را فرا گرفته، جهان نور می‌طلبد کاش بیاید آن روشنی بخش زمین و زمانه، کاش بیاید تا زمین هم حالش خوش شود.... *ابن شهرآشوب، المناقب، ج 1، ص 30. @HOWZAVIAN
یادداشت‌ سرگذشت مؤمنان و یک روایت پرسش: «هرکس سرگذشت مؤمنی را یادداشت کند گویا اورا زنده کرده است" آیا این روایت از پیامبر(ص) است؟ منبع آن در چه کتابی است؟ پاسخ: مطلب مورد نظر در منابع و مجامع حدیثی اولیه یافت نشد ولی در کتاب سفینه البحار به نقل از کتاب کشف الظنون چلبی، این حدیث را منتسب به پیامبر اعظم (ص) نقل کرده است: «من ورّخ مؤمنا فکأنّما أحیاه» «کسى که تاریخ مؤمنى را [با نوشتن یا گفتن] بیان کند، او را زنده کرده است.» هر چند این حدیث در منابع معتبر حدیثی ذکر نشده ولی مدلول آن ناظر به زنده نگداشتن و تکریم مؤمنین و شعائر اسلامی است و این موضوع فی نفسه امر بسیار مطلوبی است. پی نوشت یک: سَفینَةُ البِحار و مَدینَةُ الحِکَمِ و الآثار مَعَ تَطبیقِ النُّصوصِ الواردَة فیها عَلی بِحارِالأنوار معروف به سفینة البحار، یکی از جوامع حدیثی شیعه نوشته شیخ عباس قمی. مؤلف، با هدف ارائه فهرستی موضوعی و مرتب شده بر اساس الفبا، احادیث کتاب بحار الانوار مجلسی را در بیش از ۱۷۰۰ موضوع، دسته‌بندی کرده است. پی نوشت دو: مصطفی بن عبدالله کاتب جلبی (یا چَلَبی)، معروف به «حاجی خلیفه»؛ دانشمند، تاریخ‌نگار و کتابنامه‌نویس سرشناس تُرک در قرن یازدهم است؛ او در 1017 یا 1004ق، در قسطنطینیه (استانبول) متولد شد. همچنین از آن‌جا که کاتب چلبی(حاجی خلیفه) با دولتمردان همنشین بوده و به دفاتر دیوانی دربار عثمانی دسترسی داشته و با وابستگان درجه یک امپراتوری عثمانی در ارتباط بوده، توانسته است اطلاعات خوبی را در کتاب‌های خود گردآوری کند، به‌ طوری که مورّخان و پژوهشگران به‌ خصوص در زمینه کتابشناسی، تاریخ و فهرست‌نگاری خود را بی‌نیاز از این کتاب‌ نمی‌دانند. اما نمی‌توان تمام مطالب این کتاب را به صورت کامل تأیید و یا رد نمود، بلکه باید یکایک مطالب آن جداگانه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، و کتاب کشف الظنون نیز از این قبیل است. @HOWZAVIAN
🌹 خاتَمِ خاتِم ✍️محمدجوادمحمودی 🔸یادداشتی به مناسب خاتَم و خاتِم پیامبران حضرت مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلّم) قلم زدن در وصف پیامبری که برترینِ فرستادگان الهی است، بسی سخت و چه بسا چون منی از وصف او گفتن، عاجز باشد. 🔹سخنی در دل دارم که نمی‌توانم از گفتن آن خودداری کنم؛ شخصیت در جامعه‌ی امروز ما -حتی قشر مذهبی- بسیار مغفول واقع شده است. متأسفانه در مجالس و محافل مذهبی، کمتر به شناخت و آشنایی با ویژگی‌های پیامبر عظیم الشأن پرداخته می‌شود و گاه به سروده‌ای یا دکلمه‌ای در وصف ایشان، بسنده می‌شود؛ نه بیشتر!!! امّا عمق افسوس آنجایی است که حتی در ، که متولی تبلیغ هستند نیز، آشنایی و انس کافی با شخصیت بی‌بدیل ایشان صورت نمی‌گیرد و متأسفانه، کتابی که طلاب بتوانند با اوصاف و سبک زندگی ایشان آشنا بشوند در دروس رسمی وجود ندارد و این موضوع جزء دروس جنبی محسوب می‌شود! 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
💠 شهر من ✍️ فاطمه میری فکر می‌کردم اگر کسی بخواهد وصفی از شهر من بکند؛ می‌گوید: _ به‌به چه شهری هرجایی چشم بر‌می‌گردونی آثار تاریخی و چه شهر زیبای چشم نوازی! من هم می‌گویم: _ بله قزوین بیشترین ثبت آثار تاریخی رو داره تو ایران. ۵۷ سال پایتخت بوده. الانم پایتخته! پایتخته خوشنویسی جهان اسلام. و کلی درون خودم مشعوف می‌شوم. من آنم که رستم بود پهلوان اما هر وقت گفتم وطنم قزوين است. مرا به شهید شهرم منسوب کردند. _ تو همشهری شهید سیاهکالی مرادی هستی؟ کتاب یادت باشد؟ منم صدایی صاف می‌کردم و می‌گفتم: _ بله خواندن کتاب برای من که در آن کوچه پس کوچه‌ها بزرگ شده بودم و پیاده تا امامزاده حسین رفته بودم؛ حال غریبی داشت. شبیه حس شرمندگی که می‌شود از کوچه‌های سعدی قزوین به خدا رسید. می‌شود شهید بابایی را واسطه کنی پیش خدا، برای رزق شهادت. این جا بود که فهمیدم «شرف المکان بالمکین» یعنی چه؟ راستی دلم برای مزار شهید بابایی تنگ شده. دلم برای همه‌عالمان شهرم تنگ شده. دلم برایت تنگ شده... یادت باشد... @HOWZAVIAN
🔻هارمونی ناکوک ✍️ محمدرضا علوی راد سیستم‌های مبتنی بر فیزیکالیسم و ماده‌گرایی(Materialism) به درک و شناخت هارمونی حقیقی انسان چه لطمه‌ای وارد می‌کند؟ آیا هر آن‌چه موجود است در نهایت امری فیزیکی‌ست؟ امام خمینی(ره) در تقریرات اسفار خود در بحث معاد؛ جسمِ مادی را حائل و پرده‌پوش بدن مثالی‌ دانسته و آن‌را نیز پرده‌پوشِ نفْس؛ (ر.ک: تقریرات اسفار، ۱۳۷۸، ص ۷۴ - ۷۵) ملاصدرا نیز در «الحکمة‌العرشیة» مراتب نازله را چاووش‌گر مراتب عالیه‌ دانسته و بدن دنیوی را بدلیل تناهی ابعاد حائز ادراکاتی متناهی و بدن اخروی یا همان بدن مثالی را مستطیع نبوغ نامتناهی‌. (ر.ک: الحکمة العرشیة، ۱۳۶۱، ص ۲۵۱ - ۲۵۲) بر این اساس چنان‌چه ائتلاف و کنسرسیوم سه‌گانه‌ی: «جسم مادی - بدن مثالی - نفس» و پیوند انسان با پروردگار و روح خویش گسسته شود، کُنامِ (niche) نفْس مضطرب گشته و هارمونی‌های متعالی لطمه خواهد دید. در این حال تمامی سازها هر چند در آرنگ زیبا لکن در آهنگ ناکوک نواختن خواهد نمود و دارنده ادراک متعالی‌ می‌فهمد چه میزان ناکوکی بر این پارادایم، حاکم است و در این حال به‌طور حتم سیر به سوی کمال نخواهد بود. @HOWZAVIAN
☂️ «یتیم» در تمدن اسلامی ✍️ حبیب الله بابایی رویکرد ایجابی به یتیم، علاوه بر آموزه‌های دینی در کتاب و سنت، ریشه در نگرش‌های تحلیلی و اجتماعی هم می‌تواند داشته باشد. اینکه مثلا هرچند فقدان پدر خلاءهای محبت را برای فرد یتیم ایجاد می‌کند، محبت‌های بسیاری از سوی اطرافیان و بستگان برای یتیم فعال می‌کند، که نمونه آن را می‌توان در محبت برخی عموهای پیامبر اسلام بعد از رحلت عبدالله (پدر پیامبر) مشاهده کرد. شکل‌گیری موج محبت به یتیم بعد از فقدان پدر، خود یک پدیده جدید اجتماعی و برخوردار از ظرفیت انباشته انسانی و سرمایۀ اجتماعی است. علاوه بر این، هرچند فقدان پدر موجب یتیمیِ فرد می‌شود، نوعی از مسئولیت زودهنگام و استقلال در نظر و عمل را برای فرد یتیم ببار می‌آورد و رشد و ترقی او را سرعت می‌بخشد. همین حس تنهایی و ضرورت بازسازی خود موجب می‌شود که یتیم‌ها نه فقط نسبت به خود بلکه نسبت به دیگر افراد بی‌سرپرست نیز احساس مسئولیت ‌کنند و در رفع محرومیت دیگران تلاشی مضاعف از خود نشان دهند. نکته ایجابی دیگر در یتیم، گذرکردن از تابوهای قدیمی و جهش به سمت فضای جدید و دنیایی متفاوت است که گاه موجب می‌شود سیر طبیعی تکامل اجتماعی از نسل گذشته به نسل بعدی، سیری سریع و جهشی خارق‌العاده در فرد یتیم بوجود آید و فاصله‌ مثبت در ناحیه نسل‌ها را در کمترین زمان طی کنند. 🔗 متن کامل .... @HOWZAVIAN
. 🔸ملّت در متن درد است، بازی‌های کودکانه و حاشیه پردازی‌های سخیف را تمام کنید... یادداشتی از ✍️حمیدرضا غریب رضا @HOWZAVIAN
📌 گفته را نِگَر! ✍️محمدجواد محمودی وقت نهار، یاسین اومد پیشم و درباره‌ی مطلبی که استاد امروز در کلاس گفته بود یه پرسید... کمی سؤالش سخت بود و باید فکر می‌کردم، امّا به هر زحمتی بود جواب سوال رو پیدا کردم و براش توضیح دادم... وقتی من و یاسین داشتیم باهم مباحثه می‌کردیم، یکی از سال پایینی‌های مدرسه که اهل مطالعه هست، شاهد گفتگوی من و یاسین بود... 🔗 متن کامل... @HOWZAVIAN
🔘 وحدت شیعه و سنی آری یا خیر؟ ✍️ مرضیه رمضان قاسم وحدت به این معناست که شیعیان در عین اینکه ذره‌ای از اعتقادات حَقّه‌‌ی خود کوتاه نمی‌آیند، بر مشترکات شیعه و سنی اعم از خدا و قبله‌ی واحد، نبی و کتاب یکسان و… تکیه کنند و به دور از نگاه متعصبانه و توهین‌آمیز هر کدام برای عقائد انحصاری خود، استدلال‌ اقامه کنند؛ زیرا تمرکز بیشتر بر مشترکات موجب وحدت جهان اسلام گشته و زمینه را برای مقابله با شرک و کفر جهاني آماده می‌کند. 🔗 متن کامل... @HOWZAVIAN
. 🔻استراتژی مخالف ✍️ مریم اختریان ویژگی مهم کالاهای فرهنگی، تأثیر آنها در دیپلماسی است؛ با این توضیح که بخش زیادی از دیپلماسی رسمی بر عهده‌ دیپلماسی عمومی و بخش زیادی از دیپلماسی عمومی بر عهده‌ دیپلماسی فرهنگی قرار دارد. لذا کالاهای فرهنگی مهم‌ترین نقطه ارتباطی بین دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی عمومی است. از طریق کالاهای فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی و عمومی رشد می‌کند، همچنان‌ که در کشورهای اطراف خود شاهد این موضوع هستیم. کشورهای ترکیه و کره جنوبی توانسته‌اند با دیپلماسی فرهنگی و هنری، تأثیرشان را بر فضای پیرامون افزایش دهند تا از این طریق، نفوذشان را نیز بیشتر کنند. 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
. 🔍 حکمرانی خوب ✍️ مجید پاک نیت 🔹 ضرورت دارد رسانه‌های منتسب به بیت امام (ره) تکلیف خود را با افرادی مانند آقای صادق زیباکلام روشن کنند، چرا که وی صراحتاً معتقد است که اساساً دین برای ایجاد حکومت نیامده. 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
🔷 کارگاه آنلاین " یادداشت نویسی رسانه ای" (با مشارکت اداره آموزش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و انجمن سواد رسانه طلاب) 🔹 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین اولیایی 🔹 دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم 🗓 مهلت ثبت نام: تا 13 آبان 1400 📆 تاریخ برگزاری 16 و 17 آبان ساعت 16تا 17:30 📌 ثبت نام: ارسال عدد 25 به سامانه 3000144090 مدرسه مجازی اشراق @lmseshragh @HOWZAVIAN @savad_rasaneh
🔹 حکایت من و مردِ کلاه رقصان ✍️ مجتبی عادل‌پور 🔹 حتما برای شما هم پیش آمده که ناخواسته سخنی را بشنوید و حس کنید که مخاطب اول و آخر این سخن شما هستید. یا حادثه‌ای مقابل چشمتان رخ می‌دهد که گویا با شما حرف می‌زند و پیامی دارد. مثلا از بی‌حوصلگی تلویزیون را روشن می‌‌کنید و از قضا می‌بینید برنامه‌ای پخش می‌کند که انگار کارگردان آن را سفارشی برای حال شما ساخته است. همین ماجرا هم برای من پیش آمد. مدتی بود باخودم فکر می‌کردم چقدر سرم شلوغ است و به هیچ کاری نمی‌رسم. کم‌کم داشتم به این نتیجه می‌رسیدم نکند این رفت‌وآمد افکار به یک بیماری مزمن تبدیل شود؛ اما امروز سر کلاس، استاد حرفی زد که من را بهم ریخت و شد درِ نجات. کلامش مثل تیری بود که نشست به قلب سیبل. استاد بدون مقدمه شروع کرد به تعریف کردن داستان «مرد کلاه رقصان!» گفت: شخصی چوب بلندی داشت. سر چوب هم کلاهی گذاشته بود و آن را میان دو کف دست گرفته بود و مانند کسی که می‌خواهد دستانش را گرم کند، آنها را به هم می‌مالید و چوب را تکان می‌داد. جماعت هم به تماشای کلاه رقصانی او صف بسته بودند. در این حال، آب از دماغش سرازیر بود و شلوارش هم آرام آرام داشت از کمر می‌افتاد! رندی این صحنه را دید و جلو آمد و به او گفت: آب دماغ بگیر و شلوار محکم کن! مرد کلاه رقصان که توقع چنین توصیه‌ای را نداشت، در پاسخ گفت: مگر نمی‌بینی! دستم بند است. رند جواب داد: یک لحظه چوب بگذار و آن کار واجب‌تر کن. استاد با لبخند ادامه داد: گاهی اوقات خیال می‌کنیم سرمان شلوغ است و به کارهایمان نمی‌رسیم، در حالی که این طور نیست. اگر این گونه هم باشد باید اولویت‌ها را رعایت کرد. بسیاری از کارهای ما حکایتِ مرد کلاه رقصان است. باید چوب‌ها را بگذاریم و آن کار واجب‌تر کنیم. @HOWZAVIAN
📌 امانت‌دار یا امانت‌خوار؟! ✍️محمدجواد محمودی امروزه در میان افراد جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان معضل تنبلی و کم همتی، به شدت رواج یافته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان بر شیوع این شمرد، این است که ما خودمان را برای خودمان می‌دانیم. یعنی فکر می‌کنیم نعمتِ دست، چشم، گوش، زبان، فکر، سلامتی و ... برای خودمان است؛ در نتیجه هر گونه که دوست داریم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در این دیدگاه که توسعه و ترویج آن توسط فرهنگ غرب گرفته و به جوامع دیگر سرایت پیدا کرده، انسان هر چیزی که دارد برای خودش است و اگر دلش خواست می‌تواند از آن درست استفاده کند و اگر هم دوست داشت می‌تواند آن را ضایع کند و کسی حق ندارد مؤاخذه‌ی او را ندارد! یکی از ثمره‌های این دیدگاه در جایی ظاهر می‌شود که نوجوان یا جوان، ساعت‌ها عمرش را تلف می‌کند، با هر نوع پوششی ظاهر می‌شود و وظایف اولیه‌اش را هم انجام نمی‌دهد و اگر هم کسی به او بخواهد دهد، می‌گوید: «به شما ربطی نداره، مال خودمه!!!» امّا در اندیشه اسلامی، نعمت‌هایی که در اختیار ما هستند، امانت‌های الهی نزد ما می‌باشند؛ در نتیجه ما نسبت به آن‌ها وظایفی داریم که اگر از آن‌ها کوتاهی کنیم، باید پاسخگو باشیم. در این دیدگاه، کسی نمی‌تواند بگوید برای خودم است و هر گونه دلم می‌خواهد رفتار می‌کنم. این تفکر می‌گوید همه چی از آن خداست و آنچه تو داری، ودیعه‌ای است از آن پروردگار به تو، که نسبت به آن مسئول هستی و اگر وظیفه‌ات را به درستی انجام ندهی، این نعمت‌ها در پیشگاه عدل الهی، از تو شکایت خواهند کرد. با این سبک زندگی، اتلاف عمر، آسیب رساندن به دیگران، بدرفتاری و ناهنجاری اخلاقی و ... دیگر هیچ معنایی پیدا نمی‌کنند و ایثار، استفاده از عمر، خوش اخلاقی، ادای حقوق دیگران از وظایف انسان شمرده می‌شود. پس برای اصلاح معضلات تربیتی که یکی از مصادیقش تنبلی است، باید مظاهر این تفکر شوم، که انسان را موجودی بی‌قید و شرط می‌داند و هیچ مسئولیتی برای او قائل نیست را از زندگی‌مان به کلی پاک کنیم. به خودمان و فرزندانمان یاد دهیم باید امانت‌دار باشیم؛ نه امانت‌خوار! «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ» «سپس در آن روز (همه شما) از نعمت‌هایی که داشته‌اید خواهید شد!» (تکاثر، آیه8) @HOWZAVIAN
. «حقوق اهل‌بیت در قرآن و روایات» منتشر شد 📗کتاب «حقوق اهل‌بیت در قرآن و روایات»که به قلم ابراهیم شفیعی سروستانی است به تازگی توسط موسسه موعود عصر(عج) به چاپ رسیده است. اهل‌بیت(ع) محور تفکّر شیعی هستند؛ از این‌رو در این تفکّر، با محوریت این خاندان، عقاید، احکام، فرهنگ و آداب ویژه‌ای شکل‌گرفته است که ولایت، اطاعت، محبت، اقتدا، زیارت، صلوات و انتظار از آن جمله است. علمای بزرگوار شیعه در طول بیش ‌از هزار سالی که از غیبت کبرای امام عصر(عج) می‌گذرد، با مجاهدت خود، این باورها و سنت‌ها را به عنوان میراث شیعی برای ما حفظ کرده و موجب شکل‌گیری جامعه شیعی با هویتی متمایز از دیگر جوامع اسلامی شده‌اند. اکنون زمان آن است که این مجموعه ارزشمند از باورها و سنت‌ها که می‌توان آن‌ها را ذیل عنوان «حقوق اهل‌بیت(ع)» خلاصه کرد را به نسل‌های جوان شیعه منتقل نمود. بر این اساس نویسنده در این کتاب با مبنا قرار دادن قرآن و روایات، همه آنچه را که یک شیعه معتقد در ارتباط با اهل‌بیت(ع) باید به آن‌ها توجه کند و در نظر و عمل بدان‌ها پایبند باشد ذیل عنوان حقوق اهل‌بیت(ع) گردآوری، بررسی و تحلیل کرده است. در این کتاب بیست حق از حقوق اهل‌بیت(ع) به استناد آیات و روایات بررسی و تحلیل شده است. بی‌تردید با توجه به جایگاه و نقش خاندان عصمت و طهارت(ع) در زندگی هریک از ما و وظایف و تکالیفی که نسبت به این خاندان بر دوش داریم، همه ما نیازمند شناختن حقوق آنان و بیش از آن، ادای این حقوق هستیم. برای تهیه این اثر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید b2n.ir/x56047 @HOWZAVIAN
✔️ خاطره‎ بازی با قاطر دهه‎ی شصت 🔹قصه‌ی جنگ و غصه‌ی زندگی در روستای مازه‎اول فریدون‌شهر اصفهان 🔹شبیخون آن‎ها به زراعت ما مانند تک بعثی‎ها بود به خاک‌ریز اول جبهه ✍️ سعید احمدی، عضو تحریریه‌ مدادالفضلاء من کودک دهه‌ی بمب و موشک و انفجارم. دهه‎ی دیوارهای پرشعار و کوچه‎های حجله‌بسته. سال‎های «بسم رب الشهدا» و «بسم الله قاصم الجبارین». روزگار بی‎مجازستان و کانال یک و به زور دوی تلویزیون‎های برفکی بیش‎تر سیاه و سفید و البته عصر اوج رادیو. من هم از همان کله‎کچل‎های مدرسه‎های دوشیفته و نیمکت‎های چهارنفره‎ بودم. صاحب قلک‎های تانکی و نارنجکی. فراری‎های دهن‎سرویس زنگ آخر. کتاب‎پران‎های آخرین امتحان. هل‌دهندگان سیلندرهای گاز و بشکه‎های نفت. شنونده‎ی ثابت صدای بلندگوهایی که دم به ساعت ملت غیور و شهیدپرور را برای حمایت از رزمندگان اسلام فرامی‎خواندند. من هیچ وقت جبهه نرفتم ولی در همه‌ی روزهای دهه‌ی شصت، جنگ را با همه‌ی وجودم لمس کردم. زادگاهم اطراف فریدون‎شهر بود و گذرگاه هواپیماهای عراقی به سمت اصفهان. هر از گاهی بمب‎افکن‎ها در امتداد شاهان‌کوه چنان به آبادی ما نزدیک می‌شدند که کلاه و صورت خلبان صدامی را با چشم نامسلح می‌دیدیم. آن‎ها تیز و بز از سمت فرود خورشید، هوا را می‎بریدند و به سوی مشرق می‎تاختند. پس از آن صدایی مهیب و کوبنده زیر پای‎مان را می‌لرزاند و دل‌های‌مان را هم. بعد می‌فهمیدیم پالایشگاه، ذوب‌آهن، بیمارستان، مسجدجامع و جاهای دیگر اصفهان را زده‌اند. جنگ همه چیز همه بود. ترس و هراس، بیم و امید، خنده و گریه، جشن و عزا، شکست و پیروزی و در یک کلام؛ حرف اول و آخر همه‌. با این حال در آبادی کم‎خانوار ما دلهره‎هایی وجود داشت مخصوص همان جا. مهم‌ترین‌‌شان قاطر. ابن الفرس و الحمار. می‎کاشتیم تا بخوریم، بپوشیم، گرم شویم و زندگی کنیم. جو، گندم، یونجه، نخود، عدس، لوبیا و خلاصه هر چیزی که از دل زمین رسی و برف‎گیر روستای مازه‎اول بیرون می‎زد... 🔗 متن کامل ... @HOWZAVIAN
🔆 این نگرانی را جدی نگیریم ✍️ علی تجرد، عضو تحریریه مدادالفضلاء از سال 1382 تا همین امروز هجده سال است که جمهوری اسلامی درگیر پرونده هسته‌ای است. حرف اصلی دولت‌های غربیِ طرف دعوا ـ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ـ در این پرونده، نگرانی جامعه جهانی از دستیابی به بمب هسته‌ای بوده است. هرچند این اتهام از همان روزهای اول تا همین امروز بارها و بارها با استدلال و سند و مدرک، و حتی با استناد به فتوای رهبری انقلاب تکذیب شد، ولی غرب با کمک بازوهای رسانه‌ای که دارد با هر بهانه‌ای تلاش کرده ایران هسته‌ای را خطرناک نشان داده و در تنور ایران هراسی بدمد. تجربه سال‌ها رویارویی با غرب به ویژه در جریان پرونده هسته‌ای به خوبی نشان داد که اتهامات غرب به جمهوری اسلامی ربطی به واقعیت‌ها ندارد و آنچه که شدت این حملات رسانه‌ای را کم و زیاد می‌کند، نسبت جمهوری اسلامی با پیشرفت است. گزارش 16 نهاد اطلاعاتی امنیتی آمریکا در سال 2007 کافی است که بدانیم خود آمریکایی‌ها هم خوب می‌دانند ایران برنامه نظامی هسته‌ای ندارد و نگرانی واقعی دشمنان، از پیشرفت علمی و قدرت سیاسی جمهوری اسلامی است. از همین روست که با مصوبه هسته‌ای مجلس و به‌ویژه روی کار آمدن دولت جدید که در رویکرد هسته‌ای با مجلس هماهنگ است به نظر می‌رسد موج تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی با همان نگاه گذشته آغاز شده و می‌خواهند رویکرد نخ‌نمای گذشته را دوباره به کار ببندند. با توجه به این‌که دروغ پردازی رسانه‌های غربی بارها به اثبات رسیده است، رویکرد فریبکارانه تبلیغاتی قطعاً تاثیر گذشته را نخواهد داشت، ولی اگر مسئولان جمهوری اسلامی با همان رویکرد دولت اعتدال، هدف اصلی خود را برطرف کردن باصطلاح نگرانی‌های طرف اروپایی قرار دهند، بیشترین تاثیر را به آن داده و غرب را به هدف اصلی خودش از این تبلیغات رسانده‌اند، که چیزی جز پایبند کردن جمهوری اسلامی به پذیرش سلطه سیاسی و فرهنگی غرب نیست؛ چیزی که در قالب سند 2030 و برجام و... پیگیری شد. البته در دولت جدید، لغو اجرای سند 2030 و انتصاب چهره‌های انقلابی به ویژه در وزارت خارجه، نشان می‌دهد که باید به تغییر 180 درجه‌ای امیدوار بود. @HOWZAVIAN
⭕️ تحریف تاریخ؛ جنایت و مکافات ✍️ مجید پاک‌نیت، عضو تحریریه مدادالفضلاء گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی جمله معروفی دارد با این مضمون که هر چه دروغ بزرگتر باشد، عوام راحت تر آن را می‌پذیرند. گویا طرفداران و معدوم پهلوی روی جهل مردم و خصوصاً خیلی خیلی حساب باز کرده‌اند که با اعتماد به نفس، تولید می‌کنند. اینکه می‌گویند مردم تاریخ نمی‌دانند، بزرگی است؛ به اینکه می‌شود از حافظه مردم و فراموشی تاریخ سوء استفاده کرد و از و علیه استفاده کرد و آنان را به جان انداخت؛ به اینکه اگر هیچ دستاوردی از شاه در دستمان نیست، به مردم دروغ بگوییم و از مِهرِ و عاری از مِهر دم بزنیم‌؛ به اینکه می‌شود با ؛ رژیمی که مایهٔ عذاب ایران بود را تطهیر کرد؛ رژیمی که استقلال را در نوکری مذاب می‌کرد و آمریکا را به سینه ملت نه، بر گردن ملت آویخته بود؛ به اینکه می‌شود با تحریف سخن مشاهیر آب را گل آلود کرد و از اقیانوس کبیرِ دروغِ بزرگ ماهی صید کرد‌؛ می‌شود با شکستن ، بین هموطن با هموطن، همشهری با همشهری و همسایه با همسایه تفرقه انداخت و حکومت کرد؛ به اینکه بعد از چهل سال در نشسته و منتظر فرصتند تا ایران را کنند؛ به حق می‌دهیم که گاهی دروغها را باور کنند‌؛ چون راه و شده؛ جوانی که از وقتی چشم باز کرده، را ندیده حق دارد که گاهی دروغها را باور کند و به گمراهی بیفتد، چون واقعیت‌ها را لمس نکرده؛ چون هیچ وقت با گلولهٔ ژ ٣ ارتش شاهنشاهی لت و پار نشده؛ چون هیچ وقت رد شنی تانک را روی خیابان محل زندگی اش ندیده و لولهٔ هیچ تانکی جانش را کف خیابان‌ها هدف نگرفته؛ چون بوی خون به مشامش نخورده؛ خونی که توسط و به دستور در به زمین ریخته شد؛ چون جویبار خونی که تیربارهای و به راه انداختند به چشم خود ندیده؛ حق می‌دهیم که گاهی فکر کند زمان شاه بوده؛ چون هیچ وقت جمهوری اسلامی از ناموسشان نساخت و آنان را نکرد؛ چون جمهوری اسلامی مثل پهلوی نبود که جان و مال و آبروی مردم را در ها برای و لخت و عور کند؛ حق می‌دهیم که گاهی فکر کند روحانیت مانع آزادی و پیشرفت ایران شده، چون زمان شاه را ندیده تا بداند هیچ آخوندی دختران و زنان ایرانی را تسلیم هوا و هوس درباری ها نکرد؛ چون آخوندها مثل شاه نبودند که می‌گفت زن ها آدم نیستند و مثل مگس وزوز می‌کنند‌ (خاطرات علم)؛ مگر غیر از این است که روحانیت اصیل می‌گفت که راه پیشرفت است، نه و و و ؛ به حق می‌دهیم که گاهی دروغها را باور کند‌؛ چون هیچ وقت طعم دست‌پخت اقتصادی پهلوی و زندگی در حلبی آبادهای پایتخت را نچشیده؛ حالا بماند که خیلی از شهرستان‌ها در زمان شاه امکانات روستایی هم نداشتند؛ به نسل نو حق می‌دهیم که گاهی دروغها را باور کنند، چون هیچ وقت به جرم انتقاد از رهبرشان وسط خیابان و در بازداشتگاه ژاندارمری نوش جان نکرده‌اند؛ چون هیچ وقت به خاطر اعتراض در شلاق اسرائیلی نخوردند؛ چون هیچ وقت با به سرشان برق وصل نشده و برق از سه فاز تن‌شان در نرفته؛ هیچ وقت؛ حق می‌دهیم که گاهی مردم دروغها را باور کنند، چون ۴٠ سال از انقلاب گذشته و همه چیز عوض شده، دیگر حتی هم از و دم می‌زنند. مردمی که پهلوی و اعوان و انصارش آنها را حتی آدم حساب نمی‌کردند؛ دیگر حتی . قورباغه‌هایی که قبل از انقلاب سر بر گنداب آمریکا و شوروی داشتند؛ و وقتی در ایام انقلاب ۵٧ دیدند که گند جنایاتشان بدجوری بالا زده فلنگ را بستند تا به دست ملت مجازات نشوند. حالا که ۴ دهه گذشته دوباره طمع کرده‌اند که دوباره برگردند و ملت را کنند؛ غارت و ؛ جنایتی که برای ملت دارد و مکافاتی که برایش تحملش هم باید توسط شویم‌؛ اینکه می‌خواهند بعد از ۴٠ سال دوباره به عقب برگردیم. @HOWZAVIAN
کتاب شوخ‌طبعي‌هاي طلبگي مولف محمدحسين قديري. نشر: اصفهان: دانا كتاب، 1393 عناوين اصلي كتاب شامل: اشاره؛ فهرست تفصيلي مطالب؛ مقدمه؛ سپاس و تشكر از: بخش اول: حجره نشينان و دوستان امام علي عليه السلام :؛ بخش دوم: ازدواج و خانواده؛ بخش سوم: علم و تحصيل؛ بخش چهارم: اخلاق و عرفان؛ بخش پنجم: تبليغ و ارشاد؛ بخش ششم: جنگ تحميلي و سياست؛ بخش هفتم: شوخي‌هاي طلبه‌پسند؛ بخش هشتم: ملحقات؛ پاسخ‌نامه آزمون فضولي مؤلف به خوانندگان محترم ایام ولادت پیامبر اعظم (ص) سایت کتابخانه قائمیه دانلود و مطالعه ( در انواع و اقسام فورمت ها: جاوا، پی دی اف، اندروید و..) 👇 https://b2n.ir/w28029 @HOWZAVIAN
🔻رقیبان تجاری ایران به قرآن کریم هم رحم نمی‌کنند! 📌جوسازی رسانه‌ای علیه محصولات ایرانی یا واقعیت تلخ علیه قرآن بخاطر سود بیشتر در تجارت سیب؟! ✍️ محمد ادریسی، دبیر تحریریه مدادالفضلاء در همه جای این کره خاکی مرسوم است که مردم به بازار می‌روند و خرید می‌کنند و این طبیعی است اما غیرطبیعی و عجیب اینجاست که جعبه میوه‌ای را بخرید و با صفحات ریش‌ریش شده قرآن در داخل آن مواجه بشوید که این شوکه کننده است. این خبرخواه ناخواه بازتاب خواهد داشت و به‌زودی ترجمه میشود و در رسانه‌های داخلی هم به دست مخاطبان خواهد رسید. ماجرا ازاینجا شروع شد که در رسانه‌های بین‌المللی یک خبر منتشر شد که ایران سیب‌هایی را صادر کرده است به عمان و برای حفظ این میوه‌ها از رطوبت و برای اینکه آن میوها از بین نرود آنها را پوشَن کرده‌اند به‌وسیله کاغذ و در کارتن‌ها گذاشته‌اند. چه کاغذی؟لابه‌لای کاغذهای که آیات قرآن بر آن نقش بسته‌شده است و به چه کشوری؟عمان! آیا کسی هست که از ارتباط دوستانه و عقایدی و سیاسی و تجاری فی‌مابین ایران و عمان خبر نداشته باشد؟! این خبر در بیش از 100 ها سایت و رسانه‌های بین‌المللی و شبکه‌های تلویزیونی عمان و سوریه و کویت و عراق و اردن و یمن و فلسطین و...به‌سرعت منتشر شد که ایران سیب‌هایی را صادر کرده است به کشورهای عربی که زیر این سیب‌ها و در کارتن‌ها صفحات کتاب قرآن کریم را ریش‌ریش کرده‌اند و زیر آن قرار داده‌اند. این خبر بازتاب زیادی در کشورهای مسلمان داشته است و جهت پیگیری خبر و صحت و اصل ماجرا تلاش‌های زیادی داشتیم و بعدازاین مشخص شد شرکت ایرانی بوده است حتی تماس‌های مکرر گرفته شد اما نتوانستیم با رئیس شرکت سوپر لوکس که در ایران است ارتباط برقرار کنیم. ضمن ابراز تأسف از این خبربخاطرهتک حرمت قرآن کریم که صورت گرفته اعلام می‌کنیم که این قضیه لازم است پیگیری جدی بشود و از مسئولین مربوطه انتظار پاسخگویی فوری داریم. چند وقت پیش در خاطرم هست بخشنامه‌ای بود و اطلاع‌رسانی سراسری برای مساجد شده بود که قرآن‌های قدیمی و کهنه را جمع می‌کردند و بانو تعویض می‌کردند و امیدوارم این صفحات رشته‌رشته شده از قرآن‌ها که زیر میوه‌های صادراتی است از همان‌ها نباشد که قطعاً یک توطئه است. بعضی کشورها هستند که زمین حاصلخیزی برای کاشت میوه ندارند به همین دلیل مایحتاج خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند و این‌یک فرصت است برای آن کشورهای دیگر که زمینی حاصلخیز کشاورزی دارند. رقیبان تجاری ایران به قرآن کریم هم رحم نمی‌کنند و احتمال این هم هست که این مسئله به‌نوعی جوسازی رسانه‌ای علیه بازار صادرات میوه ایران باشد به این دلیل که می‌خواهند دیگر کشورهای دوست و همراه را قانع کنند تا از محصولات ایرانی استفاده نشود. در حوزه کشاورزی ناگفته نماند که بیش از ۳۴۰۰۰۰۰ هزار تن سیب در کشور تولیدشده است و این میزان حدود پانصد هزار تن بیش از نیاز مصرف مردم داخل کشور است که لازم است صادر بشود و می‌شود اما با چه برندی و با چه شرایطی و به چه کشورهای لازم است صادر بشود که نیازمند نظارت جدی است تا این موارد رخ ندهد. @HOWZAVIAN
📣 دین محمدی و اشتباه فاحش تمدن سرمایه داری و مارکسیستی ✍️ ابراهیم شریفی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 💠 شخصیت پیامبر گرامی اسلام همواره مورد توجه متفکران و اندیشمندان جهانی در طول تاریخ بوده است. جرج برنارد شاو یکی از آنهاست که درباره پیامبر عزیزمان نکته ای مورد توجه را گوشزد می کند. 💢او می گوید: "من همیشه دین محمد را به دلیل نشاط فوق العاده آن بسیار مورد توجه قرار می دادم. این تنها دینی است که به نظرم دارای توانایی جذب کننده برای مراحل متغیر وجودی است که می تواند برای هر عصری جذاب باشد. من مطالعه کرده ام او - مرد فوق العاده - و به نظر من باید او را نجات دهنده بشریت نامید. من معتقدم که اگر فردی مانند او دیکتاتوری دنیای مدرن را بر عهده بگیرد ، در حل مشکلات آن موفق خواهد شد من در مورد ایمان محمد پیشگویی کرده ام که برای اروپای فردا قابل قبول خواهد بود ، همانطور که برای اروپای امروز پذیرفته شده است. " 👌سادگی، منطقی بودن و عملی بودن مهم ترین امتیازات اسلام از نگاه اندیشمندان شمرده شده. دینی که آموزه های آن ساده و قابل فهم است. عاری از خرافات و باورهای غیرمنطقی است. وحدت خداوند، پیامبر محمد (ص) و مفهوم زندگی پس از مرگ، مقدمات اصلی ایمان آن است که بر اساس عقل و منطق صحیح بنا شده اند. همه تعالیم اسلام از آن باورهای اساسی نشأت می گیرد. 🙏همچنان که رهبر عزیزمان در نامه به جوانان اروپایی مرقوم فرمودند: اسلام دینی است که در آن هر کس ممکن است مستقیماً به قرآن نزدیک شود و دستورات آن را به عمل تبدیل کند. 💯اسلام قوه عقل را در انسان بیدار می کند و از او می خواهد که از عقل خود استفاده کند. او را وادار می کند که همه چیز را در پرتو واقعیت ببیند 🌀حال با چنین دینی در عصر امروزی مواجهیم. جهانی که از یک سویه بودن بسیاری از ادیان و ایدئولوژی های دیگر رنج برده است. برخی بر جنبه معنوی زندگی تأکید کرده اند، اما جنبه های مادی و دنیوی آن را نادیده گرفته اند. آنها به جهان به عنوان یک توهم ، یک فریب و یک دام نگاه کرده اند. 😏 از سوی دیگر، ایدئولوژی های مادی گرایانه جنبه معنوی و اخلاقی زندگی را به کلی نادیده گرفته و آن را ساختگی و خیالی رد کرده اند. هر دوی این نگرش ها منجر به فاجعه شده است. دانشمند فرانسوی دکتر دو بروگبی به درستی می گوید: "خطری که در یک تمدن مادی است بسیار شدیدتر است. چون به جهت نداشتن بعد معنوی امکان ایجاد تعادل ندارد. ❗️تمدن مدرن غربی، در هر دو نوع دموکراسی سرمایه‌داری سکولار و سوسیالیسم مارکسیستی، دچار اشتباه شد. به گفته لرد اسنل: "ما یک ساختار بیرونی با نسبت شرافتمندانه ایجاد کرده ایم ، اما از الزامات اساسی نظم داخلی غافل شده ایم ؛ ما بیرون را با دقت طراحی، تزئین و تمیز کرده ایم؛ اما داخل آن مملو از اخاذی و افراط بوده است." دانش و قدرت ما برای اداره آسایش بدن افزایش یافت، اما روح را فقیر گذاشتیم.» ✅ حال باید دین پیامبرمان را چنین توصیف کنیم. دینی که به دنبال ایجاد تعادل بین دو جنبه از زندگی مادی و معنوی است. می گوید که همه چیز در جهان برای انسان است، اما انسان برای خدمت به هدفی والاتر آفریده شده است: برقراری نظمی اخلاقی و عادلانه که اراده خداوند را برآورده کند. آموزه های آن نیازهای معنوی و دنیوی انسان را برآورده می کند. اسلام انسان را به تهذیب نفس و اصلاح زندگی روزمره ـ فردی و جمعی ـ و برتری حق بر قدرت و فضیلت بر رذیلت سفارش می کند. @HOWZAVIAN
. 💎مراسم اربعین ارتحال سالک توحیدی علامه حسن زاده آملی @HOWZAVIAN @hekmateislami
🔴 رد پای مشکوک «باستان‌گرایی» در ایران ✍️مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء 🔸شکی نیست که سرزمین‌ بی‌تاریخ و بدون گذشته همچون اسرائیل، بی‌هویت و سست است؛ درک درست از زمان حال، نیازمند فهم عمیق از میراث گذشته است و اصلا ساختن امروز بدون آگاهی از ودایع، ریشه‌ها و بنیادهای محکم تاریخی بسیار مشکل است. 🔸اما تعصب نسبت به گذشته به معنای باستان گراییِ افراطی، پدیده‌ای مدرن با اهداف و اغراض سیاسی و نوعی سلفی‌گری بی‌منطق و تهی از عقلانیت همراه با حسرت، تفاخر و جهل نسبت به حقایق تاریخی است که فهم از تاریخ را گزینشی و براساس تمنیات خویش معرفی می‌کند، حال آنکه طبق توصیه بزرگان دینی و اولیاء الهی، نگاه به میراث و تواریخ باید اندیشمندانه و با تمییز ارزش‌ها و تفکیک کردار نیک از رفتارهای ناپسند و خرافات غلط باشد. 🔸در تاریخ معاصر ایران، پدیده باستان گرایی با ورود استعمارگران و بعد از مواجهه ایرانیان با جهان غرب، بسیار پررنگ شده که اهداف و تبعات مختلفی را نیز به دنبال داشته است. 🔸از یک سو این پدیده، به جای مواجهه با متجاوزان اروپایی و استفاده از این ظرفیت در جهت بیرون راندن استعمارگران، با غیریت‌سازی نسبت به اسلام و مسلمانان و ایجاد تفرقه‌افکنی، علیه دوران پسااسلام لجن‌پراکنی می‌کند. 🔸و از سوی دیگر به جای مواجهه فعال و تغییر و تحول تمدنی که مبتنی بر فرهنگ مترقی اسلام و متشکل از مسلمانان است، به دنبال ایده واپسگرایانه سلطنت و پیروی کورکورانه از فرهنگ غرب است که پیامد آن حکومت منحوس پهلوی و سلطه غرب بر سرنوشت مسلمانان است. 🔸حال آنکه باستان‌گرایان در این وضعیت به جای وطن دوستی واقعی، پیشروانه و تلاش برای احیای اقتدار و عظمت تاریخی، هویت خویش را ذیل بیگانگان به ویژه غرب تعریف کرده و با تمام جِدیت و به صورت واپسگرایانه تلاش می‌کنند باستان گرایی را همراهی با سنت‌های جاهلی غرب (نه دانش و پیشرفت‌های علمی آن) و در مواجهه با آموزه‌های عقلانی اسلام تعریف کنند. 🔸نکته قابل بررسی در تحلیل تاریخ معاصر این است که چرا دشمنان در طول این دوران از استعمارگران دیروز تا مستکبران امروز، همواره تلاش می‌کنند با انواع دوگانه‌سازی و ایدئولوژی نژادپرستانه (عرب، عجم، ترک و...) در میان مسلمانان، وحدت را به تفرقه و فرصت را به تهدید تبدیل کنند. @HOWZAVIAN
. 🔸سی و دومین دوره کلاس های آموزشی 🔹(دوره مجازی) (خواهران برادران) 🔸شبکه اجتماعی: ایتا @kanoonnevisandeganqom 🔹سایت:www.qomqalam @HOWZAVIAN